Avaatteko aina oven jos ovikello soi?

• Viestiketjun aloittaja "Juulianna"
  • Ensimmäinen viesti
"kkk"
Tietty avaan! Tuskin kukaan ihan turhaan toisten ovikelloja soittelee. Meillä käy ovella ilmoittamatta lasten kaverit, lasten kavereiden vanhemmat, naapurit... täällä ei kyllä käy kuin kerran vuodessa joku kaupustelija. Silloin kun asuin kerrostalossa niin mein ovessa luki "ei mainoksia, ei kaupittelua, ei jehovan todistajia". Eikä niitä käynyt! :D silloin mein ovella kävi ilmoittamatta tutut, naapurit ja mummit että ukit. :)

lucifer
en avaa ikinä jos ovikello soi, jos tulija ei tajua tulla itse sisälle niin silloin ei ole kukaan tärkeä. Kaikki tärkeät tietävät että meillä on ovi aina auki ja ovikelloa ei ollenkaan.

"vieras"
häh, et vaan avaa vai? Outoa. Kyllä meillä ovi aina avataan, se on vähän oma häpee, jos on ilman vaatteita ja joutuu sen takia pukea että ovikello soi. Kannattaa hankkia jotain helposti puettavaa vaatetta.
:D no en mäkään avaa. Asutaan kerrostalossa ja kaikenlaista jehovantodistajaa tänne välillä tulee ovelle. Kerran aiemmassa asunnossa tuli oikeasti ihan kerran viikossa käymään. Pari vanhaa täti oven takana, joten ei vaikea arvata. En avannut. Aina kyllä tarkistan, että kuka siellä on. Tutut kyllä ilmoittavat yleensä etukäteen, mutta kyllä mä niille avaan aina, kun olen katsonut että joku tuttu. Tuntemattomille en avaa, voi olla joku hullu. Jollei sitten ole postinkantajan tai vastaavan näköinen. nyt ei tarvitse tv lupatarkastajiakaan pelätä. En maksanut tv-lupaa.

Kyllä mä ainakin hillun vähissä vaatteissa ja käyn välillä suihkussakin keskellä päivää, jos on viikonloppu. Meillä pieni lapsi, joten ei haittaa äidin vähäpukeisuus vielä tuossa iässä. Välillä siis hillun alushousut ja toppi päällä täällä. Kyllä mulla aina jotain kylpytakkia on jostain repäistä kyllä.

"vieras"
En avaa. Jehovantodistajia tuossa ovella vaan käy, joten miksi avaisin. Tuttujen kanssa on sovittu, jos tulevat kylään. Jos taas naapurilla asiaa, hän jättänee lapun postiluukusta.

"kkk"
[QUOTE="vieras";28700284]En avaa. Jehovantodistajia tuossa ovella vaan käy, joten miksi avaisin. Tuttujen kanssa on sovittu, jos tulevat kylään. Jos taas naapurilla asiaa, hän jättänee lapun postiluukusta.[/QUOTE]

No mutta entä jos on tulossa tuomaan teille jotain tms? Meillä on ainakin tapana viedä rajanaapurille välillä jotain kivaa. Esim eilen poika vei mustikka piirakan kun oltiin niin ahkerasti kerätty mustikoita. Pari viikkoa sitten itse kävin ovella koska lapseni piti viedä sairaalaan (kaatui portaissa) ja olin yksin kotona 4 pienen kanssa ilman autoa ja hysteerisenä kävin kysymässä pystyvätkö auttamaan muiden lasten kanssa. Ei sitä olisi lapulla voinut hoitaa. :/
Yksi kerta nappasin naapurin koiran kun oli karannut, taas piti käydä ovella... ei sitäkään oikein lapulla hoideta...

"vieras"
[QUOTE="kkk";28700321]No mutta entä jos on tulossa tuomaan teille jotain tms? Meillä on ainakin tapana viedä rajanaapurille välillä jotain kivaa. Esim eilen poika vei mustikka piirakan kun oltiin niin ahkerasti kerätty mustikoita. Pari viikkoa sitten itse kävin ovella koska lapseni piti viedä sairaalaan (kaatui portaissa) ja olin yksin kotona 4 pienen kanssa ilman autoa ja hysteerisenä kävin kysymässä pystyvätkö auttamaan muiden lasten kanssa. Ei sitä olisi lapulla voinut hoitaa. :/
Yksi kerta nappasin naapurin koiran kun oli karannut, taas piti käydä ovella... ei sitäkään oikein lapulla hoideta...[/QUOTE]

Ihana ylläri pojaltasi naapureille, mutta itse asun opiskelijakerrostalossa. Ei täällä naapurit toisilleen mitään vie.

M32
En avaa koskaan, ellen odota pakettia tai vierasta. Miksi avaisinkaan? Jos jollakulla on todella kova tarve päästä asuntooni, hänellä on todennäköisesti avain itselläänki.

La Paset
Avaan vain, jos odotan jota kuta. Pääsee paljon helpommalla eikä tartte turhaan käsiään pestä kesken leipomisen tai pukee päälle, jos on suihkussa. Ei meillä avaa muutkaan. Vieraitten tuloista sovitaan aina etukäteen.

En koskaan jos en tiedä kuka siellä on.. Tutut tajuaa ilmottaa tulostaan, huoltomiehellä on lupa tulla avaimilla sisään olin sitten kotona tai en :D Tuntemattomia en halua tavata, jos asia on elintärkeä niin eiköhän ne mut kiinni jotenkin saa =)

"Helekkarin Heittomerkki"
Eli tämän ketjun perusteella ei kannata luottaa siihen, että hädän hetkellä naapurista saisi apua. Ellei sitten huuda niin, että koko naapurusto raikaa ja sittenkin varmaan suurin osa korkeintaan kurkkaa verhon raosta ja soittaa poliisit.

"vieras"
Ei meillä ole ovet päiväsaikaan lukossa, kesällä edes kiinni. Harva tulee ilman autoa, naapuri korkeintaan ja osaa kyllä avata itekin oven jos kiinni sattuu olemaan. Mut siis yleensä jo huomaa jos auto tulee pihaan ja viimeistään kun kävelevät ovelle tuosta terassilta oh:n ikkunan ohi.
Pari krt ollu tilanteita et tullu kiire rääpiä jotain riepua ympärille kun joku tullu huomaamatta pihaan.

Paras varmaan kun neuvolan täti oli tulossa vauvaa kattomaan ja ite menin suihkuun puoli tuntia ennen sovittua aikaa. Tulin suihkusta niin täti piteli vauvaa ja jutteli isompien lasten kanssa. Oli päässy aikasemmin lähtemään töistä ja me oltiin sit kotimatkan varrella.

Pahin kokemus oli mökillä. Mökki omassa saaressa. Ei autotietä perille. Oli vielä talvi. Oltiin miehen kanssa kahdestaan lomalla. Ajettiin yö ja oltiin aamulla perillä. Puolilta päivin sit oltiin vielä sängyssä ja molemmat alasti. Kuunneltiin et menipä moottorikelkka läheltä. Ja säikähdettiin tosissaan kun kuulu koputus ja ovi aukes samantien. Naapurin 80 v pappa oli suutahtanu jostain (muistaakseni auton parkkeerauksesta) . Alko paasaamaan asiaansa suoraan eikä vissiin edes tajunnu et me istuttiin sängyssä peitto korviin vedettynä.
jouduin aika isoon ääneen sanomaan että anteeksi voitko odottaa ulkona että saadaan vaatetta päälle. Luikki nolona pihalle ja ei sit ollukkaan enää niin tärkeää asiaa. Ja kun tuolla mökillä ei ole ikinä kukaan käyny jos ei ite olla kyyditetty veneellä sinne.

"sasa"
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";28700670]Eli tämän ketjun perusteella ei kannata luottaa siihen, että hädän hetkellä naapurista saisi apua. Ellei sitten huuda niin, että koko naapurusto raikaa ja sittenkin varmaan suurin osa korkeintaan kurkkaa verhon raosta ja soittaa poliisit.[/QUOTE]

No jotenkin näin. Minä olen sen verran vanhanliiton ihmisiä, että vastaan jopa puhelimeenkin, vaikka en numeroa tuntisikaan tai puhelinaudienssia olisi varattuna tuttujen kanssa.

Nykyajan ihmiset tai ainakin palstalaiset elävät hämmentävässä kuplassa. ovia ei avata, puhelimiin ei vastata ja naamakirjassa jos ollaan, niin profiili on niin suljettu, että hädintuskin kaveritkaan näkevät siellä mitään. Samaan aikaan valitetaan yhteisöllisyyden puutetta, vaikka oman elämän ympärille on rakennettu muuri.

"Huoh"
"a p" on kyllä sellainen hiekkapillu, että eiköhän jo norsun vittua muistuttavan naaman näkeminen ajaisi kaupustelijatkin ovelta pois.
Siinä olisi ideaa, ota itsestäsi kuva oveen ja teksti "Minä vartioin täällä" :D

en enää
Mä en avaa koskaan. Paitsi jos soittaa toisen kerran, silloin ehkä kurkkaan mitä asiaa. Kaverit asuu niin kaukana, että takuulla kysyvät ensin olenko edes kotona. Ja jos on huoltomies, niin tulee sitten omalla avaimella. Täällä riittää kaupustelijoita, jehovia yms. ja naapurin penskat rinkuttaa aina ohimennen. Muutaman kerran en ole edes huomannut että ovikello soi kun tottunut penskojen rämpytykseen. Ja jos joku kavereista tulee äkkiarvaamatta, soittaa ne tietyllä lailla. Myös jos jollakulla oikea hätä rimputtaa varmaan useamman kerran ja meillä kuuluu käytävästä aika selvästi jos joku siellä kovemmin puhuu... Paketteja ei tilata, joten postimieskään ei kilkuttele kelloa.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";28700670]Eli tämän ketjun perusteella ei kannata luottaa siihen, että hädän hetkellä naapurista saisi apua. Ellei sitten huuda niin, että koko naapurusto raikaa ja sittenkin varmaan suurin osa korkeintaan kurkkaa verhon raosta ja soittaa poliisit.[/QUOTE]

Jos vaan soittaa ovikelloa niin ei saa, valitettavasti.. Mulla ei ole ovisilmää niin en voi tietää kuka siellä on. Tosin tunnen noita naapureita sen verran että jios niillä hätä on niin ne varmaan rääkäsee vaikka postiluukusta että avaa nyt helevetissä :D

erakkoko..
En avaa,yleensä siellä on joku ei toivottu jos ei etukäteen ole tulija tiedossa =) enkä myöskään aina vastaa puhelimeen vaan laitan kylmästi äänettömälle tai kiinni, jos oma perhe on kotona.Saatampa naamakirjan keskustelusta laittaa itseni pois, jos käyn vaan pikaseen katsomassa miitä siellä on tapahtunut.Ei ole pakko olla aina tavoitettavissa vaikka se nykyään ois mahdollista ;)

"vieras"
Kyllä avaan aina oven ja aivan hullulta kuulostaa tuo ettei jotkut avaa???!!!!!

Meillä ramppaa lasten kavereitakin monta kertaa päivässä, joten olisihan se hassua ettei avattaisi.

Yhteistyössä