Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Hyvää lauantaita

Kaunis ilma ulkona mutta kun katsoo mittaria ihanuus on kaukana. Onneks on ainakin hetkeks luvattu helpotusta pakkasiin.

Kiva kuulla että muutamat olette keksineet ratkaisuja vauvan vatsavaivoista johtuviin ongelmiin.
Meillä ongelmat ei ole äitynyt kovin pahoiksi, satunnaisia iltoja/öitä lukuunottamatta. Meillä edelleen mennään puolen yön aikaan unille ja ennen sitä tulee pienet itkut että tarvii kanniskella mutta sitten kun nukahtaa, syömisiä lukuun ottamatta, nukkuu reippaasti kymmeneen aamulla, on ollut aamuja kun herää puolen päivän jälkeenkin.
Päiväunet on meillä ongelmallisempia kun yöt, ei meinaa millään nukkua kunnolla pieniä torkkuja ottaa sylissä mutta kun laskee sänkyyn niin korkeintaan 2min ja on tikkana ylhäällä. Toivottavasti asia korjaantuu kun päästään kiesittelemään ja saa nukkua ulkona.

Tiinulille toivon kovasti omaan oloon helpotusta.

Pojalle on tullut ihan kamalasti niitä hormooni näppyjä (kai?), kasvot ja päänahka kauttaaltaan punaista "aknea" täynnä. Toivottavasti helpottaa ristiäisiin mennessä.

Mun pitäis alkaa tapetoimaan pojan huonetta mies vaan tuntuu viipyvän asioillaan... Yksin kun ei saa aikaan yhtään mitään.

Mukavaa viikonlopun jatkoa
H

Pantis Joo mäkin olen käsittänyt, että maitoallergia voi ilmetä pelkkänä refluksina. Lääkäri ilmeisesti oli sitä mieltä, että näiden oireiden perusteella ei olis maitoallergiaa, kun refluksikaan ei mitenkään erityisen pahaa, vaan ilmeisesti normaalin rajoissa. Sanoi kuitenkin just, että maidotonta diettiä voi koittaa, jos oireet pahenee.

Me tultiin juuri pitkältä reissulta häistä 300km päästä. Poika nukkui mennen tullen koko matkan. Nukkuu edelleen kopassa tyytyväisenä, joten en herätä. Häissä poika oli melkein hääpariakin kuvatumpi. Vauva oli ainoa lapsi ja sai kyllä suunnatonta ihailua osakseen, eikä me paljon ehditty miehen kanssa vauvaa pitääkään :) Kivaa oli ja yllätys oli suuri kun hotellislla vauva seurusteli 23-01.30 ja nukahti ja heräsi viideltä syömään ja sitten 8 syömään. Olo on siis aivan kuin uusi.

Syöttövälit on nyt pidentynyt 3-5 tuntisiksi jopa. Tuntuis että se saattaa pojan masuvaivoja helpottaa, mutta nyt musta tuntui, ettei vauva tullut täyteen toisen rinnan maidolla. Pelottaa, että maidontuotanto alkaa hiipua näin pitkillä syöttöväleillä. Miten pitkiä syöttövälejä teillä yleensä on?

Nyt kopasta kuuluu ininää, täytyy mennä katsomaan vauvaa. Mukavaa alkavaa viikkoa.

haltia: Tosi kiva, että häät sujuivat hienosti. Mukavan kuuloisia unipätkiä teillä! :) Hyvä, että oot saanut nyt levättyä paremmin.

Meillä taas luultavasti meneillään joku tiheän imun kausi. Poika ei ole kahteen päivään nukkunut kuin max. 1h päikkäreitä, minkä jälkeen on taas tissitelty. Hieman rasittavaa, kun oma aika on jäänyt vähän vähiin. Poika on seurustellut välillä parikin tuntia putkeen. Se taas on johtanut iltaisin yliväsymykseen, mutta onneksi on suht ajoissa kuitenkin nukahtanut (n. klo 21-22). Sitten onkin yöllä unta riittänyt pitkissä pätkissä (3-4 h) ja rinnat on olleet ihan räjähtämäisillään.

Poika tosiaan viihtyy kivasti hereillä. Mun äiti antoi sellaisen kankaisen pehmokirjan, jossa on mustavalkoisia eläinten kuvia. Sitä poika tykkää katsella monta kertaa päivässä. Lisäksi tykkää, kun hänelle lauletaan. :) Kovasti yrittää jo kannatella päätän makuulla. Sylissä se sujuu jo melko hyvin. Makuulla tosin hermostuu herkästi kun olisi kova hinku liikeelle, muttei vielä taidot riitä.

Tänään käytiin ekaa kertaa vaunujen kanssa kaupungilla. Mentiin bussilla ja hyvin sujui. Onneksi on matalalattiabusseja noilla meidän linjoilla. Ihanaa, kun säät lauhtuivat! :) Täytyy ottaa ilo irti!

-Pantsu ja pikku-ukko tasan 6 vkoa

HALTIA: Meillä on neiti koko ajan syönyt vain yhden rinnan kerrallaan. Joskus harvoin innostuu syömään molemmat. Päivisin syöttövälit on meillä 2-3 h ja öisin 3-7h. Hienoa, kun olette saaneet levättyä.

PANTSU: Meillä menee useimmat päivät noin, että max tunnin nukkuu kerrallaan. Sylissä malttaa nukkua kauemmin, mutta sängyssä jostain syystä useimmiten herää nopeaan. Mutta olen ihan tyytyväinen, kun yöt on menneet niin hyvin. Joskus kyllä noilla lyhkäsillä päikkäreillä tulee tuo yliväsymys sitten illalla...

Täällä edelleen yöt on sujuneet hyvin. Vauva nukkuu yleensä yhden 5-7 h pätkän ja sit on noita 3 tunnin syöttövälejä loput. Joskus syö 2 tunninkin välein päivällä.
Huomenna alkaa meillä äiti-vauva jooga =) Saas nähdä mitä neiti meinaa.
Keskiviikkona olis sit neuvola ja Rota-rokotus ilmeisestikin saadaan.

PNEUMOKOKKIROKOTETUTKIMUS: Ei olla osallistumassa näillä näkymin. Jos aletaan matkustelemaankin niin sit pitää selvittää onko saanut hepatiittirokotteen vai sen oikean. Menee hankalaksi...

Bartsu

Huomenta kaikille
Pika istunto.. nyt masentaa..
Meillä yöt sujunu tähän asti kuten BARTSULLA.. Mulla alkoi nyt sit sittenki ne menkat. Ilm. imetys vähentyny liiaks tai jotain.. No, tähä asti öisin edes tuli maitoa että sai imetyksellä hoitaa homman. Saattoi ihan valua pitkin rintoja nukkuessa. Viimepäivinä heruminen ollu ihan tosi tiukalla ja nyt yöimetyskää ei enää onnistunu :'( Että mua yöllä masensi.. Menkat kuulema voi vaikuttaa herumiseen voimakkaastikin. Lapsi tympiintyi täysin ku maito ei virrannu ja heräsi siis totaalisesti :(
Huoh.. mä en välil jaksa.. Muutenki lapsen iho menny kamalaksi. Oli nii upea ja kehuttu tähän saakka, nyt punaista läiskää (ei pelkää näppyä!) ja kuivuutta kauttaaltaa, lisäks taipeissa. Pelkään maitoallergiaa.. Kitinäkin palannu takasin aika radikaalina.
Ahdistaa nää 24 h yksinäiset päivät lapsen kanssa.. Onneks ke on jälkitarkastus.pitää puhua siellä.. :(
Joo... anteeks omanapamasistelu.
Parempaa päivää kaikille :heart:
Kauniskuu

KAUNISKUU: :hug: Kyllähän menkat voi muutenkin alkaa, vaikka imettäiskin. Onneksi pääset lääkäriin keskiviikkona. On varmaan rankkaa olla noin paljon yksin vauvelin kanssa. Meillä mies on lähdössä parin viikon päästä laivalle ja olen jo pelännyt pelkästään sitä yhden vuorokauden kaksin oloa vauvelin kanssa...lähinnä kuin hoidan koiran ulkoilut ym. jos huono keli. Olen kyllä jo pyytänyt itselleni seuraa siksi ajaksi. En nyt oikein osaa mitään fiksua sanoa lohdutukseksi.

Onko muuten muiden vauvoilla päässä karstaa? Meillä on nyt ollut jonkun aikaa ja tuntuu kutittavan vauvaa aika lailla. Se on vielä tuossa ottikossa missä vähiten tukkaa ja vauva raapii sen yön aikana aina naarmuille. Oonkin nyt pitänyt sukkia hällä käsissä öisin, mutta viime yöksi unohtu laittaa ja nyt päänahka ihan veriviiruilla....öljytä koitin eka, mut huomasin, että perusvoide ehkä on parempaa.

Kai sitä vois vähäksi aikaa mennä vielä nukkumaan, kun kerta voi.

Bartsu

Kauniskuu: Voi että! Toivottavasti heruminen on vähentynyt vain menkkojen ajaksi. Jos vaan jaksat, niin koeta sitkeästi imettää. Myös ihokontaktissa oleminen voi lisätä herumista, joten vauva vaan vaippasilteen sun masua vasten! :) Kurjaa, että iho on mennyt huonoon kuntoon. Oletko ajatellut koettaa maidotonta dieettiä? Siitä on tietysti vaivaa, joten tee oman jaksamisesi rajoissa. Paljon jaksamista, ei varmasti ole helppoa olla yksi vauvan kanssa noin pitkiä aikoja. :hug: Onko sun miehellä paljonkin päivystyksiä?

Bartsu: Mä luulen, että pojulla on pikkaisen karstaa juuri tuossa otsassa kuten teilläkin. Tänään oikeastaan sen huomasin. Mäkin olen lukenut, että kosteusvoide olisi parempaa. Täytyy koettaa yöksi laittaa voidetta ja myssy päähän. Kivaa, että pääsette joogaan. :)

ON: Viime yö mentiin vain kahdella syötöllä! :eek: Poika söi kymmeneltä ja puolenyön aikaan siirryttin sänkyyn. Olin varma, että poju herää, mutta mitä vielä! Seuraavan kerran heräsi kolmen jälkeen syömään ja sitten aamulla seitsemältä. Vau, kunpa tämä jatkuisi! b=)d Nyt on tänään päivälläkin nukkunut taas pidempiä pätkiä. Taisi olla tiheän imun kausi, kun pari päivää herra viihtyi niin hyvin rinnalla. ;)

Poju alkaa heräillä liinassa, taitaa olla nälkä!

-Pantsu ja pikku-ukko

en mä varmaa ala maidottomalle koska lekurin mukaan ei ole mitään syytä epäillä maitoallergiaa pelkän ihon takia... en sitte tiiä.. Ärsyttää ku kuitenki kokoajan tuntuu ettei kaikki oo ok. Siis kakassa ei vikaa eikä oksenna tms. Mut iho tollainen, kiukkuaa ja itkee niin paljon, pieree, valittaa mahaa jne. Huoh..
Tänää kävi jopa niin että tissillä iski taas raivo ja itku. Pumppasin omaa maitoa ja annoin pullosta; EI KELVANNU! Sama huuto. Sit laitoin korviketta ni söi hulluna :( En tajua.. ei järkeä?? Siis onko maku muuttunu?? Mä en syö mitää eriä kuin ennenkää :(
EN tiiä mikä täs on .. menee oma jaksaminen piippuun.. Voihan se olla et mun oma alipainoki vaikuttaa maidon tuloon vaik joittenki mukaan ei.. Onhan tätä kuitenki riittäny alussakin.. Tosin kyllähä se tarve kasvaa tietysti ja ku ei suostu imemään niin ei tulekaan enemmän.
Mies päivystää vähintää 2 vrk viikossa. Siis ei nyt hirveesti mut välillä sekin on iha "liikaa"

Ihania kuulumisia teillä!! JAksuja ja toiv.ihanat päivät jatkuu ..niin ja hyvät yötkin!! :) Tekee uuden ihmisen tosiaan :)!
Kauniskuu

KAUNISKUU voimia sinulle. Kuullostaa rankalta, enkä ihmettele, että välillä massennus hiipii. Muutenkin tämä koko homma on niin imeellistä välillä, että jo sen takia ihan sekaisin. :hug: ihmeelliseltä kuullostaa tuo, ettei rintamaito kelpaa. olisko ollut vaan sitten, ettei ollut nälkä kun yritit antaa rintamaitoa pullosta? Toivottavasti elämä helpottuu .

Nyt vauva on syönyt 2 tunnin välein, eikä ole puklaillut. On tämä kyllä ärsyttävää, että kokoaika on huoli jostain. Ensin tuntui, että mulla tulee maitoa liikaa. Sitten syöntivälit harveni, ja nyt tuntuu, että pojalla kokoajan nälkä ja tissit tyhjät kokoaika, en mä tiedä saako se tarpeeksi ruokaa, ja yritän vahdata kakkaako se tarpeeksi usein. Millähän maidontuloa sais lisättyä, pitäiskö alkaa pumppaamaan imetysten välissä..

Meillä ei ole ollut missään vaiheessa karstaa. Myssy on pojalla melkein aina päässä, ja nykyään tumput käsissä, kun raapii naamaansa ja kädet on aina ihan kylmät.

Meillä poika seuraa nykyään katseella ihan tosi hyvin. Tänään aamulla naurettiin yhdessä pitkän aikaa. Mahallaa poika ei viihdy kauaa, mutta punkee itseään kovasti käsien varaan, ja viihtyy kyllä rinnan päällä makaamassa. Selällään ollessa viuhtoo kovasti ja juttelee, ei tartu vielä leluihin, mutta nyt esimerkiksi kirjat on alkaneet kiinnostaa ja lelut, olemme nyt lukeneet paljon ja vauva seuraa hyvin mukana. Käsistä nostaessa välillä kannattaa päätä, valillä rötkähtää taakse.

PANTIS ihana yö teillä. Toivottavasti lupaava yö oli hyvän rytmin alku =)

Oletteko muuten käyneet vielä missään avoimessa päiväkodissa tai muussa ryhmässä, missä voisi tavata toisia äitejä ja lapsia? aiotteko mennä? itse tänään vähän katselin, mitä täällä olis tarjolla. vauvauintiryhmään jo jonotetaan. joku jooga tai samba tai mu sellainen äitilapsitoiminta kiinnostaisi.

Sori virheet, vauva nukkuu sylissä. nyt kylpyyn.

voimia kaikille :heart:

haltia

haltia: Voihan teilläkin olla tiheän imun kausi tuloillaan! Meillä poika oli tosiaan koko ajan rinnalla, ja välillä vaikutti nälkäiseltä, kun rinnat oli jo ihan pehmeät ja löysät. Jatka vaan sitkeästi imettämistä, kyllä se siitä helpottaa ja kohta tuskailet pinkeiden rintojen kanssa taas kuten minä. :D Jos pissaa tulle normaalisti, niin kyllä poika saa tarpeeksi maitoa. Voithan pyytää neuvolasta painokontrollia, jos kovasti huolestuttaa. :hug: Kiva, että puklailu on vähentynyt. Onko yöt rauhoittuneet?

Kauniskuu: Voisko ne menkat vaikuttaa maidon makuun niin, ettei tyttö sitä sen takia huolinut?

Meillä viuhdotaan ja sätkitään kovasti lattialla selällään. Potkut on jo aika kovia. Mahalla ollessaan haluaisi kovasti liikkeelle johonkin suuntaan, ja hermostuu, kun ei pääse. Päätä nostaa mahalla ollessa hyvin, muttei jaksa kannatella kovin pitkään. Sylissä kyllä kannattelee jo pidempiä aikoja. Lelut ei vielä kauheasti kiinnosta, eikä yritä niitä tavoitella. Kädet on vielä löytymättä, nyrkkiä kyllä syödään, kun se suuhun asti eksyy.

Tutti kelpasi tänään, kun vaunuissa pääsi itku. Muuten ollaan vähän laiskasti taas harjoiteltu tutin syöntiä. :ashamed: En viitsinyt tuon tiheän imun aikaan yrittää sitä syöttää, ettei maidon tulo häiriinny.

-Pantsu

Juu, kai tuo poika saa riittävästi ruokaa, ainakin pissaa ja kakkaa. Yötkin on ehkä hieman helpompia. Ollaan saatu nukuttua nyt parina yönä yksi n 3 tunnin pätkä, mikä on hyin ruhtinaallista. Ehkä masu on hieman paremmassa kunnossa nyt kun mulla ei maito enää niin suihkua. Vaikka tiedä nyt sitten onko se kuitenkin tiheän imun kausi menossa, ja taas tulissuihkutissit, vaikea sanoa. Ja tutin syöminen mun mielesä vähän hankaloittaa erottamaan, että koska pojalla on oikeasti nälkä. Onneksi poika on nyt lopulta oppinut tutille, on helpottanut elämää, kun on jokin keino rauhoittua muukin kuin rinta. Ja luulen, että tutin imeminen pitää mahahappoja masussa kun poika nieleskelee tuttia imiessään.

Ihanaa, kun tänään oli vain 3 astetta pakkasta, tunui lämpimältä. Tehtiin pitkä vaunuenkki, ja nyt sämpylät on kohoamassa. Eilen illalla tuli joku ihme masennuskohtaus, tuntui, että elämä on vaan kotona pyörimistä ja äitiyttä ja yksin olemista. Tajusin, että kaipaan aikuiskohtakteja enemmän ja sitä, että olen myös nainen. Miehen ja mun aika toisillemme on jäänyt ihan olemattomaksi, kun vauva tuntuu niin vaativalta. Ihanahan tuo pallero on, mutta nyt koen olevani niin terve synnytyksestä, ja imetys sujuu jo hyvin ja vauvakin kaipaa jo aktiviteettia, että täytyy alkaa miettimään miten saadaan uusia asioita mun ja vauvan arkeen.

Voimia Naiset!

Hellurei
HALTIA kuulostaa tutulle toi sun "masis"juttu.. Vaikka kuinka tätä on halunnut ja lastaan rakastaa niin eiköhän nää tunteet oo ihan "normaalia".. Vaik ei sais ajatella, niin joskus käy miestä kateeks ku se pystyy olla myös henkisesti irti lapsesta, siis jos on jossain poissa. Mä jos käyn kaupassakin yksin niin hirvee "kiire" takasin kotia. Mun pisin yksinolo on ollu tän 2kk aikana tunti hammaslääkärissä :ashamed: Eipä ihme jos joskus oikeesti nuppi kilisee..
Nii, tosta pullohommasta. En sit tiiä, ku omaa maitoa annoin niin ei kelvannu, laitoin korviketta niin söi halulla?

PANTSU joo, enpä tiedä tota makujuttua. Mä sulatin tässä tänään yhden pussin mun rintamaitoa. En oo pahemmin tissimaitoa maistellu mut nyt kokeilin lämpötilaa omalla suullani niin maku oli ihan järkky!! Siis en tiiä onko vaan mielikuva korvikkeen mausta, mut tuntu et oma maito maistuu ihan totaali kamalalle!!??? Sellanen pistävä metallin maku. En tajua.. SIt pumppasin omaa maitoa ja tuntu et haisee ihan kalalle?? Syön kyl kalaöljykapseleita..voi johtuu siitä?

Sit sattui seuraavaa: Lapsella on jonku verran tosiaan tota iho-oiretta. Mun mielestä ei oikeesti normaalia. Punaista länttiä ja pilkkua. Nyt menny yhä enempi korviketta.. No, illalla sit otin bodyn pois ja maha oli ihan tulipunainen ja kuuma!! PAhasti lehahtanu allergisen ihottuman näköinen koko maha. Olin yksin kotona ja mies käski näyttää päivystyksessä. No, lekuri sano et joo, maitoallergiaa..
:x No, ei ollu tietty mikää spesiaalitohtori mutta kuitenki olen tyytyväinen et viimein sai läheteen sit sairaalalääkärille.
Eli aloitin ite sittenki sen maidottoman dietin ja korvikkeet pois. Katotaan ny miten käy.. Auttaako ja mitä sit korvikeeksi.
VAikee o muuten moinen dietti, etenki ko ite syö hirveesti maitotuotteita, raejuustoa jne. No, tummasuklaalevy päivässä pitää painon kohdalaan :)

Sellaaasta tänne.
Kauniskuu

Kiitos tervetulotoivotuksista, mukavaa tulla mukaan keskusteluihin :wave:

Masuvaivat - valitettavan tutulta kuulostaa... Lyhyesti kerron, että meillä vyöhyketerapia toi helpotusta masuvaivoihin. Käytimme tyttöä kolme kertaa, ja jo toka kerran jälkeen havahduimme illalla, ettei tyttö huuda ja kipristele sillä tavoin niin kuin aiempina iltoina. Vyöhyketerapeutin mukaan ilmaa oli kertynyt mahaan ja mahanportti oli vielä osittain auki, joten ainakin niistä kipuilua tuli. Jos arvelee vauvan kipristelevän kovien masukipujen tiimoilta, suosittelen ehdottomasti käymään vyöhyketerapeutilla!

Haltia: Niin olen minäkin huomannut, että välillä kovasti kaipaa aikuiskontakteja, eikä aina vain vauvan kanssa olemista. Vaikka vauva on niin älyttömän toivottu ja odotettu, meinaa silti välillä matala mieli saada vallan, ja vauvan riippuvuus minusta tuntuu toisinaan hirmuisen ahdistavalta. Itte oon pyrkinyt kutsumaan ystäviä ja isovanhempia kylään, milloin vaan oon sit kokenut jaksavani seurustella. Oon myös harkinnut vauvakerhoon menemistä, kun sellainen pyörii meidän nurkilla, mutta en ymmärrä, miten sinne ilkeää mennä, jos vauva saa huutokohtauksen siellä enkä saa häntä rauhoittumaan??? Meidän tyttö on välillä just tuommoinen kiljukaula, ettei häntä saa rauhoittumaan millään, vaan rauhoittuu sitten omia aikojaan, taikka nukahtaa. Ootko Haltia jo päättänyt, meetkö vauvan kanssa mukaan johonkin ryhmään?

Meillä oli ristiäiset lauantaina. Vaikken itse tehnyt leipomisia, kun mummot uurastivat, niin olipahan tuossa kuitenkin melkoisen paljon tekemistä ja järjestelemistä, huoh. Tyttö oli hulinapäivän jälkeen ihan sekaisin, illalla ei meinannut tulla syömisestä eikä nukkumisesta mitään, kun piti vaan karjua naama punaisena. Todellakin taas sai huomata, miten tärkeitä on jonkinmoiset päivärutiinit vauvan kanssa - tästä oottekin jutelleet täällä aiemmin.

Imetyksestä: Täällä syöttövälit vaihtelee päiväsaikaan 1-3 tunnin välillä. Yöllä tyttö saattaa nukkua 3-4 tunnin unet, jonka jälestä aamuyöstä maitoa imutellaankin sitten ahkerammin parin tunnin välein. Yleensä imetän yhden rinnan kerrallaan, välillä vaihdan vaipan taikka jotakin muuta puuhastelua ja sitten toinen rinta. En sit tiiä, onko tällainen hyvä käytäntö, mutta ittestäni on tuntunut sopivalta. Niitä tiheän imun kausia ilmeisesti tulee välillä, jottei tosiaan muuta kerkeä tehä kuin imettämään =)

Onpa mainiota, kun pakkaset vihdoin suostuivat lauhtumaan :) Vaunukävelyt ovat kyllä päivän piristys. Nautiskelkaahan leppeistä talvipäivistä pikkuistenne kanssa!

Anselmiina ja pörröpää 1 kk

KAUNISKUU:yökaverin vauvalla on maitoallergia ja hän on koittanut totuttaa vauvaa johkin korvikkeeseen mikä on maidoton. Se on jotain sekoitettavaa jauhetta, mut en muista nimeä. Hänen vauva oli vaan sille irvistellyt. Muuten kyl imettää.

Kauniskuu Apteekista saa reseptillä kahta eri korviketta. toinen on almeron ja toisen nimeä en muista. Kaverilla on myös maitoallerginen vauva joten sai reseptin siihen korvikkeeseen.

haltia Meillä myös tutti ahkerassa käytössä samasta syystä. Annan heti ruokailun jälkeen joilloin ei nouse läheskään niin paljoa tavaraa kurkkuun kun imee tuttia ja samalla nieleskelee

bardolino Meillä myös tytöllä hieman karstaa otsalla muttei pahasti.

Pantalaimon Hyvältä kuulostaa tuo kaksi syöttöä yössä =)

Hilma78 Meillä myös päivänukkumisessa ongelmaa.... sylissä nukkuisi mutta heti kun laittaa sänkyyn niin herää samantein

Omia kuulumisia: Olo on jonkin verran parantunut päiväpäivältä mutten siltikään ole viellä kunnossa. Väsyn tosi herkästi ja en oikein jaksa mitään vieläkään. Synnytys oli tosi rankka joten kait siitä toipuminen kestää. Imukupilla tyttö loppujenlopuksi kiskottiin ulos, sen seurauksena alapää oli täynnä tikkejä peräaukosta emättimeen asti :ashamed: tytöllä oli pahkapäässä ja solisluu murtui siinä rytäkässä Samoin kun heti kotiin pääsyn jälkeen sain kohtu ja rintatulehduksen joihin todella vahvat antibiootit. Nyt kuitenkin kuurit jo loppu joten niiden ei pitäis enää vaikuttaa. Vauvalla on refluksi + muita vatsavaivoja ja paino alkoi oksentelun seurauksena kotona laskemaan heti sairaalasta lähdön jälkeen, sitä seurataan päivittäin neuvolasta saadulla vaa´alla. Jos on yksikin päivä että paino laskee niin lähete heti lastenpolille. Nyt tuntuu että vauva kasvaa kohisten, olen surutta antanut myös korviketta että varmasti kasvaa. Alku on ollut rankka mutta kait tästä selvitään..... Eipä ihme kun oma olo on tälläinen

Tiinuli81 ja tyttö tasan 1kk

TIINULI Tsemppiä olon kanssa.. Mulla ollu alusta asti samoja fiiliksiä.- Väsy ja itku tulee pienestäkin, usein ilman syytä. Välillä masentaa ettei jaksais ulos nenäänsä pistää.. hyvä että jaksaa ketää tavata vaikka se jos mikä sitten kuitenki piristäis.. ja sit välillä taas kaikki ok.. Sulla vielä rankka synnytys jne. Koeta tehdä vauvan kanssa olosta mahd. "helppoa".. Anna ihmeessä korviketta jne. ettei ainakaa siitä tarvii lisähuolta kantaa :hug: Eniten mua stressaa se joskus, et ärsyttää olla surullinen, masentunu ja väsyny, ku ensin on vuosia vuosia tätä toivonu ja sit tulee huono mieli ku kiukkuaa kaikesta :( Mut..eikai sille minkää voi.

Jees.. tänää yritetty mennä tissillä.. aika ressiä, meinaa itku tulla. Aamulla soittaa "oikea" lekuri siitä et mitä tehdään ja mitä syötän. Katotaa ny miten yö menee.. aika vähiin jäi syötöt ku maitoo ei tuu tai sitten neiti kieltäytyy ja tappelee tissillä :( Mies sanoi, että ihana ja hienoa että jaksat... Mä siihen että mä en todellakaa jaksa kohta :(

Kuulkaas, ostakaapa karstaan apteekista Kelualia. Pistin tukkaan kerran kylvyssä ja karsta hävis lähes täysin. En ees pitäny mitää 15 min, hieroin vaan hetken ja huuhtelin kylvyssä. Pehmentää ja irrottaa karstaa ja samalla lähtee pahin kutina. Myös kortisoni esim. perusvoiteeseen sotkettuna (miksei myös siltään) helpottaa ja etenki juuri perusvoiteesa viilentää.

Kaiken itkun ja kitinän ohessa myös jotain positiivista..Neiti katselee ja tarttuu jo hanakasti kaikkeen. Mun kaulakoru, lelut ja roikkuvat jutut..kaikki kelpaa. SUuhun menee kaikki, etenki omat nyrkit. Nauraa ja hymyilee paljon.. silloin ku ei itke...heh.. asiaa olisi paljon. Telkkaria tuijottaa..valitettavasti ;).. Seuraa muutenki pitkästä matkasta valoja ja liikettä. Masulta menny muutaman kerran selälleen. Jotku sanoo että sitteri olis must.. mut en tiiä.. ite ajattelin et lattialeikit olis kehittävämpiä?

Huomenna jälkitarkastus.. Jeejee..

Öitä!
Kauniskuu

KAUNISKUU: Kiitos karstalääkevinkistä. Alan oleen sen kans kohta jo epätoivoinen, kun tuo raapii niin paljon tuota päänahkaansa. Täytyy heti tänään käydä ostamass tuota ainetta :)
Jos vaan pääset niin käy ihmeessä välillä kääntymässä jossain ilman vauvaa. Vaikka vaan lähiprismassa käynti tekee meikäläiselle ihmeitä....Ja rahaa palaa, vaikka ei mitään olisi suunnitellut ostavansakaan. Mähän olin viime perjantaina 4 tuntia kotoa pois, kun oli työpaikan lopettajaiset ja isillä oli oikein hyvin sujunut neidin kanssa. Vaikka itsestä ensin tuntui pahalta lähteä niin se teki kuitenkin hyvää, kun näki aikuisia ihmisiä. :hug: Sun jaksamises on kuitenkin maailman tärkeintä, koska siitä riippuu myös vauvan hyvinvointi. Ne kun on tunnetilojen aistimisen mestareita. Meillä myös tuijotetaan telkkua...sitä en tiedä kuin selvästi mitäkin erottaa, mutta ollaan miehen kans naureskeltu useampaan otteeseen, kun ihan selkeästi sinne kattelee ihankuin seurais oikeasti jotain ohjelmaa.
Nyrkit meilläkin maistuu ja niillä on kiva hangata ikeniä. Sitterin leluja myös huidotaan. Meillä on sitteri käytössä ja tärinän olen huomannut rauhoittavan, jos mikään muu ei auta. Ilmeisesti vähän korvaa tavallaan auton tärinää ja hurinaa. Ja siinä jalat mennä viuhtoo ihan älyttömästi. Tosi kovaa jo potkiikin. Lattialla on kääntynyt kyljelleen, mutta ei vielä mahalleen. Ja tosi paljon mahallaan ähisee ja puhisee ja kannattelee päätä. Kauhee hinku olis ilmeisesti eteenpäin, mutta kun ei pääse.
Ja se Nalle Puh helistin missä värikkäitä ilmapalloja ja musiikkia on ihan yliveto :)

TIINULI: Mulla ainakin heitteli mielialat kotiinpääsystä noin pari kolme viikkoa ihan hurjasti. Välillä itkin tuntitolkulla ja olin ihan epätoivoisen väsynyt ja välillä yltiöpäisen onnellinen. Pikkuhiljaa ne sit tasoittui. Rankat synnytyskokemukset myös jättävät jälkensä. Itse oli pettynyt, kun sektioon mentiin vaikkakin siinä tilanteessa silloin helpottunut kun jo kolmatta päivää sairaalassa oltiin hommissa... ole itsellesi armollinen äläkä vaadi liikoja. Jätä kotityöt pois ja keskity vain vauvaan ja nuku silloin kun vauvakin. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedän..mutta auttaa.

Eilen oltiin joogassa ja kivaa oli. teki itselle hyvää ja myös vauva tykkäs. naureskeli kun äiti teki ihmeellisiä asentoja. Kerran syötin vauvan, muuten ei tarttenut sen kummemmin huoltaa. Hierontaa tehtiin vauvalle ja otettiin liikkeisiin mukaan.

Bartsu

KAUNISKUU Ihanaa, jos syy teidän ongelmiin selvisi. Vaikka maitoallergia on tietysti vähän hankala, niin helpottavaa varmasti jos ongelmat vähenee tämän myötä. Mitä se "oikea" lääkäri muuten sanoi? alkaako maidoton kuuri? Ja kyllä mustakin tuo sun kuvailema iho-ongelma kuullostaa tavallisesta poikkeavalta. Miehelläni on paha atooppinen ihottuma ja pienenä ollut maitoallergia, ja hyvin saman tyyppiseltä kuullostaa, vaikka en tiedä voiko sitä aikuisen ihoon mitenkään verrata. Mä muuten just eilen katsoin ruokien aineita sillä silmällä, että jos kokeilee maidotonta diettiä. Ainakin Reilu-paahtoleipä näytti olevan maidotonta. Kai se on lähinnä kysymys, että tietää oikeat tuotteet, paljonhan niitä maidottomia on. Tedän tyttöhän vaikuttaa aktiiviselta. Koskakohan meillä aletaan pyöria masulta selälle. Itsekin yritän nykyään pitää vavaa useita kertoja päivässä makuultaan, että saisi harjoitela uusia taitoja, nyt huomasin ekaa kertaa, että vauva on sen verran saanut voimaa, että tulee kohta hoitopöydältä alas, jos ei valo jatkuvasti. Ja meillä on sitteri. Se on hyvä silloin, kun touhuan esim keittiössä, ja vauva on hereillä, nostan sitterin pöydälle, ja vauva jaksaa seurailla pitkään. Siinä vauva myös joskus nukahta, ja periaatteessa pääsisin suihkuun kun vauva olis sitterissä vieressä, vielä tosin vauva ei ole siinä niin kauaa viihtynyt. Mutta mun mielestä se ei ole erityisen kehittävä - välillä vaan arkea helpottava, sellainen vauvan laskupaikka. :)

Niin tuo masennus, ikävintä siinä on just se, että on paha mieli, kun on tätä vauvaa NIIN hartaudella toivotu ja tehty, ja nyt on sitten masis (välillä). Ja pahamieli mulla on myös sen takia, että silloin kun ei ollut itsellä vauvaa, mä ajattelin, että älytöntä kun toiset masentelee, vaikka on saanut vauva, kun itse ei saa millään. No sellaista se vaan on, että kaikki tunteet on tietysti sallittuja, ja tietyssä tilanteessa tuntuu erilaiselta. Vaikka tuota pientä rakastaa ja välittää yli kaiken, niin silti sitä väsymyksen keskellä tuntuu, että voimat loppuu. Kyllä äidin rakkaus silti on ihan ihmeellistä. Ennen mua ei olis kahden tunnin yöunien jälkeen nostanut sängystä pommikaan - kummasti sitä vaan nykyään nousee ja aloittaa aamutouhut, pakkohan se on. Ja melkein ärsyttää kun vauva on NIIN hyväntuulinen ja yhtä hymyä, kun itsellä olo on kuin jyrän alle jäänyt. Ja joo myös mulla on ollut pisin aika poissa vissiin jotain 2h. En ole oikein osannut pumpata maitoa, niin ei ole ollut mitenkään helppoa lähteä pois, täytyis vissiin opetella. Nyt kun sisko sai työpaikan tästä miedän viereiseltä koululta, niin lupautui lapsenvahdiksi, jos tarvii. Pääsee helposti koulun jälkeen tunniksi tai pariksi, jos halutaan miehen kanssa käydä jossain, tai jos minä haluan mennä vaikka jumppaan !! Ihanaa.

ANSELMIINATAR en ole vielä ollut missään vauvakerhossa, en ole tiennyt oikein kuinka vanhan kanssa noihin perhekerhoihin voi mennä. Meidän lähellä olis avoin päiväkoti. Olen myös toisaalta niin vääsynyt, ettei päivällä aina jaksa mitään ohjelmaa. Tuo on kyllä totta, että kotiin kannattaa vieraita kutsua. Samaa olen minäkin tehnyt, nyt vaan joululomien jälkeen kaikilla on kiire omien töidensä parissa. Ja joo, luulen, että siellä kerhossa huutaa muutama muukin lapsi =) silti tietysti jännittävää. Sitten voi varmaan mennä vaan toiseen huoneeseen odottelemaan, että vauva rauhoittuu. Mua jännitti, kun oli viikonloppuna kaverin häät, että jos vauva saa kirkossa raivokohtauksen, kovasti tuputin vaan tuttia, ja olin valmis ryntäämään ulos, jos huuto alkaa. Vauva tyytyi onneksi vaan känisemään.

TIINULI Kuullostaa kyllä rankalta teidän alkutaival, mutta onneksi valoa tunnelin päässä, ja elämä ilmeisesti alkaa voittamaan. Varmasti kannattaa rauhassa odotella, että sekä sinulla, että vauvalla on voimat kasassa. Musta alkaa itsestäkin tuntua vasta nyt, että elämä voittaa - vauva on isompi, ja ei niin hauras kuin vastasyntyneenä, ja hormoonit on sentään vähän tasoittunut. Liikkuminen on helpompaa ja arki jo sujuu tavalla tai toisella. Kai se alku menee aina enemmän tai vähemmän sumussa, ja vauvahumussa. Voimia teillekin :hug:

BARTSU vauva jo huutaa, mutta sen verran, että ihanalta kuullostaa jooga. Mitä kautta sen löysit? Itsellekin joku tuollainen olis ihana.

Vauva nukahti eilen "yöunille" kahdeksalta, josta seurauksena heräsi n klo 4 ja sen jälkeen ihan virkeänä. mulla on taas väsyneempi olo kuin koskaan, ja nyt kun vauva hetkeksi torkahti roikun täällä netissä :ashamed: kuitenkin tuntuu tärkeältä saada se oma hetki edes netissä olemiseen sitten ja teidän kanssa jutteluun. Nyt kuuluu tietenkin jo itkua :kieh: joten tässä se meikäläisen lepohetki. Huomenna mennään vauvan kanssa kylään ystävän luo, jolla 8kk vauva ja 4v isosisko, ihanaa, vaikka väsyttäis eikä jaksais lähteä, tiedän sen silti piristävän, kun saa hetken vertaistukea ja aikuisseuraa.

huh, mikä romaani tuli, Mukavaa päivää, toivottavasti vauvat on iloisia.

HALTIA: Roi jooga löytyi meidän kaupungin "kansalaisopistosta". Kurssi kyllä tuli äkkiä täyteen kurssin alupäivän lähestyessä, mutta ei tuolla läheskään kaikki olleet. Tuo on kiva kurssi, kun opettaja heti sanoi, että ei haittaa vaikka suurin osa tuntia menis vauvan hoitamiseen tai jos vauva huutaa tms. Että ihan vauvan ehdoilla mennään. Mutta saa sit apua omiin hartia-selkä ym ryhtiongelmiin.
Mulla myös helposti menee niin, että kun vauva aamullakin nukkuu niin roikun täällä, niinkuin tänäänkin. Jotenkin kaipaa sitä omaakin aikaa myös. Meillä mieskin sanoi, kun olin tosi väsynyt, että nuku aina kun vauvakin nukkuu, mutta hän eioiekin taida kumminkaan tajuta miltä tuntuu olla 24/7 kiinni vauvassa jos ei ole yhtään hengädystaukoa. Tai sit jos sattuu illalla nukkumaan niin on ihan kiva miehenkin kanssa hieman viettää helliä hetkiä...Joskus on kiva muutakin kun tapella. meillä kans oli tässä pinnat aikas kireellä joku aika sitten, mutta puhuminen helpotti ainakin vähäksi aikaa..Olen innostunut Ifolorin kautta tekemään kirjaa vauvelista. Se on samalla tän lapsettomuustaipaleen "lopputyö" Laittelen sinne kaikenlaisia runoja sinne kuvien sekaan ym. Siihen tekemiseen jää kyllä koukkuun....

Bartsu

Sulla onkin ollut Tiinuli rankka alku äitiyteen. Anna itsellesi aika palautua rauhassa niin fyysisesti kuin myös henkisesti. :hug:

Meillä oli maanantaina neuvola ja oli sinne kunnon asiaakin, pojalla kun tuli tosi paljon niitä hormooninäppyjä tai "ihottumaa" jota luulin niiksi. Kasvot ja koko pää on vauvalla punasen näpyn peitossa, korvalehdet erittää kudosnestettä. Näpyt on levinnyt myös hartioille mutta ei niin pahana kun kasvoille. Vauva on nukkunut tosi levottomasti (kuitenkin paljon) viimeiset 4 yötä. Kädet hiertää kasvoilla ja yrittää hinkata kasvojaan patjaan.
Neuvolantäti ei ollut kuitenkaan yhtään huolissaan, käski putsata septidillä kerran päivässä ja rasvata. Ei suostunut päästämään meitä lääkärille, meinasin hermostua sille totaalisesti. Soitin heti autoon päästyäni ajan lastenlääkärille, Lasten Lääniin, eilen illalla sitten käytiin siellä. Diagnoosi; infektoitunut atooppinen ekseema. Kefexin kuuri ja kortisooni voidetta viikon ajan. Lääkäri pelotteli myös tuolla lehmänmaitoallergialla, sain nipun prosyyreja mukaan. Jos kuuri ei auta yhtään huomiseen mennessä joudutaan menemään uudestaan sinne ja joudun mahdollisesti maidottomalle ja munattomalle dietille. Kyllä harmittaa tuo neuvolan toiminta, tyhmempikin (minä) näki että vauvan iho ei todellakaan ole enää normi hormooninäpyn peitossa. Meinaan antaa palautetta seuraavalla kerralla kun sinne mennään.
No, päästiin ainakin kunnon lääkärin luokse, oli muuten ihana mies, näki että oikeesti tuo lapsi oli se hänen potilas, aiotaan jatkossakin käyttää hänen palveluksia jos tarvetta. Toivottavasti ei tarvis.

Eilinen ilta oli eka ilta pitkään aikaan ettei tullut sitä klo 22 itkukohtausta, mentiin vauvan kanssa sänkyyn syömään ysin jälkeen ja hän nukahti siihen. Odottelin pelko persuksissa puol yhteentoista että koska herää huutamaan, säpsähdin sitten hereille yöllä yhden jälkeen ja hyvä etten ravistellut poikaa hereille... :heart:

Bartsu, onko tuon valokuvakirjan tekeminen helppoa, oppisinkohan mä sen... =)

Mä haluisin mennä johonkin vauva kerhoon mutta en tiedä, vauvauinti kiinnostais eniten, niihin on vaan kait vaikea päästä, paljon halukkaita. Kävin jo netistä katselemassa koska alkais uusia ryhmiä. Pitäis soitella uimaseuraan ja kysellä tarkemmin.

Nyt aamukahville
Vauva nukkuu edelleen, onneks on perinyt äitinsä unenlahjat

BARTSU joo täytyy ottaa kansalaisopistoon yhteyttä, ja kysellä joogasta. kuullostaa kyllä ihanalle, siks tollainen olis kiva, että se on äidin harrastus, jossa vauva mukana, ei toisin päin, kuten kerhot yms. ja sama juttu tuon oman ajan kanssa. meillä miesmyös sanoo, että nuku kun vauvakin nukkuu, mutta tarvii sitä omiakin hetkiä. tuo kuvakirjan kokoaminen on myös mulla työnalla.

HILMA voimia atooppisen ihon kansssa. hyvä, että kävitte yksityisellä - se on tosi kivuliasta, kun iho on auki ja silti kutisee, sitä kuitenkin voidaan hoitaa, mikä on helpottavaa vauvallekin. aika outoa kyllä neuvolan käytös. miten edes uskalsi kieltää lääkärissä käynnin, ja ottaa itse vastuulle tuollaisen. mulla on se käsitys, että vauvan kanssa lääkäriin, mieluumin vaikka liian usein! niin ja vauvauintia täällä pk seudulla järjestää ainakin pikku delffiinit. sen saa aloittaa, kun vauva 3kk, ryhmiin pääsee mukaan aina kuun vaihteessa. me ollaan nyt jonottamassa, ja helmikuussa kuulee pääseekö maaliskun ryhmiin.

ON musta tuntuu, etä vauva olis vähän flunssainen. ei kuumeta mutta kärttyinen. yö meni hyvin viiteen asti päästiin 1 syötöllä klo 2, mutta viideltä vauva hermostui täysin ja piti naapuritkin hereillä. luulen, että syynä oli, että mä koitin voisko vauvaa jo imettää makuultan. ei voi, maito kurkussa jo ruokaillessa, ja tuskaa seuraavat 3h, no sama ruljanssi sylissä syöttämisen ja nukumisen kanssa siis jatkuu.

mitäteidän vauvoilla on pällä vaunuissa näillä ilmoilla. aloin miettimään, onko poika ollut alipuettu pakkasilla kun -10 asteessa oli sisävaatteiden päällä villapuku, töppöset, lapaset, vaunukopan pohjalla lampaantalja, vauva makuupussissa, ja viltti päällä. nyt pidän villapukua ja toppahaalaria, enkä vilttiä lisänä, kun liikutaan busseilla, ja vauva ei aina nuku vaunuissa, niin voin sen sieltä nostaa syliin välillä.

huh, aamutoimiin.

haltia ja pikku pulu-veikko 6vk 5pv

pikaisesti dietistä

voihan tää olla olematta allergiaa mut kokeiltava on.

Joo, lekurin mukaa ainaki tässä vaiheessa riittää että välttää ns. näkyvää maitoa, eli maito, juustot jne.pois. Joten leivät ja keksit ja namit sun muut saa SISÄLTÄÄ maitoa koska määrä on niin pieni. Vain tosi allergikot oireilee ja äidinmaitoon erittyy muutenki murto-osa. joten vähä helpotti dietin aloitusta. Toki juustojen suurkuluttajana olen iha rikki ;)

nyt siis kokeilussa Almiron pepti.. pikkasen jännitti ku ekat kakat meni umpi vihreeks.. kuulema kuuluu asiaan koska pilkottua maitoa. saa nyt nähdä.. iho on ainaki jo nyt parempi.

Vaatteista; me ollaa oltu pihalla jopa vajaa 20 asteessa. mä oon laittanu bodyn, housut+paidan tai kokoasun sen päälle, fleecehaalarin ja toppiksen ja sukat ja tumput ja hattusysteemit tietty. Ei makuupussia tai muuta lisäpeittoa.. silti neiti iha umpi tulinen ;)

BARTSU hyvä idea toi kirja.. pitää kokeilla :)

HALTIAlle tsemiä mikäli flunssaa pukkaa.. kelju juttu!! toiv. ei puske päälle!

HILMA kurjuus, toiv. et päädy tähän maitotautikerhoon :( meillä kans korvanlehdet ja niiden takaa tuli ihme eritettä, ja ne oli tosi kuivat :( Voi pahus, toivon että menee säikähdyksellä ohi.
jahas.. syönnille. palataan asiaan!

Haltia: Kiitti kannustuksesta =) Voihan se toki olla totta, että noissa kerhoissa joku muukin vauva joskus parkuu ;) Itte sitä vaan luulee, että oma vauva on ainoa, josta lähtee ääntä... Saattaa tää olla myös omaa epävarmuutta, kun oletan, että muilla nää vauvat ja niitten hoito on täysin hallussa alusta lähtien ja itte vaan on tämmöinen höntti :)

Tiinuli: Voimia sinulle toipumiseen! Voin hyvin ymmätää olotilasi ja väsymyksesi. Mulle tuli sektion jälkeen joku ihme tulehdus leikkaushaavan alle, jota sitten hoidettiin antibiooteilla sekä suoraan suoneen että suun kautta. Jotenkin jo niin kovin inhottavia nuo antibiootit imetyksen kannalta ja sitten tulehusten myötä oma kunto menee tosi huonoksi. Sulla on sitten lisärankkuutta vielä tullut vauvan kunnosta, tosi ikävää, kun jo omassa toipumisessasi on varmasti ihan riittävästi tekemistä. Jakselehan!

Masennus ja alakulo; on tosiaan outoa, että sellaiset fiilikset puskee pintaan tämän hartaasti odotetun pienen ihmeen kanssa. Mulla on tänään ollut niin tolkuttoma kurja ja itkuinen olo, että päätin soittaa neuvolaan ja pyytää apua. Vaati melkoista nöyrtymistä, kun oon kovin itseriittoinen :headwall: , mutta helpotti älyttömästi jo se, että sain suuni auki. Huomenna saan tiion, milloin pääsen "kallonkutistajalle" purkamaan tätä ahdistusta. Oon aatellu, että ois voinu olla hyvä käyä jossain puhumassa jo silloin, kun lapsettomuushoidot oli käynnissä, jolloin keskustelumahollisuutta tarjottiin. Ehkei tää olo ois päässyt kasaantumaan näin kurjaksi, kun ois jo aiemmin tarttunut tarjottuun apuun. Ootteko muut käyneet silloin hoitojen aikana purkamassa fiiliksiä ammattiauttajan pakeilla?

Vaunuvaatteista: Oon laittanut bodyn ja housujen päälle villapuvun ja toppahaalarin, lisäksi villasukat ja -lapaset sekä alusmyssy ja toppahattu. Sitten vauva vaunun lämpöiseen pussiin, alla fleecehuopa. Tarennut on hyvin, mutta ei oo kuumuuttakaan kitissyt, joten meillä toimii tälleesti.

Anselmiina ja pörröpää 5 vkoa

Yhteistyössä