alle 25vuotiaita raskaana olevia äitejä

Jane85: Kannattaa tosiaan miettiä kuinka pitkälle haluat asiaa selvittää... kukin tekee miten oma etiikka sanoo=) mutta tosiaan se keskenmenon riskihän siihen liittyy, ja kuitenkin vain 2,5% sikiöistä, jotka kuuluvat "riskiryhmään", ovat oikeasti kehityshäiriöisiä....

majj:Mulle ei ole kahessa aiemmassa raskaudessa annettu minkäännäkösiä painoarvioita (varmaan paikkakuntakohtaista tuokin???), tästä kolmosesta kävin ylimääräisen polikäynnin, kun neuvolalääkärin mielestä sydänäänissä oli jtn häikkää (mitä sitten ei ollutkaan...) ja silloin sain rv 26+2 arvioksi 917g eli ihan standardivauva olisi tulossa :D

meillä myös äitini ja mummuni saaneet lapsensa nuorina, joten en tehnyt poikkeusta minäkään=)

mutta jeps, lähden tästä kohta kampaajalle, joten :wave:

äippä ja nytty rv 31+1 :heart:
 
äippä 84 niin, se on kyllä totta.. mutta luulen etten pysty miettimään ja ressaamaan koko raskauden ajan että syntyykö sieltä terve lapsi vai ei..kuulemma keskenmnoriski on aika pieni siinä istukkatutkimuksessa ja he tekevät sitä siellä kuulemma päivittäin niin jotenkin uskaltaisin luottaa heidän ammattitaitoon..mutta aion kyllä neuvolassa asiasta puhua ennen kuin teen mitään lopullisia päätöksiä.. loppujen lopuksi riski on aika pieni saada sairas lapsi. ja ainahan se riski on olemassa vaikka ultrasta ei mitään löydetäkään..
mutta oman mielenterveyden kannalta luultavasti jatkotutkimuksiin lähdetään..

katselin kyllä itse tuota ultrakuvaa ja siinä ainakin on nenä selvästi näkyvissä..onko kenelläkään tietoa jos esim. down-lapsi niin tietääkseni nenä ei ole silloin niin selvästi näkyvissä?
ultrassa ne ei siitä puhunut mitään, mutta kävin tietenki heti lukemassa kaikki vaihtoehdot ja näin käsitin siitä..
 
jane: jos nenäluu on hyvin näkyvissä, niin se sulkee pois down- riskiä=) Ja totta, ainahan sieltä voi jollakin tavalla sairas lapsi tulla vaikka kuinka seulottaisiin.....kaikki ei kuitenkaan ole meidän käsissämme=) tsemppiä
:flower:
 
nostetaanpa pinoa vähän.. =) saatiin aika istukatutkimukseen ensviikon tiistaille ja luultavasti näillä näkymin ollaan siihen menossa..kerroin äidilleni raskaudesta myös tänään ja onnellinen oli.. =) pakko se on siihen tutkimukseen mennä, muuten pää räjähtää liiasta miettimisestä.
jaksan uskoa ja toivoa että kaikki menee loppujen lopuksi hyvin =)
jokohan tänään tulee se minun sydänäänilaite postissa, niin pääsis kuuntelemaan pienen ääniä =) täälläpä on hiljaista taas tänään..? mihin kaikki on kadonnut? =) vai olenko itse liian aktiivinen näpyttelijä? :LOL:
 
Heips! jane85 mulla on kans tuttavapiirissä pari perhettä joissa on tyttö ja poika ja kummassakin perheessä tyttö on se vilkkaampi tapaus... Joten voi ollakin jotain perää siinä, että pojat ottaa iisimmin. ;)

Harmillista, että ultrassa tuli ikävänpuoleisia uutisia, toivotaan että lapsi on kuitenkin terve. Jos mulla olis sama tilanne, niin mä myös menisin tutkimuksiin koska epätietoisuus on niiiiin stressaavaa... Kuitenkin sulla on raskaus vielä sen verran alussa, että monta kuukautta on aikaa stressata. Kannattaa yrittää olla huolehtimatta liikaa, kyllä asiat aina järjestyy! :flower:

Mäkin muuten nukuin viime yönä huonosti... Alexander hipsi jo ennen yhtä meidän sänkyyn ja ei saanut nukuttua. Vissiin näki pahoja unia tai jotain, kun koko ajan itki tai kitisi eikä missään ollut hyvä... Herättiinkin jo puol 7 aamulla, vaikka normaalisti nukutaan 8-9 asti. Toivon mukaan nukkuu hyvät päikkärit, että ehtisin minäkin levätä vielä.

majj mä sain Alexanderista terveydenhoitajalla painoarvion joskus viikon 37 tienoilla ja arvio oli 3,2kg. Alexander sitten painoi syntyessään 3kg 160g, eli 40g meni yläkanttiin. Aika hyvin arvioitu. :) Ultrassa en oo ikinä painoarviota saanut, kun en sen rakenneultran jälkeen ole muissa ultrissa ollut. Tosin saattaa olla, että tässä raskaudessa pääsen vielä kerran ultraan... Joudun ehkä käymään äitiyspolilla hemoglobiinin takia, eilen näytti hb olevan 94, vaikka syön 2 rautakapselia päivässä. Ei oikein millään nouse noi arvot, oli vaan laskenut edelliskerrasta... Argh.
 
MissMama: Mulla kans jännittää et miten mun hemoglobiinin käy tässä raskaudessa. Pojan odotuksessa tippu puolvälissä 92 eikä millään suostunu nousee. Loppujen lopuks nousi 98 ku söin 2 rautakapselii päivässä ja päälle viel join semmosta rautamehua. Nyt ku mitattiin hemoglobiini ni oli 116 ja toivon et pysyy siinä.

Ompa ihan hirveen huono olo taas :S Poika onneks päikkäreillä ni mä saan levätä. Kummallista ku mulla toi pahoinvointi vaan menee pahemmaks koko ajan vaik luulis jo loppuvan. Pojasta ei ollu yhtään tämmöstä ja muutenki helpompi raskaus.
 
Ittuli Mulla oli ekassa raskaudessa myös hb koko ajan alhaalla, mutta alle 95 ei kyllä menny ja sillon riitti muistaakseni 1 kapseli päivässä. Tuli juteltua äidin kanssa tästä ja se kertoi, että aikoinaan sillä oli sama juttu, tosin vaan yhdessä raskaudessa kolmesta. Se otti 3 kapselia päivässä ja kävi tutkimuksissa, mitään ei silti löytyny ja hb pysytteli koko ajan siellä 90 tienoilla...

Mulla oli ekassa raskaudessa aika paljon huonoa oloa, tässä toisessa oon siltä suurimmaks osaks säästynyt, mutta väsymys onkin kahta kauheempi. Ja nyt kun vielä oli toi erityisen huonosti nukuttu yö... Toivotaan, että ehdin käydä makuulleni vielä ennen kun Alexander herää. Eka täytyy kyllä istua hetki tässä koneella, hih. :)
 
mukava että löytyy tukijoukko täältä.. =) ei ole oikein sellaisia ystäviäkään kenen kanssa pähkäillä näitä asioita =) ja kyllä sitä hulluksi tulis miettiessä koko raskaus aika sitten että onko lapsi terve..sitten kun saa ne tulokset niin on aikaa sulatella ainakin asiaa monta kuukautta jos jotakin löytyykin..ja paremmin pystyy valmistautumaan tulevaan..niin minä tämän asian olen järkeillyt helpoimmaksi vaihtoehdoksi.. :) vaikka näytteenotossakin on keskenmenoriski, neuvolan mukaan 0,1-1% eli se on 1:100-200..vaikka pelottaa ottaa sitäkään riskiä.
noh, mut toivotaan parasta ja pelätään pahinta..eiköhän se siitä.

meillä pojalla painoarvio oli tasan 2kg viikolla 33+1 ja poika syntyi viikolla 39+3 ja oli 3550g.
tytöllä painoarviot oli vk28+1: 1kg, vk30+1: 1,3 vk33+1: 1,7 ja viikolla 36+1 oli 2235g ja syntymäpaino oli 2830g viikolla 40+6.
 
ja hemoglopinista sen verran että minulla myös joka raskaudessa pysytellyt siinä 90-100 vaikka rautatabletteja kaksi päivässä joutunut ottamaan..nyt on alkanut väsymys vaivata yhtäkkiä ja luulen että se on taas tipahtanut..no, ensi viikolla on lääkärinla ja siellä sekin selviää.. =)
 
Mä oon jane85 sun kanssa samoilla linjoilla tossa, että jos jotain ilmenee niin onpahan aikaa sulattaa sitä ja suunnitella asioita sen mukaan. Toi keskenmenon riski on myös suhteellisen olematon ja jos lapsi ei oliskaan terve niin onhan sillä siinäkin tapauksessa huonommat mahdollisuudet syntyä kun terveen lapsen...

Kylläpä sulle on tehty monet paivoarviot. Onko noi ihan neuvolassa tehtyjä vai ultrassa? Mulle sanottiin neuvolassa, että painoarvio tehdään yleensä vasta siellä viikoilla 36-37. Mutta vaihteleehan noi paikkakunnittain aika paljonkin...
 
ei meillekään ole kun kaksi ultraa..jouduin käymään parin viikon välein ultrassa koska vauva oli aika pienikokoinen.. mutta ihan voin sanoa että vaikka väittivät pienikokoiseksi niin oli siinä silti työtä saada se ulos :LOL: ja mielestäni syntymäpaino oli kuitenkin ihan sopiva.
pojalla jouduin kerran käymään uudestaan ultrattavana koska oli rakenneultrassa viikkoa pienempi mitä olisi pitänyt olla..vähän turhan tarkkoja mielestäni välillä nuo mutta sainpa katsella pikkuista useammin :D ja onhan se hyvä että tutkivat perusteellisesti kaiken mahdollisen :)
jee, tuli postissa sydänäänilaite.. :) pääsee illalla kuuntelemaan pikkuisen menoja =)
 
Miltäs ne sydänäänet kuulostaa? =)

Ihan hyvältä toi tytön syntymäpaino myös kuulostaa, mutta onhan se hyvä että ne varmuuden vuoksi tarkistaa. Ja mun mielestä loppuraskaudessa vois muutenkin olla vielä yks ultrakäynti. Kun se toinen ultra on siellä viikon 20 tienoilla niin sit on kuitenkin vielä pitkä aika ennen lapsen syntymää. Mulla ainakin tullu välilä sellanen tunne, että olispa kiva saada varmistus et kaikki on hyvin...
 
MissMama oikein hyvältä kuulosti sydänäänet :) kyllä kannatti hommata tuo hökötys. en olis uskonu että niinkin selvästi kuuluu, vaikka toi on aika lelun näköinen. =)
samaa mieltä siitä et sais olla enemmän ultria..kyllä se on pitkä aika odottaa. vaik yks sit taas johonki viikolle 30, olis hyvä.

Tervetuloa mukaan twin-08 =)
 
MissMama oikein hyvältä kuulosti sydänäänet :) kyllä kannatti hommata tuo hökötys. en olis uskonu että niinkin selvästi kuuluu, vaikka toi on aika lelun näköinen. =)
samaa mieltä siitä et sais olla enemmän ultria..kyllä se on pitkä aika odottaa. vaik yks sit taas johonki viikolle 30, olis hyvä.

Tervetuloa mukaan twin-08 =)
 
Jane85: tsemppiä siihen tutkimukseen! mä kans aikanani harkitsin tuota doppleria, mutta mulla kun on liikkeet tuntuneet jo 14. viikolta alkaen niin eipä sitten tarvinnut hommata=)

Ihme homma nuo painoarviot, mulle ei ole kahdessa aiemmassa raskaudessa tehty minkäänlaisia arvioita...varmaan kuntakohtaista tuokin? tästä kolmosesta tekivät arvion siinä ylimääräisessä äitipolikontrollissa, jossa kävin niiden sydänäänten vuoksi....

Huh, musta tuntuu että tämä vesseli ei ymmärrä keikauttaa itseään rt:aan koskaan :headwall: eilenki jumputti (olettaisin että jaloillaan) rakkoon niin, että olin ihan varma että nyt lirahti housuun :ashamed: saisi kyllä alkaa kääntymään...mutta onneksi on vielä aikaa...

äippä ja nytty rv 31+2 :heart:
 
haudi!

Jane85 tsemppiä tutkimuksiin täältäkin roppakaupalla ja voimia jokaiseen päätökseen! Toivotaan, että pikkunen on kaikesta huolimatta terve. ja mä olen myöskin tuota doppleria harkinnut, mutta kun en oo saanut aikaseksi tilata ja nyt en varmaan enää viitsi, kun alan pikkuhiljaa odottelemaan liikkeitä... vielä en ainakaan ole tunnistanut mitään erikoista :) sellaista piti kysymäni, ottavatko neuvolassa helpostikin kuuntelemaan sydänäänet, jos epäilee jonkin olevan huonosti? Kun musta tuntuu, että toi meidän neuvola on kiireinen, ettei ne ehdi mihkään väliin ylimääräsiä ääniä kuuntelemaan...:/

Onpas masentava ilma ulkona, sataa räntää :( pöh.

suhveli rv 14+1 :heart:
 
kiitoksia teille ymmärryksestä =)
suhveli meillä ei ainakaan luultavasti pääse kuuntelemaan ääniä, ellei aikaa olla erikseen sovittu..mutta ystävälläni taas oli neuvolasta sanottu, että ihan millon vaan voi tulla kuuntelemaan..

äippä 84 mä taas oon sellanen panikoija, et vaikka liikkeet tuntuisikin niin olen huolissani heti, jos ei niitä vähään aikaan kuulu :) ja varmasti ainakin tässä raskaudessa vielä helpommin, kun tämä alku lähtikin sit tällätavalla käyntiin..
juuri kerroin ystävälleni meidän raskaudesta jne..heillä oli puolisen vuotta sittn sama tilanne ja heillä lapsi oli pahasti sairas..he päättivät keskeyttää raskauden..hassu vaan että heillä oli myös tosi suuret mahdollisuudet ( 1:125) saada terve lapsi. huonoa tuuria oli heillä..kyllä alkoi pelottaa kovasti, kun kuulin..
mutta täytyy vaan toivoa että kaikki olisi meillä hyvin kuitenkin..

täällä alkoi aurinko paistaa B) tuli heti parempi mielikin :D

jane85 ja 13+0
 
äippä 84 onhan sillä vauvalla vielä aikaa kääntyä..muistaakseni meillä poika oli vielä miten sattuu masussa samoilla viikoilla..hetkessähän se kääntyy sieltä =) toivotaan nyt että kuitenkin pian ettei tarvii turhaan sinun huolehtia :) ja eikös ne yritä lasta kääntääkkin,jos alkaa näyttämään ettei se rupea kääntyileen itse siellä?
 
Missäs päin Helsinkiä twin-08 asustelet? En kovin montaa äitiä täältä Helsingistä tunne, joten kiva olis tutustua uusiin ihmisiin! :)

jane85 harmi, että sun ystäville oli käynyt noin. Onneks sulla on kuitenkin todennäköisyydet puolellas! =) Tääl on kans kauhee sää, harmittaa kun eilen oli niin keväinen ilma että ajattelin talven olevan jo ohi... Nyyh.

Mulla on nyt rv 32+4 ja poika on jo mahassa kääntynyt pää alaspäin. Muutenkin on jo laskeutunut tosi alas, tosin sama oli ekassakin raskaudessa. Kovasti vaan on tullut harjoitussupistuksia. Toivotaan että kundi pysyy mahassa kuitenkin vielä ens kuun loppuun saakka ainakin. :)

Sain muuten tänään kirjeen tuolta Naistenklinikalta, että täytyy ens viikolla mennä sinne tutkimuksiin tuon hemoglobiinin takia. Apuva, tutkimuksissa kestää 1-2 tuntia, mitähän kaikkea ne siellä tekee? Onko kukaan muu ollut tämmösessä tutkimuksessa? Noh, toivon mukaan ultraavat ainakin. ;)

Ultrasta tuli vielä mieleen semmonen, että kyllähän viime lääkärikäynnillä lääkäri katsoi ultrasta vauvaa. Aiemmin siellä ei oo ollut koko laitetta, mutta ne on nyt vähän aika sit saaneet. Eli oonahn mä tosiaan ollut jo 3 kertaa ultrassa tämän raskauden tiimoilta. Mutta se neuvolan ultra ei kyllä ole läheskään niin selvä kun äitiyspolilla. Eikä se lääkäri oikein muuta sanonut kun että 'hyvältä näyttää'...
 
huomenta!
itselläni oli tuo hemoglobiini aika matala koko ajan vaikka söin rautaa..yleensä se on ollut tuota 97 luokkaa. ei koskaan tarvinut kuitenkan tutkimuksiin mennä..luulisin että siellä otetaan ainakin jotain verikokeita..ja toivotaan että saat lääkkeen joka auttaa siinä..se on tosiaan inhottava jos hemoglobiini on alhainen niin väsymys on päällimmäisenä vain mielessä..

istuin taas eilisen illan vaan sohvalla ja kuuntelin sydänääniä samalla kun katoin elokuvaa :xmas: tulee heti jotenkin helpottunu olo kun vahva syke kuuluu. =)

nyt on jo ihme kun ei ole tyttö herännyt vieläkään..nousin pojan kans ylös jo ennen seitsemää..no hyvä vaan että nukkuu nyt vähän pidempään jos sitä lähtisi tänään tuonne perhekerhoon lasten kans..
onko teidän paikkakunnilla perhekerhoja? mä en ole kauaa tiennyt edes tästä kerhosta mikä täällä on, mut oon muutaman kerran käynyt siellä ja on kyllä ihan mukava paikka..lapset saa leikkiä keskenään ja itse voi muiden äitien kanssa jutella..no yleensä kyllä leikin tytön kans, ku siellä suurin osa äideistä vähän vanhempia ja en oikein ole osannut ottaa kantaa heidän keskusteluihin =) sitten taas tuntuu et ne pari nuorempaa joka siellä on käynyt kyselee vaan jotain lapsien kehityksestä ja suurinpirtein kilpailee et kenen lapsi on oppinut aiemmin käveleen.. :whistle: jotenkin olen katsonut paremmaksi käydä siellä ihan vain leikkimässä, saa toteuttaa itseään :LOL:

ahaa tyttö heräsi, ruvetaan aamupalalle =)

jane85 ja 13+1
 
Huomenta ja tervetuloa uudet =)

Siitä onkin pari päivää kun olen viimeksi kirjoittanu. On ollu veto niin pois ettei vaan ole jaksanu kirjoittaa mitään. Eilen alkoi migreeni, mutta onneksi huomasin sen ajoissa niin sain sen heti rauhoittuu, en meinaa tahdo enää sairaalaan sen takia :/ Meinaa silmät painua väkisin kiinni, ei saa nykyään nukuttua kun ei saa kunnolla hengitettyä :snotty: Täytyy ensi viikolla neuvolalääkärille puhua tuosta, jos se osais antaa neuvoja niin jaksaa loppuun asti. Meinaa ottaa aika koville kun ei saa nukuttua ja päivät pitää yrittää olla hereillä tytön kanssa.

Jee, nyt täytyy hehkuttaa :D Ensimmäinen yö takana ilman vaippaa =) Meidän neiti on ollu päiväkuiva siitä asti kun täytti 1v7kk ja nyt sitten päätin että otan vaipan yölläkin pois, kun aika monena yönä on ollu kuiva vaippa. Ja tänä aamuna pikkarit oli ihan kuivat =) Helpottaa hirveästi kun Janna on kuiva kun pikkainen syntyy. Säästyy yhdet vaipparahat :D
Mites muilla on kuivaksi oppiminen mennyt, vai onko vielä vaipat käytössä?

Olen kolmena päivänä pessyt kirpun vaatteita, aina yhden koneellisen päivässä koska meillä on vain yksi teline niin ei mahdu enempää kuivumaan :snotty: Tänään täytyis viimeiset vaatteet ottaa telineeltä pois ja viikata kaappiin :) Sit ei tarvii enää pestä kuin sitterin päällinen, joka jostain kumman syystä on ruoassa :whistle: Ei suinkaan Jannaa siinä syötetty :D Pitäis myös muistaa palauttaa tänään hoitolaukku lastentarvikkeeseen. Ostettiin kiva hoitolaukku toissapäivänä ja kun kotia pääsin ja eilen rupesin sitä kattoo niin jo yx nappi irtos :kieh: Täytyy käydä vaihtaa uuteen.

Niin juu nuista kerhoista. On täällä tiistaisin joku perhekerho, mutta se on niin aikaisin että ei myö sinne koskaan ehditä :| Olen yrittäny netin kautta etsiä jotain kerhoa mihin likka pääsisi kerran tai pari viikossa leikkii muiden ikäistensä kanssa, mutta huonoin tuloksin. Ehkä mä olen vain niin huono etsimään :ashamed:
Nyt mulla kyllä menee silmät kiinni koko ajan, joten :wave:

JanuLiitus ja kirppu 26+2
 
Heips=)
Jane85: Juu, onhan meidän nytyllä vielä aikaa kääntyillä... tytötkin kääntyneet vasta 31 ja 32 viikoilla, en tiedä miks oon nyt niin malttamaton :ashamed: ja yrittävät tosiaan tehdä käännöksen ellei vauva itse käänny, mutta olen kuullut siitä toimenpiteestä paljon negatiivista, niin en sitte tiä...

Täällä on myös MLL:n ja seurakunnan perhekerho.. Tuolla mll:llä olen joskus käynyt (olen työskennellytkin mll:n leivissä...), mutta mä en oikein oo sellanen "kerhoäiti" :LOL:

Huh, eilen sain väkerrettyä meiän hääkutsut melkein valmiiksi (pikkusen hidasta näiden apurien kanssa... :whistle: ) ja sekin homma on siis melkein tehty... paljon on silti vielä jäljellä...

äippä ja nytty rv 31+3 :heart:
 
JanuLiitus Meillä 2v. poika käyttää vielä vaippoja. Viime vuoden lopulla kävi jo muutamia kertoja potalla pisulla, mutta kun tammikuussa muutettiin takaisin meidän remontoituun kotiin (asuttiin siis viime vuoden lopussa evakkoasunnossa) niin loppui pottailu. Nyt on sellainen vaihe, että ei suostu edes hetkeksi istahtamaan potalle. En oo sitten viittinyt painostaa. Olisin toivonu, että ennen tokan lapsen tuloa olis oppinut päiväkuivaksi, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Kotona poika on välillä joko kokonaan ilman vaippaa ja housuja tai sitten housut on, mutta alla ei vaippaa. Eipä oo silti suostunut potalle. Noh, hiljaa hyvää tulee. ;)

jane85 täällä päin on kyllä joku kerho, mutta mä en oo niin kerho ihminen, etten ole tutustunut enempiä mitä kaikkea olis tarjolla. Eikä siis olla kertaakaan käytykään tommosessa. Mä en ole edes innokas puistossakävijä, mutta käydään kuitenkin puistoissa ihan pojan takia. Itseä ärsyttää kun kaikki äidit tarkkailee mun ja pojan touhuja koko ajan. Tulee jotenki vaivautunu olo. Ja aika monta eri poikaa on myös joko töninyt tai lyönyt tms. mun poikaa, sekin inhottaa kun äidit vaan hymyilee vierellä. Mä nään aina punasta. Mun Alexander ei ole sellanen puolustautuja... Nään välillä sen ilmeestä, että tekis mieli itkeä, mutta ei halua muiden nähden. Sen takia käydään mieluummin sellaisina aikoina puistoissa kun siellä on mahdollisimman vähän ihmisiä. En oikein osaa komentaa tuntemattomia lapsia, mutta jos tulee ikävä tilanne niin haen kyllä oman lapsen pois tms.

Mutta mutta... Toivon mukaan siellä hemoglobiini -tutkimuksissa löytyy keino miten sais nostettua noita arvoja. Voin sitten kertoilla, että mitä kaikkea ne siellä teki. :)

MissMama rv 32+5
 

Yhteistyössä