Clomittaret / Letroilijat

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
Hei, yritin etsiä tätä ryhmää facesta, jotta olisin voinut laittaa sinulle yksäriä facen kautta ja päästä mukaan ryhmään. En kuitenkaan löytänyt. Millä nimellä ryhmän löytää facesta? (n)
Laita mulle täälä kaksplussan sivuilla yksäriä, missä on sun nimi ja esim paikkakunta, mikäli on monia samannimisiä. Lisään sut kaveriksi ja liitän ryhmään
 
Hei.

Täällä uusi Letroilija :)

Meillä ennestään on jo lapsia joista Nuorin jo 6,5 vuotias. Kaikki saaneet alkunsa ilman hoitoja vaikka aikaa on kestänyt ja lapsettomuuden syytäkin jopa tutkittu jo heidän aikaan,

Tätä neljättä, pikku-pähkinää, ollaan yritetty jo 5,5 vuotta. Syynä lapsettomuuteen minun PCO ja kilpirauhasen vajaatoiminta.

Nyt kuukautiset kestäneet monta viikkoa ja kun nämä nyt viimein loppuvat niin päästään aloittamaan ensimmäinen terolut+letrot kierto.
Aloitetaan suoraan Letrozol 2 tbl kp. 3-7.
Terolutit aloitan kp. 16 ja syön 2 tbl päivässä 2 viikon ajan.

Avuksi saatu myös Metforem jonka lääkäri kertoo tuoneen PCO:ta sairastaville jopa pelkistään vauva-uutisia :)

Eli sillai luottavaisin mielin ollaan liikenteessä. Toki vertaistuki olisi aina hyväksi :)

Tämä odottelu on ollut niin piinaavaa ja kestänyt niin kauan, että olin jo vähän luopunut toivosta. Nyt taas intoa enemmän, kun kuukautishäiriöihin apua hakiessani sain apua myös tähän lapsettomuus-asiaan :)

Koetin vähän lukea teidän vanhoja viestejä, mutta kaikkia en vielä ehtinyt ja jaksanut lukea :)
Toki kiinnostaisi mm. se, että kuinka monelle teistä on Letrot tuoneet apua raskaushaaveessa? Onko ollut pahoja haittavaikutuksia jne. :) Ja kuinka nopeasti lääke on auttanut jos siitä on apua ollut.
 
Hei, täällä yksi joka aloitti clomit edellisessä kierrossa annostuksella 50mg kerran päivässä kp 5-9 ja terolutit ovulaation jälkeen 10pvän ajan. Edellisessä kierrossa ei tärpännyt joten nyt meillä on tässä kierrossa seuranta ultra. En tiedä miksei annettu seuranta ultraa jo ekassa kierrossa. No ultra on 5.10 ja kovasti jännittää onko vastetta ollenkaan. Mulle ei oo tullu mitään erikoisia oireita clomeista. Lähinnä lievää limakalvo kuivuutta oon nyt huomannu.

Kolmatta lasta tässä yritetään. Eka ja toka lapsi tärpännyt heti ensimmäisestä yrityskierrosta.
 
Hei,

Olen lueskellut jo pitkään eri keskustelupalstoja ja nyt sain kirjauduttua itsekin tänne, kun löysin tämän viestiketjun. Aloitin letrot tässä kierrossa ja huomenna olen menossa seurantaultraan.

Takana lapsettomuutta kolmisen vuotta. Yksi keskenmeno noin 1,5 vuotta sitten. Vuosi sitten hakeuduimme lapsettomuushoitoihin ja alkuvuodesta kokeiltiin kahta inseminaatiota. Meille jäi vähän huono maku tästä klinikasta ja otimme mietintätauon kesälle. Nyt pari viikkoa sitten vaihdoimme klinikkaa ja syy lapsettomuudellekin todennäköisesti löytyi. Minulta mitattiin AMH-arvo, joka oli enää 0.9 ja vaikuttanut todennäköisesti siihen, etten ole tullut raskaaksi. Kaikki muut testit on otettu eikä missään muussa ole löydetty vikaa. Tätä AMH-arvoa ei oltu otettu ekalla klinikalla, joten emme tienneet siitä mitään. Onneksi vaihdoimme ja onneksi arvo otettiin. Lääkäri suositteli nyt ripeästi siirtymään hoidoissa eteenpäin ja sanoi, ettei inseminaatiota kannata missään nimessä jatkaa. Edellisellä klinikalla puhuivat vain inseminaation puolesta ja tuntui, ettei meidän ajatuksia kuunneltu ollenkaan. Tämä uuden klinikan lääkäri antoi kuitenkin toivoa onnistumiselle ja kokeilemme nyt loppuvuoden letroja ja mietimme vuoden vaihteen jälkeen koeputkihedelmöitystä. Itse en vaan jaksaisi odottaa sinne asti. Tähän asti on jotenkin jaksanut odotella hoitojen kanssa, mutta nyt tuntuu, että haluaisi asioihin vähän vauhtia, kun jos tuo AMH-arvo vaikka tuosta jatkaa laskuaan.

Vähän huominen jännittää, onko letroilla ollut mitään vaikutusta. Ensimmäisinä päivinä vähän nippali munasarjojen kohdalla, mutta nyt tuntuu, ettei ole mitään tuntemuksia. Minulle oli määrätty vain 1 tabletti kierron päivinä 2-6 ja tämä tehtiin ennen kuin tiedettiin AMH-arvo. Lääkäri kuitenkin sanoi, että hyvä on syödä loppuun ja esim.loppuvuosi, mutta mietityttää onko niistä mitään apua, jos AMH-arvo on matala. Pitäisi yrittää olla positiivinen ja toivoa parasta, mutta jotenkin välillä se tuntuu niin kovin vaikealta. Jospa huominen ultra toisi hyviä uutisia.

Mukava oli löytää tämä viestiketju ja lukea teidän kokemuksia letroista ja clomeista.
 
Hieman päivittelen tänne omaa tilannettani.. eli kaksi kiertoa mentiin clomeilla ja todettiin ettei folli kasva tarpeeksi edes kahdella tabletilla. Annoksen nostoa kolmeen tablettiin ei voitu tehdä koska sain näköhäiriöitä jo kahdesta clomi tabletista. Joten vaihdettiin letrozoliin. Letroja söin nyt tässä kierrossa kp3-7, 2 tablettia päivässä. Kp 10 kävin seurantaultrasss jossa todettiin oikeassa munasarjassa 18mm johtofolli. Kohdunlimakavlo oli tosin vain 6,5mm mutta gynekologin mukaan ehtii vielä sinne 7mm ja ylikin ennen ovulaatiota ja kiinnittymistä. Tänään kp12 sain plussan ovistestiin. Nyt vaan pidetään peukkuja että tällä kertaa onnistuu. :)
 
Minulla ekassa Letrokierrossa annettiin vielä Ovitrelle tehostamaan follien kasvua ja irtoamista, mutta valitettavasti ei tärpännyt. Tällä yhdistelmällä kierto kuitenkin piteni hieman ja oli jopa 27 päivää. Nyt aloitin taas syömään Letroja mutta tässä kierrossa ei ultrata enkä ota sitä Ovitrellea. Katsotaan millainen kierto luvassa. Suunnitelma on nyt mennä Letroilla kolmisen kuukautta ja sitten IVF-hoitoihin. Jotenkin skeptinen olo onko näistä letroista mitään apua kun amh-arvo on niin huono, mutta ei auta kuin odottaa, kun eivät aiemmin suostu meitä hoitoon ottamaan.
 
Meillä esikoinen syntynyt 4/15, 1 vuoden yrityksen jälkeen sain clomifen reseptin ja toisesta kierrosta tärppäsi. Nyt toinen haaveissa ja yritetty 6kk. Sain taas clomi reseptin, ja aloitan seuraavasta kierrosta. Minulla todettu monirakkulaisuutta munasarjoissa.

Millaisia hinta eroja näissä lääkkeissä on? Clomit maksavat noin 68e.

Ihaa82 laitan viestiä faceryhmään pääsystä
 
Meillä on tuolla faceryhmässä mun mielestä enimmäkseen semmosia jotka on clomeilla plussannu :D Jos haluaa mukaan niin sinne kyllä pääsee. Meilläki poika sai alkunsa yhdistelmällä clomit+terolutit. Poika siis syntynyt 02/14. Nytkin söin viime vuoden lopulla 2 kiertoa clomeja mutta kun täällä päin ei oo niiden kanssa seurantaultraa ja monikkoriski niin vähän hirvitti..hakeuduin sitten erittäin pätevällä yksityiselle lääkärille ja hän teki tarkat ultraukset yms.. Varsinaista pcos-diagnoosia en saanut vaikka 2012 on löytynyt rakkulaiset munasarjat. Stroomakorostumasta puhui mutta en tiedä mitä meinasi. Sain kuitenkin letrot joilla pitäis yrittää 6kk ja jos ei tärppää niin sitten pääsen julkiselle hoitoihin. Ekassa letrokierrossa oli kp 10 seurantaultra jossa folli oli 21mm ja limis 7,4mm. Kierto oli noin 28 päivää ja nyt on 2.letrokierto, dpo 7 tai 8 ja ihme pistelyä ja turvotusta. Clomit lakkas mulla nyt viime talvena toimimasta, eka clomikierto oli vaan 26 päivää ja toinen venyi lähemmäs 60 päiväiseksi. Poika tärppäs ekasta clomikierrosta.
Onko ryhmää vielä? Pääseekö mukaan
 
Moikka!
Kirjoitteleekohan täällä enää kukaan...
Kokeilin jo laittaa omia kokemuksiani tuonne vauvakuumeen puolelle, mutta taitaa tämä kuitenkin olla oikeampi osoite.

Elikkäs toivoisin vastauksia tähän omaan tilanteeseeni:

Tilanne on se, että olemme mieheni kanssa yrittäneet raskautta noin vuoden verran. Lokakuussa 2016 sain varhaisen keskenmenon, tätä lukuunottamatta ei tärpin tärppiä. Nyt helmikuussa uuden kierron alussa hakeuduin yksityiselle gynelle tutkimuksiin, ja minulla todettiin PCO molemmissa munasarjoissa. Ilmeisesti en ovuloi juuri koskaan. Olen normaalipainoinen ja oireita ei varsinaisesti ole. Kiertonikin on säännöllinen 30-33 päivää. Lääkäri määräsi minulle tähän hoidoksi Letrozolia 5 mg kp 3-7. Oltiin jo miehen kanssa innoissamme että jes, nyt se onnistuu! Noh, eilen oli vasteultra; mitään ei ollut tapahtunut... :( pettymys oli melkoinen. Gyne antoi minulle nyt sitten jatkohoidoksi Bemfolaa, jota pitäisi piikittää muutaman päivän ajan. Nyt sitten taas perjantaina tsekataan tilanne, että onko mitään tapahtunut ja onko järkevää jatkaa. Hän sanoi, että jos tätä pistoshoitoa ei kokeilla niin sitten ei tehdä mitään... eli nyt pelottaa, jos tämä Bemfola ei toimi, niin sitten ei tosiaan ilmeisesti paljon tehtävissä ole?!

Pitkä vuodatus, mutta olisin kiitollinen, jos joku osaisi kertoa vertaiskokemuksia, tai on tuota Bemfolaa piikittänyt. Onko siitä mitään hyötyä? Toivottavasti joku samassa tilanteessa oleva tänne löytää.
 

Yhteistyössä