Etten vaikuttaisi ihan k***päältä, kerron eräästä, jo ajat sitten päättyneestä suhteestani muutaman kokemuksen.
Kerran, ikävöidessäni valtavasti senaikaista poikaystävääni päätin yllättää hänet, ja lähdin noin klo 23.00 kävelemään hänen luokseen yli kolmen kilometrin päähän. Päästyäni perille, mies totesi että hyvä kun tulit, niin minun ei tarvitse hakea sinua huomenna koulusta, saat mennä pyörällä aamulla kouluun. Ei tullut pusuja tai muita huomionosoituksia, ja kun niitä yritin anella, mies suuttui kun keskeytin hänen elokuvan katselunsa. Turha reissu, mutta sainpahan edes raitista ilmaa.
Olisi jo tuossa vaiheessa pitänyt ymmärtää jättää mies, mutta en halunnut luovuttaa, olin jopa niin tyhmä, että muutin miehen luo asumaan myöhemmin.
Sain kinuta seksiä, yleensä tuloksetta. Hänelle piti kyllä antaa, aina kun häntä huvitti. Kerran katsoimme elokuvaa, kun mies päätti että nyt hän haluaisi. Kun en antanut, tyyppi runkkasi vieressäni protestiksi. Myöhemmin, kun minua olisi huvittanut, hän totesi kylmästi että hän on saanut "purkautua" eikä häntä enää huvita.
Kerran heräsin yöllä, kun olin todella kipeä. Itkin kipujani, ja mies heräsi siihen. Hän riehui sängyssä, potki seiniä ja hakkasi tyynyjä koska herätin hänet. Menin sohvalle nukkumaan. Aamulla hän sitten herättyään tuli katuvan oloisena kysymään, sainko nukuttua koko yönä. Vastasin, että olen nukahtanut vasta aamulla kuuden, seitsemän tienoilla. Siitäkös mies suuttui, koska minä olin aikonut valvottaa häntä aamuun asti! Ei ollut enää mitään lempeyttä äänensävyssä.
Olin tuolloin lukiosta lukulomalla, mies työtön, eli ei hänellä mitään parempaakaan tekemistä olisi ollut, hän vain pelasi ja katsoi televisiota. En olisi herättänyt, jos hänen olisi pitänyt mennä töihin.
Se on onneksi takanapäin, mutta tiedän kokemuksesta, että tuollaiset ihmiset eivät osaa arvostaa rakkaudenosoituksia, tai olla tukena, kun toinen sitä eniten tarvitsee. Oma aika ja omat tekemiset ovat tärkeämpiä. Oma halu menee kumppanin edelle, joka ainut kerta. Mitä enemmän tuommoisen ihmisen vallan alle alistuu, sitä pahempi olo on, ja sitä huonompaan kuntoon suhde menee. Tuo suhde imi minulta voimat täysin, ja lopulta minun vanhempani hakivat minut ja tavarani pois miehen luota. Luojan kiitos siitä, sillä itse en olisi enää pystynyt lähteä.
Pahinta siinä suhteessa oli, että uskoin miestä, kun hän vakuutti minun olevan syyllinen. "En minä pyytänyt sinua kävelemään tänne, minä katson nyt elokuvaa, älä häiritse." "Ai, minunko olisi pitänyt valvoa koko yö, kun sinä olet kipeä? Minä halusin nukkua!"
Tuommoista miestä pakenisin nykyisin vauhdilla. Mutta, mikäli sinä uskot, että jaksat taistella, niin onpahan yksi mätä mies poissa sinkkumarkkinoilta.
Muista silti huolehtia itsestäsi, säilyttää minuutesi, tehdä asioita, joista sinä nautit. Muutoin ajaudut samanlaiseen ahdinkoon, kuin minä aikoinani. Se suo on sen verran syvä, että sieltä ei välttämättä yksin jaksa nousta. Äläkä vain mene tekemään sitä virhettä, että muutat miehen luokse. Katso ensin, meneekö suhde parempaan vai huonompaan suuntaan.
Mikäli suhteen kunto paranee, voit harkita sitä yhteenmuuttoa, mutta muista aina, miten helppoa tuonkaltaisen miehen on alistaa toinen ihminen tahtoonsa. Jos päätät jatkaa miehen kanssa, loppuelämäsi on mitä todennäköisimmin henkistä henkiinjäämistaistelua, jota et voi voittaa, mutta tasapeliin voit päästä. Tasapeli olisi tuossa tilanteessasi siis oman itsetunnon ja ihmisarvon säilyttäminen. Voittaa et voi, eli et tule koskaan saamaan mieheltä pyyteetöntä rakkautta, tukea ja turvaa.