Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Terveisiä MUksu-messuilta! Oli kyllä hiukka pettymys :( Viime vuonna oli kuulemma ollut paljon enemmän näytteilleasettajia... Mut onneks voitin liput, ettei tarvinnu maksaa niin ei sapeta niin paljoa... Vaatteita olis ollu hienoja, mut sika kalliita... Ostin sellasta saksalaista muovailuvahaa, joka valmistettu elintarvikkeista. Ei siis vaarallista lapselle. Ja kuulemma niin pahan makuista, että lapsi jos laittaa sitä suuhunsa niin yleensä sylkee pois. Lisäksi muovailuvaha on sellaista pehmeämpää, että voidaan jo alkaa sitä kokeilemaan =)

Meillä Sasu ollut jo muutamia kertoja yöhoidossa mummulassa. Viimeks nyt viikonloppuna. Ja aina on hyvin mennyt! Ja itse on nauttinut, kun saa nukkua rauhassa ja aamulla niin pitkään kun huvittaa! Muutamalla kerralla meillä on ollut jotain yömenoa, mut ei aina. Esim. nyt lauantaina oltiin kiekkopelissä ja syömässä ja sit tultiin kotiin. Ihan kiva olla välillä kaksistaankin =)

Ruokailusta niin nyt on toinen lämminruoka alettu antaan ihan samaa ruokaa kun itsekin syödään. Joskus sit ruokaa jää ja annan Sasulle seuraavana päivänä. Mut useimmiten eka lämminruoka on purkkiruokaa...

Jaa-has, nyt kuulostaa siltä, että pakko mennä laittaan poika päikkäreille.

Täällä muuten tuli eilen eka lumi!
 
Lion: Aika hauskalta kuulostaa tuo muovailuvaha. :) Tosin meillä ei varmaan poika oikein älyäisi mitä sillä tehdään, taikinaakin heitteli vain lattialle, eikä oikein innostunut sillä leikkimään.

Hui, lunta! Täällä lounaassa ei vielä lunta ole nähty, vaikka toissa viikolla pari kertaa räntää satoikin. Viime vuonna ensilumi satoi pari päivää pojan syntymän jälkeen. :) Saa nähdä mennäänkö tänä vuonna 1-vee synttäreiden toiselle puolelle.

Meillä on yöt edelleen ihan kamalia. Viime yönäkin poika valvoi tunnin verran. Tuo valvominen on kaikista väsyttävintä. Nyt olen tehnyt niin, että kippaan pojan vaan makuulle ja käännän selkäni. En hyssyttele, enkä anna rintaa. Nukahtaa nopeammin, vaikka silti tuota saa toistaa monta kertaa. Ollaan nyt puhuttu miehen kanssa, että huomenna alettaisiin unikoulu, ja jätettäisiin yösyötöt kokonaan pois. Toisaalta vähän mietityttää, kun poika on edelleen nuhainen ja ikenet on tosi kipeän näköiset. Mutta en mä kyllä kovin kauaa tätäkäään jaksa.

Onko muiden pullukoiden vauvat alkaneet hoikistua? Meillä on poika hoikistunut ihan silmissä sen jälkeen, kun lähti kunnolla liikkeelle. Posket ovat kaventuneet ja makkaroita hävinnyt. Jotkut housut lököttävät, kun vyötärö on kaventunut niin kovasti! :D Vauvanpyöreyttä on toki vielä, mutta poika näyttää päivä päivältä enemmän taaperolta kuin vauvalta.

Pitäisi varata 1-vuotisneuvola, mutta taas unohdin tänään soittaa sinne! Soittoaika on just päiväunien aikaan, ja jotenkin se vaan unohtuu siinä hässäkässä.
 
LION: Me käytiin kanssa Muksut-messuilla ja kyl olis saanu olla näytteilleasettajia enemmän, mut menihän tota aikaa tossakin. Mä löysin edullisest Dimoo-merkkisiäi kokoiän kestovaippoja, kestouimavaipan sit muute vaan ostettiin tupperin nokkis, kun tyttö ei vielä oikein ole kunnolla saanu juotua mistään nokkiksesta, kun aina tulee niin paljo sitä juomaa, et puolet on päällä...tosta sujui tois hienosti. Sit ostettiin kypärämyssy mis on kaninkorvat. Meillä myös sama noissa ruokailuissa, että toisen aterian pyrin tekemään kaikille sopivaksi ja sit toisen saa purkista. Olen koittanu nyt itse sit käyttää noita marjoja pakkasesta vispipuuroon, kiisseleihin, rahkaan ym.

PANTSU: Sä olit kyselly noista yöhoitohommista. Mä olen kans siis vaan ollu yhden yön kerrallaan pois, mutta lähes vuorokauden kumminki yhtä kyytiä. Ei o muuta, kun mummulaan jätettiin vähä ohjeistusta meidän päivärytmistä, että monelta syödään ym. ja kaikki oli menny oikein hyvin. Isän kanssa myös.
Mä muistan kanssa, kun lähdin synnyttämään lipokkaat jalassa ja kun lähdettiin kotiin oli maa jäässä ja pelkäsin kuoolakseni, että kaadun sektiohaavani auki....

Eipä tänne ihmeitä. 1-vuotissyndet lähestyy hurjaa vauhtia. Nyt on tullu kirjainvarastoon myös P. Babrbapapaa on nääs ihmetelty monta päivää niin siitä sitten tuli papa. Kaikkea osoitellaan ym. Vähän on öisin taas itkeskelyä, että tiedä sitten olisko lisää hampaita tulossa..
Luin hetki sitten kirjan lapsettomuudesta:Ihmeet tapahtuvat muille. Oli hyvä.
Tupperwaren nokkiksesta tosiaan sain tuon tytön juomaan maitoa ilman, että puolet purskuttaa päälleen.
Millaisia turvaistuimia teillä taas olikaan??
Bartsu
 
Bartsu: Kiitti. Selvisi, että liittarireissu on vaan yhden yön ja kaksi päivää. Ei ehkä ehdi ihan niin kova ikävä tulla puolin ja toisin.

Me tilattiin Virosta Fair-merkkinen istuin. On isofix-kiinnitteinen selkämenosuuntaan. Saa asennettua myös kasvot menosuuntaan isofixillä, mutta sitä varten pitää ostaa erillinen tukirauta. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Poika istuu siinä aika ylhäällä, joten näkee hyvin ikkunasta ulos ja on helppo saada istuimeen. Noi 9-18-kg:n istuimet vaan vaikuttaa aika pieniltä, kun poika on niin isokokoinen. Tuskin menee läheskään sinne 4-vuotiaaksi asti, mutta toisaalta ne 1-2-3-istuimet taas on pelkkiä kompromisseja täynnä, etten ihan usko niiden turvallisuuteen. Tuo istuin menee sen aikaa kuin menee ja ostetaan sitten isompi istuin. Turvallisuus on vähän sellainen juttu, mistä ei oikein halua tinkiä.
 
Lion joo, toi vaha kuulosti hyvälle. Meillä taas kaikki syödään, juurin taikinat sun muut. Ei tuu leipomisesta silleen tolkkua, toinen vetää vaan taikinan naamariin.

Pantsu ei oo hoikistuttu :) Vaikka toi on liikkunu jo kuin kauan ja syökin välillä heikommin ku ihan pienenä, maitoakin minimimäärän jos sitäkään, nii painoo tulee aika reippaasti. Ei ainakaa oo mitkää vaatteet tullu isoiks eikä posket kaventunu.

Ja jep, täälläkin valvottu yöllä. Ekakertoja 11kk.. herää vaan blim-valvomaan ja ihmettelee maailman menoa. Liekö täysikuun aikaansaamaa :D

BArtsumä haluisin kans ton tupperimukin..mut ei oo ketää tuttua edustajaa. Tyttö otti nokkiksen vastaan pari viikkoa tuttipullovierotuksen jälkeen.. nyt se sit imee sitäkin ku tuttipulloa :headwall: Eli ensin opetettiin hirveellä vaivalla ja nyt todettiin ettei olis pitäny ..
Meillä Be safen turvaistuin ..izi combi. Ollu 5-6kk lähtien.

Äkkiä tuo lapsen sanavarasto tosiaan karttuu. Mä en ite uskonu, mut 4 lapsen äiti valisti mua, et kyl tuo "Ätää" on ihan "puhetta".. tai Iti.. :) Hassua, miten lapsi ymmärtää jo nii paljo. Ku vaikka juttelee et "lähtetään ulos" nii osottaa ikkunaa ja on "lähtövalmis" tms. Mieletön määrä asioita tosiaan tunnistetaan mut sit alkanu se elänten äänien matkiminen. Kun näkee ankan kuvan nii sanoo vaa-vaa jne. Hauskin on ehkä tuo "ihahaa-ihahaa-hepo hirnahtaa"-biisin matkiminen. Olkkarista kuuluu vaan välillä et "ihhahhhhaaa, ihhahhhhaaa.." :)
 
Teillä muilla tuntuu tulevan ihan tunnistettavaa puhettakin. Meillä ei vielä ole mitään lähimainkaan ymmärrettävää. Kovasti poika osoittelee asioita ja haluaa, että ne nimetään, mutta ei edes yritä matkia. Jokeltelu on vielä eri tavujen tapailua ja toistelua, ei mitään selkeäitä kaksitavuisia "sanoja". Ymmärtää kyllä jo tosi paljon, juuri tuon ulos lähtemisen, ja kun kysyn "kuka tulee", lähtee heti ulko-ovelle katsomaan.

Mutta ehtiihän sitä, olikos se niin, että 3-vuotiaaksi asti voi odotella puheenkehittymistä, ennenkuin aletaan miettiä onko jotain häikkää.
 
Lion Minkä merkkistä se muovailuvaha oli? Kuullosti tosi hauskalle. Meilläkin vielä melkein kaikki menee suuhun, mutta ollaan leivottu kyllä ja se on ollut ihan mukavaa.

Pantsu Harmi, että yöt on ollut huonoja. Meillä vähän sama juttu. Tänäyönä poika laitettiin ekaa kertaa omaan sänkyyn, joka on sivuvaununa mun vieressä. Tarkoitus olis vähitellen lopettaa yöimetykset, mä olen niihin nimittäin myös ihan loppu. Ihanaa, että sun reissu onkin vain yhden yön, niin ei tarvi jännittää niin paljon miten menee. Meillä myös ekat yökyläilyt mummolaan tiedossa ennen joulua, ja kyllä mua jännittää ihan kauheasti, vaikka yhdestä yöstä kysymys.

Bartsu Mä olen myös halunnut lukea tuon "ihmeet tapahtuvat muille" mutta en oo saanut käsiini. Täytynee toivoa vaikka joulupukilta. On kyllä hauskaa seurata, kun lapsi oppii puhumaan. Meillä myös joitain ättää ja tättää ja hei hei hoetaan, ja kovasti ymmärretään mistä on kyse, mutta jotenkin vaikea tulkita mikä on tarkoituksellista ja mikä sattumaan.

Meillä on nyt poika innostunut touhuilemaan siivousmopin kanssa pyörii hurjana ympäriinsä ja koukkii sänkyjen aluksia yms. samoin poika on jotenkin niin ison pojan tuntuinen. Näyttäis mun mielestä, että ilmeetkin on alkanut muuttua jotenkin viisaammiksi :D Yksvuotissynttäreitä odotetaan täälläkin. Mitäs te ootte muuten tarjonneet/tarjoamassa synttäreillä?
 
KAUNISKUU: En mäkään tunne ketään tupeerin edustajaa, mut tuolla messuilla tosiaan oli esittely ni pitkän harkinnan jälkeen raaskin ostaa. Turvaistuimista kyselin vaan siksi, kun tuolla messuilla oli Kiddy-merkkisen istuimen esittelijä ja se vaikutti iha hyvältä, mut aina kumminki noi mietityttää. Siinä sais siis olla kasvot menosuuntaan jo 9kk lähtien. Tiedä sit aina kuin luotettavia noi testit on vaikka olisiki testivoittaja istuin. Mehän saatiin ystäväparikunnalta heidän 1-lapsella ollut istuin, mut jotenkin haluaisin, että edes toinen meidän istuimista olis ihan uusi.....

HALTIA: Mä sain ihan kirjastosta tuon kirjan, kun varasin ja oli nopea lukee. Toinen mistä tykkäsin oli Hietamiehen Yösyöttö.

Ai niin, messuilla saatiin maistiaisia myös småfolkin riisikakuista ja ainakin omena-kanelin makuinen osu ja uppos tuolle tytölle.

Bartsu
 
Jospa pitkästä aikaa kirjoittelisi jotain.

Meillä nyt muutama yö ollut rikkonainen. Tyttö herää joskus 03.30 ja menee tunti ennenkuin nukahtaa uudestaan. Hampaita on ainakin tulossa lisää alhaalle sekä ylhäälle. Ja viime yönä alkoi sitten flunssa Aavalla. Ei oo onneksi pahemmin vielä lämpöä nostanut. Jaksaa kumminkin touhuta normisti ja syökin suht hyvin,mutta viime yönä oli niin räkäinen et hoh hoh.

Olin eilen ekaa päivää töissä ja voi sanoa,että 7h jälkeen olin ihan kuollut. Tänään onneksi vapaa ja mies meni heti töihin palaveriin. :) Huomenna pitäisi herää jo 05.00,on 6-13.30 töitä.

Me oltiin pari viikkoa sitten mun vanhemmilla KUopiossa ja ihmeen hyvin meni pitkä ajomatka nytukun tyttö vanhempi. Ainut kohta missä alkoi kitistä hiukan oli,kun alkoi olla suht pimeää ja ei nähnyt juurikaan. Onneksi siihenkin löytyi ratkaisu. Mummolassa nukkui hyvin ja touhusi. Kauhea kasa tuli leluja matkaan..

Meilläkin tulee selviä sanoja tai mitä ne nyt sitten onkaan. :) Ainakin ätä,mitä,hätä ja va. Äitinikin kuunteli viime viikolla ja sanoi,että hyvin osaa noi sanoa. Toistelee pitkiäkin aikoja. Jää puheripuli päälle monesti. :LOL: Itte oon sellainen papupata kanssa,että saa nähdä mitä Aavasta tulee.

Meillä nyt opittu hyvin nukahtaa yksin oman sänkyyn. Ennen saattoi tarvita jonkun sortin silittämistä tms. Nyt vaan laitan sänkyyn ja menee n.10-30min ja nukahtaa omaan tahtiin. :) Tuttipullot ollan hävitetty pois. Vielä pitäisi tuttivieroitus suorittaa jossain kohtaa.

Tässä voisi pikkuhiljaaa aloittaa hapanmaitotuotteita kun 10kk alkaa lähestymään.

Meillä on sama istuin kuin kauniskuulla.
 
Pantsu no.. en mä ainakaa koe tätä mitenkään aktiiviseksi puhumiseks vaikka tota jonkun laista höpötystä tulee satunnaisesti ja sekin alko lisääntyä ihan yks kaks. Pitkään mentiin vaan pappap ja mammam -jutuilla. Ja todellakin, jokainen tulee tahtiaan. Mies alko puhua vasta vähä enne 3v ja ihan viisas ukko tosta tuli ;)

Millis täällä samaa yökukkumista. Eka kertaa 11kk valvoo yöllä. Ihan virkeenä herää ihmettelemään. Mitäpä lienee.. Ja oho! Onnea työpäivästä!

Bartsu onks se Kiddy sellanen missä ei oo niitä vöitä? Joo, kuulema ihan hyvä. Meillä toi on naama eteenpäin anyway vaikka siis saa molemmin päin. Matkustuksesta ei tullu mitään toisinpäin. Järkyttävä huutokapina. Rattaissakaan ei suostu olla selkä menosuuntaan.. ite epäilin pahoinvointia tms.. ?!
 
KAUNISKUU: Joo, oli sellainen missä laitettiin vaan se auton oma vyö kiinni ja sit siin oli sellainen etupalkki. tarvii nyt vielä miettiä, mut jotenki olen sellainen, että kun on tullu päähänpinttymä jostain niin se ei ihan helposti lähde pois. Eikä toi nyt niin iso rahakaan ole sitä aatelleen, että menee sit monta vuotta. Ja sais kattella eteenpäin. Meillä nyt käytössä britaxin two way elite, mut sitä ei saa vielä käyttää kun selkä menosuuntaan...

B
 
Bartsu Jep. se tuoli on kuulema hyvä, ei ainakaa luiskahda vöistä ja paino jakautuu eritavalla kuin perus vyö-istuimessa. Meki sitä katottiin mut tää oli varmaan liian pieni sillon/lyhyt että se palkki ahdisti lapsen ihan umpitiukalle. Nyt vois olla ihan hyvä.
 
Millis tsemppiä töihinpaluuseen!

Pantsu tais kysellä onko kenenkään vauvat hoikistuneet, täällä on poika selvästi solakoitunut sen jälkeen kun alkoi liikkumaan. Kateltiin just jotain 3-4kk kuvia ja voi jösses mikä pontso toinen oli silloin, kaulaakaan ei ollut ollenkaan :LOL:

Mä oon ollut kanssa nyt pari kertaa kuulevinani "äti"-sanan pojan suusta. Tuntuu aika hassulta :)

Miten tuon lapsen saa opetettua nokkamukiin? Meillä ainakin vaan puree sitä nokkaa ja maidot on pitkin poikin. Oon nyt testannut esim. aventin taikamukia, pehmeää juomanokkaa ja jotain muumimukia ja kaikissa sama tulos.

Vaihdettiin muuten syöttötuoli siitä perinteisestä mallista Ikean versioon missä on se pöytälevy mukana, testattiin kavereiden luona ja on paljon parempi ratkaisu kun poika voi klähmiä sitä tuolin muovilevyä eikä "oikeaa" pöytää ja kun pöytälevy on tiiviisti kiinni tuolissa niin ei tipu sitten kaikki ruuat ja lelut niin helposti lattialle.

Kerrottiin viikonloppuna uudesta vauvasta miehen sukulaisille ja mun käly oli kuulemma jo arvannukin mun ulkonäöstä :O Ilmeisesti tää maha sitten jo pömpöttää vaikka viikkoja on tänään vasta 9+1. Toinen raskauskerta on kyllä tosi erilainen kun ei ehdi yhtään miettiä koko raskautta samalla lailla kuin ekaa, vaikka onkin koko ajan paha olo.

Räkätauti meni onneksi multa ohi, mutta nyt se on Sisulla. Nenä-Friidan kokeilu sai aikaan aivan karsean raivarin, täytyy varmaan miehen kanssa kaksin yrittää niin että toinen pitää poikaa aloillaan...

Nyt on mennyt pari yötä tällä viikolla niin, ettei poika oo syönyt kertaakaan. Tosin aamulla herätäänkin sitten jo kuudelta tai vähän ennen! Ite otankin sit aina samaan aikaan aamulla ekat päikkärit Sisun kanssa jo klo 8.
 
Ihan pikaisesti vaan kommentoin tohon Nenä-Friidan. Mä olen havainnut parhaaksi asennoksi "niistää" nenää tällaisen: lapsi selälleen sängylle, pää mun reisien väliin. Kädet laitan reisien alle, ettei pääse huitomaan ja sohimaan niillä. Reisillä pystyy pitämään pään paikoillaan (kun puristaa ihan kevyesti) ja omat kädet jää vapaaksi. Toimii meillä erinomaisesti. Nykyään poika suhtautuu ihan rauhallisesti nenän niistämiseen. Ilmeisesti on yhdistänyt sen olon helpottumiseen ja nenä avautumiseen. Sen sijaan silmätippojen laitto on ihan kamalaa! Onneksi lääkekuuri loppui taas ja silmät on toistaiseksi pysyneet hyvinä.

Toissayö meni ihan ok, viime yö taas hulinaa. En tiedä oliko eroa sillä, että mies nukutti maanantaina, ja eilen minä. Noh, katsotaan mitä tää yö tuo tullessaan, olin illan kokouksessa ja mies hoiti nukuttamisen. Perjantaina sitten alkaa unikoulu.
 
Tänään onkin Pessin 11kk synttärit. Kuukauden päästä juhlat tiedossa. Miten se vuoi voi olla mennyt näin nopeasti. Jotain kivaa olis kuitenkin mukava keksiä tällekin päivälle.

Millis Missä teidän tyttö on hoidossa? Varmasti on outo olo palata töihin. Toivottavasti kaikki alkaa mukavasti hoidot yms.

Me ei olla käytetty tuota nenän niistäjää aikapäiviin, joskus aina oo koittanut, mutta turha kuvitellakaan, että poika antaisi sillä niistellä. Onneksi meillä ei pahoja nuhia ole ollutkaan. Toivottavasti emily Sisukin paranee pian ja Pantiksen Paulin silmätulehdukset eivät enää toistuisi.

Meillä on nyt monena päivänä seisty pitkiä aikoja ilman tukea. Pääasiassa vielä liikutaan tukia pitkin, mutta välillä Pessi aina vahingossa irroittaa kädet ja alkaa vaikkapa taputtamaan. Yleensä hän itsekin innostuu hurjasti, kun huomaa, että vahingossa seisookin ihan itsekseen. Saa nähdä käveleekö ennen1-v synttäreitä.
 
Emily mä taas ite tykkään tosta tuolista ettei oo mitään tarjottimia.. Jotenki mukava kattaa kaikille tuohon pöydälle :)

Nenäfriida Pantsu antoiki hyvät ohjeet! Me ei oo koskaan (kopkop) tarvittu tota käyttää. Rs ja entero on sairastettu, nuhaa ei viel koskaan jostain syystä!?

Haltia ihanaa! Siit se lähtee! Meillä vaan jostain syystä tuo rohkeus tuntuu olevan tossa asisassa nolla. Kauan on jo seisty tuetta ja kävelty tukee vasten, ja askel tai kaks otettu,mut siihen se loppuu. Laskeutuu vaan maahan konttaamaan :)

Kai toi tyttö on jostai 5-6kk kaventunu paljonki, mut mun mielestä ei silleen mitenkää laihtunu näkyvästi. Ainaki painoa sille tulee ihan samaa tahtia
 
Emily mä taas ite tykkään tosta tuolista ettei oo mitään tarjottimia.. Jotenki mukava kattaa kaikille tuohon pöydälle :)

Nenäfriida Pantsu antoiki hyvät ohjeet! Me ei oo koskaan (kopkop) tarvittu tota käyttää. Rs ja entero on sairastettu, nuhaa ei viel koskaan jostain syystä!?

Haltia ihanaa! Siit se lähtee! Meillä vaan jostain syystä tuo rohkeus tuntuu olevan tossa asisassa nolla. Kauan on jo seisty tuetta ja kävelty tukee vasten, ja askel tai kaks otettu,mut siihen se loppuu. Laskeutuu vaan maahan konttaamaan :)

Kai toi tyttö on jostai 5-6kk kaventunu paljonki, mut mun mielestä ei silleen mitenkää laihtunu näkyvästi. Ainaki painoa sille tulee ihan samaa tahtia :p .. Sitä vähän ihmettelenki, ku syö kuitenki aika kohtuullisesti vaikkaki hyvällä halulla eikä maitoakaan mee/anna enää 5-6dl enempää ja liikkunu kuiten jo kuukausitolkulla :confused: Ehkä se vaan on sitte sellanen et kaikki tarraa kiinni, great :)
 
PANTSU: Miten toi tiedän silmätulehdus oireili?? Siis flunssako yhteydessä oli. Meillä vaan tuon tytön silmät on alkanu nyt rähmimään eikä sellasta ole aiemmin ollu niin aattelin vaan, että voisko olla jotain tulehdusta. Mun mielestä ne ei kyllä punoita tms. mutta aamusin on ripset ihan rähmässä ja silmäkulmissa myös. Tätä ollu ny parina päivänä.

EMILY: Meillä samanlainen rytmi kun teillä. Aamulla aikaseen ylös ja sit jo siin 8 pintaan ekat unet....itekin monsti nukun. Tänään herättiin klo 5

Jahas kutsuhuuto raikaa.

B
 
Ääh, Paulilla oli taas viime yönä hirveän tukkoinen nenä ja itselläni oli aamulla kurkku kipeä. En kestä! :headwall:

Meillä ei vielä seistä ilman tukea. Aika varovaiselta poika vaikuttaa, mutta ihan hyvä niin. Kävely tuen kanssa on jo aika vankkaa, mutta varmasti tasapainon kanssa on vielä harjoittelua.

millis: Toivottavasti töihinpaluu sujuu hyvin ja tyttökin sopeutuu hoitoon. :)

Kauniskuu: Mä taas olen hiukka huolissani tuosta painon kehityksestä. 3 kk:ssa on painoa tullut kotipunnitusten mukaan vain 500 g:a! Tuntuu jotenkin tosi vähäiseltä. Ruokaa syö aivan saman verran kuin aiemmin, ei siis ole lisännyt tai vähentänyt syömisiä. Nyt on sairastelujen aikana mennyt ehkä pikkaisen vähemmän, ehkä sekin vaikuttaa. Pituutta en kyllä tiedä, mutta 80-senttiset vaatteet on just sopivia tällä hetkellä. Viimeksi pituutta taisi olla vähän päälle 73 cm:ä. Noh, yksivuotisneuvolassahan sen sitten näkee.

Soittelin eilen neuvolaan ja kyselin, mitä meidän kannattaa tehdä, kun olen silloin marraskuun loppupuolella pari päivää poissa. Neuvolan terkan mielestä voidaan alkaa pikkuhiljaa keittää puuroa tavalliseen maitoon ja antaa sitten sitä niinä päivinä kun olen poissa. Korvikkeen käyttöä piti aika turhana, kun tavalliseen maitoon ollaan siirtymässä pikkuhiljaa kuitenkin. Suositteli Gefilus-maitoa, sen pitäisi vähän tasapainottaa vatsan toimintaa samalla.

bartsu: Joo, silmät rähmii aika paljon, sellaista paksua keltaista töhnää tulee. Lisäksi aika pian silmät alkaa punottaa. Ihan muurautumiseen asti meillä ei ole tilanne päässyt, vaan ollaan menty sitä ennen lääkäriin. Flunssa on ollut joka kerta päällä, kun silmät on alkaneet rähmiä oikein kunnolla. : /

Pitäisi munkin alkaa miettiä jo yksivuotissynttäreitä. Pyydetään varmaan isovanhemmat ja sedät ja tädit sekä joitain kavereita käymään. Tasan vuosi sitten muutettiin tähän kämppään ja alkoi kärsimätön synnytyksen odotus. :) Hurjalta tuntuu, että siitä on jo vuosi!
 
Pitäisikö kohtapuoleen alkaa harkita tuonne Taapero-puolelle siirtymistä? Vai hengaillaanko vielä täällä vauvaosastolla loppuvuosi? Tää pino alkaa olemaan aika täynnä viestejä, katsotaan kuinka kauan pysyy toimintakuntoisena. Usein siinä 80+ viestisaldon kohdalla on alkanut tökkiä...
 
Mun mielestä vois alkaa siirtyä tuonne taaperopuolelle, niin saa samalla uuden pinonkin.

Pantsu Kiitos tuosta maito vinkistä. täytyykin hankkia sitä gefilusmaitoa sitten lähempänä 1-v synttäreitä. Aika monipuolisesti Pessi kyllä jo syö, mutta ei toki maitoa vielä juo. Mä en millään muista soitella neuvolaan ja varata yksivuotiatarkastusta. En usko, että Paulin painon kehityksestä tarvii olla huolissaan. Onhan se ihan vaan luonnollista, että välillä kasvaa enemmän ja välillä vähemmän. Näin ainakin meillä.

Me ollaan huomenna menossa päiväksi spahan kellumaan ja hemmotteluhoitoihin 1-v hääpäivää viettämään ja sitten syömään. Poika on päivän mun vanhemmilla hoidossa ja sitten yöksi koko perhe kotiin.

Syöttötuoli, juu mä kans tykkään, ettei oo omaa päytää, vaan syö poika meidän kanssa ison pöydän ääressä.
 
Syöttötuoli MEillä ei oo kanssa omaa pöytää. Meillä TrippTrapp jonka Aava sai lahjaksi. Joka päivä saan kerätä kasan ruoantähteitä lattialta. Aava käy kyllä useimmiten syömässä ne sieltä lattialta pois.

Haltia Aava on vielä isin kanssa kotosalla. :) Ei siis vielä tarhassa. Mies pitää tällä hetkellä isäkuukautta.

Hyvin on tytöllä ja isillä mennyt päivät kotona. Onpahan hiukan erilaista oloa välillä. Muutamana ekana päivänä ei suostunut syömään normisti ja nukkuikin epämääräisesti. Nyt kumminkin syö hyvin ja nukkuu yhdet päikkärit. :) Mä pääsen niin aikaiseen jo töistä,että Aava ehtii oikeastaan olla isin kanssa n.4-5 tuntia kaksin. Riippuu miten pitkät päikkärit nukkuu.

Meillä oli muutaman päivän flunssa. Aava oli ihan tukossa ja räkää valui. On nyt nukkunut meidän välissä muutaman yön,kun on herännyt muutamana yönä itkeskelemään.

Mulle käy kanssa siirto taaperopuolelle. :)

Oih,kun tekisi hyvää hemmotteluhoito. :) Oli kyllä puhetta,että josssain vaiheessa mennään rentoumaan ja pulikoimaan johonkin.

Mitäs kivaa ootte miettineet isäinpäiväksi?
 
haltia: Ihanalta kuulostaa teidän hääpäiväsuunnitelmat. :heart: Onhan se totta, että etenkin painon kehitys laahaa perässä, kun liikkuminen lisääntyy. On vaan niin hassua, kun tottui siihen, että +2-käyrillä mennään painon suhteen ja nyt ollaan varmaan pudottu jo 0-käyrälle. :D

millis: Kiva, että Aavalla ja isillä on päivät sujuneet hyvin. :) Varmaan isä saa ihan eri tavalla perspektiiviä lapsen hoitoon, kun on vähän aikaa itsekin kotona kaksin lapsen kanssa.

Syöttötuolista: Meillä on kotona syöttötuoli keittiönpöydän vieressä. Mummilassa on Ikean muovinen syöttötuoli, jossa on tarjotin. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Muovinen tarjotin on helpompi putsata ruokailun jälkeen, mutta tuoli vie aika paljon enemmän tilaa kuin tavallinen syöttis, eikä mahtuisi meidän postimerkin kokoiseen keittiöön...

Isänpäivänä ollaan varmaan kotosalla, ellei jotain radikaalia tapahdu. Mun vaari on nyt erittäin huonossa kunnossa, ja käytännössä enää päiviä tai viikkoja elinaikaa jäljellä. :'( Ei siis mitään erikoista olla suunniteltu isänpäiväksi, jos vaikka hautajaisiin joutuu lähtemään. Ostin miehelle sen tämän talven Muumi-kausimukin ja ajattelin kutoa villasukat, kun se niitä tarvitsee. Varmaan viedään aamiainen pojan kanssa sänkyyn. Ehkä käydään kylpylässä, siitä olen haaveillut jo pitkään.

Ei tainnut tauti sittenkään puhjeta uudelleen. Mun olo normalisoitui päivän levolla ja pojankin nenä on taas hiukan parempi.
 
Pantsu Paranemisia sinne!!! Ja joo, kyllähän se paino tulee miten millonki, tuskin kannattaa todellakaan huolestua :) Ja jep. Sopii siirtyminen!

Haltiaihanuutta!! Voi miten upeeta että meette hemmotteluun. Kaipais ittekin, mitenkähän se vaan aina jää ja jää..

Millis hyvä et kotona menee hyvin, miks ei menis :) On varmaan aika mukava aina tulla kotiin ja eritavalla virtaakin ku on hetken poissa!

Isänpv jaa-a ..en tiiä yhtään. Taas(kin) jää varmaan kaikki viimetippaan.. Ku keksis jotain omaperästä. Mitää sälää ei tarvii ja kunnolliseen ei o mulla varaa :/ EHkä pitää keksiä jotain "ei-aineellista".. Meillä on tarkotus pitää synttärit sillon lauantaina joten ei varmaan minnekää "reissuunkaan" voi lähtee.. Ideoita otetaan vastaan :D
 
Millis Kiva, että Aavalla on mennyt päivät isän kanssa hyvin. On varmasti erilaista, mutta niinhän se elämä menee eteenpäin, ei oo enää pikkuvauvoja meidän pinossa ei :)

Pantsu Voima halit. :hug: läheisten ihmisten menettämiset on aina tosi rankkoja paikkoja.

Kauniskuu Jos keksin jonkun huippu idean isäinpäivään liittyen niin vinkkaan kyllä. Me ei kans tehdä mitään ihmeempää varmaan ja mihinkään kalliiseen ei oo rahaa, että koitan keksiä jotain edes hieman omaperäistä.

Oli aivan uskomattoman ihana hääpäivä. Ja eihän se toki vieläkään ole ohi. Oltiin Flamingossa ja se aikuisten puoli oli kyllä kylpylässä aivan luksusta. Olo on kuin uus, lilluttiin siellä suola-altaissa ja infrapunasaunoissa yms ja käytiin syömässä. Mä löysin jumbosta myös takin, kengät ja Pessille tuliaiseksi huuliharpun. Mies sai nyrkkeilyhanskat ja mä sain synttärilahjaksi kaiuttimet keittiöön mp3-soittimelle. Pojalla oli hoidossa mennyt hyvin, mutta mulla alkoi loppua kohden tulla kauhea ikävä ja hätä pojan luokse. Kylpylässä en suoraan sanottuna edes ikävöinyt - ajattelin vaan, että ihanaa olla täällä miehen kanssa kahdestaan, jos poika olis mukana en lilluis tässä vaan hyppyttäisin energistä lasta ja juoksisin perässä. Kun haettiin Pessiä poika ei jotenkin edes itkenyt, ei mitään. Oli vissiin ihan hämillään, nukahti koti matkalla yöunille ja on jotenkin sellainen olo, että nyt haluaa ihan omistautua pojalle huomenna. Me kokattiin punaviini ja kohta aletaan katsoa leffaa. Nyt tuntuu pitkästä aikaa ihan superonnelliselta. Tälläisen hemmottelun kun silloin tällöin sais niin jaksais paaljon paremmin. Suosittelen kaikille muillekin!
 

Yhteistyössä