Hei mitä te terveellisen ravinnon puolestapuhujat syötätte perheellenne? Entä miten sujuu juhlapyhät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Mä taas olen suoraan sanottuna aivan hukassa kaiken ravinnon suhteen. Tai siis kaikki on tarvinnut opetella ja tuntuu että mulle tarvis jonkun laatia ruokalistat että osaisin tehdä oikein. Meillä kotona terveellistä ruokaa oli sikanauta-jauhelihasta tehty kastike ja valkoinen spagetti. Mutta kun kastike oli tehty tomaattimurskaan niin olihan se terveellistä :D.

Tuo jogurtti on sellainen johon pitäis satsata. Mä ostan valmiita jogurtteja kun meillä lapset (eikä aikuisetkaan) ei tykkää maustamattomasta. Siis vaikka siihen lisäis itse marjoja. Koitin myös maustaa viiliä luomuhillolla, mutta sekään ei kelvannut.

Mulla on ihan sama fiilis, kaikesta huolimatta :D
Mä olen siitä toisesta ääripäästä, olen lapsuudessani niin terveysvalistettu, että oksat pois... :whistle: On pitänyt oppia näkemään se kultainen keskitie, ja hölläämään nutturaa- kyllä meidänkin perhe pari kertaa vuodessa käy Mäkkärillä. Se on suuri saavutus tälläiseltä, joka on ekaa keraa syönyt ranskiksia 14v äidiltään salaa- äiti sai tietää ja sain hirveät saarnat... :ashamed:

Koittakaapa lisätä jugurttiin marjojen lisäksi esim hunajaa. Sillä on paljon terveysvaikutuksia!

Meillä vältellään lisäaineita, kevyttuotteita ja sellaista. Mahdollisimman paljon kasviksia, mutta toki meillä herkutellaankin eikä ihan niiiin nipoteta niistä E-aineistakaan. Käytetään maustamatonta jogurttia johon sitten itse lisätään marjoja, leseitä jne,, leipä on aina ruis tai täysjyvä.

Vastaamatta ap:n kysymykseen, tuli vaan mieleen että minkälaista viestiä vanhemmat lapsilleen antaa, jos ruokaan suhtaudutaan noin vakavasti? Anteeksi, mutta mulle tulee vaan mieleen viherpiipertäjä, joka hokee lapselleen koko ajan mitä myrkkyjä on missäkin ja tuokin herkku lihottaa jne. Mitäs sitten kun lapset kasvavat? Pelkäävät syödä varmaan koulussakin? Syömishäiriöt?

Kohtuus kaikessa, mitä ihmeen väärää voi olla siinä että vaikka siihen vappuun "kuuluu" ne munkit? Kuuluuhan jouluunkin laatikot jne, aika montaa juhlaa kun Suomessa ja muuallakin on tapana viettää perinneruokien ja koristeluiden kera. Musta lapselta kielletään jotain oleellista, jos ei edes juhlapyhinä saa muuta, kuin linssikeittoa :D

Tuosta leivästä tuli vielä mieleen. Mä leivon tosi paljon itse ja teen useimmiten sämpylöitä. Ruisleipää kun on niin peijoonin ärsyttävää tehdä itse.

Mun sämpylöissä on jauhoja (jokin aika sitten vaihdoin vehnäjauhon hiivaleipäjauhoon), hiivaa, vettä, rypsiöljyä, auringonkukan- ja pellavansiemeniä, pellavarouhetta, jotain puurohiutaletta (useimmiten neljän viljan), jotain lesettä (useimmiten vehnää) ja sitten ripaus suolaa ja sokeria.

Ruisleipä on toki aina ruisleipä, mutta ei kai noi paljon huonompi vaihtoehto voi olla, vai?

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Meillä vältellään lisäaineita, kevyttuotteita ja sellaista. Mahdollisimman paljon kasviksia, mutta toki meillä herkutellaankin eikä ihan niiiin nipoteta niistä E-aineistakaan. Käytetään maustamatonta jogurttia johon sitten itse lisätään marjoja, leseitä jne,, leipä on aina ruis tai täysjyvä.

Mitä te juotte? Ruoan kanssa maitoa ja janojuomaksi vettä? Kun mullaa meinaan itsellä tuo vesi tökkii ja pahasti. Olen nyt vierottanut itseni Pepsi Maxista, mutta nyt juon niitä light- tiivistemehuja. Samoja juo myös isompi poitsu, pieni saa vaan vettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Minusta on vähän hämmentävä ajatus, että herkku olisi aina jotain epäterveellistä.

AIVAN! Meidän lasten mielestä esim viinirypäleet on aivan mieletöntä herkkua Ja kesällä kotimaiset mansikat ja vadelmat... Nehän söis niitä vaikka kuinka paljon.

Minusta on vähän hämmentävä ajatus, että herkku olisi aina jotain epäterveellistä.

Mikä sitten olisi terveellistä herkkua?

vaikka tuoreista hyvistä hedelmistä tehty hedelmäsalaatti. Herkkua on hyvin valmistettu tuore kala. Sushi on suurta herkkuani, vaikka riisiä moni välttääkin, minä en siitä halua sushin vuoksi luopua. Japanilaisia pidetään ymmärtääkseni aika terveellisesti syövinä.

Mitä te juotte? Ruoan kanssa maitoa ja janojuomaksi vettä? Kun mullaa meinaan itsellä tuo vesi tökkii ja pahasti. Olen nyt vierottanut itseni Pepsi Maxista, mutta nyt juon niitä light- tiivistemehuja. Samoja juo myös isompi poitsu, pieni saa vaan vettä.

Meillä lapset juo rasvatonta maitoa ja vettä, aikuiset vettä, joinain iltoina myös viiniä - sehän on terveellistä ;) Joskus laitetaan sitruunaa veteen. Saunailtoina lapset saa pillimehut, niistäkin ostan yleensä aina sellaisen tuoremehuversion, en trippiä.

Mikä sitten olisi terveellistä herkkua?

Voi miten me esim viime kesänä helsingin reissullamme herkuteltiin kun ostettiin herneitä, mansikoita, vadelmia ja kirsikoita. Sitten mentiin espan puistoon istumaan ja HERKUTTELEMAAN

Kevyt ja rasvaton maito, vesi ja piimä. Mehuakin kyllä joskus ja herkkupäivään kuuluu limut, EI light-versiona. Pidetään se sokeri sokerina suosiolla.

Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja timppis:
Mua kiinnostais kans! Ja nyt tätä ketjua luettuani ihmettelen, mikä margariinissa on vikana? Siis leivänpäällyslevite? Kö? Onks kevyt- tuotteet nyt pannassa ja suositaan rasvasia tuotteita?

Mä ainakin mainitsin, että me ei käytetä. En tykkää mausta, ja niissä monissa on paljon lisäaineita. Poikkeuksia varmaan löytyy.

Katson ostamistani ruuista lisäaineiden määrän (valitse sellaisia missä mahd. vähän) suolan määrän, sokerin määrän ja kuidun määrän.

Dellariini, dellariini...:)

mikä on dellariini?

http://www.maitokolmio.fi/fin/Tuotteet/Rasvat/Dellariini.15.html

Alkuperäinen kirjoittaja enpä tiedä:
Ehkä pitäisi vaan juhlinakin pitää se raja, että esim. vappuna 2 munkkia riittää, ei tarvitse syödä 20... vaikka ne niin ihania olisikin.

Tuo on hyvä pointti, ei tarvi syödä itseään tainnoksiin, minkäänlaatuista ruokaa. :)

Minusta joku pikaruoka joskus on ihan hyvää, sillä paikataan nälkätilannetta hetkeksi, ei se mikään juhlaherkku ole, minulle.

Juu ei. :D

Tätä olen joskus kommentoinut huonoin seurauksin... Siis että pikaruokako on herkuttelua :snotty: Mutta nyt en viitsi sanoa mitään.

Lisäys: käydään kyllä muutaman kerran vuodessa hampurilaisilla tms. esim. mökkimatkan varrella. Mutten itse ajattele sitä herkutteluna. Vaan pikaruokailuna.

Minusta nämä aiheeseen liittyvät keskustelut ovat todella hämmentäviä. Omaan ajatustapaani ei sovi ollenkaan se, että tietyt ruoka-aineet kiellettäisiin kokonaan.

Mitä meillä sitten syödään? Mä teen kaiken ruuan itse. Lihat, kalat ja kanat ostamme marinoimattomina. Perheemme käyttämät riisit, pastat ja makaronit ovat aina täysjyvätuotteita, leipänä 100% ruisleipä tai täysjyväleipä. Meillä on jokaisella ruualla salaattia/raastetta/vihanneksia muussa muodossa tai hedelmiä/marjoja. Aamuisin ja iltaisin meillä syödään usein erilaisia puuroja, toisinaan myös muroja (ei mitään sokerihuurrettuja tms). Jogurttia syödään ainoastaan maustamattomana, sinne joukkoon marjoja tai hedelmiä. Meillä juodaan vettä, piimää ja maitoa. Rasvatonta maitoa lukuun ottamatta emme käytä ollenkaan kevyttuotteita, vaan ihan tavallisia.

Ja voi elämä, kaiken pilaa heseateria pari kertaa vuodessa tai synttäreillä otettu kakkupala. :o

Monipuolista normaalia kotiruokaa :D Sen verran mä katson että lihat ovat Lihaa, pasta ei sitä kaikkein vaaleinta ja esim. leivissä ei syödä aina sitä yhtä ja samaa. Luomua tulee ostettua suht usein.

Me ollaan ehkä enemmänkin sellaisia keskitien kulkijoita. Meillä on kasvikset ja hedelmät käytössä, kuten on myös jugurtit, murot, mehut, keksit jne.

Peesailen Huspati Hutaa ihan täysiä! :D

Meilläkin juhlapäivinä herkut tarkoittaa hyvin runsaita ruokapöytiä, jossa sesongin antimia ja kaikkea kivaa- ja usein hyvin terveellistä! Sushi on kanssa herkkuamme! :p (teen poikkeuksen riisin syönnissä aina sushin kohdalla ;))

Alkuperäinen kirjoittaja en ihan ymmärrä:
Minusta nämä aiheeseen liittyvät keskustelut ovat todella hämmentäviä. Omaan ajatustapaani ei sovi ollenkaan se, että tietyt ruoka-aineet kiellettäisiin kokonaan.

Mitä meillä sitten syödään? Mä teen kaiken ruuan itse. Lihat, kalat ja kanat ostamme marinoimattomina. Perheemme käyttämät riisit, pastat ja makaronit ovat aina täysjyvätuotteita, leipänä 100% ruisleipä tai täysjyväleipä. Meillä on jokaisella ruualla salaattia/raastetta/vihanneksia muussa muodossa tai hedelmiä/marjoja. Aamuisin ja iltaisin meillä syödään usein erilaisia puuroja, toisinaan myös muroja (ei mitään sokerihuurrettuja tms). Jogurttia syödään ainoastaan maustamattomana, sinne joukkoon marjoja tai hedelmiä. Meillä juodaan vettä, piimää ja maitoa. Rasvatonta maitoa lukuun ottamatta emme käytä ollenkaan kevyttuotteita, vaan ihan tavallisia.

Ja voi elämä, kaiken pilaa heseateria pari kertaa vuodessa tai synttäreillä otettu kakkupala. :o

Ja siis lisätään vielä, ettemme mekään pidä noita hesekäyntejä herkutteluna, nuo käynnit tehdään yleensä kesken 800-900km automatkaa, jolloin ei jakseta odotella ruokaa missään "kunnon paikassa" puolesta tunnista tuntiin.

Herkkuina meillä pidetään toki niitä perinteisiä, kuten esimerkiksi karkkeja tai keksejä, mutta myös esimerkiksi marjarahkaa. Lapset rakastavat sitä! :D

Yhteistyössä