alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Neuvolakuulumisia:
- paino:+650g/vko eli 10 kg alusta tullut lisää...
- paineet 122/56
- pissa puhdas
- hb 112 (2kk:n rautakuurista huolimatta :eek: )
- vauvan syke +146
- tarjonta:?
- sf:29 (johtuen vauvan asennosta...)

eli ei edellenkää ole nytty rt:ssa... pää alaspäin viistosti kuten viimeksikin... :headwall:
seuraavaksi tilanne arvioidaan viikon 36 lääkärineuvolassa ja ellei tuohon mennessä ole kääntynyt niin äitipolille ilmeisesti sitten lähete...piru :kieh:

muuten siis kaikki kunnossa=)
 
hyviä neuvolakuulumisia äippä 84.. :heart: eiköhän se pikkuinen saada sieltä ihan oikein päin kuitenkin..eikös sillä suunta ollut kuitenkin ihan oikea? :) ja onhan tässä vielä aikaakin.
mitäs tänne muille kuuluu? =)

jane85 rv 16+1
 
Jane85: Juu, toivotaan parasta... jotenkin vaa stressaa tuo asia :ashamed: vaikka onhan tässä nyt vielä vajaa pari viikkoa aikaa ja sitten se ulkoisen kääntämisyrityksen mahollisuus, mutta....

helou kaikki muut???

äippä ja nytty rv 34+3 :heart:
 
kyllä se siitä vielä kääntyy..pahemmminki voisi olla asiat(jos vauva olisi vielä kokonaan perätilassa :) ) ajattele positiivisesti :hug:

nyt on kyllä porukka hävinnyt ihan kokonaan..huhuuu :wave:
jäänköhän mä tänne ihan yksin nosteleen pinoa kun äippä 84 saa vauvan?? :(

 
noin olen yrittänyt ajatella, mutta sitten päähäni pälkähti ajatus, että ellei vauva suostukaan kääntymään, niin onko ainoa vaihtoehto sectio :eek: ?

Onneksi mäkin hillun täällä vielä muutaman viikon (toivottavasti) niin sun ei tarvii yksin jutustella :LOL:
 
no sitä en kyllä tiedä.mut eiköhän lääkäri saa viimestään käännettyä pikkusen, jos ei itse vielä ole kääntynyt..ja voihan se olla että just vasta kun synnytys alkaa niin lapsi ns. valahtaa alas sieltä.. :whistle: ehkä...
mutta toivotaan parasta kuitenkin :)
 
hei taas pitkästä aikaa!! =)

mulla oli eilen sokerirasitustesti ja oon niiiin onnellinen, kunkaikki arvot olivatkin hyviä. olin lähes 100% varma, että ne ovat liian korkeet, mutta ei!!! :D

äippä84 täällä sama homma, että vauva on poikittain. siis mullahan viikkoja nyt 30, että ehtii se kääntyä jos on kääntyäkseen. ja varmasti sullakin ehtii viel kääntyä. oliko sun vaavil kans pää niinku alaviistoon? mulla oli, että toivoa on jonku verran ainakin.. tää on niin inhottavaa ressata sitä, että kääntyykö. :/

mul oli toissapäivänä lääkärineuvola ja siel oli kaikki onneks ok. paikat viel ihan kiinni yms. verenpaine vaan vähän koholla taas. eli 142/80 muistaakseni. ja sf-mitta 26 eli aika vähän ja juuri sen takia, kun vauva poikittain. ei kuulemma oo liian korkeet nuo verenpaineet terkkarin ja lääkärin mielestä. mitäshän viel.. =)

mä nautin niin hulluna, kun tiet on sulat ja osa kaduista jo puhdistettu.. :p ihana olla ulkona lasten kanssa, kun ei palele. :xmas:

:hug: kaikille!!

jane85 mä ainakn "eksyin" tänne, että et ole ihan yksin ainakaan!! :D sullakin nuita viikkoja yhtäkkiä kertynyt.. wau! :flower:
 
äippä84 Onneks vaavi on sentään viistosti ettei ihan perätilassa. Ehtiihän se vielä kääntyä, niinkun muutkin täällä on sanoneet! =)

Mulla muuten kaikki verikokeet oli kunnossa, eli maksa-arvot sun muut oli hyvät ja pissanäyte puhdas. Hb oli suoniverestä otettuna 104, eli sentään vähän parempi ku neuvolan lukemat. Eli ei tässä ryhdytä mihinkään toimenpiteisiin, kunhan seurataan hemoglobiinia ja syödään rautaa.

Mulla alkaa tulla sellanen tunne, että aika loppuu. Pitäis jotain hankintoja vielä tehdä ennen vauvan syntymää ja siivota. ;) Parin viikon päästä ei oikeastaan voi tietää millon syntyy, tuleeko ajoissa vai päättääkö pysyä vielä pidempään mahassa... Iiks.

MissMama 35+5
 
kiitoksia kaikille tsempityksestä!
Juu, ehtiihän se vielä kääntyä, olen jopa kuullut tapauksista joissa vauva kääntynyt vielä synnytyssalissakin, mutta faktahan on, että melkosen vähän on veijarilla enää tilaa kääntyä, kun huomenna alkaa 36. viikko...
 
huomenta! :wave:
äippä 84 juu, kaikkihan on tosiaan vielä mahdollista..mutta toivotaan parasta että kaikki menisi niinkuin pitää. :)

onhan tänne tullut muitakin :wave:
IllanHämy onhan noita viikkoja kertynyt jo jonkin verran..tuntuu et menee ihan siivillä tää aika kun ei kerkiä oikeen itseä eikä raskautta ajatellakaan, ennenkuin lapset on saatu nukkumaan.. :) ja yleensä sit pitääkin huolehtia siitä et mieskin pysyy tyytyväisenä :LOL:

suurempi väsymys on alkanu väistymään ja oon jopa saanu siivottua koko viikonlopun :D pyykkiä on vielä paljon, minä kun en ole mikään kova pyykinpesijä.. :whistle:

ja ensi viikon maanantaina pitäis viimeistään olla tulokset tullu lv- punktiosta.. voi olla et hyvällä tuurilla tulee jo tälläviikolla.. on tämä odottelu ihan hirveää..saa nähdä uskallanko vastata edes puhelimeen kun soittavat sieltä. :whistle:

juu, nyt alko haiseen, täytyy lähtä vaipanvaihtoon :x

jane85 ja rv 16+4
 
ei oo totta.... :kieh:
Soittelin tossa neuvolaan ja varailin aikaa siihen viimiseen lääkärineuvolaan (kun sijainen neuvolatäti ei sitä viime viikolla osannut antaa...) niin eka vapaa aika oli 22. päivä... eli meitsillä viikkoja 37 ja risat... :eek: Kivakiva... varsinkin jos kerran joutuu vielä tuosta asennosta kontrolliin niin aika myöhään ollaan liikkeellä... alkaa taas usko horjua julkiseen terveydenhuoltoon...
 
huomenta! B) :wave: onhan tänne tullut uusia vanhoja lisää :wave:
majj:lla ei oo enää myöskään pitkä aika että vauva syntyy :)

miten muuten viivi-85??joko vauva on syntynyt??laskettuaika on ainakin mennyt :) tulehan kertomaan kuulumisia, jos vielä tänne eksyt =)

taas lunta satanu yöllä..melkein jo kerkesin luulla että nyt se kesä tulee, mut ei.. :kieh:
olis niin paljon mukavampi olla ulkonakin jos olis pikkasen lämpimämpi ja ei olis tuota lunta..mä en oikein ole mikään talvi ihminen:D

jane85 rv 16+5
 
huomenta vaan!!

mitenhän täs nyt niin kävi, että heräsin väärällä jalalla. :$ äsken otti niin päästä kaikki, ettei mitään järkeä. mies oli eilisen koko päivän koulussa ja tänään lähtikin vasta 10 jälkeen ja on vaan 3 asti, mutta jotenki tympäs ihan hirveesti kaikki. tuli miehellekin sanottua vähän rumasti. :ashamed: kai ne hormonit jyllää.. :snotty:

viime ke.na kun kävin siel lääkärineuvolas, niin vaavihan oli poikittain ja nyt sitten parikolme päivää sitten, kun aamul heräsin, niin maha oli jotenki ihan oudon tuntonen ja erimallinenkin. oon lähes ihan varma, että vauva on käänytynyt, mutta kumminpäin..siitä en varma. potkut tuntuu kyllä ylhäällä tai sivulla.. eli ehkä hyvällä tuurilla se olis oikeinpäin siel. toivotaan! liekkö siks mä vähän hermot kireel, kun nyt tuntuu että se on ihan alhaal ja haluaisin varmituksen siihen, että miten päin se on. hikka tuntuu melko alhaal eli voisko se olla pää alaspäin?

anteeksi tää vuodatus, mutta oon itsekin ihemissään miks näin paljon voi yhtäkkiä ottaa kaikki kupoliin.. koitan tässä piristyä ja vaikka alkaa kohta lasten kans syömään lakritsijätskiä. =) :p ( ja inhottaa tuokin, kun ei tullutkaan viel ihana kevät..lunta täälkin..) :xmas:

IllanHämy 30+4
 
Hellou!!!!
JEE, JEE!!! (Kirjoitettu torstaina 3.4.08)
Kyllä sunnuntain illan supistukset olivatkin ihan aikaan saavia! Täällä taas. Äsken kotiuduttiin sairaalasta!
Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä lähdettiin miehen kanssa sitten sinne kauan odotetun nyytin hakuun!
Sairaalaassa oltiin 00.10. Annoin pissan kun supistusten väli oli reilu 5 minuuttia. Vessa käynnin yhteydessä tuli limatulppakin. Mentiin käyrille oltiin siinä reilu puol tuntia. Supistukset jatkui. Kätilö katsoi/tunnusteli kohdun suun, sanoi olevan 5-6cm auki. Kylpyyn ei keretä mutta mennään saliin suoraan. Supistukset jatkui. Kokeilin ilokaasua, alkoi vaan hirveästi pyörryttää. Ei sopinut meikäläiselle. 1 maissa otettiin salissa vielä pikkaen käyrää. JA KUN kätilö oli laittamassa sitä "anturia" vauvan päähän... kokeili uudestaan kohdun kaulaa. Oltiin auki jo 8cm! Toinen kätilö tuli myös tunnustelemaan... VAUVA OLIKIN PERÄTILASSA!!! niinkun aikaisemmin olin käynnyt saitilla kertomassa, että vauva on perätilassa kauhuissa, ei siinä mitään se meni ohi! Mutta kun NEUVOLALÄÄKÄRI JA HOITAJA sanoi että vauva on kääntynyt RT:ksi ja olin hyvin helpottunut! Mutta eipä ollutkaan! Olin 8cm auki ja vauva edelleen perätilassa! Tilattiin lääkäri paikalle katsomaan tilanne... Murruin ihan täysin itkin ihan vuolaasti ja olin ihan henkisesti paskana!
Lääkäri totesi vauvan perätila potilaaksi. Ja ehdotteli "äidin" kanssa yhteistyötä.. (Eestiläinen, hoono soomi!) Sanoin juu EI! En synnytä vauvaa joka on perätilassa! Uudestaan jankkasi, yhteistyöstä! Karjasin ET EI! En synnytä vauvaa joka on perätilassa, se leikataan mielummin!
Hiljaisena poistui puhelimeen soittamaan lääkäriä yms henkilökuntaa leikkaussaliin! ... Noin klo 02 maissa oltiin leikkuu pöydällä. Ja sektio oli valmis 02.29. Pieni poika tuli maailmaan!
Vauva oli muuten kyllä erinomaisessa kunnossa, mutta napanuora oli kaulan ympärillä 3 kertaa... Mutta onneksi löysällä...
Mutta ei hädän päivää! Vauva oli kuitenkin erinomaisessa kunnossa. Pisteet oli 9 - 9 - 10. Kaikki happi hommelit yms. jutut oli kunnossa, vauvalla ei ollut mitään hätää! Onneksi!
Jos olisin synnyttännyt alakautta napanuora olisi kirraantunut kaulan ympärille tiukemmin mitä alemmaksi se olisi tullut. Mutta onneksi tein VIISAAN päätöksen!
Eli meille syntyi maanantaina LASKETTUNA PÄIVÄNÄ (40+0) klo 02.29 pieni poika 3410g ja 49,5cm. Pipa oli 37cm.
Hauskaa tässä on se että meidän kummatkin lapset ovat syntyneet laskettuna päivänä! Tyttö syntyi 5.12, painoa 3420g ja pituutta 51cm. Klo 02.20 ja poika ks. ylhäältä! ELI HYVIN TÄSMÄLLISIÄ LAPSIA! Melkein samankokoisia!
Pääasia että kaikki meni hyvin, vaikka ei mennyt odotetusti!
Täällä on ihanan pienen pojan ikionnelliset vanhemmat ja yksi "uhma" iso sisko!
Tässä oli hurja synnytys kertomus! Mutta ei jäänyt traumoja vaikka synnytys kääntyikin päälaelleen!
Onnea vauvaantuneille! Ja voimia vielä niille jotka kärvistelee!
Nyt pojan kanssa syömään!

Viivi ja "Mauri" 4 vrk
 
Tulin nyt itsestänikin ilmoittelemaan... Juu, meille on syntynyt poika. Laskettuna päivänä! :heart: En ole oikein kerinnyt kirjoittelemaan. Nämä äidin rakkaat pikkuiset ovat pitäneet ihan työn täyteisenä päivästä toiseen! :LOL:
Kopioin tuon kirjoituksen tuolta maalismassujen sivustolta johon kerkesin mennä aikaisemmin kertomaan synnytys tarinani. =)
Ja nyt tulin laittamaan tuoreempia kuulumia. Vaikka olenkin käynnyt täällä lueskelemassa mut kunnolla ei ole kerinnyt istahtamaan.. ;) ¨
Hei, kaikki jotka olette huolissanne siintä perätilasta... Ei se sektio ole niin kauheaa... Vaikka itsekkin ajattelin. Olin päättänyt synnyttää alakautta. Aikaisemmin olinkin jo johonkin laittanut et itkin 1,5 päivää sitä kun esikerran sain tietää että vauva on perätilassa. Ja neuvolalääkäri ja "todella epävarma" neuvolatäti, olivat kirjoittaneet JO useampaan kertaa neuvolakorttiin että vauva on kääntynyt RT:ksi. Ja itse oletin koko loppu raskauden että vauva on raivotarjonnassa! :| Mutta kuinkas kävikään! :ashamed: Vauva olikin ollut koko raskauden ajan perätilassa. Ja olin 8 cm auki kun kätilöt sanoi että vauva on perätilassa. Luulin että se on kerinnyt kääntymään... Mutta ei se olikinollut koko ajan siellä, onnellisesti! Ja minulle ei tehty enää niiden kahden ultran jälkeen mitään "tilastointia/synnytys arviointia" tilan vuoksi kun "vauvan piti olla rt:nä". Eli ihan synnytys salin pöydän kautta suoraan sektioon. Ei oltu otettu mitään lannekuvia jne. Vauva leikattiin sektiolla. Kun en suostunut synnyttämään alakautta. :| Ja voin väittää että nuo meidän neuvolalääkäri/-täti eivät tainneet tienneet itsekkään mistä on ollut kysymys... :kieh: Mutta nyt meillä on kuitenkin onnellinen loppu tuon raskausden suhteen. Vaikka koko homma kääntyikin ihan päälaelleen. Niin ja itkin koko ajan kun sain tietää että vauva on perätilassa synnytyssalissa, ja jatkoin itkemistä vielä koko sektionkin aikana! :x
Mutta nyt meillä on tuo ihana pikku vauva, johon koko perhe on niin rakastunut! :heart: :heart: =)
Eipä kuitenkaan jäänyt mitään pelkoja jne. vaikka tilanne kääntyikin yht äkkiä päälaelleen! :)
Mutta nyt nukkumaan pika päikkärit kun lapsetkin on nukkumassa!
Palaillaan! Älkää olko huolissanne siintä perätilasta! Vaikka itse pelkäsinkin koko juttua! Mutta nyt olen asian kanssa sujut! :p
 
Onnea paljon viivi-85 :) hienostihan se kuitenkin meni vaikka ei varmaan ihan odotusten mukaisesti =) pääasia että vauvalla ja äitillä kaikki hyvin =) onnea vielä pikkukääröstä :hug: :flower: tulehan kertoilemaan kuulumisia vielä, miten vauva arki on alkanut sujumaan teillä. mitenkäs muuten isosisko on ottanut uuden perheenjäsenen vastaan?

IllanHämy meillä myös vähän hormoonit ylikierroksilla välillä.. :D ja mieshän se on ainoa joka ne joutuu kestämään... :LOL: valitettavasti..mutta onneksi ymmärtää tilanteen jne.. :)
toivottavasti vaavi on ihan oikein päin siellä..ainakin jos potkut tuntuu ylhäällä niin luulis olevan ikea suunta kuitenkin..toivotaan että sielläkin kaikki kuitenkin olisi hyvin :xmas:

jane85 ja rv16+5
 
Onnea viivi-85 nyytistä! :flower:

Illanhämy Voi olla että vauva olis jo kääntynyt kun kerta potkut tuntuu ylhäällä ja sivuilla. Mullakin tuntuu samoissa paikoissa ja rt:ssä on tämä vaavi. Hikka myös tuntuu mulla aika alhaalla.

MissMama 36+2
 
Viivi: Onnea kovasti :flower:
Minä se vaan jaksan ressata tuota vauvan asentoa... poikittain tuntuis olevan ja tosiaan se seuraava neuvola(lääkäri)käynti vasta 22. päivä.... eli siellä kai sitten katsotaan tuo vauvan asento... melkosen myöhälle menee, jos vaikka olisikin tarvetta sille ulkokäännökselle :/
mutta no, pois se vauva sieltä tulee tavalla tai toisella...

Illanhämy: saattaa hyvinkin olla vauva kääntynyt, mutta noilla viikoilla se myös vielä helposti keikahtaa takaisin...Toivottavasti pysyisi=)

mulla myös liikkeet tuntuu ylhäällä ja sivuilla, mutta poikittain kun on, niin johan ne kädet ja jalat huitelee vaikka missä...

äippä ja nytty rv 35+0 :heart:
 
huomenta! B) :wave:
mitäs tänne?? taas menee viikko kauheaa vauhtia :) onko nämä viikot jotenki lyhyempiä nykyään??vai onko sitä muka itse nykyään niin kiireinen et aika menee ihan hujauksessa :D

katsooko teidän lapset aamulla muumilaakson tarinoita?? :) kahdeksalta alkaa kakkosella.. meillä se on ihan ehdoton joka aamu.. :D

ai niin pakko hehkuttaa tännekin..ku meidän poika oppi eilen ryömimään ja konttaaman.. =)

ja taas tulee lunta, ei tämä talvi taida loppua koskaan....

jane85 rv 16+6
 
jane85:meillä katsellaan muumit ja kaikki muukin, mitä sieltä aamulla tulee :LOL:

Täällä taas sataa kolmatta päivää vettä... alkaa tuntua et lapsetkin lentelee pitkin seiniä, kun ei kunnolla pääse ulos...

mullakaan ei nyt mitään ihmeempiä kuulumisia, kun pohdiskelen vaan kokoajan tuota vauvan tarjontaa ja myöhäistä lekuriaikaa :/

mutta pitääpä lähteä siivoilemaan, anoppi tulossa tänään käymään
:whistle:

äippä ja nytty rv 35+1 :heart:
 
Onnea viiville :flower:
Ei ole ei, vähä päälle 6 vk jos sinne asti päästään :) Lääkäri meinannu vähä että syntyis aikasemmin. 34vk:lle asti olen vaan lepolomalla, imuroidakkaan ei saa! :$ :D

Koska muuten saat Jane ne tulokset? :)
 
äippä 84 kyllä meilläkin niitä muita lastenohjelmia katsellaa, mutta siinä leikimisen ohella vain.muumi kun alkaa niin silloin loppuu leikit ja istutaan kiltisti paikoillaan :LOL:
tulee itsekin samalla katseltua, onhan ne kieltämättä aikahyviä vieläkin :LOL:

majj tuloksien pitäis viimeistään tulla maanantaina..mutta sanoivat että jos tuleekin aikaisemmin niin soittavat..nyt sitä oottaa vaan koko ajan surinpiirtein puhelin kourassa et millon ne soittaa :D
koitahan levätä kunnolla ny kun lepolomalla olet :) mikäs viikko sinulla nyt on muuten menossa?

jane85
 

Yhteistyössä