Anteeksi nyt jo heti alkuun...*avaa nipun sateenvarjoja*

• Viestiketjun aloittaja suurperheellinen
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tajuan! :) Voisin itsekin kuvitella tekeväni pari lasta ja jättää siihen, mutta en totisesti lasten syyksi sitä laittaisi, vaan voisin sanoa vaikka että olen niin mukavuudenhaluinen, etten viitsi enempää! No se on sitten niin.
Monella meni pointti ihan ohi ja hoetaan vaan, et miks pitäs tehdä lisää. :xmas:
Minäkin voisin tehdä vielä muutaman ja olla kotona vielä muutaman vuoden, JOS olisin niin mukavuudenhaluinen.
NIINPÄ!

Suurin syy yleensä tuohon "mukavuudenhaluun" on ihan järki... ja halu nähdä vähän muutakin kuin keittiötä.
No jokainen haluaa nähdä mitä haluaa, se on taas asia erikseen, eikä mielestäni liity nyt suoraan tähän juttuun. :)
Siis miten niin ei liity? Sulle ei tunnu menevän kalloon se, että jotkut EI HALUA kuin yhden lapsen eikä siihen liity millään tavalla hermot, laiskuus, mukavuudenhalu tms.
Sinulla ei mene kalloon, etten ole missään sanonut, etten tuota ymmärtäisi!
Ei pointti edelleenkään ollut siinä, että kaikilla pitäisi olla paljon lapsia, vaan edelleen siinä, että pistetään lapsen syyksi se, ettei tehdä enempää.
Koita nyt ymmärtää.
Sanoinhan, että voisin kuvitella toisaalta itsenikin siihen tilanteeseen, että oisin tehnyt kaksi korkeintaan ja jättänyt siihen, mutta en lasten syyksi laittaisi sitä, ettei tule enempää. Se on mielestäni tekosyy. Se syy voi olla ihan mikä tahansa ja niitä on varmaan miljoona, mutta lasta siitä on turha syyttää. Näin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja *:
No tajuan! :) Voisin itsekin kuvitella tekeväni pari lasta ja jättää siihen, mutta en totisesti lasten syyksi sitä laittaisi, vaan voisin sanoa vaikka että olen niin mukavuudenhaluinen, etten viitsi enempää! No se on sitten niin.
Monella meni pointti ihan ohi ja hoetaan vaan, et miks pitäs tehdä lisää. :xmas:
Minäkin voisin tehdä vielä muutaman ja olla kotona vielä muutaman vuoden, JOS olisin niin mukavuudenhaluinen.
Hih tää on niin hassua :D Haastavaa työtä tehneenä sanoisin että kyllä oli ihana hypätä työelämästä kotielämään mutta toisaalta nyt kun on ollu kotona kahden pienen lapsen kanssa niin kyllä välillä tekee mieli työelämään :D Puolensa ja puolensa, musta kummassakaan ei voi laiskotella tai kumpaakaan ei voi valita mukavuudenhalun takia :p
Mäpä käynkin koko ajan osa-aikatöissä kotiäitiyden ohella. Ja jos mukavuudenhalulla menisin niin jatkaisin ehdottomasti tällaisenaan vielä muutaman vuoden ja tekisin yhden lapsen. :p
Toi vois kyllä olla se mukavuudenhalun perikuva :D Voi kun itelläkin olis mahdollisuus tohon... *kadekadekade*
:DD
Niinpä. Mahtaa olla tuskallista lähteä kokopäivätöihin vuoden päästä :ashamed:

pyh
Mä olen pienen suurperheen äiti. Lapsia on neljä ja yksi heistä on vammainen. Mä käyn töissä lepäämässä, että jaksan illalla pyörittää rumban paremmin =)
Enkä mä kyllä koe olevani ahkerampi tai muutenkaan kestävämpi ihminen kun yksi lapsisen perheen äiti. Nämä kun ovat niitä valinta kysymyksiä se mitä toinen pitää ihan kevyenä kenttä hommana voi toisen mielestä olla ylitsepääsemättömän raskasta.

*
NIINPÄ!

Suurin syy yleensä tuohon "mukavuudenhaluun" on ihan järki... ja halu nähdä vähän muutakin kuin keittiötä.
No jokainen haluaa nähdä mitä haluaa, se on taas asia erikseen, eikä mielestäni liity nyt suoraan tähän juttuun. :)
Siis miten niin ei liity? Sulle ei tunnu menevän kalloon se, että jotkut EI HALUA kuin yhden lapsen eikä siihen liity millään tavalla hermot, laiskuus, mukavuudenhalu tms.
Ei pointti edelleenkään ollut siinä, että kaikilla pitäisi olla paljon lapsia, vaan edelleen siinä, että pistetään lapsen syyksi se, ettei tehdä enempää.
Koita nyt ymmärtää.
Sanoinhan, että voisin kuvitella toisaalta itsenikin siihen tilanteeseen, että oisin tehnyt kaksi korkeintaan ja jättänyt siihen, mutta en lasten syyksi laittaisi sitä, ettei tule enempää. Se on mielestäni tekosyy. Se syy voi olla ihan mikä tahansa ja niitä on varmaan miljoona, mutta lasta siitä on turha syyttää. Näin.
Joo karuinta oli kyllä kuulla kaverin sanomana kerran että jos heidän kuopus olis ollu ensimmäinen niin heille ei ois lisää tullu lapsia :/ Ymmärrän pointin....

hps
Mä en ainakaan tahdo kolmatta lasta, koska koen olevani fiksu tiedostaessani jaksamiseni. Enkä kyllä tahdo enää kokea sitä vauva-aikaa, kahden isomman kanssa on niiiiin paljon helpompaa. Ja olen mukavuudenhaluinen MUTTA täydellinen äiti ;)

Koita nyt ymmärtää.
Tuskin kukaan, tai toivottavasti ainakin harva, on niin idiootti, että sanoo lapselle "sä oot niin hirvee, että sun takias me ei hankita enää enempää lapsia!"

Mikä sun tekosyys oli hankkia ziljardi lasta?

meillä on vain yksi ja yhteen jää. Ei ainkaan tarkoituksen mukaisesti tule. Syyt: mies ei ole oikein suostuvainen ja enkä mäkään välttämättä jaksais. tyttö on ollut uhmakas, vaativa ja temperamenttinen.

Ihan samoilla linjoilla saraldon kanssa et jos tähän tulis toinen ja sit on tuo pikkuneiti tinttaliisa niin morjens! Mä joskus kuvittelin et mulla olis pitkä pinna ja on ollu ukollekki aika mykistävä kokemus takuta tuon neidin kanssa ja on ehkä yllättäny miehen rankkuudella ja kieltämättä mutkin.

Tyttö on nyt 5,5v ja nyt alkaa taas sujumaan. Tyttö on erittäin tietoinen siitä mitä haluaa ja päätä ei niin vaan käännetä. Täs jos olis kaks ja sattuisivat olemaan samanlaisia niin en tiedä olisinko jossain lataamossa!

Ollaan siis tajuttu lopettaa ajoissa. Moni ei sitä tajua.. lapsia pykätään lisää ja samalla valitetaan kuinka ollaan väsyneitä edellisten kans. Kyllä omat voimavarat pitää tajuta ajoissa.

Neljäs tulossa
Onko kaikkien sit pakko tehdä enempi, kuin yksi lapsi jos ei itse halua. Toiset lapset oikeesti voi olla niin hankalia, että toisen hankkiminen voi olla mahdoton ajatus. Parempihan se on tiedostaa omat rajansa ennakkoon, kuin vasta sit kun on usampi muksu ja iteltä voimat loppu.

vieras
En kyllä ymmärrä, että miksi se lapsen luonne/temperamentti/haastavuus/erityisyys EI saisi olla syy olla hankkimatta lisää lapsia? Jos ite on rauhallinen ja hidas lämpenemään ja saakin sitten kaksi kuumakallea, niin totta helvetissä sitä väsyy.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
meillä on vain yksi ja yhteen jää. Ei ainkaan tarkoituksen mukaisesti tule. Syyt: mies ei ole oikein suostuvainen ja enkä mäkään välttämättä jaksais. tyttö on ollut uhmakas, vaativa ja temperamenttinen.

Ihan samoilla linjoilla saraldon kanssa et jos tähän tulis toinen ja sit on tuo pikkuneiti tinttaliisa niin morjens! Mä joskus kuvittelin et mulla olis pitkä pinna ja on ollu ukollekki aika mykistävä kokemus takuta tuon neidin kanssa ja on ehkä yllättäny miehen rankkuudella ja kieltämättä mutkin.

Tyttö on nyt 5,5v ja nyt alkaa taas sujumaan. Tyttö on erittäin tietoinen siitä mitä haluaa ja päätä ei niin vaan käännetä. Täs jos olis kaks ja sattuisivat olemaan samanlaisia niin en tiedä olisinko jossain lataamossa!

Ollaan siis tajuttu lopettaa ajoissa. Moni ei sitä tajua.. lapsia pykätään lisää ja samalla valitetaan kuinka ollaan väsyneitä edellisten kans. Kyllä omat voimavarat pitää tajuta ajoissa.
Mutta sinunkaan lapsi todennäköisesti ei olisi noin "vaativa" jos hänellä olisi pienempiä sisaruksia. Enkä sano että niitä pitäisi olla, mutta se vaikea esikoinen voi muuttua hyvinkin helpoksi kun pienempi sisarus syntyy, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ainakin mulla on ollut paljon helpompaa elämää viidennen kanssa kuin ensimmäisen, vaikka nyt hoidan viittä yhden sijaan =)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Neljäs tulossa:
Onko kaikkien sit pakko tehdä enempi, kuin yksi lapsi jos ei itse halua. Toiset lapset oikeesti voi olla niin hankalia, että toisen hankkiminen voi olla mahdoton ajatus. Parempihan se on tiedostaa omat rajansa ennakkoon, kuin vasta sit kun on usampi muksu ja iteltä voimat loppu.
Ei tietenkään ole pakko, jos ei halua, en ole kertaakaan niin sanonut.
Miksi porukka ei tajua.
Minun on kamalan vaikea kuvitella, että olisi olemassa niin järkyttävän kamala pieni lapsi, että se veisi täysin kahden aikuisen voimat. Anteeksi, mutta en usko, että se voi olla mahdollista oikeasti.
Mutta jos enempää ei vain halua, sekin on jo eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Mutta sinunkaan lapsi todennäköisesti ei olisi noin "vaativa" jos hänellä olisi pienempiä sisaruksia. Enkä sano että niitä pitäisi olla, mutta se vaikea esikoinen voi muuttua hyvinkin helpoksi kun pienempi sisarus syntyy, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ainakin mulla on ollut paljon helpompaa elämää viidennen kanssa kuin ensimmäisen, vaikka nyt hoidan viittä yhden sijaan =)
:eek: :eek: :eek: WTF?! Siis sekö johtuu pikkusisaruksen puutteesta, kun mun kuopus on ihan mahdoton?!

vieras
Jotkut elävät vauva-ajan niin suuressa sumussa kroonisen univajeensa takia, että kokevat ajan aivan kamalana. Tätä on vaikea tajuta sen, jonka vauva nukkuu kohtuu hyvin tai joka kestää helpommin univajetta.

Silloin voi sanoa, että vauva-aika oli kamalaa, koko vauva oli niin kamala, ettei vauvaa meille enää ikinä. jA AP, se ei tarkoita, etteikö sitä lastansa rakastaisi, etteikö se olisi yhtäaikaa myös ihana ja rakas.

Siinä ei asennekaan paljon auta.

Jotkut vaan eivät halua kokea sitä enää koskaan.

Ja on rumaa syyttää toista tuon kokemuksen takia laiskaksi ja avuttomaksi.

nti hulina harmaana
EN sano, että kaikkien pitäisi hankkia suurperhe.
EN sano mitään siitä, mikä lapsiluku on oikea kenellekin.

Pointti oli siinä, että jätetään vaikka toinen lapsi tekemättä siksi että "tää yksikin on niin järkyttävän vaikea tapaus", mielestäni se on vain tekosyy.
Eri asia jos sanoo suoraan vaikka että jätämme toisen hankkimatta, koska haluamme harrastaa ja viettää itsekkäämpää (tai jotain sellaista) elämää.
Siis pointti oli siinä, että tuo lapsen "kauhuus" on ihan kakkaa.
Jos sanoo vaikka suoraan, että olen niin laiska, etten jaksa toista, niin sekin on ok. Ihan sama minulle, mutta suotta sitä syytä on pienen lapsen niskoille pistää! :)
sulla taitaa olla paha asennevamma tai haluat kiillottaa sädekehääsi superäitinä joka jaksaa mitä vain arvostella muita laiskoiksi.

kuinka monta erityislasta sulla on ? onko adhd lapsia? entäs tosi sairasta lasta joka joutuu olemaan pitkiä aikoja sairaalassa? et taida ymmärtää masennusta?

mulla on 2 lasta ja ne riittää meille

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
:eek: :eek: :eek: WTF?! Siis sekö johtuu pikkusisaruksen puutteesta, kun mun kuopus on ihan mahdoton?!
Tuossa on totisesti perää! Jos meillä lähtee kaikki isommat vaikka iskän kanssa johonkin ja pienin, 10kk, jää yksin minun kanssa...se on aikamoista!
Pieni lähinnä vaan itkee, kun ei ole "ketään" ja ei osaa olla muuta kuin sylissä. Kun toiset palaa, ei enää huomaakaan minua (paitsi kun tulee taas nälkä tai kakka..).

vieras
Ja on rumaa syyttää toista tuon kokemuksen takia laiskaksi ja avuttomaksi.
Todellakin! Se tässä mättääkin. "Ei tarvitse tehdä sitä ja tätä, voi sanoa olevansa laiska" ja sitten ihmetellään kun porukka kuumenee.
Mulla on lähipiirissä yksi suurperheen äiti josta suoraan sanottuna kyllä sanon että tajuaisipa olla jo lisääntymättä mutta hän ei perheen koosta huolimatta naure yksilapsisille perheille vaan on jopa itse myöntänyt että yhden kanssa oli vaikeinta.

Yhteistyössä