Ärsyttääkö teitäkin nirsot ihmiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tämä oli kyllä uutta mulle että nirsous ja ruuanlaittotaito ovat jotenkin yhteydessä. Osaan kyllä hyvin laittaa ruokaa, vaikka olenkin nirso (nirsous näkyy siinä, että mulle merkkaa perunan tai viinirypäleen lajike, leikkeleen, juuston tai jugurtin plaatu, jne...)

No mun mielestä toi ei oo nirsoilua kuitenkaan.. Nirsoilua olis se,jos sulle ei kelpais mikään peruna, tai mikään rypäle jne :D Ehkä toi sun juttu on enemmänkin laadun hakua.... Tosin itse en käsitä täysin sitäkään.. Joku Pirkan jugurtti maistuu ihan samalle,kuin Valion.. ja saattaapa ollakin samaa kamaa..
Vältätkö halppis-tuotteita, vai miten valikoit ne,mitkä "kelpaa" ? :)
Ei toi kuitenkaan oo nirsoilua siinä mielessä, miten mä käsitän sanan "nirso"..

Tässä on tullut esille se, että toiset nirsot ovat kaikessa hiljaisuudessa nirsoja eivätkä tee siitä ongelmaa, ja toiset kailottavat sen tasan tarkkaan kaikille. Voinkin tarkentaa, että eihän minua tietenkään ärsytä mitä joku tekee yksinään jos ei häiritse asialla muita. Ärsyttävää on juuri se, että valitetaan kaikesta ruoasta kovaan ääneen, ruikutetaan kuinka mitään ei voi taas syödä kun kaikki on ällöttävää, kommentoidaan ravintolassa toisten ruoka-annoksia, kuinka on niin yököttävää. Toi nyt on muutenkin junttia käytöstä, ja mua ärsyttää juntti käytös ylipäänsä :D

Tämä siis vastauksena, kun joku taisi kysyä, mitä se ketään liikuttaa, jos joku ei jostain tykkää.

Mua ei itse asiassa niinkään ärsytä nirsous, vaan se että siitä nirsoudesta tehdään niin suuri numero.

Jos ei tykkää suolakurkuista, niin tilaa hampurilaisen ilman niitä, eikä nyrpistellen nypi kurkkuja pois hampparista.

Jos herneet ei miellytä, niin tilaa annoksen ilman niitä.

Jos ei tykkää hillomunkeista, niin ottaa kahvipöydästä sitten pullaa ja keksiä. Ei oo pakko ottaa munkkia ja sitten yökötellä että hyi, hilloa.

Jne.

Juuri näin. Nirsoillakin voi hienotunteisesti ja huomaamattomasti eikä niin että kaikesta pitää tehdä niin iso numero.

Ärsyttää kyllä. Joskus kyllä pitää ihmetellä että itse en ole nirso, meillä kun niitä perheestä löytyy..
ei voida syödä muuta pastaa kuin spagettia ja makaronia, muut ei maistu samalle, jauhelihakastiketta EI VOI syödä perunan kanssa jne..:O :laugh:

[QUOTE="aapee";23208050]Tässä on tullut esille se, että toiset nirsot ovat kaikessa hiljaisuudessa nirsoja eivätkä tee siitä ongelmaa, ja toiset kailottavat sen tasan tarkkaan kaikille. Voinkin tarkentaa, että eihän minua tietenkään ärsytä mitä joku tekee yksinään jos ei häiritse asialla muita. Ärsyttävää on juuri se, että valitetaan kaikesta ruoasta kovaan ääneen, ruikutetaan kuinka mitään ei voi taas syödä kun kaikki on ällöttävää, kommentoidaan ravintolassa toisten ruoka-annoksia, kuinka on niin yököttävää. Toi nyt on muutenkin junttia käytöstä, ja mua ärsyttää juntti käytös ylipäänsä :D

Tämä siis vastauksena, kun joku taisi kysyä, mitä se ketään liikuttaa, jos joku ei jostain tykkää.[/QUOTE]

Totta :) Ja mä en ainakaan voi täysin siemauksin nauttia omasta ruuastani, jos samassa pöydässä nirso tuttava "närppii" ruokaansa sen näkösenä,kuin se olis myrkytettyä :D Mulla on mm. yks tuttu, joka syö possun sisäfilettä pieninä, millin palasina etuhampailla pureskellen -siltä varalta, että siinä on läskiä... reunat leikkaa siivuista pois ensin... Sisäfileen sisällähän on läskiä ihan kamalasti.. Voi hyvää päivää :D

[QUOTE="aapee";23208050]...ja toiset kailottavat sen tasan tarkkaan kaikille.[/QUOTE]
Jälleen anoppini :D

Nirsoilunsa lisäksi hän miellellään ja yleensä ihan pyytämättä kertoo ruoansulatusvaivoistaan ja eritoten vaivoin tuottamansa ulosteen koostumuksen hän raportoi yksityiskohtaisesti jakaen sen kaikkien kanssa vaikka ruokapöydässä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23207787:
Kuvailit juuri anoppini joka tosin on 60v ja jugurtti on rankattu inhokkilistalla varsin korkealle.
Kiva käydä kylässä ja saada ruoaksi haaleaa vettä jota se itse jauhelihakeitoksi kutsuu. Melkein tekisi mieli nirsoilla ja jättää "soppa" syömättä :D

Ymmärrän :D Anoppi ei kuitenkaan ole kasvattanut vaimostasi samankaltaista nirsoilijaa ilmeisestikään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23208097:

Nirsoilunsa lisäksi hän miellellään ja yleensä ihan pyytämättä kertoo ruoansulatusvaivoistaan ja eritoten vaivoin tuottamansa ulosteen koostumuksen hän raportoi yksityiskohtaisesti jakaen sen kaikkien kanssa vaikka ruokapöydässä.

Ou ou...

Alkuperäinen kirjoittaja Nirso työkaveri;23208125:
Ymmärrän :D Anoppi ei kuitenkaan ole kasvattanut vaimostasi samankaltaista nirsoilijaa ilmeisestikään ;)
Ei ihan mutta kyllä vaimokin tutkii lihat läskien ja jänteiden varalta hieman nirsokkaasti. Ei syö myöskään sieniä eikä sinihomejuustoa mutta ihan normaali perussetti menee kyllä.

[QUOTE="palma";23207170]Ihan uteliaisuudesta kysyn, että pitääkö sun tykätä kaikesta mitä syöt? Siis tarkoitan, että etkö voi vain alkaa tehdä vaikka salaattia ruoan kanssa ja päättää, että tätä syön koska se tekee hyvää? En mäkään erityisesti himoitse monia juttuja joita ruokavaliooni kuuluu, mutta syön niitä silti.[/QUOTE]

Juu, kyllä pitää tykätä kaikesta mitä syön! :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23208097:

Jestas :D

Mun anoppini vain päättää miehensä puolesta, mistä mies ei tykkää. Jos olen laittanut karjalanpaistia ja siihen sipulia ja porkkanaa, anoppi kailottaa "voi harmi kun laitoit siihen porkkanaa, kun tuo meidän Matti ei syö sitä sitten ollenkaan" ja siinä vaiheessa appiukko on kiskonut jo hyvällä ruokahalulla pari lautasellista karjalanpaistia porkkanoineen päivineen.

Ei ärsytä.

Olen itse todella nirso, mutta opetellut kyläillessä joko syömään sen, mitä tarjotaan tai kieltäytymään. Että jos en esim. halua limsaa, sanon ystävällisesti että ei kiitos, joisin mieluummin ihan vain vettä. Tai jos on ruoka, esim. lihaa jota en saa alas millään, en vain ota sitä lautaselleni. En nyrpistele nenääni enkä sano mitään, ellei ihan tivaamalla tivata että mikä on.

Minusta jonkun tyrkyttäminen on epäkohteliaampaa kuin se, että kohteliaasti vain kieltäydyn.

(Mies oli aluksi vähän ihmeissään, mutta tajusi sitten että mun kanssahan on helppoa! Ei ole kuin yksi sipsipussi, mikä kelpaa. Vain pari salmiakkikarkkia, vain se yksi mehu... :D No ei nyt ihan noinkaan, mutta melkein)

ärstyttää nirsoilijat jotka mainostavat nirsoiluaan kaikille. "hyi tää on pahaa" , "oletko maistanut", "en mutta tää on niin kummallisen väristä,että ON pahaa" ...tai "yäk,mä en voi syödä tätä, kun tossa on porkkanoita, mä en koskaan/mun äiti ei koskaan laita keittoon porkkanoita" . jne. jotkut lapset sanovat aina olevansa täynnä,vaikka koko päivänä ei ole suuhun mennyt kurkkusiivua kummempaa. kotona sitten saa lihapiirakkaa tai muuta herkkua jolla jaksaa paastota normaalien ruokien ohi :|

Ja lisäksi pidän heitä auttamattoman moukkamaisina. Jos mulle tarjotaan colaa kun olen kylässä, niin itse en todellakaan kehtaisi alkaa kysymään että mitä colaa se on, ja selittämään että mä juon vaan Cokis Zeroa enkä todellakaan pysty juomaan tavallista Cokista, light-Cokista, Pepsiä missään muodoissa, saatikka jotain Lidlin colaa...argh, kasva aikuiseksi!

Vannoutuneena Coca-Cola Zeron juojana mua huvitti tämä jotenkin, vaikka ymmärrän kyllä pointtisi. Normaalisti minä en juo mitään muuta limpparia kuin kokis-zeroa, joten minun on helppo kieltäytyä jos limpparia tarjotaan. Enkä tosiaan tee asiasta numeroa, minulle kelpaa pelkkä vesi juomaksi oikein hyvin. Ja kyllä minä sitä light-kokistakin ihan mielelläni otan jos sitä on tarjolla, eli en sentään niin fanaattinen ole. Ja tosiaan, se että minä tykkään juoda nimenomaan Zeroa, ei tietenkään ole kenenkään muun "ongelma" eli en tietenkään ala aiheesta luennoimaan kenellekään enkä oleta että kyläillessäni isäntäväellä olisi juuri sitä lajia tarjolla.

[QUOTE="vieras";23207707]Mikäs siinä sit hävettää? Onks vielä jokin pula-aika?!?[/QUOTE]

On. Ja tulee vaan pahenemaan. Arabimaissa riehutaan osaksi siksi, että ruoan hinta on noussu maailmanmarkkinoilla, ja kun on nälkä, alkaa herkästi vituttaa. Ennen pitkää tämän pula-ajan sosiaaliset ja sotilaalliset seuraukset alkaa tuntua tosissaan meillä asti, jo ennen kuin homma näkyy lautasella isommin.

Mua nyppii nirsoilussa justiinsa tämä, että tyhmyyttä levitetään muodiksi asti. Onhan se selvä, että joku osa porukasta on oikeasti niin tyhmää että luulevat elävänsä kuplassa. Mutta sitten on se iso puolityhmien joukko, jotka tekee sitä mitä muutkin. Joka koulumukulasta on hienoa nirsoilla. Ja sama meno jatkuu aikuisena. Esim. vihataan muotidieetin nimeen hiilihydraatteja syömäkelvottomina, ja mätetään enempi ja enempi eläinperäistä ravintoa, jonka kasvattaminen vie nyt jo ihan liikaa maailman peltopinta-alasta.

no mun mies on nirso, ei syö paprikaa, ananasta, papuja, munakoisoa eikä kaalia missään tapauksessa, ei oikeestaan muita kasviksia kuin sipulia ja porkkanaa.
Ei tykkää omenapiirakasta, ei pannukakusta, ei mistään mausteisesta (esim kiinalainen) ruuasta.
Ei fetaa, ei oliiveja, ei erikoisempia juustoja, ei hedelmää ruuan seassa.
Se on tosi raivostuttavaa, varsinkin kun meidän perheessä minä teen ruuan ja aina joutuu vähän ajattelemaan että voiko nyt mieskin syödä tätä jne. Tosin nykyään olen niin v-mäinen akka että teen just sitä ruokaa mitä haluan, jos ei aikuiselle ihmiselle kelpaa niin osanee ruokkia itse itsensä. Joskus 'hemmottelen' miestä uunilenkillä (ilman juustoa ja tomaattia) ja perunamuusilla.

Juu, ärsyttää.

Ja lisäksi pidän heitä auttamattoman moukkamaisina. Jos mulle tarjotaan colaa kun olen kylässä, niin itse en todellakaan kehtaisi alkaa kysymään että mitä colaa se on, ja selittämään että mä juon vaan Cokis Zeroa enkä todellakaan pysty juomaan tavallista Cokista, light-Cokista, Pepsiä missään muodoissa, saatikka jotain Lidlin colaa...argh, kasva aikuiseksi!

Tuollainen nirsoilija meillä käy aika ajoin. En enää tarjoa mitään sille tai sen lapsille :D

jaa, oletko varma, että kysyy vaan maun takia? mä luultavasti kysyisin, jos tällainen tilanne tulisi. juon cokista muutaman kerran vuodessa varmaan, ja silloin kun juon, niin en mitään aspartaami-asesulfaami k-mönjää vedä kitusiini, vaikka se kuinka ystävyydellä tarjottaisiin... (ei sillä, että normi cokiskaan mikään terveystuote olisi, muttei ainakaan aiheuta mitään välitöntä oireilua) ehkä olisi parempi kieltäytyä kokonaan, kuin "nirsoilla", ilmeisesti.

En jaksa selata tätä ketjua onko joku maininnut asiasta, mutta kannattaa kattoa tiistaisin liviltä ohjelma Syöpöt. Olikohan joku liv d-ohjelma ja tulee muistaakseni kahdeksalta.

Siinä on ollut esim. nuori hoikka nainen joka ei pystynyt syömään kuin ranskiksia tms. Muista tuli oksennusrefleksi. Ja on siinä ohjelmassa muitakin ollut. Korvien välissä noilla ihmisillä se vika on, mutta vaatii paljon, että he oppivat syömään oikein. Ja sen ihmisen pitää itte panostaa siihen asiaan todella paljon ja olla valmis muutokseen.

Joku ehkä pitää mua nirsona koska mä olen saanut kuulla, että mitä sä sitten syöt tai että en ymmärrä hyvän ruoan päälle. Siis kun mä en tykkää graavilohesta, joulun laatikkoruuista, kookoksesta, kinuskista, colasta, sienistä, oliiveista, parsa- ja kukkakaalista, limpusta, homejuustosta. Hhmmm, jäiköhän jotakin puuttumaan...

Mun mielestä tuollaasesta kommentoiva on itte rajoottunut jos noiden perusteella mulle ei muka jää syötävää enkä tiedä hyvä ruoan päälle. Niin enhän mä toki kokkina osaa tehdä ruokaa...

Viimeksi muokattu:
Niin joo. Itselle tämä asia on tosi vaikea. Mulla on ihan aistiyliherkkyyksiä, ja tietyt ruuat tuntuu pahalta suussa ja saa aikaan oksennusrefleksin. Koitan kuitenkin syödä monipuolisesti ja jätän sitten vaan syömättä ne osat, joita en voi niellä. Esim. kotioloissa leikkaan kyljyksistä kaikki läskit ja sitkot ja kovat reunat ja syön vain kiinteän lihan ja sitten mies popsii loput. Kylässä jos tiedän että isäntäväki saattaa loukkaantua (eli siis käytännössä jos isäntäväki ei ole hyvin hyvin tuttu) niin otan mahdollisimman vähän, leikkaan pieniksi paloiksi ja nielen nesteen kera niinkuin pillerit. Mikään nautintohan tuollainen ruokailu ei ole. Joskus kääräisen lautasliinaan, nenäliinaan tai laitan pokkana taskuun ja kotona roskiin tai esim. vessassa pyttyyn.

Raskausaikana olin yksissä häissä, joissa luvattiin kutsussa seisova pöytä ja kysyttiin oikein että liha, kala vai kasvis vaihtoehto ja lihan luvattiin olevan paistia. Seisova pöytä tarkoitti kuitenkin vetistä, auringossa lämmennyttä vihersalaattia, kuivia uuniperunoita ilman kastiketta ja sitkeitä keittolihapaloja. Söin sen mitä oksentamatta pystyin, joka oli todella vähän kun raskausaikana voin muutenkin koko ajan pahoin. Muuta ei sitten koko päivänä tarjottukaan, paitsi juustokakkua, jota en uskaltanut raskauden vuoksi syödä. Loppuillasta lähti taju ja kun mies sai minut virkoamaan, lähdettiin ravintolan kautta kotiin. Olisin ottanut omat eväät, mutta tosiaan ajattelin, että seisovasta pöydästä löytyy jotain mitä voin syödä.

Miksei raskaana voisi syödä juustokakkua?

[QUOTE="eee";23208769]Miksei raskaana voisi syödä juustokakkua?[/QUOTE]

Aika harva taitaa tehdä sitä oikeaa juustokakkua mikä kypsentyy uunissa, täällä Suomessa saa sitä kamalaa versiota joka on tehty tuorejuustosta :x

[QUOTE="jolanda";23207971]No mun mielestä toi ei oo nirsoilua kuitenkaan.. Nirsoilua olis se,jos sulle ei kelpais mikään peruna, tai mikään rypäle jne :D Ehkä toi sun juttu on enemmänkin laadun hakua.... Tosin itse en käsitä täysin sitäkään.. Joku Pirkan jugurtti maistuu ihan samalle,kuin Valion.. ja saattaapa ollakin samaa kamaa..
Vältätkö halppis-tuotteita, vai miten valikoit ne,mitkä "kelpaa" ? :)
Ei toi kuitenkaan oo nirsoilua siinä mielessä, miten mä käsitän sanan "nirso"..[/QUOTE]

Kyllä se minusta on nirsoilua, kun meillä jokaisella perheessä on omat leikkeleet ja toisten leikkeleihin ei kosketa, kun niistä ei tykätä. Jos ei oo nirso, niin syö mitä tahansa. Ääripään nirso ei voi leikkeleiseen koskeakaan.

Sorry, Pirkka, valio, arla - lähes kaikki ovat aika ankeita esanssimössöjä. Ahoa sen olla pitää :) Maun mukaan se valikointi tulee, mutta haluan myös oikeita raaka-aineita :) Myöskään Saarioisen pitsaa en koske pitkällä tikulla ja kehtaan olla junttimoukka ja sanoa sen ääneen (luojan kiitos, kukaan ei sitä tarjoa oikeasti). Ostan kyllä Rainbowta/Pirkkaa jos se omasta mielestä on ok.

Ärsyttää. Veljeni ei syö koskaan mitään vihanneksia, pidän typeränä.

Jos joku ei jostain tykkää, se on ok, mutta jos yökötellään tai nirsoillaan ennakkoluulon vuoksi, ärsyttää. Ärsyttää myös jotkut (yleensä) naiset jotka nyrpistelee vaikka makkaralle "siis yök"..

Yhteistyössä