c-hepatiitti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mie

Vieras
perhepiirissä olevalla naisella todettu c-hepatiitti... tiedän että tarttuu veriteitse ja esim lasta suukottaessa ei voi tarttua mutta silti tahtoisin pitää kyseisen hlön "erossa" lapsestani. onkohan vaan alkujärkytystä vai mitä muut ajattelisitte jos tilanne omalle kohdalle sattuisi?

No kuule ei se c-hepatiitti tartu jos koskee, halaa, kättelee tai kyläilee, että kyse on nyt ihan sinun ennakkoluuloista ja peloista. Keskity pääsemään niistä eroon sen sijaan että eristät periaatteessa ihan ilman syytä tämän henkilön lapsestasi.

Mitäkö ajattelisin? No en juuri mitään. On niitä tauteja olemassa vaikka minkälaisia ja c-hepatiitti nyt ei kuulu sellaisiin joiden vuoksi eristäisin. Helpommin kuule tarttuu vesirokko, ripuli, kuume, flunssa jne.

Vai onko hällä tartunnan saaneella haavoja kehossa ja vuotaako veri ja aikooko heittää verta lapsesi haavaan? Sitten ymmärrän tunteesi.

Aikuinen ihminen, joka kyseistä sairautta sairastaa tietää varmasti miten toimia jos sattuu tulemaan vaikka haava. Heitä on opastettu ja varmasti jo omasta halustaankin haluaa suojella läheisiä ja vähemmän läheisiä kanssaihmisiä kyseiseltä sairaudelta. Sinä ap et tiedä mitä kaikkia sairauksia kukin sairastaa ja jopa työpaikallasi voi olla hepatiittia tai jopa hiviä sairastavia ihmisiä.

Ymmärrän täysin tunteesi ja pelkosikin C-hepatiittia kantavaa kohtaan.
Totuus on se, että on tarttuva tauti muttei normaalissa kanssakäymisessä tarttuva kuitenkaan. Sairastuneita opastetaan hyvin ja jos he kykenevät itsestään muutenkin huolehtimaan, kantavat varmastikin vastuunsa sairaudestaan. Mutta silti - minäkin varmasti kävisin samaa ajatuskulkua, kuten sinä, uskaltaako vai ei antaa lapsensa sinne kylään. Tunnet ihmisen hyvin ja jos häneen voit luottaa muutenkin, varmasti kannattaa myös tässä asiassa.

Mun miehellä on c-hepatiitti, eikä se ole rajoittanut meiän elämää millään tapaa. Ollaan saatu 3 tervettä lasta, ja mulle ei ole koskaan tauti tarttunut. Ainoastaan lääkärit nykyäänkin sanoo ettei yhdyntää menkkojen aikana mielellään ja samaa hammasharjaa ei saa käyttää. Muutama vuos sit ei taudista paljoa tiedetty, mutta nykyään tiedetään jo enempi. Tautiin on jopa hoitoja.

ANTEEKSI JO NÄIN ETUKÄTEEN TYPERYYTENI!!! Minä oon monesti miettinyt, että miten jos sairastaa hepatiittia/HIV:tä tms, voiko silloin työskennellä esim. sairaanhoitajana tai jossain ruokapaikoissa? Kun jotenkin tuntuu, että siinä on riski, että sairaus tarttuisi.... Pohdiskelen vaan, en panikoi :) Jos joku tietäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ANTEEKSI JO NÄIN ETUKÄTEEN TYPERYYTENI!!! Minä oon monesti miettinyt, että miten jos sairastaa hepatiittia/HIV:tä tms, voiko silloin työskennellä esim. sairaanhoitajana tai jossain ruokapaikoissa? Kun jotenkin tuntuu, että siinä on riski, että sairaus tarttuisi.... Pohdiskelen vaan, en panikoi :) Jos joku tietäisi?

Ruokapaikoissa varmasti saa. Sairaaloista en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä x3:

Minä ajattelin että se olisi just toistepäin...... Kiva juttu kun tulee haava sormeen siinä ruoanlaiton timmellyksessä...

Saavat työskennellä aivan missä vain, koska toki tietävät pitää hygieniasta huolta ja miten toimia tilanteessa jossa tartuntavaara. C-hepatiitti todella tarttuu vain ja ainoastaan veren välityksellä, kun viruksen saastuttamaa verta joutuu toisen verenkiertoon. Eli yhteisistä neuloista tai jos hinkataan haavoja vastakkain. Itsellä on ollut poikaystävä, joka sairasti kyseistä tautia ja yritettiin saada lastakin, elikkä ilman ehkäsyä rakasteltiin ja siitä huolimatta taudilta olen säästynyt.

Minä ajattelin että se olisi just toistepäin...... Kiva juttu kun tulee haava sormeen siinä ruoanlaiton timmellyksessä...

Sitä ruokaa ei varmasti tarjottais mihin ois tätä verta joutunut. Ja sulla täytyis olla haava suussa, että c-hepatiitti noin tarttuis.

Kiva juttu kun tulee haava sormeen siinä ruoanlaiton timmellyksessä...

Niin mitä sitten? Jos tulee haava niin mitä sitten? Siihen tarvitaan silloin osapuoli johon tartuttaa, eikä se C-hepatiitti lennä ilmassa keittiöstä ruokasaliin ja vaikka lentäisi, SE EI TARTU NIIN, VAAN _VERI_KONTAKTISSA!!
Jos tulee haava, niin on takuulla ohjeet miten toimia, EIKÄ SALIIN IKINÄ VIEDÄ VERISTÄ RUOKAA OLI HEPATIITTI TAI EI!

Enemmän olisin huolissani salmonellasta tai A-hepatiitista kuin ceestä.

Tohon sun kysymykseen vielä, että HIV:stä täytyy ilmoittaa (esim. työnantajalle) mutta c-hepatiitista ei tarvii ilmotella kellekkään.

A- ja B-hepatiitit ne vaarallisimpia on.

Ytävällä oli c-hepatiitti. Alkuun ei ollut varmaa onko hänen lapsi saanut tartunnan synnytyksen yhteydessä/imetyksestä. Äitini oli ihan hysteerinen kun tapasimme ystävääni ja hänen lastaan ja saimme yhden lelun tuliaisina heiltä, hyvä ettei äiti heittänyt kloriitti pönttöön tuota lelua desinfioidakseen sen ettei vaan meidän poikaan tauti tartu, olihan tämä ystäväni lapsi syönyt lelua myös. Pesi myös kaikki omat lasten lelunsa joilla ystävän lapsi leikki.
Hieman hysteeristä, sanoisinko. Itse en ole pelännyt tautia ollenkaan ja nykyisellään ystävä on käynyt hoidot läpi ja selättänyt koko hepatiitin. Eikä lapseen tauti ollut edes tarttunut.

Mulla c-hepatiitti oli vuosia passiivisena,kolme tervettä lasta olen saanut,ei ole heihin tarttunut eikä kehenkään läheiseen.Saan työskennellä sairaalassa eikä mun tarvitsisi edes ilmoittaa työnantajalle,mutta itse olen halunnut näin tehdä.Viimeisen raskauden aikana c aktivoitui jostain syystä,sain itse päättää imetänkö,päädyin antamaan korviketta,juuri aktiivisuuden takia.Työnantajallekkin ilmoitin aktivoitumisesta muttei estä työntekoani sairaalassa.Syksyllä aloitan interferoni-hoidon.
Ota ihmeessä selvää taudista niin pääset eroon omista ennakkoluuloistasi,mitkä yleensä johtuvat vain tietämättömyydestä.
Suomessa ei ole yksikään c-hepatiitti-äidin lapsi saanut tartuntaa,lapsille tehdään testejä ja seurataan.
Synnytyksessä varotoimenpiteenä on ainoastaan (aktiivisessa c:ssä) ettei vauvan päähän laiteta stondia,jottei verikontaktia synny!

Ehkä sulla on vaan alkujärkytystä. Ei sulla ole mitään syytä eristää lapsiasi, tai sitä ihmistä elämästäsi. Sun kannattaisi ehkä tutustua aiheeseen, tai kysellä tältä henkilöltä ihan suoraan jos on sellainen, joka haluaa puhua suoraan tilanteestaan.

Ja veritartunnastakin senverran, että verta pitää saada ihan kunnon määrä omaan verenkiertoon, pelkkä raapaisu ei riitä. Saman neulankaan käyttö ei aina merkitse tartunnan saamista, toki suonensisäisiä huumeitä käyttävillä tämä tauti yleinen. C-hepatiitista huolimatta ihminen voi elää aika normaalia elämää. Mm Bambsu Anderssonilla tämä tauti on, ja hän ei ainakaan ihan kuolemansairaalta näytä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
perhepiirissä olevalla naisella todettu c-hepatiitti... tiedän että tarttuu veriteitse ja esim lasta suukottaessa ei voi tarttua mutta silti tahtoisin pitää kyseisen hlön "erossa" lapsestani. onkohan vaan alkujärkytystä vai mitä muut ajattelisitte jos tilanne omalle kohdalle sattuisi?

ihan naurettavaa musta, ei se nyt tartu noin helposti mitä ehkä kuvittelet!
Totta kai ekana voi olla vähän hysteerinen mutta eiiiih =)
Mulla on pari kaveria joilla c ja en ajattele kyllä tuolla tavalla,tai pitäisi heitä erossa lapsistani tartunnan pelossa.
Voit olla joka paikassa tekemisissä vaikka hiv potilaan kanssa vaikka et itse tiedä.Joka päivä saatat töissä tai jossain kätellä ihmistä jolla on veri tartunta tauti.

ennakkoluuloistasi,mitkä yleensä johtuvat vain tietämättömyydestä.
Suomessa ei ole yksikään c-hepatiitti-äidin lapsi saanut tartuntaa,lapsille tehdään testejä ja seurataan.

Enpä tiedä mistä olet tietosi saanut, mutta paikkaansa se ei kuitenkaan pidä! Äidiltä C-hepatiitti -tartunnan saaneita lapsia on Suomessa jo kouluikäisiä, jotta kyllä niitä tartuntoja on Suomessa tapahtunut.

Tämä on fakta!

Mulla itselläni on c ja olen käynyt hoidon läpi muutama vuosi sitten mutta ei auttanut minuun kun kenotyyppi on "pahalaatuisin":(.Silti pystyn elämään asian kanssa ja kaksi poikaani ja mies ovat teveitä:)

pä x3:

vieras:

voi jeesus tiedättäkä te kuinka kauan hiv elää ku veri on tipahtunut esim johonki ruokaan? tai muuhun esineeseen? muutaman hullun sekunnin. että niin.

Mulla todettiin c helmikuussa. Mulla on kaksi lasta ja kolmas suunnitteilla, enkä tiennyt tuosta imetysjutusta!!! Siis mulla se on nimenomaan aktiivinen. Onko nyt näin, etten mahdollista pikkukolmosta voikaan imettää? :( Kahta aiempaa olen imettänyt, c:n olen saanut viime syksynä.

Itku tuli tällä viikolla kun saimme tietää että lapsenlapseni on saanut synnytyksessä äidiltään c-hepan. Lapsesta on otettu testit jo monta kertaa ja nyt vasta kun baby on melkein vuoden niin tuli positiivinen tulos. Onko kenelläkään tietoa minkälainen tulevaisuus babyllä on tiedossa jatkossa? Eihän näin pienelle voi aloittaa rankkoja hoitoja.

Yhteistyössä