Alkuvuoden '09 lapsettomuushoidoista vauvautuneet

kauniskuu. meillä baby björn sitteri, jossa 3 säätöä, poika viihtyy parhaiten siinä istuvimmassa. tykkää, kun laittaa sitterin keittiön pöydälle, ja näkee mitä siinä vieres touhutaan, samalla on äidin naaman korkeudella, meillä myös viihdytään parhaiten puoli-istuvassa asennossa, joten sitteri hyvä, ja toian toi tohon sittereiin kuuluva lelukaari, poika katseli ja leikki sillä oikeasti. mä suosittelen, meillä ainakin toimii, sit voi laskea makuu asentoon, jos vauva nukahtaa. Lattiallakin hyvä, kun voi jalalla antaa vauhtia samalla kun esim koneella tms, ja suihkuun vois periaatteessa mennä tai vessaan, kun se ei liu kaakeleilla. No vauval hirvee nälkä nyt pitää mennä.

Muokkaan vielä, että en siis tosiaan tiedä miten hyvä on vauvaa pitää siinä sitterin yläasennossa tässä vaiheessa, kun ei vielä saa istuttaa, mutta ajat kun vauva siinä viihtyy ovat vielä aika vähäisiä, lisääntyvät koko ajan. Ja kuitenkin se on sellainen puoli-istuva, ja vauva siinä viihtyy. niin joo itsekin epäilin ensin sitterin tarpeellisuutta, olen huomannut nyt, että varmaan enenevässä määrin se on meillä käytössä, uskon, että toimii alussa myös tuolina, kun opetellaan syömään kiinteitä, muttei vielä istuta syöttötuolissa.

Onpas tänne tullut taas kirjoituksia :) En ymmärrä mihin aika oikein menee, kun ei mitään kerkeä tekemään...ja onnittelut uusille !

Imetyksestä sen verran, että meille tulee pian tuo 4kk täyteen ja tässä arvotaan, että aloitetaanko kiinteiden maistelut nyt vai myöhemmin. Esikoiselle annettiin n 4,5 kuisena eka makuannos ja imetystä jatkoin 1,7 vuotiaaksi. Nyt haluaisin imettää täysimetyksellä ainakin 5 kuiseksi, mutta tuo "vihreä uloste-ongelma" vähän mietityttää...Täytyy kysellä neuvolasta asiaa. Onko muilla ollut noita vihreitä ulosteita??? Itse epäilen edelleen sen olevan merkki jostain allergiasta, mutta vaikka olen pitänyt ruokapäiväkirjaa, niin en ole tullut hullua hurskaammaksi...tiedä tuota...

Sitteri meillä on myös käytössä. Ensin kyllä aina yritän saada pojan viihtymään lattialla, mutta jos siihen ei halua, niin sitten sitteriin. Sitten vain siirtelen paikasta toiseen sen mukaan mitä itse olen tekemässä; kylpyhuoneen ovelle jos olen suihkussa, keittiöön ym. Välillä jaksaa katsella hyvinkin puuhia välillä ei =) Ollaan nostettu selkänoja aika istuvaan asentoon, niin viihtyy paremmin. Istuttamisesta; esikoinen oppi istumaan 6 kuisena ja sen jälkeen ei muuta tehnytkään kunnes oppi konttamaan 9 kuisena. ja kyllä meillä poikakin nyt tykkää istuskella...

Kotitöistä; ennen siivoilin 2 kertaa viikossa, nyt hyvä jos kerran kerkeää. Vähän on ollut opettelemista siihen ettei koko ajan voi olla kaikki tip top ja aika hyvin siihen on silmä harjaantunut, ;-)

Mä käytän voiteena Bepanthenia, pojan kasvoihin emulsiota (jos tarvii) ja peppuun voidetta, toimii hyvin! Tavallista perusvoidetta käytän lähinnä silloin, kun tarvii mitata kuume...

Täällä nyrkit on myös koko ajan suussa ja kuolaa tulee riittävästi :LOL: Kääntymiseen ei vielä näytä olevan kovasti itressejä, mutta jos kyljelleen laittaa lattialle, niin silloin yrittää kovasti kääntyä vatsalleen.

Nyt on taas muutamana yönä ollut tosi levotonta. Nyt kun mahavaivat ovat jonkin verran helpottaneet niin ongelma on tuo nenän tukkoisuus yöllä. Päivällä ei ongelmaa ole, mutta yöllä nenä menee niin tukkoon, että heräilee siihen. Onko muilla vastaavaa?? Ollaan laitettu keittosuolatippaa, a-tippaa, käytetty sumua, mutta kovin hyvin mikään ei auta, plääh. Aina on jotain ongelmaa...Sängyn päätyä ei voi nostaa, koska nukkuu vieressä =) Päikkärit meneevät nykyään ulkona, jos sää sallii (siis pakkanen) Kahdet kolmen tunnen unet, aamupäivällä ja iltapäivällä.

Esikoinen on jättänyt päikkärit pois ja "omaa aikaa" ei saa enää edes päivällä, saati sitten iltasella. Tällä hetkellä omaa aikaa on, kun pääsee yksin ruokakauppaan :LOL:

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!
(Poika nukkuu tässä liinassa, kun pakkanen huitelee yli -20)

Kesäsiili

HALTIA Joo eihän siinä varmasti pahaa oo "istuttaa", koska eihän se silleen ole kokopainolla oleva istuma-asento :).. joo, pitää miettiä.. toistaiseks selvitty, sit miettii kannattaako parin kuukauden takia ostaa..

Tuosta istumisesta, niinku yks spesialisti sanoi, jos vauvalla on valmius ja ite "haluaa" mielellää olla istuvammassa asennossa niin asia ok. Eri asia on jos näkee et vauva on "luttero" ja silti pitää väkisin istumassa koko painollaan :) Minuakin on "istutettu" toooosi pienestä ja hyvä ryhtinen tuli :)

Pullosysteemillä saatu rauhaa taloon. Rytmi alkanu istua kohdalleen ihan parissa päivässä. Illalla nukahtaa jo 21 aikaan, söi viime yönä sitte eka kerran 03.00. Sit syö aamulla. Oi autuus.. johan tätä tuskaista tahkoamista ja itkua riittikin.

Tosin.. nyt sitten iskeny "laiskuus" ton pumppauksen kanssa, ja heti huomaa ettei ees yön jälkeen irtoa maitoa samalla lailla. Yleensä saanu desin per tissi, nyt yleensä sen desin yhteensä.. Noo.. mennään näin :)

Nenän tukkosuus : Joo, kerran oli yöllä. Pistin nojalleen nukkumaan tyynyä vasten ja helpotti. Tyyny on tollanen "pehmeä mutta jämäkkä" untuva tyyny, eli ei "upota" mutta muovautuu hyvin tueksi. NaCl nenätipat voi auttaa ja myös lämmin kylpy ("höyry").. Riippuu toki mistä johtuu. Refluksi teki alussa satunnaisesti tota tukkosuutta.

KESÄSIILI Mä annoin kans jo joku aika sitten makuannoksia (jooo..jotkut sanoo ettei sais jne..) ja hyvin neitille uppos :D.. Piereekö vauva? Joskus kuulema voi tissimaito vaikuttaa kakan väriin, ainaki jossain puhuttiin tästä taka-etumaito hommasta. Että etumaito on "rasvattomampaa" ja joilleki vois tehä kakan väriin muutosta. Nykysin kai tuosta ajattelusta luovuttu?? En tiedä sitten... Tai sit että suihkuaa , saa ilmaa masuun jne. Toiv. ei mitään allergiaa!!

Mukavaa sunnuntaita!

Kauniskuu ja typy 11 vk

Joo, ei sitteri varmasti välttämättömyys oo, ja mieluumin tietysti pitäis lattialla, jos vauva viihtyy, aina ei kuitenkaan viihdy, niin ja tosta Baby Björnistä saa sitten sen vyöosan tai sen mistä jalat tulee läpi niin pois, joten menis sit myös ilmeisesti isommalla lapsella ihan lepotuolina. No tiedä sitä, mutta meillä ihan hyvällä käytöllä.

Mä olen myös miettinyt, että milloin meillä aloitetaan kiinteiden kokeilu. Varmaan aika pitkälle mennään sen ukan, miten vauva itse kiinnostuu asiasta. Ei olis itsellä mitään 6kk täysimetystäkään vastaakaan, jos poika kasvaa ja on tyytyväinen.

Yöt menee edelleen hyvin. VOi nnea. syödään 23, 01, 04, 07 ja 09 mulle jo ihan riittävän hyä rytmi, ja kun vauva syö nykyä makuullaan tissistä, niin menee ongelmitta, saan hyvät unet itse, olo on ihan eri luokkaa.

Nenä on meilläkin tukossa, mä yleensä laitan kans sitä suolaliuosta ja sitten imen pikkuniistäjällä. Kylvetään myös usein, mikä taitaa auttaa. Ei meillä tosin vauvan uni tukkoisuuden takia häiriinny.

Nyt olen muuten huomannut, että kun vauva on isomman oloinen, ei enää teemeli pukea niitä kaikkein vauvamaisimpia vaatteita.

No nyt täytyy mennä imettämään.

Haltia ja peikkopoika 8vk 1 pv

KAUNISKUU joo minäkin olen lukenut tuosta etu-takamaidosta, että etumaito just värjäis kakkaa. No olen kokeillut niin, että olen pumpannut ensin osan maidosta pois ennen syöttöä. Ehkäpä hiukan auttoi :/ Mulla kyllä myös tulee maito niin kovalla paineella, että makuullakin pojalla on täysi työ saada nieltyä siihen tahtiin, kun maitoa tulee. Ja usein irrottaakin välillä, että saa happea. En tiedä voisko siinä olla osa syy? Siis ilman nieleminen samalla...Käytetään kyllä vieläkin disfaltyliä.

Nenän tukkosuudesta; meillä kylvetään myös joka ilta ja olen yrittänyt imeä, mutta räkä taitaa olla niin syvällä ettei mitään irtoa imulla. No täytyy toivoa että vaiva on ohimenevää:) Kyllä itse ihan riittävästi unta taidan saada, vaikka pikkumies nyt vähän huonommin nukkuukin. Voihan se liittyä nyt tähän ikäänkin, tiheempää imua ja uusia taitoja...

Moi kaikille =) !
En pahemmin kirjoitellut raskausaikana, mutta jotkut saattaa muistaa viime kevään ivf-pinoista. Meille syntyi sitten 3.1.10 klo 3.33 kättärillä poika rv38+3, 3135g ja 49 cm.

Kaveri kasvaa hurjaa vauhtia, nyt oli neuvolassa jo yli 4,1kg ja ei ihmekään kun syö vähintään 2h välein, myös öisin... Täysimetyksellä on menty ja mahavaivoista kärsitään toisinaan täälläkin, varsinkin aamuyöstä. Meillä myös toi Disflatyl ollut nyt reilun viikon käytössä mutta en ole varma onko siitä oikein ollut mitään hyötyä. Rela-tipat on myös käytössä.

Samoin mulla on myös tuota suihkutissi-ongelmaa eli välillä poika ei pysty nielemään niin nopeasti kuin maitoa tulisi. Pumppailua olen kokeillut myös ja vaihdoin jo Aventin pumppuunkin kun Medelalla ei tullut oikein mitään mutta silläkään ei pumpatessa oikein tunnu heruvan kunnolla vaikka imettäessä kyllä maitoa pulppuaa.

Mulle iski puoltoista viikkoa sitten rintatulehduskin, oli aika töttöröö-olo kun ei saanut yöllä nukkua ja sitten vielä 39C kuumetta päälle. Onneksi meni nopeasti ohi!

Inhottavaa kun on niin kovat pakkaset ettei pääse vauvan kanssa ulos, tekisi kovasti mieli jo pidemmälle kävelylle vaunujen kanssa!

Ääh, taaskaan en oo kerennyt koneelle pariin päivään... Missä välissä te muut kerkeette kirjoitella... Sit vielä moni kerkee siivoomaan, laittamaan ruokaa, leipomaan jne,. kun ittestäni tuntuu, etten kerkee yhtikäs mitään :) No, toissailtana sain sentäs imuroitua koko talon, karmee määrä villakoiria!

Kauniskuu, tosiaan niin samanlaisia ajatuksia. Tuntuu just tuolta, ettei omaa lastaan ymmärrä, vaikka kuinka yrittää tulkita itkun syytä ja toimia parhaansa mukaan. Joo, ja sekunnissa mennään hymystä kiukkuun...Just muutes luin lohduttavaa tekstiä vau-nettisivulta, jossa kerrottiin kahden kuukauden ikäisestä vauvasta: "Vauvan ilmeet ovat vaihtelevia kuin oikullinen kevätsää: hymy muuttuu hetkessä harmitukseksi - muuttuakseen taas seuraavassa hetkessä hymyksi". Niinpä :) Eikä vaaleenpunasesta vauva-ajasta oo tietookaan muutoin kuin vauvan vaatteiden värinä... Jaksamista sinulle Kauniskuu! - Luinkin etiäpäin ja kerroit, että pullosysteemillä on löytynyt rauha taloon - tosi kiva kuulla! Se varmasti helpottaa omaakin oloasi, että saat nukkua välillä pitempiä pätkiä, eikä tarttee tarpeettomasti tuskailla.

Cuplaton on meilläkin käytössä. Mielestäni siitä on ollu apua, vaikken ihan jokaisen imetyskerran aluksi muistakaan antaa. Nyt oomme taas käyneet vyöhyketerapiassa, tosin eri terapeutilla kuin aiemmin. Tää terapeutti hoitaa vauvaa tosi ihanasti! Nyt oomme käyneet kaksi kertaa ja oikeesti, pari edellistä iltaa meillä on ollu melkoisen rauhallisia. Masuvaivat eivät näytä paljoakaan vaivaavan elekielestä päätellen. Tosin muutoin kiukkua ja kitinää edelleen löytyy, taitaa olla jo luonnekysymys :kieh:

Sitteri meilläkin käytössä, toisinaan pimu viihtyy siinä, toisinaan taas ei yhtään. Tuo lelukaari voisi ollakin mainio lisä, samoin tuo vinkki, että nostaisi sitterin pöydälle, niin pimu näkisi paremmin seurailla, mitä ympärillä tapahtuu. Meillon Emman sitteri ja pidämme sitä hieman kohotetussa asennossa, ei siis kovin pystyssä, joten siinä pimu joskus nukahtaa. Tarpeellinen hankinta ollut myös meillä.

Kuola ja nyrkit suussa kovin tuttu ilmiö täälläkin :) Ostin lauantaina purulelun, jota oon koittanut vauvalle tyrkätä suuhun, mutta eihän tuo oikein hoksaa vielä ideaa... Jokohan voi tosiaan hampaita tehä jo näin varhain?

Meiän yörytmi on tainnut vakiintua sellaiseksi, että pimu nukahtaa noin puoliltaöin, nukkuu kolmisen tuntia ja tankkaa maitoa molemmista rinnoista, nukkuu taas pari-kolme tuntia ja sitten tankkailee aamun tunteina hieman tiheämmin. Saattaisi aamustakin nukkua pitempiä pätkiä, mut jostain syystä minnuu itteeni väsyttää aamusta niiiiin älyttömästi, etten jaksa houkutella pimua imemään molemmista rinnoista, kun nukahtaa yhden jälestä. Omaa laiskuutta, joka sitten kostautuu aina tunnin - kahen päästä :LOL: Arkiaamuisin heräilemme pimun kanssa aamutoimiin noin kymmenen tienoilla. Kivaa ois, jos sais rytmiä hiukka käänettyä, jotta pimu nukahtaisi aiemmin ja aamulla noustaisiin aiemmin, mut vielä ainakaan ei oo ymmärrys riittänyt yrityksistä huolimatta, miten rytmiä saisi kääntymään.

Nenä rohisee välillä täälläkin. Neuvolassa ihmettelin asiaa, niin kuulemma kun ei oo kipeen oloinen, niin kyse on siitä, että maito menee nenään ja kurkuun ja jää sinne pyörimään ja aiheuttamaan rohinaa. Outo juttu. Suolaliuos saattaisi auttaa. Muutoin neuvolakuulumisista, käytiin siis painotarkastuksessa, saatiin 4 kg rikki. Painoa oli tullut riittävästi neuvolatädinkin mielestä, joten riittävästi pimu saa rinnasta evästä. Olipa helpottava tieto. Punnituskeikka päättyi siihen, että vaa'asta tehtiin uima-allas pissistä :kieh:

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Hei vaan!

Hui kauhistus, mikä määrä tekstiä! :eek: Ihanaa, että keskustelu käy aktiivisena. :)

Mulla meni viikonloppu kokonaan nimijuhlatuoksinoissa. Lauantaina tuli mun sisko (pojan kummitäti) auttamaan siivouksessa ja leipomisessa. Olikin tosi suuri apu. Eilen sitten vietettiin itse juhlia. Koko päivän ravasi vieraita. Poika sai hienoja lahjoja, mm. mobilen, soittorasian ja vauvakirjan, jota aloin täytellä jo eilen. Nimeksi tuli Pauli Martti Johannes. Tänään onkin pojalla ensimmäiset nimpparit. :heart: Hienosti Pauli jaksoi koko päivän. Illalla olikin ihan väsy, nukahti yöunille jo klo 21 ja heräsi ekan kerran vasta klo 03!

Paljon olitte puhuneet omasta ajasta ja jaksamisesta. Kovin tutulta kuulostaa. Vaikka meillä mies onkin kotona, musta tuntuu, että omaa aikaa on silti vähän. Mies tekee graduaan, joten en joka vaipanvaihtoon ym. viitsi häntä pyytää. Mies käy 4 päivänä viikossa salibandytreeneissä ja muinakin päivinä harrastaa liikuntaa. Kyllä sitä välillä tekisi mieli marttyroida, kun itse hädin tuskin ehtii iltaisin vetää 15 min. jumpan... Mutta urheilu on henkireikä miehelle, ja sen avulla hän jaksaa myös tukea mua. Jaksamista kaikille ja rohkeasti vaan neuvolassa puhumaan ahdistuksesta. :hug:

haltia: Hyvä, että päätit ottaa omaa aikaa. :) Rohkeasti vaan suunnittelemaan kivoja juttuja, mitä voitte tehdä yhdessä perheenä ta kaksin miehen kanssa. Mun mies lähtee ensi torstaina Englantiin. Minä päätin, etten todellakaan jää yksin kotiin, vaan lähden vanhempieni luo Tampereelle. Niinhän se on, ettei sitä oikein voi toista kieltääkään, vaikka itsekin tekisi mieli lähteä jonnekin ulkomaille.

Keväälle ollaan suunniteltu yhteistä Lapin reissua (poika tulee toki mukaan). Maaliskuussa on mun synttärit ja silloin ajattelin mennä ekaa kertaa viihteelle ystävien kanssa. Tosin, alkoholia en varmaan ota, mutta hauskaa voi pitää ilmankin. :) Maaliskuun lopulla on miehen synttärit ja ajattelin, että silloin olisi kiva juhlistaa myös meidän puolivuotishääpäivää mökillä. Appivanhemmat voisivat vahtia Paulia sen verran, että ehdittäisiin syödä ja saunoa ihan kaksisteen.

Häämatkalle meidän oli tarkoitus suunnata tämän vuoden puolella, mutta se varmaan lykkääntyy, kun mies ei ole kovasta hakemisesta huolimatta saanut töitä. :( Toisaalta tuntuu myös, että sinne olisi kiva mennä ihan kaksisteen, enkä mä ehkä ole valmis jättämään alle vuoden ikäistä lasta pitkäksi aikaa hoitoon.

Ilmavaivoista: Kirjoittelinkin jo aiemmin, että meillä kakka on aina vihreää, kun pojalla on paljon ilmavaivoja. Kannattaa siis Kesäsiili tarkastella olisiko teilläkin kyse siitä, etenkin, jos masuun menee syödessä paljon ilmaa.

Nenä rohisee meilläkin. Siihen on auttanut pään kohottaminen ja NaCl-huuhde. Pauli nukkuu mun vieressä, mutta olen laittanut petauspatjan alle kaksi tyynyä, jotka tekevät hyvän "liukumäen". Ei ole liian pehmeä alusta, kun petari on välissä. Kuiva sisäilma myös vaikuttaa limakalvoihin. Kannattaa kokeilla kuivattaa pyykkiä makuuhuoneessa tai laittaa märkä pyyhe yöksi patterin päälle.

Mä en ole poikaa rasvaillut mitenkään. Sairaalassa ja neuvolassakin sanottiin, ettei kannata totuttaa ihoa rasvaukseen, koska sitten sitä saa olla tekemässä koko loppuiän. Vain jos iho on niin kuiva, että halkeilee tai menee rikki, voi laittaa voidetta. Atooppinen iho on tottakai sitten asia erikseen. Muutaman kerran olen pepun alueelle ja taipeisiin laittanut öljyä tai Bapanthenia, ja niillä on rauhoittunut. Ilmakylpyjä olen myös harrastanut.

Jahas, pitäisi alkaa valmistautua kaupungille lähtöön. Poika on nukkunut pitkään, saa nähdä riittääkö unta vielä vaunuissa...

-Pantsu ja Pauli 8 vkoa 1 pvä

Piti tulla vielä kirjoittelemaan vähän lisää, kun ei poika herännytkään ja kaupungille lähteminen viivästyy.

En tiedä mikä masokisti mä olen, ei täältä varmaan muita samanlaisia löydy. :ashamed: Katselin nimittäin eilen Ykkösdokumentin "Lyhyt elämä", joka kertoi vastasyntyneen tai pienen vauvan menettäneistä perheistä. Oli todella koskettava dokumentti, itkin koko tunnin ajan. :'( Miten onnekas sitä onkaan, että on saanut terveen vauvan. Kyllä sitä omaa onneaan osaa arvostaa taas hiukan enemmän...

Tiinuli ja Hilma: Teillä on kyllä niin hauskasti tapahtunut asiat ihan samaan aikan! :D

Sitteristä: Meilläkin on sitteri käytössä. Sen saa viiteen eri kaltevuuteen. Meillä on käytössä toiseksi matalin, eli ei kovin pysty asento, mutta näkee siitä paremmin kuin makuulta. Varmaan tulee sitä käytettyä myös sitten kun aletaan kiinteitä maistella, jos ei vielä silloin istu tuettuna. Pauli tykkää olla sylissä myös mahdollisimman pystyssä asennossa. Kehtoasennossa hermostuu, ilmeisesti sieltä ei näe niin hyvin ympärilleen.

Toisaalta Pauli viihtyy hyvin matolla itsekseen. Mahaltaan kovasti yrittää kääntyä, mutta hermostuu kun ei ihan vielä onnistu.

Kahdenkeskisiä hetkiä meillä on myös tosi vähän. Tuttua tuo mitä aiemmin kirjoittelitte, että haluja olisi, mutta aikaa tai jaksamista kovin vähän. Päivisin poika nukkuu turhan lyhyitä pätkiä ja iltaisin taas ollaan liian väsyneitä. Toisaalta, haluja syö aika paljon kortsujen käyttö :kieh:, onneksi keskiviikkona on mun jälkitarkastua ja saan kierukan. Loppuu se räpeltäminen...

Mietin muuten, että kun ainakin jotkut reissaavat täällä Turussa päin, että olisiko kiinnostusta tavata ihan kasvokkain joskus? :)

Tällaista. En raaski poikaa herättää, kun kerrankin nukkuu päivällä pidempään. Ulos olisi kyllä kiva päästä jossain vaiheessa, kun on vähän lauhempaa vaihteeksi.

RASVAILUSTA: Meillä ei rasvailla muuten kun pehvaa aina välillä pesujen jälkeen. Muuten iho ok. En ole tosin uskaltanut joka päivä kylvyssä neitiä käyttää, kun isällä on tuo paha atopia. Mut ihan normaalilta tuo neidin iho näyttää. Ei ole erityisen kuiva. Joskus kylvyn jälkeen laitan body shopin burity bebe vartalovoita. Se on niin hyvän tuoksuista.

SITTERIstä: meillä on käytössä Fisheri Pricen sitteri missä tärinä ja lelukaari. Ei saa säädettyä asentoa siinä ja se on aika makaavassa asennossa. Neiti nykyään yrittää pungeta siinä pystympään asentoon. Tykkää kovasti lelukaaresta ja tärinä rauhoittaa ja onkin joskus ottanut siinä pienet tirsat.

Meillä on sängyn päällä sellainen sademetsämobile ja se on neidistä oikein hauska!
Kovasti neiti punkeaa sylissä istuvaan asentoon ihan väkisin ja lattiallakin maatessaan nostelee päätään ylöspäin ja punnaa. Tulee varmaan hyvät vatsalihakset :p

PANTSU: Meillä mie skäy 4xviikossa salilla ja on tehny sitä teini-iästä saakka joten mikäs minä oeln sitä kieltämään. Olis kiva kun ittekin kerkiäis....

HILMA: Löytykös kirpparilta mitään? Me ostettiin iiiiso kassillinen vaatteita! Viimeks multa meni toi ihan ohi, mutta onneksi nyt huomasin. Hermannsilta ja suurkirppikseltäkin löytyy tosi paljon vauvanvaatteita.

Bartsu

pikaisesti..

ahdistus :(
Juur ku luulin että rytmi "löytyi" ja samalla tyytyväinen ja hymyilevä vauva, niin pari päivää menny ihan reisille. Huutoa ja kitinää..ja mikää ei käy. En muista oliko se hyvä päivä sellanen etten antanu ku korviketta. Nyt antanu pumpattua maitoa lisäksi.. en sit tiedä onko edelleen syy siinä |O Huhhuh.. tai sit päivät vaan on erilaisia.

Tsemppiä ja mukavaa viikkoa kaikille.
Taas mennään..pulloja pesemään.. On tääkin.. tissi oli siinämielessä aika huoleton.
Huomenna maitoaltistus koe.. Saa nähdä sitte miten käy -
Kauniskuu

PS. rasvailu
Neitillä ollu sen ihottumahässäkän jälkeen kuivan tuntunen iho.. Yrittäny rasvata mutta ei tykkää hommasta yhtään :(.. Ei paljon "vauvahierontaa" harrasteta. En sit tiedä jäikö kammo kun se iho oli huonossa kunnossa vai miks vihaa rasvausta :(???

Muoks vielä: Yks asia mikä mua suomeks sanottuna (anteeksi) vit***AAA on se että ku laps kitisee ja itkee ja on tyytymätön, niin neuvojia löytyy..MOnesti kommentti on se että "oot opettanu lapses siihen että heti ku vähän itkee niin tullaan hyssytelemään" tai "oot opettanu lapses siihen että vaan syli kelpaa.." jne.. Kele! Minkä hemmetin tekee jos tosiaan mikää muu ei toimi eikä aina tuokaan :(..

Kauniskuu Minuu kans ärsyttää neuvojat, jos vauva kitisee niin ainakin meidän äidillä on vastaus kaikkeen. Ottaa tosi paljon päähän enkä välis enää jaksa noteerata hänen ohjeitaan/huomautuksiaan. Tosin huomauttelee muutenkin kaikesta :/ Tuli mieleen että kuinka usein "keität" pulloja? Oon keittenyt joka ilta kaikki pullot/tutit yms mut mietin että riittäisikö tavallinen pesu vain? Vai kuuluuko joka käytön jälkeen keittää ne?

Pantalaimon Meiltä on Turkuun aikas pitkä matka, muuten ois ollut kyllä kiva tavata! Tuntuu tämä meidän pino kivan pieneltä ja tiiviiltä =) Kiva nimi teidän poitsulla :heart: Meillä myös kakka muuttunut vihreäksi ja neuvolantäti sanoi että liittyy mahavaivoihin

anselmiinatar Minuu kans kiinnostaisi vyöhyketerapia mutta ei taida meidän pikkupaikkakunnalla olla sellaista :/ Tarvis ainakin 50-80 kilsan päähän lähteä

emily81 Tervetuloa mukaan kirjoittelemaan tälle puolelle :flower:

Kesäsiili Mitenkä refluksi lääke on alkunut tehoamaan? minkä nimistä lääkettä teillä on? Meille määrättiin Gavisconia

On: Eilen oli aivan kamala päivä :/ Tyttö heräsi 9 aikaan ja poskessä oli kamalaa ihottumaa. Toinen poski oli aivan punainen ja nyppyinen ja vähän paisuneen oloinen. Aika nopsasti kuitenkin lähti normalisoitumaan mutta vauva kitisi ihan koko päivä. Eikä nukkunut kuin 5-10minuutin unia ja sit taas kitisi ja itki. Missään ei ollut hyvä olla. Oli tosiaan aamu ysistä ilta 11 asti lähestulkoon hereillä. Olin aivan puhkipoikki kun viimein nukahti kunnolla. Soitin neuvolaan tänään asiasta ja käskivät tulla näytille, no poskihan oli jo ihan normaalin näköinen joten eivät osanneet mitään sanoa. Mahavaivoista puheltiin sielä ja terkka ehdotti että kokeillaan niin että käytössä olisi rela-tipat ja Gaviscon pelkästään. Sanoi että monet ovat löytäneet avun tuosta Gavisconista epämääräisiin mahavaivoihin. Jos ei auta niin aletaan miettimään josko olisikin maitoallergiaa kun tyttö tosiaan alkaa aina huudon 15 minuuttia syömisen jälkeen ja kakka on muuttunut vihreäksi. Yölläkin syömisen jälkeen ei saa edelleenkään unta kun kingertää mahaansa ja ähisee :| Jos Gaviscon ei auta niin koitan vaihtaa Nan-korvikket Tutteliin. Enpä usko että se auttaa koska sama huuto on myös imettämisen/pumpatun maidon jälkeenkin.

Ehkäsystä.... Neuvolassa terkka kyseli mitä ehkäisyä olemme ajatelleet käyttää..."öö ei mitään" vastasin, jotenkin tuntuu niin HULLULTA että pitäisi käyttää ehkäisyä 10 vuoden lapsettomuuden jälkeen!!!!!!!! Mut en kyllä halua heti tulla raskaaksi mutta en todellakaan usko että tulisinkaan. Mitä mietteitä muilla ehkäisystä?

Sitten Ristiäisistä/Nimenantojuhlista Meillä tosiaan ristiäiset olisivat 3 viikon kuluttua ja olen aivan paniikissa siitä kuinka kaikki vieraat mahtuvat meidän pieneen asuntoon? Kuinka muut ovat ratkaisseet tilaongelmat? Pihallekkaan ei viitsi pöytäryhmiä laittaa :LOL: Täytyykö vain karsia vieraslistaa? Tuntuu että jos kummit ja pappi tulee niin mein kämppä on jo ihan täynnä väkeä. Tarviskohan vauvan huoneeseen ängetä jokin pöytä ja tuoleja...hmmm...enpä tiedä

Kotitöistä Ihan mielenkiinnosta kyselen että missä välissä ehditte siivoamaan/tekemään ruokaa yms. Tuntuu että mulla ei ole aikaa yhtään mihinkään :ashamed: Kun vauva on hereillä niin tykkään olla sen kanssa enkä mielellään pidä häntä yksin esim.sitterissä että saisin omia hommia tehtyä. Tosin tarvisi varmasti vaan pitää mutta joka paikassa toitotetaan kuinka vauvan paikka on sylissä yms. Että oppii olemaan hyvöksytty ja saamaan läheisyyttä jne. Itelle tulee paha mieli jos joutuu olemaan yksin tuolissaan. Sitten kun vauva nukkuu niin koitan pumpata hälle maitoa ja itekkin vähän levätä...

Tiinuli ja tyttö 5viikkoa ja 5päivää

PS: Ois kiva lukea viestin lopusta vauvan ikä noin suurin piirtein kun ei vielä muista minkä ikäisiä keidenkin vauvat ovat. Ikähaitari kuitenkin taitaa olla 3kuukauden kieppeissä

emily81 Kiva kun tulit kirjoittelemaan tänne =)

pantsu kiva kun meni nimijuhlat hyvin. Kiva nimikin pojalla. =)

Sain ittekin sitten järkättyä jo ristiäisasioita kuntoon. Pidetään ne maaliskuun ekana viikonloppuna. Pidetään kirkolla kastetilaisuus ja kahvitus. Ei mitenkään mahduta kotiin. Kovasti jo pohdiskelin mitä hyvää leipoisi. Äiti kylläkin hoitaa ne , mutta mammalle valmiiksi jo ideoita. =) Nimikin on jo päätetty ja kotona kutsutaan sillä nimellä vaikkakin helposti menee vielä Liinuksi.

Neuvolatäti kävi tänään. Neidin paino oli noussut, nyt 3620g( syntyessään siis 3380g). Seuraavan kerran onkin sitten vasta kolmen viikon ikäisenä käynti. Ei tartte mennä aiemminku paino oli lähtenyt kiivasti nousemaan.

Huomenna ajateltiin lähtee käymään mun työpaikalla. Joka on ihan lähellä. Ekaa kertaa ulkoilemaan. Ihanaa!! Saas nähä kauanko reissu kestää, kun kaikki haluaa ihastella pienokaista. :heart:

Mä kävin tänään yksin lenkkeilee. Mies itseasiassa ehdotti, että mee kävelee niin hän käy sitten mun jälkeen. Oli kyllä ihana päästä tunniksi ulos ottaa omaa aikaa ja omia ajatuksia. Aika hissukseen menin vielä, kun tikit hiukan tuntuu vielä.

KYSYMYKSIÄ

d-vitamiini Mitäs tippoja ootte käyttäneet..neuvolantäti puhui kahdesta eri merkistä.

Ehkäisy Mitäs ootte ottaneet, kierukkaa vai pillereitä? Mullekun ei oikein mitkään sovi ja en oo 6 vuoteen ainakaan syönyt ainuttakaan pilleriä. On vähän hukassa, että mitähän sitä tekee tuon ehkäisyn kanssa. Oon miettinyt, että uskaltaako ottaa riskiä että ei käyttäisi mitään. Eihän tuossa 3 vuoden aikana luomusti tärpännyt. Sitten nyt voi käydä toisin. Ainakin nyt ekat 3 kuukautta on kumia käytettävä.

seksi Ootteko olleet petipuuhissa ennen jälkitarkastusta?

...tälläisiä tuli mieleen.

Mua jotenkin hirvittää kuin paljon meillä jää vaatteita käyttämättä. Mummi ja muutamat muutkin sukulaiset on tuoneet vaan 56 cm vaatteita. Aloitettiin suoraan siitä koosta. Onneksi en ostanut yhtään pienempiä vaatteita. Joissakin merkeissä on kyseinen koko hiukan iso ja joissakin taas just sopiva. =) Oltiin toivottu isompia vaatteita alkaen koosta 62cm, mutta vieraat on olleet sitä mieltä että kivempi tuoda pieniä et saa heti päälle.

Millis ja liinuska 9vrk

tiinuli Missäs asut? Mullakin Turkuun 150km. =)

kotityöt Itte oonn tehnyt kotittöitä siinä välissä kun neiti nukkuu 3 tunnit unet. Eli aamu-unien aikaan pyrin käymään suihkussa ja syömään ja iltapäivällä teen ruoan ja hoitelen pyykkijuttuja. Nyt toki mies on kotosalla 3 vkoa niin helpottaa kun saadaan kimpassa tehtyä asioita ja mies käy kaupassa yksikssee.

Heissan!

Rasvailusta, toistaiseksi on jätetty rasvat minimiin, vain tarvittaessa peppuun perusrasvaa. Pimulla näyttää olevan hyvä iho, vaikka pelkäsimme kovin, että hän perii iskänsä karmean atooppisen ihon ja sitten rasvailusta ei tulisi loppua.

Joo neuvojat, ne tosiaan ärsyttävät! Minnuu jotenkin eniten käy hermoon oman äitini neuvot, mistähän tuo moinen johtuu, kun kuulemma tyttäret ja äidit lähentyvät ihan uudella tavalla raskauden ja lapsen syntymän myötä... mitenhän tuo sekin asia on mennyt vähän vinksalleen, kun tälleesti ei oo tapahtunut :kieh: Noh, ehkä meiän suuri ikäero aiheuttaa tän, äiti kuiteskin jo yli seittemänkymppinen. Mutta just neuvot tyyliin, että "älä aina ja heti ota lasta syliin, kun kitisee" - tavattoman ärsyttävää! Ehkä jo sen verran oon oppinut tästä vauvasta, että joissakin hetkissä syli on ainut, mihin rauhoittuu, eikä miun mielestä lasta voi liikaa sylissä pitää! Jännä juttu on sitten se, että anopin neuvot ei ärsytä laisinkaan :) Ehkä asiaa helpottaa se, että hän on avoimesti kertonut, miten karmeeta hänellä itellään oli ollut pienen vauvan kanssa, joten tiiän tasantarkkaan, että hän ymmärtää vauvaelämän haasteet eikä tyrkytä omia mielipiteitään ainoina oikeina. Huoh, tulipa nyt purppastua...

Ehkäisy, kiintoisa kysymys! En oo koskaan käyttänyt hormoneja ehkäisytarkoitukseen - ainoastaan lisääntymistarkoitukseen :p - joten enpä aatellut aloittaa nytkään. Vahinkoa taitaa olla turha pelätä meiän tarpeistolla, mutta onhan näitä vahinkotarinoita silti kuulunut vastaavissa tilanteissa, joten varmaan asiaan on syytä vakavasti suhtautua. Taijamme kuiteskin mennä entiseen tapaan kumia käyttäen ja kunhan kierto taas alkaa pyöriä, niin siitä on melkoisen helppoa hahmottaa, milloin raskaaksitulon mahdollisuus on olemassa ja milloin ei.

D-vitamiineista, meillä käytössä jekovit. Aluksi käytimme deetippoja, mutta taisivat käyä pimun mahaan. Nuo jekovitit ei oo aiheuttaneet vatsavaivoja, mutta maistuvat miun mielestä melko pahoille; mutta ei oo ollu ongelma, kun pimu tykkää ja lusikalla tippojen otto on hänestä oikein hauskaa hupia :)

Pantsu, kiva idea nokakkain tapaaminen! Turku vaan on törkeen kaukana täältä itärajalta kurkattuna, matkaa lähes 600 km... Toivottavasti muut elelevät vähän lähempänä :)

Kotityöt, meillä on sovittuna, ettei kummankaan tarttee tehä kotitöitä silloin, kun on yksin kotona vauvan kanssa. Illalla sitten yritämme jotakin saaha tehtyä, mutta kovin vähäiseksihän nuo jääpi. Uuni on pakko lämmittää joka päivä, pyykkiä pestävä ja ruokaa laitettava silloin tällöin, mutta kaikki muu tuntuu jäävän tekemättä. Kaipa tää elämä joskus asettuu johonkin järkevään uomaan, nytten vaan on tämmöstä... nytkin oon tästä koneelta hypännyt jo ties kuinka monta kertaa johonkin muuhun puuhaan taikka pimua ruokkimaan taikka laittamaan häntä kantoliinaan ja taas irrottamaan pois liinasta ja keksimään muuta viihykettä...

Kävin tänään psykologin juttusilla yksikössä, jossa pureudutaan just vauva-ajan ongelmiin. Olipa mukava reissu! Ehkä parasta antia oli se, ettei miun ajatukset ja tuntemukset säikäyttäneet psyokologia yhtään, eli näitä juttuja miettii aika moni muukin tuore äiti. Kiintoisaa oli kuulla herkistymisestä, joka toisilla tarkoittaa sitä, että jo raskausaikana tulee mieleen omat hyvät lapsuudenkokemukset ja millaista hoitoa itse on saanut, toisilla taas mieleen tulee ikävämpiä ajatuksia ja muistoja elämän varrelta, joista tulee ahistava olo. Itte näemmä kuulun näihin jälkimmäisiin :| Muutamia kertoja ois nyt tarkoitus käyä psykologin juttusilla, vauvan voi onneksi ottaa sinne mukaan ja pitääkin ottaa, niin ei oo hoito-ongelmaa.

Tämmöistä tänne. Pakkaset ei taida hellittää koskaan! Tänään sentäs vaan -18 astetta, mutta kuiteskin liian kylmä ulkoiluun.

Anselmiina ja pörröpää 6 vkoa + 5 pvää

TIINULI neuvolassa sano että ihan pienenä (muutaman vk iässä) on iha hyvä keitellä useammin mutta nyt piisais ku keittää kerran päivään. En tiiä..tullu vaan tapa pikakiehauttaa pullot useemmin päivässä.. Ku kummiski joudun vettä keittämään tuoho jauhekorvikkeeseen.

Meillä alko samat oireet sillo ennen ko jätettii NAN pois. Posket meni iha karrelle, sitten koko nahka pikkuhiljaa. Ja tuo jatkuva kitinä/levottomuus. No...tosin on sitä ajoittain edelleen (esim- tänään ihan järkky päivä..) Joskus mietin että oon tosi surkee kun en tunnista vauvan tarpeita :ashamed: .. en tiiä onko nälkä vai väsy vai mahakipu ku kitinä ja itku ihan samanlaista.. SIt hädissäni yritän kokeilla kaikkea ja vauva huutaa entistä enemmän.. :(

Siivous.. Jooh.. etenki ku tää ön ollu tällanen tyytymätön/vaativa tapaus niin mun kotityöt on sillo ko mies on kotona. Yksin ollessa ei riitä energia eikä voimat tehdä enää muuta ..kun koko ajan ressaa mikä vauvalla on ja mitä se on vailla. jne..

Joskus mietin, että oireileeko vauva siitä et mä "yritän" liikaa.. Jännitän itkuja ja "hössötän" henkisesti sitä et mitä teen ettei itku alkais.. Puhelen ja käyn vauvan luona vähän väliä ettei vaan hermostuis jne.. En osaa keskittyy mihinkää tavan hommiin ku oon yksin.. Sit koen kamalaa omaatuntoa kun virta ei useinkaan riitä täysipainoiseen (?) seurusteluun vaan laitan vauvan lattialle tai istumaan ja tuijottamaan leluja tai telkkaria.. :(.. En tiiä.. en osaa olla yli pirtee viihdytyskone.. niinku moni tuttu "tuntuu" olevan.. Ne lepertelee muksulleen koko ajan, näyttelee leluja, laulaa, vatkaa, leikkii, jumppaa ja hyörii.. Tunnen itteni niiiiin surkeeks.. :ashamed:

Jaha.. neiti pieree ja puskee kakkaa ihan järkky määrää.. Ei ihme että kitisi eikä oo hyvä missään.. Syönykin tosi surkeella menestyksellä tänään.. Pikku tippoja ja sit alka huuto. En tiiä onko korvike vai mun maito syynä ..vai mikä lie.. tuntuu et vaippa ei riitä tohon kakka määrään. Kunhan en aiheuta mitää "mahatautia" kun pelaan ton jauheen ja vedenkeiton kanssa.. Joskus "hädän" hetkellä lämmitän aikaisemmin tehdyn maidon uusiks :ashamed: TIEDÄN... ei varmaan sais... :( Mut toi jauheen säätö on aika homma ja jos syönti jää vajaaks niin tulee järkky konsertti jos alan vasta sitte tekemään maitoa. Jossai oli et sitä voi valmistaa kylmään valmiiksi mutta jossain että ei saa säilyttää sekoitettuna.. En sit tiiä???

KAuniskuu

Neuvoista: Juu, tuttua on. Ei saisi totuttaa syliin nukahtamiseen, jne. Kaikkein huvittavinta on, että vauvan joka kitinä johtuu masuvaivoista! :D Niin, eihän sitä vauvaa voi koskaan mikään muu vaivata... :whistle: Itse olen jo oppinut tunnistamaan milloin poika kitisee nälkää, väsyä tai masua. Mulla sama, että oman äidin neuvot ottaa eniten korvaan.

Ehkäisystä: Mulle tosiaan laitetaan kuparikierukka keskiviikkona. En halunnut minipillereitä, kun en kuitenkaan muistaisi ottaa niitä ajallaan. Meillä kuitenkin tärppäsi suht helposti (1. IUI), joten kai se luomuraskauden mahdollisuus on olemassa (tosin pessimisti sisällä ei siihen usko). Mutta ihan vielä en halua tulla uudestaan raskaaksi, opinnot olisi kiva saada sitä ennen valmiiksi, siksi kierukka. Seksiä ollaan harrastettu pari kertaa nyt ennen jälkitarkastusta. Pikkaisen tuntuu jokin kiristävän alakerrassa, vaikka vain kaksi tikkiä laitettiin.

Meillä on Devitol-tipat käytössä. Saatiin ne neuvolasta ja ne on sopineet ihan hyvin. Meillä on käytössä myös Gefilus-tipat ja kun ne loppuu ajattelin ostaa sellaisia Gefilus-tippoja tilalle, joissa on valmiina D-vitamiinia. Ei tarvitse sitten monia tippoja antaa, se kun on aina oma operaationsa.

Kauniskuu: Meidän poika ei myös tykkää yhtään vauvahieronnasta. Alkoi huutaa kurkku suorana kun sitä kerran kokeilin öljyn kanssa. Viime viikolla otettiim ilmakylpyä alasti sängyllä ja ihan yhtäkkiä poika alkoi itkeä naama punaisena. Rauhottui vasta, kun puettiin päälle. En sitten tiedä, eikö tykännyt olla alasti, tuliko kylmä, vai mikä vaivasi?

*muoks. Kauniskuulle piti vielä tulla laittamaan halit. :hug: Hmm, kyllä vauva varmaan jotenkin aistii onko äiti stressaantunut. Itse ainakin luulen, että niinä ekoina kertoina, kun poika valvoi, osa levottomuudesta varmaan johtui meidän vanhempien hädästä. Ja kierre oli valmis, kun vauva kitisi, vanhemmat stressasi enemmän, jne. Mutta miten siitä stressistä sitten pääsisi eroon, siinäpä kysymys.

Bartsu: Teillä onkin kova jumppailija siellä! :D

millis: Kiva, että pääsit yksin lenkille. :) Tuossa alussa se vauvan kanssa olo on niin intensiivistä, kun kaikki on uutta. Muistan kuinka hassua oli olla yksin ulkona ekaa kertaa.

Anselmiina: Hienoa, että psykologilla käynti tuntui hyvältä! :) Mulla itsellä on sellainen kokemus, että pari ekaa kertaa on tosi rankkoja, kun pitää käydä läpi vaikka mitä ikävää, mutta sitten alkaa helpottaa.

Tiinuli: Voimia! :hug: Toivottavasti masuvaivat alkaisi helpottaa!

Poika nukkui hirmu pitkät päiväunet ja toiset vielä vaunuissa. Ilmeisesti eilinen vielä väsytti.

-Pantsu

Eilen sitten kokeiltiin korviketta ekan kerran täällä; vauva oli kitissyt koko yön ja päivän ja illalla ei enää saanut tisseistä mitään irti vaikka koitin pumppaillakin. Varmaan nyt rikoin kaikkia imetyssääntöjä... Varsinkin kun menin itse yliväsyneenä jo 21 nukkumaan ja mies jäi vauvan kanssa olohuoneeseen ja oli syöttänyt vielä uudestaan tuttelia pojalle. Minä sain nukkua tän ansiosta 4,5h putkeen mikä tuntui ihan ruhtinaalliselta ajalta! Yöllä maitoa nousi lisää joten pystyin sitten imettämään taas.

Mahavaivoista, jostain syystä meidän poika alkaa kitisemään ja vääntelehtimään mahaansa aina joskus 4-5 aikaan. En tiedä voisiko johtua siitä, että illalla ja aamulla annetaan aina Dysflatylia ja tuohon aikaan sen teho olisi iltatippojen jälkeen jo loppunut?

D-vitamiinina meillä on tuo Jekovit käytössä, nyt ollaan annettu 2 tippaa päivässä mutta oon miettinyt että aiheuttikohan ne tuon toissayön ja eilisen päivän kamalan kiukuttelun ja pitäiskö pitää tänään välipäivä niistä...

Ristiäiset on meillä 13.2., käytiin eilen tutustumassa kirkon tiloihin ja on kyllä ehkä maailman ankein ja rumin paikka (täällä itä-helsingissä) mutta sinne on meiltä vain pari sataa metriä matkaa ja koska haluttiin kutsua paljon sukulaisia (n.50 henkeä) niin kotiinkaan ei olisi mahtunut ja mitään ravintolaa ei ole varaa vuokrata.

Rasvauksesta,
meille sanottiin laitoksella ettei kannata alkaa rasvaamaan ettei iho totu siihen. Pojalla on onneksi tosi hyvä iho ettei ole tarvettakaan ollut, onneksi ei perinyt mun atooppista ihoa!

Kylpemisestä, kuinka usein te kylvetätte vauvaa? Me ollaan nyt kylvetetty vain kerran viikossa kun sairaalasta lähtiessä sanoivat että se on hyvä tahti, mutta tuntuu jotenkin kovin harvalta?

Ehkäisyä olen mäkin miettinyt, vaikka meillä se mahdollisuus luomulapseen taitaa olla joku yksi miljoonasta. Mulla on kuitenkin endo, joka pitäisi jollain pitää kurissa ja ilmeisesti tähän tarkotukseen yleensä käytetyt yhdistelmä e-pillerit ei käy imetysaikana ja kokemuksesta tiedän ettei minipillerit sovi mulle. Seksiä ei kyllä ole vielä päästy harrastamaan koska mulla on edelleen vähän jälkivuotoa. Kauanko teillä on kestänyt tuo vuoto? Sais kyllä mun puolesta (ja miehenkin) :LOL: jo loppua!

Kauniskuu, munkin on välillä tosi vaikea tunnistaa että mikä vauvalla on hätänä, onko nälkä vai maha kipeä vai tylsistyminen vai missä vika. Ekana tulee aina tungettua tissiä suuhun mikä sekin on varmaan taas väärin tehty... Jotenkin sitä miettii ihan kamalasti että pilaanko mä nyt tän lapsen kun teen näin ja näin ja syyllistää itseään ja miettii tuleeko tästä nyt tulevaisuudessa sitten kauheesti ongelmia kun esim. välillä nukutan vieressä ja välillä omassa sängyssä. Neuvoja ei ole kauheasti kyselemättä onneksi tullut, mun äiti tietää että suutun jos aletaan liikaa neuvomaan :kieh:

Emily ja sisupussi 3 viikkoa 2 päivää

Ehkäisystä: Me ei käytetä mitään, enkä usko, että raskaaksi tulen. Onhan vauva saanut alkunsa lahjamuniksilla. Mutta jos käviskin toinen "lottovoitto" niin en pistä pahakseni. Me heiluteltiin peittoja jo ennen jälkitarkastusta, kun sektiohaava oli suhteellisen hyvässä kunnossa. Mulla jälkivuoto kesti nelisen viikkoa ja senkin jälkeen oli päivittäin pientä tuhrua.

D-vitamiiniMe käytetään minisun nimisiä tippoja. Devitolista ehkä tuli mahavaivaa tai sitten sattui juuri silloin olemaan muuten masukausi. Jekoviteille irvisteli niin kauheasti, että en niitäkään tykänny antaa ja niissähän onkin yli 90% etanolia eli ei ihme. Minisun ei maistu eikä haise milleen eikä aiheuta mitään oireita.

NeuvotMua ei äiti kovasti neuvokaan. Varmaan tietää, että en ole niitä kovin hyvä vastaanottamaan. Sit kyllä neuvoo, jos kysyn. Anoppi taasen on kova neuvomaan ja siihen kyllä palaa käpy, vaikka ei pahaa tarkoitakaan. Kerran sanoinkin kyllä sille jo, että olen ammatiltani terveydenhoitaja, että osaan kyllä lastani hoitaa...neuvotkin ja ohjeet on muuttuneet hieman muutenkin niistä ajoista, kun hänen lapsensa on olleet pieniä.

Pullojen ym. keittäminen: Mä olen siinä suhteessa vähän laiska, että tutteja keittelen silloin tällöin. Tietty jos lentelee lattialle tms. niin sit pesen ja kiehautan. Pulloja pesen astianpesukoneessa ja pullotutit eitän kyllä käytön jälkeen. Samoin rintapumpun osat keitän kerran päivässä. Muuten huuhtelen kuumalla vedellä. Meillä nyt ei noita tuttipulloja niin paljon tosin käytetäkään, vaan silloin kun olen jossain reissussa ja neiti on iskän hoidossa.

PANTSU: meilläkin on parisataa kilsaa sinnepäin, mutta käydään silloin tällöin, kun sisko sattuu asumaan Turussa :)

KAUNISKUU: Ei tuosta virikkeellistämisestä kannata huonoa omaatuntoa potea. Meillä ainakin on neidillä aika pienet ne hetket kerrallaan milloin tarvii aktiivista toimintaa. Huomaa, että väsyy vielä ainakin aika helposti ylenmääräisestä hössöttämisestä ja rupee käänteleen katsettaan poispäin ym. Tykkää killitellä ittekseen just esim. sitterin leluja jonkun aikaakin ilman mitään hösellystä :hug:

Kotityöt:: Meillä mies on suurimmaksi osaksi hoitanut imuroinnit ja muut sellaiset nyt ja mä olen sit laitellut ruokaa, kun hän on tullut kotiin. Meillähän on sauna ja suhkut eri rakennuksessa tyystin joten omat suihkussakäynnit on menny iltaan jolloin koko porukka ollaan kattelemassa saunarakennuksessa telkkaa. Ja myös pyykkihuoltovehkeet on siellä, joten pyykkäilen illalla tai sit käyn äkkiä heittään pyykkiä koneeseen kun tyttö nukkuu päikkäreitä.

neiti teki uniennätyksen. Käytiin illalla kylvyssä ja nukahti klo 20. Kannoin neidin sit saunarakennukselta unessa talolle ja jatkoi tyynesti uniaan aamuviiteen! Silloinkin jouduin ottamaan unisena syömään. Nukkui siitäkin sitten vielä klo kahdeksaan...
Ei päästy tänään joogailemaan, kun auto ei lähtenyt käyntiin vaikka oli lämmityksessä. Muutaman kerran koitin startata ja sit kai sippas akku...

Bartsu ja neiti kohta 3kk

emily: Ei ole väärin tarjota rintaa kaikkeen itkuun. :) Se on tässä alkuvaiheessa paljon muutakin kuin ruokaa vauvalle, se on lohduke ja välillä viihdykekin. Meillä poika alkaa välillä leikkiä ja naureskella rinnalla, kun on saanut mahansa täyteen. En tiedä saisiko antaa tehdä niin, mutta se on vaan niin hassun näköistä. :D Rinnan tarjoaminen lohtuna tukee myös täysimetystä. Kyllä vauva sitten kieltäytyy syömästä, jos on maha on täysi. Pikkuhiljaa tietysti voi totuttaa muuhunkin lohdutukseen, mutta ensin kannattaa koittaa sitä tissin antamista.

Jekovithan on alkoholipohjainen, joten voi hyvinkin ärsyttää mahaa. Toisaalta, jostain olen lukenut, ettei D-vitamiinin pitäisi aiheuttaa mahavaivoja, vaan yleensä ne aloitetaan samaan aikaan kun mahavaivat useimmilla vauvoilla alkavat, joten niitä on "helppo" syyttää. Tiedä sitten kumpi on oikeassa.

Mulla kesti jälkivuoto 4 viikkoa, joista viimeiset kaksi oli sellaista ärsyttävää tuhruilua ja on/off-vuotoa.

Emily Missäs päin Itä-Helsinkiä asut? Uteliaana kysyn kun itte asun Mellunmäessä. Jos joskus törmäisi vauvojen kanssa. Meilläkin Seurakuntatiloissa kemut vauvalle. =) Mun mielestä kyllä ihan kiva kirkko missä pidetään. =)

kylvetys Mekin ollaan suunniteltu, että alkuun kerran viikkoon kylvetellään. Naikkarilla sanottiin, että 1-2krt/vko on hyvä.

jälkivuoto Mua ärsyttää kun mulla on nyt sellaista onoff vuotoa. Sunnuntaina luulin jo että loppui, mutta eilen alkoi takas. Toivottavasti ei ihan kuutta viikkoa kestä.

Oltiin tänään mun työpaikalla piipahtaa. Neiti alkoi loppumatkasta tosi kiukkkuinne. Ei ihmekään, kun päästiin kotiin niin oli kakkaa suunnilleen kainaloissa asti. Äippä ei muistanut, että neidillä on ollut nyt aika säännöllisesti klo 11.00 aikaan kakka-aika. =)

gallup kysely Kauanko teillä on mennyt noi 56cm vaatteet? Mietin vaan, että missä vaiheessa pitää alkaa kattelee isompia vaatteita jo varastoon.

KYLVETYS kerta-kaks viikossa.. Muuten kuivuu neitin nahka entisestään. En tiiä mistä tuo ärtyny iho on kotoisin, perinnöllistä ei voi olla..

JÄLKIVUOTO.. kesti ruhtinaalliset 9 vk ..viikko siitä ehkä sitä tiputtelutyyppistä... ja sit n. vk taukoa ja uusiks (menkat?).. Oltiin kyllä "silleen" jo synnytyksestä samalla viikolla.. kun paikat oli ihan ok ja halut (silloin..) kohdallaan :)

EHKÄISY samoin ku Bardo.. tuskin tulen koskaan luomuna raskaaks.. tai sitte kannattaa ruetaottamaan velkaa ja odottamaan jo lottovoittoakin.. Eli ei ehkäsyä.

56 cm vaatteet.. No, riippuu myös valmistajasta ja lapsen muusta "olemuksesta". Meidän neiti on tollanen "pallukka" että 56 cm (bodyt) ei oo muutamaan vk enää kunnolla mahtunu..Sit taas pelkät housut mahtuu kyllä . Potkarit jääneet lyhyiks. Eli meillä ei mahtunu osasta merkkiä ku ehkä parin kk ikään (? en kyl tarkkaa aikaa osaa sanoa ku toiset merkit, esim. se tikku-ukko potkari (60cm) ei mahtunu enää varmaan reiluun kk päälle..)

EMILY ihan huoletta vaan, annat pikkuselle evästä niin ehtii oma maitokin nousemaan. Ei se huononna tai heikennä imetystä. Mä en oo imettäny enää kohta 2 vk vaan vain pumpannu, ja riittää tuota maitoa jonku verran edelleen.

Käytii lekurilla tekee sitä maitoaltistusta. Lääkäri tykkäs et mun kannattaa tosiaa luopua imetyksestä kun tarkkaan ei tiiä sit mikä lehauttaa tota ihoa. Oireet ihoon ja mahaan tulee selkeesti enemmän äidinmaidosta. Tosin lekurilla annettii myös NANia ja nyt itkettää tyttöö ja pieree paljon. Maito ei brick ihokokeessa tehny paukamaa mutta muut oireet puhuu puolesta. No,lääkäri tosin sano että toisilla on vaan sellasia allergeeneja maidossa ettei koskaan voida täysin tietää mikä aiheuttaa reaktiot. Lisäks tiukka imetysdietti ei oo järkevää, koska äidinmaidon hyvä "tarkotus" menee ns.hukkaan. Äidinmaidon tärkee tehtävä on "totuttaa " ja suojata allergioita vastaan monipuolisen ruoka-altistuksen kautta tulevaisuutta silmällä pitäen.
No, vaikkei me saatas korvausnumeroa niin en halua palata kaupan korvikkeeseen. Nii paljo oireet parani ton Almironin kanssa.

Että silleen.. näin katkee mun tissittelyura.. :( Tosin rauha talossa, selkeet rytmit ja hymyilevä ja tyytyväinen lapsi on kalliimpaa ku pakkomielteinen imetys..

Jooh.. mietin tota vauvauintia.. Lapsi on nii aamu-uninen ja kiukkunen jos sen kaivelee unilta jonnekin liikenteeseen.. Ja uintiryhmä on klo 8.00 lauantaina |O Huuuh.. noo, pitää kokeilla ainaki :)

Jeps. Taas mennään.
Kauniskuu

Vaatteista: Tosiaan, riippuu hirveästi mallista. Bodeista iso osa 56 cm:stä on pieniä, mutta housuja on muutamat, jotka menevät. Se tikku-ukkopuku on nyt jäämässä meillä pieneksi.

Kauniskuu: Harmi, että joudutte nyt luopumaan imetyksestä. :/ Toivottavasti korvikkeella päivät kuitenkin rauhoittuisivat. Mulla ei muuten Prick-testissä näkynyt mitkään allergiat ja silloin lääkäri sanoi, että harvoin ei-atoopikoilla näkyy ihoaltistustesteissä mitään. Oireiden mukaan lääkitään, ihan kuin teilläkin.

Meillä poika on näköjään tehnyt kokonaan pullolakon. :| Kokeiltiin tänään antaa pumpattua maitoa pullosta, mutta pyöritteli tuttia vaan suussa ja tuijotti isäänsä ihmeellisenä. Tissiä kuitenkin söi antaumuksella, joten nälkä oli. Mun piti tänään mennä kaverin kanssa leffaan, mutta jää nyt väliin, kun ei pullo kelpaa. :/ Mietin, että pitää kokeilla vähän nopeampivirtauksellista tuttia seuraavaksi. Nyt meillä on vaan niitä Aventin 1-tutteja. Toivottavasti on vaan ohimenevä juttu, koska olisi se kiva edes joskus päästä ilman vauvaa jonnekin...

-Pantsu ja pikku-ukko 8 vkoa 2 pvää

Iltaa kaikille :wave:

Ilmoittautuisin vihdoinkin tännekin pinoon. On pitänyt jo aiemmin, mutta sen verta hektistä on meno ollut, etten ole kerennyt.

Tänään meillä vietetään juhlapäivää kun saatiin vauva kuumemittarilla kakkaamaan 10 pvn jälkeen B) Kovasti pieni kärsii vatsavaivoista ja nyt on taas huudettu useampi päivä/yö putkeen. Tänään oltiin asiasta neuvolassa ja ensi viikolla päästään lääkäriin.

Koitan keritä jossain vaiheessa perehtymään paremmin muiden kuulumisiin :saint:

Yhteistyössä