Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

KAUNISKUU ja HALTIA: meillä kans on kuolattu ja hangattu nyrkillä suuta jo hyvän aikaa, ja epäilin kans hampaita. Voihan se olla, että ikeniä kutittaa. Ja just eilen sattui samaan aikaan olemaan illalla tosi kärtty, eli jos ne sit jotenki on arat...

KAUNISKUU: Kyllähän noi hormonit varmaan vieläkin hakee paikkaansa, mutta kannattaa varmaan mennä johkin juttelemaan, että ei ole vaan kumminkin synnytyksen jälkeistä masennusta. Baby bluesin kumminkin pitäs mennä ohi muutamassa viikossa synnytyksestä. :hug:

Mulla on ihana mummu :) Käytiin toissapäivänä siellä kylässä ja puhuin tuosta ahdistuksesta mikä on joskus ottanut vallan. Siis itsenäisyyden menetyksestä johtuen. Mummu ymmärsi täysin ja sanoi itsellään olleen samanlaisia fiiliksiä silloin kauan sitten. Olivat ehtineet ekaa lasta odottamaan 3-vuotta mikä siihen aikaan on tosi pitkä aika ollut. Sit lapsia kumminkin tuli 4. Se on ihanaa, vaikka ihminen on 80-vuotias niin hälle voi kyllä kaikesta puhua.

Blääh näitä pakkasia. Eilen vielä oltiin vaunuttelemassa, mutta tänään en viitsi kyllä mennä, jos ei pakkanen yhtään hellitä.

Bartsu

Bartsu Ihana mummu sulla tosiaan. Kiva kun eri sukupolvilla on hyvä yhteinen ymmärrys, ja mukavaa yhdessä. Tuntuu, että nykyään vanhukset, lapset jne kaikki eri ryhmät on niin tiiviisti erotettu muusta maailmasta. Paljon siinä kyllä menetetään, mummuilta kuulee hienoja juttuja, ja lapset on kaikille rikkaus!

Meillä lääkärineuvola takana. Jälkitarkastus oli ja kaikki ok. Vauva huusi koko tarkastuksen ajan. Nyt nukkuu vaunuissa. Viimeyökin meni hyvin, mutta saa nähdä meneekö nyt sitten uusi hyvä rytmi sekaisin ja pilalle, jos se rotarokotus aiheuttaa jotain inhottavia sivuvaikutuksa. Poika oli kasvanut hienosti tosi pitkä oli 59cm ja painoa jo 5650g pituus oli +1 käyrällä, ja paino siihen suhteessa keskikäyrällä. Pitkä poika kuulemma. Meistä ei kumpikaan oo miehen kanssa erityisen pitkä, että olisko mun isältä perinyt pituutensa. Paino ei ollut yläkäyrällä, mutta saa kuulemma hyvin ruokaa kun noin hyin kasvaa. Lääkärin tarkastuksessakin kaikki oli hienosti, ja hyvin kehittyneeksi ja jänteväksi sanoi, tyräkään ei kuulemma ole paha, joten voin uokaista helpotuksesta.

Voi hitsit kun harmittaa toi rotarokotus, jos siitä tulee vatsanväänteitä, kun niistä just on vähän päästy :'( mahtaa tosiaan taas yö mennä sekaisin, ja turha haaveilla kunnon unista. No ei voi mitään, on se Rotaviruskin kyllä niin inhottava tauti, että mieluumin tämä kuitenkin. Minkälaisia oireita teidän lapsille on siitä rokotteesta tullut?

synnytyksen jälkeisestä masennuksesta puheen ollen mun pitää neuvolaan täyttää joku mielialaa koskeva kyselylappu. Oliko teillä sellainen. Kannattaa tosiaan käydä juttelemassa jollaikin jos yhtän tuntuu siltä. Vaikkei olis kovin pahakaan masennus, niin juttelu ammattilaisen kanssa voi auttaa niin, että vauva-aika ei mene niin alakuloisissa tunnelmissa, ja pystyy nauttia vauvasta enemmän. Voimia masennuksen kanssa, ja uskon kyllä että ne hormoonitkin vielä varmasti riivaa :hug:

Juu, kai ne hampaat on mitkä kuolaamista aiheuttaa, tuntuu tosiaan, että poika järsii lapaset kokoajan mariksi, kun olen pitänyt, kun meillä on sisällä vähän kylmä, vaatteitakin pitää välillä vaihtaa ihan kuolaamisen takia. Nyt laitoin jo purulelunkin jääkaappiin, täytyy koittaa sitä tarjota.

Nyt jotain purtavaa itse haukkaamaan.
Haltia

MILLIKSELLE Suuret onnittelut :flower: Pitkästä aikaa saadaan vauvojakin tänne lisää :)

HALTIA: Meille ei tullut kummempia oireita siitä Rotasta. Ripulia kyllä, mut ei muuten mitään. Eikä saatu ittekään sitä, kun olen hinkannut käsiäni koko ajan...sehän saattaa ulosteesta tarttua viikon ajan. meillä se tuli just täyteen. Mä täytin neuvolassa paikan päällä sen deps-seulan, kun oli terv.hoit.tekemä jälkitarkastus.

Bartsu

millikselle onnittelut tyttösen syntymän johdosta! :heart: Tässä pinossa akkavalta vaan vahvistuu. :D

Kauniskuulle haleja! :hug: :hug: Muiden kanssa samaa mieltä, että hormonitkin voi vielä jonkin verran vaikuttaa, mutta mulle neuvolassa sanottiin, että jos masentuneisuus ja ahdistus jatkuu kuukausikaupalla, niin sitten ei ole enää normaalia.

haltia: On kyllä pitkä poika teillä! :) Onneksi tyrä ei ole paha ja toivottavasti rotasta ei tule kauheita oireita.

Tuosta käsien syömisestä. Ei välttämättä merkkaa vielä hampaita, eikös kädet "löydy" tässä parin kuukauden iässä, ja silloinhan se paras paikka niitä tutkia on suu. :D Meidän poju ei vielä käsiä syö, muuta kuin silloin kun on kova nälkä. Sitten kyllä nyrkki maistuu. :D Mutta siis voi toki olla hampaitakin, etenkin jos ikenissä näkyy vaalea piste.

ON: Käytiin tänään pojan kanssa yliopistolla. Mentiin vaunujen kanssa bussilla, vaikka ulkona olikin aika kylmä. Harso suojasi hyvin viimalta, pojalla oli kotiin tultaessa posket ihan lämpimät.

Eilisillan nukutus sujui yllättävän hyvin, tunnissa simahti. Minä en tietenkään saanut heti unta, vaan pyörin sängyssä varmaan toisen tunnin. :kieh: Ekan syötön jälkeen en taaskaan saanut heti unen päästä kiinni, ja se kyllä tuntui sitten aamulla, ihan kuin olisi valvonut enemmänkin. Nyt poika vetelee jo toisia päikkäreitä kotiintulon jälkeen, heräsi välillä vain syömään.

Nimijuhlat olisi sitten sunnuntaina. En jotenkin osaa stressata yhtään! :eek: Vielä ei ole hajuakaan mitä esim. laitan päälleni. Noh, pitää huomenna penkoa kaappia, eiköhän sieltä jotain päällepantavaa löydy.

Ai niin, tänään sattui miehelle hassusti vaipan kanssa. Laittoi ekaa kertaa yksin kestovaipan, mä olen aiemmin täyttänyt sisätäyttövaipan valmiiksi ja muutenkin vastannut enemmän noista kestoista. Noh, ihan hyvin oli sujunut ja poika nukahti syömisen jälkeen mun syliin. Jossain vaiheessa tuli vähän nihkeä olo, mutta ajattelin vaan, että on hiukka lämmin ja hikoiluttaa. Noh, vaippa olikin falskannut ja pojan kylki oli ihan pissassa. Menin sitten vaihtamaan vaippaa ja kas! Mies oli laittanut kuorivaipan nurinpäin, eli se kosteussulku oli ulkopuolella. :D Ei mikään ihme, ettei pissat oikein pysyneet sisällä... :whistle:

-Pantsu

Millikselle lämpöiset onnittelut!

Piisaapa tosiaan pakkasta vähintään riittävästi, mittarissa näyttää nyt olevan -27. Eipä paljoo tarttee vaunulenkeistä etes haaveilla näillä keleillä, tylsää.

Kiitti Pantsu villahousuvalaisusta! Ehkäpä rohkenen kokeilla niitä jossain vaiheessa itsekin. Pitääkin äidilleni vihjaista asiasta, niin jopa valmista jälkeä syntyy nopeasti ja pääsen testaamaan :) Niin, ja jumppavinkeistä kiitokset Haltialle ja Bartsulle!

Kauniskuu: Suosittelen lämpimästi, että käyt jossain keskustelemassa, jos fiilikset on alakuloisia ja kiukkuisia. Mulle toi helpotusta jo yksikin keskustelu ja ensi viikolla maanantaina pääsen "jatkohoitoon" psykologin juttusille. Hän olisi tehnyt jopa kotikäynnin, mutta päätin kuitenkin, että menen itse vauvan kanssa paikanpäälle, niin onpahan syy lähteä kotiympyröistä liikkeelle. Tuo psykologi kuulosti tosi ystävälliseltä ja kiinnostuneelta auttamaan jo puhelinkeskustelussa, joten ootan innolla jatkoa. Ja kovin oli lohdullista kuulla, että monet tuoreet äidit painivat näitten samojen fiilisten kanssa. Minäkään en koe välttämättä olevani erityisen väsynyt, muutoin vaan on olo, ettei palikat oo nupissa ihan kohillaan. Eikä tietty helpota yhtään se, että välillä päivät on sellaisia, että vaikka mitä tekisi, pimu vain kitisee, kiukkuaa ja vaikuttaa huonotuuliselta, jolloinka ittensä tuntee tosi epäonnistuneeksi... :( Liekö sit ne hormonit taas kaiken takana vaiko ihan masennusta, tiedäpä häntä. Tuntuu kuiteskin ajatuksena hyvälle kuulla ammattilaisen näkemys, mikä ihme mieltäni riivaa :p

Noh, onneksi pimu väläyttelee ihania hymyjä aina silloin tällöin ja vaikuttaa muutoinkin hiljalleen kiinnostuvan enemmän ja enemmän iskästä ja äiskästä. Ja eihän tuolle voi olla pitkään kiukuissaan, vaikka kuinka ahistaisi, kun hän katselee suurilla silmillään, että mitäs äiti siinä tiuskahtelee... Niin ihmeellisiä nämä pienet ihmiset!

Anselmiina

Elikäs pe 15.1 menin rutiini yliaikakäynnile naikkarille. Lääkärintutkimuksessa selvisi,että lapsivettä on tosi vähän. Siitä sitten samantien synnytyssaliin ja käynnistykseen. Klo 13.00 siis puhkaistiin kalvot ja annettiin suoneen lääkettä jolla saada suppareita aikaiseksi. klo 15.30 alkoi tulla napakoita suppareita, niin että mäkin jopa tajusin ne. :LOL: Istuskelin vaan kiikkutuolissa ja lueskelin kirjaa. :) Seuraavaksi otin lämpötyynyn selkään se auttoi jumalattomiin selkäsupistuksiin. n. 22.00 olin vasta 5 cm auki ja tuntui ihan loputtomalle joka homma. annettiin epiduraali jotta saataisiin jotain vauhtia hommaan. n.23.30 olinkin sitten jo 8 cm auki ja 00.30 täysin auki. Vauva ei meinannut millään laskeutua, joten käppäilin yms jotta päätäisiin ponnistusvaiheeseen. n.02.10 alkoi aktiivinen ponnistus joka kesti 36min. Vauva ei meinannut millään mahtuu tulee, vaikka oli noin kirppu. Jouduttiin hiukka leikkelee. Tyttö syntyi 02.46 sinisenä ja hengitti todella huonosti. Vietiin samantien valvontaosastolle. Hänellä oli keuhkot yms täynnä limaa yms ja samalla saatiin hengitys toimimaan suht hyvin. Ekana päivänä tyttö oli hengityslaitteessa 12h ja alkoi viiden päivän antibioottikuuri koska oireet viittasi siihen, että hänellä on bakteeriepäily. su-ti aamuun asti hän oli niin kärttyinen ja ei suostunut syömään mitään. ajoittain jopa oksensi pois kaiken. ma-iltana sitten alkoi tapahtuu hiljaittain muutosta ja tyttö söi kerralla 95ml maitoa. =) Ti aamuna sain tytön sitten osastolle ja tutustuttiin paremmin toisiimme. Tyttö söi sikana maitoa ja meitsi toimi kunnon lyspsykoneena. Imetys sujuu pikkuhiljaa paremmin. Tyttö on niin kärsimätön ettei millään jaksa odotella maidontuloa. Mut eiköhän se tästä. Eilen tosiaan päästiin sitten kotiinn kun tulehdusarvot olivat laskeneet. JEE!!
Mulle synnytys oli helppo ja suht kivuton kokemus. Ainut mistä en tykkää niin oli ponnistuvaihe. ARGH. Tuntui että se kestää iäisyyden.
Ollaan pysytty hyvin ruokarytmissä. Yöllä herätään kahdesti syömään. Kumpa tää jatkuisi näin....

MILLIS onnea onnea onnea!!!

HALTIA Juu! Pitkä jätkä teillä :)

PANTSU toi on totta.. mulla sama monesti että ku neiti nukkus kerranki nii mä pyörin.. sitte monesti mietin että kohtahan se herää jne :) Ja vaikka sais nukuttua niin onkin "väsyneempi".. hassua.
Onnea nimijuhlaan ja tsemppiä järjestelypuuhiin :)!

ANSELMIINA Teilläkin "kiukutaan".. tai siis kun välillä miettii et olis ees kiukkua mutta kun oikeesti ei osaa auttaa eikä tiedä mikä vialla :( siinäpä se onkin. Tuntuu pahalle ku itketään ja kitistään ja ei auta syli, ei ruoka ei mikään.. Tulee oikeesti sellanen olo että mitä MÄ oon tehny väärin ..tai teen?? Miks mä en osaa enkä "ymmärrä" lastani :(.. Sitte yksikin hymy palkitsee.. Joskus tuntuu että sekunnissa naama hymyssä ja seuraavaksi itkussa.. eli kaipa se jonneki koskee..??
Ja koko sun teksti on niinku mun omasta suusta :( Voih.. ite mietin että kaikki aina sanoo, et nauti nyt kun vauva-aika on niin lyhyt.. Ja mä vaan itken ja masistelen.. Mut eipä väkisinkään saa mitään euforiaa itelleen pumpattua. Mun kuvitelmat vaaleanpunaisesta äitiydestä ja vauva-arjesta on ajettu moneen kertaan romukoppaan..
Harmittaa ku hetket miehen kanssaki kutistuneet minimiin.. etenki intiimit hetket, jotka ennen oli henki ja elämä.. Ei vaan ole virtaa/haluja eikä "aikaa".. kaikki menee siihen että yritetään saada itkuinen lapsi olemaan tyytyväinen.. :( ..

Tänään ihan kamala pv pitkästä aikaa.. Itkee mahaa (?) paljon, ei maistu ruoka (!!) eikä hyvä missään.. Nukkuu tai siis näkee että nukuttaa ihan törkeesti ,mutta ei nukahda tai ei anna unelle periks, mutta valveillakaan ei jaksais juuri olla :(.. Toi syömisen vähyys ihmetyttää eniten. Almiron maistuu, ei siinä mitään, siinä ei syytä. Välillä tissilakkoa ja muutama pv mahavaivat tuntu et helpotti ku pumppasin maidon ja syötettiin pullosta. Eilen sitten imi taas rintaa ja tuntu etta taas paheni itkuisuus. Onko sittenki syytä jossain maidon herumisessa tms.?

Huhhuuuhhh... Ihanaa viikonloppua teille kaikille.
Kauniskuu ja lapsi sylissä jo 12h....

Meillä nukuttu jo kolmas yö hyvin = nukkumaan n23.30 syödään kolmen ja neljän välillä, syödään seitsemältä ja herätään 9 ja 10 välillä. Olo on kuin uus !! unta kun saa edes kolmen neljän tunnin pätkän niin ihan eri kuin se tunnin pätkä. Mulla kyllä myös toi sama homma kuin pantsulla ja kauniskuulla, että kun vauva nukkuu, ei aina saa nukutuksi heti, ja sitten alan harmitella, että kohta se jo herää, ja en saa sitäkään vähää nukuttua.

milliksellä ollut monivaiheinen rankan kuuloinen synnytyskokemus - ihanaa, että kaikki hyvin nyt, ja saatte totutella vauva-arkeen kotona. :heart:

Kauniskuu, Hyvin samanlaisia ajatuksia on mullakin. Etenkin tuo, että harmittaa kahdenkeskisen ajan vähyys miehen kanssa. Ei paljon ehditä seksiä harrastaa, ja niin tyypillistä, että sitten kun poika nukkuis, niin ei vaan ite jaksa sitten virittäytyä tunnelmaan, kun tietää, että kohta se herää, ja että tämä voi olla sitten koko yön pisin mahdollinen nukkumisaika. Hieman mun omaa oloa helpottaa, että mies on niin hirveän ymmärtäväinen. Koko raskauden ja synnytyksen jälkeisen ajan ja nytkin mies sanoo aina, että mennään niinkuin musta tuntuu, ja hän itse ei koskaan painosta. No ei se silti haluja poista, että molempien tekis mieli, mutta minkäs teet. KAI tämä jossain vaiheessa helpottaa, ja omaa ja miehen kanssa yhteistä aikaa taas on. Nyt ollaan alettu sitten viikonloppuisin miehenkin ollessa kotona ottaa sitä yhteistä aikaa pojan päiväunien aikaan. Niin soisko teidän tytön itkuisuuden takana tosiaan olla, että rinnasta maito tulee hitaammin, tai tosiaan herumisessa tms. Oletko ollut nyt sillä maidottomalla dietillä?

PantisToivottavasti nimijuhlat menee hyvin! Meillä samoin on 30 pv ristiäiset ja en ole pannut vielä tikkua ristiin niiden eteen. No tädit onneksi leipoo jotain, ja ajattelin pyytää joku päivä siskon siivousavuksi. En minäkään tiedä vielä mitä laitan päälle tms. Ne juhlat on kyllä hyvin pienet, ja saa mennä omalla painollaan.

Meillä tuntuu pojan masuvaivat hieman helpottaneet (koputan puuta). Annan kyllä Cuplatonta jokaisen imetyksen yhteydessä suoraan suuhun. Yhden päivän koitin, etten anna, ja mun mielestä vauva oli tosi huonovointinen silloin, joten uskon, että se meillä auttaa. poika jaksaa nykyään seurustella pidempään iloisena, ja varsinkin hoitopöydällä kun saa ottaa ilmakylpyjä poika on yhtä aurinkoa. Siitä tulee kyllä hyvä mieli, kun poika naureskelee äidille ja isälle. Kovasti olen nyt laulanut ja leikkinyt vauvan kanssa, ja siitä poika näyttää tykkäävän. On tosi mukava kun vauva on jo vähän isompi ja osallistuu päivän toimiin enemmän. Mä kyllä kuullostan varmaan ihan höperöltä, kun juttelen vauvalle ummet ja lammet kokoajan. Myös musiikkia kuunnellaan paljon, ja tanssin vauva sylissä musiikin tahdissa, se on hauskaa ja myös hyvää liikuntaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille :wave:

Haltia ja pulu-veikko huomenna 8vk

Voi saakeli, imetysdementiaa. Jo toistamiseen poltin pojan tutit kattilan pohjaan, no nyt salamana uusia hakemaan ennen kuin poika herää ja ollaan pulassa ilman niitä. :kieh: piikin unohtua tänne koneelle.

Pakko oli tulla tänne purkamaan vielä, kun iski ihan masennus taas. Mies suunnittelee keväälle kavereittensa kanssa ulkomaan reissua. Aluks meinas, et mä voin vauvan kans tulla mukaan, no en haluu. No se menee siis yksin, ja ei siinä periaattees mitään, mäkin saisin tehdä jotain yksin - mutta miten se onnistuis? No nyt vaan ahdistaa, kun mulla ei oo mitään kivaa tiedossa, mies on innoissaan reissustaan, ja ihan syystä, tulee varmasti kivaa, eikä se periaatteessa mua haittaa saa sillä olla hauskaa, en mä halua sitä kieltää, mutta siitä tulee masis olo, kun mulla ei tapahdu mitään. Ja olis kivaa tehdä jotain yhdessä, eikä yksin. No vauva on ihana tietysti, mutta ei oo reissua tiedossa, ei oo arjessa yhtään mitään erikoista ei oo mitään hemmotteluja, mitä mä odotan, millä mä saisin itselleni jotain kivaa tekemistä ja aktiviteettia. Oikeasti kyllä tarvii nyt keksiä jotain, tai tämä kaikki menee lopulta ihan hulluksi. Mä vaan kaipaan sitä jotain itsellenikin, tai voisi olla tekemistä vauvankin kanssa, mutta mitä vaan selaista joka poikkeaisi tästä kotona hiiviskelystä. Jotain kivaa. Plääh, on tämä mieli niin kummallinen, ei sille voi mitään, että poukkoilee mielialat ihan onnesta masennukseen. Nyt on ihan apaattinen olo taas eikä vauvakaan tunnu tyytyväiselle, tuntuu, että täällä mä olen kotona kaiket päivät, mutt tekee kaikkea hauskaa :ashamed:

Mullakin noi mielialat vaihtelee kyllä laidasta laitaan. Itku tulee mitä kummallisemmasta syystä. Eilenkin alkoi jokseenkin ärsyttää kun heti alettiin väittää ettei muka lapsivesi voi loppua. Että oonko muka jättänyt huomaamatta että olisi lorahtanut kotona johki. Olin ihan itkukurkussa. :'( Sairaalassakin tuli itkettyä lähes joka ilta, kun mies lähti kotiin ja mä jäin sinne. Ei saatu perhehuonetta kun jouduttiin olla sellaisessa kerroksessa jossa ns. enempi katsottiin perään.

Täällä vauvaa nukkuu hyvin ja rytmissä pysytään. Toivottavasti tässä pysytäänkin. =) Yöllä herätään ekalle syönnille n.01.00 aikaan ja toiselle n05.00 aikaan. Muuten nukkuukin kolmen tunnin pätkiä kiltisti omassa sängyssä. Päivällä on n. 11-13 hereillä ja illalla 19-22.
Noh nukkuminen sujuu ja rytmitys, mutta imetys ei sitten millään. Naikkarilla sanottiin että vaatiin paljon treeniä ja kärsivällisyyttä. Toki asiaan varmasti vaikuttaa se, että neiti oli valvontaosastolla kauan ja opetettiin siellä pullolle. Eilen sain jopa kaksi kertaa imemään tissille. Osaa kyllä tekniikat sun muut mutta on niin malttamaton ettei malta imeä. Mä en kyllä jotenkin jaksa stressaa koko asiasta. Jos ei lähde sujuu niin ei sitten lähde. Mä sitten lypsän tässä jonkin aikaa. Ei kai sitä sen huonompi äiti oo vaikka ei saakaan imetyskokemuksia kauheasti.

millis ja liinu 1 vko

HALTIA ja KAUNISKUU: Mulla myös sama tuon nukkumisen kanssa...pyörin ja sit mietin, että kohta herää. Päivisin en siksi viitti enää nukkua ollenkaan, kun neiti ottaa niin lyhyitä unia, että en ite kerkiä nukahtamaan ollenkaan. Läheisyys miehen kans myös täällä ollut vähissä. Yhtenä iltana, kun neiti nukahti aivan kanttuvei tissille niin käytettiin tilaisuutta hyväksemme niin eikös tuo herännyt kuin pikku tikanpoika kesken kaiken...ja mä olin varma, että on niin sikeässä unessa, että nukkuu monta tuntia.

MILLIS: Mähän käytin alussa useamman viikon rintakumia, kun neidin imuote oli ihan hanurista. Siitä sit onneksi pääsin eroon. Ei kande imetyksestä ylimääräistä stressiä ottaa. Alkuhässäkkä kotona on muutenkin aikas kuluttavaa.

Meillä lähti mies laivareissulle...Tuli ihan marttyyriolo, että mee sä vaan ja mä jään tänne enkä ees ulos pääse..No en viittinyt kuitenkaan miehelle mököttää ihan turhasta, kun oma mieli vaan temppuilee. Onneksi mulle tulee huomenna tänne "seuraneiti" niin ei tarvi ihan kahden vauvan kans olla ja pääsen koiraakin lenkkeilyttämään paremmin, kun vaan lähipuskaan.
Mä olen suunnitellut lähteväni maaliskuun alussa kattomaan Lauri Tähkää ja elonkerjuuta sekä sit dbtl:ään heinäkuun lopulla kaverini kans. Turussa ollaan sit yökin..Miehen kans mennään sit huhtikuun lopulla kaveripariskunnan kera teatteriin.

Nyt kuuluu kutsuhuuto
Bartsu

Mä itse asiassa kävin ostaa aamupäivällä rintakumit ja niillä se imetys sitten luonnistui ja neiti malttoi imeä rauhassa. Mulla on noi nänninpäät niin matalalla, luulen että ei saanut senvuoksi mitään aikaiseksi.

millis1981 Onnea tytöstä :heart: kovin kurja alku teilläkin oli, samoin meillä. Mutta helpompi meillä oli huomattavasti kuin teillä. Mullahan kans synnytys käynnistettiin lapsiveden vähyyden vuoksi ja tosi asia on että lapsivesi uudistuu parin tunnin välein mutta loppua kohden voi käydä niin että elimistö ei tuota enää lapsivettä siksi sitä voi olla vähän. Ei se sieltä mihinkään lorahtele ilman että sitä huomaisi. Näin mulla synnytyslääläri sanoi. Eipä täälläkään päin imetys oli sujunut oikeastaan ollenkaan. Vauva ei osaa imeä ilman rintakumia ja eikä syö itseään kylläiseksi. Monta viikkoa ole jo pääsääntöisesti antanut korviketta, maitoa olen pumpannut sen minkä jaksan. Neuvolasta sain ohjeen lopettaa imetys jos se on liian vaivalloista/stressaavaa yms. Ei ole mikään hyvän äitiydenmittari kauanko imettää.

haltia Tuttu tunne, meilläkin mies suunnittelee kesäksi vaikka mitä reissuja itselleen. Toki saan itse mennä mihinkä tykkään ja hän jää siksi aikaa vauvan kans kotiin mutta haluaisin myös yhteisiä reissuja. Onhan se tietty eri asia kun vauva on mukana ja tuskin silloin kumpikaan rentoutuu

Hilma Hauska sattuma jälleen, meillä on sama ristiäispäivä kuin teilläkin!!!!! No johan oli sama punktiopäivä ja samassa paikassa, samana päivänä synnytettiin ja nyt samana päivänä kastetaan =)

mielimaassa aiheesta kävin eilen terkalla lopputarkastuksessa. Teki mieliala kyselyn (siis tehdään kaikille) pisteet olivat kuulemma hieman liian korkeat joten saan varata psykiatriselle sairaanhoitajalle ajan jossa kartotetaan tätä mun väsymystä. Tosin sain kilpirauhas ja sokeriarvokokeisiin labraan ajan, voi selittyä silläkin jos ne ovat pielessä. No toivottavasti alkaisi syy selviämään. Sanoin että olen masentunut tähän mun väsymykseen ja jaksamattomuuteen enkä muuhun

Niin ja Cuplatonista Meillä tää neuvolassa ei suositella cuplatonia ollenkaan mahavaivoihin. Terkka selvensi hyvin kuinka cuplaton ja dysflatyl eroaa toisistaan. Jos lasiin kaataa fairia ja vettä päälle niin tulee paljon kuplia. Kun päälle kaataa cuplatonia ja rikkoo kuplia pienemmäksi niin on sadoittain lisää kuplia mutta kun päälle kaataa disflatyliä joka hajoittaa kuplat niin kuplia ei juurikaan enää ole. Eli vissi ero näissä valmisteissa joten cuplatoni ei poista näitä kuplia vauvan mahasta vaan lisää niitä tosin kuin disflatyl joka hajoittaa kuplat pois.

Imetyksestä myös meillähän imetys on takunnut alusta asti, rintakumilla on syönyt alusta asti ja nyt maito ei ole riittänyt aikoihin. Syö pullosta huomattavasti enemmän kuin rinnasta. Eron huomaa heti imetyksen / pullottelun jälkeen. Nukkuu paremmin eikä krätise kun on pullosta saanut mahansa täyteen. Terkka sanoikin hyvin kun valitin että on pahamieli kun en jaksa panostaa imetykseen enää niin paljoa ja jonkun verran pumppaan mutta sekin vähentynyt että jos imetys/imetys tuntuu vaivalloiselta/ takkuselta yms niin kannattaa lopettaa. Ei ole mikään hyvän äitiydenmittari kauanko imettää, sanoi myös että myös paljon ns. huonoja äitejä vaikka imettävät ja paljon hyviä joiden vauvat saavat pullosta ruokansa. Vauva on kuulemma saanut jo tarvitsemansa vasta-aineet äidinmaidosta ensimmäisten viikkojen aikana.

tälläistä tänne tänään =)

Tiinuli81 ja tyttö 5viikoa ja 3 päivää

Millis: hyvä, että sait rintakumista avun :)

Haltia: Mä kans kuuntelen vauvan kans paljon musiikkia, tanssitaan. laulellaan ja luetaan kirjoja :) Liitin jo neidin satusiivet kirjakerhoon mistä tuli kangaskirja mitä on ihmetelty.

bartsu

pikaisesti tota marttyyriasiaa..
joo, niin totta!!! meilläki mies aina ehdottaa et sano vaan jos haluat mennä, ja käy omilla menoilla.. mut tuntuu ettei jaksa /huvita.. ja sit kuitenki "ärsyttää"silloin ku jos mies menee harrastuksiin tai saunailtoihin tms :) vaik ei todellakaa niitä vastaa oo mitä ja mies "liianki"hyvin apuna jne, mut silti tulee sellane olo etta "joooo--mee sä vaan--helppoha sun on---ja aina sä pääset minne vaa ja mun on jäätävä arkeen.. " Noo niinku nytki, meni tupareihin.. ja todellakaa harvoin käy missää riennoissaan ja silti mä synkkänä tönötän kämpillä ..
Ja siis kun se ei todellakaa vähennä äidin tärkeyttä tai tee huonoa äitiä tai itsekästä tai jätä lasta arvottomaks vaikka kävis oikeesti jossain!! Siis muutaki ku lähikaupassa.
ollaankoha me naiset aina vähä hassuja ;) Sovitaanko et kaikki ottaa kuukauden sisällä illan itselleen :)!!?

kauniskuu

ps- Ihan mielenkiinnosta :).. vieläkö vauvojen silmät on siniset vai alkaako eri väri löytymään?

TIINULI "en jaksa panostaa imetykseen enää niin paljoa ja jonkun verran pumppaan mutta sekin vähentynyt että jos imetys/imetys tuntuu vaivalloiselta/ takkuselta yms niin kannattaa lopettaa." -->
Älä sure!! Oikeesti! On tärkeempää kaikille että voi päivisin tehdä ja nauttia olemisesta vauvan kanssa, eikä pelkästään keskittyä siihen ruokailuun. Kuule, ihan sama juttu täälläkin ollut ja on :) Energiaa kulu miljoonasti tuohon ruokailun ympärille. Ite koen kaiken sen jälkeen, että hyvä mieli lapsella ja vanhemmilla on paljon tärkeempää ku pelkkä pakkomielle imetyksestä. Mullaki oli tosi iso masis ja suru ja huonommuuden tunne asiasta, pikkuhiljaa helpottaa. Kun vertaa sitä, että itketään ja tapellaan tissillä ja rytmit on sekasin jne, niin ihan hyvillä mielin annan pulloa :)
Halit!!

Millikselle kovasti onnea! Vaikea alku teilläkin, hyvä että kaikki hyvin nyt.

Mä varmaan eroan teistä kaikista kovasti koska en pode oikeastaan mistään huonoa omaatuntoa. Olen vienyt vauvaa äidilleni että pääsen ostoksille ja muuten ystäviä tapaamaan. Eräs ystäväni oli heti synnytyksestä seuraavalla viikolla risteilyllä, sitä en kyllä tekis. Taisin tänään ekan kerran siivota vauvan tulon jälkeen enkä ole ruokaakaan tehnyt kauhean ahkerasti... kotityöt siis kaikki miehen harteilla. Eli huono vaimo.

Hyvä bartsu että kerroit tuosta kirpparista, meille kun ei jaeta tänne korpeen kaupungin uutista mistä yleensä sen nään. Oon muutes ostanu melkein kaikki vaatteet ja tavarat sieltä.

Meillä vauva on nukkunu piiiitkiä päiväunia kylmässä tuulikaapissa pakkasten ajan.

Mitä perusvoidetta käytätte vauvalla, meillä pojan kasvot on ihan korput. Mikään rasvaaminen ei auta.

Nyt ihan viime päivinä oon huomannut että vauvan silmien väri on tummunut kovasti, sinertää kyllä mutta ihan tumman siniset on.

Mä käytin kans rintakumia ekat viikot. Se niissä oli inhottavaa kun täyttyivät maidolla ja sitten valskasi kaikki omille rinnuksille.

HILMA Höpö höpö, sä et todellakaa oo huono vaimo!! Nimenomaan tuo on iha tervettä ja ite kenenki pitäs toimia noin :)!! Meilläki mies varmaa tekis, mut ite "nautin" kotihommista, koen että ite osaa rentoutua kierolla tavalla niitä tehdessä.. siis sillo ku mies sit "hoitaa" lasta. Yksin jos oon niin ihan pakko jättää hommat vähemmälle. Ja enpä mä koskaa oo ollu mikään pilkun viilaaja noissa hommissa. Ainoa että likaista ei saa olla, sotkusta tilanteen mukaan :)

Hyvä idea. sovitan, että kuukauden sisään vähintään yksi oma ilta. Onha se kaikkien kannaltahyvä, että äitikin vähän tuulettuu. Jotenkin sitä on vaan helppoa olla marttyyri ja loppujen lopuksi siitä ei hyödy kukaan, jos mies lähtee kerrankin jonnekin yksin, niin menköön sitten hyvällä omalla tunnolla. Kai tätä marttyyriutta korostaa tämä hurja talvi, kun liikkuminen vauvankin kanssa on niin hankalaa, ja välillä mahdotonta. tuntuu, että arkenakin on ihan loukussa täällä. Helpottavaa kyllä kuulla, että muilla ama ongelma.

niin ja siivous, mä myös nautin esim pyykin pesusta, leipomisesta jne, enkä ole pedantti, meillä mies siivoaa hikihatussa jos tulee vieraita, mua ei häiritse villakoirayt tai tiskivuoret, vaikka oliskin vieraita tulossa, miestä häiritsee =)

mun äiti osti vauvan sitteriin tollaisen leikkikaaren, eka lelu millä poika leikki!!

mä ajattelin nyt kans opettaa vauvan myös pullolle, on se oma lähteminenhelpompaa. yöt on ennyt hyvin edelleen, saa nähdä miten nyt kun oltiin äivä reissussa mummon luona ja kaikki haluaa vauvaa syliin, ja pyytää hymyilemään yms. meneeköhän rytmi nyt sekaisin.

ainii.. tosta kuolasta.. Käyti tänää kamun luona, sen muksu kuolannu tolkuttomasti just n. vajaa 3kk lähtien ja määrä vaan lisii, nyt 6kk, eikä mitää hampaita ole tod. vielä tulossa. Joten niinku joku sanoikin, kuuluu ihan ikään :)

HALTIA mietittii sitteriä..mut ei ostettu vieläkää.. Oliskohan se oikeesti hyvä sijoitus..? Vaakataso tympii neitiä. Leikkis mielellää, tarttuis leluihin jne. mut mieluiten vähän istuvassa asennossa. Kamala punku istualleen jos puoli-istuvassa asennossa. Lattialle ko pistää niin "istuu" jos iskee jonku tuen ympärille.. Maha varmaan tukee mukavasti ;) Ei varmaa sais.. mutta lasten erik-lääkäri sano, et jos lapsen kehitys sallii valmiuden ja ite mielellään istuu, niin on ihan ok vaikka välillä "istuttaa" lasta.

Kauniskuu Meillä sitteri ollut syntymästä lähtien käytössä. Aivan aavistus ollaan selkänojaa nostettu, olisko 30asteen kulmassa, tyttö nukkuu päikkärit siinä todella hyvin kun sitteri keinuu hyvin kun jalalla keikuttaa. Meillä myös lelukaari valmiina mutta ei olla vielä laitettu kun neiti ei ole vielä leluista kiinnostunut.

Hilma78 meillä käytössä ainun kosteusvoide, sinkkivoide ja liberon hoitoöljy. Tuota kosteuvoidetta ja hoitoöljyä olen kasvoissa käyttänyt. Etkä ole huono vaimo todellakaan :attn:

-Tiinuli-

Yhteistyössä