Clomifen


Elli ja Angel toivotaan, että ovis tulisi teille molemmille! :flower: Mitä testejä oottee käyttäneet? Mulla kävi viime kierrossa niin, että mammaksilta tilattu liuska näytti vaan hailakkaa haamua, kun cb:n digitestillä tuli plussa.... :x Siinä samalla meni kyllä luotto halpisliuskoihin. Ajattelin, että jatkossa, kun liuskaan tulee haamu, siirryn varmistamaan kalliimmalla digillä.

Ibu kuulostaapa hienolta edistykseltä! Ootko siis syönyt pidempään clomeja kun nuo kaks kuukautta? Onko teillä muitakin hoitoja takana? Kuulostaa tosi hyvältä, että lähtee tollai vauhdilla etenemään! :heart:

Mä otin ekan clomin äsken ja huuhdoin sen kokiksella mahaan. Nyt sitten kuumia aaltoja odotellessa. =) clomien seurantaultraus onnistuu lähimmällä yksityisellä lääkärillä työpaikkakunnalla, tosin vasta kp 13... Eikös se yleensä pitäisi olla jo kp 12 mennessä? Toivotaan että tuokin on ok, kun yleensä mulla on ollut ovis vasta kp 18-22...

Tuo yksityiseltä julkiselle siirtyminen ei sitten ollutkaan ihan niin yksinkertainen juttu... Oikeassa olit angel. Mä asun siis pienessä kunnassa, josta kaikki perusverikoetta edistyneempi toiminta ohjataan keskussairaalalle. Niin kävi tänäänkin.

Näin ollen hoidan ainakin tämän ekan clomikierron ite ja omilla rahoillani. Sitten jos menee persiilleen, niin pyydän, että faksaavat väestöliitosta meidän tiedot terveyskeskukseen ja sieltä laittavat sitten lähetteen eteenpäin keskussairaalaan, josta sitten meidät kutsutaan joskus jatkotutkimuksiin. Sitten voidaan ehkä sopia jotain välimuotoa keskussairaalan ja yksityisen välille. Suurin ongelma, eli pitkähkö matka on joka tapauksessa ongelma. Yksityiselle klinikalle tulee 80 km ja keskussairaalalle 70 km...
 
Niin, tuntuu vaan vähän hassulta että kun ne testit kuitenkin viimekierrossa näytti oviksen ja oli ihan selvät ovis oireetkin. Noita oireita on kyllä ollu alkukierrosta kaikenlaisia nippailua ja välillä ihan törkeetä kipuaki. Käytän niitä mammaksin puikkotestejä. Pitää ens kierrossa ostaa varulta jotain apteekin testejä. Soitin tänään hoitajalle ja se käski oottaa pari viikkoa ja jos menkat ei ala, eikä oo raskaana, niin soittaa uuelleen. Joo, ku olisinki :(

Mulla oli eka clomikuurista paljo enemmän sivuoireita ku näistä kahesta. Oli kuumia aaltoja ja pahoinvointia, mutta nyt viime kuurissa vaan lähinnä noita kuumia aaltoja.
 
Elli mäkin oon kyllä joskus saanut tasavahvat viivat liuskaan, mutta vaan ihan yksittäisiä kertoja... Tähän asti oon ajatellut, että se on ehkä vaan ollu sitä, etten ovuloi, mutta enää en kyllä tiedä, kun toi ero eri testien välillä oli niin selvä. :$

Toisaalta ovuloinnin puolesta puhuu myös peruslämmön nousu. Lämpöjä oon seurannut noin vuoden aina arkisin, kun on säännöllinen päivärytmi ja kyllä menkat on tulleet 14-15 päivää lämmönnoususta, mikä puhuisi säännöllisen oviksen puolesta... :)

Onpa lohduttavaa, ettei oireet välttämättä oo aina niin voimakkaat... Toisaalta en vielä tiedä miten nuo muhun vaikuttaa.
 
Moiks!

Oon käyttäny ite Wondfo testejä. Kaverilta sain niitä ison nipun ku ei enää tarvinnu. En oo siis saanu ikinä näkyviin niillä ovulaatiota ja aina testiviivan lisäksi tulee hailakka viiva, joten enpä tiä sitte mahtavatko ees toimia =)
Lohduttavaa kuulla, että jollan muullakaan ei testit näytä ja silti ovulois. Sillä mä tahtoisin tän niin verikokein tarkistuttaakin!
En oo muutenkaan halukas tuota ovista tikuttamaan, luottaisin enemmänkin siihen säännölliseeen harrasteluun ku tikkuihin =)
Toki mua on alkanu epäilyttää nyt tietty tuo miehen tavaran laatukin, ku ei sitä oo tutkittu. Ei nähty tarpeelliseksi ku kaks kertaa siitä oon tullu raskaaksi kerta ja laaki ;) eikä hänen elämässään mitään suurempia muutoksia oo tapahtunu mikä olis voinu vaikuttaa tavaran huononemiseen :kieh: Tiä sit... Onko muilla tutkittu, joilla jo ennestää lapsia?

Clado, uskon et tuo kp 13 on varmasti kohdallasi hyvä päivä käydä ultraamas. Mä kävin kp 12 ja siellä hyvin vasta kasvoivat !

No huomenna mäki oon viisaampi ku saan lääkärin kans jutella. Toivottavasti otetaan meillekin lisäapuja käyttöön, eikä katota pelkkien clomien turvin seur. kahta kiertoo mikäli tässä kierrossa ei ilmene raskautta !! en usko...

Uskon myös siihen, että tällä palstalla "notkuminen" on huonosta.. Mitä te muut ajattelette?
Tuntuu et ku täällä käy, niin asia pyörii enemmän mielessä ja eikös seki vaikuta ??
Niin monta tarinaa kuulleena, itse omin silmin nähneenä et ku on lopettettu yrittäminen/luovutettu koko homma ni vauva tuleekin !! Parhaimmassa tapauksessa esikoinen syntyy monen vuoden yrittämisen, koeputkihedelmöityksestä ja kaks seuraavaa tulee luomuna, tyyliin pyhällä hengellä vuoden ikäerolla ;) Että näin !!

Huomiseen !!
 
Cladoceran: Meillä on kans pitkä matka sekä yksityiselle, että sairaalalle (70km) ja sama juttu, että pienellä paikkakunnalla ei homma oikein pelitä. Sen verran nyt onneksi on kunta tullut vastaan, että kaikki verikokeet saapi otattaa omassa kunnassa, niin ei tarvitse niiden takia ajaa yhteensä 140 km:n matkaa. Julkiselle emme ole siis edes muuten vielä pyrkineet, vaan mentiin suoraan yksityiselle, kun jonot olisivat kuulema melkoiset julkisella. Jos sitten rankempiin hoitoihin joutuu, niin silloin alkaa rahatilanne tulemaan vastaan...

Mä olen tässä pohdiskellut yön pitkinä tunteina, että mitenkähän vaikuttaisi tuohon raskaaksi tuloon, jos vaihtaisin mun tekemän yötyön ihan päivähommiin?!! Tämäkin kun kuulema lääkärin mukaan on yksi stressin aihe, vaikken itse sitä niin koekaan. Tykkään tehdä yötyötä ja kun yövuorot ovat pidempiä, niin vapaitakin on vastaavasti enemmän. Ja toki se näkyy tilipussissakin. Vielä en ainakaan olisi valmis vaihtamaan, mutta jos siitä selkeesti olisi apua, niin harkita sitäkin pitäisi... Ja toki sitten, jos niin onnellisesti käy, että raskaaksi tulen, niin pitäisi aika äkkiä pyytää työnantajalta vaihtoa päivään, kun yötyö taasen lisää keskenmenon riskiä!

Olisi pitänyt aikanaan miettiä työpaikkaa tämänkin asian kannalta :LOL:

Mulla on kans ollu noiden ovistestien kans ongelmia ja ihan samanlaisia kuin angelilla ellillä. Tässä kierrossa oli eka kerta, kun testiviiva oli yhtä vahva kuin kontrolliviiva. Tosin en tiedä johtuiko se sitten pregnylistä vai pregnylin aikaansaannoksista =)

Hyvää yötä kaikille, jotka vielä kukkuvat, mä jatkan välillä töitäkin =)
 
Moikka kaikille tähän päivään !

Ensteksi on pakko sanoo sinulle Riepu, että en usko yötöidesi olevaan mitenkään este raskautumiselle. Aikanaan ku esikoista odotin tein yhtä työtä päivisin kahdessa vuorossa + vielä baariyötyöt viikonloppuisin! Kai kaikki mistä tressaa, voi aiheuttaa raskaudettomuutta joten en usko kyl et töillä osuutta asiaan sinun kohdallasi, jos kerta koet ne hyväksi.

Mä sit soitin tänään mun omalle lapsettomuuslääkärille ja hän sanoi erittäin suoraan että kp12 munasoluista jokka olivat sillo n. 12mm ei oo raskautumiseen. Ihmetteli etten oo ovuloinnu joten sanoi että seuraavasta kierrosta sit vaan tositoimiin. Clomi annos tuplataan, kontrolli ultra ja irroituspiikki + limakalvon vahvenne ! Ihana, suora lääkäri ! Sanoi myös että valmistaudu henkisesti juomaan greipimehua alkukierto ja loppukierrossa pari lasillista punaviiniä ;) Ne kuulemma auttavat greippimehu ovulaatioon ja punkku limakalvoille ;)
eli ottakaas teki tästä opista "vaarin" =)

Vähä tietty lääkärin suorat puheet taas latistivat fiilistä, mut en antanu kauaa latistaa !
Suoraan sanottuna, ihanaa ku ei tarvi enää peittoja heilutella (eilinen ilta oli mieheltäni suorastaan jo suoritus..heh) ja voi kaks viikkoa vaan olla, ajattelematta asiaa !
Uskon siis vahvasti että raskautumista tähän kiertoon ei ole voinut tapahtua.
Mulla on hyvän ystäväni synttärijuhlat 13pv ja samoihin aikoihin pitäis menkat alkaa. Otan apinan raivolla ainaski viinaa =)

Nyt kohta kutsuu kävelylenkki salille ja takas !!

Ihania, aurinkoisia päiviä sinne kaikille !!
 
Ibu
Clado yritystä takana 1v 7kk, syksyllä päästiin lapasettomuus puolen asiakkaiksi, kaikenlaista labraa ym. perustutkimuksia, simppatesti, aukiolotutkimus.. mulla on endometrioosi todettu melkein 10v sitten ja viime vuonna PCO tyyppiset munasarjat. Clomikuurin joulu- ja tammikuussa, sen lisäksi ei ole ollut muita hoitoja. Hoitosuunnitelmsn mukaan oli tarkoitus syödä yhteensä 4 clomikuuria. Ja niin syönkin, mutta koska ovuloin labrakokeiden perusteella niin en jaksa vain odotella pelkillä clomeilla kahta kiertoa vielä vaan kysyin olisiko jotain muuta clomien kaveriksi. Ja niin ystävällinen hoitaja sanoi, et voi aloittaa pistoshoidon ja jotain, mutten muista kaikkea.. Eivät onneksi sanoneet, että odottele vain tai ettei oo aikoja.. tähän kiertoon saan pistoshoidot.

Kaikessa ystävällisyydessä ja yhteishengessä minä sinne soittelin.. ja oletin et ne sanoo ettei voi mennä suunnitelmasta poikkeamaan.. Mutta ihania olivat!
 
angel Sullapa oli hyvä lääkärikäynti! :heart: Kiva, että asiat etenee teilläkin kunnon harppauksin! Ja joo onhan se tosiaan niin, että paras varmistus on aina se säännöllinen peiton alla puuhailu! Sillon ei tarvii o-testejä tuijotella, ellei oo mahdottoman utelias kontrollisfriikki niin ku eräät... :whistle: :)

Palstalla notkumisesta... Voihan se olla niinkin, että täällä säännöllisesti vierailemalla pitää taatusti vauvat poissa mahasta... Ainakin mun kohdalla pitänyt hyvin paikkansa :LOL: mutta minkäs sitä ihminen luonteelleen mahtaa, kun on löytänyt hyvää vertaistukea. :)

Riepu mulla ei oo kokemusta tän alueen jonoista. Asun siis Satakunnassa ja suuntana siis Satakunnan keskussairaala. joskus koitin täältä palstalta kaivella, että onkohan sinne kovat jonot, mutta en löytäny... Ehkä oon ainoo satakuntalainen lapseton palstailija :/

Ibu Ok, onpa hyvä, että teilläkin etenee hommat tollain, kun reippaasti kysyy vaan! :heart:

Näistä kokemuksista rohkaistuneena sitä ehkä uskaltaa itekin sitten vaatia, jos ja kun tää ei nyt tästä johda toivottuun tulokseen. :) Elämäni toinen clomi nielaistu. Tänään on väsyttänyt ihan älyttömästi... ja kiukuttanut ihmeelliset asiat. En tiedä kyllä johtuuko clomeista vai oonko muuten vaan kenties jännistyksestä vähän ärhäkkänä.
 
Moikka!
Tulin tsemppaamaan teitä. Meillä esikoinen sai alkunsa toisesta clomi-kierrosta. Nyt kakkosta odoteltiin 2,5 vuotta. Viime keväänä söin Clomeja monta kiertoa ilman tulosta. Syksyllä kävin tk:n äitiysneuvolassa. Otettiin verikokeet ja pyysin sitä kautta Clomireseptin.

Sovittiin, että jos ei tulosta tule, niin sit soitan ja laittaavat lähetteen ä-polille. Olin jo valmistautunut hoitoihin, mutta viime torstaina sain testiin haamun. Tiistaina näytti testi selkeää plussaa :)

Olin erittäin stressaavassa ja fyysisesti raskaassa työssä, josta otin lopputilin ja työt loppui pari päivää ennen ovista.

Toivon, että teillä muillakin tärppää :) Plussaonnea!
 
Tein tänään ovistestin, kun olen jostain lukenut, että se näyttäis raskauden aiemmin kuin raskaustestit. Viime sunnuntaina siis tein jo yhden testin, kun varmistelin, että pregnyl ei näy enää tikussa ja se oli ihan selkeä nega. Tänään sitten tuli 5 minuutin sisällä tikkuun lähes yhtä punainen viiva kuin kontrolliviivakin...

Nyt sitten jännäten viikonloppuun tai ehkä varmuuden vuoksi alkuviikkoon asti, jolloin voi tehdä oikean r-testin, että olisiko tämä todellakin merkki raskaudesta (mitä ei kyllä 1½v yrittämisen jälkeen tahtoisi uskoa...) vai jokin muu hormonihäiriö. Tosin oireita on kyllä olemassa eli kuvotus (iltaa kohti voimistuva), huimaus ja mahan nipistely + viiltely. Jännittää :kieh:
 
Haamu ja plussaOnnitteluja! :flower: :heart:

Tänään illalla ja eilen illalla ovistestejä olen tehnyt, nyt ongelmaa....ehtiiköhän huomisillan mahdolliset touhuilut perille asti??



Aimmainen siis tänään tehty.

Mahdotontako :heart:
 
Noita ovis viivoja on tässä itsekin kovasti odottanut, mutta eipä ole näkyny. Mutta samoja testejä taitaa olla kun sulla mahdotontako, joten kiva nähdä, että siihen voi todella ne kaksi viivaa tulla. =)
Onko joku muuten löytänyt ovista vielä sen jälkeen kun on aloittanu luget? Huomenna pitäisi luget aloittaa, eikä ovista vielä ole näkyny. Ensimmäinen clomi kierto menossa, joten voihan olla että annostus ei ole kohillaan tai on muuta häikkää ja ovista ei tässäkään kierrossa tapahdu. :(
 
Sarzu83: Minulla babyplussan testejä, ne olen hyväksi havainnut.
Minulla neuvona 3 vrk jälkeen plussan oviksesta alkaa laittamaan lugeja, eli huomisesta alan...Olipa huonoa suomen kieltä, sorry! :hug:

Millainen ohjeistus sinulla?
sarzu?
mahdotontako :heart:

PlussaOnnea kaikille! :flower:
 
Mahdotontako: Mun testit on kotitestin mut kyl ihan samannäköisiä kun noi sun. Tässä kierrossa oon testaillu niin liuska kun puikkotesteillä. Viivaa vaan ei näy. Ehkä yhdestä clomista päivä ei ollut vielä apua.

Mullahan ei varsinaisesti ole käsketty ovista testaan. Halusin vaan itse testailla löytyykö. Olen käyny tähän asti tutkimuksissa yksityisellä joka siis määräsi nyt clomit käyttöön kun tuskin ovuloin ollenkaan. Kontrolli ultrassa en käynyt, koska pienellä paikkakunnalla vaikea saada aikaa juuri tietylle päivälle, enkä kyllä olisi ollu kotona edes sillon. Verikokeella varmistetaan viikonpäästä olenko ovuloinut. Ohjeistus lääkäriltä oli, että kierron 3-7 päivinä clomit ja 16-25 luget. Testasin vielä tänään mutta ei viivaa tullut ja aloitin nyt nuo luget. Pähkäilen tässä nyt vaan, että kannattaako niitä käyttää kummasta päästä vai molemmista?? :/
Jos en ovuloi niin sit ensikierrossa 2 clomia päivä ja sillon aion käydä ultrassa. Pakko saada tietoo tapahtuuko tuolla alakerrassa mitään. =)

Riepu10: pidetään peukkuja, että + tulisi. :)

Oikein mukavaa viikonalkua kaikille!
 
Hei,

Olen seuraillut palstaa, sillä enteilen, että clomeja tässä kohta tarvitaan! PCO on todettu viime vuonna, tosin yritys on alkanut vasta nyt vuodenvaihteessa. Lääkärini oli loppuvuodesta sitä mieltä, että voin rauhassa katsoa miten kierto asettuu (asettuisikin!) ja yrittää lasta ilman mitään apuja. Loppuvuodesta mulla oli meneillään kp 80 ja söin terolut-kuurin, nyt meneillään kp 50 eikä menkkoja tai raskautta havaittavissa. En siis ilmeisesti ovuloi ollenkaan...

Kysymykseni kuuluukin: kuinka kauan pitää odottaa, että saa apua tilanteeseen? Terolut-kuurin varmaan saa helpostikin, mutta entä clomit? Jos PCO ja ovuloimattomuus ovat jo tiedossa, onko luomuyrityksessä mitään mieltä? Olisikohan siis mahdollista, että lyhyenkin yritysajan jälkeen saisi clomit käyttöön? Varmaan pitää ensin tehdä muita tutkimuksia (aukiolo, siemenneste)... Olen opiskelija, enkä tiedä miten nää opiskelijaterveydenhuollossa hoituu vai pitäiskö mennä yksityiselle...

Paljon mietittävää, onneksi täältä palstalta olen saanut paljon tietoa, ja viikon kulutta pääsen YTHS:n gynelle selvittelemään tulevaisuutta... Harmittaa vaan tää odottelu, kun ees ovulaatiota ei näytä tapahtuvan.

Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa valaista minnuu...!
Plussatuulia kaikille!
 
Kirsikka kyllä sun kannattaa panostaa siihen YTHS:n gyneen. Jos sulla on PCO-diagnoosi ja noin pitkät kierrot, niin kyllä se puhuisi sen puolesta, ettei luomuyrityksessä oo paljoa mieltä. Jos se YTHS:n gyne ei meinaa kirjottaa reseptiä, niin kannattaa kysyä siltä suoraan, että mitä sun sitten kannattaisi tehdä.

Onko teillä clomeja jo syöneillä tullut millä kp:lla ovis? Mä olen ekat nappini syönyt ja mietin, että koskahan pitäisi aloitella o-testaus, tänään on kp 9... Mulla tosiaan gyne antoi clomireseptin, vaikka ainakin todennäköisesti ovuloinkin ainakin välillä ihan itsekin. Tavoitteena olis niillä tasoittaa pitkää kiertoa (35-42 d)... Nyt vähän on mietityttänyt, että olikohan ihan viisasta aloittaa koko clomeja. Entä jos koko kroppa menee ihan sekaisin?

Kovasti tsemppiä kaikille ja plussameininkiä lumen keskelle!! :heart:
 
Mahdotontako: Juu tuota alakertaa juuri tarkoitin. :D Mietin vaan miten saan asian hoidettua töissä, kun pitäisi kolme kertaa päivässä ottaa luget... vai voisiko käyttää niin, että kotona alakerran kautta ja töissä yläkerran. :LOL: Lääkäri sanoi, että voi ottaa miten vaan. Jopas tuntuu nyt hankalalta... :headwall:
Kierto on ollut nyt terojen syönnin ajan säännöllinen 27. Saa nähdä miten näiden lugejen kanssa käy...

Kirsikka09: Itselläni ei kierto toimi ilman teroja tai lugeja ollenkaan ja sain 6kk terolut kuurin jälkeen clomit, eikä minulla ole todettu PCO:ta. Monirakkulaisuutta kyllä. Siemenneste/ aukiolotutkimuksia meille ei ole tehty kun tällä hetkellä yksityisellä hoitanut asiaa. Lääkäri sanoi, että seuraavaksi sitten jos näistä ei apua vasta tutkimuksissa eteenpäin. Turhauttavaahan tuo on kun "tietää" ettei ovuloi ja silti pitää yrittää. Rohkeasti vaan kysyt onko mahdollista saada clomit heti käyttöön. :flower:
 
Sieltä tuli haalea plussa!!!! Vaaleampi kuin konrolliviiva, mutta selvästi kuitenkin erottuu!! Ovistestissä oli viikonloppuna koko ajan ihan älyttömän vahva plussaa ja tänään tein siis raskaustestin :) Voi mahdoton... itkettää ja naurattaa samaan aikaan. Itku on ollut kyllä herkässä muutenkin viime päivinä. Muista oireista sen verran, jos jotakin kiinnostaa, että huono olo on jatkunut jo reilun viikon päivät (alkoi vatsataudin jälkeen). Sen lisäksi on ollut rinnat aivan tajuttoman kipeät, jos käsikin hipaisee rinnan sivua, niin tekisi mieli ulvahtaa. Puhumattakaan sitä, jos mies tulee halaamaan. Lisäksi hajuaisti on ollu herkkänä. Kaikki hajut lyövät nenään aivan kympillä... mies reppana joutuu vaihtamaan sukkia vähän väliä :LOL: Nyt kun vaan kaikki menisi hyvin :heart:

Kirsikka: Meillä yksityinen gyne antoi clomit heti, kun menimme ensimmäiselle käynnille asian takia. Meillä tosin oli jo yritystä takana 1½ vuotta ennen kuin hoitoon hakeuduimme, mutta gyne oli heti sitä mieltä, että koska ovulaatiota ei tapahdu (mulla myöskin mammuttikiertoja), niin apuja tarvitsemme. Meille tehtiin myös aukiolo- ja siemenneste tutkimukset heti alkuun.

Clado: Mulla oli pelkillä clomeilla silloin ekassa kierrossa ovis kp16 päivän kieppeillä. Viiva ei tosin missään vaiheessa tullut tosi vahvaksi, mutta sen jälkeen alkoi heikkenemään. Tähän kiertoon gyne kirjoitti sit sen munasolun irrotuspiikin Pregnylin ja vielä nuo estradot-laastarit kiinnitymisen tueksi. Ja näemmä toimi mun kohdalla hyvin :) Tekisi mieli rynnätä saman tien halimaan gyneäkin :LOL:

Plussatuulia kovasti kaikkille +++++++++++++++++++ :whistle:

T: Ikionnellinen Riepu
 
Onnea Riepu, ihanaa!

Kiitos kaikille vastauksista
, mä odottelen nyt siihen ensi viikon gyneen ja esitän paljon kysymyksiä ja toiveita siellä. Olisi ihanaa aloittaa edes vähän toiveikkaampi yrittäminen, tässä tilanteessa ei oikein riitä into ja usko mihinkään.

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Heippa Kaikille !

Tervetuloa Kirsikka joukkoon, Riepulle onnittelut Plussasta ja tarrasukkia matkaan--mahtavaa!

Minulle oma gyne sanoi että Clomit eivät auta ovulointi ongelmiin vaan kasvattamaan munasoluja hyvän kokoisiksi jolloin pitäisi tapahtua luonnollinen ovulaatio. Kuitenkaan ovuloimis häiriöisillä, kuten mulla ei näin näköjään tapahdu! Joten ensi kiertoon tuplamäärä clomeja (kaks tbl) kontrolliultra ja mikäli sielä näyttää hyvälle niin sitten irrotus piikki!

Tänään menossa kp 28.. ei mitään oloja, menkkoja oottelen. en siis ole uhrautunut ajatuksellekaan että olisin raskaana, sitähän se lääkärikin sanoi =(

lähdetään miehen kanssa vlopuksi lähteen juhlistaan ystävän 30vee juhlia ! ihana miniloma kaksin, ollaan se kyl ansaittu !!

Tsemppiä kaikille kiertoon, palataan taas!
 

Yhteistyössä