Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

Veena Tervetuloa mukaan tälle puolelle :flower: Ensimmäiset viikot oli meillä myös niin hektistä aikaa että huh huh, kyllä se siitä!!

Pantalaimon Vai oli pikku-ukko sitä mieltä että äiti ei lähde leffaan =) uskon että on ohi menevä pullolakko!

KauniskuuVarmasti rytmi selkeytyy vielä paremmin kun vauva on pelkällä pullolla. Meillä ollaan 90% jo pulloruualla ja huomattavasti on helpottanut elämää

millis1981 Meillä suurinosa 56cm vaatteista on vieläkin isoja vaikka neiti on jo 6viikkoa! eli 50cm vaatteet menee vieläkin, tosin osa 56cm on jo käytössä. Ihan pari pienintä 50cm vaatetta olen laittanut vasta pois. Neiti oli 48cm syntyessään ja 2965grammaa joten siksi pienenkokoinen vieläkin. Ainiin asutaan Satakunnassa

JälkivuodostaMulla kestiaikalailla 5viikoa ja sitten loppu. Oli kans viimeisen viikon on/off. Meille neuvottiin synnytysosastolla että voi olla yhdynässä kun siltä tuntuu mutta kondomia täytyy käyttää niin kauan kuin on jälkivuotoa. En ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa mutta peittoja ollaan kyllä jo heiluteltu. Ei kovinkaan nautittavaa ollut johtuen että mulle laitettiin tikkejä kymmeniä....kait :ashamed:

D-vitamiini Meillä kans Jekovit käytössä 3tippaa päivässä. Korvikkeesta saa jonkin verran jo D-vitamiinia

Kylpeminen Kylvetän vauvaa 1-2kertaa viikossa. Mein synnytysosastolla neuvottiin aluksi kylvettämään 1-2 kertaa viikossa ja sitten lisätä kertoja jos vauva nauttii kylvyistä =)

Ristiäisistä vielä Paljonko ne kirkontilat/seurakuntakeskukset maksavat jos sielä järjestää kahvituksen yms?

On: Viime yö meni tosi hyvin. Tyttö söi klo 24, 3, 6.30 ja 10.30. Joten sain hyvin nukkua B) Tänään on syönyt jo aikas suuria määriä maitoa, taisi mennä jo 1desi rikki. Päikkäreitäkin on ottanut hyvin. Taitaa tuo Gaviscon alkaa tehoamaan :whistle:

Tiinuli ja pimu 6viikkoa

Tervetuloa Veena ja emily Joku ihmetteli, miten muut ehtii kirjoittaa, no päivästä on paljon kiinni, joskus ehdin kokoaika olla koneella, nyt poika ollut 2 päivää niin vaativa ja seuran tarpeessa, etten kertakaikkiaan oo koneelle ehtinyt, lisäksi meillä nyt kaikki taas kasaantunut, eilen kävin lukemassa jutut, mutta oli niin rasittunut olo, etten jaksanut enää komentoida. Nyt yritän, koska tekstiä tulee nyt niin paljon, että hankala kohta enää muistaa mistä kaikesta on ollut puhetta :) hyvä vaan, että on vilkasta keskustelua.

Pantsu kiva nimi teidän pojalla! :heart: En tunnekaan ketään toista alle 30 vuotiasta Paulia :)

RASVAILUSTA meillä ei rasvailla muuta kuin muutaman kerran oon rasvaillut, kun on iho hilseillyt josain kohtaa. Kylvyssä käydään epäsäännöllisesti muutaman kerran viikossa, joskus joka päivä, joskus pidempi tauko, sairaalas sanottiin, etta 1-2 kertaa vk on ok, mut jos tuntuu, et vauva tykkää, niin mikään ei estä kylvettää useemmin.

ASUTAAN nyt espoossa, etsitään helsingistä asuntoa, mies opiskelee turussa, ja siellä asuu miehen veli ja kavereita, joten siksi siellä käydään, mukava olis kyllä nähdä kasvotustenkin Turussa, tai täällä helsingissäkin. Asumiseen liittyen meillä onkin muutto edessä, pakkaillaan tavaroita jo, vuokranantaja päättikin myydä talon, joten maaliskuun alussa pitäis olla uus asunto, hieman hirvittää.

EHKÄISY ei olla ajateltu käyttää. Raskaus alkoi icsi hoidoilla, miehellä siittiöiden alentunut liikkuvuus määrä ja muoto, ei ees koitettu muita hoitoja, luomumahikset tosi piene, joten, jos sellainen 1 % ihme tapahtuu niin vauva saa tulla. Tosin voi olla, että ovis aikaan keskeytetty yhdyntä tms.

Meillä Jekovitit käytössä, eikä oo aiheuttanut ongelmia, ja poika niistä ihan tykkääkin, joten en oo ees ajatellut vaihtaa. Jostain oon kyllä lukenut, että jos mahavaivoja, niin just Jekovitit olis yleensä sellaisia, jotka ei aiheuta lisää.

Niin siivoiluun liittyen, luulen, että mulla on aikapaljon tavallista matalampi toleranssi. Mulle ei haittaa onko siistiä. Ja mies saa siivota jos haluaa. Imuroidaan kun tuntuu, että pölykoiria on liikaa (eli harvoin, ei aina edes kerran viikossa) yleenssä imuroidaan, jos vieraita on tulossa. Nytkin on pölypussit loppu, lauantaina ristiäiset ja 20 astetta pakkasta. en siis edelleenkään oo imuroinut. Ja meillä siis imuroidaan niin, että toinen pitää vauvaa. Pyykkiä pesen päivittäin, ja se on musta kivaa, en juuri silittele, enkä käytä kuivausrumpua. Koneellisen laitan usein, kun vauva nukkuu, ja ripustelen, sitten kun mies on kotona pitämässä vauvaa, tai jos vauva on sitterissä. Keittiö on melkein aina kaaoksen keskus, sitten kun tulee vieraita, tai tuntuu, että pitäis laittaa astianpesukonepyörimään teen sen vauvan ollessa sitterissä tai sylissä yhdellä kädellä. Leivoin sämpylät päivittäin siten, että vauva on osan ajasta sitterissä, ja osan mun sylissä, ja teen taas yhdellä kädellä, tai kantoliinan kanssa, mutta mua ei haittaa, vaikka jauhoja olis vähän lattiallakin ja taikinaa pöydillä, ne ehtii sit siivota. Mutta nyt olis ne ristiäiset ja pitäis vissiin vähän perusteellisemmin siivota, enkä keksi missä vaiheessa sen ehdin tehdä. Meillä yleensä mies siivoaa hullun lailla, jos kuulee, että vieraita on tulossa. Mua se vähän ärsyttääkin, mutta en mä nyt voi suuttua, jos toinen siivoaa. Joten, musta päivä on vähän ykstoikkoinen, jos ei tee mitään, siksi aina joku askare vauvan nukkuessa tai yhdelä kädellä piristää omaakin päivää.

Seksiä meillä oli ennen jälkitarkastustakin, tosin ei montaa kertaa oltu yhdynnässä. Oikeastaan aloin kyllä tuntea sitten, kun olin yhdyntään valmis.Ja en oikein muista kauanko mulla kesti jälkivuoto. Muistelisin, että kunnollista vuotoa oli joku pari viikkoa, ehkä kolme, ja saman verran sitten sellaista ärsyttävää tuhruttelua.

Meillä 56cm vaatteista osa mahtuu vieläkin. Mun mielestä lindexin vaatteet on ollut aika pientä kokoa ja jäänyt pieneksi ennen kuin esim tutan vaatteet, jotka on aika isoja. Eli joistain menee vielä ja joistain ei käytössä nyt siis 56 ja 62, ja vauva on 8vk 4pv

Pantis Toivottavasti vauva lopettaa pullolakkoilun. Hankalaa tosiaan, kun meilläkin vauva on ihan kiinni rinnassa, ei meinaa pullosta meilläkään juoda, ja himan pikaisia on sitten ollut käynnit missään yksin. No täytyy vaan sitkeästi yitää. Me ei kyllä pulloa olla kauheesti annettukaan, kun mä oon keitellyt ne aina kattilanpohjaan.

Kaniskuu Hyvä, että Almironista on löytynyt apua vauvan kitinöihin ja ihoon. En mäkään usko, että mikään virikkeellistäminen on tämän ikäisille vauvoille vielä erityisen tärkeää, lähinnä se , että vanhemmat ja erityisesti äiti on läsnä, ja PYRKII vastaamaan vauvan hätään. Musta se "riittävän hyvä vanhemmuus" on tosi hyvä tapa ajatella. Jari Sinkkonenko se on, joka siitä puhuu, eli vanhempien ei tarvitse olla täydellisiä, ja vauva ei edes tarvitse täydellistä vanhempaa. Tärkeintä on, että kuuntelee vauvaa, ja on vauvan kanssa, vastaa vauvan itkuun, ja pyrkii lohduttamaan. Että on vauvan seurana omien voimien mukaan, ei tarvii sen kummempaa, kyllä sen oman lapsen vähitellen oppii tuntemaan.

Olen kirjoittanut tätä juttua 3 päivää, aina tuntuu., että vauva herää kesken kaiken, ja tekstiä tulee niin paljon, siksi teksti on vähän sekalainen. Nyt vauva nukkuu sitterissä ja mun ilmeissti pitäis siivota :) Yöt menee meillä edelleen kivasti. Välillä tuntuu, että vauva reagoi kyllä kaikkeen ihan hirveän voimakkaasti. Nimi onneksi ollaan keksitty nyt vauvalle, joten eiköhän ne juhlat siitä järjesty, meillä tulee vain n 20 vierasta.

Mukavaa pakkaspäivää kaikille Haltia ja Peikkopoika 8vk 4pv

tiinuli81 ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on oman seurakunnan tilat ilmaisia. Neljä tuntia saa olla ja tunti ennen tilaisuuden alkua mennä valmistelee.

Aamutoimet suoritettu ja neiti rupesi ekoille päikkäreille. Jospa sitä menisi itte suihkuun. On yksi kaveri tulossa moikkaamaan neitiä- =)

millis ja liinu 11pvä

Ilmeisesti Tiinuli eri nimet annetaan lapsillemme kuitenkin...
Meillä pidetään ristiäiset kirkossa ja kahvittelu on seurakuntasalissa. Ilmainen tila on kun ristiäiset on kyseessä. Mä olen täysin kypsä anoppiini kaikessa suhteessa, hössöttää tarjoiluista ja yrittää ängetä ennen tilaisuutta kattamaan salia. Pysykööt poissa vaan. Ja yrittää tyrkyttää myös heidän kastetyynyä meille, "unohdan" sen varmaan sillon kastepäivänä kotiin. Omalta äidiltä taas kestän aika paljon mielipiteitä, anopille kun ei viitsis sanoo kovaa takasin.

Meillä kylvetään kerran viikossa. Kasvojen iho on todella kuiva. Ilkeen näkönenkin on. Pakko rasvata. Myös nyrkkien taipeet on kuivat kun niitä imeskellään aika tehokkaasti.

Me alotetaan huomenna seurakunnan kerho alle 1v lapsille. Mennään yhden ystävän kannsa jolla puol vuotias poika. Ei pitäis olla kovin uskonnollinen, leikkejä ja loruja sekä ajatusten vaihtoa. Saas nähdä millasta on...

Bartsu, löysin kirpparilta muutaman puseron ja housut. Aika huonosti oli pojille tällä kertaa, en meinannut löytää mitään.
Tänään kävin Anttilassa ostoksilla sieltä löysin Espritin vaatteita, sai halvalla, ota 3 maksa 2. Niitä hamstrasin kunnolla, farkkuja, kauluspaitoja, trikoopaitoja... Tytöille olis ihania vaatteita...
Vaatteista pojalle menee vielä 56 hyvin. Tänään neuvolassa 4490g ja 53cm. Poika on tosi jäntevä. Viikon ajan on hymyillyt kovasti ja jutteleekin jo jonkun verran.

Meillä on iltaitkut historiaa, monta yötä ja iltaa mennyt hyvin. *kop kop* Tänään taas poika otti 4 tunnin päiväunet tuulikaapissa. Ihanaa, tein ruokaa ja paistoin valmispullia. Herkuteltiin kermavaahdon ja hillon kanssa.

Hilma

Huh kun on taas tullut tekstiä, kun vain kerkeisi useammin lukemaan =) Pikkuherra nukkuu tässä liinassa, joten ehkä muutaman rivin kerkeän kirjoittaa...

Tiinuli81meillä on refuksilääkkeenä Losec mups. On kyllä auttanut, hikkaaminen on vähentynyt ja nieleskely samoin. Osittain asiaa on varmaan auttanut myös aika. Tabletit on vain aika hankala saada annettua, liuotetaan veteen ja tuppaa jämähtämään ruiskuun. Sellaisina päivinä, kun puolikkaasta tabusta vain murto-osan saa perille, niin hikkaa tulee useammin, että olen tullut siihen tulokseen, että kyllä lääkkeestä apua on.

PantalaimonOlen seuraillut tuota ilmavaivojen osuutta vihreeseen kakkaan, mutta meillä se ei taida olla ihan koko syy. Onneksi ensi viikolla on neuvolalääkäri...Asustelemme muuten 50km Turusta, joten jos "miitinki" joskus on suunnitteilla, niin ehkäpä täältä jaksais mukaan lähteä :)

Kauniskuullehaluaisin sellaisia terveisiä kertoa, että älä ihmeessä tunne itseäsi huonommaksi äidiksi, jos koko ajan et jaksa vauvaa kantaa tai hänen kanssaan leikkiä/seurustella. Itselleni tuo olisi jo sula mahdottomuus, kun on myös isompi lapsi hoidettavana. Meillä pikkuherra joutuu heti aamusta viihdyttämään itse itseään, jotta myös minä ja isosisko saamme aamupalaa ym. Toki hän ei aina viihdy lattialla tai sitterissä ja pääsee syliin, mutta myös muut perheenjäsenet on huomioitava. Päivällä sitten seurustellaan minkä kotitöiltä keretään.

jaahas, herra heräs. Tämä tällä erää

Kesäsiili+ herra pian 4kk

Täällä vauvalla ollut taas kiukkupäivä, kitinää ja kätinää vaan koko ajan eikä juuri ole päiväunia nukkunut.. Nyt sain rauhoitettua kun laitoin tutin kanssa pinnasänkyyn. Oletteko muut antaneet tuttia vauvalle? Me ei itse oltu edes alunperin tuttia ajateltu, mutta sellainen tuli lahjaksi ja näköjään nyt kun kelpasi suuhun niin tehoaa kitinään. Ilmeisesti tuo imemisen tarve on pojalla kova kun tänäänkin oli alkuillasta kokoajan tississä kiinni. Jos se tuon kanssa nukahtaa paremmin niin taidan kokeilla useamminkin...

Millis, me asutaan Roihuvuoressa eli aika lähellä. Vois kyllä olla mukava nähdä vaikka sitten kun kelit lämpiää ja pääsee kunnolla ulos =)

Hilma, 4 tunnin unet kuulostaa oikein luksukselta, onnea!

Vaatteista, mua neuvottiin ennen pojan syntymää olemaan ostamatta 50-senttisiä vaatteita kun ne käy kuitenkin heti pieneksi. Poika oli syntyessään aika pieni, 3135g ja 49 cm ja tuntui hukkuvan kaikkiin vaatteisiin joten ostettiin sitten muutama 50-senttinen vaate. Nyt niistä onkin sitten jo yhdet housut liian pienet kun on kasvanut niin vauhdilla! Kyllä noissa tuntuu eroja olevan koon suhteen, jotkut 60-senttiset on jo lähes sopivia ja toiset taas ihan liian isoja. Meillä on aika paljon käytössä niinkin antiikkisia kuin mun vanhoja vauvanvaatteita 80-luvun alusta, osa on säilynyt ihan käyttökelpoisina. Paljon saatiin myös lainaan mun serkulta jolla on 2v poika.

Kokeiltiin eilen olla antamatta Jekovitia ollenkaan mutta ihan samalla tavalla yöllä oli mahavaivoja. Kun nyt keksis miksi ihmeessä ne mahavaivat alkaa aina aamuyöstä.. Voiskohan olla sitten jonkinasteista koliikkia?

Mies lähtee huomenna takaisin töihin, vähän jännittää miten me täällä päivät pärjätään kahdestaan vauvan kanssa! Kotitöistä meillä on lähinnä huolehtinut mies nyt isyyslomallaan ja tehtiin myös paljon ruokia pakkaseen ettei mun tarvitse ainakaan pariin viikkoon miettiä ruuanlaittoa. Minäkään en ole mikään siivousintoilija, mutta kun kotona on 3 kissaa niin kerran viikossa on imuroitava tai hukutaan karvoihin!

Mullakin riippuu paljon päivästä, ehdinkö kirjoitella tänne. Yleensä ehdin silloin kun vauva nukkuu, eikä muita hommia ole.

Kauniskuu: Mä olen huomannut, että meillä poika oikeastaan kaipaa välillä yksinoloa, ei aina viihdykään sylissä. On se jatkuva seurustelu vauvallekin rasittavaa, joten älä tunne huonoa omaatuntoa, ettet koko aikaa ole vauvan vierellä. :)

Kotitöistä: Mä olen meillä ruokavastaava, joten kokkailtua tulee joka päivä. Muuten mulla on sama juttu kuin haltialla eli aika paljon siedän sotkua. Pyykkiä tulee pestyä päivittäin ja keittiötä siistittyä, mutta siinä se.

emily: Ai teilläkin on kissoja! Meiltä niitä löytyy kaksin kappalein. Miten teillä suhtautuvat vauvaan? Entäs milliksen kisut? Meillä katit on aika välinpitämättömiä.

Noi masuvaivat on kyllä välillä mysteereitä. Mä mietin näin jälkikäteen, että meillä varmaan eniten ongelmia aiheutti suihkutissit. Kun maidontulo tasaantui, alkoi myös masuvaivat helpottaa. Olen kuullut myös, että jollain on ollut tuollaista aamuyön heräilyä ja siihen auttoi Rela-tipat. Meillä on käytössä Gefilus-tipat ja mun mielestä ne on vähentäneet ilmavaivoja.

Meillä ei poika huoli tuttia, vähän saattaa vaunuissa lupsutella, mutta sylkee melkein heti pois. Ei siitä tutin syönnistä pitäisi haittaa olla, jos imuote on rinnalla ok. Etenkin jos vauvalla on kova imemisen tarve, niin kannattaa tuttia tarjota.

haltia: Joo, meillä kanssa pullottelu jäänyt tosi vähäiselle. Tissiä on niin helppo antaa, enkä ole juurikaan ehtinyt yksikseni mihinkään. :ashamed: Siksi vähän harmittaa, että taitaa tulevaisuudessakin jäädä yksin meneminen vähäiseksi...

Hilma ja Tiinuli, toivottavasti hyvät yöt jatkuvat. :)

Millaisia imetyspaitoja tai -vaatteita käytätte? Mä olen tykännyt noista luukkupaidoista, ovat käteviä, kun ei tarvitse koko paidan helmaa nostaa. Kotona tosin käytän myös tavallisia paitoja ja joskus napillisiakin, tosin niiden nappien kanssa on välillä aika sählääminen yhdellä kädellä.

ON: Tänään oli jälkitarkastus. Kaikki oli ok, ja kierukka asennettiin samalla. Inhan tuntuista oli, ja nyt vuotelee hieman. Onneksi buranalla lähti kivut. Puolen vuoden päästä pitää mennä uudelleen tarkastukseen. Huomenna pojan neuvola ja eka satsi Rotateqiä.

-Pantsu ja pikku-ukko 8 vkoa 3 pvää

Imetyspaidat: Onneks en ehtiny ostaa yhtäkään.. :/ Menin hihattomalla topilla ja liiveillä . Nyt sit ei enää tarviiskaan..

HILMA ja TIINULI, hienoa, onnea hyvistä öistä!! Täälläkin yöt onneks olleet pitkään hyviä.. nukahtaa n. 22 maissa, syö n. 03 ja sit 07..

Miten muuten, täällä eka pätkän nukkuu tosi "levollisesti", sitten alkaa ihme viuhtominen.. Tavallaan unessa mut kädet vatkaa hulluna ja pää vispaa. Tosi ihmeellistä.. Mahallaan ei suostu nukkumaan ku alkaa heti unissaankin "nokkia".

Joo, tyttö on tooosi paljo, "liikaakin" sylissä ja yritän mielellää pitää paljo lattialla että motoriikka kehittys jne. Mut silti... sitä tuntuu ettei osaa ja jaksa aina olla sellanen yltiöpositiivinen ja yli-iloinen äitihahmo joka säätää vauvan kanssa 24/7.. niinku kuvittelen et kaikki muut on :) .. no, joo, varmaa liittyy tähän mun jonkunasteiseen "täydellisyyden" tavoitteluun..

PANTSU .. ihana! mä oikeesti joskus mietin et jos saisin pojan nii siitä tulis Pauli :) Ja oikeesti kateeks käy tuo että "oot laiska pullottelemaan"... arvaa ahdistaako väliin vieläki et tää imetys jäi :( ... etenki ku yöllä juoksee lämmittämäs maitoo jne :(.. plääh.. ja kun ei ihan 100% varmuus et olis maitoallergiaa.. Et paljonko itkuista olikin vaa sitä että tyttö vaatii tarkan rytmin ollaksee tyytyväinen..
Ja onnea jälkitark. johdosta!!

Hauska huomata et meillä monella just toi sama, pyykit ja keittiö vähintää oltava kunnossa :)

Oltii yö mummolassa, yö meni hyvin, mutta illalla vähä unitappelua.. en tiiä sit joko ymmärtää niin selkeesti ettei oltu kotona :)?

jahas.. taas mennään
kauniskuu

Kauniskuu mEillä myös vauva nukkuu ekan/ekat yöunet hyvin ja aamuyöstä alkaa ihme ähinä ja puhina. Kädet kans heiluu yms.Täällä myös aivan samat tunnelmat äitiyden kanssa, tuntuu että kaikki muut aina säätää vauvojen kanssa 24/7 ja itse en jaksa sellaista :ashamed: Tarvin kyllä omaa aikaa yms. Vauva on kyllä usein sylissä mutta en jaksa kovinkaan kauaa aktiivista seurustelua yms muuta aktiviteetin keksimistä...Tosin eipä tyttö edes vaadi sellaista

Pantalaimon Hyvä että kaikki oli kunnossa jälkitarkastuksessa hyvin.

emily81 Kuinka meni ensimmäinen päivä vauvan kanssa kotona kun mies oli töissä?

Imetyspaidoista en hommannut yhtäkään. Olen ihan normivaatteissa imetellyt. Aika usein päällä on toppi ja se päällä neuletakki.

Tutista Meillä ottiin tutti käyttöön kun vauva oli 2viikkoa. Kummasti itkut vähenivät kun vauva lutkuttaa tuttia. Saatiin neuvolasta ohje ottaa tutti käyttöön kun vauvalla maito nousee niin helposti ylös niin tutin imeminen auttaa ettei maito nouse takasin kurkkuun. Aluksi tyttö kyökkäili kun tutin laitoin suuhun mutta ei mennyt montaa päivää niin imeskeli tuttia jo hyvin =)

Kesäsiili Hyvä että refluksi lääke on alkaut tehoamaan. Meillä lääke on nestemäistä joten helppo saada menemään suuhun mutta on sen verta paksua että tyttö joutuu "syömään" sitä. Hyvin on silti alas mennyt

Hilma78 Toivottavasti nimet ovat eri B) Tosi inhottavalta kuulostaa tuo anopin hössötys

Omia kuulumisia: Soitin seurakuntakeskuksesta ja sen vuokra on 115? :eek: Siihen hintaan ei kuulu kuin tilan vuokra....aikas kallis mun mielestä. Nyt kuitenkin löydettiin sellainen pieni paikka missä voi juhlia järjestää. Hinta on 60? ja itse viedään tarjottavat yms. Ehkä otetaan se sitten. Kamala kun ristiäiset ovat jo 2 viikon päästä ja mitään valmisteluita en ole tehnyt!!!!

Tiinuli ja tyttä 6viikkoa 1 päivä

TIINULI joo, aika arvokas tila.. siis jos aatelee et seurakunnan kuitenkin.. Tuleeko teille paljon vieraita? Me pidettii kotona..vaikka tilaa on vähän.. mut hyvin mahtu 12 aikuista. Ja ei menny ko n. 40e tarjottaviin.. plus kuoharit. Ja porukka oli ihan hirveen tyytyväisiä, ja itse myös kun ei tarvinnu lähteä höseltämään kotoa minnekään :) Toiv. saatte järkättyy, ajatushan kuitenki on pääasia ja eipä siihe varmasti hirveesti tarvii ns.järjestellä :) Mä tilasin kakun ja tein itse toisen kuivakakun. Siinäpä oli järkkäys puuhat :) Hommaatte vain jotain kivaa tarjottavaa, ei kaikkee tarvii ite jaksaa :) Vaikka hommaisitte kaiken "kaupasta" niin ihan varmasti tulee hyvät bileet!! :)

Pitää alkaa tehdä pikkuhiljaa kokeiluja noilla mössöillä. Allergiatohtori suositteli että alkais tässä pikkuhiljaa. Ajattelin jos jaksais tehdä ainaki osan ite, ihan tekemisen ilosta :)

Miten ootte muuten suhtautunu alkoholiin tässä alkutaipaleella? Siis vauva-arjessa. Mua ihan ällötti alkuun raskauden jälkeen punaviini.. sit yks päivä totesin, et iha hyvää se on ;) Nyt sit joskus ruoan kans tulee punkkua otettua. Sidua tms. ei tee ees mieli.. Noo.. silti punkkua otan ihan "hyvällä omalla tunnolla" silloin tällöin.

Ainiin.., yks tylsä homma on se, että ruokahalu (plus etenkin imelän mieliteko) pysyny samana, ja kulutus tietty vähentyny ku en imetä. :ashamed: Joten "kauhulla" odotan milloin alkaa näkyä.. Mut ku en saa aikaseks rajottaa makeaa :(.. Ja ulos lenkillekää ei päässy kun tuo reilut 20 pakkasta mittarissa koko ajan. No, paino ei tietty oo ongelma mutta silti.. Hammalääkärikin tykkäs et reikiintyminen on "kiihtyny" :ashamed: Tulee joka pv pupellettua jotain makeaa. Ennen en tykänny kamalasti suklaasta, nyt menee ihan kiitettävästi .. ÄÄÄH!! Mä oon vähä sellane "stressi syöjä"..
Jaha.. typy tympiintyy..

KAuniskuu

Tiinuli aika kallis mustakin toi vuokra, kuitenkin kyse seurakunnan tilasta :eek: meilläkin on nyt lauantaina ristiäiset kotona, ihan pienet juhlat, ja paljoon mitään en oo tehnyt, kaikki sukulaiset on halunneet leipoa jotain, mikä melkein jo ärsyttää, mutta mikäs siinä, mä en sit oo tehnytkään mitään. Siivoillut 2 päivää poika kantoliinassa. Poika on ollutkin kummallisen kärttyinen tässä pari päivää ja yötä, saa sellaisia kohtauksia että huutaa niinkuin olis oikeesti joku tosi paha hätä, mitään näkyvää ei silti oo. No taitaa nousta maitokin taas kurkkuun. Mä en oo ehtinyt syödä kun poika kokoaika kannossa, ja hirvee homma, et saa imuroitua yms, kun mies töissä, oonkin nyt sit alkanut laihtua, ja pelottaa, että vaikuttaako se maidon tuloon. hmm. no en tiiä mitä niistä ristiäisistä tulee, en jaksa oikein jännitääkään.

Ja meillä annetaan vauvalle tuttia. Eka olin ihan vastaan, mutta on vähentänyt itkua, ja vauva nukahtaa sen avulla joskus, joten aina ei tarvi tissille nukuttaa. Aluksi kyökki, mutta annoin vaan, ja nykyään useimmiten huolii, aina ei. Osaa tuo rintaa imeä edelleen siltikin.

Ja joo lukeudun minäkin teihin jotka syyllistää itseään, ettei vauvan kanssa jatkuvasti hillu. Vaikka kaikenlaista vauvalle juttelen, ja sen kanssa tanssin ja leikin, niin en läheskään koko aika, ja sitten on huono omatunto, kun raahaan vauvaa kainalossa ympäriinsä, enkä jaksa pakotta köllimään maassa, kun ei viihdy, tai kun nytkin potkin jalalla sitteriin vauhtia, kun toinen kitisee ja haluis syliin, sit työnnän tuttia suuhun vaan. No hoitopöydällä poika viihtyy, ja siinä usein jumppaillaan ja lauletaan, poika nauraa kovin. Kuitenkin pelkään, ettei se kehity tarpeeksi, kun ei viihdy mahallaan vaan aina alkaa itkemään, sit en viitsi sitä siinä itkettää vaan otan syliin. Pitäiskö vauvaa pitää mahallaan lattialla, vaikka se itkee? ja kuinka paljon te pidätte vauvaa lattialla "harjoittelemassa" taitoja? On tää niin tälläistä, aina on jostain huono omatunto. Mutta kasvaa ne lapset pellossakin, ja seuraaille lapsille ei varmasti oo yhtä paljon aikaa.

Mulla on 2 imetyspaitaa, sellaista luukkupaitaa ja yksi toppi, joita käytän, kun lähdetään pois kotoa. Kotona käytän sit kaikkia muitakin mis on napit edes, tai tarpeeks iso kaulus, et saa tissin pihalle tai jotain. Noista luukkupaidoista oon tykännyt.

Niin ja meidän vauva kans kuuluu niihin, jotka nukkuu n 4 asti hyvin, ja sit alkaa sellainen kitinä punkeeminen ja ähkintä, et ei tiiä nukkuuko se vai ei.

No nyt toi taas kitisee, pakko antaa huomiota.

haltia ja vauva 2kk

Meillä meni viime yö melkoisen hienosti: pimu nukahti puoliltaöin, heräsi rinnalle ja vaipanvaihdolle puoli neljältä ja seuraavan kerran kyseli rinnan perään vasta puoli kahdeksalta! Olin kovin hämmästynyt :eek: Aamu meni kyllä sitten syödessä tunnin - puolentoista tunnin välein, mutta kai aamulla saakin jo heräillä vähän tiheämmin.

Imetyspaidoista, en oo hankkinut yhtään sellaista, mutta viime aikoina on ollut monta kertaa mielessä, kun jossain julkisella paikalla oon imettänyt, niin olisipa kätevä jonkinmoinen luukkupaita, jottei paidanhelmaa tartteis nostaa. Pitäis saaha aikaiseksi tilata vaikkapa jostain nettikaupasta, niin ei tartteis sitä varten kaupunkiin ostoksille suunnata. Kotioloissa ihan tavalliset paidat menee.

Pantsu, meilläkään ei tuttia huolita. Oon nyt yrittänyt pienellä väkipakolla opettaa, sillä olishan tuo mainio rauhoituskeino. Näin siinä sitten käy, kun on liian kiltti ja tottelee ohjetta, ettei ensimmäisten viikkojen aikana anna tuttia, niin vauva-reppana ei sitä nyt enää ymmärrä :kieh: Ostimme jo mahollisimman pienen tutin, kun pimu tuntui tukehtuvan aiemmin hankitun tutin kanssa, mutta ei hän tajua olleskaan, että tuttia pitäisi imeä eikä louskuttaa leukoja... Eilen kävi hiukka nolosti tuttiharjoittelussa: pitelin tuttia pimun suussa, pari kertaa hän kakoi ja sittenpä jo lensi oksennus kaaressa... hiukkasen pöljä olo ittellä, että laitoinpa sitten lapseni oksentamaan :ashamed: Niin, ja pullottelu täälläkin jäänyt kokonaan ja tissiä aina tarjolla, mutta ehkä meiän Pantsu ei kannata moisesta huolta kantaa :) Tottahan se on, että eipähän tästä yksikseen pääse lähtemään mihkään suunnilleen tuntia pidemmäksi aikaa. Toisaalta oon aatellu, että melkoisen lyhyt aika omassa elämänkaaressa on tää vauva-aika imetyksineen, joten jos tässä muutamaan kuukauteen ei enemmälti pääse yksikseen mihkään, niin ehkä sen kestää. Kunhan pääsee tarvittaessa edes tunniksi olemaan itekseen.

Kauniskuu, jopa taas ajatuksemme kulkevat niin samoilla linjoilla! Tekstisi voisi olla miun kirjoittamaa, siis tuntemuksia liiasta yrittämisestä, itkujen jännittämisestä ja kamalasta omatunnosta, jos ei jaksakaan koko aikaa viihdyttää vauvaa. Oon nyt muutamana päivänä miettiny näitä juttuja ja tullu siihen tulokseen, että heitän ajatuksen "vauva ei koskaan itke turhaan" osittain romukoppaan ja aattelen enemmänkin niin, että ei sille vauvalle mitään kamalaa tapahu, jos en aina ja heti ensimmäiseen itkuääneen oo reagoimassa. Voin siis rauhassa vaikkapa pestä hampaat eikä tarttee kesken juosta vauvan luokse, jos hän jonkin äänen suustaan päästää. Tähän aattelutapaan päädyin, kun tajusin, ettei se syli ookaan vauvalle aina se paras paikka, vaan hän viihtyy toisinaan tosi hyvin lattialla ihan ittensä kanssa. Vähänkö on arki helpompaa, kun oon tälleesti koittanut nyt armahtaa itteeni.

Kävin jälkitarkastuksessa eilen, yleisesti ottaen kaikki ok. Hemoglobiini oli vihdoin noussut hyvin ja nyt se on 134 - jihuu, ei enää rautapillereitä! Jälkivuoto on vieläkin pientä tuhrustelua, mutta ei lääkärin mukaan mitenkään outoa. Sektiohaavan ympäristö on kovin tunnoton, kuulemma tuntohermot kärsii moisessa leikkauksessa ja jossain määrin tunto ajan kanssa palautuu. Mielialatestin pistesaalis oli niin komea, että lääkäri kyseli, tarttenko muutakin apua kuin psykologin luona käyntejä. Kerroin ottavani vastaan kaiken mahollisen ja mahottoman avun, joten sain psykiatrian polille lähetteen; eihän tuosta varmaan haittaakaan liene.

Anselmiina ja pörröpää 7 viikkoa

Vaikka kuinka tiedän, ettei vauva hajoo itkusta, ja tosiaan, tuntuu että on sitä ns. "turhaa" tyytymättömyys kitinää, niin silti sitä tuntuu ettei ees vessassa osaa käydä ilman stressiä.. Huh.. no, luulen et se on meidän eka-lapsi-äitien "ongelma".. Niin moni kaveri osaa relata ja lapset kitisee välillä ja silti vaan hommat hoidetaan, ja lapset on loppujen lopuks tosi tyytyväisiä. Niinku Anne Wahlgrenin kirjassakin oli, lapsi kärsii siitä, jos se ei oo osa arkea vaan kaiken keskipiste.

Lattialla.. joo, viihtyy hetken ja sit alkaa kitinä.. Käännän sit selälleen.. en mä usko että on "hyötyä" sen enempää jos väkisin pitää. Pidän lattialla niin kauan ko viihtyy ja sit pois. Kyl ne lapset ajallaan sit oppii kääntymään jne. Pitäähän "luonnonkansat" vauvoja kantoliinoissa tosi isoiksi ja silti vaan opitaan liikkumaan :) Ehkä länsimaissa otetaan niin liikaa painetta että pitäis x-kk iässä ja y-hetkellä osata sitä ja tätä, ja jos ei, niin ollaan kiikuttamassa hoitoon. Neiti punkee kääntyä masulleen jos vähä avittaa alkuun. Muuten tykkää vaan "lössöttää" ja katella lelujaan. Pari kertaa menny (vahingoss??) mahalta selälleen..kaippa se pää vie vielä vauvaa. Tottakai sitä miettii et onko kaikki normaalia ja pitäskö osata jo enemmän jne. Mut kaikki ajallaan :)

ANSELMIINA joo.. ei tosiaan oo haittaa. Vaikka sillä hetkellä tuntuu et "mitä hemmettii mä sinne meen ku ei oo mikää vialla" niin kummasti kuitenki löytyy solmukohtia jotka helpottaa kun saa avatuksi itseään :)

Kauniskuu

ANSELMIINA: Mulla myös sektiohaavankohta vielä aikas tunnoton osittain ja ilmeisesti jonkin verran sellaiseksi myös jää ainakin mitä olen tutuilta sektion kokeneilta kuullut.
Varmaan on ihan hyödyllistäkin käydä tuolla psykanpolilla, jos pisteet kerta korkealla. Ei ainakaan haittaakaan ole.

KAUNISKUU: Mä olen ottanut saunassa joskus sidukan ym. mutta siihen se sit on jäänyt. Joskus tekee mieli ihan rentoutukseksi. Mut jos olen ihan yksin neidin kans niin sitä en ota mitään.

VEENAlle tervetuloa kans tän puolen palstalle.

Täällä nukutaan nykyään niin onnettomia päiväunia, että iltaisin neiti on aivan yliväsynyt ja huutaa pääpunaisena kunnes sitten rauhoittuu nukkumaan...nukkuu niin hyvän pätkän yöllä, että ei kai sit riitä päiväksi kun vartin tai puolen tunnin torkkuja. No, mut hyvä kumminkin, että yöllä nukkuu. Tuo iltakiukku on vaan aika karmivaa katsottavaa, kun ei voi muuta kun toista sylissä koittaa rauhoitella ja toivoa, että ei ihan tikahdu huutoonsa.
Meillä myös joskus noi aamuyön tunnit levottomia. Ähinää ja puhinaa ja viuhtomista.
Muuten neiti on sitten kuin itse aurinko.

Bartsu

huomenta. yhdellä kädellä vauva sylissä koneela.

alkoholi. silloin tällöin olen minäkin juonut lasillisen viiniä tai oluen. en tosin minäkään jos olen yksin vauvan kanssa. rentoutumismielessä, en ole nyt sen kanssa niin tarkka, mut en tosiaan toistaiseksi enempää´kuin sen yhen kerralla. jos pumppailu olis musta jotenkin helppoa, niin sit voisin lähtee kavereiden kanssa muutamalle jonain iltana. pumppaus on musta vaan niin työlästä ja hankalaa, että ei oo houkuttanut.

bartsu, meillä varmaan vähän samaa, ettö kun nuktaan yöt hyvin, niin päivä valvotaan tai torkutaan., no tosin vaunuissa meillä nukuttais kunnolla. mutta ei tuu siitä just nyt ilmojen takia mitään.

anselmiinatar, hyä, että teillä on vähän helpottanut tytön kanssa. toi on varmasti ihan oikea asenne, ettei se vauva siitä kärsi, jos pesee hampaat rauhassa, vaikka toinen vähän kitisis. sitä itsekin yritän muistaa. ja hyvä, että sait jatkohoitoa oman mielen kanssa, ei siitä varmasti haittakaan oo.

ja joo, eiköhän se vauva kehity tahdissaan, sanotaanhan sitä toisaanta, että syli on vauvalle paras paikka. kai sitä vaan murehtii liikoja,.

nyt pitää tosissaan alkaa miettiä niitä ristiäisiä. miehen perhe tulee tänään jo, ja huomenna muut. no kai tästä selvitään. yhden asunnon näyttökin olis tänään.

haltia ja poika 8vk 6 pv

Hyvin selvittiin eka päivä kahestaan vauvan kanssa kotona kun mies lähti töihin. Viime yö sen sijaan oli taas pelkkää kitinää ja mahavaivoja, oon nukkunut ehkä muutaman tunnin ja olo sen mukanen. Tulee tosi turhautunut olo kun ei tiedä miten sais vauvan oloa helpotettua kun tuntuu ettei mistään ole apua :( Pieni vaan kitisee unessaankin koko ajan ja yrittää selvästi puskea pieruja/kakkaa ulos jännittämällä koko kroppaansa ja ähisemällä. Meillä on käytössä gefilus-tipat ja Dysflatyl mutta en tiedä auttaako sitten kumpikaan, molempia on koitettu myös jättää pois ja tulos ihan sama. En myöskään juo enää kahvia, syö ruisleipää tai mitään muutakaan mistä yleensä tulee ilmavaivoja. Ens viikolla pitää neuvolassa kysyä olisko mitään mitä voitais tehdä.

Kissoista Pantsu kyseli, meillä on yksi 8-vuotias ja kaksi 1,5-vuotiasta kissaa. Vanhempi kissa ei välitä vauvasta yhtään, hyvä jos on kerran käynyt haistamassa. Pikkukissat oli ihan ihmeissään kun poika tuotiin kotiin, eivät aluksi uskaltaneet tulla lähellekään. Nyt ovat jo tottuneet ja vauva kiinnostaa aika paljon, jos pidän sylissä vauvaa niin tulevat yleensä haistelemaan. Pikkukissat on sen verran kovia vielä riehumaan ettei vauvaa voi kyllä jättää hetkeksikään keskenään niiden kanssa, ei sillä että hyökkäisivät vauvan kimppuun vaan kun riehuvat keskenään niin voivat vahingossa vaikka hypätä päälle. Meillä on ollut aina sellainen käytäntö, ettei kissat pääse makkariin ja se on kyllä aika ehdotonta nyt.

Imetysvaatteista, mulla on lainassa muutama tuollainen luukkupaita mutta eniten tykkään pitää jotain hihatonta toppia ja hupparia/villatakkia. Joku noissa luukkupaitojen ulkonäössä tökkii... tosin en oo vielä kertaakaan joutunut imettämään julkisesti, siinä nuo varmaan on kätevämpiä.

Alkoholia olen nyt synnytyksen jälkeen juonut hurjat pari lasia skumppaa ja puolikkaan siiderin. Tuntui kyllä heti kihahtavan hattuun noinkin pieni määrä kun ei ole moniin kuukausiin juonut! Hyvin voisin kyllä kuvitella meneväni kaverien kanssa muutamalle, mutta mullakin toi pumppaus tuntuu olevan työn ja tuskan takana vaikka hankin paremman pumpunkin. Jostain syystä maitoa en saa herumaan yhtään niin hyvin kuin imettäessä vaikka kuinka katselisin vauvaa ja koettaisin rentoutua. Jos pumppaan samalla kun imetän toisesta tissistä niin maitoa kyllä suihkuaa kunnolla, mutta käytännössä tuo on aika hankalaa ja lopputuloksena yleensä sekä minä että poika ihan maidossa.

Tänään lähetään pojan ekalle reissulle, harmi vaan että syy ei ole mikään kaikista mukavin vaan mummon hautajaiset huomenna.. Mummo kuoli 3 päivää pojan syntymän jälkeen ja harmittaa kovasti ettei ehtinyt nähdä vauvaa. Ei sinänsä tullut yllätyksenä mummin lähtö kun oli jo kovin vanha ja huonossa kunnossa pitkään mutta eihän nuo hautajaiset koskaan kivoja juhlia ole. Vielä kun muutenkin itkettää nykyään helposti niin varmaan poraan siellä naamani punaiseksi.

Raskauskiloista, paljonko teille tuli raskauskiloja ja onko lähteneet putoamaan? Mulla tuli painoa joku 16 kg lisää, synnärille jäi joku 6-7 kg ja sen jälkeen pudonnut vielä 3-4 kg. Noista lopuistakin olis kyllä kiva päästä eroon!

Pantsu Meillä kisut oli ekana päivänä aika mustiksia. Nopeasti sitten tottuivat vauvaan. Poikakissa eli Pörrö on kaikista innostunein vauvasta. Kokoajan haluaisi makoilla vauvan vieressä. Makkarin ovea on pakko pitää kiinni kun vauva nukkuu. Muutoin Pörrö on siellä kokoajan nuuskimassa.

alkoholi En oo vielä alkoholia maistellut. Saa nähä missä vaiheessa alkaa tehdä mieli. Ensi kuussa olisi yhdet kemut joissa olisi mahis maistella pitkästä aikaa.

haltia kivoja ristiäisiä =)

emily81 Tsemppii hautajaisiin. :hug:

raskauskilot Mulle tuli 9kg. Laitokselle jäi tasan vauvan verran eli 3,4kg. Nyt on lähtenyt jonkun verran vielä pois. Olisko vielä 3-3,5 kg jäjellä. Pikku hiljaa. Mutta ihan hyvin kahdessa viikossa tippunut, kun ei olla täysimetyksessä.

Kauniskuu: Kiitos. :) Pauli on kyllä kiva nimi ja sopii meidän pojalle kuin nenä päähän. :)

Mä varmaan olen jotenkin kylmä äiti, koska pystyn kyllä käymään vessassa tms. vaikka vauva itkisikin. :ashamed: En siis minuuttitolkulla anna huutaa, vaan riennän kyllä heti pojan luo. Tietysti se tuntuu ihan kamalalta, kun ei heti voi ottaa syliin, mutta esim. ennen imettämistä teen kyllä omat hommat ensin, koska se vasta onkin ikävää, jos kesken ruokailun joutuu juoksemaan vessaan...

anselmiina: Joo, välillä mäkin mietin, että olisiko vaan heti synnärillä pitänyt opettaa tutille. Mutta toisaalta, ei poika tunnu kauheasti sitä tuttia kaipaavan, rauhoittuu myös muilla keinoilla kuin imemällä. Ja täytyy tosiaan olla tyytyväinen, että imettäminen sujuu, nopeasti tämä aika, jolloin vauva on täysin riippuvainen, menee ohi. Hienoa, että pääset sinne polillekin! :)

Lattialla poika viihtyy tosi hyvin. Mutta en kyllä väkisin pitäisi, jos kovasti itkisi. Kyllä ne lapset kehittyy aikanaan. Mullekin tuli mieleen, että joissain kulttuureissa lapsia kannetaan koko ajan ja silti oppivat liikkumaan. Ehkä ei kannata stressata sitä liikaa. :)

Alkoholista: En ole ottanut vielä ollenkaan. Ei ole tehnyt mieli. Jollain tapaa jopa vähän pelottaa, kun on ollut niin kauan juomatta alkoholia, että millainen reaktio siitä tulee. Mulla on tosiaan synttärit reilun kuukauden päästä, silloin ajattelin uskaltautua viihteelle.

emily: Minäkään en kissoja uskalla jättää vauvan kanssa. Eivät ole kauhean villejä, mutta eläimet ovat eläimiä ja siksi arvaamattomia. Meillä myös nuorempi kissaneiti vasta reilun vuoden, vanhempi on jo yli neljävuotias. Makuuhuoneeseen kissat pääsevät pääsevät päivisin, mutta öisin, tai kun poika nukkuu, on ovi kiinni. Voimia hautajaisiin! :hug:

bartsu: On kyllä kurjaa, kun päiväunet on huonoja. :/ Meillä kanssa nukutaan max. tunti putkeen päivisin. Iltaisin sitten alkaa unet parantua, ja toissa päivänä nukahti jo seitsemältä eilä herännyt enää kuiin syömään. Toivottavasti iltakiukut helpottavat!

haltia: Hyviä ristiäisiä! :)

Raskauskiloja mulle tuli 14. Viidessä viikossa oli jo kaikki pudonneet ja nyt jo -2 kg:a. Herkut maistuu täälläkin vähän liian hyvin, mutta painossa se ei jostain syystä näy. Kauhea suklaanhimo koko ajan. Ärsyttävää. :kieh:

ON: Eilen oltiin 2 kk:n neuvolassa. Pauli on kasvanut hienosti, pituutta on 58,5 cm:ä ja painoa 6380 g:a. On siis oltu ruoka-aikaan kotona! :D Terkkakin kommentoi, että taitaa olla tukevaa maitoa mulla. Saatiin eka anos rotarokotetta, eikä ainakaan vielä ole tullut mitään ikäviä oireita. Kakkaa on tullut ehkä normaalia useammin ja paukkuja päästelle, mutta eivät tunnu vaivaavan poikaa kuitenkaan.

Ostin eilen tuttipulloon säädeltävän tutin, siis sellaisen jolla pystyy säätelemään pullosta tulevan maidon määrää. Ostin myös taikamukin, jossa on pehmeä nokka. Harjoitellaan näiden avulla pullosta juomista.

-Pantsu ja pikku-ukko 8 vkoa 5 pvää

PANTSU höpö höpö, just oikein SÄ toimit.. ei heti pitäiskää rynnätä lapsen luo tai jättää aamukahvi kesken!! mun mielestä just tossa Wahlgrenin lapsikirjassa oli sanottu hyvin, että vauvan pitää kokea olevansa osa perhettä ja arkea eikä maailman napa ja vanhempiensa elämän mullistaja. lapsi nauttii kun saa osallistua arkeen jne, mutta pikkuhiljaa "tympiintyy" jos elämä pyörii vaan lapsen ympärillä.. vanhemmilla ON oltava omat jutut, hommat ja arki niinku ennenkin. en osaa nyt kirjottaa tarkkoja saoja mut idea oli tuo.
Joo ja onnea neuvolasta!! Upeet lukemat :) Täälläki neiti o kyllä ihana michelin, eli aika tanakaa oli siis tissimaito ;) Ja niin tissitetyt lapsethan kuulema onkin helpommin. Ite olin kanssa ja silti lapsuuden ja nuoruuden ongelma oli alipainoisuus.. Eli ei ainakaa heti kannata pelätä vauvapainon korreloivan aikuispainoon. :) Makkarathan sulaa luonnostaan ku vauva keksii liikkumisen!!

BARTSU meillä oli tuo sama iltahuuto pitkään kun tyyppi ei asettunu päiväunille enkä sit kunnolla tullu "väkisin" yrittäneeks.. sit yliväsyneenä illalla tapeltii unta vastaan. aluks luulin mahaa ja kaikkee mut vika oli tuossa rytmittömyydessä. nyt, ehkä osin pullomaidon, rytmit on löytyny ja illat menee kivuttomasti.

meillä autto kapalo.. pistetää typy tiukkaan tortillaan, rauhoittuu päiväunille ja yöunillekin. yöllä saa kammettua ittesä vapaaks nii alkaa huitominen. nykysin tuntuu et iha "vaatii ja odottaa" kapalon laittoa, unikitinä loppuu siihen. :)

EMILY voihan noita ruoan välttämistä koettaa mut ainaki meille proffa sano että yleensä turhaa, ellei ihan allergia ole. mä huomasin ettei ollu eroo söinkö jotan vai en.. kitinä tuli siis ilm. joko tissien maidon tulotyylistä tai siitä tuntemattomasta syystä joka ei siis selvillä.. mahaitkut on ihan ikäänki liittyviä :)

eli siis nyt oltu maitoaltistuksella. NAN pierettää ehke enemmän mutta ei suoraan tee isoja oireita, huutoa tms. mut ku annan tissimaitoo nii alkaa maha laulaa.. lurisee ja pieree ja kakka lentää. ite siis oon maidottomalla vielä. Enemmän siis oireena on toi ihon kunto. Niin pahaks ku joskus ei oo vielä menny mut kasvoihin nousee ihottumaa. no, lekuri sano, et lapsi voi vaa olla allerginen jollekin äidinmaidossa, joillekin soluille mitä joskus voi erittyä maitoon, se voi stimuloida suolta toimimaa liian vilkkaasti. .

osin oon huomannu et luulin turhaankin itkuja heti maha oireiksi.. usein syynä oli kai et typy näkyy vaativan tietyn rytmin elämään ja säännölliset unet. sit elämä sujuu hymyillen. tottakai kaikilla on kipuja joskus, eikai mahaoireetonta vauvaa oo :)
No, ongelma siis oli mahaoireitakin enemmän se järkky ihottuma joka oli oikeesti kamala ja kivulias. Se ei selity iha pelkällä pulloruokinnan vaihdolla tai rytmin vaihtumsella..

kilot.. juu ei tullu ku se 0,5-1kg.. eli laihduin odotusaikana, nyt siis alipainolla.. imelää uppoo hulluna ja SYÖTÄTTÄÄ!! IHan järkyttävästi.. mut no, enemmän ahditaa tää ku ei oo mitää kontrollia vaan napostelen ihan 24/7..

juttu kesken mut taas mennään..

sitä piti viel sanoo, et varmaan sen takia, et ekan lapsen kans kokee tarvetta olla täydellinen ja reagoida joka inahdukseen, sanotaan monesti et olipa "vaikee" ja vaativa lapsi. JA sit toka on niin helppo jne. Ehkä sit ymmärtää et on hössänny ihan suotta, eikä tietysti o aikaakaan, ku toinenki muksu vaatii osansa :)

Nii.. ja mä sit varmaan oon siinä suhteessa "kamala", että mä kyllä otan ihan hyvällä omalla tunnolla viiniä ruoan kans tai miehen kanssa illalla istuskellessa.. tai skumppaa.. Mä koen ettei se itsensä rentouttamine oo lapselta pois :) Humala ja kännijuominen on sit asia toinen, siis jos lapsi siitä kärsii, jos ei kykene huolehtimaan jne

Kauniskuu: Kiitos rohkaisevista sanoista! :) Ihanaa, että jaksat kannustaa. :heart: Toi on ihan totta, että vaikka elämän tahti muuttuukin vauvan myötä, niin ei se vauva silti saa kaiken keskipiste olla.

Juu, makkaraa löytyy pojalta ja ihana pyöreä masu. :) Anoppi kertoi, että hänen molemmat pojat on olleet oikein pulleita vauvoja ja täysimetettyjä olivat. Olin yllättynyt, että hän oli täysimettänyt sen puoli vuotta, vaikka silloin oli suositukset ihan erilaisia kuin nykyään. Mutta, pyöreys oli molemmilta pojilta kadonnut, kun oppivat kävelemään.

Mä muuten olin koliikkivauva ja äiti kertoi noudattaneensa tosi tiukkaa imetysdieettiä. Eli pari kuukautta lähinnä perunalla. Mun kohdalla aloitti tosin vasta kun olin parikuukautinen, mutta pikkusiskoni kohdalla piti alusta saakka, eikä sille sitten tullut mitään masuvaivoja. Kerran kuulemma söi jäätelöä ja sisko olikin sitten huutanut koko yön. Huh, aikamoista. Silloin ei kai näistä maitoallergioista ym. tiedetty niin hyvin.

Aika kurjaa, että tyttö on allerginen jollekin sun maidossa. Älä kuitenkaan syyllistä itseäsi liikaa siitä. Ethän sä sille mitään voi, se on vaan sun tytön yksi ominaisuus. :hug: Aiotko jatkaa vielä Almironilla, vai vaihdatko Naniin? Toisaalta, olisi se maitoallergiakin kurja vaiva.

Jahas, poika heräsi taas. :)

PANTSU Kiitos, niinhän se on. Yksi ominaisuus muiden joukossa :). Luin just yhtä blogia jossa äiti imetti lastaa lähes vuoden ikään, vaikka lapsella vaikea allergia jonka syytä ei tiedetty, äiti tiukalla dietillä , tyyliin riisikakuilla ja kalkkunalla, ja silti lapsella oireita. Moni kehotti lopettamaan imetyksen (lääkäri) ja aloittamaan erikoiskorvikkeen, mutta jostain syystä halusi imettää lasta aina 2v asti. No, lopetti kuitenkin sit vajaan vuoden ikäisenä, koska lapsi söi tissiä edelleen 12 (?!!) kertaa päivässä ja äiti alko "vähän miettiä asiaa".. Alkoi saada korviketta sen mitä enää tarvitsisikaan ja oireet alko helpottaa. Oli syy sitte mikä vaan niin mä en oikeesti iha ymmärrä noinkaan hysteristä pakkomiellettä imettaa :( Mun mielestä lähinnä sääli ettei perhe voinu nauttia vauva-ajasta täysin rinnoin.

Joo, en tiiä sitte mikä on ja miks tuo naama kukkii.. kokeillaan tää maitoaltistus loppuun ja mietitää että jos naaman iho kukkii edelleen niin sitte jatketaan almironilla.. Raapii nii hulluna sitä naamaansa, että koetetaan millä keinolla tahansa välttää mokomaa!

Ihme uninen neiti.. en tajua. Yleensä jaksaa valvoa tällä rytmillä ruan jälkeen 1-1.5 h ja sit alkaa unikitinä.. Nyt nukuu ties monettako päiväunta, valveilla haukottelee ja haluaa taas unille. Yritän leikittää jne että ei menisi sitten yöunet ihan valvomiseksi.. Mutta ei voi minkään, tottakai nukkua saa jos nukuttaa :)

Kauniskuu

Kauniskuu Ei taida mennä kauaa että teidän vauva kääntyy itsekseen selältä mahalleen =) Meidän neidillä ei vielä tietoakaan sellaisesta.

Pantalaimon Hyvin oli teidän poika kasvanut =)

emily81 Meillä myös samat tipat käytössä ja silti tyttö äheltää koko ajan mahaansa.

Alkoholista En ole vielä ottanut edes sauna siideriä, ei oikeastaan ole muistanut koko sidukan olemassa oloa :LOL: No, täytyy asia korjata tänään ja käydä ostamassa yksi =)

Raskauskiloista Mulla tuli raskauskiloja 20 ja nyt tippunut 10kg, eli toinen mokoma on vielä jäljellä :ashamed:

Ristiäisistä Ei olla vieläkään päätetty pidetäänkö kotona vai jossain muualla kahvitus. En millään jaksais alkaa järkkään kotiin kun pitäis siivota kuitenkin yms. Olis niin helppo mennä kirkosta johonkin "valmiiseen paikkaan". Vieraita tulossa noin 18 aikuista.

ON: Tyttö on päättänyt lopettaa päiväunet kokonaan :/ Nukkuu 5-15 minsan pätkiä kokopäivän ja lopun aikaa rutisee...kiva kiva. Yöuniltakin on nyt 2 päivää herätty klo6 aamulla. Tänään menee mummulle pariksi tunniksi hoitoon...onneksi!!!

tiinuli ja pimu 6viikkoa 3päivää

tiinuli.. no kuule, teillä pimu 6vk ja tää 12, joten ehkei kiirettäkään :) se tulee vähän ku yhtäkkiä kun lapsi oivaltaa et voi liikkua :D
meillähä oli tossa iäs kans että aina vaa kitis ku valvo. siks luulin et maha on ainoo syy. ei nukkunu juur päivisin, ja sit vaa kitis ja illalla unitappelua. jälkeenpäin katsottuna rytmittömyys oli suurin syy kaikkeen (paitsi ne iholehahdukset sun muut miks mentiin lekuriinkin). Eli kitisevä ja tyytymätön vauva oli kai monen asian summa.. Nyt jälkeenpäin tietysti "helppo" viisastella, mutta mistäpä tiesi kun ei oo aikasempaa kokemusta.
No tässä runnottiin muutaman vk ajan läpi rytmiä neidille ja alkoi helpottaa.. ainaki hieman enemmän valoa elämässä. Nyt selkeesti on valveilla iloisempi ja osaan jo jollain tavalla ennakoida et kohta nukuttaa tai nälättää (kiitos (?)pullottelun..).. Toiv. teilläki olis apua jos kokeilette, vai millanen rytmi on ollu?

Nii.. siis eihä kaikki oo samanlaisia.. Kaverin vauvalle on ihan sama miten päivät menee ja on silti "ylityytyväinen".. toisen kamun vauva taas menee ihan sekasin jos elämä poikkeaa yhtään totutusta. Tämä tuntuu ainaki vaativan näköjään rytmin.

Edellee välillä "masentaa" tissittelyn lopetus.. katsoin kateena kahviossa ku vauva imi antaumuksella rintaa.. No, neiti ei oikeen alunperinkää tuntunu nauttivan touhusta :(..

Sit ihan lauantain iloksi kysymys :).. Haluatteko kertoo mikä on "nimimerkin" takana :)? Mulla Kauniskuu tuli yhdestä kirjasta jota luin sillo hoitojen alussa.. Sellane joka kerto muinaisesta kiinalaisesta naisesta ja jalkojen sitomiskulttuurista.. Yhden tytön nimi siinä oli "kauniskuu" :)
Kauniskuu

Yhteistyössä