Anteeksi nyt jo heti alkuun...*avaa nipun sateenvarjoja*

• Viestiketjun aloittaja suurperheellinen
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vitsi että oletkin välkky.:)
Niin, onhan se helpompaa, kun lapset hoitaa pienempiään. Mikä on täysin väärin, lasten kuuluu saada olla lapsia, ottamatta kohtuutonta vastuuta sisaruksistaan, joita äiti ja iskä on pykänneet, kuin maailmanlopun edellä, että vanhemmat itse pääsee helpommalla. Onhan se huomattavasti mukavampaa sanoa pikku-Pertille, kun se pyytää leikkimään kanssaan, että menos kattoon, mitä Lisbet, Kalle, ja Erkki puuhaa.
Aivan, juuri näinhän se noissa suurperheissä menee. Just yks päivä kateellisena kuuntelin kun eräs mamma selitti kuinka isosisko oli jäänyt lapsia katsomaan ja he miehen kanssa kävivät kaksin jossain. Kelpais :)

Minua harmittaa, kun en ilmiselvästi tajua ap:n pointtia, vaikka hän on moneen kertaan kirjoittanut, mitä tarkoittaa. Aina kun luen uudelleen, tulee se tunne, että tässä ajatellaan niin perustavanlaatuisen eri kautta tätä asiaa, ettei minun taida olla mahdollista ymmärtää oikeasti häntä. :) Olen kuitenkin yrittänyt.

Luuletko, etten sitä tiedä? Luuletko, että meillä on kaikki lapset jotain superpulmusia? Luule vain ihan rauhassa. Tiedän, mitä on arki monivammaisen lapsen kanssa ja tiedän mitä se on koliikkivauvan kanssa ja teidän senkin, mitä se on silloin, kun tämä lapsi ei olekaan se ainoa perheessä.
En sano, että olisin parempi äiti kuin te muut, mutta sen sanon, että monet teistä selittelee ihan puutaheinää.
Onneksi sä et.. :whistle: Mutta öitä kaikille! :wave:

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta sen sanon, että monet teistä selittelee ihan puutaheinää.
Kuten?

Että mua ärsyttää tuollaiset jeesustelijat ( kirjaimellisesti!) joiden ainoa tehtävä on täyttää maa.
Olen sanonut sen jo varmaan 20 kertaa, jos vaikka lukisit vähän taaksepäin.

vieras
Kuten?

Että mua ärsyttää tuollaiset jeesustelijat ( kirjaimellisesti!) joiden ainoa tehtävä on täyttää maa.
Olen sanonut sen jo varmaan 20 kertaa, jos vaikka lukisit vähän taaksepäin.
Juu, olen lukenut mutta ei vaan aukea. Kerrotko vielä? Jotain uutta sen lisäksi, että SUN mielestä yhden lapsen kanssa ei voi väsyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Minua harmittaa, kun en ilmiselvästi tajua ap:n pointtia, vaikka hän on moneen kertaan kirjoittanut, mitä tarkoittaa. Aina kun luen uudelleen, tulee se tunne, että tässä ajatellaan niin perustavanlaatuisen eri kautta tätä asiaa, ettei minun taida olla mahdollista ymmärtää oikeasti häntä. :) Olen kuitenkin yrittänyt.
En tiedä meneekö sinne päinkään mutta voin yrittää. Siis erittäin provosoiva aloitus että saa kuhinaa aikaan, näinhän se pitää tehdäkin. Mutta itse ymmärsin sen asian niin että jos sulla on joku yksilapsinen kaveri niin hän sanoo että tämä yksi lapsi riittää kun on niin vaikea, niin miksi ei samalla voisi sanoa että yksi lapsi riittää kun huomasinkin että en ole niin vahva, tai että kaipaan enemmän omaa aikaa kuin uskoinkaan. Miksi pistää se syyllisyys lapsen harteille?
Lisäyksenä vielä että yksi tuttavani syyttää vieläkin aikuista lastaan siitä että hänelle ei tullut lisää lapsia koska hän oli niin vaikea. Ei se varmaan itsetuntoon ainakaan mitenkään positiivisesti vaikuta jos tietää olleensa se hankala lapsi jonka tähden jäi sisarukset hankkimatta. Ainakin itse olen kuullut usein että asioista puhutaan tuohon tyyliin, omat voimavarat eivät loppuneet (tai siitä ei puhuta ) , lapsi vaan oli harvinaisen hankala.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja --:
Kuten?

Juu, kyllä tuollaiset kapeakatseiset uskikset kolahtaakin.

Sen sijaan mun elämä kahden lapsen kanssa on erittäin leppoisaa ja kolmaskin olisi tervetullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Ymmärsit erittäin nappiin! Lapsi voi olla työläs ja vaativakin, mutta että veisi täysin voimat kahdelta aikuiselta...liioteltua ja selityksenmakua. :)
kaikki lapset eivät ole terveitä.
:|
Luuletko, etten sitä tiedä? Luuletko, että meillä on kaikki lapset jotain superpulmusia? Luule vain ihan rauhassa. Tiedän, mitä on arki monivammaisen lapsen kanssa ja tiedän mitä se on koliikkivauvan kanssa ja teidän senkin, mitä se on silloin, kun tämä lapsi ei olekaan se ainoa perheessä.
En sano, että olisin parempi äiti kuin te muut, mutta sen sanon, että monet teistä selittelee ihan puutaheinää.
ilmeisesti sulla ei ole vaikevammaista lasta joka on niin rankka hoidettava että enempää ei jaksa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
En tiedä meneekö sinne päinkään mutta voin yrittää. Siis erittäin provosoiva aloitus että saa kuhinaa aikaan, näinhän se pitää tehdäkin. Mutta itse ymmärsin sen asian niin että jos sulla on joku yksilapsinen kaveri niin hän sanoo että tämä yksi lapsi riittää kun on niin vaikea, niin miksi ei samalla voisi sanoa että yksi lapsi riittää kun huomasinkin että en ole niin vahva, tai että kaipaan enemmän omaa aikaa kuin uskoinkaan. Miksi pistää se syyllisyys lapsen harteille?
Okei, tämän ymmärrän. Minusta vaan on kyse sen verran eri asiasta, että on kyse syystä, ei syyllisestä. Saatko kiinni, mitä tarkoitan? Enkä toisekseen ole koskaan elämässäni kuullut kenenkään, olipa ihmisellä kuinka monta lasta, puhuvan olemassa olevista lapsistaan niin, että he olisivat syyllisiä siihen, ettei ole enempää tullut lapsia.

ap
Yksi lapsikin voi väsyttää aikuisen, kyllä. Väsyä voi, vaikka ei olisi lastakaan.
Mutta että yksi lapsi olisi NIIN kamala, että se veisi kaksi aikuista henkihieveriin ja olisi niin kamala, ettei toista lasta voi sen vuoksi hankkia, niin se on minusta paskapuhetta.
Mutta jos vaikka vain ei yksinkertaisesti halua enempää lapsia, niin minusta se on ok ja jokaisen oma asia.

Miksi pistää se syyllisyys lapsen harteille?
Öhh.. hmm. Mitä mä sit teen, ku mä en "syytä" kersaa mistään? Kaiken kaikkiaan mulla on helppo lapsi, mutta mä en näe toista tulevaksi. Kyllä mä jaksaisin, kersakin varmaan tykkäis, mutta en vaan näe sitä vaikka välillä tuntuiskin siltä. Mulla ei ole mitään syytä olla hankkimatta toista, mutta mä luulen ettei sellasta tule. Kai mä saan synninpäästön nyt B)

kannanottaja
Ymmärsit erittäin nappiin! Lapsi voi olla työläs ja vaativakin, mutta että veisi täysin voimat kahdelta aikuiselta...liioteltua ja selityksenmakua. :)
kaikki lapset eivät ole terveitä.
:|
ilmeisesti sulla ei ole vaikevammaista lasta joka on niin rankka hoidettava että enempää ei jaksa =)
Suomalainen lainsäädäntö antaa joustoa abortoinnissa niissäkin tapauksissa, joissa lapsen voidaan ennustaa jäävän eloon vammoistaan huolimatta. Joten jos demokratia on päättänyt, että vanhemmat saavat päättää, miten paljon haluavat jaksaa lapsen hoidon kanssa niin yritä sopeutua. Tai ainahan sitä anarkiaa saa rauhanomaisin keinoin harjottaa, mutta siinä kärsii lähinnä itse.

hulina harmaana
mä ymmärsin kyse on laiskuudesta,mukavuudenhalusta...apeen mielestä ei ole niin sairasta tai hankalaa lasta edes olemassa ettei voisi tehdä enempää lapsia.

nämä äidit ainakin myöntää rehelisesti miksi ei halua enempää,kamalaa olisi täytyisi väkisin vääntää lapsia hymy huulilla vaikka ajatukset on toiset :/

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Miksi pistää se syyllisyys lapsen harteille?
Öhh.. hmm. Mitä mä sit teen, ku mä en "syytä" kersaa mistään? Kaiken kaikkiaan mulla on helppo lapsi, mutta mä en näe toista tulevaksi. Kyllä mä jaksaisin, kersakin varmaan tykkäis, mutta en vaan näe sitä vaikka välillä tuntuiskin siltä. Mulla ei ole mitään syytä olla hankkimatta toista, mutta mä luulen ettei sellasta tule. Kai mä saan synninpäästön nyt B)
Kyllä, teet ihan oikein :D Ja minun mielestä kaikki tekee oikein jotka sanoo että yksi lapsi täytti jo hänen sydämensä, mitään sen täydellisempää ei voi saada niin se riittää =) Mutta tämä syy että heräilit niin paljon että en halunnut kokea sitä enää uudestaan, niin se ei vaan kuulosta omaan korvaan kivalta.

Okei, tämän ymmärrän. Minusta vaan on kyse sen verran eri asiasta, että on kyse syystä, ei syyllisestä. Saatko kiinni, mitä tarkoitan? Enkä toisekseen ole koskaan elämässäni kuullut kenenkään, olipa ihmisellä kuinka monta lasta, puhuvan olemassa olevista lapsistaan niin, että he olisivat syyllisiä siihen, ettei ole enempää tullut lapsia.
Laitoinkin tuohon edelliseen juttuuni lisäyksen kun on kokemusta lapsen syyllistämisestä vielä aikuisenakin. Mutta eiköhän tämä provo kuitenkin ollut alunperin :saint:

vieras
melkosia paukapäitä nämä mammat täällä!!! voi herranenaika!! ap on selittänyt pointtinsa sata ja kaksi kertaa ja ämmät jauhaa ja jankuttaa, oletteko oikeasti noin tyhmiä??????

vieras
melkosia paukapäitä nämä mammat täällä!!! voi herranenaika!! ap on selittänyt pointtinsa sata ja kaksi kertaa ja ämmät jauhaa ja jankuttaa, oletteko oikeasti noin tyhmiä??????
Heippa ap!
Olet niin helvetin epälooginen, että mukavahan sua on hiillostaa kun juttu muuttuu koko ajan.

vieras
Heippa ap!
Olet niin helvetin epälooginen, että mukavahan sua on hiillostaa kun juttu muuttuu koko ajan.
juttu mihkään muutu! käytä aivoja!

hulina harmaana
Hulina hei! Olenko sanonut, että "täytyisi"?? Älä keksi omia.
no sitten mun lukihäiriö vaivaa todella pahasti tai sitten tekstit muuttuu matkan varrella.....juu et sanonut täytyisi vaan sellasen kuvan sun kirjoituksista saa

Kyllä, teet ihan oikein :D Ja minun mielestä kaikki tekee oikein jotka sanoo että yksi lapsi täytti jo hänen sydämensä, mitään sen täydellisempää ei voi saada niin se riittää =) Mutta tämä syy että heräilit niin paljon että en halunnut kokea sitä enää uudestaan, niin se ei vaan kuulosta omaan korvaan kivalta.
No mua ei haittaa vaikka mä valvon vieläkin puolet öistä :D

vieras
Heippa ap!
juttu mihkään muutu! käytä aivoja!
Kyllähän muuttuu. Ensin haukutaan mukavuudenhaluisiksi ja laiskoiksi ja sitten selitellään seuraavat sivut että "ei kun mä tarkoitinkin sitä ja tätä"

Yhteistyössä