[b]Hyvinkään suunnalta odottavat mammat[/b]

ME OLEMME PÖTSIT PITKÄLLÄ:




Ellie84...25v.....LA 1.9............esikoinen odotuksessa

chilitin .....23v.......LA 30.10 ......pikku nelonen

NirppaII...27v.....LA 1/2010.....toinen odotuksessa

luckystare....23v...LA 24.1.2010.... esikoista odotellaan

Riikkis75...33v..........LA 26.1.10 ...toinen odotuksessa

Develly....29V........LA 9.2.2010...kolmas tulossa

NR75....34v........LA 23.2.2010...tulossa kolmas

Annien.....25v...... LA 25.2.2010............toinen tuloillaan

marcelina....33v......12.3.2010.....toinen odotuksessa

Tiude....21v.......LA 26.4.2010....esikoista odotellaan

emv.....25v......LA 16.5.2010...esikoinen odotuksessa

Pienokainen....23v.....LA 23.5.2010...esikoista odotellen





NYYTTINSÄ SAANEET:

PIKKU PRINSESSA:

Nuppu09...15.9.2009, mitat: 3878g ja 51 cm
Millukka...21.9.2009, mitat: 3772g ja 50,5cm.

PIKKU PRINSSI:

ssihinä...5.8.2009, mitat: 4170g ja 53cm
onnijuuli...6.8.2009, rv 41+4 mitat: 3084g ja 50cm
HarmaaHarakka...19.9.2009, mitat: 4225g ja 52cm

 
Onnea Millukalle :flower: Vihdoin ja viimein pääsit tositoimiin.. :p
Meillä melkein samankokoiset tyttelit sitten..

Tässä meidän prinsessasta kuvaa




Nuppu viikon ikäisenä :heart: :heart:

Äippä35v ja Nuppu 7vrk :flower:
 
Harmis kuittaa hullujen huoneelta :wave: Täällä siis edelleen hengissä hektisestä arjesta huolimatta... Meillä on vauva nyt sitte ilmeisesti tässä samaisessa räkätaudissa ku mikä on kiertäny jo koko perheen :( Kovasti reppana pärskii, mutta hyvä tavallaan kun jokaisen aivastuksen mukana tulee isosti räkää nenästä niin ei sitten oo niin kurja hengittää...

Tervetuloa mukaan Pienokainen =)

PAAAAALJON ONNEA MILLUKALLE!!!!! :hug: :heart: :hug: :heart:
Mä odottelen jo niin kovasti, että Millukka tulee tänne kertomaan synnärireissusta. Vois kuvitella, että kotiutuvat tänään puoleen päivään mennessä...

Nuppu09: Ihana vauveli :heart: Ja mitkä hiukset! Nuihinhan voisi laittaa jo rusettia ;)
 
Synnytysstooria;

Elikkäs ma 14.9 mentiin käynnistykseen ja meidän harmiksi laittoivat vaan yhden pillerinmurusen kohdunsuulle josta ei sinä päivänä paljon iloa ollut..joten mies kotiin yöksi ja äiti valvontaan..15.9 aamulla kuuden aikaan käyrälle ja uusi pillerinmurunen seiskalta rööriin..joitakin yksittäisiä suppareita joita käytiin sitten tehostamassa kävelylenkeillä, tuloksetta..puoli 11 palattiin osastolle ja sitten rupesi tapahtumaan...olin varautunut että koko päivä menee siinä seuraavaa pilleriä odottaessa kunnes kohdallemme osui nuori asiallinen naislääkäri joka sisätutkimuksen tehdessään tokaisi että parille sormelle auki, siirrytään synnytyssaliin kalvojen puhkaisuun..johon minä että "HÄH" ja leguri vaan että eikös tänne olla synnyttämään tultu ja mies tuuletti vieressä..
Siirryin saliin sitten klo 11 ja heti kalvot puhkaistiin ja rupesi samantein supistelemaan 4 min. välein..jonkun aikaa kärvistelin ilokaasun voimalla ja sitten sainkin jo pyynnöstä epiduraalin..joka oli kuin taivas taas kerran
Puoli kaksi olin jo täysin auki ja valmis aloittamaan ponnistamisen jota hieman arkailin..tein kuitenkin työtä käskettyä ja saimme pienen prinsessan syliimme klo 14.15..noin kolmen tunnin kuluttua itse säännöllisistä suppareista..elikkäs aika rajua ja nopeaa toimintaa..onneksi kaikki meni sitten hyvin vaikka vauvalle onkin solisluun murtuma oikeassa kädessä kun ei muuten meinanut isoine hartioineen mahtua tulemaan..
En revennyt sitten lainkaan josta olen tosi tyytyväinen..pääsin heti kävelemään ja suihkuun..

Äippä35v ja Nuppuliini 8 vrk :heart:

Kiitokset kaikille vauvasta kommentoiville.. :)
 
emv
Kiitos Nuppu stoorista! Kuinka ihanaa et itte olit niin hyvässä kunnossa niin nopeasti, se mua itteä just pelottaa et jos on kauheen kipee jälkikäteen ja pahat repeämät. Mutta voi reppanaa pientä murtuman kanssa! :heart:

Mä oon saikulla, pahoinvointi meni hurjaksi toissa yönä yövuorossa ja olin niin loppu et ilmoitin etten tuu seuraavaks yöks. Ihan hyvä, eilenkin jopa iltapalan jälkeen aika meni pönttöä halaillessa. Alkuun yövuorot tuntui helpoimmilta mut nyt ei todellakaan. Saapa nähdä kun ens maanantaina meen Naistenklinikan diabeteshoitajalle et kuinka kauan ne antaa mun tehdä noita öitä.

Hei marcelina onks sulla ollut rajuja pahoinvointeja ja miten sun sokerit siihen reagoi? tuntuu välillä et on ihan peukalo keskellä kämmentä sokereiden kans..välillä kun oksentaa niin laskee ja toisinaan nousee...huolestuttaa jotenki. Ei mulla ihan pilviin sokerit nouse mut välillä noussu yli 10 ja sit välillä tippuu tonne 2,6 tms. Välillä tuntuu et on tosi vaikee hallita noita sokereita.

-emv ja james jessenpoika, 6+5 rv
 
emv, joo on välillä edelleen tosi rajuja pahoinvointeja. No tällä viikolla en oo oksentanut onneksi. Nyt on se vaihe mulla meneillään, että sokerit laskee helposti alle 3:n. Ja välillä on myös vähän päälle 10:n lukemiakin.

Ihan hyvä, että oot saikulla ja saat "rentoutua" ihan rauhassa. Mä olin heinä-elokuussa töistä pois yhteensä 7 viikkoa putkeen pahoinvoinnin/oksentelun/väsymyksen takia. Yritin kysellä silloin piruuttani Naistenklinikalla, että onko mahdollista jäädä erityisäitiyslomalle, mutta ei se tullut kysymykseenkään. Saa nyt nähdä, missä vaiheessa oikeasti jään pois töistä. Oon kaupassa töissä ja kyllä päivät on ihan oikeasti fyysisesti aika rankkoja. Seisomista, kävelyä, kyykistelyä, tuolin päälle nousua, tavaroiden nostelua, kantelua, jne. Kaikenlisäksi on koko ajan kiire. Ja mä olen sellainen ihminen, etten osaa olla vaan ja notkua tai laiskotella. Jos mulla on hommaa, niin mä teen niitä hommia, enkä vetkuttele. Tauot tietysti pidän, mutta nekin pikaisesti käyn syömässä ja taas hommiin. En jaksa istua taukotilassa huvikseni. :D
 
Hei taas täältä suunnalta :wave:

Huijui, toivotaan tosiaan, että Millukan pikkusella ei oo mitään koliikkia :heart: Kävis varmasti raskaaks vauva-arki sen kanssa...

Pistähän Millukka tänne vähän synnärikuulumisia kunhan vaan kerkiät =)

Mä jatkan täällä jännäilyä ku neuvolan tätsy tulee tänne ihan puolen tunnin sisällä tänne.. HUI! :D (esikoisesta eivät kerenneet tänne niin tää on nyt eka kerta ku on tämä neuvolan kotikäynti.. )
 
no morjesta päevää :wave:

mä yritän nyt vähä rustata sitä kertomusta:

elikkäs menin siis maanantai-aamuna sinne yliaikaiskonmtrolliin äippäpolille. edellisenä yönä oli hiukan maha outona mutta ei mitään suppareita kuitenkaan,jotenkin oli kosketusarka tms.
no sit otettiin sitä käyrää jne. perusjutut ja lekuri tutki sit. paikat entisellä mallilla,oisko hentin avautunu lisää mut ei mitään radikaalia kuitenkaan. arvioksi sai 3900g ja rapiat eli kerrankin siis toi ultra-arvio heitti mun kohdalla alaspäin B) sit ku se teki sisätutkimuksen niin SE SATTUI perkeleesti |O |O |O
antoi sit käynnistysajan keskiviikolle, JOPA siis paria päivää ennen kuin mitä se viimeinen takaraja 42+2 joka olisi ollut siis perjantai :eek:

no lähdin sit sieltä ja ajattelin ett menen viel solariumissa käymään kun kerrankin olen yksin liikenteessä :D maha oli eedelleen hiukan outo ja arka ja välillä hiukan nipsaili.....
solariumissa maatessa jomottelu jatkui ja kun siitä lähdin kotio päin ajelemaan niin mneinas jalka lähteä kaasulta kun alkoi suppailemaan aikast kipeesti JA SUORILTA KÄSIN 3-5MIN. välkein ja oikeesti niin kipeesti ett yleensä ollu kyl jo sairaalassa niillä kivuilla. ihan joutui aina jäämään seisomaan paikoilleen kun supistus tuli, niin kipeitä olivat.

ukolle sanoin ett kyl tää taitaa tänään sit tulla. Rupesin sairaalakassia pakkaamaan kun sellaistakaan en ollut saanut aikaiseksi aikaisemmin pakattua,oli kiva kivuissa sitä pakkailla kun ajatukset eivät pysyneet kasassa :LOL:
kotona alkoi limatulppa sit irtoilemaan pikku hiljaa ja vessassa sai rampata koko ajan. pöntöllä istuminen oli aina yhtä tuskaa. paikoillaan istuessa suppari väli hiukan piteni aina mutta kun heti kun lähti liikkeelle niin AIJAI!!!!! kipeitä olivat perkeleet :snotty:

puoli 4 asti ärvötin kotona ja sit lähettiin sairaalaan jossa olin vaivaiset 4cm auki vasta. loputkin limatulppa hyytelöt taisi tullu käyrällä maatessa ja ekaa tutkimusta tehdessä. kalvoihin tuli myös reikä silloin ja vihreää lapsivettä tihkui......

pyysin epiduraalia ja kätilö sanoi että jos jaksaisin jonkin aikaa viel odottaa ett aukeisin 5cm.... puoli tuntia meni tuskissa vielä ja sit sain sen.
Se oli taas pelastus ja sen jälkeen ei oikein tuskia ollutkaan, helppoa ku heinänteko sanoin kätilöllekki. makoilin ja vitsiä heitin :LOL:

Olin siis 5cm auki tuossa vaiheessa ja luulin ett menee viel tovi ett aukee kokonaan ja kun pari tuntia oli menny ja puudute alkoi häviämään ja luulin ett saan viel lisäannoksen puudutetta.en olisi uskonut että paikat revähtää parissa tunnissa 5sentistä tuohon kymppiin. ukonkin passitin käymään kotona välissä ja aioin soittaa jos alkaa tapahtumaan....


no eihän se mies kerenny ku kotiin asti ku kätilö tutki tilanteen ja sanoi ett täälhän on paikat auki ja en saa enää mitään. olin ett häh,joko pääsen siis tositoimiin. Kätilö ett kyllä....voi alkaa ponnistaa ku siltä tuntuu.... :eek: pientä paineen tunnetta aina tuntuikin muttei mahotonta vielä....
soitin ukolle ett kiireen vilkkaan takasi ett täällä saa alkaa ponnaamaan :LOL: ukko sanoi ett voi helevata ett lapsenvahti lähti käymään kotona ja menee hetki ennen ku tulee sit takasi,onneksi ei paavolaa kauemmas menny kuitenkaan :LOL:

siellä mä sit pidättelin ponnistusta siihen asti ku ukko tuli :LOL: ukko tuli juoksun kanssa parkkipaikalta ja kaverisa oli nähny matkalla joka oli kysyny ett mihin noin kiire :LOL: :LOL:

ukko kerkes ovesta sisään ja pestä kätensä niin kätilö sanoo ett soitappa nappia, täältä syntyypi :LOL: oli hilikulla ett kerkes loppuhuipennokseen mutta kerkes kun hiukan pidättelin tuota ponnistusta :D

synnytys kesti siis kaikkiaan 9,5tuntia ja kaikki meni siis erittäin hyvin, ja kyl mä vannon sen epiduraalin nimeen edelleen ,oli kyl taas niin hyvä :xmas:

neiti oli hiukan rutku sairaalassa ja lisämaitoa on pitäny antaa useaan otteeseen sielläkin. ensin antoivat parikyt milliä mut sitä sai antaa toiset mokomat hetken päästä lisää ja parhaimmillaan neiti söi siel pienen välin sisään jopa 60ml lisämaitoa :eek: tissillä kiikkuu ensin mut lisämaitoa täytyy antaa aina.
edelleenkään mulla ei ole tullut sitä tunnetta että maidot olisivat nousseet :eek: :eek: :eek: :eek: kyl sieltä tippoja tulee mut mitään ett liivinsuojukset edes kastuisivat niin ei :ashamed: :/ :(

kotona on ihan kevyeen lipassu tissittelyn jälkeen 60-80ml lisämaitoa :eek: :eek: :eek: tunnostaa tosi paljolta ja pelottaa että syökö ihan liikaa!!!!! Tissittelyssä alussa imee ihan hyvin mutta sitten jossain vaihees alkaa se hamuaminen ja pään pyöritys, onko se merkki että maitoa ei tule riittävästi enää sit.

jokaisen kohdalla on pitänyt antaa lisämaitoa ja hyvä syömisiä ovat olleet kyl kaikki.

eka päivä ja yö oli meillä aika paljon huutamista mutta sitten alkoi suoli toimimaan ja eilinen oli jo paaaljon rauhallisempi, viime yökin meni jo suht mallikkaasti eli mahakipua taisi olla ensimmäiset päivät ennen kuin suoli alkoi pelittämään kunnolla :xmas:

 
emv
millukka, kiitos kokemuksen jakamisesta ja onneks tytön masuvaivat on alkaneet helpottaa. ooksä synnyttäny koskaan ilman epiduraalia? mua pelottaa kamalasti se sen laitto.. :ashamed:

harmis
miten neuvolatädin kyläily?

mä oon ihan hemmetin väsynyt, tänäänkään saanu muuta juuri tehtyä kun nukkuttua :LOL: pitäis alkaa siivoilee tai ainaki järkkäilee vähän paikkoja kun kaveri ois tulossa käymään.

-emv ja james jessenpoika 7+0
 
toisen neitosen kohdalla en saanut enää epiduraalia ja tuskat oli kyl sen mukaiset, luulin että kuolema korjaa :whistle: tämä synnytys päätyikin lopulta hätäsekstioon sitten kun pitkittyi ja pitkittyi :)

tässä on meijän linsessasta kuvaa eiliseltä eli n.4vuorokauden ikäisenä :heart:


ps. se epiduraalin laitto ei ole mitään niiden tuskien rinnalla mitä sitten on.... ei tunnu kuule missään...oottaa vaan ett tuskat loppuu ja tuolla aineella kyllä loppuu. suosittelen ainakin omasta puolestani B)
 
emv: Mä kyllä kanssa suosittelen sitä epiduraalia. Mulla oli esikoisesta epiduraali ja se oli ku taivas maan päällä - siis aivan mahtavaa tavaraa!!! Suosittelen sitä ehdottomasti :D Ainoo oli, että en saanu sitä sit enää lisää ku olin niin hyvin auennu ja ponnistus meniki sitte ilman mitään puudutteita ja huusin ku hullu (kuulu varmaan kanttiiniin saakka). Tässä tokassa mulle annettiin spinaali ku synnytys eteni niin järkkyy vauhtia ja sekin oli ihan kiva, mutta supparit tuntu paljon ilkeemmin sen ku epiduraalin läpi (epiduraalin kanssa tuli vaan kakkahädän tunne aina supparin aikana)... voi tietenkin johtua, että supparit oli paaaaaaljon rajumpia ku esikoista synnyttäessä (mulla kanssa aukes parissa tunnissa 4cm:stä siihen 10cm:iin). Toisaalta tässä tokassa oli ihan mahtavaa se, että ku synnytys eteni niin kauheeta vauhtia nii oli puudutus voimassa vielä ku päästiin ponnistaa ja tällä kertaa pysty keskittymään siihen ponnistukseen, eikä pelkästään siihen huutamiseen ja mielettömän kivun sietämiseen ;) (ihanaa puuhaa se synnyttäminen...)

Se epiduraalin ja spinaalin pistäminen ei oikeesti oo paha juttu. Pitää vaan olla paikallaan vähän kippurassa ja painaa napaa selkää kohden niin saavat sen laitettua - ei se oikeesti satu. Ottaisin mielummin sata epiduraalia (tai spinaalia) ku kestäisin niitä suppareita :LOL:

Millukka: Hui, sulla lähti sitte oikein rytinällä käyntiin!!! Ja voi miten söötti vauveli :heart: Mulla sentään ekat supparit tuli 10 minsan välien ja vasta vähän reilu tunti ekasta niin alko tihenee ja voi perhana, muuttu kyllä sitten kanssa ihan sietämättömiks.. Vähän oli surkuhupasa fiilis ku anoppi tuli lapsenvahdiks ja mä kökin kontillani lattialla ku en pystyny seistä, en istua, en kävellä jne. ku sattu niin pirusti... Ei paljoa anoppi heitelly vitsejä vaan tokas vaan, että alkakaas mennä nyt äkkiä :D huh! ihan heti en kyllä taas haluu niitä suppareita.. Mutta on noi vauvelit kyllä sit sen arvosia :heart:

Joo ja tosiaan, se neuvolatätsy sitte kävi täällä ja samat imetyslässynlässytyksethän sit taas kuulin.. Sanoin kyllä sille nyt sitte ihan suoraan, että tällä kertaa en aio ottaa asiasta yhtä isoa tressiä ja murheen aihetta ku esikoisen kanssa. Esikoisen vauva-ajasta ku on niin ikävästi mielessä se järkyttävä imetyspettymys, rintatulehdukset, risat nännit, vauvan rintaraivarit ja loputon väsymys pummpaamiseen :$ Eipä täällä nyt taas vaihteeks tää homma ota onnistuakseen, ja mä oon laittanu itelleni nyt säännön, että en huudata vauvaa 10 minsaa pidempää tissillä vaan annan sitte sen pullon ja koitan imetystä ainoastaan sillon ku toi esikoinen on unilla... Perhana, nyt oon päättänyt, että jos ei lähe onnistumaan niin ei sitte (prkl) ja pumppaustaki teen just niin kauan ku ite jaksan.. ja jos rintatulehdukset alkaa taas vaivaamaan niin sitte pistetään maitohanat kiinni ja siirrytään täysin korvikkeisiin. Annan nytki nimittäin jo korviketta ku eihän tää pumpattu maito millään ton jäppisen tarpeisiin riitä (on aika syöppö ). Mutta joo... tässä siis päivän imetysmarmatus :LOL: sorry

Tiistaina on taas neuvola ja saan keskustella todennäkösesti tästä imetysjutusta (ARGH!). Piti ottaa alkuviikolle se aika ku mulla menee auto keskiviikkona huoltoon ja sitte oonkin täällä vähän niinku kodin vankina :headwall: Ihan ku täällä ei muutenkaan sais kökkiä tarpeeks... Ukko meni töihin jo viime viikon torstaina ja nyt ens viikolla se ehkä koittaa pitää torstain ja perjantain vapaana :/ Toivottavasti onnistuu nii on sitte jelppinä täällä kotona.
 
Voi hyvänenaika, ku oli söpöt vauvat.

Mun viimekertainen kokemus epiduraalista oli aika yhtä tyhjän kanssa. Mun mielestä se ei auttanut missään vaiheessa synnytystä. Mutta enköhän mä ota sen nyt tulevallakin kerralla, jos vaikka sattuis vahingossa auttamaan!!!
 
Harmaaharakka: paljos teijän jäppinen juo kerralla maitoo pullosta???? tuntuu tuo meijän neitin lipoma 80ml aika paljolta :eek: jois varmaan enemmänkin viel jos laittas pulloon.
Annan eka tissiä aina mut ei se mihkään riitä. sit ku alkaa se pään pyöritys ja hamuaminen niin annan pullosta ja aina on se 80ml nyt menny tosiaan. sit on tyytyväinen sen 3-4tuntia.

mehän voitas treffailla täs joku päivä kahvittelun merkeissä????
mun ukko oli kans suunnitellu mukamas ett ois ens viikolla menny jo töihin ja ssästäis 2viikkoa joululomaan. Sanoinkin ett elä unta nää ett kyl pijät putkeen nyt ett päästään jonkimoiseen rytmiin B)
 
Millukka: toi pikku-ukko juo 90-120 ml kerralla ja pysyy kanssa tyytyväisenä sen 3-4 tuntia :) Samanlaisia syöppöjä taitaa nää meiän beibit olla ;)
Ja ois joo tosi mukava treffata! Mä seurailen meillä vielä tätä räkistilannetta (vauva vähän pärskii ja esikoisen nenä vuotaa). Mites, jos sulla on ukko kotona niin sähän pääset sitten liikkumaan just sellasella äiti-lapsi-kokoonpanolla ku ite tykkäät, eikö? Jos ite voit hyvin ja liikkuminen onnistuu niin oot kanssa tervetullu tähän meille :) Ollaan tosiaan tässä ihan TOSI lähellä (meiän talo on 5). Toki mekin päästään siihen teiän suunnalle jos tykkäät niin :)

Nuppu09: voi vitsi, ei tota teitin neidin hiusmäärää voi ku ihailla :heart: Meillä on aika erilainen tuo hiustyyli meiän isännällä :LOL:


Hitsit ku on täällä kotona nyt vaan kökkiny nii oli pakko päästä vähän ulos ja arvatkaas mitä menin tekemään... No pesemään ikkunoita :LOL: Se on yks mun inhokkiduuneista, mutta seki tuntu hyvältä vaihtoehdolta, että pääsee vähän ees ulos. Tai ollaan me käyty muutama kerta vähän kävelyllä testailemassa noita meiän uusia kaksostenrattaita, mutta nyt toi esikoinen on TAAS sen verran räkänen, että ei sitä arvaa ulos viedä. Ens viikolla hoitaja soittelee meille ajan korvien putkitukseenkin, mutta saas nähä miten ton räkiksen kanssa nyt menee, että lykkääntyykö putkitus sen takia :/ pahpahpah!
 
Suloisia vauvoja. Ja taas oli ihana lukea synnytyskertomuksia.
Itsestä tuntuu, ettei nää viikot etene millään ja siihen tammikuuhun tuntuu olevan iäisyys.
Karmeista liitoskivuista kärsin alkuviikon, mut nyt on onneks vähän helpottaneet (koputtaa puuta). Äippälomakin sais jo alkaa, vielä 9 viikkoa.
 
Hellureit!! =)

Joo ollaan ihan ihmeissämme tuon tyttelin tukan kanssa..mulla kuulemma on ollut ihan samanlainen vauvana ja nyt sellainen maantienharmaa, mitä ajoittain värjäilen.. :p
Kiitokset kommenteista..ja ihana kun jaksaa tuo neiti jo olla ajoittain suhtpitkiä aikoja hereillä..ei onneksi vielä ole ajoittunut yöajalle :p

Meillä neiti syö kerralla sen noin 80-90ml ja pysyy tyytyväisenä sen 3-4h kerrallaan..viime yönä jo 5h rauhallista unta kun sai nukahtaa rinnalle mun viereen.. :heart:

Aikamoinen söpöskä toi Harmaaharakan pikku-ukko =)
Vai rupesit sitten ikkunoita pesemään.. :LOL: Noh tosiaan omaa aikaahan sekin on..

Äippä35v ja Nuppuliini 11vrk :heart:
 
:flower: Onnittelut vauvautuneille HarmaaHarakalle ja Millukalle. Suloiset pienet nyytit, kuten kuvan laittaneella Nuppu09lläkin =)

Tervetuloa mukaan pienokainen! NirppaII, totesin itse että kohta se vanhempainvapaa on jo ovella -vähän ennen joulua. Toisaalta se tuntuu haikealta ja myös jännittävältä, kun työni loppuvat sillä erää myös ja esikoinen palaa kotihoitoon.

Onko kaikki alkuvuodesta 2010 synnyttävät jo laittaneet lapsivakuutuspaperit kuntoon, jos meinaavat sellaiset vakuutukset ottaa? Itse on tullut vaan lykättyä sitä, mutta nyt pitäisi aktivoitua, jos meinaa vielä ehtiä..

Riikkis rv 22+5
 

Yhteistyössä