Ajatuksista odotukseen 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sade81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sade81

Vieras
Ore Y04/07 +09/05 LA 19.5.
Ballerina 30+29 Y06/07 +09/07 LA 6.6.
Angsteri 29+31 Y03/07 +10/07 LA 15.6.
Mi-iu 22+26 Y08/07 +11/07 LA 8.7.
Rosa 29+32 Y05/07 +01/08 LA 5.10.
Jellybean 26+27 Y01/08 +02/08 LA 18.10.
Amilda 28+26 Y12/07 +02/08 LA 20.10.
Saana 25+29 Y11/07 +02/08 LA 3.11.
Sade81 26+28 Y06/07 +03/08 LA 21.11.
Brogan 25+28 Y06/07 +03/08 LA 27.11

kopsaan nyt tän vikan jutun tuolta vanhasta ketjusta..
Ultrassa kaikki hyvin, yksi kappale siellä on =) ja juuri oikean kokoinen ja kaikki muutenkin tosi hyvin ja sydän löi vauhdilla. hirmu pienihän se tossa vaiheessa vielä on mutta siitä se sitten kasvaa.

Gyne sanoi että pelkkä NP-ultra antaa 60% varmuuden downista jne, mutta yhdessä sen veriseulan kanssa antaa hyvän tuloksen. ja lisäksi sanoi että KMn riski on suurin viikoilla 6 ja 8 (eli ovis ja menkat varmaankin) mutta kun sydänäänet on kuultu niin riski on enää tosi pieni.

Saana, mites nyt ne noi pitkälle sut laski?

vähän hirvitti kun gyne paineli vatsaa (siis tunnusteli kohtua) mutta ei kai se pikkuinen tuollaisesta sitten säikähdä.

Onnittelut hyvistä ultra-, veri- ja neuvolakuulumisista! Jellybeania ilmeisesti vielä odotellaan?

Mekin kävimme tänään neuvolassa ja rautapurkki kourassa minäkin lähdin. Hb oli laskenut 122:een. Verenpaineet huitelee ties missä, täti joutuu aina mittaamaan pariin kertaan ja tulokset vaihtelevat paljon. Painoa oli 5 viikossa tullut 1,6kg ja kokonaisuudessa 9kg. Kuulemma tällä ruumiinrakenteella 15kg on ihan normaali lisäys koko raskauden aikana. Vauva on perätilassa, mikä kuulemma vaikuttaa sf-mittaan -eli yläkäyrällä mennään. Jättistä veikkailen kyllä meidän pojasta... :D

Vaatteista... Olen hankkinut ihan muutamia 50cm vaatteita ja kokoa viitisen bodya/kietaisuopaitaa ja samanverran potkareita/housuja. Sitten meillä on tuo kaverilta saatu säkki 50-56cm kesävaatetta ja pari yöpukua. 60-70cm olen hankkinut enemmän arviolta n. 7 vaatekertaa+yöasuja, lisäksi neuletakkeja ja -housuja on saatu mummoilta lahjaksi syksyä varten. Juuri noita 60-70cm on äitiyspakkauksessakin mukana, joten koetan olla ostamatta niitä enää. Lahjaksikin varmasti vaatetta tulee vielä... Paitsi pikkuruiset farkut on saatava kyläilyjä varten! Olisi kiva kuulla muiden vaatehankinnoista, niin vaikea arvioida onko vaatetta tarpeeksi vai aivan liikaa...

Viikonlopuksi lähdemme Helsinkiin, ehkäpä löydän ne farkut. Ja jotakin keväistä mammavaatetta töihin. Aurinkoista viikonloppua, mina gulliga mammor!

B. 31+0

Yhyy, eikö mua odotella täällä ollenkaan.... ;)?!?!? vitsi vitsi! Ensi Rosalindalle ja Sateelle onnittelut erinomaisesta tuloksesta ja ultrasta!! Juu, kyllä keskenmenonriskin pitäisi olla hyvin pieni, kun sydänäänet on nähty. Saanallakin on onneksi pian se np-ultra!

Ballerinan tavoin täälläkin taitaa olla jättiläinen tulossa. Oltiin tänään sairaalassa ultrassa ja Nukin painoarvio tällä hetkellä on 1700g eli melkein 2kg jo! Hui! Mulle on kiloja tullut 10 kg koko raskauden aikana. Nyt täytyy varmaan hillitä makean syömistä etten oikeasti joudu synnyttämään jättiläistä. Lääkäri teki karkean arvion, että Nuki voi painaa syntyessään 4,5kg. ARRRRGGGGGGH..... Tosin hän myös sanoi, että mun pituiselle ihmiselle se ei ole paha ollenkaan. Kuusi kiloinenkin tulisi kuulemma kevyesti...just joo... Kaikki oli siis ihan hyvin. Verenpaineet oli vähän koholla, mutta ei ymmärtääkseni pahasti. Ja Nukkeli oli ensimmäistä kertaa kääntynyt raivotarjontaan. Hyvä niin! Kohdun kaula oli lyhentynyt 2cm:n. Mä luulen, että vauva syntyy jo ihan kesäkuun alussa...ainakin kokoa siihen olisi...eh...

Pirtsakkaa viikonloppua!

Kiitos Pimmu!! ikävä sua ja teitä kaikkia!

Angsteri, kuulostaa aika hurjan isolta!! ja siis että 6kilonenkin tulisi kevyesti..toivotaan että jää nyt maksimissaan tuohon 4,5kg, mutta ajattele jos jo 2kkn päästä sulla olisi vauva sylissä :)

mä en taas tajua miten näitä viikkoja lasketaan, siis nyt 7+0 niin ilmeisesti 8. viikko lähti käyntiin? lähinnä mietin noita sikiön mittoja, kun tuon suuren äitiyskirjan mukaan sikiö on viikolla 7 2-4mm ja meillä gyne väitti että on 10mm. Niin ollaanko siis jo se viikon 8 mukaan, vai laskikohan jotenkin väärin? sanoi kyllä että pää-perämitta olisi tuo 10mm mutta tuntuu vähän oudolta jos kirjan mukaan olisi puolet vähemmän. Eli ehkä sitten mennään jo viikkoa 8...

mun vanhemmat ovat nyt jo ihan innoissaan, toisaalta miksipä eivät olisi kun on eka lapsenlapsi kyseessä. Mutta jotenkin ei tajunnut että olisivat jo näin alussa näin innokkaita kun ei vielä edes näy mitenkään.

Ihanan aurinkoista viikonloppua kaikille! mä vedän varmaan koko viikonlopunkin spaghettia ja lihapullia kun on niin järisyttävän hyvää ;)

niin ja toivotaan että saadaan tänne paljon uutta porukkaa niin ei jäädä ihan yksiksemme kun ballerina, ore ja angsteri siirtyvät vauvahoitopuuhiin.

Heip!!

Tänne ei kummempia kuulu, pallokalana mut jo tunnistaa :)
kiloja on tullut yhteensä ainakin se 7kg, tiistaina selviää taas tarkemmin kun on lääkärineuvola..
Tänään taas laattasin, taas oli kaks aamua välissä että ei mitn oksuja... en tajua tätä! no, onneksi vaan aamuisin...

Mulla on nyt kelan päätös äippäpakkauksesta tehty ja parissa viikossa sen pitäis olla postissa, aivan ihanaa!! laitoin mailia meinaa toissailtana että mikä siinä kestää, niin seuraavana päivänä vastattiin että päätös on tehty ja pahoittelut ruuhkasta ja vieläpä soitettiin samasta asiasta (+muistakin jutuista)... aivan ihana kelan täti! huolehtii kun itse ei tajua mistään mitään :)

On ihanaa kun tulee kesä ja ei oo enää pitkä aika vauvankaan syntymään.. <3 laskin että reilu 13viikkoa laskettuun aikaan :D ja se menee pikavauhdilla aivan varmasti...

kumpa nyt vaan saataisiin ostettua joku ihana talo vielä ennen sitä... haluan niin kovasti sisutamaan... tai siis tapetoimaan ja maalaamaan ja kaikkea :)
kiire saattaa kohta tulla...

Semmosta..

Mi-iu rv 26+3

Utra-aika oli 8.30 aamulla, mut ajat oli reilun tunnin myöhässä. Sitten vielä palloilin pari tuntia kaupungilla ja käytiin äidin luona kyläilemässä. Ultrassa kaikki hyvin, niskaturvotus 1 mm eli hyvä, yksi eläväinen sikiö, viikkoja korjattiin et nyt olisi 12+1 ja laskettu aika aikaistui kahdella päivällä eli 16.10.

Onnittelut Saden ja Angsterin hyvin menneistä käynneistä!

Ballerina, niin halpoja tontteja löytyy Kainuun pienimmästä kunnasta joka houkuttelee rakentajia halvalla tonttimaalla.

Mahtavaa Jellybean että nt oli noin hyvä!!! On se ihanaa aina nähdä se minivauva siellä ruudulla.

Sadelle onnittelut sydämenlyönneistä! Sade, ymmärsinkö väärin. Luulin että olit neuvolassa tänään? Mutta olitkin gynekologilla, oliko se sitten neuvolassa? Olen ihan pihalla. Mutta tosi hieno juttu jos teillä neuvolassa on ultralaite! Meillä ei ainakaan ole.

Onpas ollut aktiivinen neuvola- ja ultrapäivä. En muistanutkaan että Angsterilla oli myös ultra. Nuki on jo iso. Justhan se vasta saatiin alulle... Mun mies ja sen sisko oli syntyessään paljon yli 5 kiloisia, en muista tarkkaan kuinka isoja. Miehen sisko siis nyt pieni ja siro, mutta hänestä tehtiin juttu lehteen syntyessään kun oli isoin syntynyt vauva siinä sairaalassa... argh. Muuten vauvalle mieluusti miehen geenejä mutta mieluummin punnerran pienemmän kuin kuusikiloisen ulos. No, ehkä Angsterilta saan vinkkejä... Mä en tajua (vielä) noista asennoista mitään. Raivotarjonta kuulostaa pelottavalta, mutta kiva jos se on hyvä, kun kerran tyytyväinen olet:)

Oli pitkästä aikaa tosi mukava päivä miehen kanssa, naurettiin ja pussattiin, mikä ei tosiaankaan ole jokapäiväistä (ei edes jokakuukausista). Stockan Hulluilta päiviltä hamstrattiin ruokakaapit täyteen. Lähinnä suklaata ja sipsejä, nytkin mussutan Snickersiä, nammmm!

Pimmulle kiitokset kaikista tsempeistä ja onnitteluista. Sun miehen uni oli aivan mahtava enne!!! (Mua hymyilyttää kun ajattelen häntä menossa pyörälle ja sitten huomaa tutin ja katselee ympärilleen ja taivaalle ja hymyilee itselleen.) Pain pääsette ennettä toteuttamaan.

Mi-iu, hih: Pallokala!

Hauskaa viikonloppua tytöt!

Sadelle onnittelut myös täältä hyvistä ultra kuulumisista :)

Auts angsteri, siis 6 kg ihan mahdollinen vai...ouuuuuu noooou ;) Me ollaan miehen kans molemmat pitkän huiskeita, apua!! :) Nooh, kunhan se plussa vaan saatais sieltä eka :) Kova yritys on taas päällä ja taistelutahto eikun yltyy!

Viikonloppuja ihanat mammat!! :)

Onnittelut Jellybeanille erinomaisesta nt-tuloksesta munkin puolesta!!! Hieno asia! Oliko pikkuinen rauhallinen vai pyörikö ympäriinsä? Meidän Nukkeli makasi joka hiton ultrassa pitkin kohtua aina n. vk 25 saakka. Aina päästiin ihailemaan sivuprofiilia...Ainoa ultra missä se meni ympyrää pää alaspäin oli sillä käynnillä, kun käytiin sairaalassa varmistamassa, että kaikki oli hyvin vuodosta huolimatta.

Rosa, se raivotarjonta tarkottaa, että vauva on jo oikeassa asennossa eli syntymässä pääedellä. Se voi tosin vielä muuttaa asentoaan, mutta kun yleensä Nuki on ollut aina perätilassa, niin tuntui hyvältä kuulla, että se oli jo kääntynyt oikein päin. Juu, mä annan sitten hyvä vinkkejä jättivauvan synnyttämiseen, heh! Meillä mä olin se jättivauva eli painoin syntyessäni 4,5 kg ja mies vain 3,5, mutta en tiedä vaikuttaako perimä tuohon vai mikä.

Mi-iukin saa sitten vielä vuoden 2007 pakkauksen. Se on oikeasti todella kiva paketti ja värit on hyviä (lukuunottamatta persikanväristä college-pukua...). Koskakohan Kela esittelee ensi vuoden paketin? Eiköhän ne jatka samalla trendilinjalla, minkä ovat nyt onneksi valinneet.

Ihana kuulla Ericasta! Juu, siis ei Nukista ole (koputtaa puuta) tulossa 6kg, mutta kun olen niin pitkä niin sellaisen kuulemma suht helposti punkeaisin alakautta...jotenkin ei kuitenkaan houkuttele ;). Tule Erica pian tälle puolelle!

Nyt käyn laskemassa Rosalle ne vauvanvaatteet.

Jättivauvan viikot 29+6

No niin, laskutoimitus tehty....eli 50cm-: housut: 1 kpl, Body 8 kpl, Farkut ym kyläily vaatteet: 1 kpl

62 cm-68cm: Housut 6 kpl, Bodyt 14 kpl, Farkut,ym.kyläily vaatteet: 11 kpl, Hameet 1 kpl.

Lisäksi mulla on säkki siskoltani saamia vaatteita. 62 cm:n bodyja siinä näkyi olevan 7 kpl, 2 unipussia, kolmet housut ja 6 kietaisupaitaa. Niin ja näissä laskutoimituksissa ei ole vielä äitiyspakkauksen vaatteita...eh... Onhan näitä paljon, mutta olen tosiaan hankkinut niitä jo parin-kolmen vuoden ajan, laskematta paljonko mulla niitä on. No, eipähän ainakaan tarvitse pyörittää pesukonetta niin paljoa...

Päivitänpä tässä samalla:

Angsteri 29+32 Y03/07 +10/07 LA 15.6.
Jellybean 26+27 Y01/08 +02/08 LA 18.10.

Ensin ultrattiin alakautta, mutta siinä köllötteli sellaisessa asennossa ettei niskaa voitu mitata. Mahan päältä ultratessa oli sitten hyvässä asennossa. Ihmeellisesti se sikiö hypähteli, eli yhtäkkiä pompahti ylös päin vähän väliä. Mut ei se kätilö sitä mitenkään kommentoinut niin taitaa olla ihan normaalia. Harmittaa kun en muistanut kysyä et näkyykö nenäluuta.

Raivotarjonnan lisäksi taitaa olla vielä kasvo- ja otsatarjonta. Niissäkin sikiö on pää alaspäin, mutta tarjoutuva osa on joku muu kuin päälaki. Ne tarjonnat ovatkin sitten hiton paljon vaikeampia pukertaa ulos (kuuleman mukaan), kun tarjoutuvan osan ympärysmitta on suurempi kuin normaalin tarjonnan.

Mun isä on aikoinaan ollut 5,7 kiloa syntyessään. Nyt on sitten 198cm ja jotain 120 kiloa, et ihan hyvin on kasvanut. Sen setä/eno oli kastajaisissa kuulemma tokaissut vauvasta, että "kengät jalkaan ja armeijaan!" Ite oon sitten ollut 3685 grammaa ja mies jotain 3800 grammaa, että jos niistä voisi ennustaa niin ei meille jättiläistä ole tulossa.

Angsteri 29+32 Y03/07 +10/07 LA 15.6.
Jellybean 26+27 Y01/08 +02/08 LA 16.10.

Päivitin lasketun ajan.

onnittelut Jellylle loistavasta nt-tuloksesta =)

Rosa, siis tämä oli yksityisellä käyty ultra. Viikon päästä on vasta eka neuvola. ja onpa ihanaa että teillä oli miehen kanssa ihana päivä =) niitä kyllä tarvitaan. musta tuntuu että meillä on nyt noiden ekojen viikkojen jälkeen vähän helpottanut, kai mulla alkaa keho jo sopeutua tähän tilaan niin ei ole enää sellaista hormonimyrskyä..

Ericalle ihan superisti peukutuksia!!

Eilinen lopputyöpäivä menikin sit niin hurjaa kyytiä, etten yllättäin enää palstalle kerinnyt tulla moikkaileen. Nytkin kävin nopee lukeen vaan teitin ultrakuulumiset ennen kun lähdetään mun vanhempien luo Tampereelle...
Mutta siis hirmusti onnea Sateelle alkion ja sykkeen löydöstä ja Jellybeanille ja Angsterille hyvistä ultranäkymistä. Mukava, että kaikilla oli iloisia uutisia :D
Palailen alkuviikosta jälleen paremmalla aikaa sit... Mukavaa viikonloppua kaikille!

onpa outoa kun on taas pitkästä aikaa energinen olo. Imuroin jo puolet asunnosta ja kävin kaupassa ja vähän tiskasinkin =) on vaan tosi vaikeaa tottua näihin vaihteleviin oloihin, siis heti jos on erilainen olo kuin edellisenä päivänä niin miettii onko kaikki hyvin.

Heräsin keskellä yötä ja oli ihan hirveä nälkä niin piti hipsiä jääkaapille. Mies ihmetteli kun tulin takaisin nukkumaan että mitä oikein tein ;) tylsä harmaa ilma ulkona, tosin voipa ainakin hyvällä omallatunnolla kohta taas vähän nukkua.

Amildalle hauskaa Tampereen reissua =)

piti vielä kysyä foolihaposta. Onko teille jotka olette käyneet neuvolassa niin suositeltu sen ottamista pillereinä? kun netistä tutkii niin lukee että suomessa ei rutiininomaisesti olisi tarvetta tuota ottaa, kun ravinnosta saa riittävästi.

Sade,mä olen syönyt yrityksestä asti foolihappoa. Neuvolassa ei suositelleet, mutta mun oma gyne sanoi että ei siitä haittaakaan ole ja paljon hyötyä. Sitä suositellaan syötäväksi jo 3 kuukautta ennen raskautta, jos mahdollista. On tärkeää että sitä syö varsinkin rv 12 asti, sen jälkeen tarve vähenee. KM-riski pienenee ja paljon muutakin hyvää. Kesäisin varmasti saa ravinnosta (mm. parsa) mutta talvisin minä en ainakaan saa. Eihän pakastevihanneksissa tai keitetyissä vihanneksissa ole paljoakaan ravinteita.
"Foolihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka lasketaan kuuluvaksi B-vitamiineihin. Elimistömme tarvitsee sitä mm. verenmuodostukseen. Raskauden aikana foolihapon tarve kaksinkertaistuu. Tämä johtuu siitä, että alkion ja sikiön kehityksessä tapahtuu nopeaa solunjakautumista, johon foolihappoa tarvitaan. Foolihappo vähentää sikiövaurioita, kuten esim. selkärankahalkiota (spina bifida ) ja se estää myös syntymävikoja, kuten vastasyntyneen aivojen puuttumisen (anenkefalia ). Tämän lisäksi foolihapon riittävä saanti raskauden aikana (suositus 0,4 mg vuorokaudessa) auttaa ehkäisemään liian aikaista synnytystä.
Foolihappo auttaa suojaamaan hermokanavaa, kunnes se sulkeutuu 25-30 päivän kuluttua raskauden alkamisesta, jolloin selkärangan ja aivojen kehitys voi jatkua. Riittävä foolihapon saanti olisi hyvä varmistaa jo ennen raskautta. Raskaana olevien ja imettävien äitien lisäksi foolihappoa suositellaan muillekin hedelmällisessä iässä oleville naisille. "

Lumis, nenäluuta ei yleensä näy jos sikiöllä on down, eli jos niskaturvotus on hyvä ja nenäluu näkyy, niin voi olla aika onnellinen. JB, teillä oli niin vähän turvotusta että varmasti kaikki on hyvin!

Amildalle hauskaa matkaa!

Angsteri, kiitos kun laskit vaatteet! Mä ole ostellut myös pitkin matkaa kaikenlaista, mutta lähinnä pelkästään bodeja ja paitoja. Ehkä tarvitsisi myös jotkut housut... Mä kirjotan sulle myöhemmin sähköpostia, mutta nyt on pakko juosta kaupungille.

Muakin jänskättää koska se uusi äitiyspakkaus ilmestyy, toivottavasti on yhtä kiva kuin tämän vuotinen! Tietääkö joku milloin se tulee?

Mä jatkan tyhjänpäivästä hölinääni, kun odotan että Panadol alkaa vaikuttaa että pääsen lähtemään. Tietääkö joku onko ihan ok että syö Panadolia päivittäin??? Ei voi olla terveellistä, mutta ei tässä muutakaan voi. Istun nytkin oikeesti aurinkolasit päässä. Luonnonvalo sattuu silmiin ihan kauheesti. Lääkäri sanoi että voin ottaa Panacodiakin, mutta en halua riskeerata. Sitä ei kuitenkaan ole niin paljoa tutkittu. Luin myös että raskausajan migreeniin voi liittyä raajojen puutumista, ehkä se oli sitä siis. Puutuminen on kyllä loppunut mutta tää päänsärky on järkkyä.

Kiitos Jellybean ja Angsteri tarjonta-selityksistä, uutta ja mielenkiintosta opittavaa on paljon!

Kerroinkohan että toteutan rouviintumisen ABC:tä mallikelpoisesti. Leikkasin hiukset lyhyeksi, seuraavaksi alan lihomaan. C:tä, eli meikkauksen lopettamista en vielä toteuta, mutta kaipa sekin päivä koittaa, toivottavasti ei vielä 40-vuoteen.

(Angsteri; thanks, you know what I mean.)

Rosa, eipä mitään. Uskomatonta juttua. En olisi uskonut ellen olisi omin silmin nähnyt.
Inhottava toi migreeni! Lekuri sanoi mulle, että sitä Panadolia voi ottaa kolme kertaa päivässä ja kaksi tablettia kerralla. Mä söin sitä eniten ja usein päivittäin just viikoilla 12-18 ja ihan terve lapsi näyttäisi olevan tulossa :) . Lisäksihän mä olen syönyt jo kolme penisiliinikuuriakin. Penisiliinin ne sanoi vaikuttavan paikallisesti eli sikiön ei pitäisi saada siitä mitään. Panacodia ne mullekin määräsi, mutta en koskaan käyttänyt reseptiä. Ei sitä oikein uskalla noin vahvoja lääkkeitä ottaa.

Toivottavasti Amildan Tampereen matka sujuu mukavasti! Asutteko itse Hämeessä? mun muisti pätkii jälleen kerran.

Hyvä, että Sateen olo on jo parempi! Jospa pahoinvoinnit olisi pian ohi! Mulla on ollut koko viikon ajan karkkipäivä, siis karkkiviikko ja nyt on kauheat morkkikset...

Yhteistyössä