~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Duphalac ummetuslääkettä itse käytin. Ei imeydy vaan kulkee suoliston läpi. Ja loppuraskaudessa oli pakko käyttää pariin kertaan myös ihan microlaxia kun meni niin pahaksi. Ruokavalio myös kuntoon eli tarpeeksi vettä ja myös kuituja.
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
Marrasmai mä käytän säännöllisesti Pegorionia 1-2 kertaa päivässä, se pitää suolen toiminnan tasaisen hyvänä. Mulla aloitettiin tää sairaalassa kun olin osastohoidossa ja olen jatkanut sen jälkeen. Söin tätä myös aikanaan endoleikkauksen jälkeen.

Ennen osastolla oloa käytin Vi-Sibliniä ja sairaalassa kokeilin kerran Levolacia, mut ne ei toimineet mulla yhtä hyvin kuin Pegorion.
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
Marrasmai, joko sulla ultra häämöttää?
Täälläkin vatsa toimii huonosti...pitäis ostaa luumupussi ja napsia siitä välillä. keskimäärin joka toinen pvä käyn :poop:. Samaa oli tyttöä odottaessa. Painoa on nyt jo tullu 4kg. Lähtöpainoakin oli 3kg liikaa. Tää on ahdistavaa kun housut ei enää mahdu jalkaan ja ne ei ahdista pelkästään mahan kohdalta, vaan ihan reisistä. Jalat mulla ekana leviää ja ne ei muutenkaan oo mitkään sirot, vaikkei ylimääräistä painoa olisikaan. Nyt on onneksi pahoinvointi vähän hellittänyt tai ei ainakaan joka päivä yhtä kovaa. Eilinen meni laattaamatta ja tänään ei oo vielä tarvinut oksentaa. Pahaa tekee koko ajan, mutta syömällä se pysyy kurissa. Nyt on agendalla ryvita näkkäri ja kalkkuna siivu päälle. Lämmintä ruokaakin pystynyt nyt enemmän syömään. Vettä juon edelleen lähinnä yöllä kun päivisin siitä tahtoo tulla huono olo. Vichy ja maito toimii. Kyllä tää tästä pikkuhiljaa helpottaa:) Väsymystä on edelleen, mutta sellanen kaikennielevä uupumus on kyllä myös helpottanut. Hemogloniini oli ainakin hyvä 153:LOL: Täytyy nyt vaan heti alkaa syömään rautaa kun vähän laskee, ettei käy niinku tyttöä odottaessa, kun pääsi kaikki varastot tyhjiin, vaikka lähtötilanne oli ihan yhtä hyvä kuin nytkin.
 
Iiqulle onnittelut plussasta!

marrasmai, ite oon pegorionin kannalla kun poikakin sitä säännöllisesti ottaa ja sitä sektion jälkeen jonkun aikaa käytin. Nyt oon parisen kertaa joutunu siihen turvautuun. Nyt radi diagnoosin myötä oon kuitua syöny enemmän niim maha toimii paremmin eli kantsii ruokavalioonkin kiinnittää huomiota!

Myma, jänniltä kuulostaa noi sun supparit. Mä ihan selvästi tunnen kun supistus alkaa ja kun loppuu, kiristää kovasti mutta ei satu. Jokanen tuntee niin eritavalla nää asiat, synnytyssupistuksetkin voi olla niin erilaisia.

Kesis, joo ehkä panikoin turhaan. Täytyy toivoa että kaikki menis hyvin. Kiva että saat pian elää ihan normaalia elämää ja vauvakin on pysynyt hyvin yksiössään vaikka yritti tulla ennen aikojaan :)

Kukas kyselikään niistä öljyistä, mä oon Bio oilia käyttäny iltasin ja rasvailin sillä esikoisenkin aikaan. Kyllähän paljon riippuu kudostyypistä tuleeko arpia mutta uskon että rasvaamisellakin voi olla merkitystä. Ei siitä ainakaan haittaa ole :)

Kiitos kaikille tsempeistä yms ton radin kanssa :) tänää kävin seurantavälineet hakemassa neuvolasta. Ei tarvii kun 2 päivänä viikossa ottaa 5-6 arvoa ja sairaalaa varten nyt kerran koko päivältä ennen mun ens viikon käyntiä. Diabeeteshoitaja ottaa yhteyttä millon aikaa sinne, tod näk kai mun sypekäynnin yhteydessä. Terkka lohdutteli että mulla hyvä tilanne siinä mielessä kun ei ylipainoa ole. Painoa nyt oli tullu oikeen sopivasti ja sf mittakin edelleen keskikäyrällä ettei poitsu vielä ainakaan ole liian isoksi kasvanut. Mainitsin kävellessä tuntuvasta kivustakin niin sanoi että sektiohaava varmaankin syynä ja näillä viikoilla sairaalassa arven venymistä tarkkailevat jokatapauksessa että pitää siitäkin muistaa mainita ens käynnillä. Hb oli 106 että ei ihmekään jos väsyttää ja levottomat jalat vaivaa. Kokeilen nyt sitä magnesiumlisää kun en oo saanu aikasemmin aikaseks.

Caro ja 26+4
 
  • Tykkää
Reactions: marrasmai
Kiitos hyvistä vinkeistä :)
Apteekkiin en tänään jaksanut, mutta lähikaupasta hain luumuja ja luumumehua ensihätään. Join tänään myös varmaan viisi litraa vettä, ja sain vatsaa vähäsen toimimaan onneksi. Useimpina päivinä vatsa toimii kyllä vähän, mutta syön pääasiallisesti melko kuitupitoista kasvisruokaa, joka tekee sen että sitä tavaraa on, no, aika paljon.
Luulen että mulla kans parin päivän työmatka ja siihen liittyvät lennot kuivatti kroppaa ja pahensi asiaa. Olen jo punktiosta lähtien ollut melkoisen janoinen, joinakin päivinä jano on ihan tolkutontakin ja suu rutikuiva vaikka miten paljon joisi. Myös pissa on ollut aika tummaa siihen nähden kuinka usein käyn vessassa, joinakin aamuina olen jopa säikähtänyt pöntössä olevan verta kun on niin tummaa. Vaikka siis herään joka yö vessaan. Onko muilla ollut tällaista ilmiötä havaittavissa? Pientä päänsärkyä on myös lähes päivittäin.

Eka neuvolakäynti olis ens viikolla, ymmärtääkseni siinä tehdään samalla ultra kun sitä pyysin. Kiva kun sulla alkaa Siida olo vähän helpottaa! :)
 
Marrasmai, ihan tuttuja sun oireet. Mulla oli tyttöä odottaessa alussa aivan järjetön jano koko ajan. Tuntui että vaikka joi, se ei lähtenyt. Ja pissa kyllä tummuu raskaana ollessa ja varsinkin b-vitamiiniä jos käytät, se värjää sitä vielä lisää. Nytkin saa usein juoda jotain ja oli todella hankalaa pahimman pahoinvoinnin aikana kun hanavesi ei pysynyt sisällä. Nyt on onneksi alkanut pysymään ja varsinkin yöllä pystyy hyvin juomaan vessareissun yhteydessä ja aamuisin herään kyllä hyvnkin janoisena. Ja toi päänsärky. Mulla se on aina sen merkki että alkio on kiinnittynyt, kun noin viikko siirron jälkeen alkaa suhteellisen kova päänsärky ja nyt varsinkin se oli todella raastavaa. Kovin särky kesti siihen saakka kun menkkojen ois pitäny alkaa ja sitten lieveni huomattavasti, mutta mun pää on koko ajan semmonen ihmeellisen tuntoinen ja näin on ollu aina kun oon raskaana ja on päiviä edelleenkin, että se on myös ihan kunnolla kipeä. Eli tämäkin kuuluu asiaan. Sulla kyllä kuulostaa oireet niin siltä, että tukevasti oot raskaana❤ Onnea, onnea kovasti neuvolakäynniöle ja jospa pääsisit ultraan! Eikö sulla tullu polin kautta varhaisultraa?

Mulla tänään 11+0 :love: pikkuhiljaa ne viikot on tässä karttunut. 10vee hääpäiväkin on tänään.
 
Viimeksi muokattu:
On ollut töissä niin kiire pari päivää etten ole paljon ehtinyt kirjoitella. Mutta tervetuloa remmiin myös @Iiqu ja onnea plussasta! :love:Aikaisin oot ainakin saanut jo plussan joten eiköhän siellä kyytiläinen ole mukana :)

Ummetusta mulla ei onneksi ole nyt ollut, en osaa siihen oikein sanoa. Mutta liikunta ilmeisesti voi auttaa myös, ihan siis vaikka kävelylenkki tekee hyvää ja saa suoltakin liikkeelle. Joskus aiemmin yhden leikkauksen jälkeen muakin ummetti ja se oli kyllä kamalaa. Se kesti vaan pari päivää ja silloin käytin microlaxia kun sitä taidettiin mainostaa radiossa:ROFLMAO:

Tuosta rasvauksesta vielä, että ei varmasti ole haittaakaan ja voihan se jollekin auttaa. Mulle se itsensä voitelu on vaan niin pakkopullaa kun ihottumasta ja kuivasta ihosta kärsinyt koko ikäni. Niin yhtään ylimääräistä voidetta pakollisten perusrasvojen ja kortisonien lisäksi en välitä käyttää:censored: Välillä kun mainostetaankin kaikkia tuoksuvia vartalovoiteita ja niin kuim se olis aivan ihanaa niitä laittaa iholle, en vaan pääse siihen fiilikseen:LOL::LOL:

@Siida aivan ihanaa 10-v hääpäivää, onnittelut❤ Onko spesiaalisuunnitelmia?

Tänään ja eilen ollu vähän pehmeämmät päivät eikä ole niin kovotellut. Ehkä tää tästä voi vaikka laantua. :)

MyMa 27+5
 
Lämpimät kiitokset kaikille onnitteluista! :love::) Ne on ilahduttaneet joka ikinen, vaikken olekaan viime päivinä ehtinyt käydä täällä kuin pikaisesti silmäilemässä uudet viestit. Tää on kyllä huippuketju, ja on ollut tosi hienoa saada jakaa täällä kaikki raskauden vaiheet, ilonaiheet ja huolet kanssanne. <3

Me ollaan kotiuduttu synnäriltä, ja vauva-arki on osoittautunut juuri niin ihanaksi ja samalla sitovaksi kuin kuvittelinkin. Joka päivä opitaan uutta vauvasta ja sen hoitamisesta. :barefoot: Mutta ehkäpä säästän tarkemmat yksityiskohdat vauvautuneiden ketjuun, jos nyt vaan ehdin sen jossain vaiheessa perustaa. Toivottavasti saan teistä kaikista sinne seuraa ennen pitkää niin ettei tarvitse siellä yksinään höpötellä. ;)

Muita juttuja en nyt oikein ehdi kommentoida, mutta Carolle toivotan kovasti tsemppiä radin kanssa! Mullahan oli myös tuo diagnoosi, mutta kotimittailuissa kaikki arvot oli aina alle rajojen eikä mitään ongelmia siis sen suhteen tullut. Toivottavasti säkin pääset yhtä helpolla! Mä yritin karsia ruokavaliosta makeat herkut, höttöhiilarit ja makeat juomat, mutta muuta en sitten tehnytkään. Vauvan verensokeriarvot tsekattiin synnytyksen jälkeen muutaman kerran, mutta niissäkään ei onneksi häikkää ollut.

Nyt mä vyörytän tänne oman synnytyskertomukseni, toivottavasti jaksatte lukea. :) Päätin tehdä tämän nyt heti, koska muuten on suuri vaara että se jää muiden puuhien jalkoihin ja unohtuu lopulta kokonaan.
----

Mullahan ei ollut koko raskausaikana yhtään supisteluja eikä muitakaan synnytystä enteileviä merkkejä, joten olin jo varautunut siihen että raskaus voi mennä selvästi lasketun ajan yli. Päivä LA:n jälkeen eli perjantaina 17.11. mulla kuitenkin meni maha iltapäivällä sekaisin, minkä olin kuullut voivan olla merkki lähestyvästä synnytyksestä. Kun sitten istuin illalla koneen ääressä, tunsin yhtäkkiä että jotain holahti housuihin. Juoksin vessaan jossa vettä vielä lorisi jonkin aikaa. Soitin synnärille ja pyysivät sinne näytille, mutta koska kohdunsuu oli edelleen kiinni eikä kunnon supistuksia ollut, passittivat takaisin kotiin ja pyysivät tulemaan su-aamuna käynnistykseen, jos synnytys ei ennen sitä ala luonnollisesti. (Muuten käynnistys olisi kai ollut jo la-iltana eli 24 h vesien menosta, mutta kuulemma eivät tee käynnistyksiä yötä vasten).

Seuraavana yönä ja päivänä tuntui jotain supisteluja, mutta ne olivat aika harvassa eivätkä vielä kovin kivuliaita. Kun sitten menin sänkyyn illalla vähän ennen puoltayötä, supistukset muuttuivatkin selvästi kivuliaammiksi ja säännöllisemmiksi. Niitä tuli läpi yön noin 10-15 minuutin välein, ja lähes joka supistuksella lorahti kunnon annos lapsivettä. Sain rampata vaihtamassa sidettä puolen tunnin välein eikä sekään aina riittänyt. (Myöhemmin kuulin että uutta lapsivettä tosiaan muodostuu koko ajan vesien menon jälkeenkin, ja se nimenomaan kertoo siitä että istukka toimii hyvin.) Yritin nuokkua yön puoli-istuvassa asennossa, sillä siten supistukset tuntuivat hiukan siedettävämmiltä kuin makuulla. Joka tapauksessa yö oli todella tuskallinen, ja kun aamulla lähdettiin synnärille, en ollut nukkunut silmäystäkään.

Kun päästiin sairaalaan, lääkäri totesi että kohdunsuu olikin auennut 2-3 cm (vaikka siihen yleensä vaaditaan tiheämpiä supistuksia ensisynnyttäjillä). Hän totesi ettei käynnistystä tarvittaisikaan, ja siirryttiin siitä sitten heti synnytyssaliin. Päivän aikana supistukset alkoivat kuitenkin taas harventua eikä niitä enää tullut kuin noin puolen tunnin välein. Kivuliaita ne kyllä edelleen olivat. Illansuussa sitten todettiin, että synnytystä täytyy jotenkin vauhdittaa, ja aloin saada oksitosiinia. Se tihensi supistuksia niin että ne alkoivat taas tulla noin 10 minuutin välein. Tässä vaiheessa aloin jo kysellä epiduraalia, mutta koska kohdunsuu ei vielä ollut auennut tarpeeksi ja vaarana oli että puudutus laiskistaisi supistuksia, jouduin tyytymään ilokaasuun. Eipä se mulla kyllä supistuskipuja vähentänyt – ainoa hyöty ehkä siinä, että se vei vähän huomiota muualle kun keskittyi hengittämiseen.

Ilta oli taas mekoista tuskaa, ja pyytelin puudutusta useamman kerran. Seuraavaksi ehdottivat että saisin selkääni epiduraalikanyylin mutta sen kautta alkuun vain kipulääkettä. Sitä kokeiltiin, mutta sekään ei mun kohdallani helpottanut kipuja. Epiduraalin sain sitten vasta joskus klo 23.30 aikoihin, ja voi mikä taivas siitä aukesi! Kivut katosivat nopeasti aivan kokonaan, ja sain jopa nukuttua parin tunnin ajan sen jälkeen. Epiduraalin vaikutus säilyi mulla synnytyksen loppuun asti, joten kaupan päälle sain vielä lähes kivuttoman ponnistusvaiheenkin.

Pientä dramatiikkaa synnytyksen toi se, että vauvan syke laski aina supistuksen jälkeen hetkellisesti. Tilannetta seurattiin alusta asti, ja loppuvaiheessa vauvan päästä otettiin jopa pari verinäytettä kohdunkaulan kautta, jotta varmistettiin ettei pieni kärsi hapenpuutteesta. Onneksi noiden näytteiden arvot olivat erinomaisia. Tilanne kuitenkin ilmeisesti paheni loppua kohden (itse olin siinä vaiheessa niin zombi etten enää jaksanut juuri seurailla sykekäyriä yms.), ja sen vuoksi päädyttiin lopulta imukuppisynnytykseen, jotta vauva saatiin ulos mahdollisimman nopeasti.

Ponnistusvaihe alkoi lopulta maanantaina kolmen aikoihin yöllä, kun kohdunsuu oli kokonaan auennut. Epiduraali tosiaan jylläsi vielä silloinkin ja oli jopa vähän hankalaa tuntea supistuksia, mutta kätilön neuvoilla sain kuitenkin ponnistettua ajallaan. Ensin yritettiin muutama kerta ilman imukuppia ja sainkin vauvan liikkumaan oikeaan suuntaan, mutta ulos se ei vielä tullut. Mulle oli yllätys se, että ponnistaminen muistutti niin paljon, kröhöm, ulostamista. Tai siis ainakin itse ponnistin niin kuin pusaisin ulos isompaa hätää, ja kätilö kehui että suunta oli juuri oikea. (Sivumennen sanoen itse synnytyskin tuntui mulla emättimen sijaan enemmän peräaukon tienoilla.) No, joka tapauksessa lääkäri kutsuttiin paikalle muutaman tuloksettoman ponnistuksen jälkeen. Hän laittoi imukupin paikalleen ja leikkasi välilihan, ja heti seuraavalla ponnistuksella vauva sitten saatiinkin maailmaan. Oli kyllä huikea fiilis, kun urakka oli takana, pieni rääkäisi ekan kerran ja sain tuon pienen olennon syliini. <3 Ei sitä tunnetta voi verrata mihinkään. :love::love::love:

EDIT: Lopuksi selvisi, että vauvan sykkeenlaskujen takana oli kaulan ympäri kahdesti kiertynyt napanuora. Se ei muuten aiheuttanut vaaraa mutta kiristyi aina supistusten aikana sen verran että syke vähäksi aikaa heikkeni. Pitkittynyt ponnistuvaihe olisi ehkä voinut saada jotain pahempaakin aikaan.

Kokonaisuutena voisin sanoa, ettei mulle synnytyksestä varsinaisia traumoja jäänyt, mutta olihan se pirun kivuliasta ja tuskallista. Mä en valitettavasti kokenut saavani apua mistään muista kivunlievitysmenetelmistä kuin epiduraalista (kokeilin myös mm. tens-laitetta), mutta jonkun toisen kohdalla ne voi varmasti toimia. Itse kyllä suosittelen epiduraalia tosi lämpimästi jo ihan siksikin, että se antaa mahdollisuuden levätä ja kerätä voimia ennen ponnistusvaihetta. Omalla kohdallani jäi vähän harmittamaan se, etten saanut epiduraalia yhtään aikaisemmin (vaikka lopulta ilmeni että kohdunsuu oli jo hyvin auennut), mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Joka tapauksessa kivut unohtui melko nopeasti ja lopputulos oli joka ikisen tuskanhetken arvoinen. :love:
 
Viimeksi muokattu:
Roxanne, on ollut pitkän kuuloinen synnytys sulla, mutta onneksi kaikki meni hyvin! Mulla ei kans mikään mui toiminut kun epiduraali ja sekin hälveni pois parissa tunnissa enkä lisää saanut. Meiltä jäi myös ottamatta nuo oleelliset mikroverinäytteet vaikka sykkeiden laskua oli ja sen takia ei oltu perillä pojan voinnista. Teillä kuulostaa että pienestä on pidetty hyvin huolta koko ajan :)

Caro ja 26+5
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kiitos tarinasta Roxanne! Kuulostaa kyllä tosiaan pitkältä ja uuvuttavalta huh! Itse en myöskään olisi voinut kuvitella synnytystä ilman epiduraalia kun käytössä oli oksitosiini vauhdittamassa, ne supistukset on niin tajuttomia että jos joku samassa tilanteessa pärjää ilman on se hatun noston arvoinen asia kyllä totta tosiaan! Ihania hetkiä pienokaisen kanssa <3
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Olipa mukavaa lukea synnytyskettomuksesi Roxanne❤ Pitkä urakka sulla kyllä on ollut ja varmasti väsymys vielä teki prosessiin osansa. Sulla toimi epiduraali yhtä hyvin kuin minullakin toimi. En tuntenut ponnistuksenkaan aikana mitään muuta kuin paineen tunnetta. Ja se vauva-arki on kyllä ihanaa, voi nauttikaa, nauttikaa ja ihmetelkää pikku-ukkoa❤

MyMa, ei sen speciaalimpaa tehty, kuin syötiin pippuripihvit ja kävin shoppaileen hm:ltä ekat äitiysvaatteet. Meiän lapin reissu on sitten sitä speciaalia!!! Ihan hullusti nyt kasvanu maha viikon aikana:eek: Näin sattumalta yhtä tuttavaa, ja hän oli myös raskaana ja pari viikkoa mua edellä. Hänellä oli kyllä vielä selkeämpi vauvamaha kuin mulla ja yhtä odotti. Oon jotenkin pitänyt itseäni yli isona viikkoihin nähden, mutta johtunee varmasti siitäkin, että oon lihonu muuten. Mua niin ahdistaa ku lihon:( Miten mää saisin tään painon nyt pidettyä kurissa!!!!!! Pakko kai se on alkaa kunnolla lenkkeilemään nyt kun muuten on olo helpompi. Tänäänkin oon siivonnut seiniä ja kattoja, enkä oo juuri väsymystä tuntenut. Koko ajan edelleenkin etoo, mutta se pysyy jotain pientä syömällä kurissa, enkä oo laatannut kuin kerran.päivässä, enkä aina sitäkään. Piti dobblerilla oikeen kuunnella äänet, että sain varmuuden tilastani:LOL: hyvin kuului kummankin sykkeet. En vaan voi uskoa, että mun olo vois jo helpottua!? Mää kyllä entistä enemmän uskon tuohon homeopaattiseen, mitä nyt oon käyttänyt:)

Mandala, ihan samaa ajattelin tyttöä synnyttäessäni, kun sain epiduraalin sekä oksitosiinin ja sitten ne supistusyrät lähti huiteleen taivaisiin, ei hyvää päivää jos ne kivut olis tuntenu:eek:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Kiitos kaikille mahanrasvailuista, taidan käydä hakemassa jotain öljyä. Eipä siitä haittaakaan ole :)

@Iiqu Onnittelut plussasta :love:

@marrasmai Mulla ainakin ummetukseen auttanut vaan runsas vedenjuonti. Sekä toki myös ruualla osuutta asiaan. Jos meidän koiralla on ummetusta niin vien sen pitkälle lenkille ja johan tulee :poop: :whistle:

@Siida Onnea hääpäivästä :love: Kiva että huono olo on alkanut helpottamaan! Mä edelleen yrjöän sen 2kertaa päivässä, mutta nyt pystyn syömään kyllä enemmän. Ja välillä on jopa ihan huutava nälkä :eek: hyvä vaan, mulla oli paino pudonnut tässä kahden kuukauden aikana 4kiloa ja neuvolatäti sanoi että yhtään ei sitten enää miinuskiloja vaan suunta ylöspäin :unsure: vatsa mulla on kyllä edelleen ihan turvonut eikä housut mene kiinni. Mä myös tilasin hm:ltä yhdet mammahousut että pystyis jotain muitakin käyttämään kuin leggareita.

@Roxanne Olipa kiva lukea synnytyskertomuksesi! Melkoisen uuvuttavalta kuullosti mutta onneksi palkinto oli sitäkin suurempi ❤

Täällä ei mitään uutta. Edelleen yrjöillään mutta onneksi se ruokakin maistuu vähän enemmän. Mies innostu katselemaan black fridaysta kaikkia vauvasälää, lähinnä vaunuja yms. Katselin vierestä kun toisella lähtee mopo ihan käsistä, en ole ikinä nähnyt sitä vielä noin innoissaan lukemasta vauvapalstojen mielipiteitä turvakaukaloista yms :ROFLMAO: Ei kuitenkaan ostettu vielä mitään, mutta jotenkin niin herttaista että se oli niin innoissaan niistä. :whistle:

Kiuski 9+5
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Hei kanssa odottelijat meinaatteko selvitää lapsen (lapsien) sukupuolen rakenneultrassa vai jätättekö yllätykseksi synnytykseen? Me täällä sitä kovasti pohditaan ja olisihan se kiva odottaa viime hetkeen asti kumpi tulee.

Meikäläisestä ei kyllä näe, että raskaana ollaan, kun mahaa ei ole tullut yhtään vielä. Ehkä se näkyisi paremmin, jos ei olisi tuota pientä "makkaraa" juuri siinä alavatsalla. Täytyypi varmaan odotella sinne puoleen väliin raskautta ennenkuin se vauvamaha sieltä kuorituu...

Helios 13+2
 
Minäkin uskaltaudun vihdoin liittyä keskusteluun. Viime raskauden aikana liityin tosi aikaisin ja kaikki menikin surkeasti. Tämä raskaus alkoi 3.ICSI:n 2. PAS:ista. Raskausviikolla 7+3 varhaisultrassa löytyi viikkoja 7+5 vastaava alkio, jonka sydänäänet kuului :love: Nyt on menossa viikko 9+2. Melko oireeton alkuraskaus ollut ainakin tähän mennessä. Rintoja on kivistänyt ja alavatsaa nippaillut, mutta pahoinvointi ja väsymys ollut vain vähäistä. Välillä on kyllä vähän oksettanut, mutta ei ole tarvinnut oksentaa kertaakaan. Perjantaina sain netistä tilaamani dopplerin ja mielestäni löysin aika pitkän etsimisen jälkeen sydänäänet. Löytyi yllättävästi aika reilusti oikealta puolelta, luulin että olisi ollut suurinpiirtein keskellä. Huomenna on ensimmäinen neuvolakäynti.

Roxannelle hurjasti onnea! Varmasti käsittämättömän mahtava tunne, kun vihdoin ihana vauva on sylissä :love: Muistan sinut ivf hoito palstalta ja sinulla oli monta hoitoa takana. Kyllä kannatti sinnikkäästi yrittää! Kuulostaa ikävältä nuo synnytyssupistelut, mutta onneksi kaikki päättyi hyvin.

Onnea kaikille raskauksien eri vaiheista! :) Ja Siidalla kaksoset, wau!!

Helios Jos päästään rakenneultraan asti, niin halutaan todennäköisesti tietää sukupuoli etukäteen. Voisi sit ennalta varautua jompaankumpaan sukupuoleen. Toisihan se varmasti ihanaa jännitystä synnytykseen, jos ei tietäisi, mutta ei varmaan malteta odottaa siihen asti.

Maljakko 9+2
 
Helios, kyllä me aiotaan kysyä sukupuolet heti kun ne vaan näkyy. Mun on jotenkin helpompi luoda mielikuvaa ja suhdetta vauvaan, kun tietää sukupuolen. Ja sitten muutenkin helpompi varautua vaatteiden yms jutujen kanssa. Ainahan voi toki silti tulla yllätyksiä, kun ei niitä niin tarkasti välttämättä nää.;)

Maljakko, ihanaa kun kaikki siellä hyvin, onnea kovasti teille❤ Minullakin toisen vauvan sykkeet kuuluu vasemmalta ja aika sivusta ja toinen on aikalailla keskellä.

Voiko itse kraavattua lohta syödä? Eikö siinä kaupan kraavilohessa oo se vakuumipakkaus, joka altistaa listerialle, jos itse hyvin suolaa, niin o.ko se eri asia?

Siida, 11+2
 
@Helios... Me kysyttiin sukupuoli rakenneultrassa, oltiin ajateltu niin ihan alusta asti. Ja samalla ollaan kerrottu kyllä ihan avoimesti vauvan sukupuoli. Mä en omalla kohdalla koe mitään tarvetta yllätykselle synnytyksessä, ja jotenkin myös kuten Siidakin koen siteen vauvaan henkilökohtaisemmaksi, kun tiedän bebestä edes jotain määrettä:) Ja eipä ole sitten tullut mitään röyhelömekkojakaan osteltua ;)

@marrasmai onko sulla ummetus yhtään helpottanut?!:eek:

@maljakko lämpimästi onnea plussasta ja tervetuloa remmiin! :love:

@kiuski mun mies on myös ottanut roolia juuri noissa varusteiden hankinnassa ja ihan himona on vertaillut sänkyjä ja kaukaloita sun muita (nyt ne on melkein kaikki kyllä jo hankittu).

@Roxanne kiitos kun jaoit synnytyskertomuksesi, oli tosi mielenkiintoista luettavaa. Kaikki yksityiskohdatkin kiinnostaa ja sä olit niitä hyvin kuvannut:) Meillä oli viime vkolla neuvolan perhevalmennuksen synnytys-teema, näin vuosikausia vauvablogeja lukeneena ei mitään kovin uutta:D Aika yleisellä linjalla siellä mentiin. Miehelle varmaan oli enemmän uutta ja tärkeää tietoa.

@Siida En osaa kyllä oikein vastata tuohon graavikala-asiaan muuta kuin järkeilemällä: kaupan graavattuihin kaloihin liittyvä riski on ymmärtääkseni juuri se, että graavatut kalat eivät ole kovin tuoreita (koska graavaus hidastaa pilaantumista vs. tuore kala säilyy vain vähän aikaa) ja vakuumipakkaus on listerialle altis. Jos tuoreesta kalasta itse graavaa ja suolaa kunnolla niin maalaisjärjellä ajattelisin, että on ihan ok syödä (mutta vain sen päivän-pari). Itse aion jättää graavi yms. kalat joulunakin syömättä. Tämä on nyt ihan tällainen pähkäilty juttu, tiukkaa faktaa en tiedä :geek:

Omat voinnit edelleen hyvät, kovottelu on laantunut! Tänään haravoin pihaakin eikä tullut erityisiä oloja (vähän kiristeli mutta ei ahdistanut). Tänään alkoi viimeinen kolmannes :love::love:

MyMa 28+0
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ...22.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 24.12.2017
Voikukka
... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 26.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.1.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 18.2.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 23.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018
#hope ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 22.5.2018
SalamaT ... 3.IVF/2.PAS ... ensimmäinen ... 30.5.2018
Helios... 4.ICSI 8.PAS (lahjasiittiöt) ... ensimmäinen ... 31.5.2018
Bridge ... 5.ICSI:n jälk.lahja-alkio ... ensimmäinen ... 1.6.2018
Siida ....3.ICSI/1.PAS ... toinen ja kolmas..?
mavli ... 1.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 20.6.2018
kiuski ... 2.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 25.6.
Esemila
Marrasmai
...5.ICSI..ensimmäinen..9.7.2018
Iiqu
Maljakko
3.ICSI 2.PAS.. Ensimmäinen..29.6.18

Myöhemmin onnistuvat :unsure:
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
annila (5.ICSI - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
marrasmai (3.ICSI - kkm)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason ... 2.IVF ... (kkm)
Molly3...2 IVF+1 hoito lahjasoluilla..2.pas..(tm)


Maaliin päässeet (y)

Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 17.2.2017
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 7.10.2017
vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ...??+? ... 12.10.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3..08.11.2017
Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 40+4 20.11.2017
************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
@Roxanne, hurjan kuuloinen synnytys, mutta onneksi kaikki hyvin ja nyytti kotona ❤ ihanaa vauva-arkea sinne!

@Helios... Mekin meinataan kysyä sukupuoli, jotenkin tuntuu että tässä monen vuoden odotuksessa ja jo yleensä raskaudessa on jännitystä tarpeeksi :LOL:

ON: Täällä alkaa vihdoin helpottaa pahoinvointi ja väsymys mikä on ihanaa, mutta tuli jotenkin yllättäen (vielä viime viikolla oksensin ja etoi kokoajan) ja nyt mietin että onkohan siellä edes ketään enää (n) ei ole tuntunut niitä "liikkeitäkään" enää mitä luulin tunteneeni. Sain ystävältä dopplerin lainaan mutta se ei lähtenytkään enää toimintaan, oli ollut 2v käyttämättä :( Tiedän että tämäkin vaihe kuuluu asiaan ja nyt pitäisi nauttia ja yritän kovasti, oon kyllä päättänyt että tää vauva tulee maailmaan enkä meinaa antaa peloille mitään valtaa ❤ Onneksi huomenna on neuvola, toivoisin että siellä voitaisiin kuunnella sydänäänet.

#hope ja muru 14+5
 
HOX HOX! Otin nyt pois tuosta synnyttäneiden listasta kaikki 2016 puolella synnyttäneet, koska lista alkoi olla ihan hurjan pitkä. Pidennetään taas toisesta päästä :) Jos olette eri mieltä niin voidaan toki jatkaa vanhalla pitkällä rimpsullakin, lista löytyy ainakin sivulta 204.

Ilmoitelkaapa @esemila @marrasmai @Iiqu ja @maljakko tietojanne punaisella tekstillä heti kun tiedätte, niin saadaan lista ajan tasalle. Ja saa toki muutkin päivittää (y)
 
Myma on onneks helpottanu jonkin verran, luumumehua, kuivattuja luumuja ja paaaljon vettä (vaikka mielestäni join jo ihan hirveästi aiemminkin). Eilen illalla tuli jopa kamalat vatsakrampit ja aattelin jo että no niin, nyt se keskenmeno alkaa. Olikin tosiaan siis vaan kakkahätä :whistle: :D

Miltä sen mahan kuuluisi muuten tuntua tässä vaiheessa (7+6)? Pitäisikö olla jo sellainen pinkeä alamaha? Mulla on ehkä hienoista pinkeyttä, mutta välillä on pehmeämpi ja välillä kovempi. Paino ei ole noussut yhtään, vaan päinvastoin pudonnut samaan mitä se oli ennen hoidon alkua. Mielestäni syön kuitenkin ihan reippaasti, jonkin verran herkkujakin. Koska sen pitäisi lähteä nousuun? Farkunnappi menee kyllä vaan nippanappa kiinni enää.

Ihan hillitön pelko tuulimunasta on edelleen, odotan kauhulla varhaisultraa.. :(

Onnea maljakko! :love:
 
@marrasmai hyvä kun mahavaivat on alkaneet helpottaa! Toivottavasti olisi ylipäätään vaan ohimenevä juttu. Vatsan toiminta vaikuttaa kyllä yleiseen hyvinvointiin tosi paljon.

Noihin mahan tuntemuksiin muuten, niin mulla ei tossa vaiheessa kyllä ollut kuin ihan pientä turvotusta. Ja se oli siis semmosta pinnalla olevaa pöhöä, ei alavatsa tuntunut yhtään kiinteältä enkä tuntenut kohtua ulkoapäin kuin joskus paljon pidemmällä... Että älä nyt sen perusteella ihmeellisiä johtopäätöksiä tee.

Mulla nousi paino np-ultraan mennessä viitisen kiloa, mutta se johtui ihan täysin syömisestä vaan, kun ruoka maistui turhankin hyvin :LOL: Tiedän kyllä että painosta voi saada ison stressin suuntaan ja toiseen. Sulla on vielä niin alku menossa että ei sen painon tarvi nousta aikoihin vielä yhtään :) Täällähän on useita joilla paino ei vielä pitkälläkään ole noussut kuin muutaman hassun kilon?! Mulla on nyt rv29 tullut +11kg... :censored: Onneksi en edelleenkään silti juuri sen kummemmalta näytä kuin ennen raskautta (mahaa lukuunottamatta) ;)

Koska Marrasmai sun varhaisultra on?
 
Kiitos kaikille onnitteluista ja MyMalle listan päivityksestä! Maljakolle tervetuloa tänne puolelle, minäkin muistan sinut jo IVF-ketjusta. :)Marrasmaille pidän täällä hurjasti peukkuja, että ultrasta tulisi hyviä uutisia - nuo oireet ainakin kuulostaa lupaavilta! (y)

Siida kyseli itse graavatusta kalasta, Eviran ohjeissa kyllä sanotaan vältettävistä ruoista näin "Raa’at, tyhjiö- ja suojakaasupakatut tai itse valmistetut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet sekä mädit ja niitä sisältävät ruoat kuten pateet ja sushit" eli itse kyllä jättäisin syömättä, vaikka maalaisjärjellä tosiaan tuntuisi että niissä olisi pienempi riski.

Niin ja me myös selvitettiin vauvan sukupuoli rakenneultrassa. Kyllä se jotenkin konkretisoi odotusta ja auttoi myös hankintojen tekemisessä (vaikka kuinka haluaisi pukea vauvan unisex-vaatteisiin niin harmillisesti suurin osa vauvanvaatteista on selvästi jommallekummalle sukupuolelle suunnattuja). Ajattelin myös, että synnytyksessä on ihan tarpeeksi jännitettävää jo muutenkin, ja tuo olisi tuonut yhden lisäjännityksen aiheen. ;)

Roxanne ja poitsu 6 pv
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
@Helios... me kans halutaan tietää sukupuoli etukäteen ja varmasti ollaan myös ihan avoimia sen suhteen että kuka sieltä on tulossa. Kuten muutkin aikaisemmin sanoi, niin jotenkin sitä haluaa luoda sitä suhdetta jo vähän syvemmin ja musta tuntuu että se tieto siitä kumpi sieltä tulee niin helpottaa siinä. Ja sekä näin ensisynnyttäjänä en kaipaa yhtää lisäjännitystä :LOL:

@maljakko onnea plussasta! Ja tervetuloa mukaan :)

@MyMa hyvä että siellä on hieman pehmeemmät fiilikset eikä kovittele ;) ja kiva kun siivoilit vähän listaa tyhjemmäksi, mukavaa että se noin positiivisesti on ollut pitkä!

@#hope tsemppiä neuvolaan! Eiköhän se jymskytys sieltä kuullu. Jos sulla nyt olisi vaan alkanut se kuuluisa ja leppoisa keskivaihe? :whistle:

@marrasmai Eikö noi mahan turvotukset ja pinkoilut ole aika yksilöllisiä. Toisilla näkyy vasta tosi myöhään ja sitten on taas sellaisia kuten minä että turvotuksesta ja pallomahasta kärsitty jo alkuviikoista asti. Varsinkin iltaisin näytän siltä että olisin jo puolessa välissä menossa...

Voihan graavilohi. Mun suurin herkku ja kieltolistalla vielä. Nyt jo kamala himo ja monta kuukautta vielä edessä :(

Hei tiedättekö mitä! Meikämandoliino ei sitten oksentanut tai yökkäily eilen olleskaan! Ihmettelin aamulla että mitä outoa oikein on kunnes tajusin etten ole käynyt pönttöä halaamassa. Illallakaan ei tullut sitä perus oksennushetkeä :eek: panikoin tietty ja oli heti kuunneltava doplerilla sydänäänet ja onneksi siellä ainakin joku vielä jyskytti. Tänään aamulla sitten tosin tuli kahta kauheammin, mutta ei haittaa sillä eilinen oli niin luksusta!

Kiuski 10+0
 

Yhteistyössä