En avaa koskaan kenellekään kotiovea, jos en tiedä jonkun olevan tulossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei eka ovi ole lukossa lainkaan silloin kun ollaan kotona ja sisemmässä ovessa roikkuu ulkopuolella avain - ja yleensä meille tulevat osaavat kyllä tulla ovesta suoraan sisään ja ovelta sit huudella päiviä tupaan, että sopiiko tulla peremmälle...

Joskus joku onneton soittelee ovikelloa, joka sekin toki on olemassa, mutta se ei aina tahdo kuulua. Silloin saattaa jäädä ovi avaamatta, jos ei osaa tulla itse ominneuvoin peremmälle.

Siis eikö teillä lapsetkaan saa avata ovea vai miten toimitte? Aivan virasta tuollainen käyttäytyminen. Ei minun tuttavapiirissä ole tuollaista.

Lapset saa avata vaan kun ollaan vanhemmat kotona ja tiedetään et joku on tulossa.
Eli yksin ollessa ei saa avata kenellekään.
Tän tietää sukulaiset, ystävät ja naapurit eli jos niin kävis niin huhuuvat postilaatikosta.

Lasten ei oo mitään tarvetta joutua tekemisiin tv-lupatarkastajan, jehovantodistajien, rahankerääjien, kuurosokeiden lappukerjääjien tms. kanssa.

Meille kaikki tutut kulkee takaovesta (jopa nokikolari, ja nyt ne perhanan jehovatkin on keksinyt sen) ja ennen en avannut etuovea jos ovikello soi, ja olin yksin kotona. Ellei siellä ollut joku esikoisen kaveri, meillä sellanen lasi ulko-ovessa, että näen minkä kokoinen ihminen siellä seisoo.

Sitten naapuri kertoi, että täälläpäin on joskus pyörinyt jotain hiippareita tekemässä tarkastuksia ja kyttäämässä onko asukkaat päivisin kotona. Mä oon niin vainoharhanen, joten nykyään avaan oven aina, tai menen takakautta ulos katsomaan kuka siellä on, niin ei ainakaan änge sisälle väkisellä :D.

Mä oon tainnu aina avata, jos vaan oon ehtiny. Keittiön ikkunasta saattaa nähä kuka oven takana on, jos on riittävän kaukana ovesta, ja jos ei oo liian pimeä. Yllätysvieraita meillä ei ruukaa käydä, joskus joku miehen veljistä on saattanu tulla kyselemään jotain työkalua esim. Ne kyllä paukkaa suoraan sisään...onneksi on ollu aina alkuillasta, usein sillon ku ollaan oltu syömässä ni nähdään ikkunasta kun tulee.
Mä en tykkää yhtään siitä, että tullaan (etukäteen tulosta ilmoittamatta) suoraan sisään, jopa koputtamatta (tai soittamatta ovikelloa jota meillä ei vielä oo). :mad: Sitähän saattaa olla ihan puolipukeissa tai alastiki. Nykyään laitanki aina oven lukkoon jos päiväsaikaan käyn suihkussa.

Nyt ku tuossa vieressä on tehty jotain viemäri/vesijohtotöitä, ni silläki oon ollu varulla avaamaan sen oven, jos vaikka tulis jotain ilmotusta vesikatkosta tai väliaikaisesta liittymän tukkimisesta.

Jehovantodistajien kans keskustelen ihan mielelläni. :D Ne ei oo vaan nyt pitkään aikaan käyny...taisivat hoksata että meillä on oma uskomme ja meitä ei saa käännytettyä ni eivät sitte käykään.

Viimeksi muokattu:
Onneksi mulla ei ollut valtaosan teistä kaltaisia naapureita kun kerrostalossa asuessa veistin mattoveitsellä kämmeneen. Olisin varmaan jäänyt käytävään istumaan lievässä shokissa jos ei naapurit olisi avanneet ovea ja vieneet paikattavaksi. Miten täällä tuntuu että ainakin puolet jättää oven avaamatta? Mun tuttavapiirissä kun ei tietääkseni ole käteen joka ei avaisi jos kelloa soitetaan.

No ei kai nyt kukaan oveaan avaa! Eihän se ole sitä varten. Ja oven takanahan voi olla ihminen. Se vasta kamalaa olisi. Parempi vaan kun yksikseen hiljaa erakkona mumeltaa. Pois, pois vaan kaikki, mun maailma kuuluu vaan mulle,äläkää vaan tulko kukaan häritsemään. Älkää edes sitten myöhemmin sinne vanhainkotiin, tahdon olla rauhassa!!!!

Joudun nyt jonkun aikaa asumaan kerrostaloasunnossa, jossa naapurit on vähän hämympää sakkia. Toki normaaliakin porukkaa löytyy, mutta kuitenkin. Ovisilmästä kurkin, että kuka siellä oikein milloinkin näkyy. Oon siis yh-äiti. Ystävät ja tyttären isä kyllä ilmoittaa etukäteen tulostaan.

Ei se musta välttämättä outoa ole, riippuu ihmisestä ja olosuhteista.

Mä toimin täysin päinvastoin... Tai en oikeastaan sikäli, että en mäkään avaa jos ovikello soi, kun meillä ei ole ovikelloa ollenkaan. Eikä ovi ole koskaan lukossa, vaan siitä marssii porukkaa sisään ja ulos mielensä mukaan, en mä niille portsarina toimi.

Loppujen lopuksi tuossa useimmilla kuitenkin kysymys asuinpaikasta?
Joillakin toki voi olla taustaja irrationaalisia pelkoja , traumoja tms, mutta suurimmalla osalla kyse siitä millaisia ihmisiä ja kuinka usein kunkin ovella käy?

Meillä ei ole ovissa lukkoja eikä ovikelloja.
Hyvin harvoin kenelleään avataan ovea, KOSKA kaikki tulijat lampsivat ihan oma-aloitteisesti suoraan sisään.
Jos asuisin jossain kaupungissa lähiössä, vastaukseni olisi varmasti aivan erilainen vaikka minä olisin sama ihminen sielläkin.
:)

Meillä on ulko-ovi lukossa vain öisin ja silloin kun ei olla kotona. Yrityskin sijaitsee pihapiirissä, niin voitte kuvitella miten tiuhaan meitin ovet on vuosien aikaan auenneet... oudoillekkin.

Turvallisuusalan kaveri kertoi että Suomessa tehdään reippaasti enemmän murtoja koteihin kuin Ruotsissa, koska Suomessa ihmiset pitävät oviaan auki eikä hälytysjärjestelmiä ole kuin harvalla. Varkaat saattavat hiippailla keskellä päivää pöllimään jotain tai yöllä lompakon eteisestä, takintaskusta kun asukkaat nukkuvat.

Mä avaan oven vain, jos tiedän kuka siellä on, esim postimies tai naapuri, jonka tunnistan. Jos en tiedä kuka siellä on enkä ole ketään odottamassa, en todellakaan avaa ovea. Kaverini pahoinpideltiin kun meni avaamaan oven ventovieraille. En ole niin naiivi, että kuvittelisinn ettei sellaista voisi tapahtua myös meillä.

[QUOTE="freija";23106642]Turvallisuusalan kaveri kertoi että Suomessa tehdään reippaasti enemmän murtoja koteihin kuin Ruotsissa, koska Suomessa ihmiset pitävät oviaan auki eikä hälytysjärjestelmiä ole kuin harvalla. Varkaat saattavat hiippailla keskellä päivää pöllimään jotain tai yöllä lompakon eteisestä, takintaskusta kun asukkaat nukkuvat.

Mä avaan oven vain, jos tiedän kuka siellä on, esim postimies tai naapuri, jonka tunnistan. Jos en tiedä kuka siellä on enkä ole ketään odottamassa, en todellakaan avaa ovea. Kaverini pahoinpideltiin kun meni avaamaan oven ventovieraille. En ole niin naiivi, että kuvittelisinn ettei sellaista voisi tapahtua myös meillä.[/QUOTE]

Mulla on kyllä ovien aukiolosta huolimatta "hälytysjärjestelmät" kunnossa.
Jos sieltä joku täysin tuntematon tulee sisään, niin ei se ulos pääse ilman mun tai miehen lupaa, saati että pääsisi perheenjäseniin tai arvotavaroihin käsiksi :D

Mulla on kyllä ovien aukiolosta huolimatta "hälytysjärjestelmät" kunnossa.
Jos sieltä joku täysin tuntematon tulee sisään, niin ei se ulos pääse ilman mun tai miehen lupaa, saati että pääsisi perheenjäseniin tai arvotavaroihin käsiksi :D

Meillä ”hälytysjärjestelmää” päivisin hoitaa lähinnä lasten rikkumaton ja luontainen uteliaisuus... jos (ja kun he yleensäkin) kuulevat ja näkevät vieraan... oli se sit ihminen tai auto, niin mie yleensä saan siitä infon jo ennenkun kukaan edes ehtii ovelle.

Mutta tästäpä syystä, että mulla on ovet päivisin auki kulkea, meillä ei pidetä lompakkoa ja avaimia eteisessä. Toki se, että jos sieltä tulee se paha roisto, ryöväri, murhaaja tmv, niin sillehän mie en mahda sit välttämättä mitään... mutta olen kyllä ajatellut niinkin, että jos joku on päättänyt meille sisään tulla, niin tuleehan se sit vaikka oven tai ikkunan läpi, jos on kerran tullakseen.

Ei se olo ja elo siitä ainakaan helpotu ja rauhoitu täällä meillä, jos mie pelkään lukkojen takana kokoajan jotain, ja juoksen 5 min välein avaamassa ja sulkemassa ovea, kun en mie lapsiakaan voi, enkä edes halua, sulkea sisään lukkojen taakse vaan siksi, että mie pelkäisin jonkun murhamiehen tulevan sisään silläaikaa kun mie teen pikkuväen kanssa ruokaa.

Ja muoks... mun piti siis kyllä lainata ”freijan” tekstiä, joka liittyi noihin turvajärjestelmiin ja noihin ”pahalla” sisäänpyrkijöihin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä