Ärsyttääkö teitäkin nirsot ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jaa";23209659]Huonot käytöstavat ei nyt liity siihen makkaran makuun mitenkään.[/QUOTE]

no palstalla ne varmaan liittyy, koska siis makkaraahan voi syödä vain alemman sosiaaliluokan kouluttamaton ja sivistymätön,ylipainoinen ja viiksekäs WT -mamma perheineen. :D ;)

Minua vähän ärsyttää, että yleisesti hyvänä pidetty juoma tai ruoka, pitäisi kaikkien mielestä olla hyvää. Että ei ole älykäs, jos ei pidä jostain mausta. Ja siis tottua voi, mutta että pitää?

No noiden kohdalla varmaan on kyse nimenomaan siitä, että yleensä se, ettei pidä, tarkoittaa vain sitä ettei ole altistanut itseään tarpeeksi. Eikä kyse ole vain siitä, että oppisi sietämään kyseistä ruokaa - esimerkiksi minä nautin jo hyvästä kahvista tai oluesta ihan suunnattomasti, vaikka totutteluun menikin vähän aikaa.

[QUOTE="kiki";23207169]Minä en taas ymmärrä, mitä se nirsoilu haittaa, jos toinen ei vaadi tekemään eri ruokaa? Syö, jos on syödäkseen tai vaikka nyppii sitten epämiellyttävät asiat pois pitsan päältä? Mitä hittoa se teitä haittaa?

Ja kyllä, olen nirso. Ja tarkka olenkin. Jos jossain kylässä joku kysyy, saako esim sipulia laittaa niin sanon suoraan, että jos mä saan päättää niin ei. Joskus laittavat ja joskus eivät. Sipuli ei makuna ole paha, mutta ne palat kyllä tuo oksennuksen suuhun joka kerta. Älkää kysykö miksi, en tiedä. Yleensä jätän ne suosista lautaselle. Samoin kuin esim ruuan seassa olevat pakasteherneet. Onhan noita. Eikä kyllä läheisistä kukaan loukkaannu, jos en syö kaikkia. Ovat kai tottuneet siihen tähän päivään mennessä. Ja miksi ihmeessä loukkaantuisivat, vaikka eivät olisikaan tottuneet? Ne on makuasioita ja kaikesta ei tarvi tykätä, eikä edes suurimmasta osasta.[/QUOTE]

No mut pointti taitaakin olla se, että valitatko sä siitä, että niitä herneitä tai sipulia on laitettu ruokaan vai jätätkö vaan kiltisti syömättä?! On eri asia fiksusti jättää syömättä ne mistä ei tykkää, kun että nostaisi kauheen metelin ja valituksen kun ruuassa on jotakin mitä ei suostu syömään.

Ravintolassa töissä ollessani eräs nainen tilasi naudanlihapihvin.
Siihen ei saanut laittaa mitään maustetta, ei edes suolaa.Allergian vuoksi Tilasi siis täysin kypsän pihvin ja painotti että mitään mausteita ei saa laittaa. ja ei siis halunnut mitään lisukkeita, pelkkä liha lautaselle
Kun hain lautasia pois ja kysyin maistuiko, tää sanoo, että oli kyllä niin mautonta että kyllä voisitte tarjota jonkun jälkiruuan ilmaiseksi , Koko talosta / listalta ainoastaan mansikkarahkaa jota hän voisi syödä, allergiaan vedoten Sitten kysyi mitä mansikkarahkassa on.. no, vastaan että mansikkaa, rahkaa ja kermavaaahtoa ja sokeria. Aijaa en mä sit sitä voi ottaa kun se on samanlaista kuin kotonakin tekisin.
Ja vaati alennusta siitä pihvistään..
Tällaiset ruokavammat ärsyttävät.

[QUOTE="vierailija";23209686]No noiden kohdalla varmaan on kyse nimenomaan siitä, että yleensä se, ettei pidä, tarkoittaa vain sitä ettei ole altistanut itseään tarpeeksi. Eikä kyse ole vain siitä, että oppisi sietämään kyseistä ruokaa - esimerkiksi minä nautin jo hyvästä kahvista tai oluesta ihan suunnattomasti, vaikka totutteluun menikin vähän aikaa.[/QUOTE]

En tiedä miten tähän pitäisi suhtautua... laitan meillä kaikkea ruokaa, myös niitä joita en itse edes syö, koska mies ja poika syö. Maistan mielelläni uutta, ja voin myös maistaa jotain jossa on sitä, mistä en pidä. Mutta mutta. Alkoholi on sellainen, josta olen sitä mieltä että sitä ei kenenkään tarvitse totutella juomaan, tai siitä nauttimaan jos ei halua. Minä en halua juoda olutta, ja sen ei pitäisi olla nirsoamista.

Olen tottunut syömään ja maistamaan, kiitos isäni, mutta en pidä läheskään kaikesta yleisesti hyväksytystä. Ja epäterveellistä, esimerkiksi Hesen hampurilaisia en syö. (Tosin en tiedä missä kyläpaikassa niitä tarjottaisiin :D) Mutta kiinalaisessa ravintolassa maistan lähes aina jotain uutta, enkä pelkää uuden ravintolan uutta ruokalistaa. Mutta jos kyläpaikassa on tarjolla jotain sitkeästä marinoidusta lihasta tehtyä natriumglutamaatin makuista kastiketta, en sitä ota. Minulle kelpaa silloin vallan hyvin pelkät lisukkeetkin :)

Vähän tähän liittyvät asiat ovat nämä laihduttajat, jotka eivät vain rauhalliesti voi ottaa (sen verran tai sellaista ruokaa joko noutopöydästä tai listalta tai kylässä, ) itselleen sopivaa annosta ruokaa, vaan isoon ääneen kailotetaan miten on laihduttaja ja "onko tässä rasvaa " ja onko tämä sitä ja paljonko tässä on tätä...
*huokausÄ

[QUOTE="www";23209742]On eri asia fiksusti jättää syömättä ne mistä ei tykkää, kun että nostaisi kauheen metelin ja valituksen kun ruuassa on jotakin mitä ei suostu syömään.[/QUOTE]

Tuo on varmasti ärsyttävää jos usein kohdalle sattuu... mutta saanko vastavuoroisesti pyytää, että jos kiltisi kieltäydyn, niin siitä syömättömyydestä ei nosteta meteliä ja siitä tehdä mitään päätelmiä?

En jaksanut lukea koko ketjua loppuun, mutta olen samoilla linjoilla kuin jokunen muukin tuntui olevan. itsessään nirsous ei ärsytä, jos joku ei halua/pysty jotain ruokaa syömään niin mikäs siinä. Mutta jos siitä tehdään joku ihmeellinen show ja pahimmillaan aikuinen ihminen yököttelee ruokapöydässä lasten kuullen niin se on kyllä melkoisen... : / Oma isäni on tästä esimerkki pahinta laatua. Myöhemmin olen miettinyt miksei äiti pistänyt tuota aikanaan "kuriin", saatiin kyllä kuulla lapsina kuinka yksi jos toinen ruokalaji on niin oksettavaa.

Tänäkin päivänä isän pitäisi aina aamupalalle saada tuoretta patonkia. Eilinen ei käy, ruisleipä ei käy (vaikka keiton kanssa sitä mielellään syökin) jne. Siskon perheen luona kyläillessä aamupalalla on aina tarjolla pariakin laatua siskon miehen itsetekemää leipää (siis aivan sairaan hyvää!), puuroa, jogurttia jne. Isälle nuo ei kelpaa vaan hänen täytyy lähteä aamulla hekemaan jostain leipomosta tuoretta patonkia, kerrottuaan ensin siinä lapsille kuinka puuro on ihan yök eikä hän voi syödä tuollaisia leipiä. Sinä aamuna kun ei leipomo ole auki niin hän tulee aamupalapöytään sipsipussin ja colapullon kanssa. :xmas: Selittele siinä sitten lapsille että syödään nyt vaan kaurapuuroa, sipsit eivät ole mitään aamupalaa.

Mutta siis juu, jos ihminen välttää joitain ruokia ja ehkä jättää jonkun osan valmiista annoksesta syömättä ilman että siinä nyrpistelee tai ääneen haukkuu ruokia niin siitä vaan. Sanotaan nyt vaikka lähtökohtana että jos nirso itse ymmärtää että vika on hänessä ja hänen nirsoudessaan eikä tarjolla olevassa ruuassa (siis kun on kyse tavallisesta ruuasta, ei jollain lailla pilallisesta) niin siitä on hyvä lähteä. Jos taas pitää omia ruokailutottumuksiaan normaaleina ja tykkää vaan että kaikki muut tekee p****aa ruokaa niin se on varsin ärsyttävää.

ja juu, olen itsekin jonkin sortin nirsoilija, on muutamia juttuja joita en saa nieltyä ilman oksennusrefleksiä mutta onnistun kyllä melkoisen hyvin välttämään ne ja syömään ihan normaalisti. Kylässä voin syödä sellaisiakin ruokia mistä en pidä ja mitä en kotona alittaisi jne.

ja sitten se nirsous, että jos ei vaikka tykkää parsakaalista, niin siitäkin kun voi tehdä miljoonalla eritavalla ruokaa ja syötävää ja joku niistä jopa voikin maistua sit hyvältä. eli mie kannatan kyllä sitäkin, että kaikkea kandee ees pikkuisen aikuisenakin maistaa.edes yks suullinen.ei siinä voi hirveesti hävitäkään :)

Jotkut maut vain on sellaasia, että vaikka ne tekis miten niin mä en voi sietää sitä makua. Ruoka on pilalla jos siinä maistuu vaikkapa kookos. Mä en tykkää edes siitä hajusta.

Rusinat on hyvä sellaasenaan, mutta ne on pilalla jos ne lisätään ruokaa tai leivonnaaseen. Ja ruoka tai leivonnaanen on pilalla jos siinä on rusinaa.

Mun inhokkilistaan lisään maksan, se hajukin on aivan kamala.

Juomista en cokiksen lisäksi tykkää kahvista, lonkerosta, vissystä, punaviinistä tai greippilimsasta (tuo mieleen lonkeron ).

Viimeksi muokattu:
Mua ei ärsytä nirsot mutta joitakin kyllä ihmettelen. Mulla on yksi kaveri, joka ei syö mitään missä on "vähänkään mitään erikoisia aineksia". Pizzassa saa olla kinkkua ja juustoa. Ulkomailla ollessaan hän ei syö mitään muuta kuin ranskalaisia.
Ja hän on muuten kokki ammatiltaan.

Jotkut maut vain on sellaasia, että vaikka ne tekis miten niin mä en voi sietää sitä makua. Ruoka on pilalla jos siinä maistuu vaikkapa kookos. Mä en tykkää edes siitä hajusta.

Rusinat on hyvä sellaasenaan, mutta ne on pilalla jos ne lisätään ruokaa tai leivonnaaseen. Ja ruoka tai leivonnaanen on pilalla jos siinä on rusinaa.

Mun inhokkilistaan lisään maksan, se hajukin on aivan kamala.

Juomista en cokiksen lisäksi tykkää kahvista, lonkerosta, vissystä, punaviinistä tai greippilimsasta (tuo mieleen lonkeron ).

okei :)
mutta siis etkö sä olisi edes valmis maistamaan jotain ruokaa, jota et ennen ole maistanut, jos siinä on jotain sun inhokkia mukana ?

Ei ärsytä koska oon itse tosi nirso. En syö lihaa koska se on sitkeetä ja täynnä jänteitä, kana on täynnä kaikkea lierokkeita, jugurteissa on möykkyjä, makkaramassan valmistuksesta oon nähnyt videon ja yrjö lentää pelkästä ajatuksesta, leivänpäälliskinkut yms. on ihan järkyttävän näkösiäkin, puuro ei maistu millekään, ja kahvi on pahaa, samoin kuin tee. Jauhelihaa voin syödä vaikka tiiän et se on kaikkein kauheinta kakkaa. :D Ja tässä on vaan pääkohdat mun ällötyksistä, lisää löytyy vaikka muille jakaa. :D

okei :)
mutta siis etkö sä olisi edes valmis maistamaan jotain ruokaa, jota et ennen ole maistanut, jos siinä on jotain sun inhokkia mukana ?

Suurella todennäköisyydellä en maista koska tiedän etten voi sietää tiettyjä makuja. Joku ruoka johon on lisätty kookosmaitoa, niin syömättä jää.

Minä ymmärrän allergigot mutta näitä ruokaiane nirsoilijoita en tajua pätkääkäänjotka ei voi syödä kuin kasvisruokaa ja jos niille ei ole kuin tuoresalaattia ja vaikkapa jotain raastetta tarjolla kehdataan vinkua siitäkin, itsepä on valntansa tehneet ettei jotain tiettyä syö, allergigot on asia erikseen kun he ei pysty syömään kaikkea.

[QUOTE="nipo";23210277]Minä ymmärrän allergigot mutta näitä ruokaiane nirsoilijoita en tajua pätkääkäänjotka ei voi syödä kuin kasvisruokaa ja jos niille ei ole kuin tuoresalaattia ja vaikkapa jotain raastetta tarjolla kehdataan vinkua siitäkin, itsepä on valntansa tehneet ettei jotain tiettyä syö, allergigot on asia erikseen kun he ei pysty syömään kaikkea.[/QUOTE]

Miksi pitääs syödä jotakin mistä ei pidä? Miksi kaikkien pitääs olla kaikkiruokaasia?

Miksi pitääs syödä jotakin mistä ei pidä? Miksi kaikkien pitääs olla kaikkiruokaasia?

Ei tarvisekkaan ;)
Mutta se jos tullaan syömään ja sitten kovalla äänellä kehdataan alkaa arvostelemaan, voi en voi syödä tätä kun tuossa seassa on (vaikkapa) pähkinää en tykkää pähkinästä...
Eli senhän voi varmaan jättää syömättä sen mistä ei pidä ja jos ei koko ruuasta pidä niin senkin voi jättää syömättä kun alkaa kovaan ääneen siitä numeroa tekemään.

Mä en rupia maistamaan pahaa ruokaa kun siinä kerran on jotakin mitä en siedä. Kun kerran tiedän, että en siitä pidä. Mä syön paljon mielummin sitä mistä mä pidän.

voidaankohan olla enempää eri linjoilla ? :D kun mä en "tajua", miten voi sanoa, että ei tykkää jostain,jos ei ole koskaan sitä maistanutkaan.
en minäkään pidä kookoksenmausta, mutta eräässä kiinalaisessa kastikkeessa se maistuu vain ja ainoastaan hyvältä.:p

[QUOTE="nipo";23210316]Ei tarvisekkaan ;)
Mutta se jos tullaan syömään ja sitten kovalla äänellä kehdataan alkaa arvostelemaan, voi en voi syödä tätä kun tuossa seassa on (vaikkapa) pähkinää en tykkää pähkinästä...
Eli senhän voi varmaan jättää syömättä sen mistä ei pidä ja jos ei koko ruuasta pidä niin senkin voi jättää syömättä kun alkaa kovaan ääneen siitä numeroa tekemään.[/QUOTE]
Samaa mieltä. Mä silti ystäviäni syömään kutsuessani kysyn aina etukäteen, onko erikoisruokavalioita tai jotain erikoisinhokkeja enkä sitten laita sellaista ruokaa, josta vieraalla mahdollisesti lentäisi laatta. Ensi kertaa tulevilta yleensä kysyn vielä varmuuden vuoksi, minkä tyyppisistä ruuista vieras yleensä pitää. Pyrin myös siihen, että jos haluan laittaa ruokaan vaikkapa Aura-juustoa, se juusto on jossain lisukkeessa eikä pääruuassa. Näin auraton vieras voi jättää ottamatta lisuketta.

mä olen nirso,mutta tekemättä numeroa.olen myös vege joka rajoittaa tietyt ruuat pois.minusta ei ole mitään ärsyttävämpää kuin tuputetaan ja vahdataan mitä toinen syö ja mitä ei.En voi sietää pullia,piirakoita,pasteijijoita tai muutenkaan leivonnaisia.Ikävä kyllä useimmat juhlat ovat näitä täynnä ja myös niitä vahtaajia ja tivaajia miksi en ota.olen varsin selväksi tehnyt nykyään, että ollaan kyllä tulossa ja riittää vain kahvi tai tee.syödään ennen kuin tullaan.

Yhteistyössä