~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Joo siis tarkoitin Kiuski Tayssin lapsettomuuspolia....näin mulle sanottiin, että jos tulee vuotoja, niin soittaa vaan ja sinne pääsee näytille, vaikka varhaisuä olis jo käytynä. Sitä en tiedä, että kuinka kauan sinne ottavat näytille, mutta ainakin ite pääsin sen spontaanin km jälkeen sinne ultraan. Oisin ehkä ehtinyt jo ennen km, jos oisin heti älynnyt soittaa kun alko tuhruttaan, mutta ku aattelin etten kuulu enää siinä vaiheessa sinne ja yritin vaan naistentautien polille päästä, mutta ku siihen just ois tarvittu lähete niin varhaisilla viikoilla.

@Siida Niin just :) En tiennytkään että ne sinne olis ottanut jos jotain olisi tullut. Eikä olisi tullut edes mieleen soittaa että saako tulla. Plussaa kun soitin niin toivotteli vaan hyvät jatkot :LOL:

hei ja josta tulikin mieleeni, kauanko pakkasukkoja säilytettiin maksutta? Ja paljon mahtaa maksaa se säilytys? Pitääkö itse muistaa ilmoittaa että haluaa säilyttää ne vai viskaako ne roskiin kysymyttä?

Siida mäkin ajattelin ettei mulla ole mitään asiaa sinne enää! :eek: Mutta onneksi nyt vaikuttaa kaikki taas ihan hyvältä ja tiistaina tosiaan sinne ultraan. Mulla tulee töissä välillä kipuja häpyluun tienoille, mutta oon huomannut sen helpottavan kun kävelen vähän. Toisin sanoen kipu tulee jos oon jossain työpisteellä kiinni ja liikun maks 2-3 askelta johonkin suuntaan. Mutta kun pääsen vähän kävelemään siitä niin se helpottaa. Oon myös ajatellut tuota kuinka viime raskaudessa painoin meneen vaan eikä tuntunu missään ja nyt on vähän eri meininki. Toki sulla on vielä kaksi aarretta siellä kyydissä <3

Kiuski mä kyselin noita asioita polilla varhaisultrasta lähtiessä ja Taysissa (en enää muista missä te olitte hoidoissa) säilytetään alkioita 3 vuotta ja kotiin tulee siitä kuulemma ajoissa vielä infoa/tiedustelua ennen kun se aika päättyy. Sitä en yhtään tiedä mitä maksaa jos haluaa tuon jälkeen niitä vielä säilyttää. Yhtään en itsekään tiedä meinataanko käyttää ne vielä vai mitä tehdään. Hieman julmalta tuntuisi niitä roskiinkaan heittää, mutta aika näyttää ja kertoo sitten varmasti enemmän.

mavli 17+3

@mavli Okei, jotain tollaista itsekkin muistelin. Oltiin siis myös tayssissa. Siitä oli vaan puhetta ennen ensimmäistä ICSI:tä ja sehän meni ihan päin puuta, toisesta kierroksesta meillä jäikin pakkaseen sitten neljä ja kun en enää siellä käynyt varhaisultrassa niin ei tullut asiasta puhetta enää. Jotenkin sitä ajatteli että varmaan myös ne kaikki joudutaan käyttämään ennen kuin tärppää. Meillä kuitenkin vasta esikoinen tulossa joten uskon että halutaan sieltä vielä ainakin yksi onnistuminen jos vaan mahdollista. Ja sinne ei oikein viitsi edes soitella tollaisesta "turhasta" kun aina niin kiirettä...

Oli se mullekun yllätys, kuinka lämpimän vastaanoton sain kun silloin tayssiin polille soitin ja kerroin, että olin vuotanut ja en tiedä olenko tyhjentynyt kunnolla vai mikä lie tilanne. Heti sain seuraavalle päivälle ajan ja asia todettiin ultralla. Siellä sitten oli kaikki jälkitarkastukset ja hoidot jatkui heti kun keho ja mieli oli toipunut.

Mua ressaa kyllä vähän meidän jäljellä olevat alkiot. Niitä on neljä kappaletta. Kaikki tosi hyviä. Eihän me voida tietää, onko niistä kuitenkaan elämään yhdestäkään, mutta roskiin ei voida niitä todellakaan heittää....luovutuskaan ei ole kyllä vaihtoehto. En voi kuvitella, että "antaisin" oman lapseni pois. Sen verran rakas ihminen on meillä täällä ilonamme. Kyllä me
siirretään ne sieltä ja otetaan vastaan mitä tulee. Ainoastaan ikä tässä huolestuttaa kun täytän vähän ennen kaksosten syntymää jo 39, mutta.....aika näyttää kuinka turhia nää huolet on.

Mutta tarkennuksena vielä, että ymmärrän senkin että jokainenhan tekee näissä oman.oikean ratkaisun.ja kokee asiat eri tavalla. Tämä nyt oli vain minun ja mieheni tapa suhtautua alkioihin:rolleyes: Aina on kyllä toivottu, että lapsia ois mahtunut meille enemmänkin. Harmittaa vaan kun viivyteltiin hoitoihin lähtöä ja nyt kello käy liian lujaa.

Viimeksi muokattu:
Siida kyllä mullakin hyvin samanlaisia ajatuksia on alkioiden suhteen. Meidän elämäntilanne on vaan tällä hetkellä sellainen että kaksi taitaa olla meille oikea määrä. Jos (ja toivottavasti kun) tilanne muuttuu lähivuosina niin ehdottomasti kokeillaan ne sieltä pois. Kävi tuossa mielessä että saattaisin jopa ”ostaa lisäaikaa” ensin, varsinkin jos en ole aivan varma mitä haluan. Koska yksityiselle me tuskin tullaan enää lähtemään näihin puuhiin.

Kyllä nää lievät jomotukset ym. tuntuu vaan jatkuvan samanlaisina, eilen oli sentään ilta ilman kipua, mutta silti taas oli v.vuodossa sameenpunasta. Jos oiskin ollu vaan parina päivänä tällästä niin vois aatella johonkin harmittomien "valekuukautisten" piikkiin tms. mut mitä hyvää syytä voi olla että ikäänkun kohtu yrittää vieläkin jatkuvasti saada jotain ulos sieltä paitsi että siellä on joku menetetty tapaus.. kammottaa koko ultra enkä uskalla enää aatella että vois olla muuta kun joku lässähtäny tyhjä pussi tai korkeintaan ehkä viikon jälkeenjääny sykkeetön alkio. No loppuupahan ainakin tän arpominen sitten onko vai eikö....
Miten pitkään muilla on vuoto jatkunu yhteen menoon, kellä sitä on ollu ja onko sille löytyny joku syy (etenkin jos vaan niukasti tihkuvaa)? Onko siihen liittyny kipuja?

Mutta tohon muuhun keskusteluun, ilman muuta se toinenkin tullaan siirtään, kävi tässä nyt miten tahansa.. kauhee ajatus että ikäänku "hylkäisin" yhden sinne joka ois vieläpä niin hienoks blastoks pystyny kehittyyn ja antaisin tuhota sen (lahjoitusmahdollisuutta ei ole, eikä sekään tuntus hyvältä). Sit jäisin miettiin aina oisko siitä tullu jotain, minkälainen ihminen ois ollu jne. Mun mielessä se vertautuu aborttiin mitä en myöskään tekis (poislukien vakavat terveydelliset syyt), mutta jokainen tietty tekee omat päätöksensä ja tää on vaan oma tapa ajatella ja miltä se musta tuntuu, omien alkioiden suhteen :) Jos tästä nykysestä nyt kaikesta epäuskosta huolimatta tulis jotain niin se pas tehtäis joskus kun oisin pitkälti yli 41v, että kyllä sullakin Siida vielä hyvin aikaa on ;)
Eikä mulla mitään sitä vastaan ois vaikka tulis vielä yhden sijaan kakskin, joskus todella kauan sitten ennen kaikkee tätä raskaakstulovaikeuspaskaa, haaveilin suurperheestäkin. Mutta ihan liian aikasta tota nyt on tässä vaiheessa ja tilanteessa miettiä ja mennä asioiden edelle...

6+2

Lullaby mulla tiputteli silloin joskus 8-9 viikoilla melkein viikon putkeen ja sitten vielä kertaalleen viikolla 11+?. Mitään syytä ei nt-ultrassa osanneet sanoa. Tosin se jälkimmäinen tiputtelu oli tosiaan mahdollisesti virtsiksen aiheuttama, mutta ne ekat tiputtelut jäi mysteeriks. Ja joillainhan on tiputellut viikkotolkulla ja silti kaikki on ollut hyvin. Toivotaan että limakalvot vaan ärtyneet ja siksi tiputtaa <3

ON. Pääsin eilen tosiaan sinne neuvolalääkärille, mutta eipä siitä paljon kostunut. Ultrasi kyllä, mutta neuvolan laite oli niin muinainen ettei siitä paljon mitään erottanut. Kuulemma kaikki kivut kuuluu asiaan ja ihan normaalia. Myös kovat päänsäryt, jotka helpottaa yleensä noin viikolla 20. Kiva, enää reilut viisi viikkoa jokapäiväistä hedaria... :confused:

• Tykkää
Reactions: lullaby
Niin, muistaakseni joillain on tiputellu useita viikkojakin (Mandala?).. nythän mulla yli viikon. Useimpina päivinä tosin niin että tuskin ois edes huomannu jos ois pyyhkiny normaalisti eikä ruvennu upottaan paperia syvemmälle..mut kuitenkin.
Muuten vois aatella jotain kohdunkaulan falskausta tms. paikallista ärsytystä mutta kun on ne kivutkin.. eli kohtu supistelee. Onneks tosin ei (vielä) niin pahasti et ois ite kohdun seudulla tuntunu, niinkun ennen kuukautisia. Mietin et vois olla kysta punktion jäljiltä munasarjassa ja häirittis hormoonien toimintaa, mut en tiä sitten voiko sellanen aiheuttaa yleensä tällästä..ja luulis et ois sit enempi kipua munasarjassakin.
Jotenkin väkisinkin yrittää iskostaa ettei kannattas odottaa ultralta enää mitään vaan varautua rysähtään maan pinnalle ja takas nollapisteeseen, tyhjennykseen jne...:/ ihan helvetin masentava ajatus....

Marrasmai, mulla on enemmän ja vähemmän pää kipeä joka päivä...pysyy yleensä sellasena, ettei häiritse elämää kovinkaan paljon, mutta sitten on päiviä, että on ihan kunnolla kipeä. Vielä en oo lääkettä ottanut....ihan hyvin voisi panadolia ottaa, mutta en oo kuitenkaan ottanut.

Lullaby, toivotaan nyt että olisi ihan vaaratonta tiputtelua. Kyllähän siellä on limakalvot tosi herkillä.

• Tykkää
Lullaby mä en oo ees laskenu kuinka paljon tai kuinka pitkään kerrallaan mulla on tullut jonkin näköstä vuotoa tai tuhrua tän raskauden aikana. Kuulostaa kyllä sullakin sen verran vähäiseltä onneksi että vaikuttais olevan limakalvoilta peräisin. (Vielä enemmän oon tätä mieltä jos se mun torstainenkin vuoto voi olla limakalvoilta, koska pientä se ei enää ollut.) Neuvolan terkka sanoi että tosi helposti voi limakalvot verestää raskausaikana ilman oikein mitään ärsykkeitäkään. Lisäksi noilla viikoilla kaikenlaiset jomotukset ja kohdun kasvukivut on ihan normaaleja. Ymmärrän todellakin että on vaikea luottaa, mutta musta ei kuulosta mitenkään siltä että jokin varmasti olisi vialla. <3

• Tykkää
Siida mun on pari kertaa ollu pakko ottaa parasetamol, kun on meinannu mennä ihan yrjömigreeniksi.

Lullaby, mulla oli kipujakin niiden vuotojen aikaan. Välillä niin pahoja että piti ihan pysähtyä ja irvistellä. Kivut kyllä jatkuvat satunnaisesti edelleenkin, mutta ovat vähän lieventyneet.

• Tykkää
@lullaby mulla kesti päivää vaille 3 viikkoa vuoto. Alkoi pari päivää ennen plussaa. Kyllä oli toivo mennä moneen otteeseen. Välillä saattoi olla aamupäivä vuodoton ja ehti jo olla toiveikas. Illalla vuotikin sitten senkin edestä.

@Domi mä olin ihan varma, että tämä on se kierros mikä onnistuu. Uskon siihen edelleen kunnes toisin todistetaan. Mikä hgc arvo oli?

@Siida mun esikoinen liikkui tosi vähän. En koskaan saanut kokea mitään potkuja kylkiluihin tai sellaista, että liikkeet olisi näkynyt päälle päin. Hyvä, että olet tuntenut molempien liikkeet. Liikkuuko vauvat yhtäaikaa vai miten tunnistat, että molemmat liikkuu? Vai majailevatko he omilla tonteillaan.

Randomkommentti. Varhaisultrassa muistuteltiin, että pitää muistaa ottaa yhteyttä, jos haluaa jatkaa alkioiden pakastussopimusta, kun 5 v tulee täyteen. 2 on pakkasessa. Silloin ajattelin, että en enää tähän lähde. En jaksaisi enää lisää "lapsettomuudessa" ja hoidoissa vellomista. Vaikka se onkin aina osa itseä, niin elämänvaiheena molemmat kierrokset ovat olleet niin raskaita, että haluaisin jo jättää ne taakseni. Ja vaikea uskoa, että yhden hoidon 8 alkiosta voisi tulla enemmän kuin 2 lasta. Mutta eipä sitä koskaan tiedä Tässä alkionsiirtoyrityksessä jäin niin yksin. Esikoisen yrityksessä mies oli mukana kaikessa ja jaettiin asioita.

Jos meille tulee lapsi, aion pitää esikoisen kotona ainakin helmikuun alkuun. En jaksa sitäkään, kun koko ajan on joku tauti päällä ja pienen vauvan sairastaminen on aika paljon kurjempaa kuin taaperon.

Tuhrua ei ole ollut sen illan jälkeen. Mutta tämä sairastelu...Mulla on ehkä ollut pitkään poskiontelon tulehdus. Kukaan lääkäreistä ei ole edes väläytellyt, että sellaista voisi olla. Tiistaina tuli otsa kosketusaraksi. Keskiviikkona alkoi iltaa kohden päänsärky ja yölläkin heräsin otsan jomotukseen. Liekkö tulehdus levinnyt otsaonteloon. Torstaina sain antibioottikuurin ja tänään on vähän ollut parempi päivä. 11 vkoa sairastelua kasassa. Harmittaa, ettei edes viime viikolla lääkäri voinut mitää muuta ehdottaa kuin lämpimän juomista ja lepoa.

• Tykkää
Kommentoin tuota ylimääräisten alkioiden asiaa: meidän klinikalla niiden säilytys maksaa muistaakseni 200e/vuosi. Meille jäi pakkaseen vielä 7 hyvää alkiota. Osa nuorempia, sitten olikohan 2 vai 3 blastoa. Meillähän tosin ei ole ollut alkioissa mitään ongelmaa eikä oikein kiinnittymisessäkään, vaan meidän lapsettomuuden syy on mun ovuloimattomuus (johon silti ov. induktiosta ei ole apua, sitä yritettiin monta kertaa ennen IVF:a). Taitaa olla "helposta päästä" ongelmia, kun teitä hoitoveteraaneja seuraa :eek:

Meillä ei ole myöskään oma ikä ole vielä ongelma, joten jatkamme siirtoja ilman muuta. Jos alkioita jää yli niin ollaan pohdittu että lahjoitettaisiin ne joko toisten käyttöön tai tutkimukseen. En itse vielä tuon ikäisiä solurykelmiä mitenkään personifioi, mutta roskiin heittäminen tuntuisi kurjalta - ja rahan haaskaukselta myös. En kokisi rahan haaskuuksi sitäkään, jos saamme itse haluamamme määrän lapsia (en tiedä mikä se olisi, enemmän kuin 1) ja vaikka menisi lahjasoluiksi loput. Me olisimme kuitenkin saaneet lapsemme ja aina vaan plussaa, jos jotakuta muuta pystyisi auttamaan.

Muoks. Ja eihän siis raha tässä touhussa mikään tärkein asia ole, mutta yksityisellä sillekin tulee vähän eri merkitys niin ollaan sitäkin puolta miehen kanssa paljon puhuttu.

MyMa 34+6

Kiitos kaikille jotka on jaksanu muistella ja kommentoida omaa vuoto"historiaansa" (lisääkin vielä mielellään luen), kyllähän se lohduttaa että muillakin ollu jopa runsaampaakin, kovemmilla kivuilla ym. ja silti päässy turvallisesti sen yli, vaikka itelle tietysti sitä vaan uskoo aina jotain pahinta...välillä se tosiaan näyttäs tyrehtyvän mut sit seuraavalla vessareissulla taas punasta näkyvissä! Ruvennu jo ahdistaan joka vessaan meno että mikä mahtaa olla väri tällä kertaa.. No ei kai voi muuta kun ootella sitä tuomiopäivää, ja yritän nyt olla vatvomatta enää päivittäin tätä samaa :oops:
Zoonalle pikaista paranemista.. raskaita tollaset lisäharmit muun raskaan tilan päälle...mut onneks tuosta ei kuitenkaan taida lapselle olla mitään vaaraa (y)

Täällä muuten on 3 vuotta pakastussopimus, eli varmaan paikkakohtasta? Oisko niin että siitä velotettiin jo ivf-laskussa se 3v ja sit sen jälkeen maksais jotain erikseen /vuosi? No mun tapauksessa se ei niin kauaa siellä kuitenkaan tuu vanheneen..

Zoona, Onpa tympeetä sun sairastelu, nyt on ollut todella sitkeää ja pitkäkestoista flunssaa liikkeellä....influenssasta puhumattakaan.
Mää välillä tunnen nää vauvat kun makaan selälläni ja tunnustelen mahaa, nää usein punkee itseään mun mahanahkaa vasten ja pari iltaa sitten he tuntuivat niin selvästi, että mieskin heidät selvästi tunsi, kaksi kovaa kiinteää möykkyä❤ Liikkeistä pelkästään en osaa tunnistaa kumpi milloinkin mönkii, sen verran harvakseltaan liikkeet tuntuu, nyt niitä on kuitenkin tuntunut vähän enemmän, että kaikesta päätellen siellä kasvetaan ja vahvistutaan..kai(n):) Kyllä ne edelleenkin on samoissa asemissa, missä on ollu alusta saakka, toinen alenpana ja toinen vähän ylempänä. Tietysti nyt liikkuvat sivusuunnassa enemmän kun kohtu kasvanut. On tää aika mielenkiintoista ja ihanaa, mutta myös pelottaa:unsure:

@lullaby lle tulin pikaisesti kommentoimaan, että myös mulla oli lähes päivittäisiä vuotoja useamman viikon rv5–rv10. Pääosin se oli sellaista niukkaa punaista tuhrua, mutta pari kertaa tuli reilumpi hulahdus hyytymineen kaikkineen. Vuodon syyksi paljastui (joskus viikolla 6 tai 7) pieni kohdun hematooma, joka sitten tosiaan vuoteli pois muutaman viikon aikana. Kipuja mulla oli myös ihan plussatestistä alkaen melkein synnytykseen asti.

Eli ihan normaalia ja asiaankuuluvaa voi olla!

• Tykkää
@Siida ai sä oot kohta jo 39! Miten mulla on ollut mielikuva joku ihan muu :LOL: olisi hauska myös nähdä kaikkien kasvot että onko ne yhtään sellaiset minkälaiseksi olen ne päässäni maalannut :LOL:

@lullaby Ei nyt sinänsä liippaa vuotoihin, eli itselläni ei niitä ole ollut. Menkatkin menee on-off eli joko vuodan täysillä tai en ollenkaan, mutta noi ensimmäiset viikot oli koko aika enemmän tai vähemmän sellasta menkkajomotusta. Mulla on todella kivuliaat kuukautiset ja olin jo ihan varma että ne alkaa kun joutu ihan nappia ottaa useamman kerran. Mut kuule niin vaan ei alkanut ja tässä jo porskutellaan eteenpäin! Toivottavasti sullakin ihan harmitonta vaikka vähän tuhruttaakin. Onneks päivä päivältä lähempänä se ultra niin saat varmuuden<3

@Zoona no onneksi sait nyt edes ne antibiotit. Ja jännä kun et ole aikaisemmin saanut niitä kun kerta toi on kestänyt jo niin kauan :eek:

En tiedä onko minkäänlainen alkioiden luovutus toiselle edes mahdollista suomessa kun on itsekkin hoitotaustainen, mutta jos meiltä jäisi joskus niitä yli niin ehdottomasti haluaisin ne antaa eteenpäin. En kokisi että ne olisi "meidän" lapsiani vaikka niistä tulisikin jotain. On ne sen verran kalliita rahallisesti kuin tunnearvossakin mitattuina että olisi ilo jos joku niistä hyötyisi ja saisi lapsen jos omia ei voi saada.Roskiin en haluaisi heittää, toivottavasti niistä edes olisi tutkimusmielessä jotain käyttöä sitten edes. Näin hoitotaustaisena on kyllä muutenkin jotenkin elämänkatsomus avartunut ja jos en olis niin rupunen akka mitä nyt olen, niin luovuttaisin kyllä muniksia jollekkin toiselle. Mutta kun itsekkin saan niitä vaan jonkun max10 niin ei ne mua edes varmaan ottaisi luovuttajaksi... Mutta ymmärrän kyllä myös teitä jotka ei niitä halua eteenpäin antaa, onhan niiden eteen sentäs vuodatettu niin monta hikipisaraa ja kyyneltä.

Varsinkin iltaisin vasemmalta alamahassa tuntuu möngerrystä. Sellasta ihmeellistä tökkimistä mitä en ole aikaisemmin tuntenut. Ja se sama möngerrys toistuu ja toistuu illasta toiseen, ehkä ne on jo niitä liikkeitä :eek: tuntuiko joskus jouluna ensimmäisen kerran ja siitä ehkä kerran viikossa, mutta nyt se alkaa olla jo päivittäistä. Ei siis todellakaan ole mitään potkuja mutta tuntuu sellaselta venyttelyltä ja tila loppuu kesken. Päivisin ei ole tuntunut, toisaalta ne on vielä sen verran hentoja että liikkeessä ei varmaan edes tajua niitä, mutta kun illalla makaan sohvalla tai kun seisoskelen suihkussa niin silloin ne tuntuu paremmin.

Kiuski 17+0

• Tykkää
Kiuski, en minäkään päivisin tunne liikkeitä. Kunnolla pitää rauhoittua ja paras aika on tuntea ne just ennen nukahtamista. Autossa istuessa usein liikkeitä kyllä tuntuu, siinä asento on jotenkin sellainen, että helpommin tunnen ne. Maha on kyllä selvästi kasvanut tässä joululoman aikana. Ja joo, ei tässä tosiaan enää ihan nuoria olla:oops:
40kriisiä pukkaa päälle tosissaan. Se on muuten hauska, kuinka jokaisesta teistä on luonut jonkin mielikuvan nimimerkin taakse❤

@Zoona, tosi kurjaa että oot noin paljon sairastellut :( Toivottavasti nyt antibiootit viimein auttais.

Tuohon alkiohommaan liittyen. Meillähän on se erikoinen tilanne, että pakkasessa on yksi alkio omilla sukusoluilla ja kaksi alkiota, joissa on käytetty luovutettuja siittiöitä. Nyt kun kuitenkin näyttäisi vastoin odotuksia olevan sittenkin mahdollista saada biologisesti yhteisiä lapsia, niin haluaisi ehkä vielä yrittää mahdollista toista lasta myös omilla. En oikein tiedä mitä niillä toisilla alkioilla sitten tekisi, vai saadaanko edes uutta hoitoa ennen kuin ne on käytetty.

En voinut vastustaa kiusausta ja kuuntelin taas :whistle: dopplerilla sydänäänet. Kuuluivat heti (olen jo oppinut että tyyppi tykkää hengailla vasemmalla) ja oikein vahvana, ja nyt kuului ekaa kertaa tosi selkeästi sellainen kloppoti-kloppoti -laukka. Ensin nauratti kun se kuulosti niin hassulta, mutta sitten aloin miettimään että ei kai siinä mitään outoa ole? Kun aiemmin on kuulunut vain nopea nakutus.

Voi @lullaby tota sun piinaa (n) Mikäs on vuotojen tilanne tänään? Pian pääset ultraan, älä nyt vielä sen suhteen heitä kirvestä kaivoon! Vanha lause että raskaana kunnes toisin todistetaan, pitää paikkansa... Kaikenlaisia vuotostooreja tälläkin palstalla on ollu vaikka millä mitalla, no sä olet jo veteraani niin varmasti tiedät. Onneksi on tommoista niukahkoa kuitenkin, vaikka joillakin on vissiin lorissut pyttyynkin ihan kunnolla ja silti kaikki ollut hyvin!

@Zoona kyllä varmaan vetää mielen matalaksi toi sairastelu:( Käytkö kuitenkin samalla lääkärillä aina vai eri paikoissa? Toi on kyllä tosi tympeää, jos juuri on hoidossa käynyt ja sitten samantien löytyykin poskiontelotulehdus. Toki ihmisiä ne lääkäritkin on, ei sillä, mutta varmaan alkaa jo oleen aika surkea mieliala kun 3kk on sairaana...

@marrasmai toivotaan ettei ne sun hedarit ihan sinne puoleenväliin asti kestäo_O Mites töissä pystytkö käymään? Mulla on ollut kans ajoittain migreeniä raskausaikana, oikeastaan ihan samalla tahdilla kuin muutenkin eli n. Joka toinen kuukausi sellainen kohtaus, että joutunut oleen töistä pois ja sängyssä kuolemaa odottanut 1-2 pvä.

On muuten kovin eri näkemyksiä lääkkeiden käytöstä raskausaikana eri asiantuntijoilla (nlalääkäri, terkkari, gyne, työterv.lääkäri..). Kerran sain jo varovaisen luvan ottaa Buranaakin ja otin kahtena päivänä (tämä 2.kolmanneksella) ja sitten määrättiin reseptillä Triptyl, jota oon joskus saanut aiemminkin migreeniin. En sitten sitä lopulta hakenut kun kohtaus alkoi hellittää. Parasetamolia olen nyt raskausaikana ottanut päänsärkyyn yhteensä ehkä 10 krt (esim. Yhden mig.kohtauksen samana päivänä on mennyt tietty useampi tbl), enkä ole siitä soimannut itseäni, kun se kuitenkin on sallittujen listalla. "turhaan" en tietenkään mitään ota vaan esim. Selkäsärkyjä kärsinyt tai sitten jumpannut/lämpötyynyllä hoitanut tms.

Ja marrasmai sydänäänistä vielä, että mulla vauvan syke neuvolassa kuulostaa juurikin tuommoiselta laukalta :) eli dudum-dudum-dudum ja niin edelleen :ROFLMAO:

@kiuski en usko etteikö hoitotaustaisetkin voisi alkioita luovuttaa, miksikäs ei? Jos vaan ovat hyvänlaatuisia ja on varmuus, ettei itsellä ole enää tarve. En siis tiedä, mutta mietinpä vaan että miksei. Onkohan kokonaisten alkioiden luovutus/käyttö ylipäätään kovin yleistä, yleensä puhutaan enemmän joko siittiöiden/munisten luovutuksesta?

On muuten ihan totta että useimmille sitä kuvittelee tietyn ulkonäön ja olemuksen. Oon esim varma että @Kesäheinä-78 on lyhyt ja vaalea, kiharatukkainen :LOL::LOL:

MyMa 35+1

• Tykkää
Lullaby, muutama päivä vielä ultraan, tsemiä! Pitikös Domin käydä ultrassa tänään..?

Zoona, ikävältä kuulostaa tuo sairastelu! Se vaikuttaa tosiaan heti mielialaan, samoin kuin unettomuus ja nämä kaiken maailman kolotukset. Toivottavasti lääkkeet auttaa!

Kiuski, sellaista möngerrystä mun tirpan liikkeet edelleen enimmäkseen myös on. Joskus harvakseltaan tuntuu potku tai kutitusta, mutta vahvemmin tuntuu just sellainen venytyksen tunne.

Alkioiden kohtalosta, meillähän ei ole pakkasessa mitään, eli ei "huolta" sen suhteen. Käsittääkseni paljon paikasta kiinni tuo pakastusjakso, mutta ei ne missään kyllä ilmoittamatta niitä roskiin lätkäise! Ymmärrän, että ihmiset suhtautuu eri lailla alkioiden luovutukseen, mutta sitäkin vaihtoehtoa miettimään joutuneena kehotan miettimään vakavasti niiden luovuttamista, mikäli itse ei aio enää niitä käyttää. Se voi tuoda jollekin onnettomalle uskomattoman onnen... Alkioita ei voi Suomessa luovuttaa enää edelleen, jos niihin on jo käytetty luovutettua munasolua/siittiötä, se on vähän kurja. Mutta muutoin, keneltäs ne muilta tulisi kuin hoidot läpi käyneiltä, kun klinikat ei vielä itse saa niitä "tehdä"? Aika harvinaisia ne on, mutta tiedän niitä käytetyn erikoistapauksissa myös julkisella.

Täällä ollaan taas sohvalla kotikonttorihommissa, onneksi on siihen mahdollisuus välillä. Jostain syystä istuessa alkaa tosi helposti painaa tonne ihan alavatsaan kipeästi. Tuntuu että tyyppi jotenkin valuu painamaan rakkoa ikävästi. Uiskentelis nyt vielä vähän ylempänä, pitäis vielä mahtua! Huomenna on rakenneultra, pitää siinä vähän kysellä tuosta. Puoliväli ohitettu!!

Salama ja ökkömönkiäinen 20+3

• Tykkää
Reactions: lullaby ja MyMa
kiuski, kyllä ne käsittääkseni on juuri pareilta ylijääneitä alkioita joita sitten voi "adoptoida" muille. Mutta sillon jos on käytetty lahjotettuja soluja alkioiden tekemiseen niin joku typerä byrokratia kieltää sen. Eli esim. multa tää mhdollisuus ois poissuljettu.

Samanlaisena jatkuu ja etomista ei oo taas ollu juuri minkäänlaista to jälkeen :( jotenkin alkaa olla luovuttanu olo, että sieltä mitään tm kummempaa vois löytyä.. ihme ois jos löytys. Nyt kun lukenu netistä muiden "oireita" kellä sitten todettu tm niin vastaa täysin....siis pientä jatkuvaa vuotoo kipuneen ja olemattomat/heikentyneet r.oireet.. Pakko yrittää henkisesti vaan valmistautua jo että tää varmistuu to ja ensviikolla tyhjennys :cry: ei tää hoitorämpimispaska voi tässä vielä olla, ihan liian hienoohan se nyt ois ollukin. Ei vaan riitä usko enää tähän. Kun tyhjenis nyt edes kerrasta kunnolla eikä siitäkin tulis TAAS kuukausien helvetti tulehduksineen, kohdun huuhteluineen ym. ennenkun voi jatkaa seuraavan siirtoon ehkä joskus syksyllä.

Viimeksi muokattu:
Voi sua lullaby! Älä vielä luovuta toivosta, voihan kaikki olla hyvinkin.

Meillä lähti yksi alkio tutkimuskäyttöön, kun sillä oli geenivirhe ja kromosomivikoja. Muuten ollaan vielä säästetty loput kaksi, jos saataisiin toinen lapsi niillä. Tosin meidän taustalla vaatii varmaan kokonaan uuden hoidon.

Meillä on rakenneultra ohi ja kaikki oli kunnossa! Kasvu on muutaman päivän edellä laskettua aikaa ja paino arviona oli 380 g. On se vaan ihanaa katsella pikkuista ultrassa. Sukupuoli jätettiin mysteeriksi syntymään asti ;)

Oon muuten ihmetellyt SalamaT sun laskettuaikaa, miten voit olla päivän mua perässä raskaudenkestossa, jos sun laskettuaika on 30.5, niin kuin listalla on? Eikö sun pitäis olla päivä mua edellä?

Helios 20+4

• Tykkää

Yhteistyössä