Astiastoiden keräilijijöille kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ihamieli

Aktiivinen jäsen
11.11.2006
5 505
1
36
En oikein keksinyt sopivaa otsikkoa, mutta tuli mieleen siitä parin päivän takaisesta Illusia-ketjusta, että mitä astioita ja kuinka paljon teillä on keräämästänne sarjasta, ja mitä sarjaa? Ja jos on arki- ja juhla-astiasto erikseen, niin mitä kummastakin.

Tämä tulee mieleen aika ajoin keskusteluista miehen kanssa :whistle:

Parempana kahviastiastona on Pentikin Vaniljaa, jota on nyt 6kpl kahvisettejä ja lisäksi tarjoilu astioita vino kasa, lautasta, piirakkavuokaa, kulhoa, jälkiruokakippoa, mukia jne. Lisää pitäs noita kahvikuppeja saaha.

Arki astioina on Teemaa ja niitäkin 6kpl.

No en mä itseäni keräilijäksi kutsu, mutta Teema-astiastoa meiltä löytyy.

Meillä on syvät lautaset, "murolautaset", leipälautaset, matalat lautaset, kahvikupit (kaikkia 6 kpl) sekä 2 erilaista tarjoiluastiaa.

En koe tarvetta enemmälle, vaan tässä on ihan hyvä määrä, nämä meillä siis on arkikäytössä.

Kahviastiastoina on muumimukeja, isoja Taika-mukeja, Unikkoa, Paratiisia ja Harlekin Goldia. Ruoka-astiastoina muumilautaset ja erikokoisia KoKoja. Tarjoiluastiat ovat eri sarjaa kuin ruokailuastiat.

Miehen mielestä meillä on parin, kolmen perheen astiastot, mutta minusta meillä ei ole vieläkään tarpeeksi astioita. Tilanpuute vaivaa keittiötämme :/ , pitäisi varmaan tehdä lisäsiipi siihen :saint:

Minulla on Sievinsaven hillasarjaa.. nyt on 1½ tusinaa kahvikuppeja + muutama tee kuppi ja siihen tarjoiluastioita + kynttilänjalat ja maljakko. Tarkoitus on kerätä vielä tuo ½ tusinaa täyteen ja sit alan keräämään jotain neutraalimpaa ja halvempaa sarjaa. Tuo on sen verran värikäs et siihen on esim. servettejä vaikea löytää.

Mulla on Pentikin Ainoa ns. parempana astiastona. Tavoite on n. 12-18 hengen astiasto, kahviastiaston osalta tuo täyttyykin. Arkiastiaston nimeä en muista, ei kuitenkaan mikään kallis. Sitäkin on kertynyt tusina. Kun Ainon saan kerättyä loppuun, se on sitten siinä ainakin seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi tai vaikka loppuelämäksi, jos kestävät. Ja pää kestää katsella samoja.

arabian arcticaa on. sitä käytetään sekä arkena että juhlana koska on niin ajaton ja muulla tavoin sit koristelussa tai liinoilla sitä juhlaa tuodaan.

on mulla sit venäläistä kristallia laseina ja jälkiruokakulhoina. mut sitä ei voi kerätä kun sitä on vain jossain venäjällä ja lieko edes sielläkään enää.

Meillä Arabian 24h astiasarjaa 6:lle. Pitäisi ostaa uusia mukeja, koska tummansinisestä väristä näkyy liiankin hyvin lohjenneet palaset (tiskialtaassa ovat kolhiintuneet, samoin muutama lautanen).

Itse asiassa pitäisi etsiä jostakin tyylikkäitä korkeareunaisia tarjoiluvateja, joihin saisi kivasti salaattia, pataruokia, pasteijoita tai iha mitä tahansa jota on paljon.

Mä olen nyt alkanut keräämään eka kertaa elämässäni :). Mä kerään vanhoja posliiniastioita, joista on nyt sekalainen kokoelma tarjoiluastioita ja lautasia (syviä ja matalia). Ei vielä ole paljon, mutta tavoitteena on vähintään 20-hengen astiasto, ehkä 30. Meillä on paljon juhlia ja vieraitakin käy usein, jolloin ei joku 12-hengen astiasto riitä mihinkään. Taikaa sain joululahjaksi ja mietin siitä samaa eli kerätä tuo 20-, 30-, hengen astiasto.

Tuosta vois ajatella tuon Taika-sarjan arkiastiastoksi, jos siihen löytyy osia. Tai sitten pitää keksiä joku muu sarja. Ehkä vois noita vanhoja kerätä 2 settiä niin, että osa olisi sitten arkikäytössä...

Meillä on arkikäytössä Arabian 24h se vanhempi tummansininen, jota ei enää valmisteta. Siitä on kaikkea mahdollista 6 hengelle sekä joitain lautasia ja kulhoja enemmänkin sekä tarjoilastioita.

Kahviastiastoja on sitten Pentikin vaniljaa myös 6:lle tarjoiluastioineen (tähän olisi tarkoitus kerätä vielä toiset 6 kuppisettiä lisää ) ja sitten on Nuutajärven Kastehelmi-astiastoa ruskeana kahvikuppeja 8:lle ja paljon tarjoiluastioita.

Haluaisin vaihtaa tuon 24h astiaston johonkin muuhun ja eri väriseen, olen kyllästynyt siniseen... Jos jotakuta kiinnostaa..

Meillä on Teemaa eri väreinä arkiruoka-astioina ja saman sarjan mukeja arki kahviastioina. Lautasia on kahdet, molempia 8kpl, syviä lautasia jotain 15. Mukit ovat Muumisarjaa (jotain parikymmentä -kerätään niitä!) ja muut mukit keltaisia (8) ja lumikide-sarjaa (8). Lisäksi on erilaisia tarjoiluastioita. Teeman kahvikupeilla (12) katamme vieraille kahvipöytää.

Kummitätini aloitti keräämään minulle 80-luvulla Arctican kissankellosarjaa ( jotkut nimittävät sinikelloksi), jota käytän harvinaisissa tilaisuuksissa. Kahvikuppeja on 9 kpl, aluslautasia 15kpl, sokerikko, kermakko, muutama iso lautanen ja 5kpl syviä lautasia. Harmi, vaan kun kissankelloja ei meinaa löytää enää mistään ja hinta on huikea! Juhlapöydän lautaset ja tarjoiluastiat ovat ihan valkeaa Arcticaa.

Juomalaseina on Iittalan Aalto ja Kartiolaseja sekä tarvittaessa jalallisia Verna-laseja. Jouluna katoin pöytää kristalliset jalkalasit.

No parempi astiasto on Lumi ja kahvikupt ja ruoka ja alkuruokalautaset löytyy. Vihreä teema on toinen ja siitä löytyy samat. Tohon Lumisarjaan ostan lisää kunhan palaudun töihin, lautasia ja kippoja ja kermakko puuttuu. Teemaan en osta jostain syystä.

Meillä anoppi osti miehelle aikanaan Arabian Uhtua sarjaa ja se on ihan arkikäytössä meillä. Ollaan saatu lisää lautasia ja kuppeja sekä ostettua syviä lautasia. Kahvikupit on juhlakäytössä. Käyttölasit on sekalaista seurakuntaa, juhliin on Kartiolaseja. Kahvit juodaan arkisin mukeista, nekin sekalaista seurakuntaa. Tota Uhtuaa ei enää valmisteta eli kohdalle jos osuu niin hankin kirppareilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
Parempana kahviastiastona on Pentikin Vaniljaa, jota on nyt 6kpl kahvisettejä ja lisäksi tarjoilu astioita vino kasa, lautasta, piirakkavuokaa, kulhoa, jälkiruokakippoa, mukia jne. Lisää pitäs noita kahvikuppeja saaha.

Arki astioina on Teemaa ja niitäkin 6kpl.

Meilläkin on tota vaniljaa "pyhäastiastona".
Mulla on muistaakseni 14 kahvikuppiparia (+leipälautaset), mut ruokalautasia ja salaattilautasia on vasta kuudet. Muita tarjoilukulhoja ja uuniastioita on aika paljon.
Kymmenen oon ajatellut kerätä noita ruokalautasia.

Sit on runoa 6 kahvikuppiparia (keräily vasta alussa), niiden kanssa käytän vielä punaista teemaa ja vihreitä ja punaisia mariskooleja.

Arkena meillä on ihan valkoista arcticaa, vaihtelevasti 6-8 kpl (joitain menny rikki ja en ole kerinnyt täydentämään).

mulla on teemaa (ruskeaa, vihreää ja turkoosia ) oliskohan niitä 12 hengelle..paria kokoa matalia lautasia, kahta kokoa syviä lautasia ja sit kahvikupit..voi olla et jotain on enemmänki ku toi 12kpl

ihan arki ja juhlakäytössä ovat.

ja aion ostaa vielä lisää, kun noi värit (ruskea ja vihreä ) käsittääkseni loppuu tuotannosta tänä vuonna |O

Arkikäytössä muumimukit ja lautaset (+15kpl ja mehukannu).
Hienommat kahvitukset Arabian Paratiisi:sta (8 kahvikuppia ja alulautaset) ja Arabian Arctica (4kpl, alulautaset, sokerikko ja kermakko)
Hienoimmat, joista ei ole vielä kertaakaan tullut tarjoiltua, Blå Blom astiasto (6 kuppia, alulautaset, teekannu, tarjoiluvati, sokerikko ja kermakko)

Alkuperäinen kirjoittaja tityytikki:
Meillä anoppi osti miehelle aikanaan Arabian Uhtua sarjaa ja se on ihan arkikäytössä meillä. Ollaan saatu lisää lautasia ja kuppeja sekä ostettua syviä lautasia. Kahvikupit on juhlakäytössä. Käyttölasit on sekalaista seurakuntaa, juhliin on Kartiolaseja. Kahvit juodaan arkisin mukeista, nekin sekalaista seurakuntaa. Tota Uhtuaa ei enää valmisteta eli kohdalle jos osuu niin hankin kirppareilta.

Jos mä asuisin Suomessa, saisit multa kolme Uhtuan matalaa lautasta. Ne on ainoat, mitä mulla on jäljellä eli muut on meneet rikki. Samoin multa löytyy 2 sinistä Teeman matalaa lautasta, muut on menneet rikki.

Jotenkin surettaa nuo jäljelle jääneet lautaset tuolla kaapissa. Eivät sovi minkään kanssa yhteen ja uusia ei saa. Roskiin ei kehtaa heittää täysin ehjiä lautasia, joten tyhjän panttina ovat ja vievät vain tilaa :(

Mulla on myös Usva (?)-sarjan kahvikuppeja ja leipälautasia täys tusina. Ne on kellarissa tyhjän panttina. Harmittaa vähän, kun ne varmaan Suomessa jollekin kelpaisi. Täällä en osaa niitä oikein mihinkään antaa...

Mulla on vaikka mitä asiastoja, sillä olen saanut esim. perintönä, etc. Pitäisi vaan jossain vaiheessa jaksaa purkaa kaikki pois laatikoista...

Arkena meillä on käytössä teemaa, sillä jo lapsuudenkodissani oli kilta -sarja arkiastiastona. :) Väristä vaan en oikein pidä, sillä se on vihreää ja meillä ei muuten sisustuksessa ole koskaan käytetty vihreää väriä. Olen ajatellut hieman piristää sitä vaikka harmailla teeman osilla, joita voisi siis ostaa rikki menneiden tilalle. :)

Yhteistyössä