Edessä ensimmäinen IVF

Täälä sitä paniikissa vahdataan puhelinta..soiko vai ei..tuleeko siirtoon lähtö vai ei.Näin tosin jo unta etti tullu, sain siis unessa puhelun klinikalta.laitan sitten vasta lugetkin pesään" jos tulee lähtö.
 
Hei, olen kirjoitellut aiemmin tuolla esikoista pitkään yrittäneiden joukossa. Nyt (peukut ylös) saattaa olla pientä vihreää valoa miehen saamiseksi hoitoihin. Yritystä tulee kohta täytteen 3 vuotta.

Kertokaapa noviisille miten keinohedelmöityshoito menee käytännössä: milloin alkaa lääkitys, kuinka monesti siellä ultrassa pitää juosta ennen punktiota jne. Kaikki irti saatava tieto saattaa auttaa miehen suostuttelussa.

Itseä pelottaa myös kauheasti. Jotenkin tulee vasta nyt eteen lopullinen olo entä jos edes IVF ei auta. Varsinkin kun näillä näkymin edes yhteen punktiokertaan miehen saa kiikutettua. Toiveita enemmästä hoidoista en uskalla edes ajatella. Tosin en ole vielä saanut tähän yhteenkään kun sitä pientä vihreää valoa. Mutta tämä näyttääkin olevan pitkässä kuusessa meillä.

Hurjasti peukkuja teille jotka olette saaneet pienet kyytiin jo. Toivottavasti matkalaiset tykästyy majaan pidemmäksi aikaa.
 
vaapeli ensin on suunnittelukäynti, jonka jälkeen tarvittavat tutkimukset (ellei ole jo selvää syytä lapsettomuudelle tiedossa). kun ivf tai icsiin päädytään, aloitetaan hoito joko pitkällä tai lyhyellä kaavalla, riippuen lapsettomuuden syystä. itselläni kokemusta ainoastaan lyhyestä kaavasta, meillä siis syynä miehen vähäinen simppamäärä ja vain 1% niistäkin normaaleja. aloitin piikittelyn kp2, kp6 oli eka ultra ja samalla aloitin toisen lääkkeen piikittelyn ensimmäisen rinnalle, kp10 oli toinen ultra ja samana päivänä laitoin viimeiset piikit em. lääkkeitä, kp11 pistin "irrottavan" ja kp13 oli punktio ja siirto kp16. Eli kun tositoimiin pääsee niin lyhyellä kaavalla kaikki menee tosi nopeasti eteenpäin.
nyt aloittelen toista icsiä, olen popsinut primolut nor lääkettä eiliseen asti, huomenna pitäisi olla kp1 ja tällä kertaa aloitan piikittelyn kp5, kp8 ja kp11 on jo varattu ultra-ajat, kp 15 kai pitäisi olla punktio.
 
Mahtuuko mukaan? Olen kerran tuonne inseminaatio puolelle kirjotellut ja silloin jätin sen kuitenkin, kun tuntui pää hajoavan. Inseminaatio ei kuitenkaan tuottanut tulosta ja nyt ollaan hyvää vauhtia menossa kohti ivf:ää. tai tarkemmin meillä icsi. Miehellä huono siittiötuotanto. tänään ollut eka ulta ja munarakkuloita näkyi yhteensä 17kpl. puregon annos oli pieni (125). keskiviikkona seuraava ultra ja ehkä jo perjantaina alkionkeräys, iiik. Jännittää ihan kamalasti. Vauvakuume puolella kuumeilin joskus aikanaan mutta sekin jäi kun yritystä alkoi olla jo niin kauan. Vähän on ajatukset hukassa ja ei kovin korkeat odotuksen ensimmäisestä "kunnon hoidosta".
 
Selvennystä siis vielä meidän tilanteesta: molemmat on tutkittu, kummallakin kuulemma kaikki kunnossa eli mitään estettä ei ole raskautua luonnollisesti. Mutta kun mitään ei tapahdu eli koskaan plussaa siihen raskaustestiin tule. Olemme testanneet clomit ja lugesteronit, ei auttanut. Hoidoista olivat sitä mieltä että suoraan (minun iän vuoksi) IVF:n. Osittain kävimme tutkimuksissa julkisella, nyt eivät meitä minun iän vuoksi enää jonoon ota, joten joudumme yksityiselle.

Miehen vastusteluista johtuen, olemme kärsivällisesti yrittäneet noilla muilla tavoin, kun kerta kaiken pitäisi olla loistavasti kunnossa. Itse epäilen oireitteni perusteella endoa ja kilpirauhasen vajaatoimintaan viittaavia oireita minulla on myös. Mutta viitearvoissa tulokset, joten asialle ei mitään tehdä eikä endoa lähdetä kuulemma hoitamaan ennenkuin on keinohedelmöitystä testattu. Siis vaikka oireet ovat jo todella pahat välillä, muuta kun ultrassa mitään ei näy. Pitää vielä yrittää työpaikkalääkärin kautta lähetettä endohoitoihin, mutta ei taida onnistua.

Nyt sain mieheltä hieman sitä vihreää valoa, jos kuitenkin uskaltaisimme IVF:ään. Lähinnä pelottaa tuo jatkuva kulkeminen, käytettävät aineet (clomeillakin tunteet heitteli jo) ja miten sen pettymyksen hoidon epäonnistumisesta kestää. Kun jo näillä keveimmillä tavoin tehtynä toiveet nousee kattoon. Vaikka siis tyhmemmänkin pitäisi ymmärtää ettei kolmen vuoden jälkeen luomuplussia enää tule. Miten saatte pidettyä toiveenne maassa tai edes jossakin realistisissa mitoissa hoitojakson aikana?
 
Eli lyhyellä kaavalla tulee joku 2-3 ultraa ennen punktiota ja sitten se siirto? Miten pitkällä kaavalla ja millä perusteella valitaan kumpaa käytetään? Entä lääkkeet, onko nitä useampia käytössä samaan aikaan, onko kaikki pistettäviä? Onko tuo pistäminen ollut vaikeaa teille?
 
Tänään tehtiin iltapäivällä siirto =) Mun kuudesta munasolusta 4 oli kypsiä ja 3 niistä hedelmöittyi ja jatkoi kehittymistä. Yksi lääkärin kehuma kaunis yksilö sitten siirrettiin kohtuun ja 2 meni pakkaseen. Yllätys oli se, että hedelmöitys tehtiinkin icsi:llä vaikka miehen simpat oli priimaa. Syyksi sanoivat sen, kun viimeksi se yksi (rupunen) munasolu ei hedelmöittynyt, niin halusivat varmistaa ettei ainakaan hedelmöittymiseen kosahda homma. Eli kyytiläinen on nyt sitten täälläkin matkassa =) Eilen alkoi vainoharhaisuus nostaa päätään kun ei tullut soittoa sairaalasta jolla siirto olisi peruttu -ajattelin jo ettei niillä ole mun puhelinnumeroa tai että ovat hukanneet sen eivätkä siksi voi soittaa :LOL: Sitten järki sanoi, et onhan 020202 :D

Sain muuten reseptin Zumenon lääkkeelle, eli 3 kertaa päivässä pitäisi ottaa. Onko muut saaneet samaa..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vaapeli:
Eli lyhyellä kaavalla tulee joku 2-3 ultraa ennen punktiota ja sitten se siirto? Miten pitkällä kaavalla ja millä perusteella valitaan kumpaa käytetään? Entä lääkkeet, onko nitä useampia käytössä samaan aikaan, onko kaikki pistettäviä? Onko tuo pistäminen ollut vaikeaa teille?
Minulla on juuri toinen hoito mennyt siirtoon asti pitkällä kaavalla. Hoito alkoi 2.4 Synarela suihkeella eli molempiin sieraimiin aamuin illoin suihkaus. Tätä jatkettiin yli pari viikkoa ja menkat tuli siinä välillä.

19.4 oli eka ultra, eli nollaultra jossa katsottiin onko suihke tehonnut ja hormonitoiminta lamaannutettu.

20.4 alkoi Menopur pistokset jolla munarakkuloita kasvatettiin, (ekassa hoidossa oli puregon, mut ei kasvattanut mulle tarpeeksi rakkuloita) Synarela suihketta menopurin aikana vain toiseen sieraimeen aamuin illoin.

11 päivää piikittelyä ja 2 seurantaultraa myöhemmin olin punktiossa. Tänään tehtiin siirto;)

Puregon on helpompi laittaa kun se pistetään insuliinikynän kaltaisella laitteella. Menopurin joutuu seikoittamaan liuotinaineeseen, mutta se, kumpi on kellekin parempi, selviää vain kokeilemalla. Yksityisellä saa varmasti lyhyen tai pitkän kaavan halutessaan, omassa sairaalassani kunnallisella puolella tekevät vain pitkällä kaavalla. On kuulemma paremmat tulokset siten tehtynä.

Toivottavasti tästä oli jotain apua :hug:
 
vaapeli Mulla eka hoito oli lyhyellä kaavalla ja lääke puregon. 3 ultraa oli ennen punktiota. Tuli vaan 3 rakkulaa, 2 tyhjää ja yksi epäkypsä. Toinen hoito pitkällä kaavalla ja lääkkeenä menopur. Synarela sumutteella alottelin minäkin. 3 ultraa oli ja sitten punktio. Mulla paremmin näyttää toimivan pitkä kaava ja menopur. Mutta se on hyvin yksilöllistä, mikä toimii. Ollaan yksityisellä hoidossa. Julkisella yksi syy siihen, että mennään pitkällä kaavalla on myös se, että siinä on helpompi arvioida aikataulut etukäteen. Puregon oli mielestäni oikeastaa tosi helppo pistää. Menopur aluksi hankala, kun pitää itse sekottaa, mutta siihenkin oppii. Mulla clomit aiheutti oikeastaan enemmän mielialojen heittelyjä. Yritän pitää toiveet realistisena, mutta kyllähän tässä on toiveet aika korkealla, kun eka kertaa päästiin siirtoon asti. Pitää yrittää vaan ottaa rauhallisesti... Toivottavasti pääsette pian hoitoihin ja eihän miehen tarvi olla ultrissa välttämättä läsnä, jos se auttais miestäsi lupautumaan hoitoihin ;) Punktiopäivänä on tietenkin oltava paikalla. Voimia päätöksiinne!

marr Hieno munissaalis näyttäs olevan sulla tulossa =) Kyllä siitä punktiosta selviää. Vaadit vaan kunnon lääkkeet! Tsemppiä munisten kasvatteluun ja toivottavasti pääsette siirtoon ja jäis jotain pakkaseenkin!

illusia Ihanaa, onnea kyytiläisestä :heart: Hirmuisesti pikkuiselle tarrasukkia ja sinulle pitkää pinnaa ja hyviä vointeja! Luget on mulla käytössä.

karmilla tervetuloa piinailijoihin tässäkin ketjussa :heart:
 
tuosta Zumenon lääkkeestä! Olin siirron jälkeen niin sekaisin, että otin vain lääkärin antaman reseptin enkä kysellyt tarkempia ohjeita. Googlettamalla selvisi, että ko. lääkettä käytetään yleensä PAS:n yhteydessä ja lääkärikin ensin puhui niistä pakastetuista ja sit kirjoitti tuon reseptin :eek: Mitä täs nyt voi tehdä? En uskalla ottaa ensimmäistäkään..täytyy kai soittaa aamulla sairaalaan ja varmistaa et oliko nuo nyt tarkoitettu käytettäväksi..huoh. Ja käytän siis jo Lugeja! Voiko olla, et lääkäri vaan kirjoitti nuo valmiiksi tulevaisuuden PAS:a varten..? Outoa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi77:
illusia toivottavasti saat apua! Tuntuu kyllä oudolta, jos joudut molempia käyttämään. Millanen sun limakalvo on ollu, sanoko lääkäri siitä mitään? :hug:
Koko ajan on sanottu, että hyvä ja oikean paksuinen limis. Nytkään ei lääkäri siirrossa sanonut mitään et ainakaan liian ohut olisi ollut.
 
illusia76 Hienoa, täältä se apu vaan löytyy aina jostain =) ! Nyt tietty mulla alko mietityttään, et miksi mulle ei määrätty zumenonia :ashamed: Lugejen annostus on 800mg, vaikka yleisin kai on 600mg.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nemi77:
illusia76 Hienoa, täältä se apu vaan löytyy aina jostain =) ! Nyt tietty mulla alko mietityttään, et miksi mulle ei määrätty zumenonia :ashamed: Lugejen annostus on 800mg, vaikka yleisin kai on 600mg.
Jaa-a. Näköjään sitä ei kovin usein määrätä, en yhtään tiedä miksi mulle määrättiin. Taitaa olla lääkäristä kiinni. Mulla taas Luge annostus on 600mg/vrk.
 
Tervetulo marr ja vaapeli :flower:

Tervetuloa piinailemaan karmillaja illusia :heart:

illusia ikävää et sulla jäi tuollainen epävarma olo. Toivottavasti asia selviää.

Jäin ainkin täksi päiväksi vielä kotiin, aamulla piti käydä vähän asioilla niin sitten tuntui kyl vihlontaa munasarjoissa.. :/ Pitää vissiin yrittää liikkua et maha alkaa tottua siihen.

muoks. mulla kans luget 600mg/vrk
 
dreamer1 Mukava kuulla susta vaikka nyt ei mennyt putkeen tuo sun homma, tosi kökkö juttu! Mutta onhan se mielettömän hyvä juttu jos nyt kuitenkin niin pian sulla hoito aloitetaan ettei tarvitse syksyyn odottaa =) Mulla käynti ylihuomenna ja tosiaan ajoitus on nyt niin et kp 4 silloin menossa joten en tiedä mikä on meininki mun kohdalla... Saa nyt nähdä. On kyllä tosi persiistä jos siirtyy hoito syksyyn :(
 
Kysymys kanssapiinailijoille!

Mitä ovat ns. tyypilliset lugeoireet? Pakkausselosteessahan mainitaan kaikki maan ja taivaan väliltä! Mulla on ollu jo Pregnylistä lähtien rinnat kipeät ja näin oli jo insseissä. Helpottaa si kun menkat alkaa... Alavatsalla on tänään ollut huomattavan paljon vihlomisia etenkin oikealla puolella. Jano on edelleen jatkuvasti ja turvotus on levinnyt alavatsalta koko kroppaan. Kyllä on hehkeä olo :p Laittaisitteko lugejen piikkiin?

Mörkötys ja Dreamer: Näinhän se on että odottelu tekee muutenkin vaikeasta asiasta entistä vaikeamman. Mekin ollaan julkisella hoidossa ja nyt oon jo stressantunut, kun pakkaseen ei saatu mitään. Stressaamminen tunnetusti parantaa mahdollisuuksia tässä hoidossa onnistumisessa :LOL: Edessä on jälleen turhaa odottelua...

Piinailijoille kärsivällisyyttä, piikittelijöille tsemppiä... :heart:

T:Verna pp5
 
Tännehän on tullut uusia kamuja,tervetuloa =) Ja hyviä "saaliita"olette saaneet,tsemppiä vaan kaikille piinailijoille ja tietysti muillekkin.Mä jännään nyt tulevaa 0-ultraa,joka olis huomenna :whistle: Toivottavasti kaikki ok ja päästään jatkamaan hoitoa normaalisti...
 
Soitin sairaalaan ja niinhän se sit oli, että ne Zumenon lääkkeet oli lääkäri kirjoittanut mulle mahdollista tulevaa pakastealkioiden siirtoa varten :x Illalla tietty otin yhden napin ja tänä aamuna toisen, mut tuskinpa ne mitään haittaavat. Nehän määrätään lähinnä jos kohdun limakalvo tarvitsee paksunnusta. Ihmettelinkin et oliko mun limis tosiaan ohentunut niin paljon, että tartten tuollaisia "paksunnusnappeja" :headwall:

Ja suuresti ihmettelen, ettei siirron tehnyt lääkäri antanut mitään ohjeistusta, kirjoitti vain reseptin ja ojensi sen mulle? Ja äsken kun soitin, niin hoitaja sanoi että sain varmaan ohjeet pakastealkion siirtoa koskien. Ei. En saanut niitäkään, vain tuon reseptin. Mielestäni aika kummallista kirjoittaa valmiiksi resepti PAS:a varten kun sehän tehtäisikin aikaisintaan syksyllä, eikä ole ollenkaan varmaa mennäänkö siihen edes. Huh, mut onneksi nyt sain jonkun kiinni sairaalasta joka osas auttaa...
 
Moikka!

Nemi meil on kuukauden päästä häät ja alkaa jo pikkuhiljaa jännittää ihan kamalasti :heart: vielä tuntuu jotenki niin epätodelliselle koko juttu..:) jospa mä sit sinä päivänä alkaisin vähän tajuta mikä on homman nimi :LOL:

Milli voi miten ihanaa, että sullakin on nyt pieni matkassa :heart: toivotaan, että tarttuu:) mul on kans sellanen kamala mutka, joka pitää niillä kuulapihdillä suoristaa ja ai kamala miten sattuu se :hug:
joo pitää varmaan vetää pienet lugepöhnät sit polttareissa :D mulla vaan tuli Teroluteista kauheet haittavaikutukset, et toivon nyt kun luget laitetaan paikallisesti, et olot pysyy parempina!

Nelli hyvinhän ne miehen polttarit meni, mutta haikaili jo sit lopulta kotiin mun viereen nukkumaan :D :heart:
toivottavasti kaunis alkionne kiinnittyy kauniisti kohtuun ja antaa kauniit tuplaviivat raskaustestiin ;)

Mäki olin vappuna yksin kotona ja katoin tartu mikkiin :p

Verna kiitti :) piikittelyt on sujunu oikein mallikkaasti :) tänään ja huomenna pitää pistää töissä, ku on yövuorot :/
Toivottavasti sulla on pieni tehny masussa jo pesän :)

Vaapeli toivottavasti miehesi suostuu :hug: tervetuloa ja marr myös :flower:

illusia ja karmilla ihanaa, että saitte pikkuiset matkaan :) toivon kovasti, että kiinnittyvät b:)d tsemppiä piinailuun! aika ihme toi zumenon-resepti juttu

dreamer no voi paska :/ ei tommosta sais sattua..hermoja odotteluun :hug:

Mörkötys :hug:

barbapörrö tsemppiä 0-ultraan! :)

on: menin eilen aamulla polille ja ottivat mut sisään reilu puoltuntia myöhässä ja olin viidessä minuutissa ulkona :eek:
neljä isompaa follia siellä oli kasvamassa vas. 2x9mm ja oik. 8mm ja 10mm. vasemmalla oli kaks 5mm ja toivottavasti kerkeevät mukaan!
Voimakkaiden alavatsa tuntemusten mukaan olis voinu kuvitella, et siel ois ollu enemmän.. perjantaina viimenen ultra ja maanataina tai tiistaina punktio.. meneeköhän koko homma ICSI:ksi, ku folleja on noin vähän?
Noh, näillä mennään ja eihän me siihen vauvaan tarvita, ku se yks hyvä alkio ;) :heart: Puregon jatkuu 125,125,125 ja 100

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti :hug:
 

Yhteistyössä