alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

moikka!!

neuvolassa käyty tänään.

RV 35+6

paino 329g/viikko (nyt 63.7kg) yhteensä tullut noin 13kg.
RR: 130/76
turvotus +

SF-mitta VAIN 28.5 ONKO MUILLA NÄIN PIENI?? ei terkkari ollut yhtään moksiskaan tuosta mitasta. itseä vaan vähn huolettaa, kun sehän taitaa mennä alakäyrän alapuolella??

raivotarjonnassa oli ja ihan alhaalla edelleen ja enää hiukka pää liikkuu.

syke: +55

eli kaikki oli tosi hyvin. jos ei ota huomioon tuota sf-mittaa.
:whistle:

kohdunsuulle tulee nykyään välillä melko ilkeitä tuikkauskippuja. ja häpylyy välil niin kipee. terkkari taas sanoi, että ei ihme jos on erinäisiä tuntemuksia tuolla alhaalla, kun vauva niin alas jo painaa. saa nähä millon saa sen pienen käärön syliin. :heart:



äippä84 :hug: ERITTÄIN PALJON JAKSAMISIA SINULLE!! :heart: koita kestää. se on varmaa, että kovin kauaa ei enää voi mennä. kohta ihastelet pientä rakasta lasta! :heart:

jane85 onpas tosi ihmeellinen "ystävä" sulla. :| vähän se on inhottava, kun jotku on tuommosia. eihän sille voi ihan mitään, jos toinen ei niin helposti tule raskaaksi kuin ite. luulen, että alkaa kummasti ottamaan yhteyttä sinuun, kun saa sen oman vauvan vihdoin syliin. äitiyskin muuttaa yleensä niin paljon ihmistä. toivotaan parasta! =) ihana, kun sulla utrassa hyvin asiat. jos siel sit köllöttelee pieni poika. :heart:

kohta kuorimaan perunoita, kun karjalanpaisti paistuu uunissa parhaillaan!! :p

jaksamisia kaikille!!

IllanHämy 35+6

 
Heippa! :flower:

Pääsiskö uusi tulokas mukaan joukkoonne? :)

Täällä on 23.v 4-vuotiaan pojan äiti ja 3.v tytön + 6.v pojan äitipuoli Helsingistä. Plussasin täällä viikolla, joten meille odotellaan ensimmäistä yhteistä vauvaa syntyväksi tammikuussa (LA 19.1). Ajattelin liittyä tänne mukaan, kun olisi kiva jutustella saman ikäisten äitien/odottajien kanssa.. =)
 
Moi!

Eilisiä neuvola kuulumisia rv 35+0:
RR: 101/64
SF: 30cm
PAINO: +127g/vko ( hiukan tasoitusta ku viimeksi oli tullu yli kilo viikossa )
SYKE: +125
TARJONTA: rt
PISSA: puhdas

Kohdunsuu pehmeä ja kiinni. Lyhentyny sentillä eli 3 cm jäljellä!
Lääkäri määräs univaikeuksiin tenoxia. Tosin en uskaltanu eilen illalla ottaa ku pelkään niin hirmusti että vaikuttaa vauvaan :/ No mut kai se lääkäri tietää mitä voi ottaa ja mitä ei. Yritän nyt kuitenkin pärjätä ilman niitä.

Tervetuloa mukaan juttelee Missy-85 :) Kyllä tänne mahtuu minun puolesta ja varmaan muidenkin :D ;)

jane85: on sulla kyllä ihmeellinen kaveri. Minulla ei ole pahemmin kavereita ollut muutenkaan, joten minulle ei ole oikeastaan nuin käynyt. Paitsi mitä nyt yksi kaveri joka ei tule raskaaksi alipainon takia. Pitää hän hyvin vähän yhteyttä. Silloin tällöin laittaa viestiä ja sanoo että vois tulla käymään mut enpä minä sitä ole nähnyt :( Harmittaa hänen puolesta hirveästi kun raskautuminen niin vaikeaa. Hänen pitäis saada ainakin 10kg lisää painoa että pystyisi raskautumaan, mutta mutta... Hän ei lihoa vaikka tekisi mitä :/ eli taitaa hänen vauvahaaveet jäädä vain haaveeksi :'(

Mutta nyt taas mentävä.. :wave:

JanuLiitus ja kirppu 35+1 :heart:
 
iltaa nuoret äidit/odottajat! :wave:

onnitteluni plussasta ja tervetuloa vaan mukaan jutusteleen missy-85 :) mukava saada uusia tänne.

hyviä neuvolakuulumisia oli teillä :) enkä olis kovin huolissaan siitä sf-mitasta IllanHämy jos vauva on laskeutunutkin jo niin se voi olla senkin takia sit pieni..ja minusta kuulosti ihan hyvältä mitalta kuitenkin :) jos eivät neuvolassakaan ole huolissaan niin tuskin kannattaa ottaa turhia paineita sinunkaan :heart: minulla taisi olla samoissa lukemissa tuo mitta kun tyttöä odotin.

neuvolassa tänään käyty ja siitä lyhyesti:

pissa: puhdas
paineet: ok
hemppa: 112 (taas laskenut viimekerrasta..ja rautakuuri jatkuu.. :whistle: )
paino: -200 (paino pudonnut :eek: )täh? "hämillään mussuttaa possumunkkia ja ihmettelee :D )
liikkeet+++
sydänäänet: 145-160
sf-mitta: 21

niin ja JanuLiitus kyllä se lääkäri tietää mitä uskaltaa määrätä :heart: ohjeen mukaan tuskin vahingoittaa pienokaista :) ja parempihan se on että saat nukutuksi ja jaksat..muuten alkaa masentaa kaikki, jos ei saa tarpeeksi unta :heart:
koita jaksella siellä =)

jane85 ja rv 22+0
 
Huomenta!

Täällä keikun edelleen :wave: vauvalla ei tod. ole kiire tähän pahaan maailmaan...

Illanhämy: Mulla oli esikosta sf noilla viikoilla 30, kakkosesta 31 ja tästä kolmosesta 30... eli ei mitenkään pieneltä mielestäni vaikuta... ja turha noista on stressiä ottaa, pääasiahan on että vauva kasvaa tasaisesti OMALLA käyrällään :)

UUsille tervetuloa :flower: mä yritän tehdä teille tilaa pikimmiten :D

äippä ja nytty rv 40+3 :heart: :headwall:
 
tottakai, mukaan vaan kirjoittelemaan memmu84 :) ja onnea plussasta :heart:
onko ollut paljon vielä raskauden "oireita"? vaikka eihän niitä kaikille tule, mutta kunhan kyselen taas :)
joko olet lasketun aikasi laskenut? ilmeisesti se menee tammikuun puolelle? :)

no äippä täällä vielä :LOL: onko ollutkaan mitään tuntemuksia tai ns. merkkejä et olis synnytys lähellä? vaikka eihän niitäkään kaikille mut itse ainakin aina loppuvaiheessa miettii kaikkia mahollisia merkkejä :LOL: ja s:ät oot jo kokeillu?? :) jaksuja sinulle :heart:

mitäs muille???

jane85 ja rv 22+1
 
Sain lääkäriajan iltapäiväksi, kun soittelin terkalle ja kysyin että onko ihantosi, että seuraavan kerran lekuri kurkkaa tota kohdunsuun tilannetta vasta 10 pv yli lasketun...Laitto mut lääkärille koska mulla on kuitenkin parina yönä niitä supistuksia tullut, ja paikat on tosiaan ollu auki jo 37 viikosta lähtien... ja varsinkin kun nuo edellisetkin on tulleet maailmaan syöksynä...

Eli ihan kiva päästä katsomaan mikä tuo kohdunsuun tilanne on... ettei tarvii pelätä koko ajan että seuraavasta supparista on pää näkyvissä :LOL:
 
Mulle tuli raskauden "oireita" yllättävän pian ovulaation jälkeen, mutta nyt on ollut muutaman päivän vähemmillä oireilla. Rinnat edelleen arat ja masussa välillä sellanen outo tunne.

Laskettua aikaa olen nuilla netissä olevilla laskureilla laskenut. Vastaukset on vaihdellut välillä 20-22. tammikuuta. Saas nähdä minkä nuista päivistä ne sitten neuvolassa sanoo, tuleekohan lasketuksiajaksi siskoni syntymäpäivä :)
 
memmu 84 minulla oli myös raskauden oireita jo ennen kun olis kuukautisten pitänyt alkaa, mut sitten ne yhtäkkiä loppu kokonaan :) helpolla päässy tälläkertaa kun ei mitään pahoinvointia ole ollut =) neuvolassahan ne laskee sen ajan kuukautisista laskemalla, ultrassa saattaa sit vaihtua tarkemmaksi jos on tarvetta. :)
saatteko te kaksi ilmaista ultraa siellä?
 
En minä tiedä montako ilmaista ultraa saadaan. Siinäkö on eroja. Voiko niistä joutua maksamaan? Pitää varmaan soittaa ensi viikolla neuvolaan ja varata se ensimmäinen aika, vaikka ei kai tässä vielä ole kovin kiire mutta silti. Tuntuu että on niiin paljon asioita joista en vielä tiedä.
 
no neuvolaan kannattaa soittaa ja varata sinnekin aika..sieltä kertovat kyllä jos teillä tarjotaan kaksi ultraa.
se riippuu ihan paikkakunnasta, saako varhaisultraa ja rakenneultraa ilmaiseksi.
niskapoimu-ultra on yleensä raskausviikolla 9-13 ja rakenneultra 19-23.
joissakin paikkakunnilla sitten tarjotaan vain yksi ultra ja veriseula.
joissakin ei ollenkaan ja saa itse päättää haluaako niihin osallistua, jos haluaa niin joutuu maksamaan jonkun verran.
np- ultrassa tarkistetaan sikiöiden lukumäärä ja noin yleisesti miten pikkuinen siellä jakselee, ja tarkennetaan laskettua aikaa jos on tarvetta.
rakenneultrassa sitten sikiön rakenteita tutkitaan ja kasvaako normaalisti jne..
mutta eiköhän ne neuvolassa osaa kertoa..yleensä ainakin yksi ultra on ilmainen..toivottavasti teilläkin, että pääsette pikkuista katsomaan :)

kyllä ne kaikki asiat alkaa selviään siitä pikkuhiljaa.. :) kaikki on niin uutta että ei kannata ressata mitään turhia. kannattaa se kuitenkin neuvolaan soittaa ja varata jo aika. yleensä neuvolaan saa ajan viikolle 7-10, mutta sekin riippuu taas neuvolasta :) kaikilla on niin eri käytännöt.. :/
ja täältä voi kysellä jos jotain asiaa miettii kovasti :heart: koitetaan neuvoa ihan varmasti jos vaan tietoa on.. =)

jane85 ja rv 22+1
 
Lääkärissä käyty ja +-0 oli sen käynnin hyöty... |O

kohdunsuulla tilanne sama kuin rv 37, vauva täysin laskeutunut, mutta pää ei kiinnittynyt... lekurikin totesi, että eipä tästä käynnistä paljon hyötyä ollut; saattaa syntyä piankin tai sitten menee vielä roimasti yli :headwall: Tosin varoitteli että tuo sisätutkimus saattaa vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä, mutta epäilen suuresti...
 
jane: jep, näillä eväillä se on mentävä.. ja muistelisin että mullakin nuo kaksi vanhempaa ovat kiinnittyneet vasta h- hetkellä... Kai se on laitettava jäitä hattuun ja ajateltava, että max. puolitoista viikkoa jäljellä... :ashamed:
 
memmu84: rakenneultrassa juu näkyy sukupuoli, jos tulokas suostuu haaravälinsä näyttämään :D kaikki lääkärit ei kerro sukupuolta ( ettei sitten tule vääriä veikkauksia ), mutta suurin osa kyllä kertoo jos itse vanhemmat haluaa tietää sen.

äippä 84: Jaksuja sinne päin ja oikein paljon :hug: Toivotaan nyt parasta että sisätutkimus olis "aiheuttanu" jotain mikä saisi vauvaan vauhtia :D

jane85: Juu hulluksi mä kohta tulen jos ei saa nukutuksi |O Pakko saada edes hiukan unta että sitten jaksaa pienokaisen ottaa vastaan. Siihenkin enää 3 viikkoa ja 5 päivää :snotty: Tuntuu että aika vaan matelee ja tänään pääs itku ku ei tahdo nuo päivät millään mennä eteenpäin.

Aika mojovia suppareita tullu nyt illan aikana ja aika tiuhaan tahtiin :/ Saas nähdä kuinka käy. Vaikka kova halu saada kirppu syliin, mut kyl se silti sais tuolla viel jonkun aikaa pysyä. Toivottavasti nämä menevät ohi. Ja menipäs muuten kauan kirjoittamisessa ku pitää välillä pidellä mahaa suppareiden takia ( vaik ei siitä mitään hyötyä taida olla :LOL: ) :|

JanuLiitus ja kirppu 35+2 :heart:
 
huomenta :wave:

JanuLiitus
koitahan pitää vauva sisällä vielä ainakin viikko, eikös se sit alkais kirjojen ja lappujen mukaan olla ihan valmis elämään...onko ne tehnyt sulle mitään painoarviota vauvan koosta missään vaiheessa?
ajattelin ku oli sinulla niin kamalan iso se masu jo kauan sitten, et onkaise aika iso vauva? :heart:
osaan vain kuvitella kuin hankala olo on ja kun tosiaan odottaa kaikkien vaivojensa kanssa niin se aika tuntuu entistä pidemmältä ja päivät tuntuu vaan matelevan :/
pidetään peukkuja sinunkin kohdalla ettei ainakaan menisi yliajan ja saisitte vauvan piakkoin, kun viikot sen sallii :heart:


äippä vieläkö täällä?? vai onko tutkimus tehnyt tehtävänsä?? =)

memmu84 ei kannata miettiä että kyselisi tyhmiä =) ihan reilusti voi kysyä ja ei täällä kukaan ajattele että olipa tyhmä kysymys :heart: sitä oli itsekin ihan pihalla kaikesta silloin kun esikoista odotti =)

jane85 ja rv 22+2
 
huomenta!

jane85: ei ole tehnyt mitään painoarvioo.. Minulla oli tuosta tytöstä isompi maha ja neiti painoi 3360g, et ihan sopivan kokoinen. Neuvolassa epäil että saattaa tulla pienempi vauva kuin mitä janna oli. Saas nähdä =) No onneksi mulla ei voi mennä vauvan syntymä yli lasketun ajan ku on se leikkaus tasan 39 viikolla :heart: eli ei tässä kauaa tarvii enää odotella.

Taas sattuu vasemmalle puolelle alavatsaa :( Supparit meni yöllä ohi, ei onneksi tarvinnu mihinkään lähteä. Otin sit eilen puolikkaan nukahtamis tapletin ja kyllä sain nukuttua hyvin ku uneen pääsi =)
Jos tämä kipu menee ohi niin jos sitä jaksaisi imuroida ja iltapäivällä siskon tytön 2v synttärit. Mies lähti koulutukseen :( kiva v-loppu ku ei mies pahemmin kotona. Tulee tänäänkin vasta illalla kotia :(

No johan oli taas sekavasti kirjoitettu, taitaa aivot viel jatkaa unia :LOL:

JanuLiitus ja kirppu 35+3
 
huoh... täällä edelleen |O

vetäydyn nyt viikonlopun viettoon, joten jos ei kuulu minusta ennen maanantaita, niin en mä synnärillä ainakaan ole... Koitan nyt vaan lyödä jäitä hattuun, alkaa tuo v*tutuskäyrä oleen sen verran pinkeenä... :headwall:

äippä ja nytty rv 40+4 :heart:
 
huomenta :wave:

mikäs meininki täällä on tänään? :D enpä kehtaa edes kysyä et onko äippä täällä vielä... toivon vain että et ole :heart: :heart: ellei ole hyviä uutisia kerrottavana.. :heart:

JanuLiitus ai niin, unohdin etä sinulla oli se sovittu aika synnytykseen :D mitäs ne sit tekee jos se haluaakin syntyä aiemmin?? ilmeisesti leikkaus joka tapauksessa?
utelias minä taas.. :D

käykö täällä enää niitä meidän nuoria äitejä, jotka on jo lapsosen saanut???
nyt ei muistu nimimerkit mieleen, mut tulkaahan kertomaan kuulumisia, jos täällä käytte vielä??

oma (.) supistuksia ollu ja jotain ihme selkäsärkyä myös...sain lääkärillekkin ajan vasta vk:lle 26 tarkastukseen, onko paikat pysyny kiinni..
eka neuvolalääkärillä, siellä oli joku tosi pieni "rako" kuulemma, joka kylläkin voi olla normaalia uudelleensynnyttäjällä..mut jotenki sellainen olo että tuolla alapäässä ei taida olla kaikki ihan ok.
eilen oli myös kauhea paineentunne alapäässä..tuntu et jos olis vähä ponnistanu niin sieltä olis tullu jotain ulos asti.. :whistle: eipä auta kun odotella sitä lääkäriaikaa... :/

palaillaan taas tässä..nyt aamupesulle :D meinaa itseltä aina viivästyä nämä aamutoimet kun pitää lapset eka huolehtii.. :)

jane85 ja rv 22+4
 

Yhteistyössä