Hei mitä te terveellisen ravinnon puolestapuhujat syötätte perheellenne? Entä miten sujuu juhlapyhät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei jessus mä en jaksais mitään hifistelyä tyyliin missä myslissä on vähiten sokeria..
Ostan sitä mitä ostan aina, eli halvinta. :D

Joillakin toi terveysintoilu menee vaan niin överiks. Itse syön aika epäterveellisesti kun joka päivä melkis jotain herkkua, vähintään keksiä kahvin kanssa. Mutta olen 155/43 kg joten en piittaa. Muksut syö vähemmän herkkuja ja esikoinen myös urheilee 5 krt/viikko joten en ole senkään syömisistä huolissani. Itse asiassa sen on pakkokin syödä aika terveellisesti, koska pelkän ranskiksen voimalla ei jaksais treenata. Ja se syö ihan hitosti. :D

Niin ja vielä-
syömme leipää, mutta pelkästään tummaa, joskus harvoin moniviljaa (mä itse en syö leipää ollenkaan)
Jugurteissa yms meillä on aina se maustamaton vaihtoehto. Syödään myös puuroja.

En kuitenkaan usko että lapset menee pilalle jos saavat enemmän herkkuja kuin meillä syödään, jos syövät jugurtteja joissa on sokeria jne.

Lapsuudestani opin erittäin runsaan vihannesten ja juuresten käytön, ja sen kuinka kehittä ja ylläpitää omaa terveyttään hyvän ruokavalion avulla. Tiedän että kaikkien vanhemmat eivät ole olleet alan asiantuntijoita, kuten minun :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin vappu on vain kerran vuodessa. Entäs joulu, pääsiäinen, junannus, synttärit...jne.. Tästähän tulee jo monta herkuttelua vuoteen...

Joo, tätä mä just ajoin takaa. Kaikkien synttärit, isänpäivä, äitienpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus, joulu, uusi vuosi jne. jne. Ollaan oltu koko perhe syömässä jopa mun ja miehen hääpäivän kunniaksi, kouluvuoden loppumista ollaan juhlistettu jne. jne.

Mua kiinnostais kans! Ja nyt tätä ketjua luettuani ihmettelen, mikä margariinissa on vikana? Siis leivänpäällyslevite? Kö? Onks kevyt- tuotteet nyt pannassa ja suositaan rasvasia tuotteita?

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Niin vappu on vain kerran vuodessa. Entäs joulu, pääsiäinen, junannus, synttärit...jne.. Tästähän tulee jo monta herkuttelua vuoteen...

Joo, tätä mä just ajoin takaa. Kaikkien synttärit, isänpäivä, äitienpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus, joulu, uusi vuosi jne. jne. Ollaan oltu koko perhe syömässä jopa mun ja miehen hääpäivän kunniaksi, kouluvuoden loppumista ollaan juhlistettu jne. jne.

Niin. Meillä syödään terveellistä kotiruokaa. Meillä myös käydään hesessä kun tekee mieli ja muitakin herkkuja syödään. En jaksa tehdä mistään ruosta kamalaa tabua.

Aamulla jugurttia, ihan pienille puuro suurella voisilmällä, porkkanoita, hedelmän, maitoa.
Lounaaksi keitän kuoriperunat 1kpl/per nenä, ei enempää ja paljon voihin tehtyä kastiketta, jossa milloin mitäkin lihaa. Keitot, laatikot, jne.
Välipalaksi hedelmä, jugurtti tai kiisseli tai kasviksia ja maito
Päivälliseksi samaa kuin lounaaksi
iltapalaksi (ihan pienille puuro), näkkileipä, salaatti, hedelmä, jugurtti, munakas, Tumma kaakao jne.
Siis ihan "tavallista" peruskotiruokaa ilman ylenpalttista leivän tai muun hiilarin syöntiä.

Mm. muroja meillä ei syödä kuin max. muutamana kertana vuodessa, emme syö leipää ja kaikkea muutakin vain vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Katos, jotkut muutkin huomas saman asian kuin minä tuossa toisessa aloittamassani ketjussa.

Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Niin ja vielä-
syömme leipää, mutta pelkästään tummaa, joskus harvoin moniviljaa (mä itse en syö leipää ollenkaan)
Jugurteissa yms meillä on aina se maustamaton vaihtoehto. Syödään myös puuroja.

En kuitenkaan usko että lapset menee pilalle jos saavat enemmän herkkuja kuin meillä syödään, jos syövät jugurtteja joissa on sokeria jne.

Lapsuudestani opin erittäin runsaan vihannesten ja juuresten käytön, ja sen kuinka kehittä ja ylläpitää omaa terveyttään hyvän ruokavalion avulla. Tiedän että kaikkien vanhemmat eivät ole olleet alan asiantuntijoita, kuten minun :D

Mä taas olen suoraan sanottuna aivan hukassa kaiken ravinnon suhteen. Tai siis kaikki on tarvinnut opetella ja tuntuu että mulle tarvis jonkun laatia ruokalistat että osaisin tehdä oikein. Meillä kotona terveellistä ruokaa oli sikanauta-jauhelihasta tehty kastike ja valkoinen spagetti. Mutta kun kastike oli tehty tomaattimurskaan niin olihan se terveellistä :D.

Tuo jogurtti on sellainen johon pitäis satsata. Mä ostan valmiita jogurtteja kun meillä lapset (eikä aikuisetkaan) ei tykkää maustamattomasta. Siis vaikka siihen lisäis itse marjoja. Koitin myös maustaa viiliä luomuhillolla, mutta sekään ei kelvannut.

Alkuperäinen kirjoittaja timppis:
Mua kiinnostais kans! Ja nyt tätä ketjua luettuani ihmettelen, mikä margariinissa on vikana? Siis leivänpäällyslevite? Kö? Onks kevyt- tuotteet nyt pannassa ja suositaan rasvasia tuotteita?

Mä ainakin mainitsin, että me ei käytetä. En tykkää mausta, ja niissä monissa on paljon lisäaineita. Poikkeuksia varmaan löytyy.

Katson ostamistani ruuista lisäaineiden määrän (valitse sellaisia missä mahd. vähän) suolan määrän, sokerin määrän ja kuidun määrän.

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Varmaa jotain höyrytettyjä porkkanoita yms. :D

Juu, näitä meillä menee vaikka kattilallinen päivässä. Porkkanassa on paljon A-vitamiinia, joka imeytyy paremmin kypsennetyistä porkkanoista. Ja höyryttäminenhän on parempi tapa kypsentää kuin keittäminen, ellei sitten juo keitinlientä...:)

Meillä aamupala on puuro ja marjoja, illalla samoin. Jugurttia ei harrasteta, kuin sattumoisin maustamatonta ja rasvatonta sellaista.

Olemme 4hlö perhe (2 alle 5v lasta) ja syömme aina arkena terveellisesti. Itse olen ollut 18v kasvissyöjä, kalaa ja mereneläviä syön. Aamupalaksi meillä on puuroja, terveellistä leipää (usein itse tehtyä), joskus harvoin sokerittomia muroja ja aina paljon hedelmiä ja marjoja (mahdollisuuden mukaan luomua). Päivässä syömme 2 lämmintä ateriaa, lähes päivittäin niihin kuuluu linssejä, quinoaa,hirssiä, papuja, soijaa erimuodoissa, myös täysjyvä riisiä ja harvoin tummaa pastaa. Kasviksia syömme joka päivä ja paljon, ihan laidasta laitaan kaikkia. Kalaa syödään väh. 3 kertaa viikossa. Lapsille ja miehelle teen myös liharuokia silloin tällöin, yleensä kanaa tai hirveä (jota saamme metsästäjältä suoraan), mutta vain ja ainoastaan hyvää ja maustamatonta lihaa, nimenomaan lihaa, ei johdannaistuotteita kuten nakkeja tai makkaraa.

Me ei koskaan osteta ruokia , jotka sisältävät E-aineita tai aineita, joista en tiedä tarkalleen mitä ne ovat. Näihin poikkeuksen tekevät herkut. Syömme niitä kohtuudella ja harvoin, kenenkään ei tee koskaan erityisen paljon mieli herkkuja, mutta kaikille kyllä maistuu. Niistäkin yritämme kuitenkin valita aina mahdollisuuksien mukaan terveellisimät, esim suklaa ennen irtokarkkeja, mitä tummempi parempi ja raakapuristettu aina paras, pulla ennen leivoksia, xylitol ennen makeutusaineita ja sokeria yms. Kuitenkaan näissä asioissa emme ole ehdottomia. Lapsemme saavat kylässä ottaa mitä haluavat ja pääsiäiseen meillä kuuluu myös tavan suklaamunat.

Yleensä ottaen tiivistän, että, en osta koskaan mitään, minkä ainesosat ylittävät ymmärrykseni ja luenkin aina kaikkien tuoteselosteen (tosin kaupassa käyntini ei enää ole ollenkaan työlästä ja aikavievää, kun osaan jo lähes kaikkien käyttämiemme tuotteiden tuoteselostukset ulkoa).

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:

Mä ainakin mainitsin, että me ei käytetä. En tykkää mausta, ja niissä monissa on paljon lisäaineita. Poikkeuksia varmaan löytyy.

Katson ostamistani ruuista lisäaineiden määrän (valitse sellaisia missä mahd. vähän) suolan määrän, sokerin määrän ja kuidun määrän.

margariini myrkkyä! niin teollisesti tehty ja sisältää ties mitä. lätässäkin liivatetta ja muuta sontaa. itse käytän oivariinia se parempaa

Margariinit (kuten myös esim. jäätelö, etenkin kasvisrasva-sellainen) sisältää transrasvaa hurjat määrät. Ja tietty kaiken maailman lisäaineita myös.

Muoks: ja nämä siis mulle opetettuja asioita, todellakaan itse tiennyt :D

Aamupalaksi syödään puuroa ja vaihtelevasti pakastemarjoja, eli mustikoita, vadelmia, mansikoita, mustaherukoita. Seurana on joko äidin tekemiä sämpylöitä tai kaupan ruisleipää, juomaksi maitoa. Iltapala samantyyppinen, voi olla jotain mannapuuroa tai marjapuuroa välillä vaihteluna. Keitetyt kananmunat on ohjelmassa melkein joka päivä joko aamupalalla tai iltapalalla.

Kotona syödään aika paljon kanaa ja kalaa. Lasten suosikkia on täysjyväriisi ja broilerkastike. Ja kyllä, ne tykkää ihan oikeasti hörytetystä parsakaalista ja kukkakaalista.

Kyllä me herkutellaankin mutta pääosin yritän syöttää tavallista ruokaa. Päiväkodissa ihmettelevät kun en ole vielä 2v:lle antanut mehua tai kaakaota, ja ei osaa sitten siellä niitä juoda. Minua vastaavasti ihmetyttää miksi pitäisi juoda mehua kun lapselleni kelpaa vesi ja maito?

Siis joo, se toinen ketju alkoi sillä, että syödään jatkuvasti jne, mutta loppuvaiheessa kyseisen ketjun ap:kin totesi, että miksi pitää ylipäätään ollenkaan totuttaa pieniä lapsia heseruokaan? Eli siinä kohtaa viimeistään sitten tuomittiin nekin, jotka käyvät siellä Hesessä kerran pari vuodessa.

Tuosta näkökulmasta ymmärrän hyvin, että tulee mieleen se, mitä nämä "ei kinä heseen, ei ikinä herkkuja" -tyypit syöttävät lapsilleen. Nyt sitten tähänkin ketjuun muutama on ilmoittanut, että juhlapäivät erikseen. Niitä sitten kertyykin muutama vuoden mittaan kaikkine kissanristiäisineen. Ja ne mätöt lapsille sitten sallitaan, kun eivät ole heseruokaa?

Musta ne on epäilyttäviä koska ne on niin keinotekoisia ja niissä on tosiaan usein aika liuta e-aineita. Oivariinia käytän ja voita ja kasvisöljyjä.

Dellariini, dellariini...:)

Alkuperäinen kirjoittaja buleria:
Olemme 4hlö perhe (2 alle 5v lasta) ja syömme aina arkena terveellisesti. Itse olen ollut 18v kasvissyöjä, kalaa ja mereneläviä syön. Aamupalaksi meillä on puuroja, terveellistä leipää (usein itse tehtyä), joskus harvoin sokerittomia muroja ja aina paljon hedelmiä ja marjoja (mahdollisuuden mukaan luomua). Päivässä syömme 2 lämmintä ateriaa, lähes päivittäin niihin kuuluu linssejä, quinoaa,hirssiä, papuja, soijaa erimuodoissa, myös täysjyvä riisiä ja harvoin tummaa pastaa. Kasviksia syömme joka päivä ja paljon, ihan laidasta laitaan kaikkia. Kalaa syödään väh. 3 kertaa viikossa. Lapsille ja miehelle teen myös liharuokia silloin tällöin, yleensä kanaa tai hirveä (jota saamme metsästäjältä suoraan), mutta vain ja ainoastaan hyvää ja maustamatonta lihaa, nimenomaan lihaa, ei johdannaistuotteita kuten nakkeja tai makkaraa.

Me ei koskaan osteta ruokia , jotka sisältävät E-aineita tai aineita, joista en tiedä tarkalleen mitä ne ovat. Näihin poikkeuksen tekevät herkut. Syömme niitä kohtuudella ja harvoin, kenenkään ei tee koskaan erityisen paljon mieli herkkuja, mutta kaikille kyllä maistuu. Niistäkin yritämme kuitenkin valita aina mahdollisuuksien mukaan terveellisimät, esim suklaa ennen irtokarkkeja, mitä tummempi parempi ja raakapuristettu aina paras, pulla ennen leivoksia, xylitol ennen makeutusaineita ja sokeria yms. Kuitenkaan näissä asioissa emme ole ehdottomia. Lapsemme saavat kylässä ottaa mitä haluavat ja pääsiäiseen meillä kuuluu myös tavan suklaamunat.

Yleensä ottaen tiivistän, että, en osta koskaan mitään, minkä ainesosat ylittävät ymmärrykseni ja luenkin aina kaikkien tuoteselosteen (tosin kaupassa käyntini ei enää ole ollenkaan työlästä ja aikavievää, kun osaan jo lähes kaikkien käyttämiemme tuotteiden tuoteselostukset ulkoa).

Mulla on noiden E-koodien kanssa sääntö että ei natriumglutamaattia (koodi E621) ja jos on lisäaineiden E-koodeja muita niitä saa olla tuotteessa jonka ostan yhteensä 5.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Siis joo, se toinen ketju alkoi sillä, että syödään jatkuvasti jne, mutta loppuvaiheessa kyseisen ketjun ap:kin totesi, että miksi pitää ylipäätään ollenkaan totuttaa pieniä lapsia heseruokaan? Eli siinä kohtaa viimeistään sitten tuomittiin nekin, jotka käyvät siellä Hesessä kerran pari vuodessa.

Tuosta näkökulmasta ymmärrän hyvin, että tulee mieleen se, mitä nämä "ei kinä heseen, ei ikinä herkkuja" -tyypit syöttävät lapsilleen. Nyt sitten tähänkin ketjuun muutama on ilmoittanut, että juhlapäivät erikseen. Niitä sitten kertyykin muutama vuoden mittaan kaikkine kissanristiäisineen. Ja ne mätöt lapsille sitten sallitaan, kun eivät ole heseruokaa?

Mä en ole mikään herkkufanaatikko, mutta puolustan kyllä terveellsitä arkiruokaa. En tuomitse ketään, joka vie lapsensa Heseen, mutta itse en omiani sinne vie. En itsekään menisi ikinä Heseen joten miksi veisin perheeni sinne?

Alkuperäinen kirjoittaja asd:

Dellariini, dellariini...:)

mikä on dellariini?

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Mä en ole mikään herkkufanaatikko, mutta puolustan kyllä terveellsitä arkiruokaa. En tuomitse ketään, joka vie lapsensa Heseen, mutta itse en omiani sinne vie. En itsekään menisi ikinä Heseen joten miksi veisin perheeni sinne?

Ei tietenkään tarvitse viedä lapsia, jos ei itsekään koskaan siellä käy. Kyse oli siitä, että ketju kulminoitui siihen, että miksi lapsia pitää ylipäätään koskaan opettaa syömään hesejuttuja. Eli arvosteltiin jo sitä, että edes vie lapsen sinne. Siinä kohtaa ei ollut enää väliä sillä, kuinka usein tai harvoin siellä käy, kun ei kuulemma ollenkaan pitäisi viedä.

Siltä pohjalta mietin itsekin, että eikös sitten samalla pitäisi moralisoida karkkipäivät, pullat, keksit, mehut jne jne. Samaa höttöä ja moskaa nekin ovat. Miksi on sallitumpaa sitten totuttaa lapsi missään iässä noihin? Esimerkiksi meillä lapset eivät syö juuri koskaan karkkia, mutta saavat sitten ne pari hampurilaisateriaa vuodessa. Ja sen takia mä ilmeisesti olen äiti, joka ei rakasta lapsiaan? (näin toisessa ketjussa infottiin)

Yhteistyössä