Huomenta!
Ja ilmoittaudun viimein minäkin tänne, kiitos potkimisesta luna
Olen miettinyt moneen kertaa, että pitäisi tulla tänne turisemaan, kun clomittarissa ainakin oli mahtava tukiverkosto. Olen myös tuolla lokakuisissa seuraillut keskustelua ja miettinyt, että tunnen oloni hiukan ulkkopuoliseksi - joko iän takia tai sitten sen, että en pidä tätä raskaaksi tulemista ja raskauden onnistumusta itsestään selvyytenä. En halua ketään loukata, mutta omien kokemusteni kautta minulle on myös suuri merkitys sillä, että molemmat tulevat vanhemmat osallistuvat raskauteen.
Minusta: Eli toisella clomikierrolla reilun vuoden yrittämisellä tärppäsi meille. Ikää on jo sen verran, että ovulaatita ei enää joka kuukausi tapahtunut ja muutenkin ovis tuppasi tapahtumaan vasta joskus kiertopäivän 21 tienoilla - ja kun menkat tulivat 28-34 päivän aikaan, eihän siinä ehtinyt mitään tarttua matkaan. Clomit kuitenkin toimivat meillä, kuten oli tarkoitettu, joten nyt jännäillään pysyykö kyytiläinen matkassa. Toinen lapsi siis työn alla. Esikoinen on juuri ehtinyt täyttää 2 ja häntä silloin aiemmin yritimme reilusti toista vuotta. Silloinkin epäilys oli, että jotain häikkää oviksessa jo on.
Meillä siis meneillään raskausviikko 12+5. Juuri alkuviikosta oli np-ultra, jonka myötä laskettua aikaa siirrettiin päivällä lähemmäksi eli 20.10. Kaikki oli hyvin, mutta vielä joudumme odottamaan seulan tuloksia. Kätilö varoitteli, että vaikka turvotusmittaus oli ok, mun iästä johtuen (olen siis 37) voi silti riski olla kohonnut. No, tässä vaiheessa en vielä halua sitä surra. Jos tulee kutsu jatkotutkimuksiin, sitten kohdataan se. Kyytiläinen oli kuitenkin tosi vilkas, potki jaloillaan, ojenteli käsiään ja teki kuperkeikkoja. Joten ainakaan ihan flegmaattinen ja sairaan oloinen ei ollut.
Mulla on sen verran painoa ennestään, että raskauden myötä painonnousua ei tarvitsisi juuri tulla. Onnistuin esikoisen kanssa pitämään painon lähtötasolla loppuuna sti ja nyt yritän pitää herkkuhammasta kurissa samaan tahtiin.
Sokerirasituskin minulla on sitten joskus myöhemmin taas edessä. Ekalla kerralla pelkäsin sitä enemmän. Sen litkun juomista moni piti pelottavana tai etovana - no eihän se hyvää ollut, mutta meni, kun oli päättänyt. Eniten jännitin niitä verikokeita. Mutta kummasti muuten vuosikymmenten piikkikammo raskauden myötä on painunut taka-alalle. Vielä esikoisen kanssa synnyttämään mennessä oli ajatellut, että ei sitten mitään ylimääräisiä piikkejä - mutta kun on riittävän kipeä, mä ainakin suorastaan kerjäsin kivunlievitystä ja kuinka iso piikki tahansa kelpasi... Älkää peljästykö ensikertalaiset
Mutta siis sokerirasituskoe on ikävä, mutta ei liian ikävä. Ja hyvää lukemista kannattaa tosiaan ottaa mukaan. Nyt toisella kerralla en aio stressata siitäkään enää niin paljon.
dopplerista: en halua sitä meille, koska muuten kuuntelisin ääniä joka ilta. Ja eneemmän stressaisin siitä, jos en jossain välissä kuulisikaan mitään.
Tuntemuksista: Esikoisen kohdalla mä tunsin ekat liikkeet vasta rv 23 jälkeen. Istukka oli edessä, joten se ilmeisesti vaimensi liikkeitä tosi paljon. Muiden kommentteja seuranneena tuntuu siltä, että jotkut tuntevat sikiön liikkeet suurin piirtein hedelmöityksen hetkestä lähtien. Mutta ainakaan esikoisen kohdalla ei siis kannata huolestua, jos liikkeitä ei tunne kovin aikaisin.
Omaa napaa vielä sen verran, että vatsa ei ole ainakaan vielä pullistunut. Vanhat farkut menevät hyvin jalkaan. Jännityksellä seurailen, että alkaako nyt toisella kertaa maha pullahtaa aiemmin esiin. Esikoisen kanssa pystyin käyttämään vanhoja farkkujani vielä kuudenteen kuuhun saakka. Töissäkään ei kukaan hoksannut raskauttani ennen kuin paria kuukautta ennen mammaloman alkua sen kerroin. Toki esimiehille olin sanonut aiemmin, mutta en halunnut kuuluttaa asiaa koko maailmalle, jotta mua ei olisi alettu hyysätä töissä turhan varhain.
Tulipas taas joristua - mukavaa perjantaita kaikille!
fenixlintu 12+5