Äkillinen ripuli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Seitsemäs raskausviikko menossa, ja huonovointisuutta ollut muutaman viikon. Välillä toki vatsakin löysällä, mutta ei mitään tällaista:

Eilen iski ihan tyhjästä hirveä ripuli, joka tuntuu jatkuvan vielä tänä aamuna. Muuten olo ei eroa aiemmasta, en ole esim. oksentanut (kuten en tähän mennessä muutenkaan), ja ruoka maittoi aamulla jopa ehkä hieman normaalia paremmin.

Tietääkö joku, onko tällainen normaali raskausoire, vai olisiko kyseessä ruokamyrkytys tms. sikiölle haitallinen juttu? Millaiset oireet näissä toksoplasmooseissa ja listerioissa on? En kyllä tiedä syöneeni lähipäivinä mitään, mistä olisin moisen voinut saada, mutta tokihan varmaan esim. salaatinlehtiin voi jotain jäädä, vaikka ne huuhtelisikin, kun eivätpä ne oikein mitään juuriharjakäsittelyäkään kestä.

En usko saaneeni mitään tarttuvaa mahapöpöä, kun niissähän on muistaakseni tosi lyhyet itämisajat ja minä olen ollut viimeiset pari päivää kotona (kävelylenkkejä lukuunottamatta), enkä siis ole ollut lähinkontaktissa kenenkään muun, kun miehen kanssa (joka tosin on ollut päivät töissä, mutta on itse ihan terve).

Eli mitä sanotte kokeneemmat... pitääkö huolestua?

Mulle iski kans viime yönä rv 13+0. Muilla lähitutuilla ei oo ollu. mielestäni toksossa ja listeriassa on influenssan oireet eli korkea kuume lihaskivut ja päänsärky .
Korjatkaa jos olenväärässä tahtoisin itsekin tietää mistä vois olla kyse???

Oletko muuttanut ruokavaliossa jotain tai alkanut syömään esim. rautatabletteja?

Ripulihan on kyllä ihan yleistä varsinkin alkuraskauden aikana. Samoin kun ummetus.

Mulla on ollu koko raskauden ajan aina silloin tällöin ripulia. Enimmäkseen kyllä kova vatsa, kun syön rautaa, mut ripuliakin.
Joskus vain yhtenä päivänä, mut joskus parin päivänkin ajan.
Ei se ole varmaan merkki mistään vaarallisesta, yleensähän noihin myrkytyksiin ym. liittyy muitakin oireita eli mm. kuumetta kovaa vatsakipua... Pitää vain muistaa riittävä nesteen saanti, kun ripulin yhteydessä nestettä häviää yllättävän paljon.

En ole muuttanut ruokavaliotani mitenkään.
Ja koko alkuraskauden ollut enemmänkin ummetusta.
Tää on varmaan joku pöpö kun vääntelee niin ikävästi.
Alkoi keskellä yötä.
Lorisee ja lurisee koko ajan masussa ja löysällä vieläkin.
Yöllä vähän kuvotti mut ei sen jälkeen suuremmin, nyt vähän väsyttää.
Pelottaa tuon pikkuisen puolesta!!

Mulla on ollut raskauden aikana muutaman kerran kamalia ripulikohtauksia, mutta joka kerta ne on mennyt ohi yhdellä ripulikerralla. Kieltämättä tulee kamalia ajatuksia kun yöllä istuu kippurassa pöntöllä ja vääntää ja sattuu vaan hirveästi. Minäkin olen kuitenkin kuvitellut että listeriaan ym. kuuluisi pidempi sairastaminen ja kuume ym. oireita, varma en kyllä ole? Yleensä nuo kohtaukset on tulleet reissussa tai muuten poikkeavan syömisen jälkeen.

Vauva voi noista huolimatta edelleen hyvin, oli tällä viikolla ultrassa oikein vauhdikas ja viikkoja on nyt 14+3 (pitipä oikein laskea kun oon lomalla, oho, 15. viikko!) Vähän tuommoinen kuitenkin säikäyttää...

Kiitoksia kaikille rauhoittelusta. Sama meno tuntuu mahassa jatkuvan edelleenkin, toivotaan, että on joku peruspöpö ja menee kohtapuoleen ohi. Nimittäin jos tästä jää yhtä pitkäkestoinen raskausoire kuin pahoinvointi, niin sitten ei kyllä kovin kauas vessasta uskalla mennä piiitkään aikaan <:(

Hei,
minullakin oli kova ripuli n. raskausviikolla 13+. Se oli tavallaan itseaiheutettua, sillä kärsin tuolloin ummetuksesta ja otin siihen avuksi tippoja, joita sitten meni pari liikaa...siitä seurauksena aivan kauhea ripuli! Kivulias, tavaraa riitti! Terveydenhoitajalta sain ohjeen ottaa hiilitabletteja ja ne auttoivatkin. Missään nimessä ei saa ottaa ripuliin ns. normaaleja, esim. yleensä ulkomaanreissuille mukaanotettavia lääkkeitä.

Yhteistyössä