Clomittaret / Letroilijat

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
miss_piggy
Täällä on joskus ollut ketjuja clomeja syöville/letroja käyttäville. Nyt en löytänyt. Facessa meillä kyllä on ryhmä mutta onko kaksplussalla semmosia jotka ei oo faceryhmässä ja haluaa täällä kirjoitella?
 
Mulla ei ole ollut koskaan letroja käytössä, Clomit muutamassa kierrossa joskus vuosia vuosia sitten, ennenmuinoin.
Ihan noin yleisesti mielenkiinnosta mua kiinnostaa teidän taustat, millaisilla taustoilla letroja määrätty. Aikoinaan nimittäin kysyin mahdollisuutta tehdä alkionsiirto letroilla avustettuun luomukiertoon, mutta lääkäri tyrmäsi ajatuksen saman tien. Kuulema hoikilla ihmillä ja etenkin matalan AMH arvon omaavilla letrot yms vastaavat on tehottomia, koska estrogeeni on usein muutenkin hyvin matala. Clomien kohdalla tää piti mulla ainakin paikkansa, limis jäi muutamaan milliin eikä follikaan juuri kasvanut. Noita letroja en tosiaan oo koskaan kokeillu.

Onko siis kaikki letroilijat pääsääntöisesti PCO-tyyppisiä naisia?
Kiitos jos jaksatte vastailla.
 
miss_piggy
Meillä on tuolla faceryhmässä mun mielestä enimmäkseen semmosia jotka on clomeilla plussannu :D Jos haluaa mukaan niin sinne kyllä pääsee. Meilläki poika sai alkunsa yhdistelmällä clomit+terolutit. Poika siis syntynyt 02/14. Nytkin söin viime vuoden lopulla 2 kiertoa clomeja mutta kun täällä päin ei oo niiden kanssa seurantaultraa ja monikkoriski niin vähän hirvitti..hakeuduin sitten erittäin pätevällä yksityiselle lääkärille ja hän teki tarkat ultraukset yms.. Varsinaista pcos-diagnoosia en saanut vaikka 2012 on löytynyt rakkulaiset munasarjat. Stroomakorostumasta puhui mutta en tiedä mitä meinasi. Sain kuitenkin letrot joilla pitäis yrittää 6kk ja jos ei tärppää niin sitten pääsen julkiselle hoitoihin. Ekassa letrokierrossa oli kp 10 seurantaultra jossa folli oli 21mm ja limis 7,4mm. Kierto oli noin 28 päivää ja nyt on 2.letrokierto, dpo 7 tai 8 ja ihme pistelyä ja turvotusta. Clomit lakkas mulla nyt viime talvena toimimasta, eka clomikierto oli vaan 26 päivää ja toinen venyi lähemmäs 60 päiväiseksi. Poika tärppäs ekasta clomikierrosta.
 
Mulla ei ole ollut koskaan letroja käytössä, Clomit muutamassa kierrossa joskus vuosia vuosia sitten, ennenmuinoin.
Ihan noin yleisesti mielenkiinnosta mua kiinnostaa teidän taustat, millaisilla taustoilla letroja määrätty. Aikoinaan nimittäin kysyin mahdollisuutta tehdä alkionsiirto letroilla avustettuun luomukiertoon, mutta lääkäri tyrmäsi ajatuksen saman tien. Kuulema hoikilla ihmillä ja etenkin matalan AMH arvon omaavilla letrot yms vastaavat on tehottomia, koska estrogeeni on usein muutenkin hyvin matala. Clomien kohdalla tää piti mulla ainakin paikkansa, limis jäi muutamaan milliin eikä follikaan juuri kasvanut. Noita letroja en tosiaan oo koskaan kokeillu.

Onko siis kaikki letroilijat pääsääntöisesti PCO-tyyppisiä naisia?
Kiitos jos jaksatte vastailla.
Tammityttö
Mulla ei ole todettu pcota. Letrot määrättiin aluksi ihan vain siksi, kun ei tullut ovulaatiota. Letroilla tulee täydellinen limis ja munarakkula on niinkuin pitäisikin, mutta jostain syystä raskaus vain ei ala. AMH on 4.4. Ei ole mitään syytä miksi en raskaudu, eli selittämätön lapsettomuus. Kai minun munarakkuloissa sitten kuitenkin jotain vikaa on kun ei niin ei. En ole ylipainoinen, en ole koskaan tupakoinnut ja alkoholi ei ole koskaan maistunut. Terveellinen ruokavalio ja normaali 3-4 krt viikossa liikuntaa. Kaipa sitä on niin vanha jo kun ei vaan onnistu :cautious:
Mulla ei ole ollut koskaan letroja käytössä, Clomit muutamassa kierrossa joskus vuosia vuosia sitten, ennenmuinoin.
Ihan noin yleisesti mielenkiinnosta mua kiinnostaa teidän taustat, millaisilla taustoilla letroja määrätty. Aikoinaan nimittäin kysyin mahdollisuutta tehdä alkionsiirto letroilla avustettuun luomukiertoon, mutta lääkäri tyrmäsi ajatuksen saman tien. Kuulema hoikilla ihmillä ja etenkin matalan AMH arvon omaavilla letrot yms vastaavat on tehottomia, koska estrogeeni on usein muutenkin hyvin matala. Clomien kohdalla tää piti mulla ainakin paikkansa, limis jäi muutamaan milliin eikä follikaan juuri kasvanut. Noita letroja en tosiaan oo koskaan kokeillu.

Onko siis kaikki letroilijat pääsääntöisesti PCO-tyyppisiä naisia?
Kiitos jos jaksatte vastailla.
 
Meillä on tuolla faceryhmässä mun mielestä enimmäkseen semmosia jotka on clomeilla plussannu :D Jos haluaa mukaan niin sinne kyllä pääsee. Meilläki poika sai alkunsa yhdistelmällä clomit+terolutit. Poika siis syntynyt 02/14. Nytkin söin viime vuoden lopulla 2 kiertoa clomeja mutta kun täällä päin ei oo niiden kanssa seurantaultraa ja monikkoriski niin vähän hirvitti..hakeuduin sitten erittäin pätevällä yksityiselle lääkärille ja hän teki tarkat ultraukset yms.. Varsinaista pcos-diagnoosia en saanut vaikka 2012 on löytynyt rakkulaiset munasarjat. Stroomakorostumasta puhui mutta en tiedä mitä meinasi. Sain kuitenkin letrot joilla pitäis yrittää 6kk ja jos ei tärppää niin sitten pääsen julkiselle hoitoihin. Ekassa letrokierrossa oli kp 10 seurantaultra jossa folli oli 21mm ja limis 7,4mm. Kierto oli noin 28 päivää ja nyt on 2.letrokierto, dpo 7 tai 8 ja ihme pistelyä ja turvotusta. Clomit lakkas mulla nyt viime talvena toimimasta, eka clomikierto oli vaan 26 päivää ja toinen venyi lähemmäs 60 päiväiseksi. Poika tärppäs ekasta clomikierrosta.
Mitä nuo terolutit ovat? Tsemppiä sinullekin (y)
 
Joulutähtönen Halaus :(.. ei se aina niinkään ole. Mysteerisisä on nämä lapsen tekemiseen liittyvät asiat. Tiedän monia kellä kaikki on ok mutta ei tärppää. Ei vaikka ovis tulee ja limis on priima ja siittiöt vielä laitetaan inssillä sisään. Mut sit eka IVF saattaa räjäyttää potin ja saadaan monta alkiota ja heti ekasta raskaus. Mun ystävälle kävi esim näin. Kaksi alkiota siirretty ja kaksi lasta tullut maailmaan eri aikoina. Vuosia yrittivät kaikilla muilla tavoilla. Taivas yksin tietää miksi näin. Voimia sinne. Meilläkin meni 8v esikoisen alulle saamiseen. usko loppui aika moneen otteeseen.
 
Noi Terolutit on keltarauhashormonivalmiste. Joskus toisilla käytössä loppukierrossa, jos todettu, että keltarauhanen ei ole hyvä/eritys riittävä. Noiden tehosta tosin on ristiriitaista tietoa. esim mun lääkäri sanoi, että mikäli keltarauhanen ei ole hyvä, ei myöskään ovis ole ollut kunnollinen tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Silloin noista tukilääkkeistä ei ole mitään iloa. Mut tosiaan haittaakaan niistä ei ole joten siksi niitä monesti käytetään :)
 
Noi Terolutit on keltarauhashormonivalmiste. Joskus toisilla käytössä loppukierrossa, jos todettu, että keltarauhanen ei ole hyvä/eritys riittävä. Noiden tehosta tosin on ristiriitaista tietoa. esim mun lääkäri sanoi, että mikäli keltarauhanen ei ole hyvä, ei myöskään ovis ole ollut kunnollinen tai sitä ei ole ollut ollenkaan. Silloin noista tukilääkkeistä ei ole mitään iloa. Mut tosiaan haittaakaan niistä ei ole joten siksi niitä monesti käytetään :)
Kiitos infosta Tammityttö :)

Juu kyllä tässä on jo testattu ivf ja icsi, tuloksena yksi kemiallinen, ei muuta. Onko sinulla kokemusta kortisonista? Tämäkin on jotenkin syvältä, että vaikka yksityiselle olen kantanut useamman kymppitonnin, nii itse pitää ruinata vaihtoehtoja. Ikinä sieltä ei tule mitään ehdotuksia. Murrr..:sick:

Olen kyllä samaa mieltä, että lapsen saamisen täytyy olla vaikeampaa kuin tähtitiede:cautious: no, kohta on taas testipäivä. Ei mitää tuntemuksia :( joten eiköhän sieltä taas nega pukkaa. Seuraavasta kierrosta olen päättänyt saada plussan, keinolla millä hyvänsä (y);):LOL:
 
miss_piggy
Mulla terolutit piti kk-kierron säännöllisenä mutta muuta iloa niistä ei ollutkaan. Vaikka lääkärit ei asiaa myönnä niin terolutithan voi myös estää ovulaation ja siksi niitä pitäiskin ottaa vasta oviksen jälkeen. Mulle viimeksi gyne sanoi kun letrot kirjoitti että kiertoon ei saa missään tapauksessa sotkea letrojen lisäksi teroluteja tai kierto menee ihan pieleen.
 
Mulla terolutit piti kk-kierron säännöllisenä mutta muuta iloa niistä ei ollutkaan. Vaikka lääkärit ei asiaa myönnä niin terolutithan voi myös estää ovulaation ja siksi niitä pitäiskin ottaa vasta oviksen jälkeen. Mulle viimeksi gyne sanoi kun letrot kirjoitti että kiertoon ei saa missään tapauksessa sotkea letrojen lisäksi teroluteja tai kierto menee ihan pieleen.
Noniin, sain ruinattua seuraavaan kiertoon luget, joten katsotaan onko niistä mitään apuja? Onko teillä kokemuksia lutinukset vai luget?

Tässä sitä muutenkin miettii sitä, että miten ihmeessä voisi itse vaikuttaa munasoluihin, kaikki mahdolliset vinkit otetaan ilolla vastaan ja ei muuta kuin uuteen nousuun:whistle:(y)
 
Joulutähtönen, oletko kokeillut DHEA:ta? Se kai on ainoa, jolla on ihan todistetusti vaikutusta munasolujen laatuun. Niin ja foolihappo tietysti. Muut lisäravinteet (gelee royale, Q10 ym.) on kai enemmän henkimaailman juttuja - osa uskoo että niillä voi olla vaikutusta ja osa ei.

Valitettava fakta on, että munasolujen laatu heikkenee iän myötä. MUTTA se on toki aina yksilöllistä, eikä onnistumiseen loppujen lopuksi vaadita muuta kuin yksi kelvollinen munasolu ja oikeat olosuhteet. Toivoa siis on niin kauan kuin kuukautiskierto toimii. Tsemppiä kovasti! :)
 
miss_piggy
Mulla ei oo lugeista kokemusta... ja nyt sitten plussasin dpo 10 ja kp 26 letroilla. Toinen letrokierto annostuksella 2 tbl kp 3-7. Eilen oli jo semmoset närästykset että osasin aavistella..pojasta haamuilin vasta dpo 12.
 
Mulla ei oo lugeista kokemusta... ja nyt sitten plussasin dpo 10 ja kp 26 letroilla. Toinen letrokierto annostuksella 2 tbl kp 3-7. Eilen oli jo semmoset närästykset että osasin aavistella..pojasta haamuilin vasta dpo 12.
Olet ollut kyllä onnekas, vai onko sinun tarvinnut turvautua jyreimpiin hoitoihin Clomien ja letrojen lisäksi? Onnittelut plussasta (y)

En ole ikinä kokeillut DHEA:ta. Klinikan lääkäri muistaakseni sanoi, että minun kohdallani siitä ei olisi apua kun amh on niin hyvä. Tiedä sitten onko näin, kaikkeahan pitää kokeilla kun vielä sitä oikeaa plussaa ei ole tullut. :cautious:

Jos teillä on letroryhmä facessa, niin oletko kuullut kenenkään raskautuvan rankempien hoitojen jälkeen pelkillä letroilla? Kaikki toivonpilkahdukset ovat tervetulleita tänne suuntaan. Jälleen koko päivän päässä ei ole pyörinyt muuta kuin tämä lapsettomuus ja epätoivo :(:cry:
 
miss_piggy
joulutähtönen, Facessahan on aika monta ryhmää missä näitä asioita käsitellään, on esim. lapselliset lapsettomat jossa oon mukana, ja muistaakseni joku ryhmä ihan sellaisillekin joilla ei ennestään lapsia ole. Niissä aika paljon noista hoidoista keskustellaan. Kyllähän niitä kuulee paljon että ollaan käytä läpi rankkoja hoitoja ja sitten oltu hoitotauolla kun se plussa onkin pärähtänyt ihan luomusti. Siihen clomittaret / letroilijat-ryhmään saa kyllä liittyä jos haluaa, siellä kun on paljon erilaisia kokemuksia ja saa lisätietoa. Muistaakseni se oli Ihaa82 kenelle piti laittaa yksäri täällä ensin että pääsee mukaan.
 
Mulle letrot määrättiin PAS siirron tueksi, söin niitä kp2-6. Mulla ei ole PCO:ta eikä ongelmia ovulaatiossakaan, eli ihan vaan yksi tukikeino siirtoon muiden lääkkeiden lisäksi.

Joulutähtönen luget on siitä hämääviä, että niissä tulee useille tosi voimakkaitakin raskausoireita. Lutinukset mulle ainakaan ei tehnyt koskaan oireen oiretta. Niitä käytin muutamassa siirrossa ennenku vaihdettin lugeihin. Noh olinhan mä tietoinen siitä, että lugeista oireita tulee helpommin, mutta silti sain itseni vakuuttuneeksi siitä, että rintojen kipeys yms on pakko johtua raskaudesta. Eipä johtunut ja pettymys oli karvas kun pidin itseäni ihan hölmönä, että edes annoin uskoa.
 
Olen etsinyt kyseistä keskustelua, mutta kaikki on ollut vanhoja. Olisi kiva, jos täällä alkais keskustelu. Itse en kuulu facebookiin. Nyt on menossa toinen clomifen kierto 27/31 eli tosi jänniä aikoja jälleen eletään. Clomit sain PCO:n vuoksi ja kierto on ollut erittäin epäsäänöllinen. Toiveena olisi, että jos vihdoin ja viimein tärppäisi. Raskausoireita ei kamalasti ole ollu, rinnat tosi kipeät ja väsymystä.
 
miss_piggy
Kaikille ei tuu mitään oireita vaikka oiski tärpänny :) Mulla ei edelleenkään oo just mitään oireita vaan lähinnä olo on täysin normaali. Jotain pientä nippailua välillä mahassa ja tänään on vähän etonut mutta rinnat esim. ei oo yhtään arat.

Aika tehokkaita nuo tuntuu toisilla ainakin olevan, clomit ja letrot. Meillä kerran ainakin tärppi kävi molemmilla suhteellisen nopeasti ja luomuna taas ei tapahtunu just mitään.

5+0
 
miss_piggy
Unna minkälainen annostus sulla on ja mikä kiertopäivä menossa? Mullahan alkoi nuo clomit kans toimimaan miten sattuu, eli tosiaan yks kierto oli vaan 26 päivää mistä lapsettomuuslääkärikin oli ihmeissään kun oli niin lyhyt, ja toinen taas venyi yli 50 päivään. Ei sillä, näissä letrozoleissakin mulla kyllä ekassa kierrossa tuhrutteli tyyliin dpo 10 alkaen mutta tää toinen kierto meni ihan putkeen. Ja annostus oli 2 tablettia.
Noissa clomeissahan pitäis olla seurantaultra, onko sulla ollut? Mulla ei ollut missään vaiheessa ja siinä yksi syy miksi halusin vaihtaa letroihin. Clomeillahan on monikkoriski ja letroilla sitä taas ei ole. Vaste mulla oli myös letroilla hyvä.
 
Moikka annostus on 1 tabu kierron 3-7 päivinä. Ja nyt alkaa kolmas. Ennen clomeja kierto oli epäsäännöllinen ja pitkä, usein jopa 3kk väliä. Nyt clomeilla kierto on ollut 31 päivää. Seuranta ultraa ei ole ollut, outoa kun olen itse kaksonen ja suvussa on jonkin verran kaksosia. Verikokeet otettiin ekassa kierrossa. Kesäkuussa on aika lääkärille jos ei ennen sitä tule plussaa. Nyt on kp 2.
 
Tosi outoo, kun jossain on seurannat ja toisalla ei. Erooko clomit ja letrot toisistaan paljonkin? Esim. Kuinka niitä syödään kierrossa jne. Kun niillä on sama tarkoitus niin ihmettelen kui niitä ei määrätty mulle. Täytyy ottaaa lääkärin kanssa puheeksi, jos ei tapahdu suurta ihmettä ennen lääkärin tapaamista
 

Yhteistyössä