~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

@Roxanne kiitos tosta graavikala-päivityksestä! Enpä oo enää aikoihin katsonut tota Eviran ohjetta, luulin osaavani sen ulkoa ;)

@Helios... Voittehan sen sukupuolen salaisuutena pitää jos haluatte :) Mullakin muutamat tutut halunneet odottaa synnytykseen asti. Jokaisella omat mielipiteet tästä. (y)

Omaa napaa:ultrassa tänään ja huh, kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja reilu 5 cm pitkä, jess:cool: Ultrattiin sekä alakautta että mahan päältä, ai että tuntui se sauva ikävältä kun en saa rakkoa nykyään ihan tyhjäksi ja nytkin tuntui että pissa tulee siihen paikkaan vaikka juuri olin käynyt vessassa:ROFLMAO: Ja selvisi sekin miksi tuntuu että vauvan jalka "tulee välillä ulos" :näkyi ihan selvästi miten pikku jalat takoivat rakkoa ja kohdunsuuta:love: Mutta tämä potkuttelu eivätkä mahan kovottelut ei ole siis kuitenkaan sille suulle haittaa tehneet.

Oli oikein kiva vaikka aika nopealiikkeinen lääkäri, ja katsottiin muutenkin vauvaa ja mittoja samalla. Saatiin eka kunnon 3D-kasvokuvakin mukaan, ne aiemmat on olleet tosi suttuja. Voi liikkis miten söpö se nassukka onkaan :love:❤ Ja tällä haavaa povasi 3,6-3,7 kg vauvaa ja päänympärys oli hiukan keskikäyrän yläpuolella, että synnytystä odotellessa :LOL:

MyMa 28+2
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
MyMa, ihanaa kun kaikki kunnossa❤ Sopivan kokoinen vauva teille tulossa! Tiiäkkö mulla on ollu alakautta ultratessa nyt pari kertaa just samanlainen tunne, kun sitä kepukkaa on tiettyyn suuntaan pyöritelty, että pissa lirahtaa ihan just:LOL: Liekkö sitten johtuu siitä kun on kaksi tuolla ja mää kyllä ravaan edelleenkin tiheästi pissalla.

Tänään oli meillä np-ultra ja kaikki oli kyllä täydellisesti. Pikkusilla rakenteet kunnossa ja kasvavat parin päivän ikäerolla. Turvotukset jotain 0,5 pintaan molemmilla. Sykkeitä hetki kuunneltiin ja kaikki oli hyvin. Tämä ultraaja sanoi, että syke voi olla tosi nopeakin välillä ja se on ihan normaalia, kun vaan sitten laskee myöskin alas. Nyt vaan tämä ihana täti kehotti nauttimaan raskaudesta ja hyvistä viikoista. Riskilukua ei laskettu kun minä en tajunnu, että ne tulokset ois mun ite pitäny kysyä neuvolasta aamulla ja keroa tätille. No, soitan aamulla neuvolaan ja laitan tätille s-postina ne, niin hän aiko soittaa sitte tulokset.
Hyvä mieli❤ Mekin saatiin pikkusista ihana kuva ,melkein tekis mieli laittaa se tänne ku näkyivät niin selvästi:love:
 
MyMalla ja Siidalla ihania ultrakuulumisia, mahtavaaa! :love:

Marrasmai toivon niin paljon, että varhaisultrassa on kaikki hyvin. Oireet ja vuodottomuus ovat ainakin lupaavia asioita.

Kiitos kaikille onnitteluista :) Mulle voi päivittää tietoihin 1. lapsi, 3.ICSI 2.PAS ja laskettu aika 29.6. Eilen oli eka neuvolakäynti ja joskus viikolla 12 on np ultra. Neuvolan täti oli ihan kiva, mutta ei osannut kunnolla vastata kaikkiin mun kysymyksiin. Raskaana olevien pitäisi syödä kaksi kertaa viikossa kalaa ja se tuottaa mulle vaikeuksia. En oo ikinä ollut mikään suuri kalan ystävä, mutta ainakin lohi, tonnikala ja seiti menee. Mutta kun eri kalalajeja pitäisi vaihdella ja itämeren pyydystettyjä lohia ei saisi syödä kuin korkeintaan 1-2 kertaa kuukaudessa. Mistä mä voin tietää, mistä esim. meidän työpaikalle tulevien lounaiden lohet on peräisin? Pitää varmaan soittaa kyseiseen ruokapaikkaan, mutten tiedä tietääkö ne itsekään. Ja osaako joku sanoa, onko kalan syöminen yhtä tärkeää alkuraskaudessakin vai koskeeko enemmän puoltaväliä ja loppuraskautta? Ja purkista saatu omega ei kuulemma ole yhtä hyvää, joten ei voi silläkään ainakaan kokonaan korvata kalaa. Mitenköhän kasvissyöjät ja kala-allergikot saa hyvää omegaa?
 
Onnea Siidalle ja MyMalle hienoista ultranäkymistä, ihana juttu! :love::love:

Maljakko, mulla on se käsitys että lähestulkoon kaikki meillä myytävä lohi ja kirjolohi on kasvatettua. Jos Itämeren villilohta onkin joskus saatavilla niin sen hinta lienee sen verran korkeampi, että tuskin esim. missään lounaspaikoissa sellaista tarjoavat. Ja kirjolohi ei edes kasva Itämeressä, joten sitä voi ainakin syödä ihan huoletta. Munkaan mielestäni vaalealihainen kala ei maistu kovin ihmeelliseltä, mutta ratkaisin ongelman laittamalla kalafileet uuniin pesto-kermakastikkeessa, niin johan maistui. :D Voi tietty miettiä, missä vaiheessa kastikkeen epäterveellisyys kumoaa kalan terveyshyödyt, mutta mä kun en muutenkaan niin usko kovien rasvojen haitallisuuteen niin en sit tuostakaan ottanut pahemmin stressiä.
 
Mä söin omegat suurimmaksi osaksi kapselin muodossa raskaana(kin) :whistle: pitäisi tottakai enemmän syödä kalaa, ja varsinkin lapselle syöttää, mutta lohi tulee itsellä jo korvista (eikä raskaana tehnyt sitäkään vähää mieli) ja muut kalat (siika, kuha, ahven kiinnostais) on hurjan kalliita ett usein jotenkin vaan unohtuu koko kalan syöminen.
 
Helios, mekin kysyttiin rakenneultrassa sukupuoli. Mullekkin se konkretisoi ajatusta mahassa olevasta kaverista paremmin. Jotkut ne kuulemma jaksaa odottaa synnytykseen asti ;)

MyMa, hienoa ettei huolenaiheita löytynyt! Mä inhoon joka tapauksessa kaikkia alakautta tehtäviä tutkimuksia, niin paljon riippuu tekijästäkin paljon sattuu ja varsinkin näin raskaana ainakin mulla on limakalvot tosi herkät. Sulla vaavi siis pääylöspäin istuu? Taitaa kuitenkin vielä olla paljon tilaa kääntyillä oikeinkin päin (y) onko sulla mitään jatkoja nyt sitten tulossa?

Siida, tosi ihanaa että kaikki molemmilla hyvin :love: varsinkin kun tuossa alussa sulla oli paljon pelkoja ja stressiä.

Kalan syöntiä oon ite yrittäni nyt skarpata että sais niitä hyviä rasvoja kun pitää muuten vähärasvasella ruokavaliolla olla. Tykkään kyllä lohesta mutta sekin aika kallista niin harvemmin tulee syötyä. Pojallekkin ihan turhan vähän tulee kalaa syötettyä ja ei siitä hirveesti vielä ainakaan tykkää :oops:

Mulla oli tänään sypelääkäri käynti. Tosi mukava lääkäri oli tämäkin. Edelleen puhu, että sektio vasta 39+ viikoilla vaikka alunperin piti olla jo 38+ jotakin. Niin kuulemma on täällä tapana, että ensin lupaillaan tota 38 viikkoa mut sit ruvetaankin puhumaan myöhemmästä ajankohdasta. No en ruvennut siitä enempää vielä tivaamaan kun mulla niitä käyntejä tulee vielä tässä. Edelleen poika siellä mahassa on :love: ja kaikki hällä hyvin. Tasasella käyrällä kasvanut, hieman keskikäyrän yläpuolella. Nyt oli painoarvio vajaat 1200g. Virtaukset hyvät ja lapsivettä normaalisti. Vähän päästiin naamaakin ihastelemaan, kovasti yritti kohdunseinään pään painaa mutta muutaman ilmeenkin suostu näyttämään :LOL: Niin ja raivotarjonnassa niinkun epäilinkin. Kohdunkaula pitkä ja tiukasti kiinni. Sanoi että tuskin syntyy ennen aikojaan, kun esikoinenkin meni niin pitkälle. No hänenkin kohdallaan ennustukset ei pitäny paikkaansa niin varmaan tää sit syntyy ennen sektiopäivää :ROFLMAO:
Seuraava aika on kätilölle 19.12 ja katellaan käyrä siinä samalla. Sitten seuraava aika lääkärille on 10.1. Verensokerit on pysyny tosi hyvinä ainakin toistaseks, suklaata tekis hirveesti kyllä mieli :(:ROFLMAO:

Caro ja 27+3
 
Moi, terveisiä Roomasta! Hirveästi tullut tekstiä, ei taas kaikkea pysty kommentoimaan... Siidan ja MyMan ultrakuulumiset tosi hienoja! Tervetuloa Iiqu ja maljakko ja marrasmai, jos en jo aiemmin toivotellut :)

Caro multa on mennyt vähän ohi, miksi sulle on sektio suunnitteilla? Tapahtuiko esikoisen synnytyksessä jotain ikävää? Hienoa että siellä pikkumiehellä kaikki hyvin, vielä ei tartte ollakaan tuloillaan ihan hetkeen!

Meillä oli kiva reissu. Pakolliset nähtävyydet on nähty aiemmin, joten ei mitään paineita mistään. Turvotus ja pahoinvointikaan ei siellä niin vaivanneet, vaikka vehnää tuli syötyä ja paljon! Oon huomannut ennenkin Italiassa saman. Kotona se turvottaa hulluna ja vältän aika pitkälti. Nyt taas pari päivää töissä istuneena turvotus on ainakin palannut...

Ruuasta kyllä stressasin siellä. Vaikka koitin olla kuinka tarkka, niin nyt mietin että olikohan ne salaatit ravintolassa pesty kunnolla, kuumentuiko se kinkku pizzan päällä tarpeeksi ja entäs se aamiaisen (kova) juusto... saati jugurtti, kun eivät siellä näköjään sitä pastörointia oikein mainitse? Jostain luin, että kaikki kaupallisten isompien tuottajien maitotuotteet on pastöroitu, mutta silti... Ajattelin pyytää neuvolasta toksoplasma-verikokeet, listerian suhteen ilmeisesti oireet on se joka kertoo enemmän, jos ei ole mitään oireita, niin sikiö ei käytännössä voi tartuntaa saada. Toksoplasmasta lukiessa tuli mieleen sekin vaihtoehto, että olenko jo sen sairastanut joskus, mulla on nimittäin ollut varmaan 30 vuotta kissa, kaikki ne on syöneet hiiriä pihalla jne. No, verikokeesta sekin selviää.

Maljakko, kyllä täälläpäin ainakin Prismoissa ja Cittareissa kerrotaan kalan alkuperä tarkalleen, joten voit niissä valita sitä kotimaista kasvatusta. Ruokala- ja ravintolaruoka on vaikeinta kyllä, mutta jos ajattelisi, että kerran viikossa syö kalaa sellaisessa, niin ei mene Itämeriannokset ainakaan yli suositusten? Ja Siida en minä söisi kyllä itse graavattuakaan kalaa, raaka mikä raaka. Vaikka jouluna kyllä kirpaisee jättää väliin, niin toisaalta en kyllä vaihtaisi mistään hinnasta siihen tilanteeseen jossa voi syödä mitä vaan...
 
SalamaT, joo esikoinen vammautui synnytyksessä lääkärin virheen takia ja ulosautto ei myöskään onnistunut jostain syystä imukupillakaan vaikka oli jo niin pitkällä että pään olis pitäny kohta syntyä. Molempien sattumusten summa siis.. Minäki oon vuosia jo haaveillu että pääsis pitkästä aikaa ulkomaille mutta ei taida lähivuosina onnistua :D tuo syömäpuoli raskaana on kyllä muualla hankalampi. Ihan hyvä idea varmasti pyytää se koe niin saa ainakin siltä osin mielenrauhan.

Caro ja 27+3
 
@Caro87 Tosi kiva kun jäi hyvä mieli sype käynnistä! (y) Toivottavasti se ennustaisi mukavampaa synnytyskokemusta myös:love: Mikähän ihme siinä siis olisi selityksenä jos tuolla lailla venyttävät sektioajankohtaa? o_OMutta ehdithän sä sitä tosiaan vielä puhua ja selvitellä.

Mulla siis vauveli on ollut ainakin kaikkien ultrausten aikana pää ylöspäin, jalat alhaalla tai sitten poikittain selkä alaspäin. Nyt näytti tosiaan olevan siten että selkä mun vasenta kylkeä kohti, pää mun rinnan alla ja varpaat kohdunsuulla. Nytkin lääkäri sanoi että ei ole mitään kiirettä kääntyillä, että vasta n. kuukauden päästä aletaan odotella että menisi pää alaspäin. Välillä kyllä tuntuu niin jäätävä möykerrys että varmaan tekee voltteja kolminkertaisesti kerien tai jotain sellasta:D

En tiedä sitten miten vakiossa asennossa vauvat yleensä oleilevat mahassa vielä näin kun tilaakin on reilusti? Vai voiko kunnon möyrintä tarkoittaa että ihan todella menisi ympäri asti toisin päin välillä? Te pidemmällä olleet, tunsitteko erityisesti kun vauva kääntyi pää alaspäin? Mä en siis yhtään tunnista itse miten päin vauva on, jollei joku sitä kertoisi:p

Mitään erityistä jatkoa normineuvolan lisäksi ei mulla nyt siis ole, kun istukka oli noussut hyvin ja on nyt takaseinämässä. :)

Hyvä muuten kun tuli tää kala-asia taas puheeksi, pitää kyllä ryhdistäytyä:unsure: Syön muutenkin aika vähän kalaa, ehkä kaksi-kolme kertaa kuussa. Välillä nyt raskauden aikana muistin yrittää ostaa ja työmaaruokalassa valita kalaa vaikkei olisi niin houkuttanutkaan. Mutta viime vkoina suoraan sanoen unohtunut koko asia:( Kala on kyllä kamalan kallista. Mies kalastaa kesäisin mutta nyt on vähän huonot virvelikelit :LOL:

@SalamaT kiva kun loma meni hyvin :) Älä liikaa stressaa niistä ruokajutuista. Hyvä se on olla tarkka ja kyllähän se mieltä rauhoittaa jos neuvolasta suostuvat testauttamaan. Mutta eiköhän Italiassa ole pizzauunit aika kuumat ja näin poispäin ;)

Mitäs muuten kuuluu @Xienna ja @Evangelina? Toivottavasti molemmilla kaikki all right :)

MyMa 28+3
 
Kiitos kyselystä MyMa, saapa superlaiska kirjoittelijakin kimmokkeen välillä sanoa jotain (y) Nyt on selvästi se seesteinen keskiraskaus menossa, ei hirveästi ihmeteltävää, joten taisin jopa koko viime viikon olla lukemattakin tämän palstan juttuja. Yleensä kyllä päivittäin lueskelen, mutta olen tosi huono kirjoittamaan.

Onnea Roxanne maaliin pääsystä! Samoin uusille tulijoille ja hyviä ultrakuulumisia saaneille kaikille tasapuolisesti :)

Dopplerin käyttäminen on kummasti unohtunut, kun pieni potkuttelee mahassa tasaiseen tahtiin. Yhtenä päivänä tosin oli hyvin hiljaista ja silloin oli kiva varmistaa, että huolta ei ole. Sydämenlyönnit ja liikkuminen kuuluivat hyvin – ja doppleri sai myös napakan potkun, kun tuli rauhaa häiritsemään.

Liikkeet tuntuvat nyt usein jo ihanasti mahan päälle ja välillä näkyvätkin, joten on paljon todentuntuisempaa miehellekin. Eilen illalla itseäni alkoi oikein vähän ennen nukahtamista naurattaa ääneen, kun mahalla lepäävää kämmentä vasten tuntui pari kertaa oikein kunnon punkeminen – siis paljon pidempi ja eri tuntuinen liike kuin potku.

Hankintoja tuli Black Fridayn innostamana tehtyä: aiemman kauppareissun pohjalta omista valinnoista varmistuneena vaunukoppa ja ratasrunkoon sopiva turvakaukalo autojalustalla on nyt tilattu. Vaunujen ratasosan satuin tosin onnenkantamoisena löytämään vain muutaman kuukauden käytettynä Torista juuri sen värisenä, minkä melkein ehdin klikata verkkokaupan ostoskoriin. Eilen kävin ne työpäivän jälkeen hakemassa ja mukaan tarttui myös yhtä vähän käytetyt kivan värinen Britaxin lämpöpussi ja siihen sopiva Noshin vaunuverho.

Vaunut mies antoi minun valita oman pääni mukaan, ainoastaan väriin otti kantaa. Turvakaukalossakin päädyttiin minun alun perin valitsemaani, kun ensin yhdessä tutkailtiin testituloksia ja päätettiin, että siinä kohdassa ei säästetä. Vaan säästöä tuli kuitenkin, kiitos viikonlopun huipputarjousten. Toissapäivänä mies sitten paljasti itse shoppailleensa vähän lisää, oli tilannut Nabbyn itkuhälyttimen, josta olin kertonut lukeneeni monen bloggarin kehuja.

Sukupuolen selviäminen oli mielestäni kiva juttu. Nyt on myös lipaston laatikossa olevien pienten vaatteiden joukkoon kummasti ilmestynyt neutraalien värien sekaan vaaleanpunaista ja tyttömäisempiä juttuja :-D Pari ihanaa pientä mekkoakin sitä silmällä pitäen, että meillä on tiedossa siskon hääreissu lämpimään, kun vauva on juuri ja juuri kahden kuukauden ikäinen. Jos joku päivittää listaa, niin sinne voisi lisätä punaista väriä laskettuun aikaan...

Maha on viimein pullahtanut kunnolla esiin ja tuntuu itsestä välillä jo tosi isolta. Viime viikon alussa neuvolassa SF-mitan mukaan ollaan ihan keskikäyrällä. Painoa oli tullut tädin mukaan 5 kg, kun omasta mielestä sitä on ainakin 7 kg – minä kun muistelen ennen plussaa mittaamaani ja neuvolassa katsotaan ensimmäisen siellä käynnin painoa.

Neuvolassa käydään kyllä ihmeellisen harvoin! Itselläni on seuraava aika vasta joulun välipäivinä. Sitä ennen pitää käydä sokerirasituksessa, jonne joudun ihan vain 41 ikävuoden vuoksi, muita riskitekijöitä ei ollut. HB oli onneksi edelleen hyvällä tasolla, joten ainakaan minulla ei pari viikkoa iltaisin vaivanneet jalkakrampit johdu siitä. Sen olen huomannut, että kun muistan ottaa magnesiumia aamulla, niin on helpompaa. Jos otan vasta illalla, on kramppailu varmaa ennen nukkumaanmenoaikaa.

Kohdun kovettumista tapahtuu välillä, ei onneksi vielä usein. Lähinnä silloin muistuttavat, jos ähellän jotain vähän turhan kovalla tempolla ja kiireessä, että rauhallisemminkin voisi ottaa…

Selkävaivatkin näyttäytyivät ensimmäisen kerran viikonloppuna ja ehdin jo säikähtää, että äityivät toden teolla kramppailuksi asti, mutta nyt on taas tuntunut helpommalta. Pakaroiden yläosa tuntuu myös hiukan jumittavan, liittynee mahan kasvuun ja muuttuneeseen lantion asentoon sekin. Toivon, että pysyvät kurissa, koska jos pahaksi menee, niin tässä tilassa haen kyllä sairauslomaa normaalia herkemmin ja se ei juuri nyt töissä olevan tilanteen vuoksi olisi ollenkaan hyvä juttu.

Ja hui! Tiimiläiseni kyseli eilen, onko sijaisjärjestelyistäni jo puhuttu. Samalla tajusin, että max 2,5 kuukauttahan tässä enää on jäljellä - ja siinä välissä on joululoma päiviä vähentämässä. Ehkä pitää muistutella esimiehelle, että mitä jos joudunkin jäämään saikulle jo ennen...

Hyvää vointia jokaiselle :)
Xienna 23+3
 
SalamaT meidän eläinlääkäri on sanonut että tokson saa just huonosti pestyistä vihanneksista varmemmin kuin kissaltaan. Koska tokso erittyy kissan ulosteeseen ja tuskin kukaan niitä käsineen hiekkalaatikosta poistaa, saatikka sen jälkeen käsien pesemisen unohtaisi, joten mahdollisuudet saada tokso siitä on aikalailla olemattomat.

Vauvan kääntymisestä sen verran, että meidän poika oli ainakin rv30, varmasti ylikin, asti perätilassa enkä itse tuntenut kääntymistä. Jossain vaiheessa havaitsin että hikka tuntuu alhaalla samoin jotkut liikkeet alkoivat tuntua ylhäällä jonka jälkeen neuvolassa rv32 muistaakseni varmistui vauvan kääntyneen raivotarjontaan.
 
Tännehän on tullut taas paljon juttua, kivaa kun on vilkasta! Paljon on hyviä ultra- ja muita uutisia, ja uusiakin on tullut, tervetuloa!

Uskaltauduin nyt kuitenkin lukemaan Roxannen synnytyskertomuksen, eikä se pahalta kuulostanut, vaikka pitkä puristus olikin! Kiva myös kuulla että yhteiselo vauvan kanssa on lähtenyt käyntiin hyvin.

Helios me myös selvitettiin sukupuoli jo nipt-testin yhteydessä ennen rakenneultraa, ja kun kromosomit eivät valehtele niin sukupuoli on ollut selvillä jo hyvin aikaisesta vaiheesta. Meilläkin se konkretisoi odotusta, ja oltais kyllä yritetty selvittää asia viimeistään ultrassa, jos tuota niptiä ei olisi tehty. Ollaan myös kerrottu vauvan sukupuoli ja jopa nimi avoimesti kaikille kysyjille. Mutta jokainenhan päättää tämän asian itse, kumpikin ratkaisu on ihan yhtä oikea.

Mulla tuli vauvamaha kunnolla näkyviin tosi tosi myöhään, varmaan joskus 25 viikon jälkeen, ja silloinkin sen sai vielä hyvin piilotettua. Alamahalle tuli sellainen selällään käsin tunnusteltava pallo ehkä joskus 10-12 viikoilla. Nyt loppusuorallakin maha on vielä ihan maltillisen kokoinen, eli yksilöllisiä juttuja nämäkin ovat. Eli marrasmai, mulla ei ainakaan noilla viikoilla tuntunut tai varsinkaan näkynyt vielä yhtään mitään, turvotusta korkeintaan ja sitäkin lähinnä iltaa kohti. Koska sulla muuten on ultra?

Hankinnoistakin täällä on keskusteltu. Meillä mä olen hoitanut kaikki hankinnat selvittelyistä ja vertailuista alkaen, tota luppoaikaa kun on ollut, heh. Meillä ei mies ole kovin teknisesti suuntautunut eikä lähellekään niin vaativa kuin minä, joten tämä työnjako on sopinut meille hyvin. Mies on sitten roudaillut niitä paketteja postista sitä mukaa kun olen ehtinyt tilailla. Mun pitkän saikun takia ei olla päästy kaupoille juuri lainkaan.

MyMa hyvä että kohdunsuun tilanne tsekattiin ja kaikki oli siltä osin hyvin! Mulla kohdunsuu kypsyi ihan yllättäen ja hujauksessa, yhdessä ultrassa kaulaa oli yli neljä senttiä jäljellä ja 10 päivän päästä enää reilut kaksi. Eli nopeastikin voi alkaa taphtua. Mulla tosin oli silloin jo vauvan pää tosi alhaalla, mikä varmasti vaikutti.

Maljakko mä en ole tota kala-asiaa jaksanut ottaa ollenkaan huomioon, kun olen keskittynyt listerian ja tokson välttämiseen :D. Luultavasti en ole syönyt tarpeeksi kalaa, koska alku- ja vielä keskiraskaudessakin lohi ällötti, ja muuta kalaa tulee ostettua/tehtyä tosi harvoin, mutta eiköhän ravintoaineita ole silti tullut vauvan tarpeisiin.

Täällä edelleen rauhallista, ei mitään merkkejä että synnytys olisi lähestymässä. Ei ole juurikaan edes supistellut, mitä nyt välillä vähän kovotellut. Olen ottanut kaiken irti siitä että saan nyt olla ja liikkua normaalisti! Kotia ollaan laiteltu ja olen käynyt melkein joka päivä jossain asioilla tai muuten vain hengailemassa. Kävely on tosin kovin työlästä liitoskipujen ja alavatsan painavuuden takia, ja säät myös houkuttelevat pysyttelemään neljän seinän sisällä, mutta kotonakin nyt enemmän touhuilen kuin makoilen. Päikkärit olen kyllä ottanut lähes joka päivä, just because I can!

Huomenna olen menossa kokeilemaan raskausajan osteopatiaa, jos tähän lantioon saisi vaikka vähän tilaa synnytystä silmällä pitäen.

Kesis 36+6 (viittä vaille täysaikainen!)

PS. Hirveesti taas hymiöitä joka väliin, niiden laittaminen kännykällä on niin hankalaa etten jaksa :).
 
Moi! Onpas tänne tullut tekstiä, ihanan aktiivisia olemme❤

Kesis, mahtava kun sulla kaikki nyt hyvin ja saat kotona toihuilla normaalisti. Toi osteopatia kuulostaa hyvältä, kaikkea kannattaa kokeilla! Nämä ilmat ei tosiaan ulkona olemiseen houkuttele. Mullakaan ei maha ollu tyttöä odottaessa mikään kovin iso. Kätilö ei ollu uskoa, että siellä olisi 4kiloinen lapsi, mutta kun hän sitten tunnusteli ja mittaili, niin totesi, ettei hän kyllä pienempikään oo:LOL:

Toi kalajuttu on itsellänikin vähän heikolla pohjalla, tosin miehen kans syödään kalaöljykapseleita, mutta harmittavan vähän tulee lapselle kalaa tarjottua:oops:

MyMa, tyttö oli meilläkin pitkään vähän niinku poikittain, ennenkuin kääntyi oikein päin. Kääntämisestä jo puhuttiin, että.jos ei pian käänny, mutta sitte olikin kiepsahtanu itte, onneksi! Oisko ollu jotain 36-37 viikolla ku sitte kääntyi. Hyvin siellä on sun pikkusella vielä aikaa ja tilaa pyöriä.

Sitten tämä mahan kasvu....ei tätä kyllä enää piilotella edes tunikoilla. Mieskin päivitteli eilen ku suihkusta tulin, että rouvahan näyttää jo ihan raskaana olevalta.o_O En oikein ollut immarreltu tuosta kommentista....vasta kuitenkin niin alussa, ettei ihan näin selvästi tarvisi vielä näkyä, mutta eipä sille mitään mahda, mutta kieltämättä hirvittää, mihin mittoihin sitä vielä venyy:eek: :ROFLMAO:

Tänään sain riskilukujen tulokset, täti soitti ja en kyllä niitä lukuja enää muista:whistle:, mutta kuulemma ihanteelliset oli, niin en niitä sen enempää jäänyt miettimään. Oma vointi ollut pahoinvoinnin osalta kyllä helpompi. Välillä lentää.oksu, mutta saattaa olla useampi päivä välissä. Ainoa mikä on tosi tympeetä, niin tää palelu. Tuntui jo hetken, että alkaa helpottamaan, mutta nyt taas ollu kylmä monta päivää peräjälkeen. Ulos meneminen ei houkuttele yhtään, siellä vasta onkin jäässä vaikka kuinka pukisi.

Sitte noista liikkeistä. Oon tuntenu niitä hopaisu/kutituksia jo jonkin aikaa. Ne on tuntuneet tietyssä kohtaa ja muelestäni liian ylhäällä ollakseen liikkeitä. No, siinä ultratessa kun siirryttiin vauvasta toiseen, tämä täti sanoi, että tämä toinen onkin vähän ylempänä ja laittoi sen laitteen juuri siihen kohtaan mistä niitä hipaisuja oon tuntenut. En malttanut olla kysymättä, että voiko se olla totta, että nyt jo tuntuu, niin hän meinas, että ei se mahdotonta ole, kun heitä on kaksi ja sikiöt on kuulemma jo tässä vaiheessa hyvinkin aktiisivisia liikkumaan. Hämmästynyt olen!!
 
Ihanaa Kesis, että hankaluuksista huolimatta matka jo noin pitkällä! Ja kiva että pääset touhuamaan, varmasti mukavaa makoilun jälkeen.

Luin, että tuo toksoplasma esiintyy lämpimämmissä maissa hyvin yleisesti maaperässä, ja välimeren alueen naisista valtaosa on sen sairastanut jossain kohtaa. Nuo vihannekset on just se mikä eniten on mietityttänyt, joten pyydän testin ja sillä siisti. Listeria on oikeasti tosi harvinainen, siis niin että se äityisi kunnon taudiksi asti ja niin kauan kun ei ole oireita niin lienee turhaa stressata.

Kyllä minustakin olisi kiva sukupuoli tietää. Auttaisi asennoitumaan j helpottaisi hankintoja... Reissussa vauvanvaatteita hypistellessä huomasi, miten melkein kaikki on tytöille tai pojille. Vaikea oli löytää mitään neutraaleja värejä, paitsi valkoista, ja miten kätevä se nyt on lapselle??

Mitä kuuluu Bridgelle??
 
Hirmusesti on tullu viestejä kun ei oo tullut muutamaan päivään käytyä!

Siida ihania uutisia ultrasta! <3

Kalaa tulee täällä syötyä vähintään kerran viikossa ja lohta on nyt raskausaikana tehnyt eriryisesti mieli useinkin.

Sukupuoli mekin aiotaan kysyä, juuri siksi että saa luotua jo sidettä tulevaan vauvaan ja valmistautua muuten vaatteiden yms kannalta. Vaikka saattaahan se joskus yllättää vielä synnytyksessäkin.. :)

Kiuski ihana kuulla että olot alkaa jo hieman helpottaa! :) Varmasti tuntuu niin huipulta yksikin tuollainen hyvä päivä välissä!

Myma kaikki sielläkin hyvin eikä supistelut oo aiheuttaneet mitään! Tais tosiaan olla vaan niitä harjotussupistuksia, jotka on noille viikoille tyypillisiä, vaikka melko voimakkailta kuulostivatkin..

Kesis siellä ollaan hienoilla viikoilla jo! :)

Roxanne sun synnytyskertomus kuulosti lähes samalta kuin mun! Imukuppia meillä ei käytetty ja joku muu ero oli myös, mutta kestoltaan ja muuten todella samanlainen! Ihana kun hän on nyt täällä, onnea vielä! :)

Caro teidän esikoiselle jäi siis pysyvät vammat synnytyksestä..? :( Varmasti tuollaisen jälkeen tuleva pelottaa. Musta tollainen on inhottavaa että ensin lupaillaan jotain ja sitten myöhemmin toista.. :(

Täällä tänään 11+1 ja väsymys alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Kävin toissapäivänä ultrassa yksityisellä kun oli vaan saatava mielenrauha, että pienellä on kaikki hyvin. Ja olihan siellä. <3 Viikon päästä onkin sitten jo nt-ultra ja sitten yritän jo hengittää tän asian suhteen hieman vapaammin.

Jos joku tietää mistä saan kohtuuhintaiset äitiyshousut joissa olis sellanen napakka ja matala resori vyötäröllä (kun ei vielä oo mitään mitä siihen kengurupussiin tunkis) ni kertokaa.. :D
 
MyMa, mullahan kaveri oli vielä rakenneultrassa poikittain, en tiiä missä vaiheessa oli kääntyny pääalaspäin mutta olin aika varma kun potkuja rupes tuntuun ylävatsaan ja jos supistaa niin toisella puolella mahaa ylhäällä näkyy kumpu, peppu ilmeisesti. Niin ja hikka tuntuu alhaalla. Tänään kyllä tunsin hikkaa ylämahassa ja sitten jotain möyrintää jonka jälkeen hikka tuntu taas tutussa paikassa. Oiskohan kävässy sit toisinpäin.

Kesis, ääää päikkärikateus ;) ite oon nyt monesta syystä ollu suurimman osan päivistä kotona, kyllä tuntuu että alkaa tulla mökkihöperöks! Hienoo että nyt pääset liikkumaan paljon vapaammin kun pitkään jouduit vaan makoileen.

mavli, esikoisella oli vaikea hapenpuute ja siitä tuli aivovaurio, joka ei tietenkään sieltä koskaan parane. Kyllähän se tosi kamalaa on ja on ollut paljon mielessä tässä odotuksessa. Ite löysin h&m nettikaupasta kivat äitiyspökät, halvat ja tosi joustava resori joka ei mene mahanpäälle. Oiskohan siellä vielä niitä. Vähän ohkaset mut oon pärjänny niillä kun sukkahousut laittaa alle.

SalamaT, mustakin on suht vaikee löytää mitään neutraaleja värejä/vaatteita jotka vois mennä kummalle vaan. Pojille paljon sinistä joka paikassa ja tytöille taas punasta/vaaleenpunasta hyllyt pullollaan. Pojallaki tykkään esim punasesta mutta niitä ei poika osastoilla hirveesti oo tullu vastaan. Tyttöjen paidoissa taas röyhelöitä tai turhan tyttömäisiä kuvia nii viiti sellasia kuitenkaan :D

Caro ja 27+4
 
Hirmuisesti tänne tulee tekstiä :)

Maljakko Itse ole todella huono syömään mitään kalaa en ole edes purkista öljyä ottanut. Eipä ole kukaan edes asiasta maininnut, et olisi niin tärkeää. Foolihaposta vain joka reissulla mainitaan.

Roxanne sai vauveli maailman pidemmän punnerruksen jälkeen. Onneksi kaikki hyvin ja vauva-arki alkanut.

Helios Sukupuolesta olemme ajatelleet, että selvitetään heti kun on vain mahdollista eli kaiketi rakenneultrassa jos nyt näkyy hyvin.

Siida, liikkeen kyllä voi tuntea, itsekkin tunnen vaikka vain yksi massussa. Olen tuntenut nyt jo noin viikon.

MyMa, kiva kun tilanne näyttää hyvältä.

Caro, ikävä kuulla, että edellisessä synnytyksessä mokattiin. Ja tuo varjostaa tulevaa/tulevia raskauksia varmasti. Tiedän tuon tunteen liiankin hyvin :(
Oletteko tehnyt PVK: n ja Valviraan siitä valitusta?

Pahoinvoiville ja väsyneille, oletteko kokeillut pelkkää B6 vitamiinia?
Itse hyvin skeptisenä suhtauduin tuohon kun kuulin, että auttaisi, ( olo oli kuitenkin niin huono, et oli pakko kokeilla) mut minun kohdalla piti paikkansa.
Aikaisempaa luulin pahojen olojen jo väistyneen, mutta palasi takaisin. Aloitin vitamiinin oton ja on ollut paljon parempi ja pirteämpi olo.

ON: Kävin np- ultrassa rv 13+1 ja kaikki näytti olevan ok. Koko vastasi 13+4 eli tämä kaveri on ottanut kiinni hyvin kasvuaan siitä mitä ihan alku näytti. La pysyi kuitenkin samana.
Riskilukukin oli ok vaik en sitä tähän hätään muistakaan.
Lääkäri oli aivan ihana ja kerrankin tuntui, et lääkäri oli perehtynyt papereihini etukäteen ja kaikkea menneisyyttä ei tarvinnut käydä läpi. Osasi hienosti kysyä asioita ja kertoi koko ajan missä mennään. Ei jättänyt tyhjän päälle ja arvailemaan.
Vauva vilkkaalla tuulella eikä meinannut lääkäri saada näkyviin hyvää kuvakulmaa mistä mittaisi, mut sekin sit ajan päästä onnistui.
Sektio automaattisesti tulossa ja raskautta seurataan tiiviimmin tai lähinnä sektioarpea ja sen vointia. Kuinka tiiviisti niin sen näkee/ tietää sit tammikuussa rakenneultrassa.

Meillä mies on se kumpi tutkii ja seurailee vauvatarvikkeita. Itse olen ollut hieman varovaisempi ja lähinnä odottelin tähän np-ultraan kun vähän huonolla pohjalla oli vauvan tila tähän mennessä.
Neuvolalääkärin ultrassa näkyi vain suttua mutta liikehdintää. Luvattoman huonot laitteet niillä :(

Kivaa alkavaa viikonloppua toivottelee

Esemila ja vauhtihirmu 13+3
 
Kala hyi yöks valitettavasti, vaikka se olisi tärkeä terveyden suhteen mutta en vain voi sietää, vaikka opetellut olen. Onneks edes tonnikalaa pystyn syömään, se kun ei maistu kalalta.

Liikkeet tunsin tosi aikaisin, joskus rv 14 + ja silloin olin jo varma että kyseessä on vauva eikä ilmavaiva ❤

Hankinnat on tehty onneksi hyvissä ajoin, ja loput vielä vauhdimmalla kasaan, koska meidän vauva ei voi oikein hyvin.

Eikä voi enää oikein äitikään.

Vauva ei kasva, lapsi vettä on vähän, minulla turvotusta ja verenpaine koholla. Elen lääkäri samoi että yritetään päästä vuelä viikko eteenpäin, mutta sektio voi tulla milloin tahansa ja vauva menee aluksi keskosten teholle ( paino arvio alle 2kg eilen). Eli nyt hissukseen päivä kerrallaan.

Evangelina 34+5
 
Voi Evangelina, paljon halauksia! Kurja kuulla, että teillä on vastoinkäymisiä, mutta täällä pidetään kovasti peukkuja, että kaikki menisi lopulta hyvin. Onneksi raskautta seurataan ja olet hyvässä hoidossa. Ja viikkoja on jo varsin hyvin. Itse ainakin silloin ennenaikaisuuden uhan takia osastolla ollessani selvitin, että viikoilla on enemmän merkitystä kuin vauvan koolla. Onko vauvan käyrät kuitenkin olleet hyvät? Entä napavirtaukset? Onko ammattilaisilla veikkauksia mistä vauvan kasvun pysähtyminen voi johtua? Sinun verenpaineet ja turvotukset vois kaiketi viitata raskausmyrkytykseen, joka vissiin heikentää istukan toimintaa.

Ihan hirveästi tsemppiä ja onnenpotkuja stressaavaan tilanteeseen!

Liikkeitä mäkin tunsin ekan kerran joskus 15+ ja 16+ olin varma että olivat liikkeitä. Tuosta eteenpäin liikkeitä on tuntunut päivittäin. Etuistukasta huolimatta liikkeitä on tuntunut paljon, mutta ilmeisesti vaimeampina kuin jos istukka olisi takana.

Ihana kuulla että esemilallakin oli ultrassa kaikki hienosti.

Täällä on vietetty aktiivisempaa päivää, kävin sekä osteopaatilla että neuvolassa. Osteopaatin kanssa sovittiin lisää aikoja, jos saisi noita ligamenttejä ja kohdun alueen leikkauskiinnikkeitä avautumaan, mutta muuten kroppa tuntui kuulemma hyvin valmistautuneelta synnytykseen. Neuvolassa kaikki oli hienosti, virtsa ja paineet hyvät, paino noussut nyt yhteensä 5 kg, vauvan sykkeet 130-140 välillä, sen noin parin minuutin aikana mitä ehdittiin kuunnella. Sykkeet kuulemma laskevat yleensä loppuraskaudessa, onko muilla ollut näin? Vauvalla on yleensä sykkeet pyörineet 140, 150, jopa 160 hujakoilla, mutta nyt parilla viimeisellä neuvolakerralla on ollut 130-140. Käyrillä jos seurataan pidempään, sykkeissä on tietysti enemmän vaihtelua. Hirmuinen kiire kyllä tuntuu noilla neuvolakäynneillä olevan, ei paljon jutustella niitä näitä! Pari neuvola-aikaa vielä varattiin, saa nähdä tuleeko käytettyä vai syntyykö vauva ensin :whistle:.

Tällainen pikapäivitys. Kivaa viikonloppua kaikille!

Kesis ja TÄYSIAIKAINEN pikkuinen 37+0 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: kiuski
Pikainen päivitys työkiireiden keskeltä. Keskiviikkona oli eka neuvolakäynti, ja siellä ei vielä ultrattu mutta sain lähetteen varhaisultraan. HB ja sokerit tsekattiin, ne oli ok ja samoin verenpaine (eli matalahko kuten yleensäkin). Kovasti rauhoitteli mua kokenut kätilö, teki vielä pissanäytteestä raskaustestinkin mun mielen rauhoittamiseksi. Päätin yrittää nyt edes muutaman päivän nauttia raskaudesta ja murehtia mahdollista tuulimunaa taas sitten lähempänä ultraa. Oikeastaan olen suuren osan aikaa niin poikkikin, ettei murehtimiseen aina riitä edes voimia. Seuraavan neuvola-ajan sain vasta helmikuun puoleenväliin. Onko tavallisestikin noin hurjan pitkä väli käyntien välillä?

Illalla firman pikkujoulut, tuleekin mielenkiintoista siitä alkoholin välttelystä...

Evangelinalle paljon tsemppiä!

Marrasmai 8+4
 
Voi @Evangelina, onpa harmillisia uutisia:(:( Toivottavasti kaikki menee synnytyksessä (eikös sektiotakin kuitenkin ihan synnytykseksi sanota? Anteeksi tietämättömyytenio_O) kuitenkin hyvin, ja onneksi sulla on hyvin viikkoja kasassa. Paljon tsemppiä ja lämpimiä halauksia, me ollaan täällä kaikki kyllä henkisesti sun tukena ❤

@marrasmai mulla meni alussa neuvolarytmi siten, että eka käynti oli rv8 ja seuraava rv16. THL on määritellyt neuvolaseurannan syklin ja se löytyy täältä: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola/maaraaikaisten-terveystarkastusten-maara-ja-ajankohdat ertä kyllä se noinkin pitkälle voinee mennä mutta sitten sä oot kyllä jo lähellä tota rv18 vai mitä..?

Tämäkin on valitettavasti asia josta kunnat säästävät, jollei sitten ole joku muu syy miksi lykkäsivät (?). Musta tuntui kans alussa että on järjettömän pitkä väli, varsinkin kun ajattelee miten tärkeitä sikiön kehitysvaiheita tuon ekan kolmanneksen aikana tapahtuu. Mun kanssa ei esimerkiksi edelleenkään kukaan ole puhunut syömisestä vieläkään mitään paitsi ekalla kerralla sanottiin että "netistä löytyy Eviran taulukko". No joo mä olen aktiivinen ja pystyn itsekin tutkimaan asioita, mutta kyllä oon edelleen jotenkin ihmeissäni ja vähän pettynyt tuohon alun leväperäisyyteen.
Voisitkohan sä kysyä, saisko tulla aiemmin, jos itsestäs siltä tuntuu?

@mavli ja @esemila hienoa kun ultrauksissa ollut kaikki kunnossa (y) noista huonoista uä-laitteista ei kyllä usein tule kuin epävarma ja paha mieli:eek: Ja äippähousuja suosittelen kans henkkamaukasta. Ainakin välillä siellä on niitä "matalamahaisia" malleja, tosin mäkin alussa vaan taitoin sen korkean resorin kaksinkerroin kun ei se pussi kokonaan täyttynyt mutta normifarkutkaan ei mahtuneet.

@Kesäheinä-78 jess, onnea täysiaikaisuudesta! Ei muuta kuin täyttä rähinää odotellessa :D

@Caro87 mun pitää alkaa kyllä oikein treenaamaan kokeilemalla että oppisin tunnistamaan miten päin vauva on. Tunnen jotenkin ihan tyhmäksi itteni kun en tajua:cautious::D:p

Onko kellään muuten mielessä jotain hyviä kirjavinkkejä? Nyt jo kiinnostaisi jotain synnytysrentoutuksesta ja synnytyksestä ja myös jo ihan imetyksestä, lapsen alkumetreistä ym tietokirjoja... En oikein tykkää semmosista "lässyttävän" tyylisistä kirjoista, sain ainakin itte neuvolasta jonkun kirjasen alussa ja se oli kyllä ihan semmoista diipadaapaa. Vähän jotain perusteellisempaa ja asiapitoisempaa siis hakusessa (saittekohan ajatuksesta kiinni?) kaikkea saa ehdottaa :)

MyMa 28+5
 
esemila, PVK ollaan tehty ja sieltä on tullu ratkaisusuositus kotiin ja asiantuntija professorin lausunto meidän tapauksesta. Vielä odotellaan lautakunnan lopullista arviota. Valvira ei oo mulle tullu mieleenkään eikä kukaan kavereista joilla samantapasia sattumuksia ollu synnytyksessä eivät oo maininnu että hekään sinne olisivat ilmotusta tehneet. Piti kyllä heti googletella asiaa.

Evangelina, kovasti jaksamista ja tsemppiä että vauva vielä hetken jaksaisi mahassa <3 varmaankin lääkärit ovat sen verran hyvin kuitenkin tutkineet vauvan voinnin että uskaltaa vielä viikon pitää? En tiedä missäpäin synnytät mutta onko sulla tietoa saatteko olla vauvan kanssa sitten perhehuoneessa? Meillä oli teholla ihanaa kun kaikki oli perhehuoneita ja saatiin olla pojan kanssa koko se aika mitä sairaalassa oltiin vaikka mutkim kotiutettiin kolmen päivän jälkeen sektiosta.

Kesis, onnea täysiaikaisuuteen pääsemisestä! Helpottava etappi :)

marrasmai, joo kyllä se on tosi pitkät välit noissa perus neuvolakäynneissä..

MyMa, no ei varmasti monikaan tunne miten päin vauva on :D mun on nyt jotenkin helpompi kun toista oottaa ja esikoinen oli rakenneultrasta lähtien raivotarjonnassa niin nyt liikeet tuntunu hyvin samanlaisilta :)

Caro ja 27+5
 
Ihania ultrakuulumisia taas kaikilla :love:

@SalamaT Kiva että reissu meni mutkattomasti pahoinvointien ja turvotuksien suhteen! Ota ihmeesä testit että saat itsellesi mielenrauhan.

@mavli mä ostin h&m:ltä sellaset mammahousut jossa on todella matala se maha osuus, ei ole mitenkään liian löysät vaikka ei sitä isoa mahaa vielä olekkaan. Mutta on kyllä helpompi olla ton turvotuksen kanssa kun ei puristele :) tais maksaa vain jonku 30e

@esemila kiitos vinkistä, täytyy kokeilla tota vitamiiniä!

@Evangelina paljon voimia sinne! Toivotaan että kaikki menisi hyvin ❤

@Kesäheinä-78 onnea täysiaikaisuudesta :love:

Täällä vedetään taas psykooseja. Kolmeen päivää ei ole ollut minkäänlaisia oloja kuin hieman aamulla etovaa oloa. Olen nyt saanut nukuttua ja levättyä paremmin, töissäkin olen ollut tekemättä mitään joten varmaan auttanut asiaan. Mutta nyt sitten mielessä pyörii vaan että joku mättää kun noin yhtäkkiä loppu. Viikkoja tosin alkaa olemaan jo sen verran että oksentelut pitäisikin alkaa jo loppumaan.. maha ei ole kipeä eikä vuotoja ole ollut, joten järki sanoo että kaikki ok mutta tunne jotain ihan muuta. tänään kävin työterkkarilla ottamassa influenssarokotteen kun työnantaja sen tarjoaa, sielläkin meni ihan itkuksi kun sanoin ääneen että miten mua ahdistaa. Dopplerilla vilahtelee kyllä näytössä ainakin vielä sykkeitä, en nyt vaan tiedä miten saisin tähän oloon sen mielenrauhan vaikka ne lukemat näenkin. Seuraavaan ultraan vielä 11päivää. :poop::poop:

Kiuski 10+5
 

Yhteistyössä