Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Huhhuh, olipas tullut tekstiä!

Hilmalle ja Kauniskuulle tsemppihalit! :hug: Hurjalta kuulostaa noi ihottumat, toivottavasti helpottavat pian!

haltia: Kunpa ei pukkaisi flunssaa! :hug: Meillä on myös kärsitty vähän tukkoisesta nenästä, mutta epäilen, että meillä on vähän kuiva sisäilma. Pitäisi hommata joku kosteusmittari.

Tiinuli: Voi että, teillä on ollut kyllä kurja alku. :( Nyt vaan lepäilet ja yrität toipua. Toivottavasti vauvan vointi helpottaisi. :hug: Älä stressaa millään kotitöillä tms. Mua välillä rassaa, kun on sotkuista, mutta mieluummin vähän sottainen koti kuin loppuunpalanut äiti. :saint:

Masennuksesta: Voi niin tuttuja juttuja olette kirjoittaneet! Itsekin poden välillä tosi huonoa omaatuntoa, etten aina osaa nauttia tästä vauva-arjesta. Mulle on ainakin ollut aika kova paikka se tietynlaisen itsenäisyyden menetys. Mutta eihän kukaan voi olettaa, että vanhemmuus tosta noin vain alkaisi sujua. Kyllä siihenkin täytyy kasvaa. Kehoitan kaikkia hankkimaan jutteluapua, kuten Anselmiina on tehnyt, jos vähänkään tuntuu siltä, ettei yksin jaksa.

Olen sirastanut masennuksen v. 2004 ja voin kokemuksesta sanoa, ettei kannata päästää tilannetta liian pahaksi, vaan hakea ajoissa apua. Silloin kävin monta kuukautta terapiassa ja söin myös lääkkeitä (joista ei ole mitään pahaa sanottavaa). Kävin myös syksyllä 2008 keskustelemassa psykologin kanssa, kun lapsettomuuskriisi oli pahimmillaan päällä. Se kyllä auttoi, ja vain 5 käyntikertaa riitti selvittämään päätä.

Vaatteista: Meillä poika on aikamoinen kuumakalle. :D Nyt leudommilla ilmoilla (<-5 astetta) on ollut body+puolipotkarit tai leggingsit, collegepuku, silkkimyssy+villapipo, tumput, villasukat ja äp:n makuupussi. Pehmeässä kantokopassa on suoja ja siinä päällä vielä jalkasuoja. Hyvin on poika tarjennut. :)

ON: Tänään oltiin Vauvakinossa, siellä meni "Jos rakastat", joka oli yllättävän hyvä. Poika yllätti myös nukkumalla pitkälle elokuvan puoliväliin ja ruokailun jälkeen tarkkaili tyytyväisenä sylissä, kunnes nukahti uudelleen. Tilaisuudessa sai tuotepaketin, jossa oli pari aikakauslehteä sekä Piltti-tuotteita. Ei vielä ihan käyttöön tule... Menen kyllä ihan mieluusti uudestaan. Eikä sekään olisi haitannut (muuta kuin mun elokuvan seuraamista;)), vaikka poika olisikin huutanut ja itkenyt. Kyllä siellä muidenkin vauvat ja taaperot itkivät... :) Rohkeasti vaan äidit kaupungille, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. :)

-Pantsu ja pikku-ukko 6vkoa 4 pvä

PANTSU:ihanalta kuulostaa vauvakino. Olen harmitellut kun ei täällä sellaista ole. Pitäsköhän laittaa toivomus biorexiin?

HILMA: hyvä, että saitte diagnoosin ja lääkettä vaikka kurjaahan tuo atopia on :hug:
kirjan tekeminen oli helppoa. latasin ifolorin sivuilta ohjelman millä sen saa tehtyä. sivuihin saa kakenlaisia taustoja ym. laitettua ja tosi nopeesti oppii, kun vähän aikaa sen kans leikkii. ja onhan noita muillakin firmoilla. mä olen käyny uimaseuran nettisivuilla kattelemassa ja ilm. maaliskuussa alkais seuraava ryhmä ja siihen aattelin tähdätä...

KAUNISKUULLE myös iso :hug:

MIELIALOISTA mua kans ajoittain ahdistaa täydellinen itsenäisyyden menetys. Kun on ollut ukon kans kahden 13 vuotta ja tottunut siihen, että saa olla röhnöttää kuin tykkää niin iso muutos tää on ollut ja ajoittain ottaa koville. Arvasin kyllä, että mitä kauemmin tututaan tähän kahden oloon ja vapauteen niin sitä hankalampaa tähän voi olla sopeutua. Vaan silti en tästä pienestä luopuis mistään hinnasta.

KALLONKUTISTAJISTA mä kävin hoitoruljanssin aikana psykologilla juttelemassa tunnoistani. eka kerta meni vaan itkiessä, mutta muilla kerroilla pystyi jo puhumaankin jotain. kyllä se silloin auttoi.

eilen käytiin neuvolassa ja kaikki ok. rota-rokote saatiin eikä ainakam vielä oireita paitsi neiti ei ole kakannut tänään.. :eek:

bartsu

Hei kaikille!

Meillä oli tällä viikolla 3kk neuvola; pojalle on tullut hyvin painoa, mutta pituutta ei tarpeeksi. No onneksi meillä on myös lastenpolille aika helmikuussa, joten eiköhän sieltä sitten oteta asiaan kantaa ellei pituutta siihen mennessä sitten ole tullut tarpeeksi. Toivotaan, että on...Samalla sai toisen annoksen rota-rokotetta ja ekan yhdistelmärokotteen. Illalla nousi kuume ja sitä kesti myös seuraavan päivän. Poika oli tosi reppana ja huonotuulinen :/ Supoilla olo hiukan helpotti. Onneksi nelikuisena ei tule rokotuksia!

Nyt, kun ilmat on lauhtuneet, pikkumies on saanut nukkua päikkärinsä ulkona. Tänään on nukkunut jo yhdet 3 tunnin unet ja toisia nukkuu parhaillaan. Ei tarvitse koko aikaa kannella liinassa...

Kauniskuu, itse olin maidottomalla dieetillä reilun kuukauden ja aika helppoa oikeastaan oli. Varsinkin jos voit syödä soija-tuotteita, niin niitä löytyi kaikenlaisia suurimmista marketeista.

Meillä pojalla on vieläkin kakka suurimmaksi osaksi vihreää/vihertävää ja aika limaista, mikä on kai usein allergian merkki. maitoallergiaa se ei kuitenkaan sitten kokeiden mukaan ollut. Luin myös jostakin, että runsas etumaito saattaa värjätä ulosteen. Nyt sitten kokeilen imettää useamman kerran samasta rinnasta, jotta saisi rasvaisempaa maitoa ja ellei tämä auta, niin kai se on kokeiltava viljatonta dieettiä seuraavaksi. Aika stressaavaa, kun ei tiedä syytä...

Aloitin refluksilääkityksen viime viikolla herralle ja tuntuu, että ainakin illat ovat rauhoittuneet. Samoin hän viihtyy nyt paremmin lattialla, jossa alkoi ennen saman tien huutamaan. Nyt jaksaa syödä nyrkkejään ja katsella kuvia jo aika hyvin. Mihinkään hän ei vielä tartu eikä käänny, mutta eipä esikoinenkaan vielä tämän ikäisenä näitä taitoja osannut, 3,5-4 kuisena kyllä. Ja omalle peilikuvalle jaksaa naureskella =)

Viikonloppuna oltiin reissussa ja hyvin herra nukkui automatkat n 400km suuntaansa. Vähän jänniteltiin noita illan huutokonsertteja, mutta onneksi oli aika rauhallinen.

Kaikille masentuneille ja väsyneille haluaisin sanoa, että uskaltakaa vain hakea apua! No nyt herra heräsi...

Mukavaa loppuviikkoa!
Kesäsiili

MASENNUS :wave: Täälläkin hoitojen alussa kävin psykalla ja raskauden aikanakin.. Etenki ku oli se keskenmenon uhka päällä ja murruin täysin ku ajattelin että tääkin "viimenen" oljenkorsi olis sitten käytetty.. No, ehkä siks sitte tulee herkemmin "syytöksiä" itselleen tehtyä nyt, kun ei olekaan aina niin onnensa kukkuloilla .. Hmm-- ennen minäki mietin et miten ihmiset masentuu synnytyksen jälkeen tai et miten ne nyt väsyy lapsen kanssa niin vähästä.. että mä kun jos joskus saan lapsen niin se on onnnen täyttymys enkä valita mistään.. No, lainausmerkeissä, mut ajatustapa kuitenki oli vähä tuohon suuntaan.. No, nyt on sit sylissä usein itkuinen lapsi, ite välillä tosi väsyny, oireet ja huolet painaa mieltä jne.. No, elämä on tällaista. Koskaan ei pidä sanoa "ei koskaan". Mut, nyt mennään näiden tietojen ja taitojen kanssa.

Mietin myös mahdollista altistumista pyykinpesuaineelle. Pyykkiainetta en oo muuttanu, mut voiko silti altistua pikkuhiljaa?? Jos ihojutut tuliski siitä? Mä kun rakastan tuoksuvaa pyykkiä.. joten oon pessy koko poppoon kuteet ihan "normaali"pyykinpesuaineella. Nyt sitte ahdistaa jos oon aiheuttanu sillä iho-oireet :( ?? Turhamaista tai ei mut mun mielestä hajuusteettomat pesuaineet tekee pyykistä tympeen hajusta. No, nyt sitte oikeesti paha mieli jos siinä syy.. Vaihdoinki pesuaineen anyway sitte tuoksuttomaan. Katotaan auttaako.

Huoh. ihme iltapaniikki oli tänää. Vieläki mies nukuttaa tyttöä.Yleensä jo unilla..

Öitä
Kauniskuu

KAUNISKUU: Mäkin rakastan, kun pyykkianeet tuoksuu ja ostelenkin yleensä kaikkia ihania mun nenään hyvältä tuoksuvia aineita. Nyt olen kuitenkin vauvan vaatteet pessyt ihan hajuttomilla, kun tuolla miehellä on niin paha se atopia...Mut ei ole kiva, kun ei pyykit tuoksu. Tosin nyt uskaltauduin ostamaan tuoksuvaa huuhteluainetta. Jos vähäkin tulee jotain oiretta niin sit vaihdan takas hajuttomaan. Olen pulverina käyttänyt tota kotimyynnin kautta saatavaa swipeä millä voi pestä miedoissakin lämpötiloissa. Nyt olen kyllä pessy lähes kaikki 60 kun on noita pissapyykkejä ym. Tota samaa käytin kesällä mattojenkin pesuun ja kun liotin niitä siinä swipe-vedessä ei tarvinnu lähes ollenkaan hangata....meidän mummu on käyttäny tuota monta vuotta enkä uskonut että se olis oikeasti tehokasta.
Mä olen myös ajatellut tuosta vanhempien väsymisestä ja valittelusta ihan samallalailla kun sä. Ja luulen, että sitä myös asettaa itselleen tiedostetusti tai tiedostamattaan enemmän paineita vauvanhoitoon ja hänen kanssaan olemiseen, kuin jos ei olisi tätä taustaa olemassa. Mulla on ainakin sellainen "täydellisen äidin" tavoittelu päällä, vaikka tiedän että kukaan ei ole täydellinen ja hyväkin riittää eikä pitäs olla itseä kohtaan liian vaativa ym. mutta minkäs sille voi, kun on tällainen...

Nythän oli VAUVA-lehdessä sellanen juttu noista etu-takamaitohommista, että maito oliskin lähes tasalaatuista alusta loppuun, vaikka ennen on luultu, että eka tulee lirumpaa ja sit rasvaisempaa. Luin siitä myös jostain muualta joku aika sitten..

Kokeilin eilen päänahkaan tuota dacryn keluelia vai miten se nyt meni ja hyvin autto kutinaan. Ei ole neiti raapinut päätä yhtään.

Kävin eilen ostamassa vannaan kylvetystuen ja kyllä se oli hyvä. Jäi omat kädet vapaaksi. Neiti tykkäsi kauheasti polskia siinä. Pitäs olla videokamera. Kyllä oli hällä niin iloiset ilmeet. Täytyy varmaan tänään lämmittää sauna, että voidaan kylpeä vähän pitempään eikä tule kylmä. Tän session seurauksena urvahti täysin ja kun päästiin jossain vaiheessa talolle nukkumaan nukkui 8h putkeen! harmittaa, kun anoppi osti tuolle hienon unipussin, minkä laitoinkin kylvyn jälkeen päälle niin neidin tulee siinä liian kuuma. Ei pysty nukkumaan siinä vaikka alla on vaan pitkähihanen body enkä tietty laita sit mitään peittoo päälle...Täytyy koittaa jos tuota sit vois jotenkin vaunuillessa hyödyntää, kun on ainakin lämmin.
Tänään mä pääsen hierojalle. Kyllä onkin hartiat ja niskat jumissa ja aina tulee oltua jotenkin huonossa ryhdissä.

Bartsu

Kesäsiili: Tosi hienoa, jos lääkkeistä on ollut apua. :) Oletko ollut jo kananmunattomalla dieetillä? Eikös sekin ole aika yleinen allergian aiheuttaja?

Pesuaineista: Meillä on aina (lapsuudenkodissa) käytetty hajusteettomia pesuaineita, joten mun mielestä ei puhtaan pyykin tarvitsekaan haista miltään. :D Olen käyttänyt Ecoverin pesuainetta, siinä tosin on mieto laventelin tuoksu. Lisäksi hienopyykille on Ecover Delicate-pesuaine, joka on hajusteeton. Nyt on käytössä Erisan, eikä siinäkään ole hajusteita. Kyllähän pesuaineellekin voi herkistyä. Mä laitan aina lisähuuhtelun, kun pesen vauvan vaatteita ja vaippoja.

bartsu: Meillä auttoi karstaan Aqualan oil. Laitoin sitä, myssyn päähän ja parin tunnin päästä rapsuttelin päänahkaa harjalla. Toistin käsittelyn ja karsta oli lähtenyt! Meillä tosin oli aika vähän sitä, eikä se näyttänyt haittaavan poikaa.

Poika nukkui taas viime yönä tosi hyvin ja heräsi vain kahdesti! :) Jotain rytmiä tässä haetaan, ihanaa! Iltaisin on tosin tullut jännä tapa, että herää klo 22-23 ja saattaa virkeänä valvoa tunnin-puolitoista. Mietin, että pitäisikö yrittää vähän aikaistaa aamuja, nyt ollaan noustu siinä 10-11 välillä.

Vaipoista: Meillä sujuu päivisin kestoilu jo melko hyvin. Mua vaivasi lievä uskonpuute niiden suhteen, mutta nyt olen jo oppinut luottamaan niihin. Poika nukkuu pitkiäkin päiväunia, kunhan laittaa tarpeeksi imua. Reissuissa ja öisin käytän vielä maissivaippoja, kokoa 3. Nyt on vaan ongelmaksi muodostunut hirmuiset pissat. Vaippa on öisinkin ihan täynnä n. neljän tunnin välein ja usein käy niin, että ehtii falskata, ennenkuin vaihdetaan. :kieh: Olisi kiva, ettei öisin tarvitsisi vaihdella vaippaa, etenkin kun ei ole kakkaa. Olenkin miettinyt, että siirryttäisiin kokonaa kestoihin, ja kertikset olisivat vain reissukäytössä.

Pitäisi vaan hankkia lisää kestovaippoja, mutta mietin kannattaako enää ostaa S-koon vaippoja, vai siirtyä suosiolla M-kokoon? Tietysti riippuu kauheasti vauvan koosta ja vaipan mallista, mutta ei kyllä viitsisi parin viikon takia ostaa turhaan vaippoja, ei ne mitään ilmaisia kuitenkaan ole. Öiksi olen ajatellut sisätäyttövaippa+villahousut-yhdistelmää. Sisätäyttöön saa sopivasti imua. Mitkä imut on teidän mielestä parhaita? Mä ostin yksi päivä Rainbow'n luomupuuvillaimuja, jotka osoittautui tosi hyviksi! Bambuisia imuja haluaisin myös kokeilla. Villiksiä pitäisi tehdä lisää, noi mun itsetekemät ovat pelittäneet ihan hyvin, mutta aika tuntuu olevan niin kortilla. :ashamed:

Mulla myös tuota "täydellisen äidin"-syndroomaa. Pitäisi koko ajan jaksaa olla pirteä, touhuta vauvan kanssa ja koti tietysti tip-top-kunnossa. Sain jopa noista kestovaipoista itselleni stressiä, kun en joka päivä jaksanutkaan niitä käyttää. :ashamed: Mutta ei se vauva välitä, vaikkei joka päivä jaksaisi niin seurustella tai olla virikkeellinen. Viime Kaksplussassa oli hyvä juttu siitä, kuinka vauvakin kaipaa ihan vaan läsnäolemista, rauhallista makoilua ja läheisyyttä, sitä ettei koko ajan tarvitse puuhata jotain.

Poika kääntyi tänään ekaa kertaa mahalta selälleen! :D Nosti pään ja ylävartalon korkealle käsien varaan ja humps! Taisi tosin olla vahinko. ;) Hassun yllättynyt ilme oli pojalla, kun yhtäkkiä maailma olikin ihan toisinpäin. :D

-Pantsu ja pikku-ukko 6 vkoa 5 pvä

Niin.. mä taas oon tottunu pienestä asti että on tuoksua joka paikassa--etenki pyykissä. No, katsotaa jos tuo pesuaineen vaihtokin toisi lisä apua. Pitää joskus sit kokeilla jotain mietoa tuoksua kunhan tilanne rauhoittuisi.

Haluaisin reissuun jonnekin.. kotona kykkiminen ja samassa pyöriminen tympii (pakko vaan myöntää..) Jos kokeilis hotelliyötä jossain..eikai se ota jos ei annakaan..

KESÄSIILI Miten pituushommeli sitten menny? Miks ne seuraa sitä? Toiv. homma tasoittuu ja asettuu normaaliin. Kaverilla oli hirvee hässäkkä taas siitä ku lapsi kasvoi "yli käyrien". Kamala selvittely jne. Mutta kukaan ei ottanu kuuleviin korviinkaan et vois olla iha normaalia koska vanhemmat molemmat yli 180 cm... Tuskin lapsesta mikään 160 cm tulee.. Eli noi käyrät ja niiden tulkinta joskus iha liian tiukkaa tuijotusta.

Jees.. iltapuuhiin.. alkaa iltakitinät :)

Kauniskuu

Kauniskuu Mulla tosiaan on aikas samanlaiset fiilikset kuin sullakin. Jotenkin kun tätä vauvaa on vuosia toivonut, meilläkin 10 vuotta lapsettomuutta taustalla josta varmaan 5 vuotta on mennyt hoidoissa niin tuntuu hullulta että kun vihdoin se vauva on meillä niin miksi masentaa????!! Mulla ei jokseenkaan päänuppi varmaan vieläkään tajua että mulla ihan oikeasti on ihan oma vauva! Pyykinpesuaineesta kyselit...Mä rakastan kans tuoksuvia huuhteluaineita mutta olen pessyt vauvanpyykit LV pyykinpesuaineella ja myös käyttänyt saman sarjan huuhteluainetta. Ei ole mitään iho oireita ilmaantunut mutta ne on herkkäihoisille ja ei sisällä hajusteita yms.

Pantalaimon Tosi kivalta kuulosti tuo vauvakino :) Harmi kun täälläpäin ei sellaisia ole

Kesäsiili Onko Refluksilääkitys selkeesti parantanut teidän pojan oloa? Meillä myös resepti valmiina mutten ole vielä hakenut sitä koska jotenkin ajattelen että tää on kuitenkin niin lievää ja vauva vielä niin pieni enkä tahtoisi antaa lääkkeitä enempää. Nyt menossa Rela, Jekovit ja Disflatyl joka ikinenpäivä. Tuntuisi hurjalta lisätä vielä jokin uusi lääke......

Omia ja vauvan kuulumisia: Käytiin fysioterapeutilla perjantaina joka tarkasti vauvan solisluun tilanteen ja hyvinhän se oli luutunut takasin. Hyvin käyttää jo kättään joten lisäkontrolleja ei enää tarvita. Olen miettinyt pitäisiköhän yölläkin antaa pullosta maitoa kun tyttö heräilee parin tunnin välein syömään ja ei saa nukuttua yösyönnin jälkeen. Jos antaisin pullosta niin söisi enemmän ja nukkuisikin pidempään kun on kylläinen. Imetyshän on takunnut alusta asti mutta uskollisesti olen yöt imettänyt. Päivällä olen antanut pullosta maidon, joko pumpattua tai korviketta jos ei ole pumpattua valmiina. Ristäisiä pitäisi alkaa myös järkeilemään jotenkin tuntuvat NIIN työläiltä.... :| Tosin en ole pappia saanut kiinni joten en ole ristiäispäivääkään varattuna

-Tiinuli-

KauniskuuNo tuo pituuskäyrä on hiukan laskusuunnassa. Mutta näin pienien mittaaminen on muutenkin aika epämääräistä, joten en nyt vielä ole huolissani. Nelikuisena on lääkärineuvola, joten kaipa hän sitten jotain kantaa asiaan ottaa, jos vieläkään ei poika ole tarpeeksi kasvanut. Taustalla voi olla allergiaa, imeytymisongelmaa tms. Toivottavasti hän nyt ottaa kunnon kasvupyrähdyksen =)

Tiinuli81Meillä on sama "tippavalikoima" pojalla ja sen lisäksi siis tuo refluksilääke kokeilussa. Mun mielestäni se on kyllä auttanut; hirveä hikkaaminen on vähentynyt huomattavasti, ilta/yöllinen nieleskely samoin. Iltahuutaminen kyllä lisää vaivaa edelleen, mutta ei niin paljoa kuin aiemmin. Ajattelin tän parin viikon kokeilun jälkeen katsoa pärjääkö ilman ja pian saa jo maistella kiinteitäkin, joiden toivon auttavan. (suuret suunnitelmat 6kk täysimetyksestä taitavat jäädä...) Ja nyt hän myös viihtyy aika kivasti lattialla, mikä ennen ei tullut kuuloonkaan :)

Herra on löytänyt nyrkkinsä ja yrittää tarttua puruleluihin, kun niitä tarjoaa. Iltoihin ovat ilmestyneet rintaraivarit, plääh! Siis kaiken sen muun huutamisen lisäksi...Onneksi tissi maistuu päivisin ja öisin hyvin ja poika on ihana naureskelija :heart:

Hyvää yötä!

TIINULi meillä myös takkuamista ollut enemmän ja vähemmän-- Lähinnä hirveää huutoa tissillä kun ei heti heru jne. Yöt menny ok tähän asti kun silloin ehtii levon kanssa tissiin tulemaan maitoa eikä "tajua" alkaa tappelemaan. Illalla ja joskus päivälllä annan hyvällä omalla tunnolla korviketta koska olen tullut siihen tulokseen että kenenkään etu ei mielestäni oo se että itketään ja tapellaan tissillä. Tärkeintä on tyytyväinen vauva ja sekin että vanhemmat jaksaa.
Anna ihmeessä illan mittaan korviketta jos yhtään sille tuntuu. Meillä ainaki yöt pidentyny. Eikä vain oman, vaan myös vauvan hyvinvointia on se että nukutaan enemmän ku tunti-kaks kerralla. Ei se vähennä maidon tuloa eikä tee huonoa äitiä jos pulloa antaa.:) Ihan pikku tippakin äidin maitoa on paljon esim. vastustuskyvylle jne.

Kyllä minäkin toivoin että olis voinu imettää täysipäisesti, monestakin syystä. Onhan se lisäks sata kertaa "kätevämpää"kuin pullojen kanssa pelaaminen. Mutta näin mennään ja mielestäni ihan jees että edes osin vielä imetän.. Tissit ei tuota maitoa hirveällä hopulla ja neiti ei oo kärsivällisin tapaus..joten minkäs teet.. Ite kai sitä ottaa enempi painetta asiasta kuin tarviiskaan..oma äiti tai siskot ei voinu imettää näinkään pitkään ja ihan täyspäisiä lapsia tullu :)

ihme ilta venytys taas nukkuman menossa.. Käytiin ravintolassa syömässä ja juomassa ( ;) )hyvin..siitä kai rytmin "sekoitus".. huokaus. Nooo.. eiku nukutushommiin.

Mites, ootteko ajatellu vauvauintia?

Kauniskuu

Tiinuli: Kerroit, että vauva heräilee usein, eikä saa nukahdettua. Voisiko tuo kuitenkin johtua enemmän siitä refluksista kuin nälästä? Meillä ainakin jossain vaiheessa poika heräsi nimenomaan siihen, kun maito nousi kurkkuun ja halusi sitten rintaa tukalan olon lievittämiseen, mikä tietysti taas pahensi tilannetta, kun mahaan meni lisää maitoa. Mietin vaan, että siinä tapauksessa saattaa korvikkeen antaminen jopa pahentaa, kun maha on entistä täydempi. Oletko nostanut jo vauvan päätyä, niin että nukkuu hieman pystymmässä? Meillä se on ainakin auttanut. Mutta kokeile toki korviketta, ja jos ei auta, niin sitten ehkä kannattaa kokeilla niitä lääkkeitä. Tiedän kyllä, tuo tunnin-kahden välein heräily on tosi raskasta! :hug:

Kauniskuu: Meillä meni kanssa perjantaina myöhäiseksi, kun oltiin kaverin synttäreillä. Poika oli ihan yliväsynyt kun päästiin kotiin ja nukuttamisessa meni puolitoista tuntia. *huokaus* Olemme ajatelleet mennä vauvauintiin sitten maaliskuussa, kun poika on sen 3 kk:tta.

Mitä vaatekokoa teillä muilla käytetään? Pojalla on pyöreä masu, joten meillä on kaposimmat 56 cm:set jo liian pieniä, ja ollaan siirrytty 60-62 cm:siin bodeihin ja housuihin. Välillä ärsyttää, kun kestovaipat eivät mahdu kaikkien bodyjen alle. :kieh: Pitäisi ostaa/tehdä bodyn jatkopaloja, ettei tarvitsisi jättää neppareita auki.

ON: Eilen oltiin anoppilassa. Reissu sujui hyvin. Poika veteli unia lähes koko reissun. Illalla käytiin saunassa, tosin ovi auki ja poika oli ammeessa alimmalla lauteella. Meillä ei kotona ole saunaa, mutta poika tykkäsi kovasti. :) Nyt nukkuvat vielä isin kanssa yläkerrassa, minä nautin aamiaisesta yksikseni. :D

-Pantsu ja pikku-ukko tasan 7 vkoa

Moikka!

Kiva kuulla Tiinuli että vauvan solisluu on parantunut hyvin. Tsemppia sinulle! :wave:

Meillä ihottuma on parantunut aika hyvin. Vauvan kakka on muuttunut vihreäksi, onko syy kefexin kuurissa vai johtuisko kuitenkin mahdollisesta allergiasta? Ei ole kuitenkaan ripulia vaan normi koostumus mun mielestä.

Me käytiin eilen päiväseltään anoppilassa, en uskalla yökylään vielä vauvan kanssa, samalla reísulla käytiin raision ikeassa hakemassa lastenhuoneen kalusteita. Nyt mies kasaa niitä hiki hatussa, ei kyllä ole mitään laatutavaroita...

Ihanaa vauva nukkuu jo toisia päiväunia tänään ja vielä sisällä...
Ekat nukkui ulkona, ostin eilen ruskovillan välihaalarin, oli se päällä ja tais herätä kuumuuteen.

Hilma

PANTSU Sama "vika", 56 on jo ihan nippanappa hätätapaus vaatteita. Paksuus ja pituus vaatii 62 cm :D

HILMA ihan hyvin kefexin voi muuttaa kakkaa.. Allergiassa "pysyvämmin" vihreä mikäli näkyy kakassa.. Aina ei kuulema tee ees kakkaoiretta, esim. meillä kakka ihan normaalin värinen, paitsi Almironilla muuttu tummaksi ja vihreeks välillä. Kuuluu asiaan.

Hassua tuo juttu että yks "pieni" reissu voi pistää vauvan pasmat sekaisin.. Ihmettelen aina välillä.. No, minkäs teet.. Tekis tosiaan mieli reissuille ja kyläilemään mutta sit ahdistaa että menee iltoja itkuissa jne..

Jaha.. taas mennään

TIINULI: Hienoa, että solisluu on vaavilla parantunut :)

HILMA: Hyvä, että ihovaiva on helpottanut. Meillä neidillä ajoittain vihreää kakkaa, mutta olen liittänyt sen joihinkin omiin syömisiini...
Oletko muuten huomannut, että täällä on ensi sunnuntaina lastenvaatekirppari?

VAATEKOOT: Aika paljon vaihtelee valmistajankin mukaan noi minkä kokoiset vaatteet menee. Tutan 50cm body menee vielä ihan hyvin, mutta muitten ei tod. Ä-pakkauksen tikku-ukkopuku on ollut jo pitkään ahdas vaikka oli kai 60cm!? Yleisesti käytetään 56-60cm vaatteita.

Bartsu

Hirveästi tullut tekstiä, Meillä ollut sellaista pyöritystä, etten oo koneelle päässyt, ja nytkin, auva sylissä, joten pika kirjoitus.

Tiinuli: Ihanaa, että vauvan solisluu parantunut, toivottaasti sun oma olokin alkaa helpottaa.

Vaatekoot. Meillä 50cm on jo liian pieniä, 56-62cm käytetään, kestovaipan kansa ei meinaa monet bodyt mahtua. monet haalarimallisetpuvut on nafteja hihoista ja tuntuu, että vauvan varpaat menee kippuraan.

Meillä omakin pyykki pestään erisan nestemäisellä pyykinpesuaineella, joten luontevasti myös vauvan. miehen atooppinen iho ei kestä hajusteita eikä paesujauhetta, siksi nestemäinen.

itse en ole terapeutilla käynyt, olen kokenut, että olen pystynyt jutella ystävien kanssa, joten enkä ole tarvinnut. meniin silti, jos tuntuisi, että tarpeen. suvussa psykiatreja ja mies on sairastanut masennuksen ja syöyt masennuslääkkeitä, siis ei mulla mitän oo apua vastaan, jos tuntuu, että tarpeen. hyvin samanlaisia ajatuksia kuin teillä. täydellisen äidin syndroomaa mulla osittain. tulee paha mieli vauvan itkusta, koen huonoa omaa tuntoa, jos en yöllä jaksa vauvaa heti nostaa kyliin, kun huutaa, pelkään, että toinen saa traumoja tms, siitä seurauksena mulla on nyt hirveät selkäkivut, yritän jumpata kotona ja maata piikkimatolla, että helpottais. siivouksen, ruuanlaiton tms kanssa mul ei oo mitään täydellisyyspyrkimystä, eletään hallitussa kaaoksessa ihan onnellisina.

me käytiin koko perhe picassossa sunnuntaina, hyvin meni ja piristi kovasti, vauva kulki kantolinassa. hyvin tuttu on kyllä täälläkin se, että pieni reissu tai muutos päivärutiineissa saa vauvan ihan sekaisin.

ristiäiset olis2 viikon päästä pitäis suunnitella.

vauva huutaa taas, pelään, että se napatyrä vaivaa, täytyy kysyä to neuvolalääkärissä.

enempää en ehdi nyt voimia kaikille.

ihdoin vauva nukkuu SÄNGYSSÄ yksin, joten pääsen jatkamaan kirjoitustani. Meillä on siis selvästi ollut joku kasvuvaihe/tiheän imun kausi. Poika on vajaan viikon nyt vain nukkunut ja syönyt ja tietenkin itkenyt vatsaansa. Ilmeisesti vauva oppi yhtäkkiä niin paljon uusia asioita, että nyt on sitten pitänyt levätä ja tankata. Mutta kun lepo tapahtuu pätkissä. Syödään tunnin - kahden välein yötä päivää, mä olen ihan loppu kun nukun maksimissaan 1,5 pätkiä, ei paljoa jaksa mitään. Nyt näyttää, että vähän syöttövälit taas pidentyis, ja vauva jaksaa olla enemmän hereillä, suorastaan seurustelee, ja vietetään aikaa yhdessä - ihanaa. Tosi rankka vaihe ollut kyllä, ja mulla on paino noussut taas (laskenut synnytyksen jälkeen melkein lähtöpainoon) mutta muutama kilo taas tullut, kun ei mitään jaksa tehdä ja jollain tekee mieli itseään hemmotella, niin olen herkkuja syönyt. Nyt päätin aloittaa kuntoilun ja jättää herkut pois ruokavaliosta. eilen jo vähän vauvan kanssa jumppailtiin, mulla on selkä niin kipeä kanniskelusta jaimettämisestä, että pakko jumpata senkin puolesta.

Niin niistä vaipoista. Meillä kestoillaan osittain ja välillä kertikset. Yleensä reissussa aina kertikset. Kotona kestoilu vähänjaksamisen mukaan ja mitä vavalla on päällä, kestot vie niin paljon suuremman tilan vaatteista. Ja samoin kuin pantiksella, meillä myös on ongelmana, että yöllä usein falskaa vaipoista oli sitten kestot tai kertikset, harmillista, kun herää siihen ja sittnpitää vielä raahautua vaihtamaan kuivat ja siinä viimein sitten poika ponkaisee pystyyn, kun herää. Ja ainakin ne äp imse vimse vaipat alkaa olla meillä liian pieniä, pitäis ostaa vissiin isompia, nyt oon niitäkin vielä käyttänyt imujen kanssa.

Ja samoin kuin bartsu minäkin huomasin, että se äp tikku-ukkopuku on tosi pientä kokoa. Meillä jäi semelkein käyttämättä, kun olin laittanut "isompien" vaatteiden kasaan, ja nyt vasta aloin kaivaa 60cm esille, ja se olikin melko napakka, vielä silti menee juuri ja juuri.

Ja meilläkin on välillä vihreää kakkaa. Mulle on sanottu, että vihreä kakka olis merkki koliikista/refluksista/ilmavaivoista. Joten ilmeisesti siihen joi vaikuttaa tosi monet asiat, sitten ehkä kannattaa huolestua tai alkaa selvittää asiaa, jos kakka on jatkuvasti vihreää.

Nyt taidan painua takaisin sänkyyn, jos pienet unet vielä saisin.

Haltia ja pikkupeikko 7vk 3pv

torstaina neuvola ja lääkäri + jälkitarkastus

haltia: Toivottavasti tiheän imun kausi helpottaa! Se on kurjaa, kun ei saa kunnon unipätkiä nukuttua. :hug: Mulla on kanssa selkä kipeytynyt ihan kamalasti, etenkin tuosta lapaluiden kohdalta kolottaa. Olen yrittänyt nyt kiinnittää huomiota ryhtiin, mutta aina sitä jotenkin lysähtää kasaan, kun imettää tai kantaa vauvaa. :/ Pitäisi vaan jumpata ahkerammin. :ashamed:

Meilläkin tulee välillä vihreää kakkaa ja se liittyy ihan selvästi ilmavaivoihin, eli kun paukuttelee paljon, myös kakan väri muuttuu. Kakkaa tulee vieläkin monta kertaa päivässä, onneksi nykyään harvemmin öisin. Nyt ei ole taas vähään aikaan vaippa falskannut yöllä, mutta olen kyllä vaihtanutkin, jos on selvästi alkanut pissa tuoksahtaa vaipan läpi. Poika nukahtaa pissavaipanvaihdon jälkeen yleensä hyvin, eri asia on, jos pitää alkaa peppua pestä.

ON: Poika kääntyi eilen peräti kaksi kertaa mahalta selälleen. :D Vieläkin uskon, että vahingossa, mutta niistähän se oppii. :) Muutenkin on valveilla pidempään ja juttelee ja naureskelee ihanasti. Eilen alkoi tissilläkin yhtäkkiä nauraa, ei sitä voinut muuta kuin nauraa mukana. :D

Ilta menikin ihme hulinoissa. Poika valvoi klo 19-21, tankkasi hurjasti maitoa, ja nukkui jonkun 30-40 minuuttia. Sitten taas oltiin tissillä varmaan tunti, minkä jälkeen ei sitten uni maittanutkaan! :kieh: Kanniskeltiin poikaa miehen kanssa, välillä imetin, kun selvästi hamusi rintaa ja taas kanniskeltiin. Lopulta nukahti syliin, mutta heräsi sängyssä, selvästi väsyneenä, mutta ihan hereillä kuitenkin. Sama toistui kerran ja lopulta sitten nukahti viereen tissi suussa joskus puolen yön jälkeen. *huokaus* Mutta sitten unta riittikin peräti 6 tuntia putkeen! :eek:

Aamulla oli toinen rinta niin pinkeänä, että oli pakko pumpata, ja muutamassa minuutissa tulikin 120 ml! Toivottavasti ei olisi mitään toista tiheää imua tulossa, tuntuu, että rinnat täyttyy taas niin nopeasti.

Nyt poika nukkuu jo toista tuntia vaunuissa. Minä tarkistin miehen gradun ja ehdittiin siivotakin. :)

-Pantsu ja pikku-ukko

HALTIA :hug: Voi vaan kuvitella.. nytkin jo ihan väsy ja rikki, saati jos menis noilla sinun unillasi :(.. Huh.. Mä huomaan kans et menee enenevässä määrin makeaa kun o väsy..ja ku imetys hiipunu minimiin niin alkaa painossakin nopeesti näkyä. Ihana jos oot jaksanu alottaa kuntoilut sun muut. Hienoa! Mä en jaksa vielä alkaa riisumaan mun ruokavaliota..vaikka pitäs.. Jotenki tarvii ees jotain lohtua ;)

PANTSU Ihana ku teillä imetykset menee hyvin! Te ootte jaksanu sinnikkäästi. Mäkin saan pumpulla tulemaan kohtuu hyvin desin, reilukin, mutta neitille ei kelpaa monestikaan luomuna.. :( Joten en vaan jaksa enää aina puljata ton pumpun kanssa ku toinen huutaa naama vääränä.. Huokaus.

Jep- tikku-ukkopuku jäi käytöstä jo kauan sitte.. ihme mitoitus :)

Neuvolassa käyty. KAsvaa hyvin, kaikki oli jees.
Tähän asti hoitajat pitäny 4kk rajaa kiinteille aika ehdottomana. No, nyt sanoivat että kannattaa alkaa miettiä kiinteitä koska syö niin tiheesti niin paljon (korvikkeella kun näkee määrän..) Ja silti vain "hetken" tyytyväinen..Selvä merkki, että vaatii tanakampaa evästä ja siks ilmeisesti ei tissittelykään suju.
Pian tulee kutsu siihe maitoaltistukseen..siihen asti toi Almiron sitte käytössä. Hohhoijaa.. mun unelmoitu 6kk imetys taitaa jäädä siis unelmaksi. No, näillä mennään.

Ihanaa pakkasviikkoa kaikille!

Kauniskuu

Kauniskuu: Joo, mäkin olen ymmärtänyt, että jos menee paljon korviketta, se saattaisi olla liian suuri rasitus vauvan munuaisille. Sanoiko terkka, että koska voisitte aloittaa kiinteät, 3 kk:den iässä? Ja millä sitten aloitettaisiin? Varmasti tuntuu ikävältä, ettet voikaan imettää niin pitkään kun olit toivonut. :( Mutta vauvan ehdoilla tässä mennään, ja mistä sitä tietää, voihan tyttö kiinnostua taas rinnasta, kun saa ensin vähän tukevampaa murua rinnan alle. :hug:

Joo, meillä on imetys sujunut mukavasti, olen siitä kiitollinen. Pumppua en ole juurikaan tarvinnut alun jälkeen, mikä on ihan kiva. On siitä oma vaivansa. Mäkin toivon voivani imettää se 6 kk:tta, mutten ota siitä mitään stressiä. Toivottavasti poika kasvaa hyvin ja maito riittää. Vähän olen miettinyt miten toi mun painonlasku vaikuttaa, nyt on jo 2 kiloa alle lähtöpainon. Edelleen siis on tippunut lähes kilon/viikko. Onhan mulla toki ylimääräistä kropassa, bmi on nyt 24,7.

Meillä se tikku-ukkopuku menee vielä, mut ei se tosiaan mikään kovin iso ole. Haltian tavoin mäkin havahduin sen käyttöön vasta ihan hiljattain, harmi jos jää heti pieneksi. Yöpukuja meillä on aika vähän, pitäisi käydä ostamassa lisää.

Nyt poika nukahti syömisen jälkeen. Saa nähdä millainen ilta on taas tulossa. Mieskin menee treeneihin, joten yksin joudun pärjäilemään...

*muoks. Niin, tänään koin sitten ekan kerran imetysdementian käytännössä. :ashamed: Olin yksin kotona. Mulla oli pullataikina hellan päällä kohoamassa ja aloin tehdä ruokaa. Ajatuksissani väänsin väärän levyn päälle ja muovinen pullataikinakulho suli pohjasta pahasti! :eek: Levy ehti siis ihan kunnolla kuumeta ennenkuin huomasin mokani. Kamala käry tuli, kiireesti otin kulhon pois levyltä, laitoin levyn pois päältä, nappasin pojan leikkimatolta ja kaikki ikkunat auki. Pojan kääräisin vilttiin, kun joka puolelta huikui kylmää pakkasilmaa. Onneksi mies tuli samaan aikaan kotiin, ja hoiti siivoamisen. Onneksi ei käynyt kuinkaan! Nyt tietysti on kamalan huono omatunto ja paha mieli pojan puolesta, kun joutui niitä käryjä hengittämään. :ashamed: :(

Ohhoh, oottepa kirjoitelleet ahkerasti ja monenmoisista aiheista!

Kiitos kaikille, kun kerroitte omista masennuksistanne ja alakuloistanne sekä avun hankkimisesta. Itte sain neuvolan kautta ajan terveyskeskuksen psykologille, josta ohjattiin eteenpäin ja nyt oottelen, milloin sinne pääsee. Viikonlopun jälkeen fiilikset on älyttömän paljon paremmat, kun mieskin on ollut kotona eikä oo tarvinnut olla vain kahelleen vauvan kanssa pitkiä päiviä. Lähes tuntuu siltä, etten enää mitään jatkokeskusteluapua tarttee, mutta pitää nyt koittaa muistaa, että alakulo ja ahdistus tulee ihan yllättäen ja siihen on syytä varautua jo ennalta.

No niin, olipa aloitus omanapainen.

Vaipoista: Täällä kestoilu on toistaiseksi kovin satunnaista. Muutoin ne on kyllä käteviä ja mukavia käyttää, mutta en voi mitään, että kakkavaippojen peseminen hiukkasen inhottaa... :p Oon aatellut, että kunhan tuo kakkaaminen hieman vähentyy, jottei ihan joka vaipassa ole, niin sitten saatan innostuakin kestoilusta tosissaan. Minulle äitini on ommellut kestovaippoja, lähinnä vanhoista flanellipaidoista ja flanellista ja ovat toimineet kyllä tosi hyvin, kun vaan oon milloin jaksanut käyttää. Kuoreksi oon laittanut pul-kankaasta tehdyn kuoren, ne vaikuttaa näppäriltä ja varmoilta. Miten nuo villahousukuoret toimii käytännössä, Pantsu ainakin kirjoitit niitä käyttäneesi? Itteäni vaivaa niitten osalta uskonpuute, jotta pitääkö ne vaatteet kuivina? Tytöllä tosin tahtoo vaatteet kastua kyljistä välillä kertisvaippojenkin kanssa. Nyt vähän on kastuminen vähentynyt, kun tajusimme kokeilla hieman isompaa vaippakokoa...

Vaatteista: Joo pienimpien vaatteiden käyttöikä alkaa olla täälläkin hiljalleen ohi, pitää siirtyä kokoon 62 cm. Meiän tyttö on kovin hoikka, alle nelikiloinen vielä, mutta pituutta on sen verran, etteivät 56 cm vaatteet, ainakaan bodyt, meinaa enää kunnolla mahtua. Jaahas, tikku-ukkopuku pitääkin kaivaa kaapista pian esille ja testata, voiko sitä enää laisinkaan käyttää.

Imetyksestä: Oon viime aikoina kuullut ammattilaisten suusta monia kehotuksia antaa vauvalle korviketta, jos imetys on hankalaa taikka oma jaksaminen on koetuksella. Hiukkasen hämmästyneenä oon kuunnellut, kun tähän asti kaikki ovat korostaneet täysimetyksen tärkeyttä ja kehottaneet vaan imettämään, vaikka kuinka olisi vaikeaa :eek: Kiintoisaa. Mutta oikeesti tosi hyvä, ettei jatkuvasti toitoteta vaan imetystä, vaan tajutaan laittaa vauvan ja äidin hyvinvointi etusijalle. Mulla imetys on sujunut yllättävän mukavasti, tyttö on alusta asti ollut tosi hyvä imijä, joten oon siinä hommassa päässyt melkoisen helpolla. Saas nähä, kuin kauan tämä onni jatkuu. En oo asettanut mitään tavoitetta, kuinka kauan haluaisin imettää, joten jokainen onnistunut imetyspäivä on vain plussaa.

Jumppailuista: Ryhti ja selkä tosiaan koetuksella vauvan kanniskelusta ja nosteluista. En oo vielä aloittanut jumppailua, kun oon pitänyt aloittamisen rajana jälkitarkastusta, mutta kyllä kai tässä voisi jo hiljalleen kevyesti jotakin alkaa tehhä. Ootteko saaneet jostakin hyviä jumppaohjeita, miten kannattaa aloitella?

Voi Pantsua ja imetysdementiaa! Onneksi ei käynyt tuon pahemmin. Eikä varmasti kannata potea huonoa omaatuntoa käryistä, oot kuitenkin toiminut ripeästi tuulettamisen suhteen. Imetysdementia on kyllä ihan tosi juttu, monenmoista pientä hölmöilyä sitä sattuu ja usein...

Jaahas, pitänee mies vapauttaa tytön kanniskelusta. Nyt on kyllä ollut hiljaista jonkin aikaa, lieneekö saanut tyttösen nukahtamaan ihan kesken iltahuutamisen :kieh:

Anselmiina ja pörröpää 6 vkoa

Kohtuullisen hyvä yö takana! Poika on kyllä kivasti oppinut, että on hereillä pidempiä aikoja kerrallaan, ja sitten nukkuu putkee enemmän (tosin siis herää valillä syömän) Meillä yöunet alkaa melkein poikkeuksetta vasta klo 23 - 02, mutta ei se mua oikeastan haittaa, en osaa itsekään mennä ihan kymmeneltä nukkumaan, vaikka väsyttäisi. Poika on usein hereillä n 18 - 23 jonka aikana syö pari kertaa ja nukkuu n puoli tuntia, sitten enen yhtä alkaa "yöunet" . Eilis iltana pojalla oli joku ihmetankkaus, viihtyi rinnalla 1,5 h, ja imi siis molemmat rinnat tyhjiksi, eihän sitä maitoa lopulta paljon enää tullut, mutta kuitenkin sitten päästiin sänkyyn 23, herättiin syömään 00.30 ja seuraavankerran 5.30 :eek: uskomatonta, näin kun menisi niin olisin tosi onnellinen. Sitten poika ei kyllä enää saanut nukutuksi, kun ei saanut punnattua kakkaa. tuntuu, että aamuisin herää siihen vääntelyyn, kun ei tuu kakkaa, vaikka selvästi yrittää pusertaa, sitten jossain vaiheessa tulee kaikki kerralla saa vaihtaa ihan peräkkäin n 4 vaippaa, ja vaippaa vaihtaessakin kakkaa. tämä sama myös illalla, päivisin ja öisin ei juuri kakkaa. Olo on siis kuin uus, kun sai nukkua vähän pidemmän pätkän, ja nyt olen imettänyt maaten, ja hyvin se näyttää toimivan, on vauvalla selvästi refluksi vähentynyt onneksi, ihan tasaisella sängylläkin voi jo nukkua. Silti imetän korkeintaan 2 kertaa peräkkäin maaten. Rinnat on taas alkanut täyttyä ja olla pinkeät, no tuleepa maitoa ainakin taas, kun siitäehdin olla jo huolissani. Meilläkin imetys sujunut yli odotusten, jotenkin itse etukäteen ajattelin jostainsyystä, että imettäminen ei mulla varmaan onnistu, nyt kuitenkin tuntuu, että sujuu hyvin, poika kasvaa hyvin, ainut ongelma tuo tiheä imeminen, ja että vain minä voin syöttää, mutta hyvä silti. Ja korvikkeita on meilläkin ollut alusta alkaen vralla kaapissa, jos tuntuu, ettei imetys suju, niin mun mielestä parempi antaa korviketta, kyllä sen lapsen tulevauuden kannalta moni muua asia on oleellisempi kuin täysimetys! En ole kyllä kuulluut tuosta, että jos menee paljon korviketta niin suositellaan aloittamaan kiinteät aikaisemmin.

Nyt vauva taas huutaa, joten täytyy lopetella.

vielä äkkiä jumppailusta-. Mä oon maannut selälläni nostanut jalat koulluun laittanut vauvan jalkojen päälle niin, että vauva näkee mun kasvot ja tehnyt sitten vatsalihaksia. Samoin laitoin vauvan maahan, ja punnersin niin, että olin vauvan päällä ja annoin aina pusun kun tulin alas, sitten jalkojen nosteluja ja muita samalla logiikalla. Ihan pienistä määristä aloitin, saa vähän vastapainoa, kun selkä on niin kovilla.

Pantsun imetysdementia kuullostaa hyvin tutulta. Mulla suli rintapumppu kattilaan kiinni, ja voi sitä muovin käryä. huh, kai tämä tästä. Harmittaa kyllä,. että pakkaset iski taas, kun olin niin innoissani vaunuilusta.

Lisäyksenä vielä, kun tuli tuossa vauvaa hoidelessa mieleen, että minkä värisiä vaatteita tykkäätte käyttää vauvalla? ja onko joku väri mitä, ette laittaisi vauvalle? sopiiko teidän mielestä jku väri teidän vauvalle erityisen hyvin?

Itse tykkään käyttää pojalla vihreitä ja violetteja vaatteita, myös ruskeita ja turkooseja. mitään väriä vastaan ei kyllä ole mitään, ehkä ihan vaaleanpunaista en pojalle laittaisi, vaikka punaista käytänkin ja kelaista. yksi mummo vaan totesi mulle, että "onpas sulla kaunis tyttö" kun sanoin, että poika niin nyökytteli, että "no voihan sitä violettia pojallakin käyttää" ... no meillä onkin kyllä tarkoitus kasvattaa poikaa niin, ettei ole erityisesti tyttöjen tai poikien juttuja, vaan saa tehdä niinkuin itsestä tuntuu hyvältä. onneksi suvussa on silti setiä ja enoja, jotka voi pelata pojan kanssa jääkiekkoa, jos pieni siitä innostuu, oma mies kun ei ole mikään kaikista äijämäisin, ja meillä ei esim penkkiurheilla yhtään.

no tulipa vaan mieleen. nyt pojan kanssa leikkimään.
mukavaa pakkaspäivää kaikille.

haltia ja pakkaspoika

HALTIA: Hienoa, että yö sujui hyvin ja maitoa riittää. Mä olen myös välillä epäillyt omaa meijeritoimintaani, kun ei rinnat ole sillai pinkeät paitsi, jos tuo innostuu nukkumaan yöllä tosi monta tuntia putkeen,. Kyllä sitä silti näyttää ihan hyvin tulevan.

VAATTEIDEN VÄRISTÄ: Ei mitään suoranaista inhokkia ole, mutta en mitään mustaa laittas vauvalleni ainakaan, jos ei muuta väriä ole seassa. Ihan tummanruskeasta en tykkää, mut muuten menee kaikki. Aika paljon ihmiset on tuonu tyttelille vaaleanpunaisia/punaisia vaatteita, mutta on onneksi muunkin värisiä.

JUMPPALIIKKEISTÄ sekin on hyvä vahvistamaan sisempiä vatsoja kun makaa selällään lattialla ja alkaa nostamaan lantiota ylöspäin rullaamalla pehvasta rintarankaa kohti ja sit rullaamalla alaspäin rintarangasta pehvaan. Ja pieni jännitys koko ajan vatsassa. Auttaa myös lantionpohjaan.

Pengoin laatikoitani ja löysin laparoskopia-aikaisen polikortin ja nyt vasta huomasin sen tekstin siellä takaosassa. Siellä oli selvällä suomenkielellä dg eli mulla todettiin silloin lantion ja vatsakalvon endometrioosi. Olen kyllä sitä epikriisiä lukenut, mut jotenkin epäselväksi suoranainen paikannus jäi kun sitä poistettiin usealta alueelta.
Neiti sitten eilen illalla nauroi ekan kerran ääneen. Ihan sellaista hörönaurua ja muutaman kerran peräkkäin, kun huomasi, että se oli meistä ihanaa! Tosi suloista kuulla.
Ja neiti yrittää myös sylissä punnata koko ajan istumaan,ei millään viihtyis makuuasennossa vaan päätä nostelee koko ajan kauheella tarmolla.

Bartsu

haltia: Hienoa, että sait nukuttua pidempään viime yönä! :) Tosi hyvä, jos refluksikin alkaa helpottaa. Meillä myös iltaisin kukutaan, nukkumaan päästään siinä puolen yön aikaan yleensä. Iltaisin on tullut ihmeellistä tankkausta meilläkin, ei ole aiemmin ollut. Viime yönä tosin herättiin vähän useammin, nenä oli hieman tukossa pojalla ja paukkujakin tuli.

Vaatteista: Mitään kovin hempeitä vaaleanpunaisia vaatteita ei meillä ole, enkä oikein tykkää vaaleansinisistäkään. Niitä saatiin lahjaksi etenkin pieniä kokoja. Mä tykkään ruskeasta, tummansinisestä, kirkkaista retrotyylisistä vaatteista. Paljon on myös neutraaleja vaaleita vaatteita. Mies oli maanantaina kaupungilla ja innostui ekaa kertaa shoppailemaan pojalle vaatetta. Innoissaan esitteli niitä mulle kotona, aika suloista. :D

Tuosta kasvatuksesta. Mäkin haluan, että poika saa tasa-arvoisen kasvatuksen, niin ettei ole miesten ja naisten, tai tyttöjen ja poikien juttuja. Jos tykkää leikkiä välillä nukeilla, se sallittakoon. Mulla on yksi veli, jolla siis kolme siskoa ja sillä oli pienenä oma barbie. Leikittiin me toisaalta myös legoilla ja ns. perinteisempiä poikaleikkejäkin. Mä tykkään käydä katsomassa jalkapalloa, ja pilkon polttopuut ja lämmitän saunan mökillä. Toisaalta laitan meillä yleensä ruuan ja teen käsitöitä. Miehellä pysyy kädessä tiskiharja ja ruuvimeisseli. Iloisesti sekaisin siis tehdään kotitöitä. Toisaalta, en usko siihenkään, että sukupuolen voi kokonaan hälventää. Kyllä pojilla on usein luonnostaam raisummat leikit, eikä nuken hoivaaminen kiinnosta niin kauheasti.

Anselmiina: Meillä on mun itsekutomia villahousuja, sekä yhdet Babyidean merinovillahousut. Mun omatekemät toimii oikein hyvin, ei ole vielä tullut kertaakaan kosteus läpi. Noi merinovillahousut on ehkä vähän heikommat, helpommin tuntuu kosteus tulevan läpi pidemmillä päiväunilla. Etenkin hahtuvavillasta kudotut kuoret ovat hyviä, mulla on vaan tuollaisia huopuvasta langasta (mm. Novitan Purosta) kudottuja.

Hyvin sanoit, että jokainen imetetty päivä on plussaa! :) Niinhän se on. Mulla ei ole kotona korviketta, pakkasessa on sen verran maitoa, että jos tuntuisi, etten jaksa, tai olen poissa kotoa (kuten tänään illalla), niin saisi sieltä sulattaa.

Bartsu: Ihanaa, vauvojen nauru on kyllä puhdasta iloa! :D

Kurjaa tosiaan, että pakkaset palasivet. Tänään on vielä sillä rajalla, että voi mennä ulos, mutta sitten taitaa kiristyä. Täällä ainakin tuulee aika raa'asti, sekin lisää pakkasen purevuutta.

-Pantsu ja pikku-ukko

HALTIA onnea hyvästä yöstä! totta että on heti yhdenki yön jälkee uus ihminen ;) Meilläki yöt menee hyvin, paitsi monesti aamusta just tuo kakkasuhraus ja viuhtominen alkaa. Eli siitä onnellinen.. mut päivät edelleen vaihtelee.. yleensä jaksaa olla hyvällä tuulella vain vähä aikaa ja sit alkaa viuhtominen ja kitinä :( se rassaa..

ANSELMIINATAR Mun pitäs kans varmaa puhuu jossain.. itkettää ja kiukuttaa iha yhtä äkkiä ja syyttä.. ja muutenki ihme alakulo vaikkei ees väsykää olis.. :/ en tiiä sit hormoneja vai jotai masiksen tynkää?..

tyttö jyrsii kaikkee koko ajan ja kuola valuu.. kuuluuko normikuvioon vai voiko jo oireilla hampia??? nehä voi oireill 3kk ennenki??

äää..... taas huutooo :/

Yhteistyössä