Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

haltia: Hankkikaa ihmeessä sellainen Emman liesisuojus!! Saa Lastentarvikkeesta, mutta me ostettiin omamme Prismasta. Se on sellainen metallinen ritilä, joka menee lieden nuppien päälle ja siinä on lisäksi sellainen klipsi, joka laitetaan uunin luukkuun kiinni, niin ettei sitä saa auki. Suojusta saa 50 ja 60 cm:ä leveänä. Oikeesti, helpottaa tosi paljon, kun ei tarvitse vahtia, räplääkö poika liettä tai yrittääkö avata uunin luukkua!

Ikeasta saa sellaisia turvalukkoja, millä saa kaapinovia kiinni. Ollaan ajateltu hankkia sellainen ainakin roskiskaappiin ja ehkä pakastimen oveen. Toistaiseksi meillä on kuitenkin kaapit saaneet olla rauhassa

Lion: Kiva kuulla kuulumisia! Onnea tulevista 1-vee synttäreistä! :flower: Järjestättekö juhlia? Sasulla on kyllä jo varsinainen pepsodent-hymy kasassa. :D
 
Viimeksi muokattu:
LION: Oho, teillähän onki komee hammasrivistö jo kasassa.

EMILY: Kiva, että kaikki on hyvin ja tulehan sit kertomaan ultrakuulumiset.

KAUNISKUU: Mä tilasin meille kans ne stonzit. Katotaan koska tulee sit. Meillä mennään vielä tuttipullolla. Yksi nokkis kelpaa, mut tyttö purskuttaa siit aina osan maitoo päälleen, kun tulee niin paljon kerralla....

Mua välillä harmittaa, kun haluisin aina hulluille päiville, mut ei o stokkaa kovin lähellä. Turussa oon joskus käyny, jos olen sattunu vaik siskolla kyläileen samaan aikaan. Kyllähän siel on aina älysti väkee.
Nyt olen alkanu keittämään aamupuuron tavalliseen maitoon ja NANin sekaan laitan pikkusen tavismaitoa. Ja ruuanlaitossa käytän. Ei o vaikuttanu mahaan mitenkään. Melkein ennemmin on kovemmalla....Niin ja jugurttia on syöty välipalaksi. Siis ihan tavallista, ei niitä vauvojen jugurtteja. Viili ja raejuusto myös maistuu.
Nyt on täälläkin alettu vilkuttaan ja eilen neiti otti ekat askeleet mun ja taaperokärryn tuella :) Edelleen ryömien mennään eteenpäin ja kovaa ja jokapaikkaan kiivetään. Konttausasentoon kyllä nousee aina silloin tällöin. Saa nähdä alkaako tuo ollenkaan konttaamaan vai käveleekö ennemmin. Muskari olis taas tänään, mutta kun se on klo 10 niin on just paha paha aika noitten unien kannalta. Ty6ttö on nyt ollu ilman yösyöttöä tän viikon niin herää sit aina klo 7. Sit alkaa olla siin klo 9 aikaan väsyny et saa laittaa ekoille unille. No muskariin ei o mitään sitoutumispakkoa, että saa mennä kun pääsee, mut olis se kiva mennä. Mut en ala nyt sen takia noita unia muokkaamaan. Sit kun meen töihin niin on pakko alkaa aikatauluttaa ja siihen asti mennään kyllä sen mukaan, kun tyttö väsyttää ym. kun ei ole mihkään pakko oikeesti mennä.
Potalle tulee aika usein jo kakat, kun osaa oikeeseen aikaan viedä ja monesti pissatki lirahtaa. Ruokien jälkeen ollaan käyty.
B
 
HALTIA taas kuin mun kynästä. Meilläki tyttö konttaa salamana vessan ovelle jos menee sinne. EI siks et se mua kaipaa vaan et pääsis vetää vessapaperit sun muut alas ja just toi suihkujuttu. Mä joskus telkeydyn vessaan laittautumaan ku tuntuu et se on ainoa reikä missä saa olla "yksin".. :ashamed:
Mä en oo viel noita liesijuttuja miettiny, tyttö aukoo kyl luukut sun muut et kai pitää joku pv laittaa.. Mä oon yrittäny ottaa tytön mukaan keittopuuhiin ja antanu "kokeilla" kuumaa. Vähä kipakasti vetäisi käden pois ku varovasti annoin höyryyn "koskea" (siis ei tietysti suoraan eikä kuumimpaan kohtaan). Sen jälkeen vähä hillitsi tota ylenmääräistä hellakiinnostusta.

LION kiva kuulla teistä!! Hassua et kaikki legot pian suussa!!! Meille tuli ne ekat kaks alas 6kk ja vieläkää ei muut o tullu läpi. Kuukausi tolkulla ollu ikenet ku peltoa ja kuultaa jo reunat läpi mutta EI. Hemmetti lieko joku puutostauti :)

Juu, yö meni hyvin.Tyttö ei kaivannu maitojaan. Heräs 6.30 mut ei jatkanu unia..eli ihan jees. Normisti olis jatkanu varmaan maidolla viel hetken. Juo ei lainkaan maitoa,puuroon "piilotin" sitä jauhetta et ees vähä menis. Sellasesta sporttipullosta suostuu ottaa huikkia mut ei samalla innolla ku tutipullosta. Erik.lekurilta tänään kyselen tota kalkkihommaa..
 
Onpa ihana syysaurinkoinen päivä! Kävin pienellä nukutuskävelyllä typykän kanssa ja sit hän jäi uneksimaan vaunuihin pihalle. Meillä mennään edelleen kaksilla päikkäreillä, mutta viime aikoina pari kertaa onkin menty yksillä päikkäreillä, kun pimu vaan ei oo nukahtanut toisille unille. Hyvin on silti illat ja yöt menneet, vaikka päikkärit oiskin jäänyt yhteen.

Kauniskuu, tsemppiä ja puhtia kovastipaljon tuttipullovieroitukseen :hug: Onpahan varmasti urakka siinäkin ja kitinää luvassa.

Pantsu, joo tissistä vieroittamista minäkin oon täällä välillä pohtinut. Vielä en pidä mitään kiirettä asian kanssa, toistaiseksi sekä pimu että mie nautitaan tissittelystä. Kahella yösyötöllä täälläkin mennään, tosin toinen on joskus kuuen-seittemän aikaan, niin ehkä se ei enää oo yösyöttö, vaikka sen jälkeen vielä nukutaankin... Joko pojan silmä- ja korvatulehus helpottaa? Antibiootit on varmasti ollu paikallaan, kun silmätulehus on kerennyt pahaksi; luultavastikin rintamaito silmään helpottaa tilannetta ennen pahaksi äitymistä taikka antibioottien lisänä. Ehkä joo minulla oli tiehyttukos viime viikonloppuna sen kuumeen noustua, kun mitään lentsun oireita ei oo ilmaantunut. Toinen rinta oli silloin illalla hiukka pallukka, mutta arvelin imettämisen jääneen siitä tissistä vähiin.

Millis, onnea uuteen kotiin! Hyvät mitat neuvolakäynnillä. Kurjaa, että käyrien mukaan pituutta ois pitänyt tulla enempi. Onhan se hyvä, että seurataan, mutta joskus tuntuis, että järkeekin vois käyttää, eikä aiheuttaa tarpeetonta huolta vanhemmille. Meillä kytätään typykän painoa, joten tiiän, miten blaah on nuo ekstrakontrollit. Vautsi, että taaperokärryn kanssa teillä jo kuljeksitaan!

Monelle on tullut lisää hampaita, onnitteluja kaikille yhteisesti uusista hampaista :heart: Täälläkin typykkä sai ekan alahampaan viereen toisen nykerön. Yläikeniä typykkä hankailee kovasti, jokohan kohta saadaan vastinkappaleet alahampaille.

Ruokailuista vielä, taikka ei sittenkään, ulkoa kuuluu itkua....
 
LION kiva kuulla susta/teistäkin. Mieletöntä tosiaan, miten Sasulla on jo paljon hampaita. Meillä tuli kaikki 4 eteen kerralla, ja alhaalla on kaksi, mutta muita en nyt ole osannut odottaakaan. Onnittelut 1-vuotiaalle meihelle. Tosi nopeasti se vuosi vaan on mennyt. Minkälaisia 1-v juhlia muuten muut olette ajatelleet järjestää?

PANTSU juu, täytyy käydä hakemassa sellainen hellan suojus. Meillä kun on vielä niin vanha liesi, ettei uunissa itsessään ole turvalukkoa. Roskiskaappi me ollaan jo teljetty rautalangalla. Muut työnalla :)

KAUNISKUU juu, tuo on tuttu, että vessapaperi revitään aina alas ja kaikki muukin. Meilläkun on vielä aika pieni vessa, niin ihanaa, kun ei saa edes pöntöllä olla rauhassa.. Mutta niin minäkin siis telkeydyn. Parvekkeen lisäksi ainut paikka missä saa hetken olla yksin, ja parvekkeellakaan ei enää tarkene. Niin joo, ja mä olen kans antanut pojan vähän koskettaa esim kuumaa yölamppua - ja eipä ole toista kertaa koskettanut. Samoin kun uuni oli kuuma, poika tajusi, että siihen ei silloin kannata koskea. Kyllä asioita melkein kannattaakin vähän kertoa ja näyttää, niin aika hyvin lapsi tuntuu oppivan. *sen verran muokkaan vielä, että niin vähän, ettei palovammoja ole tullut, ja niin vähän kuumaa, että ei ole sattunut, vaan vähän kirpaissut.

En oikein tiedä mistä kiikasti, mutta viimeyönä käänsin pojan konttausasennosta valehtelematta n 30-50 kertaa makuuasentoon. Monta kertaa löi päänsä ja oli kiukkuinen, kun ei saanut kontata. Ja siinä meni sitten omakin yö ihan säpäleiksi. No nyt poika nukahti unille ja sen jälkeen suunataan puistoon purkamaan energiaa. Nyt kun poika on alkanut kasvaa isommaksi ja oma tahto näyttää vain voimistuvan mietitytttää, että mistä löytyy koskaan sellaista hoitajaa, joka jaksaa/osaa olla tuon kanssa. Musta on alkanut tuntumaan, että kaikessa on vitsinä se, että poika haluaa ITSE tehdä ja haluaa ITSE määrätä koska tehdään ja miten tehdään. Nimittäin pukeminen on ihan yhtä kaarella huutamista, mutta kun antaa jonkun artikkelin esim sukan pojalle käteen, niin pystyy vähän harhauttaa vaatteita päälle. Samoin jos lukee kirjaa samalla kun pukee, niin se vie huomion vähän muualle.

No nyt keittiötä siivoamaan, kun on hetken rauha maassa.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on synttärijuhlat juhlittu kahdessa erässä ettei tupa ollut niin piukassa porukkaa :) Herra sai lahjaksi vaatteita, uninallen, kirjan ja ison traktorin kuljetusrekalla. Kun ekat vieraat saapuivat, pikkuherra päätti näyttää kunnolla taitonsa ja käveli ekan kerran ilman tukea :heart: Nyt sitten kävellään pieniä matkoja ja kumma kyllä, mutta tuntuu että kävely kiinnostaa eniten just vähän väsyneenä. Taitaa itsesuojeluvaisto olla silloin hakusessa ;-)

Meillä on ollut vähän sama taktiikka uunin kanssa kuin haltialla. Poika on joskus mennyt liian innoissaan uunin lähelle, kun se onkin ollut päällä (ei siis myöskään ole polttanut itseään) ja nyt kun sanoo, että uuni on poppa ;-) niin kyllä ihan selvästi tietää, mitä se tarkoittaa. Ja samoin jos sanoo jonkin muun olevan tosi kuuma, on hän osoittamassa heti uunia :)

Neuvolakäyntikin on suoritettu, painoa oli 10,4kg ja pituuta 72,3cm. Ei kuulema tarvitse lisämittauksia pituuden suhteen, eipä se siitä tosiaan mittaamalla lisäänny. Rokotuskin tuli ja siitähän nousi heti kuume, mikä jatkuu vieläkin kolmas vrk menossa :-( Nyt jos illalla vielä nousee korkeeksi, menen kyllä näyttämään lääkäriin, vaikka mitään muuta oiretta ei oikein olekaan. Nyt kyllä nukkuu ulkona, kun Panadolilla saatiin kuume alas eikä herra suostu sisällä nukkumaan...

Kiva kun muillakin wc on kiinostava kohde. Meillä hyökätään myös paikalle heti, mutta mielenkiintoisin paikka on itse pönttö, örk! Pikkasen tarkkana saa olla.

Sain pojan juuri ennen kuumeilua nukkumaan omaan sänkyyn ja päästiin vain yhdellä yösyötöllä kunnes nyt koko homma taas vesitty :-/ Koko ajan kömpii viereen ja ei nukahda ilman tissiä. Rasittavaa, ehdin jo iloita, kun yöt meni hyvin...Mutta kyllä täällä siis muutkin vielä öisin syö ;-)

Hienoa, että joku osaa jo potallakin käydä! Meillä ei oikein ole ottanut tulta alle pottailu. Välillä kokeillaan, mutta saalista ei ole saatu. Toivottavasti kaikki sairastelijat ovat saaneet itsensä terveiden kirjoihin :)

Nyt esikoisen kanssa pelaamaan, kun herra nukkuu...

Kesäsiili ja herra 1v taapero ;-)
 
Jälleen typykän päiväunien aikaan päätin tulla koneelle. Eilen olin aikeissa kirjoitella typykän ruokailuista. Hän on suorastaan rakastanut puuroa pienen ikänsä, niin nyt se on pari viikkoa tökkinyt :O Ehkä puuro jo kyllästyttää, mutta sit toisaalta oon huomannut, kun ihan sitä samaa puuroa laittaa palleroina nenän eteen, niin toki sitä voi silloin itse syödä. Ilmeisesti joku lusikkakammo on päällä. Muutoinkin soseitten syönti on jäänyt nyt minimiin, kun lusikka ei kelpaa suuhun. Nyt tosin parina aamuna puuro on uponnut lusikalla, kun pimulla on ollut oma lusikka kädessä hämäämässä. Tulee ihan voittajaolo, kun keksii jonkun kikan, millä saa lusikan suuhun :D

Sormiruokailu on kyllä ihan in. Kauniskuun vinkkaamat Talkmurut uppoaa tosi hyvin, kiitti vinkistä! Myös marjoja typykkä napsii mielellään, viinimarjat ja puolukat maistuu. Myös paahtoleipä öljyllä voideltuna on tosi herkkua. Nyt viikonloppuna pääsemmekin kokeilemaan hapanmaitotuotteita, kun ikää tulee 10 kk.

Juu vessassa(kaan) ei nykyisin saa olla rauhassa ;) Kun oon pimun kanssa kahelleen, ovi on pakko jättää auki ja jopa aina seuraa veskiin saan... oon antanut pimun tutkailla sitten vessanpönttöäkin ihan rauhassa, kaikkea ei yksinkertaisesti jaksa kieltää... vessan roskis tosin on ehdoton ei, kun se kaatuu helposti päälle.

Bartsu, meillä tuo sama vaihe menossa, jotta ryömien mennään hurjaa vauhtia joka paikkaan ja välillä noustaan konttausasentoon ihmettelemään, mutta kontaten liikkeellelähtöä ei vielä hoksata. Mie oon myös aatellut, että typykkä taitaa ennemmin kävellä kuin kontata, jännä nähä kuin käy.

Haltia, joo tuo harhauttaminen on hyvä niksi monessa puuhassa :) Kun kädessä on jotain tutkittavaa, niin esim. haalarin pukeminen sujuu paljon helpommin. Myös vaipanvaihossa on syytä olla jotain muuta puuhaa...

Nyt ruuanlaittoon ja pientä siivoilua. Illansuussa lähemme koko perhe piipahtamaan kaupungilla, ihanaa päästä välillä kotinurkista ihmisten ilmoille. Mukavaa viikonloppua!

Anselmiina ja pörris 10 kk
 
Anselmiina Heh.. wc-pöntöstä pieni vinkki.. Älkää ainakaa jättäkö auki jos omistatte sellasen uudenlaisen raikastingeelijutun joka kiinnittyy suoraan pönttöön ilman mitää "kuorta".. Meinaan en yks pv tajunnu nii neitihän tietysti kaiveli sen kouraansa. Onneks ei suuhunsa lappanu ainetta. Pläh.
Joo,anna rohkeesti vaa sormiruokaa. Meillä siirryttii sillo 7-8kk tähän itsesyöntiin ku suursyömäri keksi soselakon.

KESÄSIILI meilläki enterossa syötiin x-kertaa yöllä mut parissa yössä palautu tilanne ennalleen joten nou hätä :)

Nonii.. pullot siis historiaa mut mitään ei sit juodakaan. Aamut alkaa siis aikasemmin eli klo 6- 6.30 mut eipähän "syö" enää öisinkään. Vichy taitaa olla ainoa neste mikä kelpaa ees vähä. Maito/kauramaito /korvike on nou-nou.Mut kalkkilisää sit vaan kehiin
 
Joo, toi wc-pönttö onkin mielenkiintoinen. Meillä ei sinällään oo mikään uusi mistä tulis tuollasia hienoja raikastimia, mut yritän aina silti muistaa laittaa kannen kiinni. Mun mies on pienenä poikana kiivennyt wc-pönttöön, josta äitinsä löysi iloisesti läiskyttelevän pojan. En tiedä miten oli mennyt, mut onneks oli vedetty vessa ja jalat siellä vedessä. No jokatapauksessa, ettei tekis samaa kuin isänsä, niin en ota riskejä :D

Meillä on ollut ihan mukavaa tässä nyt kun olen van touhunnut pojan kanssa tarpeeksi paljon. Pakko on ulkoilla se 2 kertaa päivässä ja kotonakin olis oltava jotin järkevää tekemistä. Ajattelin, että joulukortteja ja lahjoja voitasiin pikkuhiljaa alkaa askarrella. Olin ihan yllättynyt, että Pessi osaa piirtää. Monesti kylä on temponut kynää kädestä, kun kirjoitan jotain, mutta joku viikko sitten annoin piirtää itse paperille, niin pitkän aikaa teki taideteosta. Muutaman kerran sen jälkeenkin on piirrellyt kynällä paperille.

Luulen, että osaksi pojan äitiriippuvuus johtuu nyt siitä, että mä olen melkein päivittäin nyt ollut parin viikon aikana pois kotoa muutaman tunnin kerrallaan. On aika suuri muutos kun en aikaisemmin juuri ole poissa kotoa ollutkaan. Hyvin pojalla menee isänsä ja mummonsa kanssa, ei siinä mitään, mutta kun näkee mun tulevan kotiin niin itku tulee ja hädissään konttaa syliin. Sitten illan mittaan ei uskalla päästää musta irti tai pois näköpiiristä, ettei äiti vaan katoa. No täytyy nyt taas olla kotona ja sitten joskus myöhemmin taas ottaa omaa aikaa. Mutta hyvää harjoitusta tää on ollut niin isälle, äidille, kuin pojallekin.

Päivällä leivottiin sämpylöitä, ja poika oli ihmeissään mukana. Vaahteranlehdissä peuhaaminen oli myös kivaa, ja viereisen päiväkodin lapset katsoi aidan takana kateellisina, kun eivät päässeet mukaan peuhaamaan. Eilen tehtiin lettuja ja poikakin söi yhden omansa hyvällä halulla.
 
HALTIA juu,ei meilkää pönttö oo uus,mut noita myydään siis kaupassa, geelinappi mikä takertuu pöntön kylkeen..
Ja kyllä. Tekeminen isolla Tllä on avainsana "onneen". Ja..Siis IHANAA.. oot jaksanu leipoa!! Mä olen vaan kokoajan puhunu et pitäs,pitäs,mut en vaan oo saanu aikaan. Kerros kuin käytännössä ton teitte :)? Ja piirtäminen!!! Mä oon ite ollu aikoinaan kova piirtää mut en oo muistanu ees kokeilla ku meillä ei oo kotona mitää järkeviä kyniä..joskus aikaa sitten (alkukesästä) ku kokeilin antaa mustekynää nii sehän tunki sen kynän vaa suuhu :xmas: Tänää viimeks kaupassa mietin ohimennen et millaset kynät vois olla jees..?
 
KAUNISKUU Mä oon nyt pari kertaa leiponut pojan kanssa. Pullia aikaisemmin ja tänään sämpylöitä. Toisella kertaa tein taikinan valmiiksi kohoamaan päiväunien aikaan ja kun herättiin unilta otin pojan syöttötuoliin istumaan, kun aloin vaivata taikinaa. Annoin pojalle oman pienen taikinamöhkäleen, jota kovasti taputti ja katsoi miten mä teen. Annoin myös pienen kaulimen, jolla hakkas sekä pöytää, että taikinaa. Sopivasti ehdin leipoa pellillisen ennen kuin poika alkoi tosissaan syödä taikinaa. Vähän annoin maistella, mutta sitten mentiin käsipesulle. Kovastihan siinä tuli sotkua, mutta niin sitä tulee muutenkin. Tänään sitten otin kaikki ainekset esille ja pöydällä sekoittelin taikinan kun poika katseli syöttötuolissa ja ikäänkuin osallistui hommaan hosumalla mittakuppi kädessä ja koittamalla miltä jauhot tuntuu yms. Tuli hyvää leipää ja saatiin Pessin omatekemää liikuttavan muotoista sämpylääkin :) poika söi itsekin valmista leipää hyvällä halulla. Piirretty me ollaan ihan mustekynällä ja sitten sellaisilla paksuilla jumbo-puuväreillä. Oon vaan teroittanut ne tosi teräviksi, kun poika ei vielä paina niin paljon, niin ei oikein näy, jos ei tuu kunnon jälkeä. Meneehän noi välillä suuhun, mutta noista jumbo-puuväreistä ei irtoo mitään.Tussejakin koitin, mutta niistä jäi ihoon kovasti jälkiä, ja kun ne menee kuitenkin suuhun, niin piti kamalasti vahtia. Hienointa jälkeä niillä ehkä sai aikaan. Ollaan myös maalattu akryyliväreillä siten, että poika syöttötuoliin, taulupohja eteen ja tuubista puristin väriä suoraan taulupohjalle, johon poika iski kätensä ja maalasi hienosti. Tämä huvi oli ohi noin 30 sekunnissa, ja äkkiä kiidettiin pesemään koko poika, ja se se vasta värikylpyä olikin. Jos tätä harrastaa, ei kannata laittaa parhaita vaatteita päälle :) Mutta hieno taulu tuli ja oli poika ihmeissään. Eikä mennyt yhtään suuhun, vaikka eihän noi akryylit myrkyllisiä oo, tosin ei oo tarkotus syödäkään.

Niin ja hyvä vinkki oli laittaa mehujäätikkuja pakkaseen vauvan hedelmäsoseista. Oli tosi mukavaa järsittävää kutiaville ikenille! Ja meinasin, että 1-v synttäreille niitä teen, niin on sankarillakin jotain herkkuja.
 
HALTIA joo pitääpä leipoo..ei vaan oo saanu aikaseks. Juu,ei mua sotkut tms. haittaa todellakaan..ei vaan oo tullu kokeiltua. Heh..mä taas uskon et homma menee syömiseks koska KAIKKI syötävältä vähänkään näyttävä työnnetään samantien suuhun..etenki jos se ON syötävää.. johtunee kai tosta sormiruokailusta? Annoin aamulla tytölle jonku kynän kouraan. Eipä tuo hirveesti jaksanu piirrellä,lähinnä keskitty tutkimaan vihkon rakennetta ja kynän makua :confused:Millonkahan tuo kaiken suuhun tunkeminen oikeen loppuu?
Millasia noi akryylivärit on? Mites sormivärit..?
 
KAUNISKUU joo, täällä kans yleensä kaikki menee suuhun, ettei sen puoleen. En tiedä milloin se loppuu, mutta ainakaan kaverin 1-vuotias ei tunge mitään suuhunsa turhaan enää. Että riippuisko lapsestakin. Täällä tosiaan maistellaan kaikkea. Sormivärit vois olla hyvä idea. En oo itseasiassa edes muistanut sellaisia. Noi akryylit on ihan suomalaisesta kirjakaupasta saatavat värit. Tuubeissa ja siveltimillähän niitä yleensä maalataan. Niillä periaatteessa ihan maalataan taideteoksia, mutta koska ovat vesiliukoiset eivätkä aiva myrkylliset (tosin siis eihän niitä syötäviks oo tarkoitettu, et voihan niis jotain olla, mikä ei vauvalle tee hyvää) niin oon antanut maalata niillä. Mutta jos värit ostaa, niin ehkä tän ikäiselle sormivärit on järkevämmät. Noilla akryyleilla saa vaan tosi kivoja tauluja aikaiseksi, joita on sit oikeesti kiva laittaa seinille (ei oo mitään käpristyviä papereita, vaan oikeita tauluja) mut saahan toki sormivärimaalauksen kehystettyä, jos niin haluaa. Ja aika tuottoisiahan nää pienet on, joten paperi siinä mieles järkevä :)
 
HALTIA no juu, voihan se olla lapsiriippuvainenki juttu tosiaan.. Pitääpä pistää värit sun muut ostoslistalle..vähä samalla laillla unohtunu tuokin mahdollisuus niinku aikasemmin tuo hiekkalaatikkoleikki. Ei vaa "tajunnu" et joo sitäkinhän voi jo alkaa "harrastamaan" :)

Oltii vauva-uinnissa. yhdet tutut on alkanu käydä uimassa vauvauintiajan jälkee =halvempaa ja lämmin vesi. Ajateltii et vois olla ideaakin koska ei tuolla uinnissa sinäänsä mitää "uutta" tule.. Ollaanhan me tosiaan käyty viikolla muutenki..
Uinnissa tuli joku mummo ihmettelemään ku rasvailin tyttöä, et "juu hänen lapsen lapsi ,Xkk-ikäinen, on nii hoikka..mut sehän liikkuukin jo ettei pääse kilot kertyy" .Meinasin sanoo et juu, tää on tällanen pullukka vaikka jo melkei juoksee :mad: Mut empähä sanonu mitää..
 
Meillä pikkumies on kanssa kokeillut noita jumbo-puuvärejä, mutta taitaa olla eri merkkiä, koska sai itsensä ihan punaiseksi väristä, kun se ensin eksyi suuhun. Ja meillä siis IHAN KAIKKI eksyy edelleen suuhun. Meillä on sellanen magneettitaulu, johon voi "kynällä" piirrellä ja se on aika kova sana! Ei tuu sotkua ja ei niin haittaa vaikka kynä suuhun meneekin.

Luulen, että tähän kuumeilun yhteyteen taitaa tulla hampaita lisää. Kuolan määrä on meinaan sen verran kamala, että joko pukkaa hampaita tai kurkku on kipeä. Eilen käytin lääkärissä ja hän ei suostunut kurkkaamaan pojan suuhun vaikka pyysin. Mutisi vain siihen malliin ettei pienten lasten suuhun saa katsotuksi...joo joo. No korvat ok, crp ok eli rokotuksen piikkiin tuo kuumeilu meni. Tai sitten kehittelee flunssaa jatkoksi :-/

Leipomista ei ollaakaan vielä kokeiltu. Tai herra on seurannut vierestä, mutta en ole itse vielä antanut mitään tehdä. Täytyypä kokeilla :) Ja uimahalliinkin olisi kiva mennä, mutta mies ei ole kovin innokas uimari ja yksin en halua kahden kanssa lähteä. Kolmivuotiaskin on niin arvaamaton, kun välillä luulee osaavansa jo uida ;-) Täytyypä pyytää joku muu mukaan. Kunhan ensin tervehtyy...
 
Hei taas kaikille! Onpa hurjaa että tässä ketjussa tosiaan täytellään jo vuosia :confused: miten aika kuluukin niin nopeaan?!?! Onnea sankarille :heart:

Onpas tullut taas tekstiä. Kiitos kauniskuulle ruokavinkeistä. Ostin neidille 8 kk - päiväksi vähän herkkuja kun huomasin kaupassa noita pakastekuivattua hedelmiä. Mansikka on selvästi meidän makuun. Banaani on jotenkin niiin laimea.

Uuninsuojusta kaivataan täälläkin. Eilen tässä tehtiin läpimurto, aiemmin sai uuni olla rauhassa mutta nyt saa koko ajan olla katsomassa ettei pääse touhuilemaan uunille yksistään. Vaikka toistaiseksi enemmän kiinnostaa tuo alaosia jossa pellit ovat. Pelottaa vaan että kaatu koko laite kun repii sitä ovea auki. Vauhti on kova täälläkin. Noustaan koko ajan ylös ja yritetään kiivetä siitä eteenpäin. Onneksi se ei vielä onnistu :D Kävelee aika hyvin jo kärryjen kanssa yksinkin ja tuettuna menee jo aika vauhtia.

Millis -meilläkään ei tullut viime neuvolassa pituutta tullut kuin 0,5 cm. Meidän terkka vain totesi että nyt se (käyrä) tasottuu kun on kasvanut pituutta ensimmäisinä kuukausinaan niin paljon. Meillä oli 8 kk neuvola 7½kk:n iässä ja silloin mitat 73,4 ja 8,4kg? Jos oikein muistan.

Meillä ollaan ainakin toistaiseksi säästytty flunssalta mutta saas nähdä kun näyttää olevan tauteja niin paljon taas liikenteessä. Unihommat on taas mystisiä... Heräilee yöllä neljän pintaan eikä oikein pääse uneen. Heräilee tunnin ajan noin kymmenen minuutin välein. Raskasta -mulle! Päiväunia nukkuu kahdet klo 10 ja klo 14. En oikein tiedä enka tajua mistä toi yöheräily tuli. Maitoa annetaan kuitenkin vasta kuuden maissa että nukkuisi lähemmäs kahdeksaa. En usko että vielä pärjäisi yksillä unilla. Mystistä.

Lunta lupaillaan ensi viikoksi. Apua, pitää visiin ruveta soitteleen jo renkaidenvaihtoaikaa. _hui_ sieltä se talvi tulee.
 
Kesäsiili Hyvä ettei labroissa sun muissa ollu vikaa. Mut paranemisia anyway!!! Ja uimaan,uimaan!! Se on ihanaa!!

PerhoneMoi!! Voi noita unia,mut taitaa olla aika yleistä. Meilläki oli tuossa iässä joku mystinen jatkuva aamuyön hulina mut varmaan oli jotain unentarvemurrosa tai mitä lie. Ja komeet mitat!! Tosiaan varmaan tasottuu ku tyttös on olluki sellanen hujoppi :D

Mutta..pitää purkaa pieni patoutuma :kieh: En tiedä onko muilla kokemusta mut voi juma mua sitte risoo nuo "lähisukulaiset"(lue:mummot/ukit..). Aina sama ihmettely ja pällistely ja sörkkiminen kun toinen syö.No,ei siinä enää mitään (vaikka se ärsyttääkin joka kerta) mut nyt ilmiöön on lisätty vielä kaiken tytölle antaminen (jopa siis silleen etten ehdi sanoa mitään jos olen toisaalla). Suureen ääneen ihmetellään, miten tyttö syö antaumuksella kaiken mitä sille antaa. DAAA!?? Tytölle tyrkytetään (juu,sille ei oikeestaan tarvii ees tyrkyttää..) lähes kaikesta "normiruoasta" palasia tai isompiakin satseja , jopa suklaamoussea sun muuta. Kun ennätän älähtää,ettei tytölle mitään suklaamoussea tarvii TODELLAKAAN maistattaa, nii vanhukset loukkaantuu tyyliin "aijaa..kaikki makuelämyksetkö sä siltä kiellät" :xmas: Helevetti. Oon sata kertaa sanonu, et A) se ON maitoallerginen (vaikka saakin joskus koemielessä jotain maitojuttuja) B) sen ei tarvii vielä syödä mitään läskisoosia C)eikä varsinkaan mitään suklaamoussea. Se loukkaantuminen on jotain niin dramaattista, ja aina sama lisäkommentti "eikai tuo lusikankärjellinen nyt maailmaa kaada" :headwall: Viddu.Anteeks. Suoraan sanottuna.

Haarukka on muute päivän sana. Sillä jos saa napsia suuhu nii menee vaikka pienet kivet.
 
Voihan pylly, täällä on taas tyttö flunssassa. Johan tässä pari viikkoa olikin terveen paperit. Mulla on ollu kurkku kipeenä muutaman päivän ja ny on sit typykin saanu vissiin saman taudin. Toivottavasti ei vaan mee nyt korviin niikuin viimeks.
Ihan ihme juttu toi potta homma. Joka kerta tulee nykyään pissat potalle. Meil on sellainen ankka potta missä on nokka ja siin on hyvät kahvat mistä pitää kiinni.
Kauheena kiivetään joka paikkaa mistä vaan saa ylös ittensä pungettua. Päikkäreille meno on yhtä kiipeilyä, kunnes sippaa.
Täytyy henkisesti varustautua sit ainakin kahteen hyvin vähäuniseen yöhön tuon nuhan takia. Just meni viikko ilman yösyömisiä. Nyt varmaan taas maitoa tarvii, kun suu auki joutuu nukkumaan.
Nyt täällä sanotaan jo "ihi" millä siis tarkoitetaan isiä :) Ja tutti on tatta ym.
Vauvauinnin eka jatkokurssi on suoritettu ja tokalle jatkokurssille ilmoittauduttiin.

Bartsu
 
Lion Kiva kuulla kuulumisia

Emily Hienoa,kun raskaus sujuu hyvin.

liesisuojus En usko,että tarvitaa,meillä on induktioliesi jossa ei oo niitä perinteisiä nuppeja. Hellassa on lapsilukko.

kauniskuu Tsemppii tuttipullovieroitukseen.

Pukeminen on täälläkin haastetta. Pitää koittaa tytölle keksii jotain viihdykettä tai ylipäänsä saada ajatukset muualle. Muuten mennään kaarella ja venkuillaan joka suuntaan. Tai toinen suosikki on,että alkaa riisumaan vaatteita pois eli hanskat ja hattu lähtee ekana. Enää ei oo tuo ulos lähteminen niin kivaa ja ihanaa kuin ennen. Silti ollaan joka päivä oltu. Aava tykkää kovasti viereisestä leikkipuistosta. Varsinkin kiikku ja liukumäki on hittijuttuja.

Me nyt lopetettiin se vauvauinti. Hiukka harmitaa,mutta ei siitä tullut yhtään mitään enää. Ei sopinut aikatauluun. Käydään sitten oman perheen voimin.

Meillä kanssa anoppi on kova antaa tytölle kaikkia murusia/paloja suuhun. Viimeksi yritti antaa kääretorttua. OLin näreissäni siitä ja ei oikein ymmärtänyt,että miksi..

Joulu tulla jollottaa,missäs meinaatte viettää joulua? Me ajateltiin järkkää joulu täällä meillä. Toiveena olisi,että molempien vanhemmat ja sisarukset saapuisivat paikalle. Ainakin mun perhe on ollut ihan innoissaan. SItten onkin Aavan synttärit tammikuussa.

Meillä oli eilen eka hääpäivä. :heart:Meillä meni hääpäivä mun kaverin 30 vuotisjuhlilla. Käydään syömässä yms myöhemmin,kun on saatu tää asunto kuntoon yms.

Jaa-a vikat kaksi viikkoa ja käsillä ja sitten tää mamma menee töihin. Vaikea käsittää.
 
Millis onnea hääpäivästä :flower:!
Meneekö Aava nyt päiväkotiin kun menet töihin?

Bartsu voi harmi flunssaa! Toivottavasti menis pian ohi. Mullakin on ollut nyt vähän kipeä olo, toivottavasti ei tulis pahemmin.

Joulua aiotaan viettää mun vanhempien kanssa isän entisessä kotitalossa, joka perittiin kun mummo kuoli viime tammikuussa. Ihan innolla ootan jo että mitä Sisu tykkää pakettien repimisestä :)

Ihanaa kun toisilla tulee jo sanoja! Täällä ei kyllä vielä mitään tunnistettavaa puhetta tule mutta kaikkea muuta möykkää kyllä kovasti.

Oltiin viikonloppuna mun siskolla koko perhe, hienosti meni reissu ja poikakin viihtyi hyvin eikä edes kiukutellut paitsi sitten tietenkin kotimatkalla autossa ja kotiin päästyä. Siskolla miehineen on nuori koira joka on onneksi tosi hyvin koulutettu niin että ei pelota päästää Sisua siihen lähelle ja sekä koira että poika tykkäävät toisistaan kovasti. Poika oli kuulemma tarjonnut omaa eväsomenaansa koiran syötäväksi ja oli maistunut :D

Meillä kans anoppi tunki pojan suuhun jotain keksin palaa kesällä, meinas hermo mennä. Mun porukat onneks tietää että ei saa antaa mitään ilman että kysyy ensin meiltä onko ok. Ja sit mun täti esim. ihmetteli kun ei vielä annettu mitään pullaa tai kakkua pojalle kahvipöydästä... Eiköhän se ehdi niitä vielä syödä ihan tarpeeks!

Pitäisköhän itekin mennä joskus uimahalliin pojan kanssa ku ei olla oltu ikinä vauva-uinnissa tai muutenkaan siellä, ainoastaan järvessä ja meressä kesällä "uitiin". Pitääkö sinne sit laittaa joku uimavaippa vauvalle?

Ylihuomenna on mulla se alku-ultra, jännittää ihan kamalasti onko siellä mitään elämää.
 
EMILY onnea ultraan :heart:

BARTSU voi räkä. Pikasta paranemista sinne!!!

MILLIS joulu.. jaaa-a. Varmaan kotosalla. Ensi ajateltiin vuokra mökki jostai lapista mut lähdetäänki reissuun sit joskus vuodenvaihteessa nii saapi ehkä jäädä.. Ihana ku voi ekakertaa makustella kaikki yhdessä jouluruokia sen minkä haluaa :)

Joo, en tiiä..siis en mä oo ollu mikää turhantarkka-nirso noissa ruokailuissa. Olen mä ny kakunpalan tms. joskus antanu syödä..mut just toi kaiken tyrkyttäminen kyselemättä rasittaa..

Tylsä päivä. Ulkona myrskyää sen minkä ehtii..eilen satoi räntääkin. Ei siis menty ulos. LEivottiin.. juu--tyttö ei todellakaan tehny muuta ku lappoi taikinan naamariin :D Joten se siitä :)
 
Ei hitsi, kirjotin pitkät pätkät ja sit ei onnistun lähetys... :headwall: Täytyy taas alkaa kopioimaan teksti ennenkuin painaa lähetä nappulaa, ÄRGH!

Kesäsiili Onnittelut 1-vuotiaalle! Meillä ne juhlat edessä torstaina. Kutsuttiin vaan mummut&papat + kummit. Ei siis mitään suuria bileitä.

Bartsu Pikaisia paranemisia!

Millis Onnea ekan hääpäivän johdosta! Meillä se kans joulukuussa :heart:
Joulun vietosta ei oo ollu viä mitään puhetta, mut olis kiva kutsua mummut+papat meille. Ei vaan taida keretä tekeen ruokia tms. Toki mummut varmaan mielellään tuo myös ruokia tullessaan. Täytyypä alkaa miettimään asiaa.

Emily Onnea ultraan!

Joo, toi mummujen ja pappojen ruokien antaminen on ärsyttävää! Alkuun aina olin siitä nyreissäni, mut enään en jaksa välittää niin paljoa... Kunhan eivät anna just ennen ruokailua ja määrä täytyy pysyä kohtuullisena.

Hitsi tota leipomista pitää kokeilla. Nyt oon vaan leiponu sillon kun isikin on ollu kotona. On toki katsellut välillä syöttötuolissa, mut voishan sitä antaa taikinaa käteenkin. Ja esim. kakkupohjaa tehdessä Sasu tykkää kun monitoimi kone pyörii. Hytkyy sen tahtiin ihan innoissaan. Toi siis minkä koneen tahtiin vaan!

Kuin myös piirtämistä. En oo yhtään ajatellu, et sellastakin vois jo kokeilla. Täytyy ostaa jotkut sellaset pienten lasten kynät. Muskarissa viime viikolla tehtiin sormiväreillä ja se oli sellanen show että. Mut tais enimmäkseen johtua siitä, että lapsia oli niin paljon ja kaikki söhelsi omiaan. Ehkä kotona sujuis paremmin.

Uimassa hallissa/kylpylässä ei olla käyty ollenkaan. Pitäs varmaan mennä. Ootteko käyttäny niitä uimavaippoja? Millaset uikkarit lapsilla on? Äkkiseltään ajattelen, et miten onnistuu saamaan vaatteet päälle uinnin jälkeen?!? Lattiallako puette? Sasu kyl tykkää olla saunassa ja suihkussa, joten ehkä uskaltaudumme joku päivä uimahlliin tai kylpylään.

Nyt nukkumaan, että jaksaa taas muskaria huomenna!
 
EMILY juu., munkin puolesta onnea ultraan. Eiköhän siellä kaikki hyvin ole :heart:

UIMISESTA Meillä on käytössä uimassa kestouimavaippa ja sellainen painijamallinen uimapuku. Uimavaippoja on esim liberolla ainakin myös kertsejä. Kantsuu laittaa, niin ei tuu hässäkkää hallissa :) Mä puen lapsen ihan sylissä uimahallissa. En siis lattialla tai millään pöyällä. Mekin ollaan mietitty, että kauanko tuota vauvauintia on järkevää jatkaa, kun eihän siellä aina mitään uutta tuu, mutta jos jätetään se, niin tieän, ettei meidän tule sinne uimaan lähdettyä läheskään joka viikko.

JOULUsta en vielä tiedä. Varmaan pakko taas kyläillä molempien vanhempien luona. Mä haluaisin olla ihan kotona vaan ja käydä vaikka ulkona syömässä jne, mutta mies on meillä se tässä suhteessa konservatiivisempi, ja hänelle on sit tärkeetä että on jouluruuat ja ollaan perheen kans jne. Et ei joulu tunnu joululta, jos ei oo kinkku, laatikot jne. No ei siinä, mut miehen vanhemmat asuu aika kaukana, ja musta olis kiva saada vähitellen jotain omia MEIDÄN perheen perinteitä jouluun, eli en haluis, et me aina mennään muiden joulua viettämään ja kotona ei oo mitään jne. ja haluaisin vähitellen kaikkia lasten juttuja tuoda jouluun, kun suvussa ei oo muita lapsia, niin en sit tiedä miten innokkaita muut siihen on. Ollaan puhuttu, et parasta olis lähtee etelään jouluksi, mut meillä ei oo rahaa, joten joudutaan sit pähkäillä mitä tehdään. Yhtenä jouluna molempien perheet oli meillä aattona, mut sekin oli monella tapaa aika huono idea... No mulle joulussa tärkeintä on se joulukuu ja tunnelma, lahjojen tekeminen, kodin koristelu, fiilistely jne, että periaatteessa ihan sama..

No nyt huuto kuuluu, pitää mennä
 
Yöt kauheaa häseltämistä. Poika ei rauhoitu millään, vaan konttaa koko yön ja nousee seisomaan. Ihan puhki itse kukin... No nyt on taas aamukiukuttelut käynnissä, joten en voi pitkään olla koneella, mutta pari kysymystä tuli mieleen. Eli

Mitä teidän lapsilla on ulkoillessa päällä näillä keleillä? Koska laitatte toppapuvun?
Mä olen laittanut villapuvun ja vk-haalarin, mutta nyt on vaan 3 astetta lämmintä ja itsekin meinaa jäätyä, joten mietin, et onko se jo toppapukukeli?

Entäs hampaidenpesu? Kuinkahyvin saatte harjattua lasten hampaat? Meillä nimittäin se on sellaista, et saa sekä alahampaat et ylähampaat pari harjanvetoa tehtyä, kun poika puristaa suun suppuun ja sit se huiskii ite ja imee harjaa.. Tykkää kyllä ihan tosta, mut haluu ITE pestä. Nyt mietin, et tuleeks pojalle kauheet reikähampaat.

No täs ajas on jo ehtinyt tulla kauhee huuto, ja huiskii jonkun lahjapaperirullan kanssa. Huoh, nää päivät on ihan yhtä ongelmien ratkaisua, itkea, lohdutusta yms. ja itse käytän kaiken liikenevän ajan järjestelyyn ja miettimiseen, miten kodista sais eliminoitua kaiken mitä ei saa tehdä. Aina poika silti tekee just jotain mitä en oo keksinyt. Nyt on tullut uutena läppiminen ja huiskiminen. Todella ärsyttävää, kun läpsii mua naamaan tai läpsiiruokaansa voimien edestä tai hakkaa kynällä plasma tvtä. Yleensä vielä nauraa ja alkaa ärsyttää entistä enemmän. Minkä ikäisenä lapsi alkaa ymmärtää ja tehdä näitä asioita tarkoituksella? Pelottaa, että tuosta tulee joku riiviö, joka ei usko mitään ja ärsyttää kaikkia :ashamed:
 
HALTIA 100% sympatiat. Täällä IHAN samaa. Olin eilen taas 24h kaksin tytön kans ja mä oon ihan poikki. Joka asiasta märistään, sit haukotellaan ja ollaan umpiväsyjä mut kun vien nukkumaan niin raivotaan ja huudetaan ku kurkkua leikkais. Sit ku tulee makkarista takas niin ei oo sekään hyvä. En tiiä. Raskasta jotenki. Ite oon jotenkin väsy tai mitä lie, ku osu varvas tuolinjalkaan niin repesin ihan täysin :ashamed:
Ja juu, en tod.tiedä millon lapsi alkaa ymmärtää .. mut kyl välillä tuntuu et tuo osaa jo kyl tarkotuksella tehdä sitä mikä ei oo kiva juttu ollenkaa..
 

Yhteistyössä