Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Haltia voi kurjuus tautia, pääsitkö jo uudelle lääkärille?

Hienoa että Bartsulla voidaan jo paremmin!

Täällä on nyt yöt sujuneet aika rauhallisesti (koputan puuta!) ja viime yönä söi vasta 5.30. No sen jälkeen ei kyllä sitten enää nukkunutkaan. Syöminen on ihan hirveää taistelua, kaikki soseet vaan syljetään ympäriinsä ja äidin hermot palaa.
Itellä kanssa tuttu toi fiilis että ei sais hermostua ja väsyä lapseen kun sen on "vaivalla" saanut, mutta eiköhän kaikilla äideillä ole oikeus välillä väsyä vaikka lapsi olisi miten saanut alkunsa. Terveempää se on mun mielestä tunnustaa että nyt väsyttää ja ärsyttää koko kakara kuin teeskennellä että ei tässä mitään ja väkisin tukahduttaa kaikki negatiiviset tunteet.

Pottailusta , täällä sama homma kuin haltialla että yleensä poika vääntää kakat syödessään joten ei tunnu järkevältä lähteä silloin kiikuttamaan potalle. Tai sitten tekee ne nukkuessaan. Muutenkin ollaan vasta muutama kerta ihan hetken aikaa istuttu potalla kokeilumielessä.

Saunaa meillä ei ole edes taloyhtiössä, joten eipä olla päästy juuri kokeilemaan :( Mun porukoilla kerran istuttiin vähän alalauteella. Oma sauna olis kyllä ihana!

Nyt sitten loppuun uutinen, joka kyllä tuli aika puun takaa.. Tein eilen positiivisen raskaustestin 12dpo. Ikinä en olisi uskonut luomumahiksiin oikeasti mutta näköjään ihmeitä tapahtuu. Ihan alussahan tässä vielä ollaan ja mitä vaan voi sattua mutta kyllä tämä aika hurjalta tuntuu. Toivottavasti en nyt aiheuta tällä uutisella pahaa mieltä, mutta halusin jakaa asian kanssanne!
 
EMILY Ihan mahdottoman suuret onnittelut luomuplussasta. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin, ja saat nauttia raskaudesta täysin siemauksin. Ihanaahan se vaan on, että lapsettomuudesta kärsivät saa vauvauuitisia, eikä kohtalotovereille osaa kateellinen olla. Osasitko aavistaa, että oot raskaana, oliko oireita, vai mitenpädyit testin tekemään?

Voi kun sitä itsekin saisi vielä sen plussan testiin. Nyt vaan olen itsekin alkanut ajatella vähän samoin, kuin moni muukin teistä, että ehkä vasta hieman myöhemmin vaikka keväällä olis sopiva aika hakeutua hoitoihin. Vaikka vauvakuume on ihan valtava, on se hoitorumba niin stressaavaa, että täytynee odotella, että oma psyyke ja kaikki muutenkin tasaantuu. Ja just tuota mäkin olen miettinyt, että vois se olla helpompaa, että isompi sisarus olis jo vähän isompi.. Niin ja kun hintaviahan ne hoidot on (mekin kun ollaan yksityisellä) eikä rahaa tällähetkellä just oo. Helppoohan se olis, jos plussa tulis vaan yllärinä, sais tulla vaikka heti, mutta kun kaikkea on pakko miettiä niin tarkaan niin ehkä tässä nyt ei pitäis hätiköidä kuitenkaan. Harmittaa kyllä, että ikinä ei tuu se luomuylläri tapahtumaan. Noh enpä mä sen puoleen just nyt raskauden pahoinvointia ja vauvaa varmaan tässä lisäks jaksaiskaan, mutta 9kk elämäntilanne kyllä muuttuu paljon. No tilanne nyt on mikä on.
 
:heart:OHHOH! Emilylle onnea!!! Olihan se odotettavissa et kaikkien todennäk. mukaan joku tässäkin ketjussa raskautuu :) ..ja allekirjottanut se ei ainakaa oo ;) Ihanaa!! Tosi paljo onnea ja tarrasukkia mukaan. Toiv. kaikki jatkuu hyvin. Ja todellakaan se ei varmasti pahoita kenenkää mieltä, päin vastoin :)! Tottakai vähän kade pitää olla ;)

Samoja mietteitä HALTIAN kans. Mä fantasioin vieläkin (kaikkien faktojen jälkeen) et vois joskus jättää miehelle plussatestin pöydälle oottamaan.. kuten, olikos se BARTSU, kuvasi kerran. Huoh..

Ollaan nyt katteltu tonttia tai valmista kotia. Välillä tulee paha mieli (tyhmää..) ku käy katsoo "isoja" omakotitaloja , ja välittäjät hehkuttaa miten on sitte tilaa kun tulee lisää lapsia jne. No, eipähän he voi tietää.. mut mä laahustan jotenki kaihoten läpi niitä huoneita ja mietin, et varmaankaan ei koskaan tulla ainakaa kovin helpolla taloa täyttämään. : /
 
EMILY: Ihania uutisia sulla ja liimaa vaan monta saavillista sinne:heart: Tikuttelitko tässä kierrossa ovista vai osuiko ihan ilman testejä kohilleen? Voi hitsi, kiva kun joku edes onnistuu :)

Jahas, päikkärti kutsuu tuota lasta. Tänään on ollut vähän kärttyinen koko päivän eikä o päästy uloskaan, kun koko ajan sataa.
Ai niin. Olen jo päässyt yli puolen välin laihdutustavoitteessani ja painoa on pudonnu jo 5kg.

B
 
Kiitos kovasti onnitteluista =)

Vanhana testinarkkina tietenkin tikuttelin oviksen ja aloin testailla jo tuossa 7dpo aikoihin ja sain jonkun roskishaamun/haileista haileimman viivanpaikan mammaksin liuskatestiin vissiin 8dpo ja 9dpo mutta sit testit loppui ja sain uusia vasta eilen :p Mulla tuli 5dpo ihme tuhrua joten siitä toiveet sitten nousi kun sellaista ei ole koskaan ennen ollut. Koska mulla oli muutama lugepallero jäljellä tungin ne avuksi siinä 5dpo-8dpo varmuuden vuoksi :LOL:

Oireina oli ennen testiä tukkoinen nenä (mulla oli raskaana ollessa nenä tukossa koko ajan), huimaus ylösnoustessa ja nippailut mahassa. Ja jotenkin oli sellainen tunne vähän kuitenkin että olisko voinut onnistua. Nyt sitten on tänään ollut jo ihan krapulainen olo, eli tuntuu oikeasti raskaanolevalta joten kai tämä on uskottava. Varasin varhaisultran meidän hoitavalle lääkärille Felicitakseen, sinne asti pidän kyllä ihan matalaa profiilia asian suhteen enkä haaveile liikoja. Kysyin samalla pitäiskö käyttää lugeja ja kortisonia niin kuin viimeksi mutta ei kuulemma ole tarvetta. Vähän on kyllä sellanen olo että eikö tässä nyt pitäisi jotain lääkettä ottaa että varmasti kaikki menisi hyvin...
 
Pottailu Mekin tosiaan vasta harjoitellaan. En vie potalle kesken syönnin jos kakka tulossa ja en muutekaan läheskään aina vie potalle jos huomaa,että tekee kakkaa. Pikkuhiljaa mennään eteenpäin.:)

Emily Ihana uutinen,kovasti tarrasukkia matkaan ja onnea tosi paljon. :) :heart:

kauniskuu toivottavasti löytyy sopiva tontti tai talo :)

Me käytiin eilen allekirjoittaa kauhea kasa lainapapruja. Perjantaina on sitten kaupanteko. Saa taas maksella lainaa ja haaveilla jospa joskus olisi velaton asunto. :)

Ensi viikolla on muutto. Saa nähdä kuinka onnistuu lapsen ja kissojen kanssa. :) Joudutaan muuttaa keskellä viikkoa. Aikataulu niin tiukoilla.
 
Mulla on ollut monta päivää vaikeuksia kirjautua tänne. Lukemassa olen kyllä käynyt!

emily: Voi vitsit, miten ihanaa! :heart: Hirmu paljon onnea ja rutkasti tarrasukkia matkaan! Toivottavasti kaikki menee hyvin! :) :hug:

bartsu: Onnea hienosta painonpudotuksesta! :) Aika nopeasti sulla on kilot lähteneet. Hyvä, että tytön olo on parantunut nopeasti. Toivottavasti ei mitään korvakierrettä tule. Mulla on pienenä ollut. Onneksi nykyään putkitetaan aika herkästi, jos alkaa useampi tulehdus tulla. Silloin aikoinaan ei sitä taidettu juurikaan tehdä.

haltialle parenemisia! :hug: Hurjan pitkä tauti sulla! :(

Saunomisesta: Meillä ei omaa saunaa ole, ja täällä on ton yhteissaunan käyttö niin hankalaa, ettei olla siihen ryhdytty. Anoppilassa ollaan käyty pojan kanssa saunomassa ja myös kesällä mökillä saunottiin. Poika on ollut vannassa alalauteilla, eikä olla heitetty löylyä. En tiedä voiko sitä varsinaisesti saunomiseksi sanoa. ;)

Ruokailusta: Varsinainen ruoka menee kyllä syöttäen, mutta annan sormiruokana hedelmiä, leipää, rinkeleitä jne. Syö kylllä mielellään itse, mutta ei "mahan täytteeksi". Eli jos on kova nälkä, pitää syöttää. Lusikkaa en ole vielä antanut omaan käteen, pitäisi varmaan kokeilla joku päivä.

Mä tein yksi kerta kanakastiketta niin, että laitoin tavallisen ruokakerman sijaan kaurakermaa. Lisänä oli paprikaa ja muita kasviksia sekä riisiä. Poika tykkäsi hirmuisesti. Myös lohesta tykkää kovasti.

Meillä on pojalle tulossa ainakin neljä alahammasta kerralla. Lisäksi poskihampaiden kohdalta ikenet on kirkuvan punaiset. :kieh: Yllättävän vähillä kitinöillä ollaan päästy, lähinnä öisin on levotonta. Pauli on ottanut myös ensimmäiset askeleet olohuoneen poikki. Tukena oli tuoli, jota poika työnsi edellään. :) Pitää varmaan hankkia sellainen taaperokärry.

Huomenna lähdetään kyläilemään mun vanhempien luo. Onkin taas pitkä aika vierähtänyt viime visiitistä. Toivottavasti vaan keli olisi vähän parempi. Inhottava reissata kaatosateessa! :kieh:

*muoks. Meillä on tällä viikolla ensimmäinen hääpäivä. Poika jää lauantaina mun äidin hoitoon ja päästään miehen kanssa kaksisteen syömään ja juhlimaan. Ihanaa! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin, piti kysyä, että narskuttaako teidän vauvat hampaitaan? Meillä poika tekee niin, ja se on aivan kammottavan kuuloista! :O :kieh: Pari viikkoa sitten narskutti enemmän, lähes koko ajan, eli on se vähentynyt, mutta edelleen päivittäistä. Pelkään, että hampaat kuluvat kohta, kun ne hioutuvat toisiaan vasten... : /
 
MILLIS lykkyä muuton valmisteluun!! Ehkä joskus pääsis siihen itekin :)! Ja meillä kans samaa hommaa..kakkahommat tulee aiiina syöttötuolissa 99% tarkkuudella.

PANTSU ei narskuta ..ku ei edelleenkää oo ko noi kaks :confused: Ikenet on ku hernepelto mut mitään ei kuulu /ei näy. Joko ne pamahtaa kerralla tai sit pitää ostaa tekarit.
Onnea jo etukäteen hääpäiivään!!!

Me syödään edelleen siten,et syötän vain puurot. Muut menee omin kourin suuhun. Ihan jees toiminu. Tänää viimeks käytiin kiinalaisessa syömässä. Tyttö tais syödä viikon edestä lihaa-mut menköön :D Se tuntuu uppoavan käsittämättömän hyvällä halulla.

Joo, yölevottomuudet/itkut/heräilyt loppu siihen ku "väännettiin" pv unet yksiin. Nyt nukkuu n.1,5-2h päivällä. Sit sammuu 19 yöunille ja välillä nukkunu jopa tonne 8.30 aamulla,yleensä 7.30 :O Tosin aamuyöllä/aamusta oon tumpannu neidin turvoksiin maitoa :ashamed: :) Katellaan sit vuoden ikäsenä ellei toi syöttö oo jääny pois. Mä uskon jollain tapaa ettei se oo pelkästään tapaa,koska menee öitä ettei syö lainkaan. Mut jos pv ruoka on jääny muutamaan hassuun makarooniin nii karjuu aamuyöllä sydämensä kyllyydestä.
 
millis: Tsemppiä muuttoon! :) Toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Kauniskuu: Meillä ei kyllä yksiin päiväuniin siirtyminen ole vielä ajankohtaista. Aamupäivisin pojan saa juuri ja juuri valvomaan 3 tuntia. Ei auta, vaikka käytäisiin ulkona, sillä nukahtaa rattaisiin tai autoon, jos ei ehditä ajoissa kotiin unille. Myöhemmin iltapäivästä kiukkuaa väsymystä myös, joten 2 päiväunet on vielä ohjelmassa. Olen toki huomannut, että pitkät päiväunet vaikuttavat yöuniin, useimmiten niin, että aamulla herätään vähän aikaisemmin.

En halua alkaa väkisin siirtää yksiin päiväuniin. Olen vierestä nimittäin seurannut, kun kaveri joutui "kouluttamaan" 1-vuotiaansa yksiin päiväuniin, kun lapsi meni päiväkotiin. Seurauksena on viikolla univajeesta kärsivä lapsi, joka nukkuu viikonloppuisin yli 16 h vuorokaudessa, mm. 3,5 h päiväunet! :O

Epäilen, että poika häiriintyy ainakin illasta/alkuyöstä meidän äänistä. Jännä juttu, kun aiemmin pystyi keskustelemaan täysin normaalilla äänellä viereisessa huoneessa, niin nyt pitää tyyliin kuiskata, ettei poika herää. :confused:

Poika muuten oppi viikonloppuna leikkimään ota-anna-leikkiä. :) Nyt ojentelee innolla kaikkia tavaroita ja hihkuu iloissaan, kun otan vastaan ja sanon "kiitos". :D Sitten lelu pitää antaa takaisin ja sanoa "ole hyvä".
 
Viimeksi muokattu:
EMILY: Täällä toinen testinarkkari. Mun oli pakko tilata clearbluen niit uusia ovistestejä mihin tulee se symboli, kun on lh-huippu. Aika kalliita ne oli, mut aattelin kerran kokeilla ja sit taas mennä noilla halpistesteillä. Sulla ainakin piti se paikkansa, että endon paras hoito on raskaus :)

PANTSU: meillä myös tuota ota-anna leikkiä harrastetaan. Ja täällä myös olen huomannu tuota "kevytunisuutta" , kun ollaan ite menossa nukkumaan niin pitää koittaa olla hiirenhiljaa. Onnittelut eka hääpäivästä.

MILLIS: Jaksamista muuttohommiin. Se se on rankkaa puuhaa.

POTTAHOMMAT: Täällä kans tehdään monesti kakat syöttötuolissa ja aamulla on aina kakat housussa. Mut pari kertaa oon kerinny saalistaa sopivasti ne pottaankin, mut sillai leikkimielellä mennään.

Jaahas, just ollu pari viikkoa flunssassa ja yskässä ja tänään ollu kumma olo. No verenpaineet on matalalla->yläpaine vähän alle 100. Sit kurkku on kipee ja imusolmukkeet pulleena ja lämpö nousussa. 37,4 mittasin äsken. Voi kiesus. Mä haluan jo kohta oikeesti takas töihin, kun siellä kasvaa vastustuskyky niiden pöpöjen seassa niin on tosi harvoin mitään tauteja. Nyt tuntuu tulevan ihan koko ajan jotain.

Bartsu
 
Päiväunista piti vielä kirjoittaa, että täälläkin mennään kaksilla unilla. Nyt varsinkin tuntuu, että toi lääkitys väsyttää tyttöä entistä enemmän, mutta kyllä se aamulla se 3 tuntia on aika max. minkä jaksaa kotioloissa valvoa. Samoin sit ip:llä.
 
bartsu: Tosi ikävää, jos oot tulossa taas kipeäksi. :( Mä olen ollut harvinaisen terveenä nyt viimeiset kaksi vuotta. Ihan alkuraskaudessa sain noroviruksen, mutta flunssassa olen ollut viimeksi 2 vuotta sitten! :O *kop, kop, koputan puuta* En tiedä, onko sillä jotain merkitystä, mutta nyt olen syönyt säännöllisesti D-vitamiinia, jota en aiemmin ottanut. Poikakaan ei ole ollut vielä minkään sortin taudissa.
 
Tuntuu kyllä, että olen ihan surkea äiti, kun olen opettanut lapseni niin "huonoille tavoille" meillä ei nimittäin tuu nukkumaanmenosta mitään, ellei poika sammu pystyyn. Tänään nukahti epäonneksi toisille päikkäreille (ollaan selkeästi siirtymässä yksiin) ja ilta oli ihan järkyttävää säätämistä. POika hihkuu ja hyppii, kun pitäis nukkua, mulla oikeasti meinaa palaa pinna. Tissiä kinuaa, mutt se on ihan hupia vaan ja poika riehkasee aina muutaman imun jälkeen joten en anna tissiä. Kauhee vääntö kaarelle ja jos joku muu yrittää nukuttaa kuin minä niin sitä karjunnan määrää. Parin viikon päästä saadaan pojalle se oma sänky. Tuntuu, etten kestä yhtään. Varsinkin tässä taudissa. Sit kuitenkin välillä, kun päikyt menee hyvin niin nukahtaa paljon silittelemättä ihan itsekseen.

BARTSU toivottavasti et tuu pahasti kipeäksi. Mua niin kamalasti arimttaa, kun meillä jää kaikki vauvauinnit nyt väliin kokoaika, mutta eihän sinne tartuttamaankaan voi mennä, eikä kai näissä kunnoissa paljon viitsisikään. Onko sulla usein matala verenpaine? Onko sulla mitään konsteja sen nostamiseen, vai ihan suola vaan? Mulla on myös verenpaine n 95/65 joskus vähemmän joskus enemmän, ja huimaa kauheasti. Niin ja onnittelut laihtumisesta! Nopeasti olet saanut kilot karisemaan! Itsellä sama projekti käynnissä, en oikein tiedä mistä pudotuksen aloitin, mutta vielä olis n 7kg tarkoitus pudottaa.

En ole nyt sit mennyt uudelleen lääkäriin, kun kuume on taas vaihteeksi pysynyt alle 37. Olo on muuten tosi järkyttävä ja nyt yskä on alkanut sattu viiltäen oikeaan keuhkoon. En nyt sit tiedä olisko tää muuttunut bakteeritulehdukseksi ja pitäiskö mennä kuitenkin lääkäriin (vai kirjotuttaisko vaan miehen isällä antibiootin), vai meneekö tää nyt tästä sit vähiellen. Meillä on ihan yhtä lasarettia kun mies nyt makaa 39 asteen kuumeessa. Toivon vaan, ettei Pessi sairastu tai meillä menee koko syksy näiden seinien sisällä.

MILLIS Voimia muuttoon, ihanaa, että pääsette uuteen kotiin. Aijotteko remontoida, vai oliko asunto mieleinen sellaisenaan?

PANTSU Meillä on myös yksi narskuttelija. Mä olen vaan miettinyt, että olisko se ikenien narskuttelua, ja kun meillä on hampaita siten, että yhtään samaa hammasta ei ole ylhäällä ja alhaalla, niin luulen, että kun ikenet kutiaa, niin poika narskuttelee hampailla kutiavia ikeniä. Mutta kuullostaa ja näyttää ihan kaamealta, en tiedä jääkö siitä tapa, vai meneekö pian ohi. Niin ja onnittelut hääpäivästä. Nauttikaahan täysin siemauksin vapaasta :) Niin ja aika hienoa, että Pauli oppi jo ota-anna-leikin! Mä aina välillä yritän sitä samaa, mutta toistaiseksi ainakin kaikki puristetaan kovasti omassa nyrkissä.. vaikkakin leluja ikäänkuin ollaan antamassa, niistä ei kuitenkaan päästetä irti.

Kovasti meillä kyllä tajutaan asioita, esim jos keittiössä puuhastelen, ja huudan poikaa syömään, niin hetkenpäästä hän kyllä konttaa jalkaan tai syöttötuolia vasten seisomaan. Se on jotenkin söpöä :)

Miten paljon teidän lapset muuten syö? Musta tuntuu, että Pessi vetelee ihan hirveitä annoksia, mä en esim itse jaksais syödä niin paljon puuroa, mitä pessi syö teemakulhollisen aamuin illoin. Poika onkin nyt ottanut hirmu kasvupyrähdyksen. Pituudesta en tiedä, mutta painoa on kotivaa-alla mitaten vähän alle kymmenen kiloa. Kun kahdeksan kk neuvolassa painoa oli muistaakseni 8,4 niin nyt 9,5kk n9,7. No on pojasta kyllä aika jässikkä tullutkin, ihanat kinkut :)

Niin noista maitotuotteista. Mä en nyt edelleenkään oikein käsitä, että milloin sitä lehmänmaitoa saa alkaa antaa, kun neuvolassa puhuttin et 10kk hapanmaitotuotteita... Mut koska saa antaa esim maitoon keitettyä puuroa? Tai karjalan piirakoista?
 
Viimeksi muokattu:
HALTIA: Yleensä kai tuo suositus on noista tavallisista maidoista siin 12kk iässä, mutta meille tosiaan neukkutäti sanoin 10kk neuvolassa, että voi alkaa jo kokeileen. No se on vielä jääny. Oon kokeillu kyllä raejuustoa ja viiliä, mut en vielä maitoo. Sit mä täs mietin, että pitäskö tytölle ostaa kevytmaitoa, kun on kumminki niin hoikka kun itse juodaan rasvatonta. Mulla verenpaineet ei koskaan ole olleet kauheen korkeat, mutta painon myötä myös se on noussu ja näköjään laihtumisen myötä se on taas laskenu. Mun tekee mieli joskus tosi paljon suolasta ruokaa ja laitan leivälle aina kurkun/tomaatin päälle aromisuolaa ja aika paljo kahvia juon...Kyl tää elimistö kai taas tohon paineeseen tottuu.
Mua ärsyttää tässä sairastelussa sekin, kun ei pääse kunnon lenkillekään. Nyt kun olis aikaa koirankin kanssa lenkkeillä...Sunnuntaina tehtiin kyllä anopin, tytön ja koiran kans kunnon lenkki sellainen 1½h, mutta olin kyllä kun keuhotautinen sen jälkeen. Anoppi halus välttis tulla meille silloin la-su yöksi, jos toi neiti olis valvottanu kun oli kipee ja mies reissussa. Kina kun on tuollaisia vapaaehtoisia ;)

Tytön pissa haisee ihan sille antibiootille ja kakka extrapahalle :x Oon antanu rela-tippoja ja vielä on masu pysyny kuosissa. Lääkkeen antaminen on vaan aika haasteellista..

B
 
BARTSU Niin olihan tuosta maitoasiasta puhetta. Jotenkin en vaan muistanut sitä. No täytyy katsoa, jos tässä pikkuhiljaa sitten kymmenen kuukauden jälkeen alkaisi maistella joitakin maitotuotteita. Eipä niillä toisaalta mikään kauhea kiirekään ole. En itse tajunnut, että laihtuminen vois tosiaan laskea verenpainetta. Mäkin olen tässä laihtunut parin kuukauden aikana viitisen kiloa ja ehkä se voi ola tämä sairastelukin, mikä vähän verottaa. Mä olen ajatellut antaa pojalle kevytmaitoa sitten, kun alkaa lehmänmaitoa juomaan. Itseasiassa tästä oli joku tutkimus joku aika sitten, että ne lapset, jotka olivat juoneet kevytmaitoa lapsina olivat vanhempina hoikempia, kuin rasvatonta maitoa juoneet. Eli, että ei se lapselle ole niin tarkaa rajoittaa rasvansaantia. Tai no kaikki on suhteellista, mutta jos terveellistä ruokaa pääasiassa kuitenkin syö.
 
Joo, siis eihän yksiin uniin kannatte väkisin vääntää :) Mut meillä näköjään tuo aktiviteetti riittää pitämään tyytyväisenä, plus että tuntimäärä vuorokauteen tulee kuitenki täyteen. Yö nukutaan lähes heräämättä 12h ja sit toi 1.5+2h päivällä, sen pitäs tän ikäselle piisata :)

Maitotuotteista oli jossakin, vaikkei vauvoille todellakaan kannata pitää mitään rasvattomuusdiettiä, niin ennemmi pitäs lisätä öljyjen/levitteiden yms kasviöljyjen käyttöä kuin maitorasvaa. Eli maidossahan on kuitenki se rasva sitä kovaa eläinrasvaa.
Maitoahan voi käyttää ruoanvalmistuksessa siitä 10kk eteenpäin muttei nyt vielä juomalla juoda. Ja eipä siihen kiire ole. Kalsiumia saa muustakin ku vain maidosta.

Meillä tyttö syö kans puuroa todella reilusti, vähintään sen "teemakulhon" plus vielä jotain muuta lisäks.. jopa ite olisin täys puolikkaalla annoksella. Jossain vaiheessa meni vieläki reilummin, taisinki siitä joskus kirjottaa. Muuten ruokamääriä on vaikea arvioida, mut aika perussettiä on n.1 peruna, pala porkkanaa, muutama iso lohko bataattia, lihapulla, kananpala tms. ja makarooonia sit söis vaikka kulhollisen jos antas.. samoin lihaa :popcorn: Joskus taas ei mee ku muutama makarooni, lihapulla ja siinäpä se.

Jahas.. kampaajalla sain viimein käytyä. Ihana ku uus tukka :)
 
Vitsi menispä meilläkin puuro yhtä hyvin alas kuin muilla! Täällä se pitää piilottaa hedelmäsoseen alle ja siltikin usein räitään ulos... Muuten menee ruualla ehkä sellainen pieni purkki lihasosetta ja sit vähän jotain hedelmää päälle. Meillä noi sormiruokailut rajottuu lähinnä niihin maissinaksuihin :ashamed:

Haltia kysyi imetyksestä, en imetä enää vaan lopetin sen siinä 4kk maissa kun aloitin hetkeksi e-pillerit endoon. No nepä ei sitten sopineetkaan mulle enää vaan vuosin koko ajan putkeen joten lopetin pillerit ja tässä sitten tulos parin kuukauden päästä :p Ihan tosissaan kyllä sitä vauvaa yritettiin. Mulla imetys sujui kyllä aluksi hyvin mutta kun pulloakin annettiin välillä niin poika alkoi saada kauheita rintaraivareita kun mulla ei aina heruminen oikein onnistunut. Siinä mielessä oli aika helppoa se imetyksen lopetus kun poika hylki tissiä itestään...
 
BardolinoHienosti oot tiputtanut painoa. Munkin pitäisi,mutta oon niin laiska. Ootko jättänyt herkut pois vai miten oot saanut kilot karisemaan?

Meillä ei narskutella hampaita. Ainakaan vielä. Pari niitä vasta onkin.

Pantsu Mukavaa hääpäivää!! =)

Meillä mennään vieläkin yksillä päikkäreillä. On menty jo kaiketi parisen kuukautta. Sopii meidän neidille parhaiten. Silloin,kun vaihdettiin yksiin päikkäreihin myös aikaiset aamuherätykset jäi pois. Nyt nukkuu suunnilleen 19/20.00-07/08.00. Aamulla jaksaa hyvin touhuta sinne n.11.00 saakka. SItten nukkuu 1,5-2,5 tuntia. Ja loppupäivän jaksaa myös hyvin. Yöllä ei herää juurikaan koskaan. Joskus jotain pientä kitinää/levottomuutta.

Syönnistä oli ollut puhetta. Meillä sormiruokaillaan jotain joka ruoalla. Kivasti on tyttö kehittynyt siinä hommelissa. :) Lusikalla syötän kumminkin suurimman osan. Me vaihdettiin vihdoinkin normipuuroon. Sitä menee ihan kivasti,ehkä joku vajaa 2dl. Aamulla on niin huono syömään,että menee vaan hiiren annos ja paljon maitoa. :) 8kk soseita menee lounaalla ehkä ½-3/4prk ja päivällisellä vähintään purkki. MEillä syödään just eniten iltaa kohti. Tullut isäänsä. :) Mun mieskään ei saa oikein aamupalaa alas. On nyt kyllä yrittänyt edes vähän syödä,kun vloppuisin tapana syödä yhdessä aamiaista. :)

Kauniskuu Kampaajallakäynti piristää aina. :)

Tänään tyttö sitten tajusi,että äidin ja isin sängyn alle on kiva mennä. :) Ja siellähän ei ookaan yhtään villakoiria...

Haltia Ei tartte tehdä isompia remontteja. Otetaan vaan tapetit seinistä pois ja maalataan. Keittiö,sauna,kylppäri,kodinhoitohuone ja lattiat on uusittu 2007. Keittiö ei oo ihan just mun mieleen,mutta saa nyt mennä. Lähinnä haluaisin kaapinovet vaihtaa. :)

Meillä mennään joitakin askelia tukea vasten.
 
Viimeksi muokattu:
MILLIS teillä tosiaan jo ajoissa mentiin yksiin uniin. Mut itse todennu nyt n vk ajan et tää oli hyvä ratkasu. Meilläki ne aamuyön "virkeydet"/hulinat jäi pois,samoin huutamalla nukkumaan meno.
Mulle sopii kyllä mainiosti tää yksien unien homma. Vihasin jo sydämeni kyllyydestä nukutusta ja unet oli muutenki mitä oli,aina sai jännätä herääkö kesken tai kitiseekö loppupäivän. Toki olis eriasia jos tyttö nukkus 3h putkeen pvunia.. sillon saattais vähä olla haikeaa ku oma aika kutistuu minimiin.
TOSIN en mä mitää "ihmeparanemista" odota,eiköhän noita yöhulinoita tule ja mene..Mut unille meno on tosiaan nyt ihan rentouttavakin kokemus :)

MILLIS..muuten, toi sängyn tms alus onkin jännä homma :D.. Sinne on ihana ängetä mut pois ei pääse ..

Heh.. tuli tosta ota-anna-leikistä mieleen. Hauskaa ku tyttö jonku aikaa hoksinu tiettyjä asiayhteyksiä..siis et puhelin kuuluu korvalle tai harjalla harjataan hiuksia. Pistää aina luurin korvaan jos annan kännykän käteen..sit pitää "haloo-halootella" :) Toinen juttu on se palikkareikälaatikko. Nyt alkaa olla sitä tavotteellisuutta eli yrittää sulloa niitä palikoita reikiin :)
Nii,ja ihan pelottavan paljon lapsi jo puhetta ymmärtää vaikkei mitää ite sanokaan (mietin välillä et pitää kohta rajottaa juttujaan ;) ) Esim jos sanon et "kuka tulee..?" (vaikkei kukaan tulis..) niin lkääntää pään ja lähtee ovelle päin konttaamaan.

Millasia talvitamineita ootte miettiny?
 
KAUNISKUU: Meillä kans koitetaan saada palikoita oikeisiin reikiin, mut kauheen pitkään ei niitten kans kärsivällisyys riitä. Ennemmin tykkää koittaa pinota niitä.

Meillä keksittiin eilen uusi "leikki" -> näin otan äidin silmälasit päästä. Niitä sit on metsästetty urakalla ja lähtee meinaan tosi nopeesti. Tyttö sanoi myös isi tänään eka kerran. Yhtäkkiä alkoi tulla tavuja ja mökellystä sa noit sanoja koittaa hakea kauheasti.

B
 
BARTSU ihana :) Onnea sanoista!! Niitä odotellessa!

HALTIA,miten voit? Mun kamun miehes oli tää lapsia riivaava enterorokko. Just samat oireet ku sullakin,sikapitkä kuume,oksentelua yms.. :confused:

Rattaissa viihtymättömyyttä oon filosofoinu silleen,et tyttö varmaan on yhdistäny rattaat uniin koska enne lähes aina nukutin tytön niihin.. NYt muutamana aamuna oon asiakseen lenkittäny ja aktivoinu rattaissa lammella katsomassa sorsia yms. et tyttö tajuais ettei vaunussa oo pakko nukkua :) Vähä alkaa se panikointi asettua :)
 
MILLIKSELLE piti vastata, että valitettaasti pelkkä herkkujen poisjättö ei ihan riittäny tässä tapauksessa painon pudotukseen. Tai ehkä olis lähteny, mutta niin hitaasti, että mun kärsivällisyys ei riitä. Mulla on joku vanha painonvartijoitten piste-cd rom millä oon sit pudottanu painoo. Se on siitä hyvä, et kun syömiset joutuu laittaan ylös johkin niin ei voi huijata. Kun aloitin niin musta tuntui, etä enhän mä syö juuri mitään enkä vaan laihdu, mutta huomasin aika nopsaan, että kyllähän sitä päivän mittaan kaikenlaista tuli napsittua. Ja olen tämän laihiksen aikana välillä myös herkutellut, koska en kumminkaan loppuelämääni voi olla ilman herkkuja. Niit oon sit koittanu tolla liikunnalla tasotella. Mut hyvin on lähteny, kun kuudessa viikossa on menny 5kg. Vyötäröltä ja lantiolta lähteny molemmista 7cm. Valitettavasti masumakkara on ja kai pysyykin jonkinmoisena. Sen verran toi neiti sitä kai sit venytti. Ei o ikinä juuri ollu mulla mahassa ylimäärästä vaan on kertyny ennemmin reisiin ja persukseen.

Oltiin äsken muskarissa ja kivaa oli. Neiti nukkuu ja äsken heitin makaronilaatikon uuniin, Koitetaan ekan kerran kuin se sit maistuu koko perheelle.
B
 

Yhteistyössä