Alkionsiirroista plussanneiden vauvaketju vol 2

Ihanaa joulun aikaa kaikille! Itse täällä pyörin enää hiljemmälti mutta kiva aina välillä lukea putkeen kaikkien kivoja vauvelijuttuja! Meidän vauveli on jo 1v4kk ja hirmuinen touhottaja. Omaa tahtoa löytyy roppakaupalla. Jatkuvasti myös äänessä, puhuu yksisanaisia lauseita yhä mutta ymmärtää liki kaiken. Matkii kaikessa :) Alkanut nirsommaksi, välillä vieläkin syödään vauvasoseita, kun ei aina muu kelpaa... Vaik ei oo kyllä yhtään sihtikurkku. Unet ollut tooooosi hyvät, usein nukkuu aamuun asti omassa sängyssä ja siis aamu on puol 9! Onneks, koska teen itse töitä jo 20h vko vaikka tyttö ei hoidossa vielä ookkaan. Miehen kans jaetaan vuorot, kun kotona voivat kummatkin tehdä töitä. Nyt ollaan muutenkin taas vaan kotona, jotta päästään turvallisesti joulun viettoon.

Ja on se vaan kummaa mutta yhä melkein päivittäin ihmettelen, että meillä tämä pieni ihme on, eikä voi uskoa millään todeksi. Tytön isovelikin sanoi yks päivä että miten meillä voikin nyt olla elävä vauva! Nimenomaan... Eikä isoveli edes tiedä yrityksistä mitään... Minusta tulee myös täti eli ei ne vauvat tähän lopu! Olin jo varma ettei meillä sukuun tule muita pieniä kuin nämä mun, mutta oma pikkuveljenipä yllätti isänpäivänä ihanalla uutisella! Peukut vaan pystyyn että kaikki menee hyvin ja huhtikuussa syntyy eka serkku <3

Hauska kuulla @kirsillevauva kuulumisia :) Kerro joskus jos jaksat että millaisen unikoulun piditte? Mä oon aika tällanen herkkis että oon ajatellu etten unikoulua viitsi kun tämä vauvakin aika tulisieluinen tapaus niin en usko että menis kovin lempeästi. Meillä on kyllä sänkyyn nukahtamista harjoiteltu 5 kk alkaen tämän nukutustouhun rinnalla ja yhtäkkiä se näytti alkavan sujumaan ja vauva nukahti sänkyyn, siis ettei kanniskeluun tai syliin, jopa useana iltana peräkkäin. Noh, sit tuli eka flunssa ikinä ja tuo orastava nukahtamisen taito jäi sille tielleen :p Olen myös miettinyt että milloinhan ne yöimetykset kannattaisi lopettaa, tosin vauva ei ole kyllä kovinkaan tissin perään mutta jos sillä kuitenkin voisi olla öihin rauhoittavaa vaikutusta. Oi ihanaa että teillä on vauva alkanut istumaan, se on niin suloista❤ Meilläkään ei vielä ryömitä, kierien vauva etenee metrin-pari

@MaiMei Mäkin aina sitä ihmettelen että kuinka näin voi onni osua että vauva saatiin! Ihanat yöt teillä :-D Meilläkään ei kyllä aikaisin herätä, onneksi, 9-10 aikoihin vasta ja se on kyllä ihanaa! Siis vauva kyllä heräilee tasaiseen tahtiin aamuun saakka mutta haluaa selkeesti vielä nukkua ja saa uudelleen nukutettua. Aikaiset aamuheräömiset oliskin mulle aika Kääks :-D

Kiva lukea teidän kaikkien kuulumisia!

Meillä meni 3kk rokotukset ihan hyvin. Eka yö oli levoton rokotusten jälkeen. Vauva kasvanut ja tuplannut syntymäpainonsa. Sellainen seitsemän kilon pötkylä.

Pitäis varmaan pikkuhiljaa koittaa saada nukkumaan omassa sängyssä, edes jonkin aikaa.. Mut sit kun tietää että nukkuu pidempään vieressä, niin ei oikein raaski.

4kk iässä kuulemma voi soseita jo alkaa maistelemaan, mutta ei sen kanssa kuulemma kiire ole kun kasvaa hyvin rintamaidolla.

Imetyksestä, onpa muuten helpottavaa huomata ettei se enää satu. Sillon alussa kun itkin kivusta jne ni olin jo luovuttamassa. Onneksi siitä huolimatta jaksoin jatkaa, koska nyt sujuu ilman mitään.

Ihanaa joulunodotusta ❤

@Wintersun No mutta ihanaa että on hyvin kasvanut :) Onko teillä sitten myös pitkä vauva? Meillä vauva myös aika painava, 6 kk neuvolassa 8200 :-D, 5 kk 7800 ja 4 kk tais olla 6900. Paino nous kilon kuussa tohon 5 kk neuvolaan asti :-D Sitten rauhoittui painonnousu. Mutta meillä on siis melko lyhyt vauva, mutta siis painava :-D viimesin 6 kk neuvola 64 cm.

Ihajaa ettei imetys enää satu :) Mullakin alkuun sattui mutta ei kyllä kovin montaa viikkoa. Meillä siis vauva kasvoi tosiaan hyvin imetyksellä ja alotettiin kiinteet vasta nyt 6 kk iässä. Tämä musta hyvä päätös vaikka musta tuntu että kaikki yritti tyrkyttää sitä kiinteiden alotusta jo aiemmin mutta musta tää on kyllä aikamoinen show :-D Että sillä ei musta mitään tarvetta aiemmin alottaa, musta tuntuu ettei meinaa kerkee mitään kun joka välissä ollaan ruokatouhuissa, joko valmistamassa ruokaa, syömässä sitätai siivoamassa jälkiä :-D Saati sitten että pienempänä olis pitäny vielä sylissä syöttää ja ihan vaan sileitä soseita, nyt en oo edes mitään soseutellu kun suoraan alotettiin vaan haarukalla ”soseuttamalla”, syödään siis pääsääntöisesti itse tehtyä ruokaa. No mutta tietty jokainen aloittaa kiinteet milloin itselle sopii, toin vaan tän puolen myös esiin kun tuntuu että kaikki tarjoaa sitä aikasta alotusta :)

Karhurouvanen & vauva 7 kk

@Wintersun No mutta ihanaa että on hyvin kasvanut Onko teillä sitten myös pitkä vauva? Meillä vauva myös aika painava, 6 kk neuvolassa 8200 :-D, 5 kk 7800 ja 4 kk tais olla 6900. Paino nous kilon kuussa tohon 5 kk neuvolaan asti :-D Sitten rauhoittui painonnousu. Mutta meillä on siis melko lyhyt vauva, mutta siis painava :-D viimesin 6 kk neuvola 64 cm.

Ihajaa ettei imetys enää satu Mullakin alkuun sattui mutta ei kyllä kovin montaa viikkoa. Meillä siis vauva kasvoi tosiaan hyvin imetyksellä ja alotettiin kiinteet vasta nyt 6 kk iässä. Tämä musta hyvä päätös vaikka musta tuntu että kaikki yritti tyrkyttää sitä kiinteiden alotusta jo aiemmin mutta musta tää on kyllä aikamoinen show :-D Että sillä ei musta mitään tarvetta aiemmin alottaa, musta tuntuu ettei meinaa kerkee mitään kun joka välissä ollaan ruokatouhuissa, joko valmistamassa ruokaa, syömässä sitätai siivoamassa jälkiä :-D Saati sitten että pienempänä olis pitäny vielä sylissä syöttää ja ihan vaan sileitä soseita, nyt en oo edes mitään soseutellu kun suoraan alotettiin vaan haarukalla ”soseuttamalla”, syödään siis pääsääntöisesti itse tehtyä ruokaa. No mutta tietty jokainen aloittaa kiinteet milloin itselle sopii, toin vaan tän puolen myös esiin kun tuntuu että kaikki tarjoaa sitä aikasta alotusta

Karhurouvanen & vauva 7 kk
Hän oli nyt 61cm ja risat. En tiedä onko pitkä vai ei.
62cm vaatteista suurinosa alkaa olla tiukkoja, täytyy alkaa pesemään 68cm vaatteita pian.

Imetys on kyllä helppoa! Alussa kun joutui antamaan korviketta lisäksi niin olihan siinä sitä keittelyä ja muuta koko ajan.

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
@Wintersun Joo meilläkin meni korviketta lisöksi oisko ollu ekat pari viikkoa, tosin yleensä vain ihan x1/pvä mutta oli kyllä rasittavaa se puljaus niiden pullojen kanssa :-D Imetys niin helppoa ja ihanaa musta lisäksi, oikein harmittaa kun mulla maitoa tulee kuin suihkulähteestä ja sen takia imetykset on vaan ihan muutaman min ja sitten kun vielä meillä heräillään niin paljon yöllä ja sen takia myös syödään paljon yöllä niin vauva ei juurikaan edes päivällä syö, nyt kiinteiden aloitusten myötä vielä entistä vähemmän. Oli kyllö ohjeena neuvolasta että pitää ensin imettää ja sitten vasta kiinteetä ruokaa mutta en ole sitä ihan noudattanut kun ei vauva syönyt kiinteitä ollenkaan jos annoin ensin maitoa kun oli sitten jo ihan täynnä.

Joku, oisko ollu @Silmu75 , puhui siitä painonnoususta/putoamattomuudestatms. Mulla tuli raskauden aikana n. 11-12 kg, joista oliko 7 oli häipynyt viikko synnytyksestä ja alkuun paino laski :)-D jos nyt voi niin sanoa) n. 0,5 kg/kk mutta sitten pysähtyi ja junnasi vaan samassa eli n. 3,5 kg enemmän kuin ennen raskautta. Mutta siis se mikä ärsytti että kun painoa oli tullut jo siinä ennen raskautta hoitojen aikana n. 6 kg niin olisi kiva ollut vähän sutjakoitua. Nyt yhtäkkiä, kun vauva tuli 6 kk ja kiinteät alotettiin ja oletetusti imetys on hiukan vähentynyt niin paino on pudonnut ihan itsestään! Tosin en ole vaa’alla käynyt kun meillä ei ole vaakaa, ensi viikolla pääsen vaa’alle mutta siis ihan selvästi olen laihtunut, Jee! Niin oisko sitten se hormonijuttu, kun en nyt muista mutta onko prolaktiini (?) että mikä on imetyksen aikana koholla ja ainakin joidenkin teorioiden mukaan voi joillakin naisilla vaikuttaa painoon ettei laske! Kun en ole mitään syömisiä enkä mitään muuttanut ja siis ihan normaalisti syönyt koko ajan.Joskushan voi kai muutkin hormoniasiat vaikuttaa että sitten kun imetys vähenee ja kierto käynnistyy niin sitten alkaa tilanne normalisoitumassa mutta mulla kierto alko jo kun vauva oli 3,5 kk, tuli siis ekat menkat ja sen jälkeen on tullut kolmet menkat ja kierto vaikuttaa suht normaalilta, vähän kyllä heitellyt 35/26/23/32 pv, aiemmin mulla ollut lyhyt kierto, 22-26 pv.

Me aloitettiin vähitellen soseita heti kun tuli 4kk täyteen. Kesti hetken ennen kuin poika hoksasi jutun ja aika vaihtelevasti menee vieläkin, joskus pari lusikallista ja joskus puoli purkkia. Useimmiten tarjoan kahdesti päivässä, mutta joskus vain kerran. Eihän tässä mikään kiire vielä ole.

Meillä alkoi nyt sitten ne 4kk hulinat kun maanantaina tulee 5kk täyteen, eli näyttävät menevän korjatun iän mukaan. Alkuyöstä heräilyä tunnin välein, eipä siinä paljon itse saanut nukuttua. Mutta se hyvä puoli, etten väsymykseltäni jaksanut juuri stressata kääntyilyä. :D

• Haha
Tsemppiä @Silmu75 lle hulinoihin! Meilläkin oli hulinat, kesti aika tarkalleen kuukauden, vajaa nelikuisesta vajaa viiskuiseen! Vauva heräsi _jatkuvasti_ sänkyyn laitettaessa ja heräsi koko yön max 1 h välein ja lisäksi aamulla joskus n. klo 05-07 oli aina jakso että oli tosi tosi vaikea saada heräämättä sänkyyn ja heräili tosi tiheästi.

Näiden hulinoiden jälkeen meidän uniasiat kyllä sitten helpottuivat aika paljon, tuntui että uni muuttui jotenkin syvemmäksi eikä vaava tosiaan enää sitten niin herkästi herännyt omiin liikkeisiinsä, lisäksi uni jotenkin tuntui vakiintuvan että alkuyö heräilyä, sitten 1 h jakso tai pari ja sitten 2-3 2 tunnin jaksoa ja sitten 1-1,5 h jaksoja aamuun, pitkälti tällä rytmillä on menty siitä asti nyt tähän 7 kk asti.

@Karhurouvanen, pikaisesti vastaan, että kannattaa liittyä facen muksuperheen uni-ryhmään. Siellä on ladattavia tiedostoja, veraistukea ja asiantuntijoita. Sieltä otettiin ohje "syliin-sönkyyn"-metodista, kun emme halunneet mitään huudattamista. Mies piti sen. On aivan mahtavaa, kun vauva menee nukkumaan omaan sänkyyn klo 19 ja loppuilta on omaa rauhaa, verrattuna siihen entiseen sirkukseen. En voinut poistua vauvan vierestä, kun heräsi heti. Vessassakäyntikin oli ohjelmanumero . Seuraavaksi jätetään yösyötöt pois samalla metodilla, mä meen hotelliin evakkoon.

• Haha
@kirsillevauva Hahaha, kuulostaa niin tutulta toi nukkumisjuttu vessaanmenovaikeuksineen, tosin pääsen kyllä onneks nykyään vessaan mutta juurikaan paljon muuta ei kerkeä kun jo herää :-DDD

Kiitos vinkistä, täytyy kattoa sitä Faceryhmää, aika vähän vaan käytön facea ja itseasiassa tällä hetkellä en ollenkaan kun puhelimen muisti täynnä ja piti poistaa face :-D Vähän tuota syliin-sänkyyn ollaan kokeiltu (mutta ei tokikaan määrätietoisena unikouluna) mutta vauva vaan kiihtyi entisestään, aloitti välittömästi kauhean huudon kun laitettiin sänkyyn ja lopulta huusi hysteerisenä eikä meinannut enää sylissäkään rauhoittua. Mutta ymmärrän toki että systemaattinen unikoulu on eri asia kuin silloin tällöin -kokeilut mutta tuntui tuo vaan niin kurjalta.

@Silmu75 Joo se oli kyllä aika hurja se kuukausi mutta paremmin selvisi kun ajatteli että kyseessä on vaan ne hulinat että ei se kovin montaa viikkoa kestä :-D Samalla kyllä hiipi koko ajan ajatus että entäs jos se jatkuukin :-D Nyt naurattaa, silloin kyllä ei! Tsemppiä ja toivotaan ettei teillä kestä montaa viikkoa! Teillä vielä noin hurja ero aiempaan, tulee vielä enemmän shokkina kropalle se heräily!

• Tykkää
Reactions: kirsillevauva
Ähh, miun on pitänyt taas ikuisuus kirjoittaa, mutta en vaan koskaan kerkii.. ja kerran kun meinasin, niin et sit tiennykkään mitä kirjoittaa :) Ja taas kello kerkis noin paljon että pakko mennä nukkuu, kun pitäs lukee ajatuksella mihin piti kommentoida jne. ja tietää kun alan kirjottaa ni sit tulee taas tekstiä :D Mutta koitan palata asiaan pian. Kivaa joulun odotusta..

Domi

• Haha
Painosta, että itte tässä oottelen että milloin se prolaktiini lakkaa vaikuttamasta... Oon siihen luottanu että painoo lähtis putoamaan kun imetys loppuu. Nyt on kk imetyksen loppumisesta ja tossa se maha yhä on... Myös erkauma on tsekattu ettei sitä oo ja vatsalihakset katsottu ultralla. Eli kai tää on sitte vaan keski-ikää :D Mussutetaan nyt rauhassa joulun aika, niin ens vuonna sitten kuntoilemaan oikein.. kunnolla! :D

• Haha
Mites teidän vauvojen painokäyrät? Meillä ollaan menty koko ajan alakäyrällä vaikka hyvin lähti paino nousemaan heti kotiutuessa. Syntymäpaino 2.65kg ja viime viikolla 5kk neuvolassa melkein 6.5kg. Mielestäni ihan hyvä, paino on kaksinkertaistunut ajallaan, mutta toisaalta 4kk neuvolasta (kolme viikkoa aiemmin) oli tullut painoa vain 250g. Soseista kysyttiin 3kk neuvolassa että aiotaanko aloittaa 4kk:n iässä, ei tajuttu miettiä että onkohan kolme viikkoa etuajassa syntynyt valmis hommaan vielä silloin. Jälkiviisaana olisin aloittanut aikaisintaan 5kk. Nyt ohjeistus oli, että puuroa kahdesti päivässä ja soseita kolmesti ja soseet ensin, vaikka yritin kysellä eikö nyt tärkeintä olisi pitää korvikkeen määrä riittävänä.

Tein nyt sitten asiaa mietittyäni sellaisen päätöksen, että syödään puolen vuoden ikään asti aamu- ja iltapuurot ja korviketta eikä soseita lainkaan. (Tähän vaikutti sekin, että lihasoseet saa pojan kakomaan ja vikalla sosekerralla tuli siksi oksennus ja sen mukana aiemmin syöty maitokin.) Kun mä oon sitä mieltä, että ne soseet on vaan turhaan vieneet tilaa maidolta, joka kuitenkin on vielä se pääasiallinen ravinnonlähde. Ja kun ei niissä kasvissoseissa ole oikein kaloreitakaan. Nyt vaan pelkään, että oon järkeillyt tän asian ihan väärin ja painokäyrä jatkaa kehittymistä väärään suuntaan. :( Ehditään vain muutama päivä syödä soseita ennen seuraavaa neuvolaa, niin ne ei kyllä ehdi painoon vaikuttamaan.

Mä kyselin 3kk neuvolassa tuota, et milloin pitäis/saa soseita aloitella. Sanoi että 4kk aikaisintaan mutta saa huoletta täysi-imettää 6kk asti, jos vaan painonnousu pysyy hyvänä. Aiotaan hyvin varovasti aloitella kun sen aika on, pelkään että Perii kaikki allergiat. Terveydenhoitaja kyllä meinasi että jos olisi pahasti allerginen, reagoisi nyt imettäessäkin.

En osaa kyllä yhtään neuvoa @Silmu75 toivottavasti painonnousu olisi riittävää!
Mistä muuten näet painokäyrän, meillä ei siitä ole puhuttu mitään.

vierailija
Soseiden maistelu kannattaa aloittaa 4 kk iässä, nimenomaan maistelu, ei tarvi isoja määriä. Se johtuu siitä että suolessa on immunologinen aikaikkuna jolloin elimistöön pitäis tulla pieniä määriä ruoka-aineita, jotta elimistö ei ala reagoimaan niihin myöhemmin haitallisesti esim allergiaa kehittämällä. Ja se on erityisen tärkeetä perheissä joissa on jo allergioita tai atooppista ihottumaa. Ja jos vauvalla on ihottumaa, se pitäs ehdottomasti saada kuntoon, koska uudet tutkimukset osoittaa, että jos ruoka-aineita tulee rikkinäisen ihon kautta vauva-iässä, se altistaa allergioille. Maito on riittävä ruoka alle 6 kk iässä, mut täysimetys ei ole synonyymi sille, että vauva ei sais maisteluannoksia kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, viljaa, lihaa ja kalaa. Niitä voi ja pitäis nykytiedon valossa antaa pieniä määriä, jotta ”ikkunan” sulkeuduttua elimistö ei luule niitä vihollisiksi ja kehitä vasta-aineita niitä kohtaan eli allergiaa.

Soseiden maistelu kannattaa aloittaa 4 kk iässä, nimenomaan maistelu, ei tarvi isoja määriä. Se johtuu siitä että suolessa on immunologinen aikaikkuna jolloin elimistöön pitäis tulla pieniä määriä ruoka-aineita, jotta elimistö ei ala reagoimaan niihin myöhemmin haitallisesti esim allergiaa kehittämällä. Ja se on erityisen tärkeetä perheissä joissa on jo allergioita tai atooppista ihottumaa. Ja jos vauvalla on ihottumaa, se pitäs ehdottomasti saada kuntoon, koska uudet tutkimukset osoittaa, että jos ruoka-aineita tulee rikkinäisen ihon kautta vauva-iässä, se altistaa allergioille. Maito on riittävä ruoka alle 6 kk iässä, mut täysimetys ei ole synonyymi sille, että vauva ei sais maisteluannoksia kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, viljaa, lihaa ja kalaa. Niitä voi ja pitäis nykytiedon valossa antaa pieniä määriä, jotta ”ikkunan” sulkeuduttua elimistö ei luule niitä vihollisiksi ja kehitä vasta-aineita niitä kohtaan eli allergiaa.
Tietääkseni nykytiedon valossa kiinteät kannattaa aloittaa 4-6kk:n iässä eli se 6kk on ihan hyvä aloitusikä ja enemmän pitäisi tietysti arvioida lapsen valmiuksia eikä tuijottaa pelkkää ikää. Ja meillä tosiaan ohjeistus oli se, että 3kk neuvolassa puhuttiin lusikankärjellisistä, 4kk neuvolassa suositeltiin jo 10 lusikallista ruokailukerralla ja nyt sitten 5kk pitäisi saada paino nousuun soseilla. (Tähän sellainen ”silmät kohti taivasta” -hymiö.)

vierailija
Toki tuo suositus on yleispätevä ja neuvolassa annetaan sitten lapsikohtaisia suosituksia. Lusikankärjellinen on nimenomaan tuo maisteluannos. Ongelmahan näissä on se, ettei kukaan vielä tiedä mikä on se paras ikä ja joudutaan menemään vauvakohtaisesti ja uutta tietoa soveltaen. Jos vauva kasvaa pelkällä maidolla hyvin eikä suvussa ja perheessä ole allergiaa, on varmaan ihan ok aloittaa kiinteät 6 kk iässä. Mut jos paino nousee huonosti tai perheessä on allergiataustaa noudattaisin neuvolan ohjeita enkä lähtis sooloilemaan.

Toki tuo suositus on yleispätevä ja neuvolassa annetaan sitten lapsikohtaisia suosituksia. Lusikankärjellinen on nimenomaan tuo maisteluannos. Ongelmahan näissä on se, ettei kukaan vielä tiedä mikä on se paras ikä ja joudutaan menemään vauvakohtaisesti ja uutta tietoa soveltaen. Jos vauva kasvaa pelkällä maidolla hyvin eikä suvussa ja perheessä ole allergiaa, on varmaan ihan ok aloittaa kiinteät 6 kk iässä. Mut jos paino nousee huonosti tai perheessä on allergiataustaa noudattaisin neuvolan ohjeita enkä lähtis sooloilemaan.
Mun arkijärjen mukaan paino nousee paremmin korvikkeella ja puurolla, jotka pysyy mahassa kuin soseella joka tulee viiden minuutin sisällä takaisin ulos. Eikä meidän pojalla mitään hätää ole, käyrillä ollaan edelleen. Pituuskäyrä nousee painokäyrääjyrkemmin, just on opittu kääntymään vatsalleen ja sätkitään siinä hurjasti (eli kulutus on lisääntynyt) ja jo jonkin aikaa ollaan oltu siinä pälyilyiässä, jossa syömiseen ei aina niin osata keskittyä, koska muu maailma on niin kiinnostava. Tottakai nämä vaikuttavat painoon.

@Silmu75 jos haluat sitä painoa kerryttää nii lisää tl öljyä puuroihin. Meillä menny melkee alusta asti kaikkeen ruokaan. Ei tosiaan mitään stressiä kannata ottaa jos käyrällään pysyy. Ootteko kokeillu mitää sormiruokia? Mietin vaan et jos joskus antais vaikka sit keitettynä perunaa/kasviksia yms. Tai hedelmiä. Sais maistella ja suun motoriikka kehittyy.

Meillähän edelleen syyään pääsiassa sileitä soseita, puuroja aina syöny huonosti nii monesti aamullaki syöty ihan ruoka. Pieniä toivonpilkahduksia ollu tässä syksyllä että jotain karkeampaaki alkais meneen kunnon annoksia.

@Silmu75 jos haluat sitä painoa kerryttää nii lisää tl öljyä puuroihin. Meillä menny melkee alusta asti kaikkeen ruokaan. Ei tosiaan mitään stressiä kannata ottaa jos käyrällään pysyy. Ootteko kokeillu mitää sormiruokia? Mietin vaan et jos joskus antais vaikka sit keitettynä perunaa/kasviksia yms. Tai hedelmiä. Sais maistella ja suun motoriikka kehittyy.

Meillähän edelleen syyään pääsiassa sileitä soseita, puuroja aina syöny huonosti nii monesti aamullaki syöty ihan ruoka. Pieniä toivonpilkahduksia ollu tässä syksyllä että jotain karkeampaaki alkais meneen kunnon annoksia.
En mä vielä uskalla sormiruokia antaa kun eikö niissä ole 6kk se alaraja ja tosiaan voi olla vielä vähän viivettä etuajassa syntyneellä. Vaan kohtahan se tulee täyteen (7.1.) niin sitten vois jotain tosi pehmeetä kokeilla. Ja oon kyllä sitä öljyäkin harkinnut, ihan jotain rypsiöljyäkö laitat?

@Wintersun Meidän terkkari aina välillä vilauttaa sitä kasvukäyrää näytöltä, mutta oon myös itse syöttänyt mitat kasvuseula.fi -sivulle. Se käyrä on vissiin aika sama kuin neuvolan.
Voisin pyytää ensi neuvolassa jos näyttäisi. Laitoin ite tiedot tonne kasvuseulaan, näytti pituus menevän aika siinä keskiviivalla, ehkä aavistuksen alapuolella ja paino sit taas yläpuolella.

Ootteko tehneet soseita valmiiksi pakkaseen. Itse meinasin et tekisin jääpalamuotteihin ja sitten kun on jäätyneet niin kerään pakastepusseihin. Onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus.. Sieltä sit sulattaa yhden nokareen kun antaa sen lusikan järjellisen jne..

@Wintersun Eikös ne soseet just tuolla tavalla kannata pakastaa? :) En ole vielä tehnyt, mutta aion kyllä kun terkkarikin samoi ettei jossain Piltissä ole juuri ollenkaan lihaa ja kasvissoseet suunnilleen vettä, niin vähän turhan arvokkaita käyttää. Pitää hommata niitä silikonisia jääpalamuotteja niin irtoaa helposti. Ja epäilen ettei perussauvasekoitin suoriudu ainakaan lihan soseuttamisesta, niin pari päivää googlailin yleiskoneita ym, mutta ajattelin sitten kuitenkin kokeilla selviäiskö Bamixilla. Se on lapsuudesta tuttu laite eikä ainakaan vie turhaa tilaa.

@Wintersun Eikös ne soseet just tuolla tavalla kannata pakastaa? En ole vielä tehnyt, mutta aion kyllä kun terkkarikin samoi ettei jossain Piltissä ole juuri ollenkaan lihaa ja kasvissoseet suunnilleen vettä, niin vähän turhan arvokkaita käyttää. Pitää hommata niitä silikonisia jääpalamuotteja niin irtoaa helposti. Ja epäilen ettei perussauvasekoitin suoriudu ainakaan lihan soseuttamisesta, niin pari päivää googlailin yleiskoneita ym, mutta ajattelin sitten kuitenkin kokeilla selviäiskö Bamixilla. Se on lapsuudesta tuttu laite eikä ainakaan vie turhaa tilaa.
Pilteissä tosiaan näyttäs olevan lähinnä vettä. Ja nehän kai olis käytettävä aika pian niin hukkaan menisi maisteluannosten kanssa paljon.
Bamix ei ole tuttu, sauvasekoitin ja tehosekoitin löytyy. Ehkä voisin joulun jälkeen ruveta tekemään soseita valmiiksi. Vaikka aloitettaisiinkin myöhemmin kuin 4kk niin on sit valmiina (ja pakkanen tyhjä jouluruoista).

Yhteistyössä