Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -olsd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

-olsd

Vieras
Hei!

Kaikki mennyt todella hyvin vauvan kanssa tähän asti, täysimetystä ja hyvin on vauva voinut! Mutta nyt kolmena/neljänä päivänä maidin tuotanto on loppunut! Maitoa tulee liian vähän.

Olen siis imettänyt pelkästään 5 kk, eikä kiinteiden aloittaminen 4 kk-iässä onnistunut ollenkaan. Ongelma on se että vauva kakii ja oksentaa kaaressa kun yritän tarjota kiinteitä! JA maitoa ei siis tule tarpeeksi.Oksentaa joka kerta ja oksennus tuli tänään 2 kertaa ja sitä tuli paljon. Nyt siis joka kerta oli lusikassa äidinmaitoa tai ihan mitä vaan, niin vauva alkaa kakimaan ja oksentaa ne pihalle silmät vetisenä.

Nyt olen ihan pulassa, vauva on selkeesti väsyneempi ja on varmasti siitä että ei saa tarpeeksi ruokaa. Tuttipullolle ei siis ole tarvinnut opettaa ja sekään ei nyt onnistu, vauvalle kelpaa pelkkä tissi! Olen ihan kamalan masentunut, mitä ihmettä teen ja mistä oikein aloittaisin? Olen yrittänyt lisätä pumppaamalla maitoa, olla vauvan kanssa ihokontaktissa, juoda ja syödä terveellisesti, mutta ei auta, mitä teen?

joo, kannattaa soittaa lääkäriin. Parempi se kuin odotella täältä neuvola! Maidontuotanto voi vähentyä myös stressin takia... näin ainakin mulla. Mutta siis älä odottele enää.

Anna nyt vaan sitä maitoa. Ja kysäse neuvolasta vaikka ensi vkolla. Periaatteessa voit varmaan jatkaa pelkällä imetyksellä siihen 6kk asti ja aloittaa sit kiinteät uudelleen...

MItä kiinteitä olet tarjonnut? Oletko kokeillut hedelmäsoseita tai bataattia tai porkkanaa? Ne ovat makeampia kuin esim. peruna eli voisivat maistua paremmin. Oletko kokeillut antaa velliä? Sitä vois kokeilla antaa vaikka lääkeruiskulla tai hörppyyttämällä. Lääkeruiskulla täytyy muistaa ruutata ruoka poskeen, jotta vauva pystyy sen sitten sieltä nielemään.

Nyt vaan kuule yrität rauhoittua ja rentoutua ja annat vauvan olla tissillä niin paljon kun vaan haluaa. Anna vaikka jotain hedelmäsosetta (lasketaan esim. rotaa sairastaessa nesteeksi vauvoilla).

Juo paljon vettä ja rauhoitu:).

Soitat neuvolaan heti maanantaina ja kysyt sieltä apua.

Jos tuntuu että vauva oikeasti oksentaa paljon ja usein niin tarkkaile vauvan yleisvointia, virkeystasoa, onko aukile kuopalla vai normaali jne. Onko kakka normaalia?

tää nyt voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta missä asennossa vauva on ollut kun olet tarjonnut hänelle jotain lusikasta ? jos nimittäin asento on liian "makaava" saattaa maito, sose tms valua liian nopeasti kurkkuun ja laukaista kakomis-refleksin.

pullo yleensä kelpaa vauvoille kun niillä on tarpeeksi nälkä ja maitoa ei rinnasta tule. paitsi jos äiti arkailee asian kanssa... jos siis olet itse epävarma, vauvasi on epävarma. vauva vaistoaa kaikki äidin tunnetilat. eli kun päätät tarjota vauvallesi maitoa pullosta - ota itseäsi niskasta ja päätät, että se tapahtuu nyt eikä hetken päästä. työnnät pullon jämäkällä otteella oikeaan paikkaan vauvan suussa ja toivot salaa parasta.. ;)

soseen tarjoamisesta tuli myös mieleen, että jos vauva vierastaa lusikkaa - kokeile kastaa sormesi soseeseen ja anna vauvan imeä sitä (puhtain käsin luonnollisesti). eli etene ihan pikkuruisin "annoksin" aluksi.

ja muista - kaikki lapset ovat aikanaan syömään oppineet! ennemmin tai myöhemmin. toisilla se ottaa kovemmalle kuin toisilla. kärsivällisyyttä!

minun 2. lapseni oli hankala syöjä. varsinkin soseiden aloitus kesti ja kesti. onneksi esikoiseni oli oppinut homman parissa päivässä, muuten olisin jo pitänyt itseäni ihan huonona äidin tehtävään... muista siis myös, että sinä et välttämättä tee mitään väärin. sinä tiedät mikä on lapsellesi parasta! näytä se hänelle! pysy rauhallisena vaikka kuinka jännittäisit tilannetta.

ja jos oksentelu jatkuu - ota yhteys lääkäriin / terveyskeskukseen. pienillä vauvoilla nestehukka yllättää kovin helposti!

??:lle Sori vaan, mutta maito ei noin vaan lopu! Kysyntä määrää tarjonnan, eli neuvoni oli imettää aina kun lapsi tahtoo! Kyllä sitä maitoa tulee! Erikoista on luulla että maito loppuu, jos vain jaksaa imettää jne...

Tuosta maidon loppumisesta... olisin vähän eri mieltä. Itse täysimetin 6kk, vauva nyt 9kk. Syöminen on ollut tosi takkuista joten todellakin on imetetty ja imetetty, nyt helteellä tunnin välein. Aamulla maitoa tulee runsaasti mutta illalla rinnat on aivan tyhjät (tuleehan sitä tietysti koko ajan lisää, mutta vähän). Vauva EI saa riittävästi maitoa illalla koska aamulla sillä on kuiva vaippa! Ei kylläkään joka aamu, onneksi. Korvike ei maistu vielä edes ÄM:ään sekoitettuna, yritetään kyllä joka päivä. Yritän juoda paljon ja rauhoittua....

Tuosta kakomisesta, oma vauva oli ja on edelleen tosi kova kakomaan ja oksentamaan jos ruoka tai korvike ei kelpaa. Ei tuossa voi oikein allergiareaktioistakaan olla kyse jos oksentaa oman maidokin! Meidän vauva kanssa pystyy oksentamaan mahansa tyhjäksi saatuaan esim lusikallisen korviketta. Se inhoaa sitä makua niin paljon että irvistelee niin kauan että saa koko mahansa tyhjäksi. Ei ole kovin hyödyllistä hommaa jos saa menemään lusikallisen mutta pihalle tulee desi...

En oikeastaan osannut neuvoa aloittajaa yhtään, mutta ainakin tiedät että et ole ainut näiden ongelmien kanssa.

Tuota, heräileekö vauvasi öisin nimimerkki L? Ethän sinäkään pissaa nukkuessasi. Siis lapsi pissaa silloin kun herää joten jos ei herää niin ei ihmekään jos vaippa on kuiva. Se ei tarkoita etteikö maitoa tulisi tarpeeksi.

Itse imetin 9 kk ja ei mulla enää alkumetrien jälkee koskaan tuntuneet rinnat täysiltä jollei sitten ollut normaalia pidempi väli imetyksissä, tyyliin 6 tuntia.

Tyhjät tissit ei siis tarkoita sitä, etteikö maitoa tulisi!!
Ja kuiva vaippa NUKKUESSA ei myöskään tarkoita sitä, että maitoa tulisi liian vähän!

Jos vauva on väsynyt ja äiti muutenkin epäilee, ettei lapsi saa tarpeeksi maitoa, niin ehkäpä lapsi ei sitten tosiaankaan saa maitoa tarpeeksi. Mikä per...hana siinä on, että maito ei mukamas voi koskaan keltään ikinä loppua kesken? Juu, kaikilla tulee maitoa, se on vaan äitien laiskuutta ja omähyväisyyttä väittää, ettei maitoa tule. Joopasen joo.

Vauva herää 2 kertaa yössä, imetän yleensä kerran. Toisen kerran imetän vaan jos en saa muuten nukahtamaan. Yöunet kestää 10-11 h. Olen neuvolastakin kuullut että tuon ikäisen ei kuulu olla "yökuiva" vaan se on liian vähäisen nesteen merkki.

Mutta alkuperäisen ongelmaanhan tämän ketjun piti keskittyä, joten... ;)

Meillä on pojalla joka yön jälkeen aivan märkä vaippa, on ollut aina ja poika on nyt jo yli 1v.
Mutta on saanutkin aina rintamaidon loppumisen jälkeen juoda korviketta niin paljon kuin napa vetää, ei olla juomisessa pihistelty.

ÖÖh, ihan sekainen mieli. Olen tehnyt kaikkeni ja unohtanut lusikat ja h* kiinteät kokonaan! Vauva rupesi melkein itkemään kun näkikin uudestaan lusikan, en tajua miten tämä voi olla mahdollista!!Testasin sitä niin että laitoin lusikkaan äidinmaitoa, ja oksennushan siitä tuli. Kokeilin tänään tuttelia pullosta, kaki taas. Ja tuntuu turhalta edes yrittää kun siis antaa lusikallisen niin ulos tulee 2 dl, niin kuin joku muukin tuossa kirjoitti.

Olen yrittänyt lypsää paljon ja tällä yrittää kiihdyttää maidontuloa, ei toistaiseksi ole auttanut. Ja selvää on edelleen että maito ei riitä, vauva herää puolentoista tunnin välein syömään yöllä ja nyt päivisin unien välillä yritän tyrkätä tissiä koko ajan suuhun :). Ei haittaa ollenkaan, mutta nyt kysyisinkinkin että pitäähän vauva itse huolta siitä että saa tarpeeksi maitoa, eli mitkä ovat merkkejä että maito ei riitä?

Kahlasin imetystukilistat, neuvot, faktat yms muut lävitse, ja tulin siihen tulokseen että maidon tuotantoon voi itse vaikuttaa, mutta miten paljon sitä maitoa tulee, on ihan oma luku sinänsä johon vaikuttaa imetyksen pituus. Olen kyllä onnellinen että vauva ollut täysimetyksellä 5 kk.

Annalle sen verran, että maidon tuotanto voi kyllä myös loppua tai siis ainakin tyrehtyä lähes olemattomiin, vaikkakin jatkuisi sitten normaalina. Minulle iski, vauvan olessa 2 kk ikäinen, kova stressi. Stressi tyrehdytti maidon tuotannon lähes täysin.

Aluksi en tunnistanut tuossa tarinassasi mitään tuttua, mutta tilanne taitaa olla aika sama tuon maidontuotannon osalta kuin meillä.

En itse koskaan kokenut, etteikö maito olisi riittänyt. MUtta, mutta.... noin 4kk iässä vauva alkoi heräilemään öisin keskim. 11/2 h:n välein. Imetin. Maitoa riitti joka kerta, mutta se ei siis vain enää pitänyt nälkää tuon kauemmin. Päätin jo silloin, että 5kk:n ikään mennään sitten aloitellaan harjoittelelmaan kiinteitä. Niin tehtiin.

Soseiden harjoittelussa meni noin pari viikkoa, että ne mitenkään alkoivat näkymään vauvan nälän taltutuksessa. Koin aluksi, ettei vauva ollut vielä ihan kypsä kiinteään ruokaan. Silloin myös harjoiteltiin maidolla ja vellillä lusikasta syöntiä. Samalla otin nokkamukin käyttöön ja hörpyttelimme myös tuttipullon korkista. Oletko näitä kokeillut?

Mitä oksennuksia tms dramtiikkaa meidän syönteihin ei ole liittynyt.

Olen luovuttanut äidinmaitoa ja meidän tyttö sai rintaraivareita tuossa 3-4kk:n iässä. Näihin aikoihin koitin itse vaikuttaa maidon määrään. Yöllä lypsäminen lisää maidon tuotantoa parhaiten. Usein myös esim stressin seurauksena heruminen vaikeutuu. Tätä voi koittaa avittaa lämpimällä, esim kauratynyllä tai lämpimällä suihkulla. Ja jos vauvalla on halua imeä, niin ole vain vauvan kanssa rauhassa esim illalla sohvalla katsomassa koko illan upea tv tarjonta. Rinnat paljaana köllöttelet ja annat pienen imeä.

Yhtenä päivänä riitelimme mieheni kanssa hirmuisesti. Seuraavana yönä ei vauvalle herunut maitoa. Silloin vauva heräsi aina vähän päästä syömään, muttei minun pahalta ololtani saanut masuunsa varmaan mitään. Vähitellen seuraavan päivänä tilanne laukesi.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei maidon tulo fyysisistä syistä voi loppua mitenkään yks kaks.

Voi myös olla jonkinsortin "oksennustauti" vauvalla. Mutta itse yrittäisin antaa vauvalle pienireikäisestä tuttiosasta ja esim. Aventin pullosta tai "koliikkipullosta" esim. maissivelliä ja toki imettäisin.

Mikä pullo teillä on? meillä tyttö puklasi/oksensi kaiken jos annoin esim. ainun pullosta, sieltä tulee aivan liian paljon maitoa. Vauva tikahtuu tuohon maidon paljouteen.

Kokeile vaikka siten, että joku muu antaisi "pienireikäisestä" pullosta esim. maissivelliä tai Nannia. Niin ettet olisi "tisseinesi" siinä vauvan nenän edessä.

Mutta myös korvikkeissa on paljon eroa, meille ei tutteli sopinut ollenkaan.

Mutta tosiaan kokeile pienireikäistä pulloa ja esim maissivelliä. Ja Pienempiä määriä. Syötä myös siten että vauva on mahdollisimman pystyasennossa, joko sylissä tai sitterissä jne.

Niin ja meillä ei olisi onnistunut tuo anna suoraan kiinteitä, sosetta tai puuroa. Voi höpön pöpön. Vauva olisi tikahtunut ja kakonut ihan vauvan soseenkin pois.

Aloitimme vellillä "makustelun", sitten myöhemmin lusikalla, annoin lähes vellin paksuista sosetta. Siitä pienin pienin määrin vähesin nesteen määrää soseissa. Aloitin myös siten että annoin muutaman "vellilusikan" kerrallaan ja aluksi pari kertaa viikossa.

Niin ja aivan pienen pienellä lusikalla annoin ensin ihan tipan vauvan suuhun. Meillä päti vain tuo, että todella hissukseen hyvä tuli. Mutta vauva oli tottunut pulloon. Mutta kesti kauan, ennekuin voisin antaa esim. Ainun pulloista tikahtumatta maitoa tai velliä. Kun sieltä maitoa oikein valuu, vaikka vauva ei imisi.

En ihan kaikkia viestejä kunnolla lukenut, mutta sellainen tuli mieleen, että meidän vauva kakoi aluksi itse tehdyt soseet kokonaan pois, mutta kaupan soseet meni hyvin, ovat erilaisia rakenteeltaan. Nyt jo menee osa itsetehdyistäkin, kun on kuukausi harjoiteltu.

Ei tietty auta, jos tällä hetkellä on lusikkakammo kaiken kaikkiaan, mutta noin yleisesti ottaen, kannattaa kokeilla. Ja meilläkin auttoi se mahdollisimman pysty asento sitterissä.

Unohdin kirjoittaa noista tarjoamistani soseista: ovat todella löysiä! Lisään maitoa myös kaupan soseisiin, vasta sitten kelpaa kakomatta. Omatuotannosta menee bataatti ja peruna mutta porkkanasosekin on liian karkeaa. Marjat menee kaikki siivilän läpi sillä esim vadelman "kivi" olisi ihan liian suuri pala, samoin mustikan kuoret, kaurapuuro... saa unohtaa. Tuntuu turhauttavalta antaa semmoista lihasosevelliä lusikalla mutta jostainhan se on aloitettava että se kurkku tottuu. Tätä on nyt jatkettu 3 kk.

Meillä perus-syöttövarusteisiin kuuluu aina siivousvälineet joten ei puhettakaan että lähtisin sosepurkin kanssa kaupungille tai kyläreissuun. Minä olen jo tottunut tähän ja toivon että jossain vaiheessa tämä muuttuu helpommaksi.

Yhteistyössä