Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Emily Onnittelut liikkeellelähdöstä. Tsemppii opiskeluun niin ja kiva,että muskari sujui.

Pantsu Hienoa,että unikoulu sujuu. :)

Kauniskuu Pahoittelut munkin puolesta niistä tuloksista. :hug:

tutti On käytössä nukkumaanmennessä. Sylkäisee senn pois,kun nukahtaa. Joskus myös ns. huvituttina.

Vauvauinnissa ei oo meilläkään ollut kaukaloa käytössä. Meidän uimahallissa on perheille oma alue. Siellä on kaappeja ja omat ns. suihkukaapit. Tähän asti on aina oltu kahdestaan. Mies nyt ei voi yksin sinne mennäkään. Liian raskasta sydämmelle. Voi olla,että joudutaan lopettaa uinti,kun Aava on alkanut nukkuu pidempään niin oon nyt joutunut parina kertaa herättää kesken unien. katsellaan nyt vielä tää kuukausi.

Meillä on ns.välipala jäänyt pois. Joskus saattaa ottaa sosetta tai jotain hedelmää itte syödä. Useimmin pärjää ilmankin. Meillä on pysynyt muuten ruokakuviot suht samoina. Oikeastaan lounas,päivällinen ja iltapala on aina suht samoihin aikoihin. Meillä on syöminen aika haasteellista jos pääsee liian väsyneeksi. Ei jaksa vaan enää keskittyä.

Nukkumishommelit on samanlaiset. Yksillä unilla mennään vieläkin. Ne on 45min-3 tuntia. Yöunet on 11-13tuntia. Eilen esim. nukkui vaan 45min kokopäivänä. Ei malttanut enempää. Muutenkin päiväunille saanti on välillä taisteluntakana. Haluaa vaan nousta sängyssä seisomaan/istumaan. Iltaunille meno sujuu paljon helpommin.
Oon nyt saanut tytön nukkumaan rattaissakin. Tänäänkin nukkui 1.5 tuntia,kun oltiin kaupungilla. Sammuu näköjään,kun on tarpeeksi väsynyt.

Ensi vkolla jo 8kk :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kipeänä ehtii roikkua koneella, kun poika vihdoin nukkuu :) En käsitä miksi miehelläkin pitää olla nyt ihan hirveästi ylitöitä, kun kerrankin oikeasti kaipaisin seuraa ja apua.. No ei voi minkään, tätähän se elämä on. Kurkku on tosi kipee, mitään ei tee mieli syödä. Poikakin on alkanut yskiä, joten voi olla, että kipeäksi on tulossa.

Viimeyö meni oikeastaan paremmin kuin aikaisemmat. Annoin Panadolia jo hyvissä ajoin, ennen kuin edes alettiin nukahtaa, ja nukahtikin ihan ensyrittämällä. On varmaan aika tuskaista ollut pojalla, kun nyt rytinällä kaikki hanpaat tulee. Pessi on alkanut tosi tyhmästi narskuttaa ikeniä oikein voimien edestä. Lonksuttaa leukoja ja hankaa ylähampailla alaikeniä ja alahampailla yläikeniä (Pessillä kun ei ole yhtään hammasta samoille kohdille puhjennut ylös ja alas) Kuuluu oikein ikävä natina. No mä nukuin nyt kauempana pojasta ja vähän tassutin, kun inisi. Varmaan se on se maidon tuoksu, joka tekee levottomaksi täälläkin yöllä. Ääh, miksi kaikki hankaluudet kasaantuu ainaa samaan nippuun.

EMILY onnitelut koulun aloituksesta! Ihanaa, että pystyt jatkaa opintoja ilman, että Sisun tarvii aloittaa hoidossa.

Napostelua on alettu harrastaa täälläkin. Pyritään siihen, ettei napostella, mut just sellaiset tilanteet, että mennään vaikka kahvilaan, kylään tai ravintolaan niin yleensä poika saa aina jotakin omaa syötävää itselleen. Mua se nyt ei oo häirinnyt, koska ajattelen, että samalla oppii sosiaalista käyttäytymistä, kun syö muiden kanssa yhtä aikaa. Ja itselle helpompaa kun voi iskeä rusinapaketin käteen tai jotakin muuta ja keskittyä itse kahvin juontiin. Tämä poika tuntu kyllä vaativan kaikkea itselleen. Esim isänsä söi kalakukkoa. Ihan kuin koiranpentu tuli nuohoamaan lahkeeseen, kitisi syliin, kurkotteli lautaselle jne. Kun sai pienen siipaleen kuorta käteensä niin voi sitä onnellista ilmettä.

Meillä menee päivunet vähän siten, että aamulla poika melkein aina ottaa unet n klo 10. Nukkuu ihan sattuman varaisesti 30min-2,5h, jos nukkuu pitkät unet niin pärjää melkein niillä. Jos nukkuu 15min nukahtaa saletisti ennen kolmea toisille unille. Jos nukkuu jotain siltä väliltä onkin haastavampaa. Jos poika nukkuu 2 lyhyet unet esim 30 min ja 30 min on ilta ihan tuskaa ja meinaa väkisin nukahtaa 18.00 mikä on katastrofi. Yleensä unet katkeaa päivällä siihen, että Pessi kääntyy kontilleen eikä saa enää nukuttua. Kuitenkin ihan selvästi nukahtaminen on illalla vaikeampaa jos poika nukkuu iltapäiällä pitkät 2,5h unet. En ymmärrä miks tän pitää olla näin vaikeeta. Ja pukeminen. Miten voi olla niin hankalaa..

No nyt kai taas lepäämään. Alkaa pojastakin tulla jo mökkihöperö, kun ei äiti jaksa lähteä ulos ja isä tulee vasta illalla myöhään.
 
Niin ja kiitos kantoliinavinkista KAUNISKUU Yhdellä kaverilla onkin itseasiassa tuolainen samanlainen liina, ja sitä saa lainata. Kun tässä vaan ehtis sitäkin hakea. Hänkin kyllä kahui, että hyvä oli, ja esikoista kantoi muistaakseni vielä pitkälle 2-v:nä. Kakkosta ei oo nyt kannellut.
 
MILLIS harmi tota uintia.. Mut tuttu tunne, meilläkin pienenä uinti oli liian aikaseen, nyt se on taas melkein liian myöhään aamulla.. ehtii olla jo vähä väsyneen olonen. Tosi rasittavaa.. Tosin näin "isompana" onneks jaksaa valvoa aktiviteeteissa pidempään..
Hienoo et vaunu-uni maistuu.. meillä ne on historiaa. Ainakaan kaupungilla tms. ei nukahda, istuu vaikka tikut silmissä kunnes alkaa "riehua"..

HALTIA heh.. toi kalakukkojuttu kuulostaa tutulle. Oon miettiny, et oon aika höveli antamaan maistiaisia lähes kaikesta. NO, ei siinä mitään, mut tyttö oppii kyllä yhdestä kerrasta, et TOI ON HYVÄÄ!! ja sen jälkeen sitä huudetaan joka kerta jos me syödään. Joten..ääh.. Hieman sellanen ristiriitanen juttu.. nimittäin en usko että vauvan/lapsen elämä menee pilalle jostain piirakan palasta, mutta toisaalta ruokailu menee erittäin hankalaks jos sit jokukerta en annakaan :kieh: Ku toisaalta haluan et tyttö maistelee monipuolisesti (tietty tietyin rajoituksin) mutta sit taas en haluais antaa sellasta kuvaa et kaikkea saa kun vaan kinuaa..

Tosta ruokahommasta olikin viime lääkärilehdessä hyvä tutkimus. Alle 1v ruokavaliota ihmiset syynää, jeesustelee, säätää, hysterisoi jne. Mut, sit ku lapsi siirtyy samaan ruokaan perheen kanssa, 1v jälkeen, niin kappas, ruokavalio onkin yhtäkkiä täynnä sokeria, suolaa ja kovaa rasvaa. Siinä missä 1v :sta 10% syö noita juttuja, niin 2 vuotiaista jo 80-90%... :O Tutkimuksen mukaan yli 1v saa suhteessa vähemmän energiaa ruoasta, mutta kalorit tuleekin sitten pääpainotteisesti sokerista. Aika mielenkiintosta..
 
millis: Harmi, jos vauvauinti jää nyt välistä unien takia. :( Miten sun mies on toipunut? Onko vielä sairaslomalla? Meillä ei olla muuten missään vaiheessa harrastettu välipalaa. Ei ole tarvinnut. Joskus, jos ollaan oltu liikenteessä ja on kulunut jo pitkä aika lounaasta, olen tarjonnut hedelmäsosetta tai hedelmiä. Muuten pärjää kyllä hyvin ilman.

Napostelusta: Meillä poika ei oikein välitä napostella. Syö kun on nälkä, ja muuten ei häntä huvita syödä. Mistä lienee perinyt tällaisen tavan? :confused: Ei ainakaan äidiltään. :whistle: Olen kyllä antanut joskus kahvilassa tai kylässä rinkelin (niitä Vilpuri-rinkeleitä), sitä tykkää vähän aikaa mutustaa, mutta mielenkiinto loppuu aika pian. Ei myöskään osaa kerjätä ruokaa, vaikka katseleekin mietteliäänä kaikkea mitä me syömme. Aika hyvin ollaan onnistuttu pitämään kiinni siitä, että syödään silloin kuin poikakin ja yleensä vielä samaa ruokaa. Ei tietenkään aina, tänäänkin syötiin jäätelöt, kun käveltiin kaupasta kotiin. :)

haltia: Meillä myös pukeminen on kamalaa kiemurtelua, vääntyilyä ja protestointia. Yleensä poika konttaa noin kolme kertaa pois paikalta, ennenkuin saan kaikki vaatteet päälle! :kieh: Mies keksi eilen viheltää, joka oli pojasta kauhean kivaa. Sen avulla sai puettua hyvin vaatteet ja vaihdettua vaipan. :) Koetin tänään, ja tepsi mullakin.

Kauniskuu: Mäkin olen lukenut tuosta. On se vähän hassua, vauvanruuista vaihdetaan sitten suoraan eineksiin? Mä en kauhean hysteerinen pojan syömisten suhteen ole ollut, mutta koska poika ei kauheasti kerjää tai tykkää napostella, niin en ole nähnyt aiheelliseksi edes antaa mitään erityistä maisteltavaksi. Saa kuitenkin pääsääntöisesti samaa ruokaa kuin me (miinus suola ja maitotuotteet), joten varmasti tulee paljon erilaisia makuja. Herkkujakin ehtii mun mielestä syömään loppuelämänsä aikana ihan tarpeeksi. Vielä ei olla miehen kanssa päätetty aletaanko meillä pitämään esim. karkkipäivää, vai onko herkut jotain vielä harvinaisempia juttuja? Tosin me ollaan itse niin persoja herkuille, että varmaan tuo karkkipäivä voisi soveltua myös meille aikuisille. ;)

Mies on tänä iltana treeneissä ja oli taas mun vuoro nukuttaa poika. Yllättäen hän ei inahtanutkaan protestin merkiksi kun laskin sänkyyn. Annoin sormeni ja sitä hiplaili aikansa, kunnes irrotti ja lopulta nukahti! Toissa iltana ei puhettakaan, että olisi suostunut nukahtamaan ilman pepulle taputtelua. Jännä juttu!

Mulla on luvassa lauantaina pientä irtiottoa. :) Tulee kavereita käymään, joita en ole nähnyt ikuisuuksiin, ja ollaan suunniteltu baarireissua. Enpä olekaan ollut baarissa - ööö - puoleentoista vuoteen? En kyllä ajatellut mitään kännejä vetää. Krapula hirvittää jo ajatuksena.
 
PANTSU jooh, samoja ajatuksia. Me(lähinnä MÄ) ollaan aikamoisia makean mussuttajia. Toivon et tyttö tyytyis kaikkeen muuhun mahdollisimman pitkään, lähinnä hampaiden takia. En kuitenkaa halua tehdä makeasta mitään mysteeriä/salaisuutta, ettei tule ajatusta että se on jotenki "oikeaa ruokaa" ihmeellisempää tai parempaa koska sitä jotenki salaillaan.. No, pikkuhiljaa tarvii alkaa miettiä tätä tarkemmin, rajottaa omat makeat muuhun aikaan. Ja ainahan on olemassa vanhemman "valta", aina mukulan ei tarvii vaan saada kaikkea mitä haluaisi.. Ehkä sellanen keskitie on tärkeempi, ettei sitä imelää oo esillä 24/7, jälkkäriä voi saada ruoan yhteydessä tai jotain kotipullaa tms, muttei välipalaksi tai naposteluun. Karkit sit jonneki 3v korville :saint: (joo..varmaan..)

IRTIOTTOA oivoi ja ihanaa. Mä elättelen salaa et päästäs miehen kans jonneki kaksin. Saa nähdä.. Tytön nukutus on sulaa hulluutta ja vaikka me nukutettais illalla, nii jos havahtuu illan mittaan niin tasan tajuaa että on joku vieras hoitaja.. (tai mistäpä tiedän, ennenku kokeillaan..)

Voihan raivo. Jos oli joskus aikasemminkin tätä, niin nyt omatahto on revenny ihan mahdottomaksi. Juu,ihan kiva et tahtoa on..mutta.. Yleensä jos jotain ei saa tai jonnekin ei saa mennä, hirvee huuto selkä kaarella. Jos ei saa jotain tavaraa/ruokaa tms. nii sama raivokohtaus.. Tai jos joku tavara otetaan pois, niin vielä hirveempää. Oikein heittäytyy lattialle naamalleen itkemään,ihan ku "elokuvissa".. Onhan tätä ollu jo jonkun aikaa, mut jotenki toi "volyymi" on noussu ihan kakkostasolle. Toisaalta mulla on tosi vaikea pitää pokkaa kun toinen on niin traaginen.. Toinen juttu on sitten se, että tytön pitää saada jotain huomiota ihan kokoajan. Siis KOKOAJAN. Jos meen keittiöön tai muualle, tyttö konttaa kitisten perässä lahkeeseen kiinni. Sit mennään vaikka leikkimään, nii kaikki on ok. Mut jos alan tehdä jotain muuta siinä samassa tilassa missä tyttö leikkii, niin heti alkaa taas roikkua lahkeessa ja natista. Ja jossakin jos jutellaan keskenään, nii tyttö kerää huomion keinolla millä tahansa. Mies kelpaa kyllä seuraksi ja tyttö monesti konttaa yhtä lailla miehenkin lahkeeseen roikkumaan jos mä en "huomioi", mutta sit loppuviimeksi se oon minä kessä roikutaan..

LEIKEISTÄ puheenollen.. Onhan tästä aikasemminki puhuttu,mut kysynpä vielä. Mitä hemmettiä te puuhaatte muksujen kanssa päivisin..? Tyttö tarvii hirveesti "viihdyttäjää", joskus toki leikkii hetken itsekseen mut yleensä tympiintyy nopeesti. Toisaalta tytölle tuntuu riittävän et vaan olen siinä paikalla. EN vaan osaa kasata palikoita ja lallatella loruja 24/7 joka hemmetin päivä.. :ashamed: Toinen kysymys, millasia leikkikaluja teillä on? Mikä on pop ja in about tän ikäsillä..? Tuntuu et kaikki muu kiinnostaa paitsi ne vähät lelut, pahvilaatikot on ihan parhautta, samoin paperit.. etenki vessapaperin kera viihtyis miljoona vuotta. (kai meidän lelut on sit jotenki "vauvamaisia" ;) ;) .. Ihme mukula :xmas:

Juu, muoks vielä.. Tänään viimeks ihmettelin kahviossa about 10-11kk poikaa. Tyyppi vaan köllötteli rattaassa ja ihmetteli jotain leluaan, siis koko sen 30-40min mitä siellä oltiin, inahtamatta ja aiheuttamatta mitään toimenpiteitä. Tyttö on liikkeessä ihan tauotta. Siis minuuttiakaan se ei "vain ole" paitsi nukkuessaan. Kahviossa on pakko olla jotain napsittavaa, muuten lentää lusikat, lähtee lautaset tai koko kahvio kuulee että äiti ja isä riistää lapselta jotain ihmisoikeuksia :D Kaippa toi on sitä kuuluisaa tempperamenttiä..?!
 
Viimeksi muokattu:
Eka koulupäivä takana, kyllä oli mahtavaa saada käyttää aivojaan pitkästä aikaa :D! Huomenna ja ylihuomenna myös koulua. Mies nukkui viime yön pojan kanssa ja jostain syystä oli ollut tosi rikkonainen yö ja Sisu oli kitissyt ja itkeskellyt pari tuntia sen jälkeen kun vaihdettiin "vuoroa" puolen yön jälkeen miehen tultua keikalta kotiin. Ilmeisesti poika heräsi vähän liikaa siinä eikä saanut kunnolla heti unta, yleensä ei tuollaista ole.

Hienoa Pantsu että pääset näkemään kavereita! Mä olin tosiaan viime viikonloppuna serkkuni kanssa baarissa oikein pitkän kaavan kautta ja kyllä oli ihan järjetön krapula seuraavana päivänä :x No, kun molemmat ollaan pienten lasten äitejä niin tuskin tulee mahdollisuutta lähteä taas pitkään aikaan niin pitihän sitä sitten tehdä se irtiotto oikein kunnolla :LOL:...

Meillä kans poika selvästi kerjää huomiota ja tänään oli huvittavaa kun kaveri tuli käymään niin Sisu ryömi kauhealla kiireellä tän kaverin luo ja melkein kiipes syliin ja alkoi sitten esitellä kaikkia osaamiaan temppuja! Ja tosiaan aika vähän aikaa viihtyy yksinään lattialla, pitäisi olla jonkun aina mukana leikkimässä. Leluista pop on tällä hetkellä sellainen iso jalkapallo, sitten puiset keittiövälineet ja kaikkia kirjoja ja lehtiä on myös kiva repiä.

Kauniskuu meillä kans ei kyllä poika ikinä olis tollasta aikaa tyytyväisenä paikallaan! Nykyään hermostuu rattaissakin kun ennen istui tyytyväisenä ja katseli maisemia. Kesällä kun nähtiin Sisun muutaman kuukauden nuorempi pikkuserkkutyttö niin ihmettelin että miten voi vauva vaan maata näin tyytyväisenä sylissä, poika kun pienestä asti aina sylissä on vängännyt ja möngertänyt joka suuntaan eikä viihdy paikallaan.
 
PANTSU kateeksi käy irtiotto :) kovasti olis itellekin kiva päästä vapaalle, mutta meillä myös nukutus on ihan oma shownsa, etten voi tällä hetkellä edes kuvitella. Samoin ajatus krapulasta tuntuu ihan järkyttävälle, mutta se, että pääsis kavereiden kanssa baariin. Sitä on ikävä, ja ihan yksin - tai miehen kanssakin olis ihan kiva ;) No nyt varattiin yhdelle keikalle liput marraskuun lopulle vähän ennen pojan 1-v synttäreitä, Jos silloin olis sit eka yökyläily mummolassa.

KARKKIPÄIVÄ ei olla mietitty. Ite oon nyt onnistunut minimoimaan makean massuttamisen tosi hyvin, joten se ei varmaan oo varsinainen ongelma. Mun mielestä pojalle riittää vielä herkuiksi rusinat ja gojimarjat jne, joita saa sitten kun muutkin herkuttelee. Mies jotenkin haluis, että poikakin saa hyviä, eikä jää paitsi, mutta mä koitan pitää tässä pintani. Ja kyllä mieskin sen ymmärtää. Mun mielestä myös ehtii kyllä aivan varmasti myöhemmin syödä niin paljon epäterveellisyyksiä, kuin vain jaksaa, joten ei kyllä ainakaan tarjota ennen kuin tosissaan vaatii.. Ja sittenkin tietysti vähän ikää katsotaan.

KAUNISKUU joo meillä tuntuu olevan täällä myös yks super dramaattinen tapaus. Meillä ei tosiaankaan enää oikein voi syödä mitään, jos pojalle ei oo tarkoitus antaa. Joskus onnistuu hämäys esim siten, että syön itse suklaapatukan ja annan pojalle samanlaisen kuorineen käteen. Täällä myös nostetaan totaalisia kohtauksia, jos joku ei miellytä tai esimerkiksi sähköjohto tai kirja otetaan pois. Tänään mies kärräsi poikaa taaperokärryssä ympäri taloa ja voi sitä karjunnan määrää kun se huvi loppui, luuli varmaan naapurit, että sikaa tapetaan. Meilläkään ei myöskään olla liikkumatta minuuttiakaan. Ei edes liikkuvissa vaunuissa, saati nyt sitten kahvilassa. Ja vaikka napostelis jotain, niin kivempi sekin on tehdä seisten.

LELUISTA, meillä on nyt in sellainen puulaatikko, jossa on kannessa reikiä ja palikat mahtuu niistä koloista. Sillä poika leikkii ja tutkii ja heiluttelee kantta ja heittelee palikoita. Pallo on suosittu, iso 1,5l pullo, wc-paperi, kitara, kirjat, lehdet, mitähän vielä.

LEIKKIMINEN/VIIHDYTTÄMINEN mä en kans jaksa leikittää poikaa koko päivää. Mutta hyviä virikkeitä on täyttää ja purkaa pyykkikone ja seurata kun se pyörii, piilosleikki siten että joko minä tai poika kurkitaan esim sohvan takaa - tälle nauretaan molemmat ihan kippurassa. Poika tykkää nykiä kaikkia roikkuvia naruja - sähköjohdot, ja ihan suosikki on pinokkio-sätkynukke, poika käkättää ihan kippurassa kun sitä liikuttelee. Samoin sellainen sammakko, joka pomppii kun puhaltaa ilmaa sellaisesta letkusta (hankala selittää) Joskus mä sit vaan lueskelen sohvalla ja poika konttaa piiloon ja mä aina kutsun nimeltä niin hän konttaa iloisesti katsomaan :) tälläisiä tosi yksinkertaisia ja typeriä juttuja. Ja musiikkia poika rakastaa kuunnella. Sitten tanssitaan ja hyppyytän poikaa. Välillä tuntuu kyllä että aika käy pitkäksi, ja siksikin puistoilu ym on ihan paikallaan, kun tästä parannutaan. Alkaa olla mun ja pojan jutut ihan samaa tasoa.
 
HALTIA heh..hassua :) Meillä on tismalleen samat huvit ja leikit..kun vaan äiti /isi jaksas niitä aina harrastaa. Just noi kurkkimiset ja piilosilla olot, tyynyn tai sohvan nurkalta :) Ja samat tavaratkin menee , just pullot, toi reikälaatikko, pallot, kirjat jne. Muutenki kuulostaa toi teidän elo aika lailla tutulle :D
 
PANTSU: Mä en kans muista koska olisin baarissa ollut. Juts miehelle siitä sanoinkin, että taitaa olla ainakin 2-vuotta. En mä kauheesti ole kyllä baareihin kaivannutkaan, mut voishas se välillä tehdä ihan terää. Mä olen menossa lokakuun eka viikonloppuna yhdeksi yöksi parhaan ystäväni kans äidin mökille parantaan maailmaa. Tehdään jotain hyvää safkaa nautitaan jotain juomia ja höpistään tyttöjen juttuja :) Ja joulukuun puolivälissä lähden risteilylle samaisen frendin kans. Haluaisin kyllä myös mennä johkin kahdestaan miehenkin kanssa.

LELUT: Reikälaatikko on pop meillä myös. Ei kylläkään osaa vielä pudotella niitä palikoita erimuitoisista koloista, mutta tornien rakentelu ja rikkominen on tosi pop. Nyt on itsekin kiinnostunut tuosta rakentelusta ja joskus meneekin pari palikkaa päälleikkäin. Sit on sellainen pinottava lelu, missä on pyörylöitä ja niit saa pinota ja päällimmäiseksi tulee sellainen keltainen pallo missä on helistin ja hymynaama. Sitä on tosi kiva laittaa sellaisen pyörylän päälle.

Nuhaa kaikilla. Typyn nuha on onnkesi jo helpottanut, mutta itellä on olo kun jyrän alle jääneellä. Saa nähdä nyt viittiikö vauvauintiin huomenna lähtee näin räkäisenä...huomenna olis myös mun äidin 50-vuotiset.

Bartsu
 
Hei,leluista tuli mieleen.. Marakassit tuntuu olevan tosi hottis..teinkin tyhjästä pullosta ,laitoin riisiä sisälle :) Toinen kiva homma oli,ku laitoin "pilttipurkin"kansien sisään kuvia liimaamalla,niitä on kiva käännellä ja tutkia mitä löytyy . Vinkiks vaan :)
 
BARTSU, toivottavasti ette tuu kipeäksi. Paljon parantavia ajatuksia täältä.

Nimittäin mä olen nyt viidettä päivää 39 asteen kuumeessa. Mies ja poika ei oo vielä(kään?) erityisen kipeitä, mitä nyt poika yskii välillä (mullahan on kamala yskä ja kurkku kipu, ääni maassa ja kurkunpää tai kurkkuputki kipeä, keuhkoissa asti yskä ei satu, mies katsoi, et ei oo ainakaan näkyviä peitteitä kurkussa) Miehellä on sellaista vähän puolikuntoista oloa ja n 36,8 maksimissaan, mutta ihan hyvin se on töissä käynyt. Nyt alkaa jo vähän mietityttää, että onko tässä kuitenkin joku bakteeri johon tarvis antibiootit. Mutta kun on viikonloppu ja en haluais mennä yksityiselle, kun meillä on tosi hyvä terveyskeskus.. Ja päivystys polilla ei kiinnosta. No katsotaan josko tässä maanantaihin jaksaa. Aina mulla on päivällä vähemmän kuumetta ja kykenen poikaa hoitaa, joskus 16-17 alkaa nousta hurjaa vauhtia ja yöllä on yli 39 kipulääkkeillä laskee ja aamulla ok. Äiti oli onneksi tänään auttamassa: laittoi ruokaa ja viihdytti poikaa ja siivosi.

Ja pojalla on ollut tänään ihana rytmi! Heräsi n 5 syömään rintaa. Nukahti ja herättiin 7 aamupuurolle. 10 aloitettiin päikyt ja herättiin 11.30. Sen jälkeen valvottiin iltaan asti ja nukahti 19.20 pystyyn, äkkiä vaihdettiin yöpuku ja vaippa ja vietiin sänkyyn, ei tarvinnut rintaa, ei tuttia, kädestä piti 1min ja nukkuu kuin tukki. Katotaan miten yö menee, mutta päätelmä on vähän sama kuin KAUNISKUULLA tässä joku ilta, että jos poika nukkuu liikaa eillat on vaikeita, kun on tarpeeksi väsynyt päivällä, niin nukahtaa kuin unelma. Mahdotonhan tätä on tällätavalla saada pidettyä, ja esim eilen poika taas sammui klo 17.00 ja nukkui just sen verran, että valvoi illalla 22 ja nukahtaminen oli kamalan taistelun takana. No tiedänpä nyt mihin pyrkiä, ja tälläisien iltojen avulla varmaan päästäis pikkuhiljaa eroon tissille nukahtamisestakin, kun poika olis niin väsynyt, ettei sitä tarvis.

KAUNISKUU lapsilla on tosiaan hyvin erilaiset tempperamentit ja on ihan kiva huomata, että oma lapsi ei ole ainut tälläinen voimakastahtoinen tapaus, vaan samanlaisia tilanteita sattuu myös muiden vauvojen kanssa. Ja tuosta herkkujen ym vaatimisesta muuten sellainen juttu, että taitaa olla paljolti vaan lapsesta kiinni minkälainen luonne on. Mun serkut nimittäin on kaksostytöt, joiden pikkuveli on 1,5-vuotta nuorempi. Heidän äitinsä on myös tosi perso makealle ja aina kauppareissulla osti suklaapatukan, jonka söi kotimatkalla. Tytöt tyytyväisinä valitsivat 2,5-vuotiaina patukkaa, jonka äiti voisi syödä, mutta pikkuveli alle 1-v nosti kamalan metelin, kun äiti tempaisi suklaapatukan, eikä antanut hänelle. Isosiskonsa ihmettelivät vieressä mitäs nyt tapahtuu. Eli karkki tuli sitten jossain vaiheessa kuvioihin koko lapsilaumalle samaan aikaan, ei varmaankaan tuossa nimenomaisessa tilanteessa vielä kuitenkaan.

No nyt lepäämään taas.
 
HALTIA Ääh..tautia on liikkeellä.Meilläki mies jossai köhä-poskiontelohommassa. Paranemisia sinne!!!
Ja just, tänään viimeks tuli (taas) toi uniasia todistettua. Oltiin liikenteessä,tyttö nukku VAIN n.45min tossa yhden maissa. Ja oli virkee ja "hyväntuulinen" vaikka välil meinas hieroo silmiä ja haukottelikin,mut ku ei nukahtanu liikenteessä,nii "unetus" meni ohi. Eipä tarvinnu tapella äske sänkyyn vaikka yllättävän virkee oli vieläkin. Joten taitaa tän ikäsissä (ainakin osalla) olla vähä sitä,et päikkyjä pitäs "rajottaa" (vaikkei meilläkää mitää megaunia koskaan nukuta!) .Mulle jäi vaan pikkuvauva-ajalta pelko perseeseen (ja joka kirja tätä toitotti), et kunnon pvunet =hyvät yöunet jne. Siks yrittäny pitää kirveellä kiinni unihommista. No,ok,tottakai ihan pienenä varmaan olikin niin,mut nyt selkeesti yö on levoton ja unelle meno kiukkua jos pv nukkuu optimitilanteessa niin kauan ku vaan "haluaa". Mut,joo, hirvee työ vaan pitää tyttö tyytyväisenä pelkästään kotona,et jaksas valvoo...
 
Meillä tapahtuu. Pari edellistä yötä ollut vähän itkunsekaisia -herää itkien mutta onneksi nukahtaa joko itse heti tai kun käy sängyllä pyörähtämässä. Ajattelin ensin että nuha se vaivaa mutta kurkkasimpa suuhun ja siellähän se syy möllötti. Alas on tulossa hammas, ikenessä näkyy sellainen monttu. Oon nyt antanut kylmää pureskella ja vähän se tuntuu neitiä rauhoittavan.

Ja tänään ollan sitten noustu seisomaan tukea vasten. Neiti haeskeli selvästi korokkeita johon kokeilla joten tein sille omaan huoneeseen sopivan korkuisen tuen jota vasten nousta. Siinä se hinkkas tekniikka aamupäivän ;) Osas jo pari kertaa tulla alaskin ihan näppärästi. Ja pari kertaa sukelsi :whistle: Ja konttaus tuntuu maittavan yhä enemmän kun vauhti lisääntyy. Parkettiosuudet mennään enää ryömien.

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
PERHONE onnee hampaasta ja seisoskelusta :heart:

HAluan jakaa nyt havainnon.. Eli tänäänki nukuttiin vain n. klo 12 1,5h unet. Tyttö on tosi hyvän tuulinen ja eilenkin yöunille meno meni kivuitta ja yö oli rauhallinen. Joten ollaan vaan nukuttu oikeesti "liikaa".. ja ei ihme et tyttö huusi monesti pv unille mennessä ku syötävä.. Ei ollu oikeesti väsy vaikka haukotteli yms.. Mut se ero on, et ennen jos haukotteli ja oli väsy niin hereillä pito oli sellasta kitinää ja vinkumista. Nyt toi hereillä pito onnistuu.
 
Pikaisesti...Eilen oltiin äitini juhlissa ja kotiuduttiin siin klo 21 pintaan jolloin laitettiin typy nukkumaan. Yleensä siis menee nukkumaan klo 19.30 pintaan. Joo,o, kyllä pitää paikkaansa, että myöhäsemmin aloitetut unet ei takaa myöhäsiä aamuja. Typy heräs syömään klo 4 ja sit klo 6 oli pirteä kuin peipponen....

Bartsu
 
BARTSU ,juu, ei tosiaankaan. Lisäks siit tulee vielä kierre,et kokonaisunet jää monesti aina vaan vajaaksi-
Ääh.. alati jatkuva hitti on sitten vessapaperin purkaminen telineestä jos silmä välttää. Sitä vois vedellä tuntitolkulla..ja suuhu tietty myös :p
 
PERHONE Onnittelut uusista taidoista ja hampaista :) Niin nää vauvat vaan kasvaa ja kehittyy. Vaikka musta on aivan ihanaa tottakai, että poika kehittyy mä joskus aina havahdun, että missä ihmeessä se mun vauva on. Jotenkin se vauva-aika sitten kuitenkin humpsahti vaan, vaikka silloin ei aina tuntunutkaan siltä ;)

BARTSU JA KAUNISKUU joo samoja havaintoja unien suhteen. Liikaa ei voi vaan päivällä antaa nukkua, tai yöstä ei tuu mitään. Yks yö tässä oli ihan mahdotonta säätöä ja kääntöä niin, ettei tuntia nukutuu, jotten olis poikaa tassutellut. Viimeyö taas esim oli ihana. Nukahti ysiltä kuin unelma. Nukkui kuuteen ilman kääntämistä ja heräilyä ja joi ja heräs noin kasilta. Saa nähdä miten ens yö sit menee, ihan arvoitus nää vielä toistaiseksi meillä on, mutta se on sale, että liikaa ei voi meillä enää päikkyjä nukkua.

Niin, mulla edelleen samanlainen kuume. Viikon nyt kestänyt, ja alkaa olla aikalalla voimat vähissä, kyllästynyt sisällä oloon jne. No oon mä laihtunut muutaman kilon, kun en oo pystynyt kurkkukivun takia juuri syödä.
 
Huomenta. Ihan hyvä yö takana, vaikka herättiinkin sitten kuuden jälkeen. No saa nähdä mitä seuraa tästä päivästä tai ensi yöstä... No ei kuitenkaan heräilty yöllä juuri ollenkaan. Mä nyt varasin terveyskeskuksesta lääkäriajan, kun ei tää olo ala kohentua. 8 pv jo kuumetta 38-39 astetta. Alkaa pelottaa jälkitaudit ym kun en mä voi oikein levätä kunnolla, kun pitää ton perässä kontata.. No eiköhän tää tästä vähitellen, mutta saa lekuri kuunnella keuhkot ja kurkata kurkkuun.

Lueskelin pitkästä aikaa tota joulukuisten pinoa, minne raskausaikana joskus kirjoittelin. Siellä jo osa odottaa uutta vauvaa. Parhaat taitaa olla jo viikolla 25 :O tietysti olen iloinen muiden puolesta, mutta vihlaisee vaan aina, että miksi se on joillekin niin helppoa. Voi kun joskus ne kuukautiset ei vaan tuliskaan ja syy olis jossain muussa kuin omassa toimimattomassa kehossa. Väsyttää ajatus siitä, että kun toista lasta aletaan yrittää sitä saa taas hermoromahdukseen asti kytätä tuleeko verta ja jännittää ja jännittää ja odotella sitä testipäivää jne. Ihanaa tietysti, että se lapsi on mahdollista saada, ja ihanaa, että on tämä aarre. Silti tuntuu apealta, että ikinä lapsi ei tule tulemaan meille iloisena yllätyksenä.
 
Haltia toivottavasti paranet pian, kuulostaa kyllä tosi kurjalle tuo pitkään jatkunut kuume!

Meilläkin nousi pojalle kuumetta pe-la välisenä yönä. Huusi kuin syötävä ja oli ihan tulikuuma mutta rauhoittui onneksi lopulta nukkumaan. Aamullakin kuumetta oli vielä melkein 39C, mutta kun mies kävi pojan kanssa lääkärissä niin mitään korvatulehdusta tms. ei löytynyt. Lääkäri epäili, että voisi johtua noista tulossa olevista ylähampaista kun kuulemma pullotti ien siltä kohtaa. Kuume katosikin sitten saman tein. Oli kyllä kamala olo katsella kipeänä huutavaa vauvaa kun ei tiennyt oikein että mitä pitäisi tehdä :(

Mies vei tänään pojan muskariin kun halusi päästä itsekin sinne, hyvin oli taas mennyt ja Sisu ei ollut hermostunut yhtään vaikka muut olivatkin huutaneet vieressä.

Mulla piti olla tänään hieroja kun selkä on aivan jumissa mutta äsken soitettiin että hieroja on lähtenyt viemään vaimoaan synnytyslaitokselle, joten aika täytyy perua :LOL:
 
HALTIA ihana et yöt sujui!! Ja joo.. jälleen samoja ajatuksia. Tosi moni samaan aikaan odotellut odottaa jo uutta vauvaa. Mut sellasta se on..Mua kans riipii aika usein lukea noita juttuja, ja toisaalta hävettää kun kuitenkin on tuo ihana aarre, monella ei ole "sitäkään". Ikäänku nälkä kasvais syödessä, tai jotain. Mut, eipä sitä tarvii väheksyä, et toivois uutta vauvaa. Ja mua kans ahdistaa toisaalta ne pelot, hoitorumbat, jännitykset sun muut. Ja sekin siinä masentaa, kun ei voi luomusti miettiä, et naps-jätetään ehkäisy- ja ohoh-testi on plussaa.
Ja en tiiä.. vaikka olisinkin "100%-normaalisti"- raskautuva, en ehken olisi tähän hätään jaksanu uutta raskautta, plus kahta "kannettavaa" vauvaa.. (Heh.. jollainhan tän voi itselleen selitellä ja perustella ;) )
Meillä myös taas yöt vaihtelee, toissayö oli sellasta pyörimistä,itkeskelyä yms. , viimeyö taas ihan ok..
 
HALTIA: Hyvä, kun oot menossa lääkäriin. Joku bakteerihan siel jossain on, kun noin kauan kuumett pitää. Ittellä on kauhee yskä nyt. Pahin flunssa menny ohi, mut toi yskä on karmiva. Joo haikeudella mäkin aattelen noita normaalisti raskautuvia, kun se on niin helppoo, että voi vaan tokasta, että hups menkkoja ei tullutkkaan. Ite aikaanaan haaveilin joskus, kuin olis kiva miehellekin tehdä joku ylläri, et jättäis positiivisen testin pöydälle, kun menee aamupalalle tms. mutta eipä ole pelkoo sellaisista "yllätyksistä", kun kaikki olis aikataulutettu tarkalleen.

Opiskelusta tuli mieleen, että vaikka opiskelis työnkin ohella niin aina siitä saa uutta motivaatioo. Itse kävin johtamisen erikoisammattitutkinnon työn ohessa, kun oli noista hoidoista taukoa ja sai kyllä työhön lisää potkua.

Typynteki tässä toissapäivänä ekatn kerran isot tuotokset pottaan. Nostin siihen kun huomasin, et kakkaa tekee ja sinnehän ne sit tuli.
Neiti nukku sit äsken ihan puoli tuntia, mutta onneksi on kuitenkin nyt hyvällä tuulella :)

B
 
EMILY onneksi kuume oli sitten harmitonta ja oli ja meni. Kyllä sitä aina säikähtää kun on näin pienestä lapsesta kysymys, joka ei osaa itse kertoa mitään. Niin ja hassu juttu toi hierojahomma. Toivottavasti saat uuden ajan pian :)

Meillä mies ja poika vielä ihme ja kumma säästynyt tältä taudilta, suojaisko toi osaimetys vielä vauvaa?

BARTSU Joo toi on totta, aina kannattaa opiskella, jos vaan jaksaa ja päivittää osaamistaan, kyllä siitä motivaatiota saa ja hyvältä ja näyttää cv:ssäkin, jos täytyy uutta työpaikkaa hakea.

Jaaha, lääkärissä käyty, ja eipä tuosta taas hullua hurskaammaksi tultu. Oli se lääkäri ihan hyvä, mutta kun kurkussa ja korvissa ei näy mitään ja keuhkot kuullostaa ilmeisesti puhtaille, niin mitäs siinä teet. Toisaalta ihmetteli lääkärikin tuota, ettei kuume laske, joten otettiin crp joka oli 30 ja ihan virusflunssan piikkiin menee kuulemma, mutta täytyy ottaa kontrolli perjantaina. No eipä tässä mitään muuta, mutta todella raihnaista kun makaa jo toista viikko peiton alla palellen ja juo finrexiniä - käy jo poikaakin sääliksi, kun äiti laahustaa kontaten pelastamassa kiipelistä. Ei mulla kyllä ikinä ennen oo virusflunssa ollut kuumen osalta näin sitkeä. ja jos oliskin vaan kuume, mutta tää yskä ja päänsärky :kieh: No lepäämään taas, kun poikakin nukkuu.
 
haltia: No höh. :( Tavallaan bakteeri olisi ollut "helpompi" hoitaa, kun antibiootit auttavat aika äkkiä. Koeta levätä mahdollisimman paljon, ettei virus pääse keuhkoihin. Tuosta finrexinistä, eikös siinä ole aspiriinia? Saako sitä ottaa imetysaikana? Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että neuvolassa olisi suositeltu buranaa tai panadolia.

Joo, on se jännä, kuinka monet samaan aikaan raskaanaolleista ovat jo "toisella kierroksella". Ei kyllä sitä pelkoa ole täälläkään. : / Vaikka mulla ei tällä hetkellä mitään pahaa vauvakuumetta olekaan, tulee noita epäreiluuden tunteita silti aina välillä.

emily: Onneksi ei kuume jatkunut tuon pidempään. :) Kiva, että miehellä ja pojalla sujui muskarissa hyvin!

Leluista: Marakassit on tosi jees! :D Meillä myös erikokoiset ja muotoiset palikat ovat nyt in. Otetiin vanhoja Duploja miehen kotoa, ja niillä poika tykkää leikkiä. Ei osaa rakennella mitään, lähinnä rikkoo mun tai miehen tekemiä juttuja ja syö palikoita. ;) Ostin pojalle myös sellaisen nuppipalapelin, jonka avulla poika voi harjoitella pinsettiotetta. Silti, parhaimpia juttuja ovat muillakin mainitut sähköjohdot, paperit ym.

Kauniskuu: Olisit voinut kuvailla meidän pojan. :) On tosi rauhallinen, viihtyy hyvin rattaissa. Tutkailee ja tarkkailee kyllä valppaasti, mutta ei ole suuna päänä menossa koko aikaa. Pienet kitinätkin hoituu yleensä mielenkiintoisella lelulla, kirjalla tms. On ollut samanlainen ihan pikkuvauvasta lähtien. Saa nähdä koska tulee se vaihe, kun pitää päästä menemään, eikä paikallaan olla hetkeäkään. Kotona kyllä on sellainen jo. :)

Meillä on yöt menneet vaihtelevasti. Nukahtaa illalla helposti, alle viidessä minuutissa, mutta heräilee öisin. Muutamana yönä on mennyt jopa 2 tuntia, ennen kuin on nukahtanut uudelleen. :kieh: Osittain epäilen hampaita, sillä Panadol on auttanut noissa pitkissä valvomisissa lopulta. Osittain sitte on varmaan vaan joku vaihe. Vieressä nukkuu vielä huonommin, joten olen nyt klo 4 syötön jälkeen laittanut takaisin omaan sänkyyn nukkumaan.

Nyt olen nukuttanut päiväunillekin omaan sänkyyn. Aika äkkiä poika on oppinut, että viereen ei enää nukahdeta. Odottaa jo, että syömisen jälkeen laitan omaan sänkyyn. :)

Mulla oli hauskaa lauantaina. Viiniäkin kului ihan reippaanlaisesti, mutta mitenkään kovin humalassa en lopulta ollut, kun söimme herkkuja koko illan. :D Baarissa kävin vain kääntymässä. Ei ollut mun juttu, huomasin sen äkkiä! Enemmän tykkään istuskella jossain. Onneksi suurin osa illasta oltiin yhden kaverin luona ja rupateltiin. Eilen oli lähinnä väsynyt olo.

Huoh, ärsyttävä ilma! :kieh: Meillä ei ole pojalle vieläkään kumppareita, vaikka kurikset ja kurahanskat löytyykin. Ei olla siis päästy oikein ulos tänään. Vauvajumppakin oli peruttu ohjaajan sairasloman takia.
 

Yhteistyössä