Oletko koskaan pelännyt, kun olet ollut yksin vastuussa lapsistasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hmm"

Vieras
Aamuisesta ketjusta jäi tälläinen kysymys mieleen pyörimään. Ja kun nyt koko päivän olen asiaa pyöritellyt, niin vastaus on kyllä.

Viimeisessä raskudessa oli ennenaikasuuden uhka suuri. Minulla oli käsky olla levossa. Vilkkaan 2v:n kanssa ei kovin helppoa. Mies joutui tuolloin lähtemään viikoksi työreissulle ja mie pelkäsin miten esikoisen käy, jos joudunkin sairaalaan. Meillä, kun ei asuinpaikkakunnalla ole tukiverkostoa tai läheisiä. Neuvolan sijainen ei osannut minua yhtään lohdutella, koska hän ei tiennyt. Lopulta kuopus syntyi ennenaikasena, mutta onneksi mies oli silloin kotona. Myöhemmin sain kyllä selville, mihin esikoinen olisi joutunut, jos olisin joutunut sairaalaan miehen työmatkan aikana.

Kuopus syntyi pikkukeskosena ja hällä oli hengityskatkoksia koko keskola-ajan. Viimeisin katkos oli kaksi viikkoa ennen kotiutumista. Kun kuopus kotiutui ja mies lähti vapaiden jälkeen töihin, mie pelkäsin yksin ollessa, että lapselle tulee hengityskatkos ja etten osaisi yksin toimia oikein :( Onneksi kotiutumisen jälkeen ei ole ollut katkoksia.

Kolmas kerta oli kun samainen kuopus sairastui 6kk iässä RS-virukseen. Päivystyksessä kun kävin näyttämässä tukkoista ja syömätöntä lasta, saimme lähetteen lastenklinikalle. Meiltä on yli tunnin ajomatka sinne. Tilanne oli kuitenkin sen verran hyvä, että katsottiin minun voivan lähteä itse viemään lasta omalla autolla. Vartti ennen sairaalaa lapsen hengitys vaikeutui selvästi ja hän alkoi muuttua hyvin harmaaksi ja voipuneeksi. Silloin pelotti tosissaan, että miten käy. Jos olisi ollut toinen aikuinen mukana, olisi voinut toinen ottaa lapsen syliin ja kokeilla jos henki olisi lähtenyt paremmin kulkemaan tai olisi voinut soittaa polille, ambulanssin ihan mitä vain. Nyt jouduin ajamaan autoa ja samalla vilkuilemaan, että vieläkö lapsi on missä kunnossa. Perille kun päästiin lapsi laitettiin suoraan tippaan ja lisähappeen, saturaatiotaso oli 80 :(

Mutta sitä, ettenkö näiden kaikkien kanssa selviäisi tavallisessa arjessa, sitä en ole koskaan pelännyt :)

Olen pelännyt, mutta silloin on kyllä ollut mieskin paikalla.
Lähinnä pelkään kun ukko on reissussa että mitä jos minulle käy jotain, mutta onneksi esikko on jo sen ikäinen että osaa soittaa apua, samoin kyllä tuo keskimmäinenkin.

Avioeron jälkeen olin huolissani välillä, koska neljän lapsen kanssa oli rankkaa yksin. Lähinnä pelkäsin, että väsymys johtaa hermoromahdukseen tai muuhun kamalaan. Mutta meni se sitten hyvin kuitenkin.

En, mutta meillä ei olekkaan kuin tuo yksi ja sekin on vielä ihan vauva, et eiköhän tässä ehdi hengitystään vielä pidättelemään! :)

Mutta ihan jokapäiväistä elämistä ja olemista en pelkää, yksin mä olen alusta asti suurimman osan hommista hoitanut.

[QUOTE="Hmm";22216322]Aamuisesta ketjusta jäi tälläinen kysymys mieleen pyörimään. Ja kun nyt koko päivän olen asiaa pyöritellyt, niin vastaus on kyllä.

Viimeisessä raskudessa oli ennenaikasuuden uhka suuri. Minulla oli käsky olla levossa. Vilkkaan 2v:n kanssa ei kovin helppoa. Mies joutui tuolloin lähtemään viikoksi työreissulle ja mie pelkäsin miten esikoisen käy, jos joudunkin sairaalaan. Meillä, kun ei asuinpaikkakunnalla ole tukiverkostoa tai läheisiä. Neuvolan sijainen ei osannut minua yhtään lohdutella, koska hän ei tiennyt. Lopulta kuopus syntyi ennenaikasena, mutta onneksi mies oli silloin kotona. Myöhemmin sain kyllä selville, mihin esikoinen olisi joutunut, jos olisin joutunut sairaalaan miehen työmatkan aikana.

Kuopus syntyi pikkukeskosena ja hällä oli hengityskatkoksia koko keskola-ajan. Viimeisin katkos oli kaksi viikkoa ennen kotiutumista. Kun kuopus kotiutui ja mies lähti vapaiden jälkeen töihin, mie pelkäsin yksin ollessa, että lapselle tulee hengityskatkos ja etten osaisi yksin toimia oikein :( Onneksi kotiutumisen jälkeen ei ole ollut katkoksia.

Kolmas kerta oli kun samainen kuopus sairastui 6kk iässä RS-virukseen. Päivystyksessä kun kävin näyttämässä tukkoista ja syömätöntä lasta, saimme lähetteen lastenklinikalle. Meiltä on yli tunnin ajomatka sinne. Tilanne oli kuitenkin sen verran hyvä, että katsottiin minun voivan lähteä itse viemään lasta omalla autolla. Vartti ennen sairaalaa lapsen hengitys vaikeutui selvästi ja hän alkoi muuttua hyvin harmaaksi ja voipuneeksi. Silloin pelotti tosissaan, että miten käy. Jos olisi ollut toinen aikuinen mukana, olisi voinut toinen ottaa lapsen syliin ja kokeilla jos henki olisi lähtenyt paremmin kulkemaan tai olisi voinut soittaa polille, ambulanssin ihan mitä vain. Nyt jouduin ajamaan autoa ja samalla vilkuilemaan, että vieläkö lapsi on missä kunnossa. Perille kun päästiin lapsi laitettiin suoraan tippaan ja lisähappeen, saturaatiotaso oli 80 :(

Mutta sitä, ettenkö näiden kaikkien kanssa selviäisi tavallisessa arjessa, sitä en ole koskaan pelännyt :)[/QUOTE]

Paljon todella pelottavia asioita on sinulle sattunut :(

[QUOTE="juu";22216706]mummeliisa,kuinka monta lasta sinulla on nyt kotona vielä?[/QUOTE]

Neljä asuu yhä kotona. (3,4, 13 ja 17-vuotiaat)
Tosin 17 v opiskelee viikot muualla eli on tyttöystävineen vain lomat ja viikonloput kotona.

Muut asuvat puolisoineen aika lähellä eli tapaamme monta kertaa viikossa ja lapsenlapset on kukin vähintään yhden yön viikossa mummolassa.

Olen pelännyt sitä, että lapsi ei selviäkään, tosin sekin pelko iski vasta tilanteen jo lauettua, mutta pelkoa siitä ettenkö osaisi toimia oikein ei ole ollut. Tiukempia tilanteita on ollut muutamia.

En oikeastaan ole pelännyt. Mutta onhan niitä tilanteita ollut joissa oon toivonut ett olis se toinen aikuinen talossa. Kun kuopus sai pahan astmakohtauksen keskellä yötä, niin oli se homma herättää myös isompi, pukea molemmat tokkuraiset lapset ja lähteä päivystykseen taksilla, mutta kyllä siitä selvittiin. Joskus olen myös miettinyt, että mitä jos mulle käy jotain, kauanko lapset olisivat täällä keskenään ja miten selviäisivät, mutta ei pidä liikoja miettiä tai tulee hulluksi :)

Olen ollut erimittaisia ajanjaksoja miehen ollessa matkoilla ns. yksin vastuussa lapsista.
En varsinaisesti ole pelännyt mitään, siten, että olisin pelkäämällä pelännyt- mutta hivenen huolensekaisesti miettinyt, että mitäs sitten- jos kurkunpään tulehduksiin taipuvaiselle kuopukselle tulee paha kohtaus yöllä.
Niin paha, että tulee sairaalakeikka, mihin laittaisin kaksi vanhempaa lasta.
Sellaiselta on onneksi vältytty.

En, vaikka eka vuosi oltiin lapsen kanssa täysin kaksin. Sitä on huomannu että maalaisjärjellä ja hätätilanteissa päälle puskevalla organisoinnilla pärjää aika pitkälle. Ja nyt kun mieskin kuvioissa on en silti koe ongelmaksi jos hän vaikka joutuu viikoksi työmatkalla. Mikäs hätä meillä täälä nyt tulis, omassa kodissa, kaupungissa ja rivitalossa. Jos oikeen hätä tulee niin eiköhän naapureistakin jotain apua ole.

Yhteistyössä