Jonnuli, onpa ikävä lääkäri! Mulle on molemmat lääkärit sanoneet, että aina pitää muuttaa jotain hoidossa, jos se ei onnistu. Lääkettä, annostusta, toisia lääkkeitä, kaavaa. Musta siinä oli järkeä. Mulle on tehty koko ajan muutoksia hoitoon ja ne on aina tuottaneet parempia tuloksia kuin edelliset!
1. Mulla oli alunperin
Puregon ja lyhyt antagonistihoito, sillä
ei hedelmöittynyt yksikään munasolu, joita tuli 6.
2. Sitten siirryttiin
Menopuriin, jolla eka kerralla kasvoi vain 1 folli, koska annostus oli varovainen. Tehtiin epätoivoinen inssi.
3. Siirryttiin lyhyestä antagonistihoidosta
flare up -protokollaan, jossa sumutellaan aluksi Synarelaa ovareiden herättelemiseksi ja käytetään sitä sit jarruna läpi hoidon. Lisättiin Menopurin kaveriksi Gonal F, koska nostettiin annostusta - ja saatiin aikaiseksi 9 follia. Oikean munasarjan 2 follia lakkasivat kasvamasta 6mm. Alkioita tuli kolme, monitumainen, 2-soluinen ja yksi ainoa hidas 4-soluinen siirrettiin. (Eka siirto vasta kolmannessa IVF-hoidossa!)
4. Seuraavaksi sain DHEA:n 3 kk. Seuraava hoito mentiin samalla kaavalla kuin edellinen, mutta lisättiin kaikkia annostuksia. Aikaiseksi saatiin 10 follia (jopa oikeaan munasarjaan, joka ei ole tuottanut oikein mitään!) ja 2 täydellistä 8-9-soluista kaveria sekä 1 hidas 4-soluinen, joka kuoli. 2 siirrettiin. Nega tuli.
Jos mun lääkityksiä ja hoitokaavaa ei olisi muutettu, ei oltaisi saatu ikinä yhtään toivoa! Pitäähän se nyt tyhmemmänkin tajuta, että epäonnistunut hoitokaava ei ole se oikea!
Meillä miehellä on siittiöiden morfologiassa vikaa (vain 3% normaaleja), määrä on vähäisehkö ja liikkuvien osuus oli alunperin vähäinen. Kaikki speksit on parantuneet hoitojen aikana. Hän lopetti tupakanpolton ja alkoi syödä tosi terveellisesti ja treenata. Ehkä syy on siinä? Sperma kuitenkin aina pestään ja kypsät munasolut ICSataan. Yleensä puolet ja puolet on ICS ja maljalla. Tällä kertaa ne voittoisat alkiot tuli maljalle jätetyistä raaoista munasoluista, mitä mun on vaikea ymmärtää.
Mä olen saanut yhden
plussan viime talvena joulua ennen. Se oli ekan IVF:n jälkeinen kierto. Plussa oli kyllä hailu, eikä parin viikon päästä tehdyssä verikokeessa näkynyt mitään. Kaikki muut raskautumiset olen vaan tuntenut, ja ihan tismalleen samalta tämä tällä kertaa tuntui. Aika samalta tuntui myös eka kertaa aloittaa Menopur, jossa on raskaushormonia. Lääkäri kommentoikin tuntemuksiini, että taidan olla raskaushormonille aika herkkä.
Ihan ekan raskautumisen, ekasta kierrosta, kun alettiin yrittää silloin 3,5 v sitten, tiesin siitä, että oksensin ja tärisin kaikki yöt, kun kohdussa tapahtui niin yököttävällä tavalla. Ei siitä mitenkään voinut erehtyä. Oksentelut loppuivat sitten todella koviin alaselkäkipuihin, joita parantelin suihkussa. Näin on nyt käynyt 7 tai 8 kertaa - ja sama kävi tämän hoidon kanssa. Kaikki raskausoireet päättyivät tosi koviin alaselkäkipuihin, jotka jatkuivat monta päivää.