Moi!
@Rusakkonen ja muut! Äh aika menee niiiiin nopeesti! Ihanaa on ollu mutta myös hirvee kiire koko ajan kun vauva nukkuu edelleen vaan 30 min päiväunia, eikä tietenkään nukahda juuri millään kärryihin (kuten ei autoonkaan ym) ja on aina herättyään jo heti väsynyt että ei se 30 min riitä. Kaikkea toki oon yrittänyt mutta toistaiseksi ei juuri tuloksia ole tullut, yliväsymyksen välttäminen ainoa jolla vähän voi vaikuttaa, jos on yliväsynyt niin nukahtaminen vielä vaikeampaa ja unet lyhenee vielä tuosta 30 minuutistakin. Asiaan tietysti kuuluu että on tosi herkkä heräämään, esim eilen nukkui ihan sikeästi kantorepussa ja havahtui siihen uunin naksahdusääneen mikä tulee kun asetettu lämpötila on saavutettu.
Esikoisellakin nukkuminen ollut aina hankalaa ja hänellä myös haittaavaa päiväväsymystä jota tutkittukin paljon ja aiemmin ollut alhaista ferritiiniä ja kalsium koholla ja nyt keväällä todettu kilpirauhasen vajaatoiminta (mikäli se nyt oikeasti on se kun vain TSH on koholla, yli 10, muut arvot on normaalit/hyvät ja vasta-aineita ei ole ja ultrakin on normaali) mutta väsymystä on edelleen ja se vaikuttaa suuresti meidän arkeen. Myös nukkuminen ja erityisesti nukahtaminen aina ollut tosi hankalaa. Niin kiirettä pitäny erityisesti näiden nukutteluiden kanssa ja alkuun ei meinannut imetys onnistua, käytiin heti imetyspolillakin ja sitten piti säätää ja veivata rintakumien, imetysapulaitteen, lypsämisen ja ruiskusyöttämisen kanssa kun siis imetys ei onnistunut rintakumillakaan. Ja imetys oli tietysti mun suunniteltu selviytymisstrategiani :-D Nukutaan kaikki samassa sängyssä, esikoinen, vauva ja minä niin olin aatellu että tissiä vaan suuhun mutta ei mennyt ihan niin vaan kun piti alkaa sähläämään imetysjuttujen kanssa niin esikoinen tietty heräs.
Lisäksi esikoinen on ollut ihan erittäinerittäin mustasukkainen, ihan inhosi vauvaa ja yritti jatkuvasti satuttaa. Muutenkin muuttui ihan totaalisesti kuin napista painamalla ystävällisestä ja kivasta tyypistä kuin villieläimeksi, hyppi ja pomppi ja huusi ja riehui ja alkoi tönimään ja lyömään myös muita lapsia jne. Oltiinkin ekat kuukaudet jatkuvasti liikenteessä kun kotona ollessa esikoinen oli ihan mahdoton, ihan kuin sekosi vauvan läsnäollessa. Herätteli tietty jatkuvasti jo muutenkin huonosti nukkuvaa vauvaa tahallaan ja huusi ja riehui koko ajan ihan ylikierroksilla sekä vauvasta että yliväsymyksestä kun viikkokausia heräili yöllä useammaksi tunniksi valvomaan vauvan imetysjuttujen takia.
Ekat kolme kuukautta oli tosi hankalaa mustasukkaisuuden kanssa, esikoinen on siis kotihoidossa ja en pystynyt pitämään vauvaa esim lattialla juuri ollenkaan kun esikoinen heti kimpussa, ei vaikka olisin itse ollu vieressä. 3 kk päästä alkoi hitusen helpottamaan että pystyi jo vauva olemaan lattialla jne jos olin itse siinä vieressä ja tiiviissä kontaktissa esikoisen kanssa. 5 kk kohdalla helpottui lisää että vauvan pystyi jo laittamaan lattialle kun on itse muutaman metrin päässä esim keittiöhommia tekemässä, toki edelleenkään vauvan ollessa nyt 6,5 kk en voi jättää hetkeksikään lapsia keskenään ilman valvontaa.
Imetys alkoi sujua vauvan ollessa 3 viikkoa, sattumalta kun ostin rintakumeja lisää ja ne olivat jämäkämpiä kuin entiset niin alkoi sujumaan se imetys rintakumin kanssa, sitten kun vauva oli 6 viikkoa niin alkoi sujumaan imetys ilman rintakumiakin. Se helpotti kyllä tosi paljon arkea.
Vauva on siis poika ja nyt 6,5 kk ja rauhallinen ja tyyni luonne, alkoi jo konttaamaan ja istumaan itse ja ryömimäänkin, kaikki tämä tapahtui kahdessa viikossa kun oli 5,5 kk. Sitten viikon päästä nousi jo ylös polvien päälle tukea vasten ja yritti heti kovasti kammeta itseään jaloille ja pari päivää sitten siinä onnistuikin ja nousi seisomaan tukea vasten kun oli 6 kk 16 päivää! Hassulta tuntuu kun esikoinen ei tainnu vielä kääntyäkään 6 kk neuvolassa, toki heti sen jälkeen alkoi kääntymään.
Että kiirettä kyllä pitäny ja hommaa ollu, mähän olen näiden lasten kanssa siis yksin ettei ole miestä, mutta toisaalta koen kyllä helpommaksi kuin esikoisen vauva-aika, jolloin oli mieskin, kun esikoisella se nukkuminen oli ihan tooodella vaikeaa, ei nukahtanut millään, ja unessa pysyminen oli erittäin hankalaa ja heräili öisin ihan kymmeniä kertoja vielä vuoden iässäkin ja edelleen 2-vuotiaanakin 5-10 kertaa yössä ja vielä 3-vuotiaanakaan ei meinaa ol
Tässä tulikin nyt aika paljon kaikkea ja vauva-ajasta ettei tullutkaan synnytystarinaa :-D Synnytys oli tosi ihana niin kuin esikoisenkin synnytys, haluaisin niin synnyttämään vielä uudestaan!!! Jatkan toisella kertaa taas vähän lisää vaikka siitä synnytyksestä
Mitä teille kuuluu
@Rusakkonen ja muut jos on tuttuja? Onko täällä joku vauvakeskustelu tms vielä?
Karhurouvanen ja tyttö 3 v ja poika 6,5 kk