Hei mitä te terveellisen ravinnon puolestapuhujat syötätte perheellenne? Entä miten sujuu juhlapyhät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Minusta joku pikaruoka joskus on ihan hyvää, sillä paikataan nälkätilannetta hetkeksi, ei se mikään juhlaherkku ole, minulle.

Juu ei. :D

Tätä olen joskus kommentoinut huonoin seurauksin... Siis että pikaruokako on herkuttelua :snotty: Mutta nyt en viitsi sanoa mitään.

Jonkun pizzan ehkä voisin tunkea herkkugategorian puolelle, mutta kyllä nuo hampparit yms ovat pahimman nälän helpottajia esim reissussa. Meillä siis, voihan nuo jollekin muulle olla herkkukin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Meillä lapset juo rasvatonta maitoa ja vettä, aikuiset vettä, joinain iltoina myös viiniä - sehän on terveellistä ;) Joskus laitetaan sitruunaa veteen. Saunailtoina lapset saa pillimehut, niistäkin ostan yleensä aina sellaisen tuoremehuversion, en trippiä.

Me kokeiltiin nyt mahlan valuttamista ekakerran. Ja sillä laimennettiin kuiva valkoviini. Viinientusiastikko nyt heitti jo voltin, mutta voisin kuvitella, että pitkänä kesäpäivänä ulkona puuhaillessa ja ruokaa laittaessa sopivasti ohennettu kylmä juoma olisi oikein hyvää. Pitää kokeilla jonkun pirskahtelevan kanssakin. Pakastettiin sitä mahlaa jonkun verran.

mua taas kovasi kiinnostaa, että te jotka noudatatte just noita vähähiilariruokavalioita, lisäaineettomia yms luomuruokaa, niin ootteko töissä? onko lapset koulussa/päikysssä, miten toteuttaa nämä ruokavaliot siihen arken jos kaikki on kuitenkin sen 8h päivässä jossakin muualla kuin kotona?

itse havittelen terveellistä ruokavaliota, mutta mun on tunnustettava, että aikani vain yksinkertaisesti tuntuu loppuvan kesken.
olen kokeillut myös leivätöntä ruokavaliota jokusen aikaa, ja täytyy myöntää, että alkoi jo viikon jälkeen tökkimään jugurtin syönti.

Meillä syödään kotioloissa pääasiassa lisäaineetonta tavallista kotiruokaa. Paljon kasviksia eli se puoli kiloa päivässä menee kevyesti. Pastat ja riisit ostan täysjyvänä. Leipä on yleensä ruisleipää, mutta saatan joskus viikonlopuksi ostaa paahtoleipääkin. Ruispuuro on kuopuksen herkkua, varsinkin kun päälle laittaa pari kourallista jäisiä marjoja. Meillä maistuu hyvin maustamaton jugurtti, kun siihen lisää marjoja ja/tai hedelmiä.

Koulussa, töissä, kyläpaikassa ja ravintolassa syödään sitä, mitä on tarjolla. Kiinalainen ravintolakin käy, vaikka siinä ruuassa on usein natriumglutamaattia. Kotiruuan pyrin pitämään lisäaineettomana ihan vaan siksi, että niitä lisäaineita saadaan kyllä kodin ulkopuolelta ihan riittävästi.

Juhlapäiviin kuuluu aina hyvä ruoka ja herkutellaan myös jälkiruualla täysin hyvällä omallatunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja juups:
mua taas kovasi kiinnostaa, että te jotka noudatatte just noita vähähiilariruokavalioita, lisäaineettomia yms luomuruokaa, niin ootteko töissä? onko lapset koulussa/päikysssä, miten toteuttaa nämä ruokavaliot siihen arken jos kaikki on kuitenkin sen 8h päivässä jossakin muualla kuin kotona?

itse havittelen terveellistä ruokavaliota, mutta mun on tunnustettava, että aikani vain yksinkertaisesti tuntuu loppuvan kesken.
olen kokeillut myös leivätöntä ruokavaliota jokusen aikaa, ja täytyy myöntää, että alkoi jo viikon jälkeen tökkimään jugurtin syönti.
Olen töissä, mutta teen suurimmaksi osaksi etätöitä. En tosin näkisi ongelmaa, vaikka olisinkin päivittäin toimistolla enkä kotona työhuoneessani. Ruokaahan sitä on pitänyt lapsille silloinkin laittaa, kun ei ollut vielä etätyömahdollisuutta. un kaappiin ei osta muuta kuin lisäaineettomia, täysjyvää ja luomua, niin niistä raaka-aineista sitten tehdään ruoka. Porkkanaraasteen tai pastakastikkeen tekemiseen ei mene yhtään enempää aikaa, vaikka tekisi ne luomutuotteista eikä tavallisista.

Luomua, tummaa leipää, täysjyvä pastaa, tummaa riisiä, salaatteja, kalaa, kasvista yms. yms.

En ole kovin tiukkis Heseissä käymisien suhteen, mutta ei mua kyllä hivele ne 'herkut'..kotona ei kyllä pahemmin syödä eineksiä. Tosin on ollut kausiakin, jolloin niitä on vedetty enemmänkin. :/ Silloin 'äiti on ollut vähän väsynyt'.

Meillä on kolme erilaista lasta myös ruokapolitiikan suhteen. Esikoista on tykitetty vauvasta kasviksilla ja luomulla, mutta niinpä neidosta kasvoi pullamössötyttö... :/ Tai noh, sekin vähän vaihtelee kausittain. Nyt kelpaa jo tumma leipäkin.
Keskari syö estoitta kasvisruokaa, pähkinöitä, siemeniä, kuivattuja hedelmiä tms. ja kehuu maailman parhaaksi. Kuopus on myöskin melko kaikkiruokainen.

Mulle ihannelounas ihannepaikassa olis kasvisateria Silvopleessa. =)

Juhlien jälkeen (synttärit ) meille jää kasa syömättä jääneitä 'herkkuja' jotka työnnän suosiolla bioon...ei se kivaa oo, mut..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Olen töissä, mutta teen suurimmaksi osaksi etätöitä. En tosin näkisi ongelmaa, vaikka olisinkin päivittäin toimistolla enkä kotona työhuoneessani. Ruokaahan sitä on pitänyt lapsille silloinkin laittaa, kun ei ollut vielä etätyömahdollisuutta. un kaappiin ei osta muuta kuin lisäaineettomia, täysjyvää ja luomua, niin niistä raaka-aineista sitten tehdään ruoka. Porkkanaraasteen tai pastakastikkeen tekemiseen ei mene yhtään enempää aikaa, vaikka tekisi ne luomutuotteista eikä tavallisista.

tarkoitin siis sitä, että mites sitten töissä syödään? ja mitäs lapset syö kun ovat päikyssä? olemme miehen kanssa vuorotöissä, joten ruoka-ajat kotona vaihtelevat aika paljon. aamuisin tuntuu jotenkin tosi vaivalloiselta alkaa väkertämän jotakin jugurtti,mysli,marjasmoothieita, kun nappaa vaan leivän kaapista ja kahvinkeittimen päälle... ehkä teen sitten itse asioista vaikeita, mutta on vaan ylitsepääsemätöntä mun ajankäyttöni, lisäksi olen töiden jälkeen aika poikki, työskentelen suuressa keittiössä kokkina, joten kotona en sitten mitenkään monen montaa tuntia arkisin viitsi kyökissä viettää.. niinhän se menee että suutarin lapsella ei ole kenkiä :(

tarkoitin siis sitä, että mites sitten töissä syödään? ja mitäs lapset syö kun ovat päikyssä? olemme miehen kanssa vuorotöissä, joten ruoka-ajat kotona vaihtelevat aika paljon. aamuisin tuntuu jotenkin tosi vaivalloiselta alkaa väkertämän jotakin jugurtti,mysli,marjasmoothieita, kun nappaa vaan leivän kaapista ja kahvinkeittimen päälle... ehkä teen sitten itse asioista vaikeita, mutta on vaan ylitsepääsemätöntä mun ajankäyttöni, lisäksi olen töiden jälkeen aika poikki, työskentelen suuressa keittiössä kokkina, joten kotona en sitten mitenkään monen montaa tuntia arkisin viitsi kyökissä viettää.. niinhän se menee että suutarin lapsella ei ole kenkiä :(
Oukei...aikaisemmassa kirjoituksessa sanoin, että koulussa, töissä, kyläpaikassa ja ravintolassa syödään sitä mitä on tarjolla. Emme siis ole fundamentalisteja tässä ruoka-asiassa :)

Tähän päästäkseen täytyy osata pysähtyä muutenkin elämässään. Miettiä, mikä on oikeasti tärkeää ja selvittää itselleen mihin sen rajallisen aikansa vuorokaudessa haluaa käyttää.
Töitä ei tarvitse lopettaa, vaan miettiä mikä on tärkeää. :) Täytyy sanoa, että itselläni mennyt vuosia, ennenkuin olen tämän "tietomäärän" pureskellut ja sulatellut ja palaset alkaneet loksahdella paikoilleen ja siltikin vielä puuttuu palasia, joita etsin :)

Kiinnostuksesta ja halusta muuttaa tiettyjä asioita on hyvä lähteä ja onnellisuus on kaupanpäällinen

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oukei...aikaisemmassa kirjoituksessa sanoin, että koulussa, töissä, kyläpaikassa ja ravintolassa syödään sitä mitä on tarjolla. Emme siis ole fundamentalisteja tässä ruoka-asiassa :)

Sama täällä. Töissä mulla on usein kyllä eväät. Mutta mihinkään ruokaan en sylje, niin sanotusti.

heh, joku oli tarttunu mun mysli-juttuun, eihän se nyt mee överiks jos kaupassa oon kattonu missä myslissä on vähiten sokeria, kerran se tarttee kattoa :D meiän kaupassa se on ainakin finaxin perhemysli(sydänmerkillä varustettu..)

Yhteistyössä