ajoissa potalle!

mie
Tänne kans, jos joku vastais....

Mä en ihan oikeesta tajua, miksi lasten pottaharjoittelut aloitetaan niin myöhään. Eikö kaikkien kannalta olisi parempi jos lapsi oppii potalle varhaisessa vaiheessa 6-7Kk ikäisenä? Miksi pakottaa lapsi tarpeille vaippaan? Miksi potalle ei voisi opettaa jo samaan aikaan kun on oppinut istumaan? Miksi pottailu pitää aloittaa vasta joskus 10kk-1,5v ikäisenä?
En tajua! Voisko joku selittää syyn tähän laiskuuteen....?

 
Pyrystiina
No voihan ne aloittaa ihan milloin itse haluaa, eikai siihen mitään sääntöä ole. Monet vauvat vaan ei osaa ennen 10kk istua kovinkaan tukevasti, joten ehkä siinä syy. Meillä poika 1v10 kk ja vieläkään ei pottailu kiinnosta. Suostuu istumaan maksimissaan 5s. En ota siitä mitään painetta, oppii sitten aikanaan kuivaksi. Samaa suosittelen muille, turha tehdä pottailusta mitään ylitärkeää juttua.
 
mie
Niinpä... Jos 1v 10kk ei kiinnostu potasta niin mun mielestä se on vähä hassua anteeksi vaan. Just tota mä tarkoitan, että noin vanhan lapsen vanhemmat toteavat vaan että ei kiinnsta lasta..... Meillä kun pottailu on aloitettu ajoissa on potta/pytty tuttu kaveri ja sinne tehdään tarpeet. Niin ei oo tuota ongelmaa. Pottailu ei kuitenkaan tarkoita kuivaksi opettelua. Vaan tottumista pottaan.
 
Pyrystiina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 16:35 mie kirjoitti:
Niinpä... Jos 1v 10kk ei kiinnostu potasta niin mun mielestä se on vähä hassua anteeksi vaan. Just tota mä tarkoitan, että noin vanhan lapsen vanhemmat toteavat vaan että ei kiinnsta lasta..... Meillä kun pottailu on aloitettu ajoissa on potta/pytty tuttu kaveri ja sinne tehdään tarpeet. Niin ei oo tuota ongelmaa. Pottailu ei kuitenkaan tarkoita kuivaksi opettelua. Vaan tottumista pottaan.
Jaa, musta taas se ei ole ollenkaan hassua. Näin ne mielipiteet vaihtelee ja eriasiat on äideistä tärkeitä. Mulle tärkeintä on se, että poika kuitenkin kulkee kuivissa eli vaipat vaihdetaan tarpeeksi usein ja on muuten iloinen ja tyytyväinen elämäänsä. Tunnen muutaman äidin, joiden lapset ovat oppineet potalle pelon kautta. :( En siis kohdista tätä sinulle vaan totean asian...Me kyllä ollaan koitettu pottailla jo 9kk ikäisestä asti eli siitä lähtien kun poika oppi istumaan. Tuskin poika rippileirille kuitenkaan pakettia Liberoita ottaa. :)

 
Ei kuivaksi oppimisella ja varhaisella potalle opettelulla ole välttämättä mitään yhteyttä. Meilläkin alettiin pottailla kuopuksen kanssa noin 8 kk iässä ja vähän aikaa tyttö oli lähes kuiva. Sitten tuli 1-v täyteen ja tyttö oppi kävelemään ja nousemaan pois potalta. Siihen loppui meidän pottailut. Nyt tyttö on 1 v 3 kk ikäinen ja vähän on taas alkanut innostaa potalla käynti, silti veikkaan, että menee vielä monen monta kuukautta, että päästään edes samaan tilanteeseen, mikä oli tuossa vajaa puoli vuotta sitten...

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että on sekä lapselle että äidille helpompaa, jos vauva käy potalla. Vauvan ei tarvi maata sontansa tahrimana ja äiteen ei tarvi pestä koko mukulaa joka kakan jälkeen. Säästyy vaippoja ja luontoa käytettiinpä sitten kestoja tai kertakäyttöisiä vaippoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 16:35 mie kirjoitti:
Niinpä... Jos 1v 10kk ei kiinnostu potasta niin mun mielestä se on vähä hassua anteeksi vaan. Just tota mä tarkoitan, että noin vanhan lapsen vanhemmat toteavat vaan että ei kiinnsta lasta.....


Ei se meinaa sitä että jos teidän lapset on kiinnostuneita potasta ja pottailusta että näin oli kaikkialla muuallakin. Moni tuon ikäinen suorastaan kammoaa pottaa ja mun mielestäni 1v10kk on vielä aika pieni kuitenkin :eek: Vaikka monestihan käy niin että jos pikkusisarruksia on jo niin vanhinta pidetään tosi vanhana vaikka todellisuus on päinvastainen :whistle:
 
Poika 1,5v. istui potalla n 9kk iässä, mut sit ei millään. En pakottanut! Nyt aloittanut tarhan ja johan suostuu istuun potalla kun muutkin kaverit siellä istuu!
Mielummin myöhemmin kuin että lapselle tulisi kauhea pelko pottaa kohtaan! (tiedän yhden tapauksen)
 
SIIS MITÄ
MITEN 6-7KK IKÄINEN VOISI POTTAILLA JOS EI OSAA VIELÄ EDES ISTUA???
JA MIKSI KAIKILLA ON PAKOTTAVA TARVE LASTAAN JO 5KK LÄHTIEN SUUNILLEEN ISTUTTAA POTALLA??EIKÖHÄN KAIKKI AJALLAAN ONNISTA KUN AIKA ON VAIN OIKEA JA LAPSI SIIHEN VALMIS!!
 
Me alettiin tutustua pottaan joskus reilu 7kk kun oppi istumaan. En muista tarkalleen ikää... Nyt kun on reilu 1v, niin ei potalla istuta. Joten ei oo laiskuutta ollut ainakaan meillä. Ja tarkotus oli/on, että potta ei oo pelottava vaan ihan kiva juttu. Mutta en mä tosiaankaan pakota siinä istumaan väkisin. Istuu sitten taas, kun siltä tuntuu.
 
ninnu77 harmaana
Meillä pottailu on alotettu kun tyttö oli vuoden ikäinen. Aattelin että sillon jaksaa keskittyä ja istua potalla. Neiti istu itse jo paljon aikaisemmin ja nousi itse istumaan n. 10kk ikäisenä. Meillä osataan nousta itse pois potalta, mutta kyllä siinä istutaankin ainakin vähän aikaa. Musta ei ollu järkeä alkaa opettaan neitiä potalle sillon kun osas itse istua, koska muutenkin oli kaikki asiat uutta ja harjoteltiin liikkumista.
 
Lyyra
Meidän kuopus nyt 1,5v on ollut puoli vuotta täysin kuiva. Oli tasan 1v kun jätti kaikki vaipat pois. Alkuun kävi potalla, nyt käy pöntöllä supistajan kanssa.
Osittain allekirjoitan ap:n aloituksen. Me ollaan niin vaippafirmojen aivopesemiä, että moni ihan oikeasti luulee ettei lapsi VOI olla kuiva ennen 2v synttäreitä. Näinhän ei toki ole.
 
Varmaan riippuu eniten lapsesta eikä vanhempien laiskuudesta. Meillä poika oppi aikaisin kävelee, 10kk iässä. Melkein heti istumaan oppimisen jälkeen. On ollut niin kova menijä, että nousee heti potalta pois. En ole väkisin pitänyt. Rauhallinen lapsi varmaan istuukin kauan ja mielellään varsinkaan jos ei vielä kävele. Poika on nyt 1,8v ja pottakuviot on edelleen mukana. Käyn istuttamassa ja nyt malttaa hetken istuukin. Yleensä tulee pisut pottaan. kakat ei oikeastaan koskaan. Sanoo, kun kakat on housussa ei koskaan etukäteen. En tiedä, onko tästä vaiheesta hyötyä varsinaisen kuivaksi opettelun kanssa. Tekee pissaa pottaan, kun siihen istuu. Liruttaa sen mikä sillä hetkellä rakossa. uskon, että monet lapset osaa sen. Mutta varsinainen pidättäminen, että ei liruttelisi muina aikoina vaippaan on vielä mahdottomuus. Kahden tunnin välein jos veisi potalle ejkä vaippa pysyisi kuivana, mutta siihen ei taas lapsi suostu. Silloin alkaa tulla sitä pottakammoa ja vastustelua. Minusta on parempi pitää touhu mukavana ja pottailla sen kaksi kertaa päivässä, mistä tykkää.
Mutta toiset lapset ehkä erilaisia. Mutta ei siis tosiaan välttämättä kiinni laiskuudesta!
 
Meidän puolitoistavuotias käy hoidossa potalla... siellä menee vain ulkoiluvaippa... Kotona sama kaveri ei sitten käy millään. Istuu kyllä potallla, mutta kun on joku hätä tulossa, niin nousee potalta pois ja hätä sitten loiskahtaa tai mäsähtää lattialle.
 
Miskan äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.12.2005 klo 16:10 mie kirjoitti:
Miksi potalle ei voisi opettaa jo samaan aikaan kun on oppinut istumaan? Miksi pottailu pitää aloittaa vasta joskus 10kk-1,5v ikäisenä?
En tajua! Voisko joku selittää syyn tähän laiskuuteen....?
Voi tietenkin opettaa, mutta kuten monet muutkin on havainnu, niin taantumaa tulee melkein kaikille jossain vaiheessa. Itse asiassa luin jostain, että ennen vanhaan opetettiin potalle heti kun oppi istumaan, mutta nykyään vasta n. 1,5 v. iässä lapselle esitellään mikä on potta ja mikä sen tarkotus on. Lapsen taito pidättää pissaa ja muutenkin havaita ja ennakoida hätä kehittyy yksilöllisesti noin 2v. molemmin puolin ja tytöillä yleensä aikasemmin, joten paljoa aikasemmin pottailu voi olla aikas turhaa ja lapsi saada jopa kammon potalla käymisestä, jos siitä tulee pakkopullaa. Kyllä terveet lapset yleensä oppivat kuiviksi ennen kouluun menoa, joten eipä tässä vielä hätää.

Lisäksi varsinkin pojilla on usein ummetusta eikä potalla piinaaminen varmaankaan auta asiaa, pääasia että kakka tulee vaikka sitten vaippaan, koska ei sekään mukavaa ole ettei kakkaa kuulu viikkoon ja lapsi on todella kipeän ja tuskaisen oloinen.

Meillä pottailua jatketaan pikkuhiljaa lapsentahtisesti tästäkin eteen päin ja kesällä poika saa nakuilla ja pissiä lattialle, jos vaikka hoksais mennä välillä potallekin kun pissit lirahtaa. Ehkäpä vuoden päästä ollaan päästy eroon päivävaipasta sisällä ja kahden vuoden päästä myös yövaipasta.
 
Niinpä, lapsi oppii säätelemään ja tunnistamaan rakkonsa toimintaa vasta n. 2-vuotiaana! Itse asiassa tällainen väittely on todella turhaa, mitähän se haittaa sinua jos jonkun kaksivuotias on vaipoissa??
Kokemuksella voin sanoa, että lapsi alkaa itse osoittaa kiinnostusta pottailuun sitten kun on siihen valmis ja haluaa olla iso poika/tyttö. Stressaaminen on pottailusta on turhaa. Meillä kaikki oppineet kuivaksi vasta n. 2,5-vuotiaana ja se on ihan hyvä ikä eikä tämän kuopuksenkaan kanssa ole mitään kiirusta =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 13:18 Mutsikka kirjoitti:
Niinpä, lapsi oppii säätelemään ja tunnistamaan rakkonsa toimintaa vasta n. 2-vuotiaana! Itse asiassa tällainen väittely on todella turhaa, mitähän se haittaa sinua jos jonkun kaksivuotias on vaipoissa??
Kokemuksella voin sanoa, että lapsi alkaa itse osoittaa kiinnostusta pottailuun sitten kun on siihen valmis ja haluaa olla iso poika/tyttö. Stressaaminen on pottailusta on turhaa. Meillä kaikki oppineet kuivaksi vasta n. 2,5-vuotiaana ja se on ihan hyvä ikä eikä tämän kuopuksenkaan kanssa ole mitään kiirusta =)
Tässä asiaa! Lapsihan tekee tosiaankin ihan oman kehityksensä mukaan tarpeensa pottaan. Voihan sitä pisua tietenkin kalastella ja joskus sen voi saadakin sinne pottaan tulemaan. Mekin käytiin potalla tuossa yhden vuoden tietämillä, mutta nyt siinä istuminen ei kiinnosta. Silloin tällöin käydään kuitenkin tuntumaa ottamassa ja pidetään potta sellaisena tuttuna kapistuksena. Yleensä se kakka tulee kuitenkin heti vaippaan kun potalta noustaan.

 
Lyyra
Mutta eihän se ole lapsentahtisuutta, että lapsen luontainen kyky hallita rakkoaan, ilmoittaa hädästään "vaimennetaan" ja lapsi opetetaan vaippoihin. Näinhän juuri tehdään!! Huvittavaa mielestäni, että vaippailussa pitäisi odottaa lapsen omaa aloitetta kun vielä ensin on opetettu, että vaippa on ulostamista varten. JA aivan pötypuhetta, että lapsen fysiikka ei ole valmis pidättämiseen ennen kahta ikävuotta. Toki on lapsia, jotka eivät ole vielä viisi vuotiaanakaan valmiita kuivaksi.
 
Meillä esikko oli kuiva 1v11kk, mutta ei suinkaan pottailun ansiosta. Pelkäsi jostain syystä pottaa yli kaiken ja huusi aina naama sinisenä kun siihen laittoi, vaikken koskaan pakolla yrittänyt. Teki pöntölle alusta asti kaikki. Nuorempi ei istu hetkeäkään potalla (1v3kk) on niin kova menijä koko ajan. Kyllä se siitä kun aika on kypsä, mie luotan siihen. Turha syyllistää ketään noin pienten lasten kanssa. siinä vaiheessa jo mielestäni vanhemmissa laiskuutta jos lapsi vielä 5 vuotiaana on vaipoissa. (erityislapset erijuttu)
 
2plus
anteeksi vain mutta miksi lasta pitää opettaa potalle niin pienenä??olen todellakin huomannut ettei sillä kuinka pienenä potalla alkaa istumaan ole mitään yhteyttä siihen etteikö lapsi opi kuivaksi ajoissa/ajallaan.minulla ja tuttavallani on saman ikäiset(2 viikon ero)pojat,tuttavani alkoi pitää lastansa potalla alle vuoden vanhana ja silloin tällöin pottaan jotain tulikin.hän sitten suisutti,patisti ja neuvoi minua laittamaan omaa poikaani potalle.kokeilimme ja poika viihtyikin siinä aina hetken mutta nousi pois.kesällä poikamme ollessa 1v.9kk hän oli paljon ilman housuja ja kerran hän totesi että "kakattaa",istui potalle ja kakkasi sinne(edes pissaa ei ollut sinne aiemmin tehnyt).siitä lähtien poika on tehnyt aina tarpensa pottaan/pönttöön.täysin päiväkuiva hän oli 1v.11kk,edes unilla ei vaippaa ja yövaippa jäi pois 2v.nä.arvaatkaas mitä,tämä kaverini poika saattaa joskus sattumalta tehdä pissan pottaan jos hänet sinne ohjaa istumaan mutta hätäänsä hän ei kerro,jos vaippaa ei sillä hetkellä ole niin tekee tarpeet housuun,lattialle jne.päiväunilla on vaippa,samoin autossa ja öisin. olen ehdottomasti sitä mieltä ettei mitään kiirettä ja lapsen omaan tahtiin potalle.toki se on hyvä tottua siihen pottaan pienestä mutta ei hätää vaikkei sinne mitään tulisikaan.kyllä se jossain vaiheessa alkaa kiinostaa :)
 
Metsänaamakerriisi
Kyllä lapsi voi oppia toimintojaan sääteleen aikaisemmin, Pampersin paskapuhetta moinen että 2v..Kyseenalaistakaa!!!

Meillä alko 11kk harkat, jatkuu yhä kun ikää on 1v10kk, mutta se etu että oppii että sinne ne hommat olis tarkotus tehä, ja kuuluu ihan rutiiniin se homma, kuten syöminen, nukkuminen, ja luulen että siks aikahyvin suostunu hommaan, kun alko suht aikasin ja tullu rutiiniksi?

Onhan se epäeettistä paskattaa kaksvuotiasta tahallaan vaippaan!
 
Himpula 03
No olihan tästä ketjusta se hyöty, että nähtiin taas kuinka omanlaisia yksilöitä ne lapset on. Eli siis toisilla on kuivat pöksyt jo alle 2v ja toisilla ei, riippumatta siitä kuinka aikaisin tai myöhään on pottailu aloitettu.

Mutta sitä en kiistä etteikö lapsi voisi oppia kuivaksi ennen kahta ikävuottaan, tuon säätelyn oppimisen vuoksi. Sitä ei tosiaan ole kukaan vielä kertonut kuka sen kyseisen säätelytutkimuksen on tehnyt.
Mutta jos keskustelee vanhusten kanssa niin kaikki nuo järjestään kertovat, että kun heille lapsia syntyi vuoden ikäeroilla niin koskaan ei ollut kahta vaipoissa yhtäaikaa, eli kai se mahdollista on.

Mutta nykyäänhän meillä on hyvät tuotteet ja siksi jokainen tekee asiat siinä tahdissa kun hyvältä tuntuu =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 22:01 Metsänaamakerriisi kirjoitti:
Onhan se epäeettistä paskattaa kaksvuotiasta tahallaan vaippaan!

:headwall: Siis et oo tosissas :LOL: :LOL: Käyttääkö joku oikeesti TAHALLAAN 2v. vaippoja, jos hän osais käydä itsekin asioillaan :LOL: Kai kaikki halvemmalla haluaa päästä että saa yhden vaippakulut pois. Tai meillä ainakin on näin, kun on 3 vaipankäyttäjää talossa, 2 yökäyttäjää ja yks kokopäiväinen. Ehkä muut tahtoo mennä enemmän lapsensa ehdoilla, se lapsi kun ei opi kuivaksi sillä sormen napsaisulla kun äiti niin tahtoo :whistle: :whistle:
 
Miili harmaana
No tä on taas tätä kilpajuoksua, mitä kenenkin lapsi minkäkin ikäisenä osaa. Mun puolesta jokainen opettakoon potalle kun siltä tuntuu, mut olkaa kuitenkin varovaisia. Joku tais mainitakin että lapselle voi tulla ummetusta jos liian aikaisin yrittää opettaa potalle. Tää ei oo Pampersin sivuilta luettua vaan sairaalan lastenlääkärin sanoma asia.
 

Yhteistyössä