Hei kaikille
olen lukenut kyllä ketjun kaikki jutut mutta yksinkertaisesti en ole jaksanut osallistua keskusteluun vaikka hirmuisen paljon on ollut hyviä pointteja teillä mihin olisi ollut kuva itsekin jitain kommentoida... mutta kaivattua vertaistukea täältä on siis löytynyt
kiitos siitä teille
@MyMa itse kieltäydyin minkäänlaisesta ehkäisystä
ajattelemme miehen kanssa että jos luomu ihme tulisi niin sitten tulisi ja itse en oikeasti nyt ainakaan halua minkäänlaisia ylimääräisiä hormoneja kroppaani.. tuntuu että vuosien hoidoissa hormoneineen, raskaus ja imetys niin tässä on ihan tarpeeksi hormoneita omasta takaa
(toki sekin ettei miulle aikoinaan oikein mikään e-pilleri sopinut...)
Perhepeti keskusteluun: meillä nukuttiin perhepedissä 6,5kk ikään saakka (eli mie nukuin pojan kaa meidän makkarissa ja mies vierashuoneessa
). Siinä vaiheessa kun poika alkoi konttaamaan ja muutenkin liikkuminen alkoi sujua "paremmin" oli pakko opettaa poika nukkumaan pinnasängyssä. Asiaan vaikutti myös se että joka ikinen yö poika vaati tissiä 1.5h-30min välein, eli itse olin enemmän kuin väsynyt. Meillä siis aikaisemminkin oli ollut reilu 2kk:n "vaihe" kun poika ei nukkunut missään vaiheessa vuorokautta yli 2h
omat voimat oli silloin todella finaalissa.
Poika on siis tuonne 8kk:n ikään saakka nukkunut todelka huonosti, yhden käden sormilla on laskettu ne kerrat kun poika nukkuun yli 4h ilman heräämistä välillä. Voin kertoa ihan rehellisesti että omat voimat oli todellakin olemattomat mikä tietenkin vaikutti omaan jaksamiseen, mikä vaikutti parisuhteeseen... välillä tuntui ettei ole mitään järkeä olla yhdessä kun mies ei kertakaikkiaan näyttänyt ymmärtävän mitä on olla koko ajan piipussa ja jaksamaton. Luin "unikoulu" kirjoja ja sainkin niistä vinkkejä mutta mitään jaksanut kokeilla... kun pinnasänkyyn siirtyminen oli ohi, meni noin viikko hyvin.. sen jälkeen alkoi yöheräämiset uudestaan
8kk neuvolassa saatiin lääkäriltä lähete sairaalaan "uniasiantuntijalle".. onneksi sieltä sain neuvoja miten hoitaa nukutukset iltaisin ja yöheräämiset.. mikä on kuitenkin hassuinta tässä kaikessa on se, että neuvot olivat itsestään selvyyksiä mitkä olisi pitänyt ymmärtää itsekin, mutta väsyneenä ei oikeasti tajunnut
tarpeeksi väsyneeksi kun menee niin ei sitä jaksa edes ajatella (saatikka aivot toimi)
Tällä hetkellä meillä poika nukkuu yöt hyvin, yleensä ei herää yöllä kertaakaan, joka on todella suuri muutos aikaisempaan
pikkuhiljaa tuntuu että omatkin voimat alkavat ehkä palautua, mutta mitään en muista viimeisistä kuukausista
sen verran rankkaa on ollut.. mitään emme myöskään ole harrastaneet
missään äiti-lapsi kerhoissa en todellakaan ole jaksanut käydä kun välillä päivittäiset vaunulenkitkin on ollu työn ja tuskan takana ja joiden jälkeen ruuan tekeminenkin on ollut suuri voimien ponnistus.. toki omaan jaksamiseen on negatiivisesti vaikuttanut myös oma "perussairaus" joka on välillä ottanut takapakkia kovastikin
Parisuhde on tässä tosiaan ollut hyllyllä ja hunningolla pitkään
ei ole ollut minkäänlaisia ylimääräisiä voimia hoitaa parisuhdetta ja omassa päässä ero ajatukset ovat olleet välillä päivittäisiä.. onneksi tajuan että väsymys saa tämän aikaiseksi, mutta niitä surullisen kuuluisia voimia tehdä asialle mitään ei todellakaan ole ollut
toki myös se, ettei minulla ole ollut omaa aikaa juuri lainkaan vaikuttaa asiaan... Toivon kovasti että mies alkaisi ottaa enemmän vastuuta pojan hoitamisesta että pääsisin pidemmäksi aikaa (kuin kaupassa tai hammaslääkärissä käynnin ajan) kotoa pois yksin... kahvilla olen käynyt nyt kerran ystävän kanssa kodin ulkopuolella yksin
Mutta onneksi poika kasvaa ja kehittyy huimaa vauhtia
hän on niin iloinen pieni "vaapero"
kävelee tukea vasten ja kiljahtelee mennessään
komentaa kiljumalla mm. koiraa kun se haukkuu
syö hyvin ja soseet maistuu
välillä tankataan läheisyyttä tissillä
kovasti hän tutkii joka paikkaa ja kaikki kielletty kiinnostaa (etenkin koiran vesi- ja ruokakupit) sormiruokailua pitäisi harrastaa enemmän, mutta en jaksa siitä ottaa paineita
kaikki ajallaan ja omalla painollaan
Ja kaikesta väsymyksestä huolimatta haaveilen toisesta lapsesta
itsellä on aina ollut haave kahdesta lapsesta (miehellä yhdestä)
meillä on 3.ivf:stä 5 huurunenää pakkasessa ja kovasti toivoisin että pääsisimme miehen kanssa samalle sivulle siitä, että edes yrittäisimme noilla huurunenillä saada sisaruksen pojallemme
mutta tämäkin omalla ajallaan ja painollaan
Huhu... tulipas tästä omanapainen valitusvirsi näin yön tunteina...
Ihanaa alkavaa toukokuuta kaikille ja nauttikaa niistä pienistä kääröistä
pian ne on konttaavia ja käveleviä naperoita, jotka häviää alta aikayksikön näköpiiristä kun kaikki kiinnostaa ja vauhti on hirmuinen
Gerbera ja pikkuinen vauhti-vaapero pian 9kk