Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

ROKOTTEISTA: Totuushan on se, että kaikissa rokotteissa on omat sivuvaikutuksensa ja riskinsä, mutta paljon on tappavia tauteja lähes hävitetty monesta maasta rokotuohjelmien ansiosta. Mä en ole ajatellut ottaa sikapiikkiä/kausiinfluenssarokotetta neidille.
Siin tutkimuksessa ollaan, mutta osallistuttiin hiukka myöhemmin niin, että ei tullut samalla kertaa muita piikkejä, kun halusin tietää, että jos siitä tulee sivuvaikutuksia niin, että ne tulee siitä eikä muista rokotteista. Mut eihän tytölle ole noista piikeistä tullu oikeestaan mitään reaktioita.

Kauheeta menoo aamusta iltaan. Hereillä oloaika mennään vaan ees taas, vähän aikaa tutkitaan jotain lelua ja taas mennään. Meilläkin kyllä tykätään siitä hymynaamahelistimestä. Jossain vaiheessa oli suorastaan lempilelu.

B
 
Hei

Sikainfluenssapiikistä
Me otettiin se pojalle. Ei tullut yhtään mitään oireita.
Neuvolassa sanottiin, että heille on tullut ohjeistus suositella rokotusta. Se oli kesäkuussa.

konttauskypärästä
Minä tosiaan ostin sellaisen (kaksikin kun maksoivat yht. 1,50 ), kun vauva alkoi nousta istumaan ja kupsahteli koko ajan kumoon. Tällä hetkellä meno on vakaampaa eikä nyt olla paljoakaan käytetty kypärää, mutta luulen, että säästää äidin hermoja sitten taas, kun lapsi alkaa nousta seisomaan ja opetella kävelemään :) . Mies oli vähän epäileväinen ja sanoi, että lapsi ei opi variomaan, jso on kypärä. Mutta kyllä niitä kolhuja tulee ihan tarpeeksi muutenkin, eihän se kypärä koko ajan ole päässä. Lähinnä silloin, kun teen vaikka ruokaa tai kädet on muuten varattu. Minä koen kypärän niin, että se säästää minun hermojani (sydänparkaani) vielä enemmän kuin lapsen päätä :) .

Haltian tavoin meilläkin koetetaan vähitellen tehdä kotia lapsiturvallisemmaksi. Vaikeaa! Vauva on oppinut avaamaan laatikoita, mies juuri miettii, miten en laittaisi kiinni. Pulloille, tölkeille ym täytyy keksiä joku uusi säilytyspaikka keittiönpenkinalustan sijaan.. Pelkään tuolien ja pikku pöydän kaatumista. Pöydän voisi ehkä pultata seinään. Johdoista on kova nykimään meilläkin. Pinnasängyn pohja madallettiin tällä viikolla. Minulta pääsi haikuitku! Lattiallam on yksi viherkasvi. Mies oli sitä jo nostamassa ylös mutta haluan ensin koettaa opettaa pojalle ei-sanaa sen kanssa. Saa nähdä, koska luovutan. Ei kyllä koko ajan ole sen kimpussa.

Sanoja ei meillä varsinaisesti vielä ole, mutta poika on alkanut tällä viikolla vilkuttaa ja kuulostaa kuin hän sanoisi "heei". Ja kerran mies oli kuulevinaan pojan sanovan "äitiä". Muta selkeitä sanoja siis ei, sellaista ensisanaa. Paljon tuntuu ymmärtävän jo! Ja rakastaa päristelemistä. Ihanalta kuulostaa, kun hän alkaa laulaa, kun me laulamme hänelle :D .

Hotellihuoneesta
Me ollaan nyt viime viikolla oltu yht. neljä yötä hotellissa koko perhe. Meni hyvin. Vauvalle oli siellä matkasänky ja pitta molemmissa hotelleissa :). Meidän vauva nukkuu hyvin, kun nukahtaa, joten ei haitannut telkkarin katselu, himmeät valot eikä juttelu. Hyvä niin. Ainoastaan nukuttaessa sammutin muut kuin himmeän pöytävalon ja eteisen valon. Puurot ja ruoat pyysin lämmittämään hoetllin ravintolan keittiössä. Se oli kyllä vähän rasittavaa (se pyyteleminen), olisi ollut mukavaa, jos olisi ollut mikro, jota olisi itse saanut käyttää. Sokos-hotellista vauva sai jopa oman kirjan :) . Tykkäsi siitä kovasti ja söi melkein palasiksi ennen kuin pelastin turvaan.

Hydrobicista
Oli tosiaan ihanaa käydä ypöyksin omassa harrastuksessa! Maltoin olla vain 2 tuntia reissussa, mutta menen kyllä taas viikonloppuna tai ensi viikolla. Kotona oli pärjätty oikein hyvin. Tänä iltana vauva jääkin kummitädin kanssa kotiin, kun miehen kanssa mennään U2:sta kuuntelemaan. Hiukan jännittää, mitä vauva tuumii- hän ei ole koskaan aiemmin ollut valveilla kenenkään muun hoivissa kuin minun tai mieheni.


 
SIKAPIIKKI mun mielestä aika asiatonta lehtien ylihysteria-otsikot kun asia ei oo edes vielävarma.

KONTTAUSKYPÄRÄ Vähä samaa ajatusta, en koe tarpeelliseksi. No, ei oo eikä enää tuu,kamut kellä on ollut,sanovat että turha kapistus. Joko vauva ei anna päässä olla tms. Kyllähän noita kolhuja tullu,mut aika nopeesti tyttö oppii yhä varmemmaksi ja kun oppi laskeutumaan seisomasta alas,joten enää ei juuri kaaduttu paitsi satunnaisia kertoja. Nyt tosin uusi "vaara" kun alkanu seistä satunnaisesti tuetta..mut sellasta se on :)

VINKKI..tehkääs porkkanalettuja vauvoille! Sikahelppo ja hyvä sormiruoka,ja maistuu!!
Ohje sormiruokablogista:
4 dl vichyvettä
2 dl venhäjauhoja
1 kananmuna
porkkanaraastetta parin porkkanan verran
mausteita maun mukaan

SANOJA..no,ätää hokenut kauan,mutta mun mielestä se nyt on joka vauvan perusjokellusta :) Siitä kuulema äiti sana tullutkin,kuten vauvojen mamamam tai papapap jokelluksesta ulkomaan versiot..jostain luin tällasenkin turhan tiedon :D Muita jotain tulee satunnaisesti mutta en osaa sanoa liittyykö se mitenkää ko.asiaan, tai yhdistääkö sen sanan johonkin. Esim kuten joskus tulee "uppa" lampusta ja tyttöh ku katsoo taulua missä on naisen kuva (siis ei todellakaan joka kerta). Mutta jotenki mä en vielä jaksa uskoa et tän ikänen tarkottaa noita ;)


Hemmetti miten toistaitonen on tytön elämä jos unet jää lyhyiks.. Sellasta draamaitkua joka asia. Tulis ne hemmetin hampaatkin,yläien ollu pian kuukauden ihan kamala..
Jahas.. joku roikkuu lahkeessa taas..
 
Sikapiikin suhteen meillä ei ole tehty vielä päätöstä. Tosin neuvolasta sitä ei ole tarjottukaan. Se ei kyllä ole ihme kun ollaan jouduttu käymään sillä häslänpäslä-emännällä. Se on huono. Katsotaanpa tässä rauhassa mitä ne saa selville.

Konttauskypärää ei ole meilläkään. Eikä varmaan tulekaan. Otan itse näköjään kolhut ja muksahdukset aika rennosti. Hämmästyin itsekin kuinka rauhallisena itse pysyn kun naama edellä tullaan alas kun konttausta/karhunkävelyä harjoitellaan... Mitään en kuitenkaan lupaa, jos se näyttää siltä että vauhti on sata ja äly nolla niin harkitaan uudelleen.

Meillä neiti on siis ryöminyt jo viikon ja tänään se vihdoin tajusi että hän tosiaan pääse melkein minne vaan :D Aiemmin ollaan menty jonkun esineen tai ihmisen luo. Tänään se mun tiskatessa otti ja lähti puksuttamaan omaan huoneeseensa. Mietti sen verran matkalla että meneekö makkariin vai leikkihuoneeseen. Konttausta harjoitellaan kovasti ja jalat jo toimiikin niinku pitää. Karhunkävelyasennossakin jalat on mukana ja siitä sitten pääsekin jo vähän istuma-asentoa muistuttavaan asentoon. Meidän neidin lempiasento on kyljellään sellaisessa merenneitoasennossa -toinen käsi lattiassa ja toisella onkin hyvä rapsutella vaippaa tai takapuolta :LOL: viehättävää.

Kuumetta -hauskaa konsertti-iltaa. nauttikaa :heart:
 
Ainii,onnea kaikille uusista taidoista yhteisesti :)!!

Leikkasin muuten klassisesti keittiösaksilla tytön tukan sitte ensi kerran :heart: Heh.. ihana "patakampaus".. mut tukka roikkui jo nenässä asti.

Hei,opiskelijat/opiskelua jatkavat..miten se kodinhoidontukihomma meni opintotuen kanssa?!Sulkeeko ne toisensa..? Ajattelin ens keväänä hakee opiskelemaan ...jos pääsis :ashamed: :)
 
Mä olen tehnyt kauramaitoon lettuja, mutta ei kelpaa pojalle. Ei kelvannut munakaskaan, luulen, että kananmuna on pojan mielestä jotenkin pahan makuista. :(

Kauniskuu: Oho, oot leikannut jo tytön hiuksia! :eek: Meillä kasvaa niin hitaasti ja niin ohuena tukka, että näyttää aivan samalta kuin syntyessä. Otitko hiuskiehkuran talteen? :heart:

Opintotuki ei vaikuta kotihoidontuen määrään. Sen sijaan kotihoidontuki otetaan huomioon opintotuen tulovalvonnassa. Opintotukea nostava opiskelija saa tienata kuukaudessa 660?:a, ilman että menettää oikeuden tukeen.

perhone: Ai teiltäkin löytyy kylkiasennossa kellivä vauva? :D Me ollaan kanssa naureskeltu tuolle pojalle, joka makoilee kyljelläään kuin joku rantaleijona. :D

kuumetta: Hauskaa keikkaa! Nauttikaa! :)
 
Höh ja pöh. Meidän tytölle nousi illalla lämpö. Ihmettelin, kun tuli vilunväreitä ja haukotteli vaan koko ajan. 37,7 sit näytti otsamittari. Yleensä ollut siinä 36,7 pintaan. Mitään muuta ei ole, joten epäilen poskihammasta, kun siellä alaikenessä tuntuu kovaa ja sitä kohtaa hankaakin ihan hulluna. Huomenna olis eka vauvauinninjatko joten hiukka jännittää päästäänkö sinne olleskaan...

Bartsu
 
Hei

Voi, ihanaa oli päästä miehen kanssa kaksin konserttiin :) . Jollakin oli mukana pieni vauva kuulosuojainten kanssa. En nähnyt, miten vauva viihtyi konsertissa, kun menivät istumaan johonkin meidän taakse.

Meidän vauvalla oli mennyt hyvin kummitädin kanssa. Oli syönyt hyvin ja nukahtanut helposti eikä ollut ehkä oikein edes tajunnut, ettei äiti ja isä ole kotona? Mutta sitten vauva havahtui ihan hereille, kun olimme itse käymässä nukkumaan yhden aikaan ja mies siirsi häntä parempaan asentoon. Minä nukutin kahteen asti. Vauva ei vielä silloinkaan ollut ihan umpiunessa, mutta sen verran rauhoittunut, että kävin itse nukkumaan. Vajaan parin tunnin kuluttua itkeskeli puoliunessa niin että annoin rintaa. Kuudelta taas inahteli mutta rauhoittui silityksellä. Ja kymmentä vaille seitsemän ylös... Huoh. Nyt vauva nukkuu mutta minua ei nukuta. Väsyttää kylläkin. Onneksi on viikonloppu niin voin käydä päiväunille sitten kun väsyttää. Mutta kyllä oli sen arvoista tuo kahdenkeskinen aika miehen kanssa :)!
 
Heissan!
Mukavaa oli lueskella kuulumisianne. Jopa on pikkuiset vauvat oppineet viime aikoina paljon uusia juttuja =) Ihan huikeeta, että ryömitään, konttaillaan, noustaan pystyyn! Täällä typykkä on oppinut mahallaan pyörimään akselinsa ympäri ja välillä työntää itteensä taaksepäin mahallaan. Ryömimistä ei vielä oo hoksannut ja konttausasentoon laittaminen vain ihmetyttää. Hiljalleen alkaa hoksata ilman tukea istumisetn, mutta helposti vielä kempsahtaa nurin. Pomppiminen on pimusta tosi hauskaa, ja itte saa samalla hyvän hauisjumpan :kieh: Hienomotoriikka sen sijaan tuntuu kehittyvän mainiosti, nyt pimu nappailee ruokapalasia välillä pinsettiotteella.

Hiukset, joo täälläkin on pitänyt leikata otsahiuksia jo pariin otteeseen, kun tulevat silmille. Muita hiuksia emme vielä leikkaa, kun miehellä on ajatus, ettei hiuksia leikata ennen kahta ikävuotta, kun häneltäkään ei aikoinaan oo leikattu. Hauska perinne. Ponnarille yltävät hiukset hienosti.

Sikapiikistä, en oo vielä miettinyt, otetaanko pimulle. Pitää nyt kuulostella, mikä on tää kohujuttu ja mitä johtopäätöksiä siitä pitäis tehä. Kausi-influenssarokotteestakaan en tiiä, harkitaanharkitaan. Pimu on kyllä ollu ihmeellisen terve, on säästytty nuhilta ja muilta lentsuilta (koputan puuta). Ittelläni just yrittää lentsu tulla, pää on ihan tukossa.

Kauniskuu, ihana tuo adhd-kommentti... miekin aina heittelen typykälle kommenttia, että mitä äidin pikku-adhd :LOL: Aina pitäis olla jotain säpinää, paikallaanolo on ihan tuskaa ja kotona tylsää. Mutkun en aina jaksais olla ympäri kyliä kuleksimassa taikka kyläreissuilla. Yhtenä päivänä käppäiltiin lähiseuduilla neljään otteeseen, välillä vaunuissa ja välillä kantoliinassa, joten minnuu rupes jo hävettämään, että mitähän noi naapuritkin aattelee, kun jatkuvaan kuleksivat ympäriinsä... Oon nyt pimulle koittanut opettaa kärsivällisyyttä, esim. ruokailun päätteeksi pakkoistutan häntä syöttötuolissa ja siivoilen keittiötä.

Jokeltelua, semmoista mämämä ja päpäpä ja vauvau -juttua tulee. Ja häh. Pari päivää sitten pimu oppi pyörittämään päätään, hassu. Eilen hän nukkui autossa ja meinasin revetä vieressä nauruun, kun kesken unien pimu havahtui ja kokeili, vieläkö osaa pyörittää päätään, ja jatkoi sit uniaan :heart:

Hampaat, ei vielä ainokaistakaan! Säälittää jo tuo lapsiparka, kun ikeniä on pitänyt hangata jo kuukausikaupalla ja hän järsii kaikkea, mitä käsiinsä saa, mutta hampaat ei vain puhkea. Toinen on ihan tuskissaan :/ Parina iltana oomme antaneet supon, kun päivällä on tuntunut kivistävän niin kovasti, jotta etes yöllä saa levättyä.

Kuumetta, varmasti on ollut ihanaa päästä miehen kanssa kaksin konserttiin! Mukavaa, että vauva oli pärjännyt hyvin kummitätinsä kanssa. Mutta harmi, jotta unet sitten huonot. Joo kovin samansuuntaisia ajatuksia tosiaan kotona vauvan kanssa olemisesta ja miehen roolista. Kun nyt jään hoitovapaalle ja tuloni on sit mitättömät, niin aattelen, että lapsenhoito on nyt minun työtäni ja mies tuo rahaa kotiin omasta työstään. Illalla oome sit molemmat tavallaan vapaalla työstämme ja lapsenhoito tapahtuu vähän tilanteen mukaan. Elikkä en todellakaan voi heittää pimua miehen syliin, kun hän tulee töistä ja lähtee itte huitelemaan omille menoilleni sillä verukkeella, että oon jo ollut päivän pimun kanssa, vaan hiukkasen sovitellaan, mitä menoja tai puuhia kummallakin iltaisin ois ja lapsenhoitovastuu sit jakautuu sen mukaisesti. Menipä tää jaaritteluksi, toivottavasti pointti löytyi...

Täällä pimun nukkuminen sujuu yleisesti ottaen hyvin. Iltarutiinien eli puuron, kylvyn, hammasharjailun, tissittelyn ja tuutulaulun jälkeen nostan pimun omaan sänkyynsä ja jään itte vierelle selin lueskelemaan taskulampun valossa. Joskus hän nukahtaa salamana tai höpöttelee vähän aikaa, mutta toisinaan alkaa hirmuinen melskaaminen ja pyöriminen taikka itkeskely. Yleensä kuitenkin rauhoittuu ajan kuluessa, kun hyräilen tuutulaulua. Taputtelua taikka silittelyä en oo enää tehnyt nukuttamisvaiheessa. Nukahettuaan typykkä nukkuu melkoisen sikeästi, ei häntä haittaa puhe taikka astioitten kolina. Yleensä sit herää noin kuuen tunnin nukkumisen jälkeen, jolloinka annan tissiä, ja sit nukkuu 2-3 tuntia, ja jälleen tissiä. Sit vielä torkutaan hiukkasen ja heräillään puol yheksän - puol kymmenen välillä. On kyllä tosi hyvä, että typykkä nukkuu aamuisin noinkin kauan, niin viikonloppuisinkaan ei tarttee jommankumman nousta hänen kanssaan älyttömän aikaisin. Niin, ja meillä edelleen typykkä nukkuu samassa huoneessa meiän kanssa, omassa sängyssään. Just eilen juteltiin, että kyllä hän siinä saa edelleen nukkua, ei mitään kiirettä siirtää omaan huoneeseen.

Pantsu, ootko sitä "mummovoidetta" käyttänyt, onko siitä ollut apua?

Olikos vielä keskusteluissa muuta esillä. Niin lastenhoitoavusta, minun vanhemmat asuu noin 40 km päässä ja heistä on paljon apua, kun ovat eläkkeellä. Vähintään kerran viikossa kyläilevät meillä päivän ajan taikka sit mie meen pimun kanssa päiväksi heille. Appivanhemmat on parinsadan kilometrin päässä, käyvät meillä olemassa viikonloppuja muutaman viikon välein taikka me mennään heille. Osa kummeista on lähistöllä, mutta emme oo oikeen osanneet pyytää heitä hoitajiksi. Aattelen, että kunhan mennään tästä vauvavaiheesta ohi, niin sitten on mukavampi viiä pimua hoitoon ja yökyläilyille. Pariin kertaan oomme hyödyntäneet MLL:n lastenhoitajaa.

Lupsakkaa viikon alkua kaikille!
Anselmiina ja pörrötukka reilut 8 kk
 
bartsu: Toivottavasti kuume meni nopeasti ohi ja pääsitte uimaan. :)

kuumetta: Kiva, että vauvalla oli sujunut ilta hyvin ja teillä oli mukavaa konsertissa! :)

Kauniskuu: Juuri noin, molempia voi saada yhtäaikaa. :)

anselmiina: Tosi kiva, että teillä sujuu yöt noin hyvin. =) Olen nyt käyttänyt niitä "mummolääkkeitä" eli estrogeenikapseleita. On toimineen ihan älyttömän hyvin! Hävettää myöntää, mutta en edes muistanut, että seksi voi tuntua niin hyvältä. :ashamed: Edellisestä kerrasta oli piiiikkaisen aikaa. :ashamed: En tarvitse enää kuin yhden kapselin viikossa. Ihan salamana se mulle haluja tuonut takaisin, edelleen väsymys ym. jutut vaikuttaa aika paljon enemmän. Mutta nyt on paljon parempi mieli ja haluttaakin enemmän, kun ei jokaikinen seksin yrittäminen pääty kipuun ja itkuun.

Meillä poika nousee nyt koko ajan tukea vasten ja ottaa muutamia askeleitakin. Kauheasti hinkuisi jo kiipeämään. Meillä on olohuoneessa sellainen matala hylly/penkki, jossa säilytetään pojan leluja. Sitä vasten seisoskelee ja kovasti näyttää miettivän, miten siihen päälle pääsisi istumaan. :D Alas osaa tulla jo aika sujuvasti pepulleen, toki välillä tapahtuu tömpsähdyksiäkin, joita minä taidan useimmin pelästyä enemmän kuin poika itse.

Jotain huonoakin tässä uudessa liikunnallisuudessa on, nimittäin yöt on taas tosi rikkonaisia. Nukkumaanmeno kiukuttaa, eikä poika oikein osaa rauhoittua. Tänään huomasin, että alas on tulossa ilmeisesti kulmahammas. Sekin vielä! :kieh: Noh, se auttaa, kun tietää, että tämä on ohimenevää.

Eilen mies kävi pojan kanssa katsomassa salibandya. Olivat monta tuntia poissa ja minä sain keskittyä kouluhommiin. :) Mies on nyt tosi innoissaan viemässä poikaa milloin minnekin. Tosi ihanaa, kun viihtyvät yhdessä ja plussana minä saan rauhan tehdä omia juttuja.

On ihan syksyn tuoksua jo ilmassa! Ihanaa! Tykkään syksystä tosi paljon, jotenkin on uutta virtaa ja pimenevät illat ovat kauniita. Olettekos muuten hankkineet vauvoille jo jotain välikausi- tai toppapukuja tulevia kelejä varten? Me ostimme jo keväällä alennuksesta 86 cm:sen toppapuvun ja nyt mun äiti osti pojalle 80cm:sen välikausiasun (kosteuttapitävän) ja kurahaalarit. Ajateltiin tuollaisen yhdistelmän olevan konttaavalle ehkä kätevämpi, etenkin kun ihan pahimmilla kurakeleillä ei varmaan kauheasti vielä ulkoilla. Toppahaalari oli muistaakseni täysin vedenpitävä.
 
ANSELMIINA ihana et yöt sujuu :) Ja hienoo et muitaki hiippalettejä pinossa :)

PANTSU Ihanaa,sielläkin mennä touhotetaan :) Mulle oli muuten yllätys ku lomalla kokeiltiin rappusia,tyttö osaa kiivetä ne vaikkei meillä oo sellasia :) Sieltä ne taidot tulee vaikkei aina olis kaikkia mahiksia treenata :)

Ja, Joo,todellakin liikkuminen vaikuttaa. Saman tien ku oppii nousemaan nii tilanne ei ainakaa helpotu :/ Mä aloitinkin tänää unikoulun,siis nukahtamisesta. Aikasemmin joskus nukahti yksin,kunnes sit alkoi kiipeillä ja tulin nukuttaneeksi tyttöä olemalla pinniksen lähellä. Aikansahan tää toimi,ja tyttö nukahti vajaassa 10min,mut nyt alkaa huomata,että tyttö hätääntyy ku tajuaa et joku ei ookaan enää makkarissa. Nyt sit kippaan vaan takas maate,hyvää yötä ja pois. Rääkyy aluks hulluna ja oikeen huokaisee ku meen lähelle, mutta uskon et jatkon kannalta kannattaa olla liimaantumatta nukuttamistilanteessa. Siis ihan sen takia,että lapsi ymmärtää et makkarissa on turvallista yksinkin eikä vaan aikuisen kanssa. Ajanmyötä tää kuulema alkaa korostua. Muutenhan olin sitä mieltä et eletään vauvan tahtiin,mut toisaalta aloin miettiä totakin seikkaa.
En tiiä,ei tää kivaa oo mut toissaalta "palvelus" lapselle.

Heh.tänää muuten tajusin et voisi mennä jo hiekkaleikkeihin :) No,lapiollinen hiekkaa meni hienosti suuhun :p Siitä se alkaa.

Nii,ja tuetta seisty muutamaan otteeseen,oikeesti eikä vaan pari sekuntia :)
 
Onpas taas tullut tekstiä. Ihan samanlaisia ajatuksia ja tilanteita kuin teilläkin. Meillä menee niin laidasta laitaan, että just kun ehdin hehkuttaa, että hyvin menee ja helppoa on niin sitten alkaakin taas ongelmat ja mikään ei mee helposti :ashamed: Nyt poika ilmeisesti työstää koko 4 ylähampaan rivistöä, joista yksi kulma tullut läpi :kieh: vänkee ja punkee jatkuvasti ja yöton mennyt taas ihan tissillä roikkumiseen. En tiiä, voihan tää johtua uusista taidoistakin Pessi on oppinut nyt seisomaan tukea vasten ja pyllähtämään. Liikkumaan tukea pitkin jonkin verran ja seisomaan polviseisonnassa ilman tukea. Kauhea meno päällä. Ylös pyrkii jatkuvasti - yleensä kirja kädessä tai palikka suussa (näyttää niin tyhmältä kun kulkee kaiket päivät sellaisen lieriön muotoisen palikan kanssa, konttaa palikka suussa, nousee seisomaan palikka suussa, se näyttää ihan sikarilta) Kontaa kokoaika mun jalkaan ja on jotenkin tuskaisen oloinen. Sais jo ne hampaat tulla.

Tukasta.. Meillä ei kyllä oo mitään leikattavaa. On niin vaalee ja niin lyhyt, että näyttää melkein kaljulta. Mä olin kyl pienenä ihan samanlainen muli, vaikka sittemmin tukka paksuuntui kyllä harvinaisen tuuheaksi ja tummaksi. Mielenkiinnolla odotan minkälainen tukka pojalle tulee.

Ja noista putoamisista ja kolhuista.. Mulla on vähän sama juttu kuin olikohan se perhosella että itsekin yllätyin kuinka rauhallisesti pystyn niihin suhtautumaan. Välillä se pää vaan kolahtaa, vauvat on onneksi joustavia, ja pakkohan se on oppia. Ainahan se itku pääsee ja sattuu, mutta ei oo onneksi vielä pahasti päässyt käymään, vaikka säikähdettiin kyllä kauheasti kun poika mätkähti meidän sängystä alas ekan kerran eilen. Oltiin molemmat sängyn vieressä ja molemmat luuli, että toinen katsoo poikaa niin sitten olikin ihan 2 sekunnissa tullut alas.

Kiitos kauniskuu vauvan lettujen ohjeesta! täytyypä kokeilla.

Pantsu Meillä samanlaista ongelmaa nukkumaanmenon kanssa. Poika ei osaa kertakaikkiaan rauhoittua vaan vispaa ja pyörii ihan ympyrää ja herää istualtaan tai seisomasta tms kivaa. No kai tää vaan on nyt tälläistä. Meinasin jo aloittaa unikouluttamisen tänään, mutta sitten kun poika onkin olut jotenkin kipeän oloinen - liekö hampaista - niin en raaskinut, ajattelin, että antaa nyt sitten mennä näin, että tissiä vielä saa, jos tarvitsee. Katsotaan kun noi hampaat on puhjennut.

Kuumetta Ihanaa, että konsertissa oli rentouttavaa, ja että vauvallakin oli ilta mennyt hyvin. Noita kahdenkeskisiä aikoja osaa nykyään jotenkin kummasti arvostaa enemän :)

Bartsu Menikö kuumeilu ohi? Selvisikö syy?

Onko teillä kaikilla lapsille oma huone? Meillä ei nimitäin oo. Oon miettinyt koskahan poika alkaa tarita omaa huonetta. Meillä on nyt tääkolmas huone työhuoneena ja vauvan tavarat on meidän makkarissa ja olkkarissa ja keittiössä. Aikanaan sitten tästä täytyy varmaan tehdä lasten huone.

Mitähän muuta mulla oli mielessä..

Niin ulkoilupuvuista... Meillä on sellainen vettäpitävä välikausihaalari osettu keväällä kokoa 74cm uskon ja toivon, että se menis nyt syksyn vielä ja sitten talveksi täytyy varmaan ostaa uusi toppahaalari, jollei noista viimetalvisista enää oo.. Luulen, että ne on vähän pieniä, ja jos kovasti konttaillaan ja juostaan, niin ei taida esim äp-haalari pitää vettä?
 
PANTSU: Hienoa, että estrogeeni on tehonnu. Mä olen myös nauttinu noista petipuuhista aikaisempaa enemmän ihan vaan siksi, kun ei ole "suoritus"paineita.

KAUNISKUU: Teillä on kyllä nopea neiti, kun jo noin hienosti seisookin. Meillä mennään vielä ryömimällä eteenpäin :)

ANSELMIINATAR: meillä kans noi illat mennään sen mukaan miten on toisella mahd. menoa ym. Mies kyllä usein haluaa leikkiä tytön kans iltasella sen hetken kun rauhassa ehtii ennen nukkumaanmenoa. Siin ei iltaan montaa tuntia yhteistä aikaa heille jää.

Kyllä tää aika menee aivan hirveää vauhtia. Hurjaa vauhtia lähestyy jo 1-vuotissynttäritkin. Meidän tytön lämpöily jäi onneksi siihen yhteen iltaan/yöhön. Aamulla ei ollut enää mitään ja mentiin uimaan. Ensin siellä uimahallissa tytpyä alkoi itkettämään. Vitsailin, että on tottunut viielämpään veteen, kun ollaan järvessä pulikoitu. Kuitenkin, tajus nopsaan missä ollaan ja loppuaika olikin kivaa. Sukelleltiinkin pariin otteeseen ja harjoiteltiin uusia juttuja.
Imetys on täällä sit loppunut kokonaan. Neiti ei ole 4 päivään rintaa syöny. Yksi päivä yritin tyrkyttää niin puri vaan...Se on sit yksi vaihe loppu. Haikea fiilis on kieltämättä.
Bartsu ja neiti 9½ kk
 
Äp:n puku ei ole vedenpitävä, ja mun käsittääkseni se saattaa olla myös kylmä. Kai se on enemmänkin tarkoitettu vaunujen suojassa makoilevalle vauvalle.

bartsu: Varmasti on haikea olo, mutta imetit kyllä tosi pitkään! :) Kiva, ettei kuumetta ollut sen pidempään.

haltia: Meillä kanssa kerran poika tippunut just noin sängyltä. Oli kyllä tosi tosi tyhmä olo molemmilla, mulla ja miehellä, sen jälkeen. :ashamed: Mäkin olen miettinyt tota unikoulua ja omaan sänkyyn siirtämistä. Ajattelin kuitenkin odottaa tämän pahimman remuamisvaiheen ohi. Musta on alkanut tuntua, että poikaa haittaa öisin meidän kääntyily. Voi olla, että nukkuisi omassa sängyssään rauhallisemmin (tai sitten ei...).

Meilläkin on kolmas huone vielä työhuoneena. Kovasti tekisi mieli jo päästä sisustamaan sitä pojalle sopivaksi. :D Ehkä kuitenkin lähempänä vuoden ikää siirrämme omaan huoneeseen.

Tuntuu, että pojalla on nyt koko rytmi vähän hakusessa. Parina viime päivänä on valvonut tosi pitkän pätkän päiväunien ja yöunien välillä. Eilen meni neljä tuntia ihan heittämällä, vaikka nukkui toisia päiväunia vain alle puoli tuntia. Tänään nukkui vain yhdet päiväunet! :eek: Heräsi aamulla 8.15 ja alkoi kitistä väsymystä puoli kahdeltatoista. Nukahti vasta tasan klo 12 ja nukkui kaksi tuntia. Yritin saada uudelleen päiväunille joskus viiden aikaan, mutta höpötteli ja naureskeli vaan. Yöunille meni sitten jo seitsemältä, kun normaalisti on mennyt tuntia myöhemmin. En tiedä, onko tämä nyt tosissaan yksiin päikkäreihin siirtymistä, vai vaan joku vaihe, joka liittyy näihin uusiin taitoihin tms. Miten teillä muilla? Taitaa olla vielä useammat päiväunet?
 
Hei

Olipa ihana alku viikolle. Sain nukkua!!! Poika heräsi jo 5.13. Imetin hänet ja sitten mies sanoi, että haluaa ehdottomasti nousta hänen kanssaan. Minä jatkoin unia vielä kaksi tuntia kunnes mies oli lähdössä töihin :D! Mies oli keitellyt puuronkin valmiiksi myös minua varten ja syöttänyt lapsen. Minä kävin vain pikaislla kävelyllä nukuttamassa muksun rattaisiin. No, loppuviikon perjentai-yömyöhään olenkin käytännössä kaksin lapsen kanssa, kun miehellä on työ- ja harrastusmatkoja. Yhden keskiyön käy nukkumassa kotona.

Minua ihmetyttää sellainen kun meidän vauva on alkanut (ehkä viimeiset 2kk) huutaa usein yöllä ja joskus päiväunillakin, kun on heräämässä. Sellaista huudon ja itkun sekoitusta. Loppuu heti, kun herää kunnolla. Aiemmin ei itkenyt ikinä yöllä, paitsi yhden kerran, kun maitoa suihkusi nenään ;) . Onko muilla vauvoilla samanlaista? Huuto loppuu kyllä, kun lykkään tissin suuhun- tai kun lapsi herää. Rattaissa riittää usein hyssyttelykin. Poika herää yleensä vain kerran yössä, jolloin annan rintaa, ja sitten herääkin jo aamuheräämisen.

Ulkopuvuista... Minä olen ajatellut nyt ainakin alkuun käyttää tuota äp:n pukua, ettei jää kokonaan käyttämättä. Viime talvena pärjäsimme koko talven fleeceunipussilla. Jos puku on viileä niin villaa vaan alle. Voi olla, että jos kiva ja sopivan hintainen puku tulee vastaan niin ostetaan, mutta ainakaan vielä en ole ostanut. 86-senttiset kurahousut ostin kirpparilta (kuin uudet) mutta ehkä ostan vielä 80-senttisetkin. Odottelen vähän että näen, millainen vauhti ja meno ja meininki syksyllä ja talvella alkaa olla, että millaisia ulkovaatteita lapsi tarvitsee. Sisävaatteita olen ostellut paljon kivoja jo etukäteen mutta nuo ulkovaatteet tuntuvat minusta sellaisilta, että haluan ostaa sitten tarpeen mukaan.

Huoneista.. Meillä vauva nukkuu meidän huoneessa, ja nukkuu varmasti vielä aika pitkään. Meistä se on ollut ihan toimiva ratkaisu. Nukutaan kaikki hyvin. Meillä makuuhuoneita on vain kaksi, joista toinen siis meidän ja toisessa on kerrossänky miehen isommille lapsille (ovat meillä 3-6 viikkoa vuodessa). Olisi toki ihanaa sisustaa vauvalle oma huone, mutta ehkä sitten seuraavassa asunnossa joskus. Nyt vauvan leluja on keittiössä ja olkkarissa. Ei niitä vielä paljon olekaan.

Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Heippa taas pienen tauon jälkeen =) !

Oltiin viime viikko mökkeilemässä kolmisteen vuokramökillä Itä-Suomessa, oli aivan mahtavaa. Sai saunoa, uida ja grillata joka päivä ja kelitkin suosivat. Anoppi ja miehensä viettivät myös kaksi yötä mökillä ja vaikka etukäteen suhtauduin ajatukseen vähän epäilevästi niin hyvin meni yhdessäolo. Itkuhälytin oli kyllä kätevä, saatiin miehen kanssa saunoa ihan rauhassa illalla kun poika meni unille jo 19 maissa ja jäi mökkiin nukkumaan.

Mökkireissun aikana Sisu oppi jo ryömimään vähän enemmän, varmaan osaksi johtui siitä kun sai lahjaksi pallon josta tulikin ihan suosikkilelu ja sen perässä piti päästä menemään :heart: Muuten lempileluja on sitten kaikki keittiön kauhat yms ja tietenkin kaikki kaukosäätimet ja kännykät kiinnostaisi elämää enemmän!

Tuosta sikapiikistä näytti olevan keskustelua. Mua vähän nyt harmittaa kun ehdittiin se pojalle jo ottaa kun sitä tuputettiin useampaan otteeseen neuvolassa. Toivottavasti ei mitään tuollaisia vakavia sivuvaikutuksia tule. Rokotteen annon jälkeen nousi kuumetta ja kärttyä niinkuin kävi yhdistelmärokotuksenkin kanssa.

Huoneista, meillä Sisu nukkuu vielä samassa huoneessa kuin mekin mutta haluaisin kyllä jo suht ajoissa siirtää nukkumaan eri huoneeseen ettei käy niin kuin joillakin että esim. seksiä ei pääse sitten suunnilleen ikinä harrastamaan kun isompi lapsi nukkuu samassa huoneessa... Vielä kun on tuo yksi yösyöttö kuvioissa niin en ole siirtänyt.

Putoamisesta, meilläkin poika onnistui kerran kellahtamaan meidän sängyltä alas kun olin laittamassa pyykkejä kaappiin ja luulin että on niin kaukana reunasta ettei ehdi alas. No toisin kävi! Ei onneksi tullut mitään kuhmua mutta huutoa tietenkin.

Tukkaa ei ole meilläkään leikattavaksi asti, vähäsen kuitenkin. Ei sentään ole kalju niin kuin siskoni vielä 1-vuotiaana ja synttäreille piti teipata rusetti päähän kiinni :LOL:

Meillä ei vielä yritetä itse seisomaan mutta käsistä vetäessä kyllä nousee jaloilleen kovasti. Istumaankaan ei ole vielä yrittänyt tukea vasten mutta istuu kyllä hyvin esim. syöttötuolissa. Tosin pyörii siinä väkkäränä innoissaan joka suuntaan niin syöttäminen on vähän haasteellista...

Mun pitäis tosiaan lähteä ens viikonlopuksi kaverien kanssa telttailemaan ja poika on 2 yötä putkeen isänsä kanssa täällä kotona, vähän jännittää että kuinka kova ikävä sitä itselle tulee!
 
Paljon juttua ja kysymyksiä joihin vastaillaan... =)

Nukkuma-ajat Mennään nukkuu 19-20 ja nukutaan aamuun saakka 07.00. Meillä mennään edelleenkin yksillä päiväunilla jotka on 2-3tuntia pitkät ja noin puolen päivän aikaan. Hyvin jaksaa ja ihan turha yrittää toisille unille..menee ihan pelleilyksi.

SuosikkilelutSellaiset pinottavat eriväriseet purkit,kirjat,pallo ja pehmokuutiot.

lastenhoitoapu Ei oo kauheasti lähettyvillä. Äitini asuu 400 kilsan päässä ja vahtii mielellään,kun mennään sinne tai se tulee tänne. Nyt oli puhetta jos seuraavan kerran mennään yöksi kahdestaan johonkin. Miehen äitille ei voi antaa,koska ei vaihda kakkavaippoja ja muutenkin ollut vähemmän tekemisissä meidän tytön kanssa vaikka asuu tuossa alle 100kilsan päässä. Kummit asuu ihan lähettyvillä,mutta en oo ajatellut vielä että antaisimme heille. Meidän tyttö rupeaa aina itkee kun mennään toisen kummitädin luokse tai lähinnä vaan jos hänen miehensä on paikalla. Suututti lauantaina,kun oli pientä vihjausta ettei muka oltaisi tarpeeksi kotoa poissa,käytäisi kyläilee yms. Huvittavaa tässä on se,että tää on ainut miespuolinen jolle tyttö itkeskelee. :(

syksynohjelma Uinti jatkuu sunnuntaisin ja uutena tulee muskari.

aamuherätykset Herätään molemmat samaan aikaan. Ollaan aamuihmisiä. :) JOs väsyttää päivällä niin otetaan torkut.

allergiat ei oo.

sikapiikki En ottanut itselleni ja en varmaan tytöllekään ota

hampaat kaksi hammasta tullut alas.

tukka En raaski leikkauttaa vielä.

huone Tässä asunnossa on nukkunut samassa huoneessa,koska asuttu kaksiossa. Uudessa kodissa on kolme makkaria ja teen siitä yhdestä tytölle makkarin. Aiotaan vielä jonkin aikaa nukkua kaikki samassa huoneessa. MEillä on välilä levottomia öitä ja en vaan raaski laittaa vielä omaan huoneeseen.

Kiitti lettuohjeesta. :) Meilläkin ollaan nyt innostuttu sormiruokailee. Välipala menee jo omin pikkukätösin. =)

Meillä ryömitään kovaa vauhtia, mennään itse istumaan ja kovasti yritetään nousta tukea vasten..mutta ei vielä onnistu. Musta tuntuu,että meillä on tosi vähän sellaisia huonekaluja mitä vasten nousta. tai sitten ne on tosi korkeita. :) Niin ja konttausta treenaa. Sängyssä on noussut jo seisoskelemaan ja pohja on nyt ihan alhaalla. Tänään oli jo pariinkin otteeseen lappamassa kissan märkäruokaa lattialle. :LOL:

Minä oon lähdössä syyskuussa Tallinnaan. Tyttö jää isänsä kanssa kaksistaan yöksi ekaa kertaa. :)

Meillä oli tuossa muutamana iltana hiukka haasteellista tuo nukkumaanmeno. Taidettiin mennä vasta ysin jälkeen. Kokoajan halusi nousta istumaan/seisoskelee vaikka oli ihan sammumispisteessä. Mies sitten keksi laittaa sellaisen vähän isomman nallen jalkojenväliin ettei pääse liikkuu niin nukahti samantien. Yksi yö vähän itkeskeli niin otettiin viereen ja nousi kokoajan istuu niin annettiin olla. Nukahti istualleen miehen kroppaa vasten. :LOL:

Jos menisi syömään jotain. Tyttö unilla.

millis ja aava 7kk ja 1vko
 
millis: Olin unohtanutkin, että Aava nukkuu vain yhdet päiväunet. :) Syödäänkö teillä muuten lounas ennen päiväunia? Mä olen miettinyt, että miten meidän ruokailut nyt tästä eteenpäin olisi parasta aikatauluttaa.

Meillä poika on nukkunut jo pari tuntia. Ei ehkä kahden päivän perusteella vielä voi varmaksi sanoa, että yksiin päiväuniin on siirtymässä, mutta vahvasti vaikuttaa siltä.

Mä koen, että se kyllä helpottaa meidän arkea, etenkin kun poika ei ole enää nukkunut vaunuissa. Jotenkin kaksien päiväunien väliin jäi niin lyhyt aika, ettei siinä oikein ehtinyt lähteä mihinkään ja aamuisin mä olen niin hidas, etten vaan pääse lähtemään oikein minnekään. :ashamed:

Noita ruokailuja täytyy nyt vähän sumplia. Aiemmin poika on saanut lounaan vasta ekojen päikkäreiden jälkeen, mutta jos alkaa nukkua jonnekin klo 13-14, niin parasta kai olisi antaa lounas ennen sitä. Kuten sanoin, meillä vaan on aamut niin hitaita. Tänäänkin köllöteltiin sängyssä vaikka kuinka pitkään (äitiä vähän väsytti :D) ja käytiin yhdessä suihkussa. Aamupuuro syötiin vasta yhdeksän aikaan ja kymmenen jälkeen poika menikin jo nukkumaan. Noh, täytyy katsoa, ehkä mun täytyy vaan yrittää kammeta itseni sängystä vähän aikaisemmin ylös. :)
 
pantsu Meillä on aamupuuro 8 aikaan ja lounas sitten n. 10.30-11 . Unille menee aika pian sen jälkeen. :) Mulle ollut ainakin helpompaa nää yhdet unet. MOnesti sitten päikkäreiden jälkeen mennään kyläilee tms. Ei suostu oikein nukkuu rattaissa.
 
TALVIVAATTEET: Ä-pakkauksen haalari ei käy, koska imee vaan vettä ittensä ja pakko olla tuulen-ja vedenpitävää mallia, kun talvella harjoitellaan kävelemään ym. Meillä menee varmaan koko talven 74cm haalari ja alkuun se on varmaan suurikin. Neiti on niin hoikka, että vaatteet tuntuu vielä reilummilta....oon kattellu kirppiksiltä noita välikausi/talvihaalareita ja huutiksesta ym. ei raaski mitään älyttömän hintasia ostaa puoleks vuodeks.

PÄIKKÄRIT: meillä nukutaan kahdet edelleen. Nyt saatiin venytettyä ekoja lounaan jälkeen, kun oli tytön täti kylässä, kun yleensä menee jo parin tunnin päästä heräämisestä uudestaan nukkumaan. Meillä heräillään siinä 7-8 pintaan. Nyt on yöt ollut levottomia ehkä hampaitten tai jonkun muun syyn takia. Vähän väliä itkee vähän, mutta ei ole hereillä kumminkaan...

B
 
Meillä ostettiin uutena noi haalarit vähän sitä silmällä pitäen, että menevät sitten kiertoon joko serkulle tai pojan mahdolliselle pikkusisarukselle. Toppapuku oli -70%:n alennuksessa vielä, joten maksoi oikeastaan saman verran kuin vastaavat käytetyt. Toivon, että nämä pienet ulkoilupuvut pysyvät kuitenkin hyvänä, kun ei vielä niin kamalasti välttämättä remuta ulkona. :)

Ajattelin samaa kuin bartsu, ettei äp:n haalari sovi, jos haluaa esim. pulkassa vetää talvella. Se ei ole kovin tuulenpitävä, kosteudenpitävyydestä puhumattakaan. Rataslenkeille se varmaan sopii, mutta meillä se voi olla jo pieni talvella. Poika käyttää nyt jo 80 cm:n sisävaatteita, ja eikös sen äp-puvun mitoitus ole joku 68-80 cm:ä? Ainakin se hattu oli jo keväällä pieni. :ashamed:
 
Huonejärjestyksestä piti vielä kirjoitella: Meilläkään ei ole sisustettuna tytölle vielä omaa huonetta. Siellä asustaa vielä marsut ja tää meidän pöytäkone...Eikä olla vilä vähään aikaan siirtämässä neitiä omaan huoneeseen nukkumaan, kun ei raaskita. Seksi meillä muutenkin yleensä nykyään harrastellaan muualla kun makkarissa, että typy ei herää....

B
 
PANTSU todellakin on muutosta.. ja hirveen hankalia nää siirtymät.. Ja tasapainottelu unen määrän kanssa... Yks pv nukku tosi sikeet pitkät 2x päiväunet , aamuyö olikin sitten pyöriskelyä vaikka muuten nukkukin pitkään. Sit taas yks päivä nukku tosi lyhyet unet, oli päivän extra kiukkunen mut yö menikin sika hyvin heräämättä puol seiskaan ja siitäkin eteenpäin.. Eli välillä en tiiä kannataasko ees koettaa hirveesti nukutella, yöt on tosi levollisia ku ei tuu "liikaa" unta päivään.

PÄIVÄUNET ollu tähän asti onnistuneimat jos nukkuu aamupv sen n. 1.5h ja iltapäivällä ennen neljää vain lyhyet. Jos tulee kahdet pitkät nii yöt on levottomampia. Nyt tänää ei nukkunu aamupv .. katotaan millon hyytyy..

YÖT menee n 19-20 nukkumaan ja herää n. 7-7.30.. tänään 8.30!!?? Eka maidon saa n. 6 maissa, joskus menee 6.30 saakka.

PUVUT ostin alesta keväällä p.op haalarin josssa irrotettava vuori, eli käy kuorivaatteesta tai paksummasta "toppiksesta", pitää vettä. Ainoo,etten tiiä mahtuuko enää.. tyttö venähtikin kesällä pituutta enemmä ku oletin ja noi p.op:n vaatteet on aika pieniä kokoja..

RUOAT .. aamupuuro on het herättyä, en anna maitoa ennen sitä. Lounas heräämisestä riippuen 11-12 maissa, välipala jossain välissä, päivällinen 16-17 ja iltapuuro n. 19 aikaan.

TUKASTA, joo siis en mäkää raskinu leikata ku ton otsiksen joka roikku nenän alla jo :D Mut aika kamala tuli, sellanen "fiskarseilla" nylpätty vähä liian lyhyt.. heh.. EI tuu musta parturia :)

KUUMETTA joo, meillä on välillä tota itkeskelyä! Joskus ihan ihmettelin.. eikä siis aina ollu mitenkää "kesken unien" itkua. Vaan just herätessä itkeskeli tms. ja sit ku kunnolla heräs nii olikin ok..

Ja kuten PANTSUkin sanoi, meilläkin noi ratasunet on onnettomat, en ees enää yritä niihi nukuttaa. Ihan hyvä toisaalta et mieluummin nukkuu sisällä.

OMA HUONE ei oo sellasta vaihtoehtoo vaikka haluttaisikin.. Joten nukutaan koko sakki samassa makkarissa.

Tänään eka päivä ku valvoo vieläki!! Siis huuti ku nukutin tossa 11 maissa.. totesin et sitte ei väsytä. Toivon lujaa et alkas mennä yksillä unilla, helpottas vähä menemistä ja muuta touhoilua ku ei tarviis noita unia miettiä..


 

Yhteistyössä