Ajatuksista asiaan 12/09

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angsteritonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miiulle halitus. Olen saman kaltaisessa raossa omien sukulaisteni kanssa, eikä ole kiva paikka olla. Tällä hetkellä on omassa elämässäni niin paljon tekemistä, että raa'asti olen karsinut ns. "ongelmia tuovat yksilöt" elämästäni kauemmas. Halitus myös vauvahaaveiden takia. Toivon ja uskon, että teille vielä toinen lapsukainen suodaan.

Rosalle halitus vuodon takia. Tosi on, että jonkinmoinen tsäänssi vielä on.

Eemeliä ja Enniä muistan joka ilta. Toivottavasti kaikki on parempaan päin.

Meillä tyttäret ei todellakaan välittäneet raketeista. Mietin jo, että saanko tyttölöisiä ollenkaan unille kun pauke oli välillä niin kova ja tytöt hermona. Nukahtivat kuitenkin lopulta.

Sitten vissiin meikäläisen valitusvirsi seuraavana, niin voi joku ulkopuolinen haukkua pinnalliseksi lehmäksi: Äidin miesystävä alkoi huomautella tässä päivänä muutamana painostani. Nälvi anorektikoksi yms. Ärsyttävää. Pitäköön huolen omista pekoneistaan. Ja lisäksi mulla on taas "unettomuuskausi" päällä. Uni ei tule millään, tai jos tulee niin herään tosi aikaisin. Riepoo sekin. Sen takia roikun vielä tähän aikaan täällä! Silmät saakeli kuin sarkanapit, vaikka nukkua pitäisi. Mut hei, hyvä juttu on se että tissien fiksailu on unohtunut. Mikä lie mielenhäiriö ollut, mun tissit on loistavat tällaisenaan.

Tytöt ovat ihania! Niin erilaisia luonteeltaan. Irkulla uhma on tasoittunut ja on yleensä ottaen todella tottelevainen tapaus. Esim kauppareissut ei ole enää ollenkaan ongelmallisia. Kun taas Eeti, voi hyvänen aika, sitä ei voi viedä kauppaan ollenkaan. Ei tottele mitään, uhmaa, vetää raivarit jos sille sanoo jotain poikkipuolista. Eeti onkin yleensä kärryarestissa ja Irkku ainoastaan saa kävellä vapaasti ja työnnellä pikkukärryjä, jos siis edes otetaan Eetin pylleröä mukaan ollenkaan. Liekö jokin vaihe Eetillä, joka menee aikanaan ohi. Kun muistelen, että Irkku oli jossain vaiheessa todella hankala, mutta ei todellakaan ole enää. Eeti vetää kirjaimellisesti itkupotkuraivareita. Tänäänkin kun mies kielsi sitä tekemästä jotain, niin heittäytyi eteisen lattialle kirkumaan ja sätki ja potki kaikkea mihin ylsi. Meillä muuten molemmat tytöt ovat tehneet syömälakon. Ruokaa ei mene paria lusikallista enempää päivässä YHTEENSÄ. Leipää hyvällä tuurilla muutama haukku. Jukurttia kyllä menisi niin paljon kuin annettaisiin, lisäksi Eeti on oikea vasikka ja juo varmaan litran maitoa päivässä. Maidon kanssa ollaan kuitenkin tarkkana, ettei sillä täytä mahaansa, mutta silti ei ruoka maistu. Irkku on jälleen tehnyt myös maitolakon. Ainoa mistä kalsiumia saa, on kidius maitojuomat. Niitä killittäisi varmaan kymmenen päivässä, mutta annetaan vaan sen viiden-kuuden desin edestä että saa tarpeelliset kalsiumit. Harmi kun tämä syöminen sujui jo niin hyvin ja nyt taas on takunnut jo varmaan viikon. Ei ne nälkään itseään tapa, se on varmaa, mutta olisi hyvä että saisivat kaikki tärkeät ravintoaineet edes.

Joo, pitää kai lähteä taas sänkyyn pyörimään.

Rosikselle halit! tule päivittämään tilanne kunhan ehdit.

meinasin jo sen uuden ketjun aloittaa mutta en ollut varma miten nuo nimet nyt laitetaan niin päätin jättää jollekin fiksummalle ;)

nyt tekemään lihakeittoa ja odottamaan huomista kun vien nöpön vanhemmille hoitoon ja toivottavasti vaan nukun koko päivän (JB, mulla tosin samoja ongelmia että uni ei meinaa tulla..toissayönäkin valvoin 2,5h kun en nukahtanutkaan Nöpön syönnin jälkeen).

Sade, jos jaksat niin ois kiva jos aloitat uuden ketjun. Päivitetään se sitten uudenlaiseksi tän kuun aikana. Kiva että pääset huomenna lepäämään.

Aamupissasta tein testin ja ihan selvä plussa se oli vielä, joskin haaleampi kuin eilen. Sen jälkeen on kivut koventuneet että oli pakko ottaa särkylääkettä ja vuoto on runsaampaa kuin normaalit menkat. Juu, ei pitäis testata ennen kuin menkat ois kunnolla myöhässä, niin ei tulis turhia pettymyksiä kun ei tietäisi. Mutta en voi itselleni mitään. Onhan se toisaalta hyvä tietää että hedelmöittyy ja siis kaikki toimii, vaikkei sitten kiinnittyminen onnistukaan. Vaikka tosissaan harmittaa, niin ei tätä voi edes suruksi kutsua kun ei ole viikkoja kantanut ja nähnyt sykettäkään. Testaan vielä loppuviikosta että on varmasti poistunut, että voi lähteä uuteen kiertoon uusin yrityksin.

JB, "mukava" lukea kuulumisianne. Ihan samoissa mennään. Puppelle on yhtäkkiä kehittynyt hyvin vahva oma tahto ja raivarit on ihan mielettömiä. Ekan kerran kun raivosi viikko sitten selkä kaarella puoli tuntia putkeen, olin jo hädissäni että sitä sattuu johonkin, kunnes tajusin että se vaati saada mun käsilaukun kannettavakseen. Siitä on selvästi tulossa laukkufriikki. Kun mennään kylään ja jätän laukun eteiseen, se raahaa sen mun perässä sohvalle. Jos käyn vessassa se suuttuu ellen ota laukkua mukaan. Hyvä että mun laukusta pidetään huolta. Syömisestä on tullut hankalaa ja tapellaan taas maidosta. Tyyppi vaatii pulloa eikä suostu syömään ruokaa. En anna maitopulloa kuin iltaisin, muuten ei söisi mitään muuta.

Mutta kyllä tuon tyypin kanssa on hauskaa. Sanoja harjoitellaan ahkerasti ja Puppea selvästi ärsyttää jos en tajua mitä hän yrittää kertoa. Lelut korjataan iltaisin yhdessä kaappiin ja jos mä unohdan hammaspesun, Puppe ilmoittaa kyllä että hammasharjaa tarvitaan. Pulkkamäki on erityisen pop. Ihanaa kun on kunnon talvi.

Amildalle voimia. Sulla on uskomattoman jännittävät ajat. Tästä tulee hyvä vuosi.

Tervakeuhkoilla on vaikeampaa, mutta se on oma valinta.

Kohdun ulkoinen raskaus ja keskenmeno

Tupakointi lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä 2,5-kertaiseksi. Tämän riskin vähentämiseksi tupakointi olisi syytä lopettaa 2–3 kuukautta ennen raskautta.

Tupakointi kaksinkertaistaa alkuraskauden keskenmenoriskin. Mitä enemmän polttaa, sitä suurempi keskenmenoriski on. Tupakointi aiheuttaa myös miniabortteja, jolloin raskaus keskeytyy jo ennen kuukautisten poisjääntiä.

Myös pakkotupakoinnin (ts. passiivinen tupakointi) on todettu haittaavan sikiön kehitystä ja lisäävän kohdunulkoisen raskauden ja keskenmenon vaaraa.

Tupakanpolton on todettu heikentävän raskaaksitulomahdollisuuksia. Tämä koskee sekä naisen että miehen tupakointia.

Naisella tupakointi heikentää kohdun ja munasarjojen verenvirtausta munasarjojen toiminnan heikkenemistä. Tästä johtuen tupakoiva nainen saa vaihdevuodet keskimäärin 1-2 vuotta aikaisemmin kuin sellainen nainen, joka ei polta. On myös todettu, että tupakointi heikentää hedelmöityshoidossa olevien naisten raskaaksitulomahdollisuuksia. Tupakalla on haitallisia vaikutuksia munasoluun sekä alkion kiinnittymiseen kohdun limakalvolle.

Miehellä tupakka vähentää siittiöiden määrää ja liikkuvuutta sekä heikentää siittiöiden laatua. Hedelmöityshoitojen raskaustulokset ovat myös huonompia tapauksissa, joissa mies tupakoi säännöllisesti.

Hitsi kun te olette inhottavia kun tulette sotkemaan tänne ilkeyksillänne tätä mukavaa ja lämminhenkistä ketjua. Menkää hus muualle, pahanilmanlinnut! Hyvää alkavaa vuotta kaikille kivoille vakkareille uudessa tammikuun ketjussa!