Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

ANSELMIINA niimpä. Mäkin olen ollu +2 vauva-ajan n. 3-4v asti, mutta miinus jotain painossa. Pituus tuli ensin, sit vasta vähän painoakin :) Kaveri taas oli "lyhyt-lihava" vauva ja nyt tekee mallintöitä :D

HALTIA meillä sama homma. Ton syöttiksen kanssa. Hirvittää välillä. Ja kans kaakelilattia. Muuten, hommatkaa taaperokärry!! On ihan pop!!

ALKO ei oo muuttunu. Juodaan samalla lailla joskus ruan kans punaviiniä, siis useamminkin ku "viikonloppuna". Samoin skumppaa sillontällön. Kumpikaan ei juo juuri siideri-kaljajuttuja edelleenkään, mies joskus saunailloissa tms. Humalajuttuja ei oo meilläkään. Mut mäkin koen, et ennemmin ilkeen hakee sen viinipullon kaupasta ku "yhden kaljan", siis jos oon lapsen kans kaupassa :D..
 
Viimeksi muokattu:
ALKO: Mä saatan viikonloppuna ottaa siiderin tai kaksi. Mies ei kotioloissa ota mitään tosi harvoja poikkeuksia (uusi-vuosi tms.) lukuunottamatta. Humalajutut sitten molemmilla niin, että lapsi on jossain hoidossa eikä sitä näkemässä.

SYÖTTÖTUOLIN VALJAAT: ei ole meilläkään, mutta ehkä pitäis hankkia. On sen näköistä välillä meno siinä...

HALTIA: Mä olen kierrelly monesti täällä noita itsepalvelukirppareita ja tosi paljo olen ostanu kans niistä vaatteita. Mut on kaikenlaista myyjä kyllä. Jotkut tuo niin likasiakin myyntiin, että en itte ikinä ilkeis...ja jotkut pyytää kirpparivaatteista aivan älyttömiä hintoja. Itte yritän saada huomenna pöytäpaikkaa MLL:n kirpparille mikä olis sit sunnuntaina. Katotaan onnaako.

ANSELMIINA: meillä kohtapuoliin typyllä just se ylimääräinen 10kk painokontr. mutta musta näyttää tuo jotenkin pulskemmalle nyt kun juo tuota korviketta ja pystyn itse kattomaan vähän paljonko sitä menee...luulen, että mulla tuo rintamaidon tulo oli imetyksen loppuaikana aika vähästä.

Täällä noustaan seisomaan kaikkea mahdollista vasten mistä vaan saa otteen :)
Nyt katteleen BB:tä.

Bartsu
 
alsemi Kattelinpa omaa neuvolakorttia niin oon ollut 7kk iässä 9400g/72cm ja Aava oli 6.5kk 7770g/70cm. Aavan paino meni viimeksi miinuksella,mutta en muista paljonko oli. Neuvolatäti sanoi,että ei tartte lisäsyötellä. OOn kuullut,että Hesassa/vantaalla joissakin neuvoloissa on tullut noottia jos ei oo kuukaudessa tullut yli 500g painoa. saa nähdä mitä ne tuolla Tuusulassa sanoo meille..

valjaat On valmiina,mutta ei oo vielä tarvittu. Sen verran hyvin pysynyt ainakin vielä tuolissa.

haltia Itsekin mietin just yksi viikonloppu,että pitäisi mennä Vallillan makasiineille. Pitäisi alkaa ostelee jo seuraavia kokoja valmiiksi.

bardolino HIenoa,kun noustaan . :)

On muuten nukkumaanmeno aikamoista härdelliä,kun paljon uusia taitoja. Pitää osua just kohdalleen se nukkumaanlaitto tai muuten menee ihan perselleeen. Muutamana iltana taas katseltu kelloa vielä 21.00 aikaan ja toinen ihan sippi. Pakko vaan silti nousta pystyyn. Onneksi tämä on vaan hetkittäin ei joka ilta.

alkoholia juodaan meillä tosi vähän. Itte oon juonut yhden siiderin synnytyksen jälkeen ja mies ennen kohtausta joi välillä pari kaljaa. Nytkun on rajoitukset päällä niin ei oo kolmeen kuukauteen juonut mitään.
 
alkosta, välillä otetaan viikonloppuisin yhdessä pari lasia viiniä tai pari olutta/siideriä siinä vaiheessa kun poika on mennyt nukkumaan. Sitten ollaan pari kertaa käyty yhdessä reissussa ja on otettu enemmän ja myös erikseen ollaan käyty viihteellä kumpikin, mies tosin enemmän. Mutta on kyllä miehelläkin rauhoittunut tuo viihde-elämä huomattavasti siitä mitä se oli joskus pari vuotta sitten.

Koitin tänään syöttää ekaa kertaa pojalle noita 8kk möykky-soseita, ei ihan kauhean hyvin mennyt. Kakoi koko ajan ja sylki suurimman osan ruuasta ulos... Mites muilla, alkaako nuo kokkareet kelvata kun malttaa vaan tarjota?

Olin viime viikonlopun poissa kotoa näkemässä kavereita ja mies oli kahdestaan pojan kanssa. Hienosti olivat pärjänneet ja käyneet mm. yhdessä soittamassa rumpuja ja kylvyssä =) Kyllä meinasi itselle tulla kauhea ikävä välillä ja oli ihana nähdä kun tulin kotiin kuinka poika innostui nähdessään minut :heart:
 
Heipä hei

Kengät ja muut ulkovarusteet
Meillä ne ovat vielä kaupassa, odottelen että näen, millaisia varusteita tarvitaan. Alkuun pärjätään äp:n toppapuvulla ja kevyellä haalarilla (joka on nyt jo käytössä) sekä villasukilla. En ole päästänyt poikaa ryömimään hiekkalaatikolle tms, sillä tunkee kaiken, ihan kaiken, suuhunsa.

Unet
Minun on pitänyt alkaa laittaa lasta iltaisin nukkumaan vähän aiemmin kuin ennen. Nykyään on paras, jos lapsi on menossa nukkumaan jo hyvissä ajoin ennen puolta yhdeksää. Mies tosin vähän toppuuttelee, että lapsi herää sitten tavallista aiemmin. Hänen työmatkansa aikana kokeilin laittaa monena iltana aikaisemmin nukkumaan eikä vaikuttanut aamuheräämisiin. Poika on iltaisin väsynyt ja nukahtaa helposti. Aamuheräämiset ovatkin sitten kyllä nykyään usein jo siinä viiden-puoli kuuden aikaan, joskus menee melkein puoli seitsemäänkin. Kerran syö yöllä, välillä (harvoin) jopa kaksi. Minusta tuntuu, että alkoi nukahtaa nopeammin, kun siirryin tissi-iltanukuttamisesta tuttipullonukuttamiseen. Päiväunet ovat tasaantuneet kaksiin, yhdet aamupäivällä n. 9.20-10.50 ja toiset iltapäivällä. Silloin nukkuu joskus jopa yli 2 tuntia, joskus vain alle tunnin.

Omasta ajasta
Viikonloppuna otin omaa aikaa ja olin poissa kotoa 2½ tuntia. Poika ei olltu suostunut nukkumaan eikä oikein syömäänkään, ja mies ei ollut mitenkään hyvällä tuulella... Voi voi, tuli sellainen olo, että ei heti huvita mennä uudestaan :( . Ennen kotiinpaluuta oli kyllä tosi hyvä mieli. Kyllä oma aika olisi tärkeää!

Kirjoista ja muista kielletyistä asioista
Meillä poikaa kiinnostavat ihan älyttömästi johdot. Ne ovat yksiselitteisesti ei-asioita, sillä pelkään hänen vetävän joskus jotain päällensä. Viherkasvi on edelleen lattialla, sinne poika tekee yllätyshyökkäyksiä lähes joka päivä (kasvin edessä on pullo, jossa on kivä, joten kuulen, kun lähestyy...). Ei- sanaa harjoitellaan... Tosi kiinnostava on myöskin paperipino kirjahyllyssä, sekin on ehdoton ei-paikka. Huoh. Tänään tuli ensimmäinen harmi-itku ei-sanan johdosta. Siitä tuli tavallaan hyvä mieli- ehkä se itku tarkoitata, että hän alkaa ymmärtää sanan merkityksen?

Liikkuminen ja istuminen
Poikanen on istunut joitain viikkoja, nykyään ei enää kovin usein kaatuilekaan. Aluksi muksahti muutamia kertoja selälleen, se oli inhaa. Pääsee näppärästi itse istuma-asentoon. Viime viikolla lapsi alkoi konttia, ja seisomaan on noussut tukea vasten muutamana päivänä.

Pottailua
Hankimme kuukausi sitten potan, kun kakkaaminen sattui pieneen niin kovasti. Tykkää istua potalla ja nyt on kakka tullut pottaan lähes päivittäin reilun kolmen viikon ajan. Yleensä sinne tulee ainakin pissa. Kakan on viime viikkoina tehnyt vaippaan vain, jos ei ole ollut pottaa saatavilla. Olen hämmästynyt, sillä alunperin ajattelin hankkia potan vasta joskus talvella. Tuo pottatouhu on kyllä helpottanut pienen kakka-asiaa huomattavasti. Enää ei tarvitse itkeä kakan tekemistä kuin todella harvoin. Aluksi laitoin pojan potalle, kun huomasin kakan olevan tulossa, mutta nykyään laitan n. 3-5 kertaa päivässä, usein silloin, kun itsekin käyn vessassa (näppärää, kun voi samalla vahtia). Reilun viikon ajan lapsi on alkanut tehdä kakan pottaan, vaikka alunperin on näyttänyt, ettei hänellä edes ole hätä.

Keinuminen
Olen melkein unohtanut laittaa lapsen keinuun! Kesällä säästelin sitä, kun oli niin paljon kaikkea muuta hauskaa ja uutta. Täytyykin keinuttaa joku päivä :) .

Unipussista
Meillä on unipussi, mutta nyt en ole sitä kokeillut. Tyynyliina toimi meillä hyvin kesällä. Viime talven poika nukkui unipussissa.

Valjaista
Jep, meillä todellakin on tripptrappissa valjaat :). Poika ponkailee sen verran, että en ilman uskaltaisi jättää edes siksi aikaa, kun haen lusikan laatikosta siitä metrin päästä.

Syömisestä
Meidän ipana syö yleensä ihan valtavia annoksia. Joskus hampaiden tulo vaikuttaa niin, että jollain ruualla syö huonommin, mutta muuten popsii kyllä hyvällä halulla. Soseita vaan ollaan annettu, ja tavallista "aikuisten puuroa". Banaani on lapsen ehdotonta lempiruokaa ja sitä olen antanut välillä pikkuruisina palasina. Ei kyllä oikein tykkää niistä palasista. Soseet ovat aika karkeita ja ne menevät hyvin. Lapsi ymmärtää selvästi, kun kysyn, haluatko banaania. Katsoo tiiviisti ja nyökyttelee. Samoin aina, kun suu on tyhjä, ja lisää banaania saisi antaa :) .

Alkoholista..
Minulla väheni aika minimiin, kun aloitettiin lapsettomuushoidot. Silloin tällöin nykyään otan vähän viiniä tai siideriä. Sama juttu miehellä, ei kovin usein. Ehkä pari kertaa kuussa kumpikin. Ei minua kyllä nolota ostaa juomia, kun lapsi on mukana.

Jaahas, poikanen heräsi..

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
BARTSU hienoo,teillä jo seistä törötellään :)!!

MILLIS heh, se on muute hassu juttu. Meilläki tyttö on joskus nukkumaan mennessä ihan väsy,mut sit tulee se maaginen piristyminen ku pääsee sänkyyn :) Aikansa pitää poukkolla seisomaan.

EMILY me ei oo koskaan syöty 8kk soseita --tai onpas,maistettu kerran. Sillo ku vielä syötiin soseita,niin tein soseet sellasiksi että laitoin jo 6kk iässä isoja möykkyjä. Kai se tottu. Nyt sitte sormiruokaillessa tyttö syö tomaatitkin kokonaisena lohkoina kuorineen,joten möykyt ei haittaa :) Toisilla menee kauemmin ja toisille maistuu heti. Ajan kanssa,usko pois.

KUUMETTA se on aika yleinen "harha" että illan venytys pidentäisi aamua. yleensä käy päin vastoin. Ja aika moni kokenu tän saman. Ei vaikuta meilläkään,sama laitanko klo 18 vai klo 21 nukkumaan,silti aamu alkaa about samoihin aikoihin. Ainoo vaan et jos joskus menty sillo klo 21 nukkumaan niin aamu on ihan narinaa ja nitinää--ei riitä unet.

Onks muiden muksut oikeesti näin "unikriittisiä"??! Siis meillä 30min liian vähän unta näkyy heti tytön olemuksessa. Kaikki on tylsää, kiukuttaa ja kenkuttaa. Esim. jos nukkuu pv vain 45min nii elämä on ihan nurin, reilu tunti tai 1.5h niin tyttö on ku unelma..oikeestaan mikää ei kitisytä tai itketä.. :rolleyes:

VALJAAt en oo koskaan eees ajatellu et syöttiksen olis valjaita :O Tai en oo kellään sit vaa nähny. No, tytölle tuntuu olevan kaikki "sitominen" ihan kamalaa taistelua, niin turvaistuimessa kuin rattaissa. Ihan periaatteessa alkaa oikeen punkea ja huutaa. En usko et ostan syöttikseen mitää valjata.

Rattaiden käyttö on muuten jäänykin ihan nollaan. Mies kävi kerran lenkillä niillä yks pv. Muuten menty liinassa. Rattaissa olo on sellasta pullistelua ja meuhkaamista, jostain syystä ei tykkää pätkääkään (vaikka naama menosuuntaan) . Ja rattaissa nukkuu huonoiten. Tilasin just uuden liinan talveksi.

Tuetta seisomista tosiaan on jo harrastettu. Tänään nousi jo muutaman kerran seisomaankin ilman tukea. Kiire on :( Mut toisaalta ihanaa-mä ootan ku tytöstä alkaa olla oikeesti seuraa. Tuntuu hassulle katsella kaupassa vaatteita. Katsoo jo ihan erilaisia, ei enää sellasia vauva-juttuja,ku pitää ottaa jo toi liikkuminen huomioon ja miettiä sitä et pian kävelee jne. :heart:
 
Viimeksi muokattu:
AInii...piti vielä jakaa ajatusta.
Käytiin tänää ostaa mummon kans tytölle P.OP:n takki ja housut hiekkalaatikolle yms ulkoleikkeihin. (on muute oikeesti hyvät,pitää vettä ja tuulta.) Koko 80 piti jo ostaa. Tiiättekö,yllätyin itseasiassa miten vähän haikeutta mulle tekee mitkää vauvavaatteet. Luulin,et tulee taas sellanen haikeus kaupoissa kierreleessä ,mut ei.. Tuntuu oikestaan aika ihanalle katsoa tytölle jo "oikeita " vaatteita. :)
 
hei..
Kuultiin juuri,et Suomeen on rantautumassa verikoe (en muista nimeä..kerron ku tarkistan sen mieheltä) millä arvolla voi päätellä munasarjojen muna-aiheiden määrän. Eli lapsettomuuden hoidossa tällä vois suuntaa-antavasti arvioida,kannattaako lähteä stimullatiohoitoon. Eli jos arvo on pieni/nollassa,niin muna-aiheita ei juuri ole,jolloin hoitoa ei kannata oikeen alottaakaan,koska hormoneilla rakkuloita ei tietenkään silloin kypsy. Paljon spesifisempi kuin FSH joka ei kerro täyttä totuutta. Ulkomailla koeryhmässä oli tällä arvolla voitu lähes vuodelleen ennustaa kuukautisten loppuminen,eli millon vaihdevuodet alkais.
Ihan vaan tiedoksi, voi olla ihan hyödyllinen jollakin täällä..vielä ei oo laajassa käytössä eikä kela korvaa.
Kävin tänään antaa verikokeen, katsotaan ensi viikolla mitä se kertoo..

MUOKS se oli tällanen "Anti-Müllerian hormone, AMH"
 
Viimeksi muokattu:
Mukavaa, kun kommentoitte tätä painoasiaa. Kovasti minnuu mietityttää, jotta saako pimu riittävästi ruokaa taikka onko jotain aineenvaihdunta- taikka imeytymishäiriötä, vaikka koitan olla aattelematta asiaa. Välillä syöminen tökkii, tänäänkin ruoka upposi vain silleesti, että oli banaania kaikissa mössöissä mukana :) Höpsö tuo vauveli... Onneks kuiteskin sormiruokaillen syö lähes mitä vain, jos ei soseet satu maistumaan.

Alkosta, vähiin on jäänyt. Siideriä ja viiniä oon pari kertaa hiukkasen maistellut, mutta kun seuraavana päivänä on ollu ihan hönttiolo, niin eipä tuo oikein huvita. Ei noin pienillä määrillä oikeesti voi olla vaikutusta, jotta pientä krapulaa tulisi... taikka sitten elimistö on täysin vieraantunut moisista nautintoaineista. Harmi sikäli, kun silloin tällöin ois mukava ottaa saunasiideri tai viinilasillinen ruuan kanssa. Tuon enempää ei kyllä teekään mieli, kunnon biletykset taitaa olla taaksejäänyttä elämää ;) Mieskään ei enemmälti juo, silloin tällöin saunaoluen. Tosin ei hän ennen vauvaakaan tän enempää nappaillut. Paitsi työillanvietoissa toisinaan intaantuu useamman juomaan.... hahaha. Eipä tuo minnuu haittaa.

Valjaista, täälläkin pimu kovasti kieppuu syöttötuolissa, mut vielä en oo valjaita kaivannut. Tripp trapp on hyvä, siitä ei ihan helposti pääse pakenemaan.

Kuumetta, ihanaa kun oot ottanut omaa aikaa! Harmi, jottei poika oo sit ihan kunnolleen "käyttäytynyt", mutta siitä varmasti hiljalleen oppii olemaan muittenkin kanssa, kun vaan otat sitä omaa aikaa. Mie kans yritän välillä viettää aikaa omissa oloissani, vaikka oisinkin kotona, ja annan miehen hoitaa syöttämiset ja päikkärit. Tosi hyvin hän pärjää pimun kanssa. Tietty hän on koko ajan ollut paljon mukana kaikessa, nytkin syöttää pimulle iltapuuroa ja vie kohta kylpyyn, joten pimu on tottunut siihen, jottei aina vaan äiti oo syöttämässä tms.

Emily, en oo ostanut 8 kk soseita, mutta itte oon nyt alkanu jättää kököjä soseisiin. Esim. omppusoseessa palaset upposi hyvin, ja sormiruokaillen menee isoja paloja.

Kauniskuu, joo unien pituus on tärkee juttu täälläkin. Joskus meinaa päikkärit jäähä liian lyhyiksi, minkä huomaa siitä, että pimu herää itkeskellen. Silloin koitan saaha hänet nukahtamaan uuestaan. Jatkounilta hän sitten heräilee tyytyväisenä ja iloisena. Pimulla pitää ekat päikkärit olla tunnin tai mieluusti yli, niin sitten on hyvä. Toiset päikkärit voi sitten vaihella puolesta tunnista reiluun tuntiin, niiltä hän herää useimmiten iloisena.

Meillä oli eilen eka muskarikerta. Mukavaa oli, joskin pimu oli vähän ihmeissään, jotta mikäs juttu tää nyt on. Hän taitaa olla hiukka hitaasti lämpeevää sorttia :) Muskarissa laulettiin, soitettiin erilaisia "helistimiä", tanssittiin ja pompittiin, joten ittelleni tuli lämmin pimua hypytellessä. Kunhan oppii itte tekemään enemmän, niin varmasti sitten on vielä lystimpää.
 
ANSELMIINA joo,nou hätä :) Kyllä sitä isoks kasvaa vaikkei "vatsaa olisikaan" :). Meidän tyttö taas tuntuu syövän nykysin kohtuu niukasti ikäisekseen ja silti paino huitelee plussilla.. Se on ruumiinrakenteesta kiinni jo pienenä ;)

MUSKARI..me ei päästy.täys on. olisi ollu tosi kiva ainaki kokeilla :( Tai vaikka jumppaa-mut ei.

Onko kellään sellasta tyyliä,et itkiessä tai kiukustuessa heittäydytään kaarelle tai sylissä oikeen väännetään itseä?! Joskus tuntuu ihan kamalalle ku toinen raivostuu jostain silmittömästi,ees mun voimat ei meinaa riittää :O
 
kauniskuu Ollaan täälläkin unikriittisiä. Joskus herää kesken unien ja jos en saa uudestaan nukkuu,niin kiukkuaa. Nytkun ollaan oltu päivällä menossa ja rattaissa nukkuvat vaan 45 min unet niin kolmen maissa jo tullut kiukku. Sen jälkeen on vasta oma ihana itsensä loppupäivän. :)
Niin ja on tuota vääntöä ja kaarelle menoa kiukkuhetkellä. Tänään esim kun oltiin lähdössä kylästä kotiin niiin teki kyseisiä juttuja,koska oli niin väsynyt jo ja suututti kun yritin toista pukea siinä.

Meillä noustaan suunnilleen joka paikkaan. :) En tiedä mihin on kiirettä. Varmaan kävelemään.

Ollaan oltu eilen ja tänään kahvittelee muiden tammikuussa syntyneiden lasten luona. Aava on kokoajan muiden kimpussa ja halusi nousta muita tyttöjä vasten seisomaan. Yritti haliakin,mutta liian ronskit otteet. Toiset rupesi melkein itkee..
 
KAUNISKUU: Aika mielenkiintoinen tuo verikoe. Juu, täällä on pimulla tyyli heittäytyä kaarelle. Ja kiemurrella, kun suututtaa. Aikamoista touhua, mutta hyvä, että luonnetta löytyy. En tosin tiedä onko toi enää niin "hauskaa", kun alkaa tehä tuota esim. kauppareissuilla sit vanhempana ;)

Olen ollut nyt laihiksella kolme viikkoa ja paino tippunut 3 kiloa. Vielä kun sais 7 kg pois niin olisin tosi tyytyväinen. Tosin en nytkään muista, koska olisin painanut näin "vähän".
 
Kirjoitin yhtenä iltana pitkän tekstin ja painoin vahingossa jotain nappia niin koko teksti katos, en sitten jaksanut enää kirjoittaa uudestaan.

Meillä ollaan myös hyvin unikriittisiä. Päivän onnistuminen ja illan onnistuminen riippuu pitkälti unien onnistumisesta. Nyt on ollut sellaista vänkeemistä ja punkeemista kaikki illat, että poikaa on saanut rehellisesti sanoen nukuttaa ja tainnuttaan n 2 tuntia. Olen kyllä välillä tuntenut itseni niin surkeaksi äidiksi, kun pinna palaa nukutuspuuhissa ja kun en vaan saa lastani nukkumaan. Tänään näytti puhjenneen sitten se toinen kulmahammas, joten toivottavasti uniongelmat johtuneet edes osittain siitä. Kaksi etuhammasta näyttää tosi pulleilta myös, mutta ei oo tullut läpi. On kyllä melkoinen pikkuvampyyri kun loistaa kaks kulmaa valkoisina :)

Taaperokärry oli kyllä hyvä ostos! Kiitos vinkistä kauniskuu. Meillä mennäänkin sen kanssa nyt niin kovaa vauhtia, että pitää olla jatkuvasti kääntämässä, kun törmätään seiniin ja sohviin yms. Mutta on niin intona, kun pääsee itse kävelemään.

BARTSU onnittelut painonpudotuksesta! Mä olen nyt myös päässyt takaisin niihin lukemiiin mitä olin ennen raskautta, ja olo tuntuu ihanan kevyeltä. Tarkoitus olis vielä jonkin verran tiputtaa painoa, mutta tääkin on jo ihanaa.

Meillä olis tarkoitus suunnistaa huomenna taas mökille. Sinne onkin luvattu +6 astetta ja kolmen pilven sadetta :kieh: Mutta kyllä me nyt silti mennään, kun mun vanhemmat tulee myös (toivottavasti äitikin) ja miesten olis tarkoitus rakentaa piharakennusta lisänukkumatilaksi. Mä sit mieluumin lähden sinne maalle, kuin jään pojan kanssa tänne kaksistaan. Saa ainakin sit vaan olla. Nyt vaan mietityttää, että mitä sinne pitäis varata vauvalle vaatetta, ja ne kengät. Kurahanskat on varmaan pakko ottaa jos touhuaa ulkona heinikossa, mutta eipä oo sit vielä niitä kenkiä. Pitäiskö sellaiset nyt äkkiä etsiä jostain.. Tai koittaa pärjätä noilla vanhoilla. On meillä yhdet mun vanhat Nokialaiset kumpparit, mutta ne on varmaan vähän liian isot.

KAARELLE heittäydytään myös täällä. Eikä tarvi olla sen kummempaa kuin vaipan vaihto tai pukeminen. Kauhee huuto ja ongelma on tullut näistä asioista, minkä kuvittelin muodostuvan ongelmaksi vasta uhmaiässä. Joskus sit on pakko "päästää karkuun" kun tuntuu, että varmaan tosi huonoon asentoon ittensä venkoo. Ja tätä kaarelle heittäytymistä tapahtuu myös nukuttamistilanteissa niin sängyssä kuin rattaissakin, joihin ei sitten muuten enää suostu muuten menemään kuin seisten naama menosuuntaan hytkyen ja pitää käsillä kiinni selkänojasta. Tosi rentouttavaa lenkkeilyä, kun saa pelätä tippuuko kyydistä. On vissiin niin pop tää kävely/seisominen nyt.

KUUMETTA Harmi, että poika oli itkeskellyt kotona. Meillä ihan vastaavia kokemuksia. Tuntui jossain vaiheessa, että aina kun mä olen poissa niin kotona itketään, ei nukuta ja ei syödä. Nyt yhtäkkiä isästä onkin tullut ihan ykkösjuttu. Poika konttaa hädissään eteiseen, kun isä lähtee ulos ja parahtaa itkuun kun ovi menee kiinni. Samoin poika nykyään valitsee isän sylin äidin sylin sijaan konttaamalla isän jalkaan roikkumaan. Pojilla onkin nyt ollut paljon yhteistä puuhattavaa, kun mies tykkää ja jaksaa opettaa pojalle kaikkea pientä kivaa, kuten erilaisten äänten aikaan saamista, palikkajuttuja, kitaran soittoa jne. Ihanaa koko perheellee, että suhteet alkaa kehittyä erikseen, ja isäkin kokee eritavalla olevansa merkityksellinen lapselle. Tähän asti poika on ollut niin kiinni äidissä, mutta nyt on selvästi alkanut uskaltaa irrottautua hieman. Ja mun mies odottaakin innolla, että poika kasvaa. Hän ei ole niin sellainen vauvaihminen vaan tämän ikäistä ymmärtää enemmän ja haluaa opettaa, kertoa, lukea jne.

KAUNISKUU Mielenkiintoinen tuo uusi verikoe. Täytyypä kysellä väestöliitoss, kun sinne mennään.

EMILY tais kysellä ruuista... Joo meillä karkee on uponnut alusta alkaen. Kai se on tottumiskysymys, että vähitellen, kun vaan karkeampaa tarjoaa, niin siihen tottuu. Mun mielestä ne 8kk hedelmäsoseet on aika silkkisiä kuitenkin. Suolaisia en oo ees ostanut.

Mitäköhän vielä. En muista. Täytyy jatkaa toisella kertaa. Niin no ainakin onnittelut kaikista uusista taidoista, mitä en tajunnut erikseen kommentoida :) Ja mites se tapaaminen?
 
BARTSUlle onnee kiloista :)!

MILLIS heh,samaa täällä. Tyttö on joskus vähä liian innokas ja kovakourainen muita (pieniä) kohtaan :)

HALTIA oivoi..kuule,samoja juttuja. Mä kans välillä poltan päreitä nukuttaessa tai muutenki ku tyttö taistelee ja karjuu tai venkoilee jostain "syyttä" :ashamed:Joskus tuntuu aika kurjalle,miks mun pinna ei riitä. Ihana et kärry kelpaa :) Meillä se ainaki on ihan POP !!

Huh, "kiva" kuulla et muillakin on samaa kaarellevetoa ja taistelua. Välillä tuntuu et tyttö on ihan mahdoton. Tosin..tänään viimeks tulin ajatelleeksi,et kiukkuaahan varmaan monet muutkin,mut aika monilla on sitte vaan tutti suussa.. :| Kyllähän se eritavalla "hillitsee"...

Sain eilen uuden liinan. "Vahingossa" tytöllä jäi aamu-unet väliin ku oltiin asioilla,hirveetä kiukkua MUTTA nukku LIINASSA 2.5h ku kävelin metsässä :xmas: Hehe..uniennätys sitten vauva-aikoihin!! Oma jalka kyl olikin rakolla :D No,tänään ei sitte mennykään silleen, ihan järkky aamukiukku joten unet nukuttiin.. (omasta mielestään taas liian lyhyet.. ). Ihme taiteilua on nää unetkin ..!
 
Viimeksi muokattu:
Meillä alkoi muskari tänään ja tykkäsi kovasti. :)

Haltia Mukavaa mökkireissua.

Bartsu Onnittelut painonpudotuksesta!! Itsenikin pitäisi saada 10kg pois.

Meillä nukuttiin tänään 3 tunnin päikkärit ja 12 tunnin yöunet. Olin hiukka ihmeissäni. Harvemmin nukkuu ihan noin pitkiä päikkäreitä.

Tyttö ehtii siis ihan joka paikkaan. Saa olla suunnilleen silmät selässäkin. Joko nousee seisomaan,ryömii tai konttaamaan. Nyt lähti vasta konttaamaan kunnolla.

Pitäisköhän meidänkin hommaa tuollainen taaperokärry jo valmiiksi.
 
Huh, jospa nyt ehtisin kirjoitella vähän kuulumisia. Hirmuisesti on tullut tekstiä! :) Meillä on pitänyt kiirettä. Ensin oli rapujuhlat ja sitten piti palautella vähän kouluhommia. Päivisin ei poika enää anna mun olla rauhassa koneella. Mulla on siis kannettava olohuoneessa, ja koko ajan poika haluaa tulla räpläämään näyttöä, näppistä, sähköjohtoa, tms.

anselmiina: Käytin Ovestin-nimisiä kapseleita. Nyt ne on olleet loppu jo vähän aikaa, ja tuntuu aivan kuin ei niitä enää tarvitsisi. Mun lääkäri ainakin oli sitä mieltä, että niitä voi ihan huoletta käyttää imetysaikana, kun ovat paikallishoitoa. En ehkä täysimetyksen aikaan olisi ottanut, mutta nyt kun maidon menekki on jo vähäisempää, niin on vähän turvallisempi olo.

Älä stressaa tytön painosta! Vaikka tiedän, ettei se aina niin helppoa ole. Mulla on vähän päinvastaista "ongelmaa". Poika on niin isokokoinen, että jatkuvasti luullaan yli vuoden ikäiseksi. Tosin harva sitä jää kauhistelemaan, että onpa noin pienenä noin iso, mutta itselle vaan tulee välillä sellainen olo, että olenko jotenkin väkisin syöttämällä "lihottanut" toista. :|No joo, ihan tyhmää sellaista on miettiä, mutta ei sitä vaan välillä voi ajatuksilleen mitään.

haltia: Tsemppiä noihin iltataisteluihin! :hug: Tuttuja on nuo riittämättömyyden tunteet ja "huono äiti"-fiilikset. Toivottavasti nyt helpottaa, kun hampaat puhkeavat. Tää on rasittavaa aikaa, kun koko ajan on jotain: hampaita, liikkumaan opettelua, jne. :kieh: Onneksi jossain vaiheessa aika tekee tehtävänsä.

Meillä aloitettiin nyt unikoulu. Meillä on illat menneet taas sellaiseksi, että ollaan miehen kanssa hätävalmiudessa, kun poika heräilee tunnin-parin välein. Tosi ärsyttävää! Ei kaipaa muuta kuin jonkun viereensä, ei ole nälkä eikä mitään hätää. Nyt päätettiin, että opetetaan poika omaan sänkyyn. Tuntuu, että vieressä nukkuu levottomasti ja heräilee öisin syömäänkin taas aika usein.

Unikoulu piti oikeastaan aloittaa vasta huomenna, kun mies on nukuttamassa. Mulla vaan meni tänä iltana totaalisesti hermot, kun poika venkoili, rauhoittui, säpsähti hereille, venkoili, rauhottui... Tätä jatkui tunnin. :kieh: Sitten päätin, että nyt loppuu ja laitoin pojan omaan sänkyynsä. Toki protestoi, mutta nukahti kuitenkin alle puolessa tunnissa. Enemmän se oli sellaista väsykiukkua, kuin varsinaista hätäitkua. Saapa nähdä miten unet jatkuu.

Toki ei olla mitenkään ehdottomasti liikkeellä. Jos tää ei toimi, niin palataan perhepetiin. Voi olla, että otetaan poika aamuyöstä viereen, jos käy kovin levottomaksi. Katsotaan miten homma etenee. Illat olisi vaan mukava saada rauhallisemmiksi.

kuumetta: Harmi tosiaan, että poika oli itkeskellyt. Eiköhän se siitä helpota ajan kanssa ja kuten haltiakin sanoi, pian voi isä olla ihan ykkösjuttu. :)

bartsulle onnittelut painonpudotuksesta! :flower:

millis: Meillä on kanssa välillä liian raisut otteet pojalla. Etenkin silmiin yrittää tökkiä, joten pitää olla koko ajan vieressä vartioimassa.

Kaarelle heittäytymistä tehdään meilläkin. Vaipanvaihto ja pukeminen ovat välillä aika haasteellisia, kun toinen heittäytyy ihan spagetiksi ja venkoilee joka suuntaan.

Alkoholista: Mekin nautimme miehen kanssa kohtuudella. Yksi lasillinen ruuan kanssa, joskus kaksi. Varsinaisesti kännäämässä minä en ole ollut vielä kertaakaan. Terassilla kävin silloin kuukausi takaperin ja tulin jo kahdesta juomasta pikku hiprakkaan. Mies on käynyt ehkä kaksi kertaa juhlimassa. Meilläkin on periaate, että toisen on oltava ajokunnossa, jos ollaan mökillä tms. mistä on pidempi matka sairaalaan tai lääkäriin. Kaupungissa sen nyt ei ole ihan niin väliä, kun taksillakin pääsee nopeasti. Mutta tosiaan, eipä me juurikaan alkoholia oteta, joten ei ole tullut sellaista tilannettakaan eteen. Ei mua nolota ostaa alkoholia, paitsi ehkä nyt rapujuhlia varten, kun ostettiin kerralla 15 hlölle juomat. :D Ei onneksi Alkon kassa katsonut kovin pahalla silmällä, vaikka vauva olikin ostoskärryissä mukana. ;)

Meillä ei poika ole kovin unikriittinen. Olen huomannut nyt, että nukkuu sen 12 tuntia riippumatta siitä, koska menee illalla nukkumaan. Näin on ollut ehkä pari viikkoa. Jos menee klo 19 nukkumaan, herää klo 7. Jos menee 20.30 nukkumaan, herää yhdeksän maissa. Nyt on pidempään jo mennyt lähempänä klo 21 nukkumaan. Jotenkin päässyt rytmi lipsumaan myöhemmäksi. Päiväunien ajankohta riippuu sitten koska on aamulla herännyt. Edelleen nukkuu kahdet päiväunet, se yksien päikkäreiden ajanjakso jäi aika lyhyeksi. Harmi sinänsä.

Kauniskuu: Mustakin on kiva ostella pojalle jo isojen poikien vaatteita. Yllättävän vähän liittyy haikeutta vauvojen pikkuruisiin vaatteisiin. Katselin kaupassa potkuhousujakin, ja totesin, ettei tolle jässikälle enää sellaisia voi laittaa päälle, eihän se mikään vauva ole! :D

Mitäs vielä. Meillä on vähän murhetta perheessä. Mun vaari on aika huonossa kunnossa, ei oikein tiedetä mikä on vialla, muuta kuin, että on vanha. Pitäisi nyt viikonloppuna mennä katsomaan häntä sairaalaan, mutta on taas kaikenlaista härdelliä. Auto viedään huoltoon, kyläilyjä ym. sovittu päällekkäin. Huoh.

-Pantsu ja pikku-ukko 9 kk ja rapiat
 
KAUNISKUU: Musta on kanssa kiva ostella tytölle uusia "isojen" tyttöjen vaatteita :) Haikeutta on ehkä siinä mielessä, kun tietää, että ei saa enää hipeltää vauvojen vaatteita ainakaan siinä mielessä, että ittelle tarttis ostaa.

TAAPEROKÄRRY: meillä on valmiina odottamassa. Saatiin miehen siskolta. Ollaan saatu niilä kauheesti kirjoja ja leluja yms tavaraa :)

HALTIA: meilläkään ei mies ole sellainen kova vauvaihminen vaan on koko ajan enemmän mukana nyt, kun tyttö touhuaa itsekin enemmän ja siit on enemmän seuraks. Multakin on raskauskilot lähteneet kauan aikaa sit, mutta nää kilot on tullu näitten lapsettomuushoitovuosien aikana mitä nyt pudotellaan. Nyt kun ei tarvi suruun ja depikseen mässätä :)

Neiti on 10kk !! Niin se aika menee vaan. Sain eilen kodinhoidontuen päätöksenkin ja se oli jopa hiukka enemmän kun itse odotin. Hoitolisä siis oli pikkasen isompi, kun mun lomarahoja ei katsottu tuloksi niinkuin HILMA vähän epäilikin jossain vaiheessa :) Miehen tulo on aika pienet kun on ollut sen verran paljon noilla lomautuksilla.

Bartsu ja typy 10kk
 
BARTSU hienoo,et saat reilummin hoitotukea :) Ja joo, toi on mullakin tavallaan yks syy,miks ihmettelin,että vauvavaatteet ei aiheuttanu "enempää" kaiheutta..kun tietää ettei toista vauvaa välttämättä tulekaan.. :| Ääh.. joskus vaan ailahtaa sellanen kurja fiilis,ku kaverit/tutut taas raskautuu "ohops-hupsis"-tyyliin..

PANTSU Ihana jos poitsu ei oo kauheen unikriittinen..meillä on siitäki edestä. Esim toissayönä nukku 12.5h yhdellä syötöllä, aamupv unet 1.5h ja iltapv unet veteli 1.5h ja heräs kiukkuamaan, ihan kun olis kesken unien kaiveltu!!! :O Uskomatonta puuhaa..Musta olis oikeesti jees,jos pian ei tarviis nukutella noille pv unille. Tosi kuluttavaa...

KILOT.. no,mulla niitä ei tullu raskausaikana (olis saanu kyl tulla..) ja lisää lähti raskauden jälkeen. Nyt vaikka syön suklaalevy/pv tahtia,niin painoindeksi on jossain 18 maissa : / En yhtää toisaalta ihmettele et imetyksessä maito ei oikeen herunut (huomaatteko..edelleen masistelen asiaa....:ashamed:

Jesh..aamulla alkaa taas uinnit. Haasteellisempaa,kun ei oo kaukaloo missä tyttöä kannella. Miten ootte muut asian ratkassu?! En haluais lattiallekaa laittaa konttamaan..
 
KAUNISKUU: tsemiä uintiin. Meil on ollu jo pari kertaa, mut vielä kaukalossa mennään. Tosin nyt pari päivää ollu siihen laittaminen jo hiukka kiukkua aikheuttavaa että ehkä kaivellaan kohta istuin autotallista esiin. Kyllä se imetyksestä luopuminen on varmaan rankka paikka oikeesti, jos sitä haluaisi tehdä. Mulla tuli haikeus kun typy lopetti sen noin kuukausi sitten itse. Sentään kuitenkin pystyin imettämään 9kk....:hug:

Bartsu
 
Kauniskuu: :hug: Varmasti se imetyksen lopettaminen vielä harmittaa. Mun äitipuoli kertoi paljonkin omia kokemuksiaan epäonnistuneista imetyksistä, kun poika syntyi. Tuntui, että se asia vaivasi vieläkin, vaikka nuorin lapsista (mun siskopuoli) on jo 18-vee. :|

Mäkin toivoisin, että tämä unikoulu auttaisi nyt siihen, ettei tarvitsisi kauheasti nukutella. Tosin nyt koetetaan ensin saada ilta rullaamaan ja päiväunille vielä nukutan vieressä. Katsotaan päiväunia sitten kun illat sujuu. Tänään itkeskeli, mutta taas vain 15 min. Tuntuu aika vähäiseltä.

Bartsu: Kiva, että saat hieman enemmän kotihoidontukea. Niin pienessä rahamäärässä pienikin korotus tuntuu! Saatteko muuten kuntalisää? Meillä ei sitä makseta, vaikka kaikki ympäryskunnat maksaakin. :kieh:

Tänään ajettiin pojan kanssa pikavisiitille katsomaan mun vaaria. Se on aika huonossa kunnossa, saa nähdä koska aika jättää. Syöpää epäillään ja keuhkokuumettakin. :(

Illalla kävin katsomassa yhtä bändiä. Oli kyllä kiva vähän tuulettua, vaikka viime viikonloppunakin saatiin miehen kanssa lapsivapaailta. :) Poika oli siis anoppilassa hoidossa. Oli mennyt hyvin, ainoastaan nukuttaminen oli ollut haasteellista. Oli poika sitten lopulta nukahtanut. Minä menin yöksi pojan luokse.

Nyt miehen kainaloon sohvalle! Hauskaa viikonloppua kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:
Niin,ehkä tuo imetysjuttu harmittavuutta lisää tieto siitä,että imetyskokemus saattoi olla ainutkertainen..

PANTSULLE halit vaarin takia :hug: . Sairauden on ihan p---stä. Toiv asiat selviää parhain päin. Ja tosta nukutuksesta..joo, mä luulen et ne "unelma-nukkumaanmenijät" on aika vähemmistöä. Tai ainakaan joka kerta ei voi olettaa et homma menis kivutta. Puolikin tuntia on aika lyhyt aika loppuviimeksi.. monet tappelee tuntitolkulla. Ite oon tyytyväinen ku tyttö menee pääsääntösesti ihan ok nukkumaan vaikka välillä protestoi vähän. Yleensä menee 5-30min,riippuen vireystilasta. Ite oon alkanu viemään tyttöä nukkumaan illalla 19,viimestää 19.30 vaikkei olis täysin väsyneen olonen. Yllättävän pian tuo rauhottuu kuitenkin,ja se hirvee karjuminen on jääny pois. Luulen et odotin monesti liian kauan tota väsymystä.

Täällä ei saa kuntalisiä eikä muutakaan toho hoitorahaan..:mad: Eli perus "parillasadalla" mennään. Menenkin siks nyt lukemaan fysiikkaa yliopistoon, saa opintotuen ja lisäpohjaa pääsykokeeseen.
 
Taas alkoi aamu aika ajoissa, täytyy varmaan kohta mennä yhdessä pojan kanssa päikkäreille että jaksaa illalla pysyä pystyssä! Oon lähdössä kaupungille serkkuni kanssa ja ei olla päästy yhdessä ulos kunnolla muutamaan vuoteen kun ensin serkku oli raskaana ja sitten minä. Saa nähdä onko mammat jo klo 23 kotona vai vieläkö jaksaa tanssia pöydillä niin kuin ennen :)

Nukkumisesta, meillä on ihan sama valvottaako poikaa vai ei, aina herää kuitenkin ajoissa eli 6-7.00. Nukkumaan käydään yleensä 19-19.30 maissa. Täytyy koputtaa puuta mutta poika on suht helppo nukutettava, jos on tarpeeksi väsynyt niin nukahtaa saman tein. Usein kyllä jää sänkyyn höpöttämään itsekseen ja välillä voi joutua käymään antamassa tuttia mutta harvoin huutaa sängyssä ihan suoraa huutoa. Päikkäreitä on edelleen yleensä ne kolmet (45min-2,5h), ihmettelenkin että nukkuuko 8kk ikäiset normaalisti näin paljon? Ollaan nyt koitettu välillä nukuttaa ilman unipussia kun se on käymässä pieneksi, mutta selvästi nukahtaa helpommin pussin kanssa.

Nyt kun Sisu oppi ryömimään niin lähtikin sitten vauhdilla liikkeelle ja koko ajan saa olla perässä ettei syö johtoja ja kissanruokia... Konttausasentoakin harjoittelee jo kovasti.

Kauniskuulle piti vielä vinkata tosta kotihoidontuesta, että kannattaa hakea se miehen nimellä jos haet opintotukea, muuten se katsotaan sinulle tuloksi. Tietty jos ei tee mitään hommia sivussa niin eihän sillä ole väliä kun raha on sen verran pieni. Mulla kun on jonkin verran freelancer-töitä niin haettiin kotihoidontuki miehen nimellä juuri sen vuoksi että voin sitten tienata rauhassa enemmänkin jos hommia tulee. Sillähän ei tosiaan ole väliä kumpi vanhemmista sen hakee ja vaikka olisi töissä samalla.
 
EMILY,meillä unentarve on edelleen suuri "ikäisekseen",mut yksilöllistähän se on..ja riippuu toisilla myös yöstä..vaikka nukkuis 12h putkeen niin eihän unta täysin sellasta tuu jos on yhtään. Mekin nukutaan nykysin 12h yössä,1 syöttö aamulla, pv unta vetelisi mieluiten 2x1.5h,yleensä 1.5h+45min.
Joo,mä en varmaankaa tee töitä tossa ohessa,meidän allalla ei oo tuntihommia täälläpäin : /Sinäänsä hanurista,koska mielellään tekisin.
Vauvauinnista tultiin. Ompa eri mukava käydä tämän ikäsen,kuin vaikka 5-6kk kanssa.. saati sillon 3kk iässä ku unien/ruan kanssa oli aika kranttua. Tosi ihanaa!
 
PANTSU: Meillä maksetaan kuntalisää, mutta sit ei saa käydä töissä eli ei saa tienata. Olin ajatellut tekeväni välillä viikonloppuisin keikkaa, että muistus noi hoitohommelit mieleen, mutta eipä tarvi sitten. Ja jos kävisin duunissa niin eipä saatas kyllä sit hoitolisääkään. Hoitorahaanhan ei kai tulot vaikuta.

NUKUTTAMINEN: meillä typy nukahtaa iltasella nopsaan ainakin useimmiten. Joudun kyllä makoilemaan siinä omassa sängyssäni, että typy näkee mut. Joskus nukahtaa ilmankin. Päivisin on vähän haastellisempaa siten, että nukahtamisessa menee usein kauemmin. Meilläkin aamulla herätään siinä 7-8 pintaan vaikka yö olisi ollu kuin rikkonainen. Neitiä on vaivannu ilm. taas hampaat mitä ei siis ole vielä näkyvissä kuin 2. Olen antanu parina iltana Panadolia ennen nukkumaanmenoa ja on nukkunut kuin tukki eikä ole herännyt syömäänkään yöllä. Yöt oli täs aika hulinaa. Nyt koitetaan ens yö ilman troppia ja katotaan kuin käy.

KAUNISKUU: Musta on kans kiva vauvauinti nyt, kun koko ajan pystyy tekemään enemmän ja enemmän. Typy on kova torpedosukeltaja :)

B
 

Yhteistyössä