Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

PS. ELi tän takia lekuriki sanoi että pakko opettaa se tutti..koska haluaa tyydyttää imutarvetta ja jos tekee tissillä niin joko a) kokoajan ruokaa masussa ja mahavaivaa tai b) saa "raivarin" koska haluaa imeä mutta ei halua ruokaa..ja ku tulee maitoa niin panikoituu..

huoh.. joskus ihme tähtitiedettä tää lapsen hoito :).. mitenkähän sitä ennenvanhaan ;)
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Meillä tuli nyt 3kk täyteen. Vatsanväänteet on vähentyneet hiukan, mutta iltahuuto on ja pysyy...Viime yö oli kyllä ihme; herra nukahti syömisen ja huutamisen jälkeen klo 23 ja heräsi syömään 7.30!!!! Tiedä oliko vain väsy vai auttoiko taustalla kuuluva tasainen hurina. (ostettiin nimittäin ilmankostutin, koska sisäilma on näillä pakkasilla aikaste kuiva)

Pantsulle tutteja on kokeiltu varmaan 4 eri sorttia, jopa sokerilitkuun kastettuna, mutta ei kun ei! Herra ei vain tajua tutin päälle. Mutta ei tajunnut esikoinenkaan, joten tämä oli jotenkin odotettavissa. Yritetään nyt keksiä jotain muuta tilalle...Ai niin ja voihan tuonne etusivulle lisätä myös meidät, poika siis syntyi 1.10. (itse en tiedä miten lisäys tehdään)

Meillä on alettu juttelemaan oikein kunnolla. Aivan ihanaa kuunneltavaa =) Nyt pikkumies jaksaa valvoa hiukan pidempiä hetkiä, mutta tunti tuntuu olevan aika maksimi. Huomenna mennään lääkäriin ja kuullaan onko maitoallergiaa vain ei. Luulen ettei ole ja toivon, että tuo refluksikin alkais helpottaa.

Tänään käytiin Turkkusessa, esikoinen "leikkimaailmassa" ja sen jäkeen Myllyssä aleissa. Pikkuherra ois varmaan nukkunut koko reissun läpi jos ei oltais herätetty välillä. No oli sen verran rasittavaa tuo shoppailu, että aika lyhyeksi jäi. Silti käteen jäi pari vaatetta...Toivottavasti nuo pakkaset nyt helpottavat, että voi jatkaa normaalia päivärytmiä ulkoiluineen!

Jaksamisia kaikille ensi viikkoon :heart:
 
Pantsulle jaksamista valvomisten ja kitinöiden kanssa. Välillä nämä vauvat tosiaan tuntuu olevan aika arvoituksellisia tapauksia.

Samoin kuin Kauniskuu, meillä myös huomattu, että lapsella tietty rytmi ja rutiinit auttaa arjen onnistumisessa. Toinen on kyllä, että mulla selvästi kahvi, cocacola ja suklaa aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja. Ja niihin mulla tietenkin on kauhea himo. Mutta ei siinä, nyt aloitan terveelliset elämäntavat, niin saa suklaat jäädä. Täällä on tänään ollut pitkästä aikaa ihan hirveät ilmavaivat, pieni on kipristellyt ja huutanut. Onneksi oli isovanhemmat kantelemassa.

Nämä ilmat on ihan kauheat. Ei voi taas liikkua vauvan kanssa mihinkään. Sataa lunta ja viimeyönä täällä pk-seudulla oli 26 astetta pakkasta :eek: ei meillä toimi enää oikein autokaan, ja hyvin on vaarallista liikkua. Pelottaa vähän kun mies ajaa huomenna kymmeneksi aamulla Turkuun tenttiin, että ei oo kauheen turvallista. Ja ilmoihin ei kuulemma ole helpotusta tulossa :kieh: täällä sitten nysvätään sisällä. Vauva tuntuu hieman räkäiseltä, joten en uskalla mihinkään viedä nyt näillä ilmoilla.

Täällä alkaa vauva tottua tuttiin. Se on ihan hyvä, niin ei tule syötettyä liikaa, toinen kun on aika kitisevää sorttia. hmm, nyt kylpyyn

Muoks. Niin jälkivuodosta, mulla se loppui muutaman viikkoa sitten, ehkä n 3 viikkoa synnytyksestä, sen jälkeen satunnaisesti tullut hieman verta, mutta pikkuhousun suoja on riittänyt, välillä tuntuu, että jotain pientä vaaleaa vuotoa olis, mutta en tiedä onko se vain kuvittelua, pikkuhousunsuojia en jokatapauksessa enää tarvitse. Jouluna kävin ekan kerran saunassa ja kylvyssä. Saunominen mun käsittääkseni omassa saunassa oliskin ollut ihan ok, vaikka jälkivuotoa olis, meille sanotiin, ettei julkisia saunoja suositella. Sitä kylpemistä ei suositeltu ainakaan meillä. Jotenkin silti alapää tuntuu erilaiselta kuin ennen, ehkä siksi, etten aina tunnista lantionpohjan lihaksia, ja niitä on siksi vaikeampaa harjoitella. Olen nyt sit harjoitellut monta kertaa päivässä. Vaikka ei mulla mitään ongelmaa varsinaisesi ole, eikä virtsa karkaile tms niin joskus esim vauvan kanssa kun nousen sängystä jotenkin vatsalihaksia käyttäen, tuntuu ikäänkuin kohtu ja emätin muljahtaisi, se kai on sitä et pitäis muistaa käyttää lantionpohjan lihaksia, kun ne ei ole samalla tavalla tiukat kuin ennen synnytystä. Myös kohdun suu tai nipukka tuntuu mun mielestä alempana ja aukinaisemmalta kuin ennen synnytystä, se lienee normaalia.

Voimia pakkasten ja lumen keskelle,

haltia ja peikko-poika 5vk 1pv
 
arabel: Ihanaa, että muistat vielä. :) Kiitokset onnitteluista! Ihan mielettömästi tärppionnea sulle! :heart:

Kesäsiili: Mun pikkusiskoni on kuulemma ollut samanlainen, eli ei suostunut syömään tuttia. Lopulta löytyi imuosaltaan täysin pyöreä tutti, joka kelpasi. (Tämä siis 24 vuotta sitten.) Samanalaisia luonnonkumisia tutteja myydään näköjään VauvaPOPissa Tampereella. Käskin mun isää ostamaan meille sellaisen, kaikkeahan voi kokeilla. :)

haltia: Joo, nää ilmat on kyllä kauheat! :eek: Tänään sentään päästiin taas ulkoilemaan. Mä olen jättänyt jo kahvin ja teen pois, mutta suklaa tekee tiukkaa. :ashamed: Meillä ei kyllä mitenkään kauheasti ole ollut ilmavaivoja viime aikoina. Jätin jo Cuplatoninkin pois, kun sen antaminen alkoi unohtua etenkin öisin.

Kauniskuu: Toi rytmijuttu on ihan totta. Toisaalta tuntuu, että joskus ne vauvat vaan valvoo, eikä sille ole mitään syytä. Tässä vaiheessa kasvu on niin huimaa, ettei kai ole mikään ihme, jos välillä ei uni tule... Ja joskus on ihan omituisia oikkuja. Nytkin poika rauhoittui vain olalle nukkumaan, ei kelvannut mikään muu asento. Siinä tuhisee nyt, ja äidiltä alkaa hartia jumiutua. :D

ON: Viime yö meni taas paremmin. Tosin viidestä eteenpäin heräili tunnin välein syömään. Kyllä se taitaa refluksi vaan vaivata, ei auta edes koholla nukkuminen. Herää nieleskellen ja nenäkin rohisee, mutta siis vain öisin (eikä ole räkää ). Täytyy ottaa neuvolassa puheeksi, vaikka niin se taitaa olla, ettei tämän ikäisillä näin "vähäoireista" refluksia hoideta. :( Ihanaa kuitenkin, että täältä saa vertaistukea. :heart: Onneksi tämä pikkuvauvavaihe on loppujen lopuksi aika lyhyt - vaikkei se siltä tunnukaan, kun on valvonut koko yön...

-Pantsu ja pikku-ukko 5 vkoa
 
Niin ja tietenkin hirveän suuret onnittelut Veenalle!! :heart: Ihan lahjan saitte viattomienlasten päivänä. Mun kummipoika on syntynyt samana päivänä 10 vuotta sitten. paljon onnea.

Kaikille rauhallisia hyviä öitä. Meillä silent refluksi on muuttunut aika runsaaseen pulautteluun, edelleen silti nieleskeleekin ja rohisee, eikä viihdy kuin sylissä, ja pystyasennossa. Välillä ihan menee vaatteet vaihtoon, kun tulee niin suuret maitopulautukset. Tiedä tässä sitten mikä on normaalia ja mikä on liian runsasta pulauttelua, nieleskelyä tms. :ashamed:
 
HALTIA: jaksuja sinne pulauttelujen keskelle. Tuo räkäisyys ja nenän tukkoisuus ja aivastelut on ihan normaaleja pienillä vauvalla, koska röörit on niin ahtaat. Ainakin meidän terkkatäti mua näin valsiti, kun olin eka viikkoina niistä huolissani. Meillä edelleen saa huuhdella nenää, kun sinne jumiutuu räkäpaakkuja. Pikkuvauvoilla kuulemma ihan aito nuha on harvinaista ainakin, jos imettää.

VEENALLE ONNITTELUT VAUVAANTUMISESTA! :heart:

PANTSULLE ja KAUNISKUULLE mysö jaksuja valvomisen ja vatsavaivojen keskellä.

JÄLKIVUODOSTA: Mulla tuli aika kauan, mutta ei runsasta. Viiden-kuuden viikon jälkeen oli tauko ja alkoi taas tiputella ja luulinkin, että jo menkat alkaa, mutta ei ne kai sitä sit ollukkaan. Nyt ei ole ollut enää mitään. Mulla vuodon vähäisyys johtuu tietty leikkauksesta. Mulle kätilö sanoi, että ennen jälkitarkastusta kovia löylyjä ei suositella, mutta muuten voi saunaan mennä.

VAUVAN HIUKSET: meillähän neidillä oli syntyessään tosi pitkä tukka jo takaa. Niin on edelleenkin. Takaa vahvistuu ja kasvaa, mutta edessä on muutama hassu haiven :)

Ristiäiset lähetyy...alkaa jo stressiä pukkaamaan. Onneksi mummot ja olleet isona apuna. Mun äiti on hikihatussa leiponut kakkuja ja pullaa ym. Sisko tekee voileipäkakut, kun on kokki ammatiltaan ja sit anoppi tulee huomenna auttamaan siivoamisessa, kun me pidetään ristiäiset täällä kotona. Kaikkea pikkumuistettavaa, mitä ei olis osannut ajatellakaan ilman noita mummoja.

Käytiin lauantaina ideaparkissa ostoksilla. Neiti nukkui koko ajan ja piti ihan herättää kotimatkalla syömään :) Me laitettiin turvakaukalo taas matkarattaitten päälle niin kai siinä menossa on kiva sit olla ja nukkua vaan. Rahaa taas paloi, kun löysin itelleni uudet talvikengät ja lisäystä ristiäisvaatteisiin ja neidille ostin hörhelömekon ristiäisiin.
Ostettiin myös vauvalle Nalle Puh helistin mikä juttelee ja siinä on ilmapalloja missä vaihtuu värit. Se on neidin mielestä tosi hauska. Sit ostettiin F&P:N mobile. Kiva tuon ikäisen kanssa on vielä shoppailla, kun on ruuatkin koko ajan mukana eikä tarvi mitään purkkeja lämmitellä missään.

Bartsu ja "Marianne"
 
noniin, tänään päästiin koko perhe ulkoilemaan ekaa kertaa. Koirat oli ihmeissään kieseistä, eivät oikein ymmärtäneet missä olis ollut heidän paikkansa. Vauva hiljeni menoon heti, olis tehny mieli tehdä vielä pidempi lenkki mutta 15min riitti näin alkuun. Nyt taitaa taas pakkanen kiristyä huomiseks ettei päästä jatkamaan harjoituksia.

Tumma tukkainen poika on meillä ja kovasti toivon että silmätkin muuttuis ruskeiksi niin kuin mulla. Itse olin lapsena vielä 2v kuvassa kalju.

Nyt on ristiäiset päätetty pidettäväksi 13.2. Kaikkien yllätykseksi meidät myös vihitään tuolloin, kutsut lähtee ainoastaan kastetilaisuuteen. Nimeä ei olla vielä lyöty lukkoon. Perjantaina pitäis mennä lastenvalvojan luokse ja siitä seurakuntaan kirjoittamaan esteettömyys todistukset. Kertokaa mulle millasen koltun hankin itselleni kun en haluis perushääpukua, koska ei haluttais mitenkään häitä korostaa vaan juhlat olis nimenomaan ristiäiset mutta siinä sivussa mentäis naimisiin. Vaikeeta, ja minut tuntien lykkään tätäkin asiaa viime tinkaan.
Mun sisko on luvannut tehdä kaikki tarjottavat jos mä autan sitä, se osaa ammattinsa puolesta hommat. Jos yksin alkaisin väsäämään tekisin varmaan koko Parolan prikaatille syötävät.

Nyt on pakko lähteä lumitöihin kun on muutamalta päivältä jäänyt väliin, mies jää vauvelia kylvettämään.

Hilma
 
Täällä taas valvottu. :( Nyt on levottomuus siirtynyt myös päiväaikaan. Se alkaa siinä klo 1 aikaan, jolloin vielä vähän torkutaan, mutta n. klo 3 alkaa sitten yleensä kukkuminen. Viime yönä tehtiin miehen kanssa pari vaunulenkkiäkin, että saatiin poika nukkumaan. Lopulta nukkui mun sylissä klo 8-11, ja saatiin myös miehen kanssa hiukan nukuttua. Sitten mies meni taas ulos vaunuilemaan ja mä jatkoin hetken unia. Sitten valvottiinkin taas klo 14-17 ja nyt nukkuu miehellä kantoliinassa.

En tiedä miten estäisimme yliväsymyksen. Poika ei vaan osaa nukahtaa silloin kun väsy iskee. Olen mielestäni yrittänyt kaikkea, rauhoittanut imetystilanteen, ollut hämärässä jne. Mutta ei. :( Soitin neuvolaankin, ja terkka sanoi, että yöllä ei ehkä kannata ulkoilla. No, huomisesta lähtien ei taas pääse ollenkaan ulos. Jos kovasti huolettaa refluksiasia, niin voimme varata ajan lääkärille. Neuvolalääkäriin pääsisi vasta kuukauden päästä, mutta onneksi on vakuutus, että voi mennä yksityiselle. Toisaalta, tämä rytmittömyys ja valvominen voi olla ihan tähän ikään liittyvää ja ohimenevää. Noh, katsomme tämän yön ja ehkä huomenna soitan lääkärille, jos siltä tuntuu.

Mun isä lupasi tulla viikonloppuna hoitamaan, jos ihan mahdottomaksi menee. Olisi kyllä ihanaa saada nukuttua edes yksi yö kunnolla. :ashamed:
 
Tänään käytiin lääkärillä eikä onneksi ollut maitoallergiaa. Refluksin hoitoon saatiin resepti, mutta katsotaan ensin auttaako kiinteiden aloitus tossa kuukauden päässä. (Olin suunitellut kyllä täysimettää puolivuotiaaksi, mutta tämä muuttaa tilanteen...) Jos oikein pahaksi menee ennen, niin sitten testataan lääke ensin. Mielestäni se on nyt vähän rauhoittunut ainakin päiväsaikaan, mutta illalla taas lisääntyy. Ehkä siihen vaikuttaa juuri tuo itkeminenkin...mielestäni se meinaan lisääntyy huutamisen jälkeen.

Pantsulle sen verran, että meillä poika nukkuu sisällä päikkärit liinassa ja musta se kyllä auttaa ainakin juuri tuohon refluksiin ja muutenkin saa helpommin nukahtamaan herran. Iltaisin joskus nukutan hänet myös samalla tavalla, mutta usein käy niin, että herää kun lasketaan sänkyyn :$ Yleensä hän nukahtaa iltaisin miehen syliin, mutta joka tapauksessa pystyasento näyttää olevan paras. Ulkoilemaan me ei olla jouduttu yöllä, mutta autoilemaan kyllä muutaman kerran ;) Toivottavasti teillä pian helpottaa!

Ja tuo päivärytmi-juttu on kyllä ehdoton! Ehkä ei ihan pakollinen vielä näin pienten kanssa, jos muutenkin pärjää, mutta vähän ajan kuluttua kyllä arki on helpompaa jos jaksaa samaa kaavaa toistaa päivästä toiseen. Tietysti lapset ovat erilaisia, mutta itse olen esikoisen kohdalla huomannut, että rutiinit helpottavat omaakin jaksamista.

Hilma78 mun kaverini piti myös yllärihäät ristiäisten kanssa ja hänellä oli pukuna vaalea pellava-housupuku. Käytännöllinen ja nätti myös muulloinkin. Mutta tietysti, jos haluaa hameen niin on eri juttu ;)
 
PANTALAMOINEN Voi kurjuus :hug: Kuulostaa kuule niin tutulle, ja vaikkei lohduta yhtään, niin kyl aika auttaa.. Vaikka pitkälle se tuntuu...edelleen. Mäkin olen hengissä vaikka välillä tuntui että "helpompi" olis lyödä hanskat naulaan ja hävitä maapallolta. Ota kaikki apu mitä annetaan vastaan. Tärkeintä on että ite jaksat. Väsy näkyy lapsessakin, usko pois, kokemusta liiankin kanssa. Jopa yks pidempi yöuni tekee ihan uuden ihmisen.

Mä saan neitin nukutettua silloin ku yliväsy iskee (joskus..) siten että otan sen vaan kainaloon kun ei meinaa asettua. Ei syö, sätkii vaan ja itkee tai jopa karjuu.. Pistän tiukasti tissiä vasten kyljelleen sängyssä, pidän vaan lujasti ja hyräilen tai juttelen ensin "kovempaa" että kuulee itkun läpi. Pyristelee aikansa, niin että pahalle tuntuu..mut sitte pikku hiljaa helpottaa ja ajan päästä rentoutuu. Saattaa herätä uudelleen huutamaan mutta silloin tiukennan päättäväisesti otetta ja hyräilen tai juttelen päättäväisesti ja sitten hiljempaa kun asetttuu.
Periks vaan ei voi sit enää antaa vaikka sydän meinaa haljeta.. vaikka itku on selkeesti vaan "vihaista " uni-itkua eikä mitään kipua tai nälkää. Sehän on vaan hänen itsensä parhaaksi. Siihen yleensä etenki iltahuudolla saanut nukutettua. Päivisin tuo harvoin onnistuu jos on valoisaa tai mitään perus melua.. VAikka muuten nukkuessaan nukkuu vaikka missä mölyssä..siis sitten kun oikeesti on nukahtanu.
En tiedä auttaako tuo, mutta oikeestaan tää on mun oma sovellus Anna Wahlgrenin lapsikirjasta siitä, miten iltahuuto tyynnytetään. Siinä hän vain ohjaa kävelemään ja rauhoittamaan pitämällä lujasti kiiinni jne. Mun mielestä tuo toimii myös ilman kävelyä silloin ku toimii..hehe. :| Kävelessä yleensä sitte herää ku laskee sänkyyn..
Tsemppii sinne. Edelleen ei varmaa lohduta mutta voin todelaki sanoa tietäväni mille susta tuntuu. :hug:

Jälkivuoto. JAtkuu vieläki (8vk)... siis tiputelee, ettei voi olla ilman pikkarinsuojaa (vihaan niitä sydämeni kyllyydestä..) Välillä ruskeaa/kellertävää, välillä vielä limansekaista verta. Normaalia kai.. Jollaki oli vuotanu jopa 12 vk .. Muuten palautuminen oli aika nopea, jo kk päästä paikat tuntu omalle ja samalle.. Jopa miehen mielestä ;) Tota saunajuttua en oo kuullukaan.. mä kävin heti ku pääsin sairaalasta :D.. mut sauna onkin yks parasta mitä on..

En tiiä tosta kahvi-suklaa yms. asiasta.. Mä kun syön /juon lähes joka pv.. enkä oo huomannu eroa niihin päiviin jolloin en söisi/joisi.. EN sit tiedä. toiv. ei vaikuta mahaan..ei ainakaa lekuri (se lastentautien &allegrologian proffa) ollu sitä mieltä et sillä olis mitään vaikutusta.. VAikea sanoo.. toiv. ei koska kahvia ilman tuun hulluks :D

Ristiäiset oli eilen. Tein ite osan ja osan tilasin. Ei hirveetä säätöä, perhepiirissä kun juhlittii. Hyvin riitti, ja pääasia ettei jää itelle syötäväks kaikki :D

Tsemppiä kaikile ja ihanaa et monella tuo rytmi ja päivä ja yökuvio on tosi hyvällä mallilla!!
Ja joo, kuulema tätä perus refluksi systeemiä ei lääkitä näin pienillä... ei ainakaa mielellään. Tosin joillekin menee Gavisconia joka tekee sen suojan mahaan ettei sisältö pääsis nousemaan ruokatorveen.

KAuniskuu


MUOKS.. sitä piti vielä sanomani.. vaikka neiti kitisee paljon niin joka päivä yhä enemmän hymyilee ja juttelee asioita. yhä enemmän ja pitempään joka päivä.. Joten odotus ja unettomatkin yöt palkitaan
 
Kiitokset kaikille tsempeistä! Ihanaa, että olette olemassa. :heart:

Kesäsiili: Hienoa, että saitte lääkkeet! Toivottavasti kiinteät helpottavat. Mä olen vähän kahden vaiheilla, että onko meillä refluksia vai ei. Poika kuitenkin nukkuu esim. vaunuissa ihan hyvin. Toisaalta, öisin kaikki oireet viittaavat refluksiin. Hankalaa. :/

Kauniskuu: Joo, mäkin olen tuota tiukasti kiinnipitelemistä kokeillut ja välillä se toimii. Joskus sitä ei vaan väsyneenä jaksa toteuttaa ihan riittävän pitkään. Kiva, että ristiäiset sujuivat hyvin! :)

On se helpottavaa kuulla, että ajan kanssa yötkin rauhoittuvat. Yhtään ei muuten auta omien vanhempien neuvot, ettei saisi nukuttaa syliin tms. :kieh: Minkäs teet, kun ei poju nukahda muualle. Ja siinä vaiheessa, kun on oikeasti valvonut koko yön, on ehkä parempi, että vauva nukkuu kolme tuntia mun sylissä, kuin että siirrän hänet sänkyyn, josta herää tunnin päästä! Hyväähän he tietysti tarkoittavat, mutta vaikea on olla ottamatta noita kommentteja itseensä. Jokainen puhelu päättyykin kyyneleisesti (väsyneenä itkettää näköjään 100x herkemmin). :ashamed:

Pikku-ukko nukkuu nyt toista pidempää unipätkää. Kolmisen tuntia nukkui mun sylissä, ja nyt on unta riittänyt jo reilusti toista tuntia. Pitäisi itsekin mennä sänkyyn, mutta oli pakko vielä syödä iltapalaa, että jaksaa mahdolliset yöhulinat. Tänään poika hymyili jo niin, että mieskin näki, ja kyllähän siinä sydän sulaa. :heart: Kummasti auttaa jaksamaan.

Niin ja rytmi. Mikä se on? :LOL: Varmaan sitten kun yöt alkaa helpottaa, on tuo rytmin tekeminenkin helpompaa. Nyt olen antanut pojan nukkua silloin kun nukuttaa. Samaa mieltä kuitenkin teidän kanssa, että pienet lapset tarvitsevat aika tarkat rutiinit ja rytmin päiviinsä, vaikka se meistä aikuisista tuntuisikin vähän tylsältä toistaa ne samat asiat joka päivä. Lapsille ne kuitenkin tuo sitä turvaa.

Parempia öitä meille kaikille! :)
 
Vastaan nyt vaan yleisesti kaikille, koska ei ole aikaa kirjoittaa pitkästi, poika huuttaa vuorostaan miehen kannossa. Kuullostaa pantsun ja muiden jutut niin tutuille. Näinhän meilläkin taas kävi, että viikko oli kohtuu hyvää jopa tosi hyvää välillä. Nyt vuorokausi huudettu ihan yhtä soittoa. Alan johuolestumaan, kun ei oikein nuku kuin maks tunnin pätkiä ja ei oikein syökään kauheasti tai katkonaisesti työntää tissin pois, vääntelehtii ja kiemurtelee. Tämä alkoi kun oltiin ekaa kertaa yötä mun vanhemmilla, en tiedä reagoiko vauva jotenkin siihe, ja siihen hälinään, kun kaikki vie sylistä syliin jne. viimeyönä ei nukuttu yhtään, mies totesi aamuyöstä viideltä, että jää tentii väliin, kun kuudelta olis pitänyt lähtee ajamaan turkuun täältä espoosta ja nukuttu oli ehkä tunti. vauvalla on selvästi ilmavaivoja, refluksia ja ihan vaan ilmavaivoja. Sitten kun ei saa nukuttua huutaa väsymystään ihan kurkku suorana, eikä nukahda. Kantolinassa yhdet vähän pidemmät unet otti, ja asentokin auttoi. ei ollan nukutettu pitkään aikaan enää kuin pystyy. sanoo muut mitä vaan, ainut vaihtoehto on nukuttaa syliin, jos ei halua valvoa kaikkea aikaa. vaunuihin nukahtaa meillä myös, yöllä ei olla minnekään lähdetty autolla tai rattailla. meillä myös tuo tiukka ote auttaa joskus, ja musiikki/ laulaminen.

Pulauttelukin jatkuu ja tukoisuus, samoin me huuhdellaan edelleen suolaliuoksella nenää, koska jotain klimppejä tulee paljon.

huomenna olis ollut kaverin kanssa tarkoitus mennä katsomaan Picassoa, jää nyt väliin, ei voimia. Huomenna myös miehen synttärit, paras lahja lienee olis kunnon yöunet :ashamed:

Vauvauinnin jonoon ilmoittauduttiin tänään.

jos lapsi huutaa yhtä hurjasti tämän yön ja huomisen, niin täytyy käydä lääkärissä, ihan vaan varmistamassa, että onko kaikki ok. Tänään mulle ekaa kertaa tuli tunne, että enhän mä osaa koko lasta hoitaa, hyvä sillä ei tunnu olevan mitenkään päin, sitten pelottaa, että maidon tulo loppuu, jos se ei syö, ja sitten pelottaa, että vauvan selkäranka kasvaa jotenkin huonosti, kun nukutetaan aina ties miten pystyssä pitäen. :ashamed: Ja vielä tuntuu, että väsymyksen seassa riidellään miehen kanssakin vielä kaikesta, vaikkei tarkoita pahaa, niin on vaikea jotenkin sitten muistaa toista huomioida.

Voimia kaikille samoihin kuvioihin. Onneksi tietää, ettei tämä loputtomiin kestä, ja olikos se jonkun tutkimuksen mukaan että itku lisääntyy 6vk asti ja sitten alkaa hiljetä, kohta sekin saavutettu. ja itselle helpottavaa kuulla, että ei tää ole epänormaalia, kaikissa lapsiperheissä enemmän tai vähemmän samaa.

nyt huutavaa vauvaa lohduttamaan. levollisia öitä.
 
haltia: Paljon voimia sinne! :hug: Niin tuttua tuo, että tulee tiuskittua väsyneenä miehen kanssa puolin ja toisin. :(

Mun vanhemmat oli tänään käymässä ja niinhän siinä kävi, että poika nukkui vain tunnin pätkiä ja valvoi siinä välissä vähän liikaa. :/ Taitaa se yleinen hälinä kuitenkin vauvaa vähän häiritä. Nyt ollaan nukutettu miehen kanssa liinaan, ja alkoi juuri torkkua siinä. Lauletaan samalla Eppu Normaalia, hyvää unimusiikkia. :D

Meidän pitäisi ensi kuun ekana viikonloppuna tehdä hieman pidempi reissu mun vanhempien luo. Vähän jo etukäteen jännittää miten siellä menee, vaikka onneksi silloin on kuukausi ikää lisää.

Viime yö meni suht hyvin. Aloitettiin nukkuminen sängyssä, josta siirryin sitten vauvan kanssa puoli kolmen aikaan sohvalle ja pystyasentoon. Poika alkaa yleensä siinä aamyöstä olla aika levoton, joten päätin, etten jää odottelemaan yliväsymystä. Sänkyyn en oikein saa hyvää pystyasentoa millään. Kovin levottomasti nukkui sylissäkin, mutta nukkui silti. Parin tunnin välein heräsi syömään. Minä en hirveän hyvin nukkunut, mutta sen verran sain torkuttua, että oli suht virkeä olo päivällä. Taidetaan toteuttaa samaa kaavaa tänäkin yönä, mikäli poika vain suostuu nukahtamaan.

Mua kanssa pelottaa maidon riittävyys. Rinnat tuntuvat tosi tyhjiltä, kun poika on nyt syönyt melkein tunnin välein päivälläkin. Taitaa niissä silti maitoa olla, ei poika ainakaan nälkäänsä ole jäänyt itkemään. Pissa- ja kakkavaippojakin tulee ihan tasaiseen tahtiin.

Jälkivuodosta: Mulla se loppui jo, mutta alkoi taas uudestaan, kun harrastettiin miehen kanssa vähän hempeilyä. ;) Kai ihan normaalia, kun tulee vaan sellaista pientä tuhrua/veristä limaa.

Pitäisiköhän yrittää torkkua hetkisen...

-Pantsu ja pikku-ukko 5 vkoa 2 pv
 
HALTIA Tuskin kyse on maidon riitämisestä.. Meillä oli siinä yhessä vaiheessa se tissitappelukausi. Huusi kuin hinaaja kun näkikään rinnan lähestyvän. Pullosta imi ihan hulluna kuin maailman viimeiset maidot olis kyseessä.. Masensihan se mutta pakkohan se oli evästä antaa :( .. sitten se helpotti osittain.. Vain jos meni liian nälkäiseks ja heruminen kesti niin huutokuoro oli valmis. Nyt rintatappelu alkanu uudestaan. Korviketta pakko antaa aika paljonki päivällä--yöt menee ok. Alkaa imeä mutta sylkee tissin suusta ja huutaa kuin syötävä. :( VAika millä koetan (huijaus tutilla..kävely..jne...) niin ei.. ennemmi itkee nälkää ku ottaa tissiä. No, ei sitä huutoa huvikseen kuuntele..joten pulloa menee :(.. Huoh..
Mut ymmärrän kyl.. mekin käytii lekurissa ton jatkuvan huudon, levotttomuuden ja tissitappelun ja kaiken muun takia silloin muutama vk sitte.. Ei se ota jos ei annakaan.

PANTALAMOINEN joo..tuo hyvät-neuvot-osio on totta.. Meinaa pää haljeta ku kuuntelee oman äidin "viisauksia"...tee niin ja näin..anna sitä tai tätä.. Hyvää toki tarkottaa mut ei voi mitään et väsynä ei kaipaa mitään ihme viisasteluja keltään :(.. No , teet lapses kanssa niinkuin teet. Vain äiti voi tietää sen eikä siihen kellään oo sanomista. Tottakai naapuripöydästä on helppo huudella (vaikkei toki pahalla) ..

Meidän pitäs lähtee reilun 6h lennon päähän häihin ulkomaille reilun kk päästä.. :eek: Häitä siirrettiin "meidän takia" (siis kun olin viimmeisilläni..) joten olis ihan jees päästä sinne... Hieman vähän jännitttää miten menee.. Siis jos nyt on tällaista ja jos yhtään ei helpota :/ No..eipä siinä.. jos vaa ite on järjissään ja saanu kerätyä voimia..

PANTSU muuten.. voiks muute olla menkkoja? Mulla oli vuoto enää pientä tuhrua jos sitäkää--nyt tulee kirkasta limansekaista verta... Ite ajattelin et voisko olla menkat???
Jooo..
jos unille??? kerranki oma hetki.... ei malttais :ashamed:

Kauniskuu
 
Täällä kitinät jatkuu, tänään ollut ehkä aavistuksen helpompaa, mutta ei erityisesti. Ja tuo on totta, että muiden neuvot ärsyttää. Juuri meidänkin äiti neuvoo niin muka tietäväisesti, ja tulee väsymyksessä melkein paha mieli. Siitä vähän aloinkin huolestua, että riitääkö maito ja, etten enää edes tiedä koska vauvalla on nälkä, kun kaikkien mielestä syötän liikaa tai liian vähän. Äidin mielestä kuulemma ei tarvii okoaikaa syöttää. Että meidän aikaan kuulemma neuvottiin syöttöväliksi 4 h. että antaa vauvan vaan olla syömättä jos ei se syö. Toinen, etei muka pitäis nukuttaa samaan sänkyyn, no ei kyllä jaksa paljon miettiä sitä, jos toinen nyt mihinkään sattuu nukkumaan, että missä olis parempi.

Kauniskuu, Toivottavasti teillä kitinät rauhoittuu häämatkaan menneesä. Uskon, että jännittää miten reissu menee. Meilläkin on eka pitkä automatka edessä nyt viikonloppuna kun kaverin häät olis 300km päässä. saa nähdä miten käy.

Taas huutavaa vauvaa lohduttamaan, voimia kaikille. Itsekin odotan, että koska kuukautiset alkaa, monella kaverilla alkanut imetyksestä huolimatta.
 
HALTIA joo, tai ne on siis sukuaisen häät :) Täällä kans kitinää lähes kokoajan ko hereillä. Naamaihottuma meni jo pois sibicortilla moneks päivää, nyt lehahti uudelleen ja parin pv sisään päänahka kuivui kans (ei paksua karstaa vaa kuiva ja hilsehtii ) :( En oo ruokavaliossani muuttanu mitää... en tajuuu.. äh.. ja kitinä jatkuu..

välillä huolettaa tää oma mieliala.. en jaksa aina nauttia tästä ja imetystappellut ahdistaa etukäteen.. tulee niiii huono omatunto ku ei osaa iloita tästä rakkaasta niinku pitäs :'(
 
Huomenta
Haluaisin vielä jakaa (vaikkakin yhden pv kokemuksella..anteeksi siitä..) vinkin näin 2kk kantapäänkautta opettelun jälkeen.
Vaikka mulla maitoa tulee..(paino nousee hurjasti jne.) niin ilmeisesti kerralla tulee loppuje lopuks vain "vähän", tarkoitan siis heruminen hidasta, typy syö minuutin pari ja sit taas taukoo kauan jne. No, anyway, hatara teoria mutta lopputulos on se et syödään about 1h välein, väliajat kitistään epämääräisesti jne. Lopulta illalla nälän mitta on niin iso että ilta on paniikkihuutoa ja eihän älkää ja ruoka-ahdinkoa kertasyönnillä tyynnytetä-
!h välein syönti=jatkuva tappelu=lisää mahavaivaa= kitinää ja paskaa mieltä kaikille.
Annoin tähän asti korviketta "pihtaamalla", tyyliin ettei rintasyönti "häiriinny" tai ett yrittäis syödä loput tissiltä. No, homma meni siis tappeluksi anyway ja lapsi meni varmaan paniikkiin että eväs loppuu jne.
Eilen päätin et nyt loppuu! Annoin korviketta reilusti kerralla syönnillään pitkin päivää. Kokeilin tissiä välillä mut jos huuti niin kunnolla pulloa. Neiti oli välit tyytyväinen. Illalla pumppasin tissit ja päivälläki söi aina vähä rintaa mutta suurimman osan pulloa.
Illalla ei mitään paniikkihuutoa, ei tappelua, nukkui 6h putkeen. Oli tyytyväinen ja "turha" kitinä pois.
Eli jos olisin arvannu, en olis tapellu ja itsekkäästi halunnu imettää.. Siis hienoa että imetetään mutta jos ei onnistu tai lapsi tyytyväisempi ku ei aina roikuta tissillä, niin keltä se on pois :) Ei iso pullottelu sotke imetystä pihtaavaa "pikkupullottelua" enempi
Anteeks pikaselostus.. taas mennään :)
 
KAUNISKUU: Ihanaa, jos löysit konstin vauvan kitinöiden vähentämiseksi. Pullosta ruokkiminen on ihan yhtä hyvää vauvan hoitoa, kuin imetyskin. Pääasia, että vauva voi hyvin.

KUUKAUTISET: Mä odotan kauhulla. Pelkään niitä kipuja ja endon röyhähtämistä. Mullahan oli jotain ihmevuotoa tossa enkä tiedä olisko ne ollu menkat vai vielä jotain jälkivuodoksi laskettavaa.

Meillä nukuttiin tiistai-keskiviikko välisenä yönä 7 tuntia! Vauveli kränäs illalla ja arvasin, että oli yliväsynyt. Sitten kun nukahti niin nukkui kunnolla. Eilen oli ristiäiset ja vauva nukkui koko juhlien ajan.

MUIDEN NEUVOT: Mua ei niinkään oman äidin neuvot ärsytä, mutta anopin kyllä. En tiedä miksi niin on. Anopin kans olen aina tullut kumminkin hyvin toimeen. Koen sen enemmän arvostelevana vaikka ei varmaan sitä tarkoitakaan.
Ja on meillekin sanottu, että syliin ei saa nukuttaa ym. mutta meidän äiti juurikin sanoi hyvin, että nuo on niin vähän aikaa pieniä eikä ne takuulla 10 vuoden päästä enää sylissä halua nukkua.

Tällasta tänne
Bartsu
 
Heissan teille kaikille ja lämpöiset onnittelut vauvautumisesta!

Olen uusi tulokas täällä keskustelupalstalla ja kyselen, kelpaisinkohan mukaan tähän pinoon? Plussauduimme lapsettomuushoidoista viime keväänä (IVF). Pieni sitkeä kyytiläinen sinnitteli mukanani alkuvaiheen melkoisen rajun ja sairaalahoitoa vaatineen hyperstimulaationkin ajan ja saimme vihdoin tyttömme maailmaan 9.12.09. Loppuvuodesta seurailin tämän palstalaisten kuulumisia lapsettomuushoidoista plussanneissa, mutta en rohkaistunut silloin mukaan keskusteluihin. Nyttenpä aattelin aloittaa uuden vuoden kunniaksi uuden linjauksen ja osallistua itsekin keskusteluun. Jos siis vain teille passaa :)

terveisin anselmiina ja pörröpää 4 vkoa
 
anselmiinatar: Tottahan toki saa mukaan liittyä! Tervetuloa! :) :wave:

Kauniskuu: Hienoa, että syy kitinöihin selvisi sittenkin! Aiotko vielä osittaisimettää? Onhan se paljon parempi, että tytöllä on masu täynnä, ihan sama mistä se maito tulee. :) Tuttua myös tuo, ettei väsyneenä sitä osaa ja jaksa nauttia vauvasta niinkuin pitäisi. Siitä tulee tosi huono omatunto, mutta kaikenlaisia tuntemuksia tämä vanhemmuus herättää, se on vaan luonnollista.

Kuukautiset: Tosiaan, en odota niitä minäkään mitenkään innolla. Mulla on myös ollut aina kivuliaat ja runsasvuotoiset menkat. Tuhruilu loppui taas, joten luulen, että se oli vain jälkivuodon rippeitä. Toivottavasti täysimetys pitäisi vuodot poissa vielä pitkään...

haltia: Jaksamista kitinöiden kanssa! :hug: Onko pulauttelu helpottanut? Meillä herättiin tänään seitsemältä pulauttelemaan oikein kunnolla.

ON: Kolme yötä on saatu nukkua taas paremmin. Ekana yönä siirryttiin puolivälissä sohvalle ja pari yötä on nukuttu ihan sängyssä. Olen nyt ottanut vauvan aivan kainalooni kiinni ja siinä on mielestäni nukkunut paljon levollisemmin. Toimin tavallaan "ihmiskapalona". :D Heräilee parin tunnin välein syömään, mutta nykyään imetän puoliunessa ja torkun samalla.

Tänään oli neuvola. Tosi hyvin on poika kasvanut. Pituutta on 56,5 cm:ä ja painoa 5270 g:a. Pipo on 40,5 cm:ä. Jänteväksi kehuttiin. Aiotteko muuten osallistua siihen pneumokokkirokotetutkimukseen? Me saimme tänään esitteen mukaan neuvolasta. Mitä d-vitamiinia teillä muilla käytetään? Meillä menee neuvolasta saatuja Devitoleja, en ole huomannut, että tulisi mitään oireita niistä.

Meillä on nyt ongelma nimijuhlien kanssa. Pidettäisiin ne ihan perhepiirissä, mutta meille ei taida silti mahtua kotiin juhlimaan. :| Jos olisi kämppä yhdessä tasossa, mahduttaisiin varmasti, mutta nyt kun on kaksi kerrosta, niin tekee tiukkaa. Mietittiin jo koko juhlien peruuttamista, mutta ei se varmaan oikein käy. :/ No, pitää miettiä, jos vaikka kutsuttaisiin porukkaa vähän eri aikoihin.

Nyt itse syömään!

-Pantsu ja pikku-ukko 5 vkoa & 4 pvä
 
Anselmiinatar Tervetuloa mukaan, aina kiva kuula, että joku on lapsettomuushoidoilla saanut vauvan :) Muutenkin tässä tuntuu tulevan kaikkea niin paljon ihmetystä aiheuttavaa, että mukaa on muiden samassa tilanteessa olevien kanssa juttuja jakaa.

Kauniskuu Hyvä, että syy lapsen itkuisuuteen selvisi. Varmasti helpottavaa, kun kaikki aika ei mene itkuista lasta lohduttaessa ja kantaessa, siinä mielellään keitteleekin muutamat pulot, on ehkä pienempi vaiva kuin kärttyinen nälkäinen lapsi.

Pantis Teillä on poika kasvanut hyvin! meillä on neuvola seuraavan kerran vasta 21 päivä, jolloin myös lääkärit, veikkaan kuitenkin, että meilläkin on poika jo yli 5 kg. taitaa olla, että täytyy vaipoissa siirtyä vähän isompiin kokoihin, kun tuntuu niin helposti nykyään falskaavan. Toivottavasti keksitte jonkun hyvän idean nimijuhlien järestämiseen. olisko mahdollista kutsua ihmisiä vaikka vähän porrastetusti, että osa ennemmin ja toiset vähän myöhemmin samana päivänä, että porukka vähän vaihtuis kokoaika.

ON: meillä edelleen valotaan. Tai en tiedä miksi tätä pitäis sanoa. Luulen, että pojalla on taas tullut mahavaivat voimakkaina. Ei nuku makuultaan yhtän tuntia pidempään. Sitten herää vääntelehtien ja kääntelehtien, kitisee ja voihkii. Yksinkertaisesti en raaski antaa vauvan voihkia yksikseen, kun tiedän, että massukivut helpottaa sylissä. Niinpä meillä nukutaan nyt tunnin pätkissä, ja valvotaan suurin osa vuorokaudesta. No onneksi miehellä on isyyslomaa, niin voidaan vähän vuorotella. Hartiat ja selkä on kyllä aivan jumissa. Piikkimatolla olen nyt yrittänyt kölliä. Kyllä se ihan rentouttavalta tuntuu. Ja sisko sai kevääksi töitä ihan meidän naapurista. Tosi kiva, niin voi käydä melkein päivittäin katsomassa vauvaa, tai voidaan nähdä kahvilassa tms, ja hän voi töiden jälkeen myös olla vauvan kanssa, jos halutaan miehen kanssa käydä jossain kaksistaan. ihanaa.

itse siirryn piikkimatolle köllimaan, kun pojat nukkuu.

Haltia
 
Jospas minäkin jotain tälle puolelle kirjoittaisin. En ole juurikaan koneelle ennättänyt, mutta välis olen teidän kirjoituksia käynyt seurailemassa. Ihan samat kuviot meillä menossa kun suurimmalla osalla teistäkin. Mahavaivoja on samoin refluksia. Rinnasta juonnissa myös ongelmaa ja nyt olenkin antanut aika paljon korviketta ja tyttö selkeesti tyytyväisempi. Nukkuukin pidempiä välejä. Jonkun verran saan pumpattua mutta vähäistä se on. Itse olen ihan pyörryksissä vieläkin, ihan omituinen olo. Alkoi heti synnytyksen jälkeen ja jatkuu vieläkin. Itseä ihan peloittaa mistä on kyse.

Tiinuli81 ja tyttö 3viikkoa.
 
Tiinuli kiva kuulla sinustakin! Fyysisestikö sulla on outo olo? Onko verenpaineet ja sokerit ym tarkistettu synnytyksen jälkeen. Itse olen huomannut että mulla on verenpaine laskenut ihan mahdottoman alas n 100/60 välillä vähemmänkin, ja huimaa siksi. Toivottavasti syy huonoon oloon löytyy. voimia myös vauva-arkeen.

Meillä käytiin tänään vauvan kanssa lääkärissä. Yö oli taas niin hirveää vänkeämistä ja punkeamista, että ihan tosissani olin jo huolissani, että miten tuo lapsi voi. Lääkäri oli ihana, ja sikäli kiva, kun käytiin Pikkujätissä, näki sen paikan, ja tietää mennä jatkossakin, oli ihana lääkäri. Vauva oli teitenkin lääkäriin mennessä sitten lötköäkin lötkömpi ja nukkui sylissä tyytyväisenä. Lääkäri tarkisti tilannetta ja kyseli oireita. Vauva kuulemma on terve ja jäntevä. Koliikkia kuulemma on. Ja refluksia. Koska iho näytti hyvältä lääkäri ei epäillyt allergiaa, mutta sanoi, että jos mikään ei auta niin kokeilla maidotonta ja sitten munatonta diettiä. Cuplaton ja muut kuulemma ovat melko tehottomia, mutta niitä voi huoletta antaa paljonkin, jos tuntuu, että auttaa. Sanoi, että röyhtäyttää voi niin, että peppu on olkapäällä melkein koholla, koska ilma tulee ylöspäin, niin piereskelee helpommin. Käski jumpata ja hieroa vauvaa. Syöttöälijä käski pidentää vähintään 3 tuntisiksi jos mahdollista. No nämähän oikeastaan tiedettiin. Halusin vaan kuulla lääkäriltä, että vauvalla ei tosisaan ole muu hätänä. pieni napatyrä kuulemma on, mutta sen ei pitäis sattua, ja ei sille tehdä mitään, jos ei kasva, yleensä kuulemma paranee, kun lapsi nousee kävelenään. Nyt sit vaan lohdutetaan itkevää lasta. Kantoliinan avulla pärjätään. ilman olisin varmasti vielä väsyneempi, vauva ei tällähetkellä nuku käytännössä makuullaan kuin 15min-1h pystyssä sylissä sitten yleensä rauhoittuu vähintään tunniksi.

Haltia ja pikku-peikko 5vk 6 pv
 
Tiinuli: Olisiko sulla vielä sitä synnytyksen jälkeistä hormonimyrskyä? Se pistää kyllä pään niin sekaisin, että! Jaksamista, ajan kanssa se helpottaa ja alkaa tuntea taas itsensä normaaliksi. Tsemppiä myös masuvaivoihin, toivottavasti nekin helpottavat! :hug:

haltia: Mun käsittääkseni maitoallergia voi oireilla pelkällä refluksillakin, vaikka iho-oireet ovat toki yleisempiä. Eihän siitä dieetin kokeilemisesta mitään haittaakaan ole. Mutta hyvä, että lääkärikäynti helpotti mieltä. Kovasti jaksamista sinne! :hug: Tosiaan, poika on kasvanut kovasti. Ihan pienimmät vaatteet on jo jääneet käytöstä pois, ja osa 60-senttisistä on otettu käyttöön.

Meillä on taas iltatankkaus meneillään. :) Poika on nyt pari päivää viihtynyt tosi tiuhaan rinnalla. Välillä kyllä vähän kiukutellaan siinä, mutta onneksi kunnon raivareita ei vielä ole ollut.

Taisin myös keksiä ainakin yhden selityksen meidän valvotuille öille. Niinä iltoina olen vienyt pojan sänkyyn jo klo 21. Valvominen on alkanut siinä kolmen aikaan. Nyt poika on useampana iltana nukkunut puoleen yöhön asti mun sylissä sohvalla kun olen katsellut tv:tä tai lukenut kirjaa. Äheltäminen ja puklaaminen on alkanut kuuden aikaan. Eli sen kuutisen tuntia poju pystyy nukkumaan putkeen makuuasennossa, sen jälkeen tulee tukala olo. Taidamme jatkaa tällä linjalla ainakin toistaiseksi. Mieluummin heräilen pojan kanssa aamulla kuin keskellä yötä.
 

Yhteistyössä