Ajatuksista asiaan 01/09

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rousa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta -miten sitä voi olla väsynyt, vaikka on saanut nukkua melkein läpi yön. Ihan oikeasti, mä olen nykyään väsyneempi aamuisin kuin silloin yörumbien aikana. Ja tämän ei oikeasti ole tarkoitus olla kehumista vaan ihmetyttää aidosti.

Baltsu, mä en tiedä kovin paljon unikoulusta. Jotain olen kuullut ystäviltäni, jotka ovat sen käyneet läpi. Miehen olisi kuulemma hyvä tehdä se ettei maitotuoksu, se kuulemma häiritsee yöunia. Sitä mun on pitänyt kysyä sulta, että paljon Vinkku syö nyt kerralla kiinteitä ja montako kertaa päivässä? Tarkoitan, että imeekö poika yöllä nälkäänsä vai tapansa takia? Meillä menee melkein koko purkki yhdellä syömiskerralla. Ja nykyään syödään 4-5 annosta päivässä. Aamulla ja illalla puuroa, kaksi kertaa kunnon ruokaa, joista toisella kerralla lihaa ja lisäksi saatan antaa vähän hedelmäsosetta viidennen kerran. Viimeisen puuron annan tosi myöhään, vasta juuri ennen nukkumaan menoa. Lisäksi imetän viisi kertaa päivässä ja kerran-kaksi yössä. Eilen Nuki meni 22.30 nukkuun ja imetin sen vähän ennen kahta. Siitä se nukkui sitten katkotta aamu yhdeksään. Jos Vinkku syö hyvin päivällä, ei hänen voi olla nälkä yöllä (neuvolan ohjeita). Auttaisiko jos mies rauhoittelisi Vinkkua pinniksessä muina kertoina ja sinä imettäisit kerran kaksi yössä? Vauvaahan ei saisi helpolla nostaa pois pinniksestä vaan täytyisi rauhoitella siellä esim tassuttelulla. Vaikeita juttuja nämä ja mä olen vähän jäävi sanomaan mitään kovin konkreettista, koska meillä tosiaan Nuki siirtyi pienellä itkulla nukkumaan omaan sänkyyn.

Pakko mennä auttaan miestä siivoamisessa -saan murhaavia katseita. Palaan myöhemmin. Miiu, maili vielä katsomatta. Kommentoin myöhemmin.

Kiitos Angstis vinkeistä. Osa syynä heräilyihin on varmasti ihan oikea nälkä. Vinkku syö päivisinkin usein, mutta pienehköjä annoksia. Pitää vain yrittää lisätä yksi kunnon ruoka (nyt 2 puuroa, yksi kasvislihasose, yksi välipala hedelmää ja rintaa n. 4 kertaa päivällä). Melkoista pärryyttelyä tuon ruuan kanssa on ja kaamea sotku! Nuki syö kyllä hienosti! En ole oikein itsekään varma, miten toimia tuon unikoulun suhteen. Pantleyn kirjan luettuani olin helpottunut, ettei vieressä nukuttaminen olekaan maailman suurin synti. Välillä ajattelen, että Vinkun pitäisi oppia nukkumaan omassa sängyssä, välillä taas, että kaikki tulee aikanaan -nautitaan nyt läheisyydestä öisin. Päivisin kaveri leikkii ja touhuaa omiaan, nauttii silminnähden liikkumisen suomasta vapaudesta. Kiinnostavin paikka olisi kylpyhuoneen viemäri... :D Anyway, niin kauan kun en ole itse motivoitunut unikouluun, sama meno öisin jatkunee.

Nyt toinen herää vihdoin megapäikkäreiltä...

Moro!

Kauhia ikävä teitä ja ulkomaailmaa! Voitteko uskoa; meidän digiboksi kämähti. Rikki mikä ikki. Takuu korvaa ja hoitoon hänet vein, mutta 3 viikkoa ollaan ilman telkkaria! Ei nettiä, ei telkkaria! Ikivanhan puhelimen sain nyt toistaiseksi kunnes saan uuden. Olen kauppamatkalla tässä ja tulin piipahtamaan netissä samalla. Ostin kaupasta siivoustavikkeita. Ajattelin, että käytän tämän ajan jona en voi lorvia netissä ja katsella telkkaia siivoamalla. Saa nähdä mitä siitä tulee...

Kiitos JB tuosta vinkistä miten saan kuvat itselleni! En tiedä tietokoneista mitään, joten kiitos!

Ja tosiaan, kuukautiset nämä taitavat olla. Onpa luksusta jos ne kivut tosiaan ovat historiaa! 13-vuotiaasta asti tottunut mielettömiin kuukausittaisiin kipuihin, joten uskomatonta jos ne nyt loppui. Eikä tämä mikään sektiohaavan repeäminen/tulehdus voi olla, koska vamasti olisi muita kipuja tai yleiskunnon heikkenemistä (jos tulehdusarvot nousee). Hih, olis ollut hauska kun olisin mennyt yksityiselle gynelle ja pelästyneenä ihmetellyt mitä ihmeen verta musta tulee ja lekuri kertonut mulle, 30-naiselle, kukista ja mehiläisistä; "Nainen, sinä menstruoit. Ne ovat kuukautiset." Ottaen huomioon kuinka hyvin kuitenkin tunnen kuukautiskietoni kaiken sen yrittämisen jälkeen.

Mutta aika outoa että on kuitenkin sitten ihan normaalia että kuukautiset tulevat täysimetykselläkin. Nyt täytyy alkaa olemaan vaovainen ettei oviksen aikaan sekstaile. Olisi maailman kamalinta joutua tekemään abortti! Kunhan kohtu on ok niin toivon vielä joskus tulevani raskaaksi. Halua noita lisää! Mä rakastan olla äiti.

Miehellä alkaa tänä iltana 5 illan yötyöputki (sitten on onneksi 10 päivän vapaa). Ei nettiä, ei telkkaria... Aika eristäytynyt olo tulee varmaan. Aion siis siivota. Ja lukea kirjoja. Sain joululahjaksi hyviä, onneksi.

Miui, hyvä että asiat edistyy! Tarkoitan sitä ongelmaa. Hyvä että asia edistyy, oikeasti.

Meidän yöt menee tosi hyvin. Käydään koko perhe nukkumaan siinä klo 23-01 ja Puppe nukkuu aamuysiin. Herää siis syömään kahden tunnin välein, mutta ei ehdi edes itkemään kun mäkin jo herään ja vedän rinnalle syömään. Aamulla on todella pirteä ja puhelias korkeintaan tunnin ja sitten nukutaan taas pari tunia. Eli vasta klo 11-12 keitän aamukahvit ja päivä alkaa. Iltaisin on kitinää ja itkua, mutta ne mä jaksan hyvin koska yöt menee niin mukavasti.

Eräs asia iski kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ja tämä on VAIN minun mielipiteeni, enkä mitenkään arvostele muita jotka on eri mieltä. Mutta mä haluan olla kotona mahdollisimman pitkään. Mua on alkanut ällöttämään tän yhteiskunnan suorituskeskeisyys ja kaikki kiire ja muotikiire, että on pakko suorittaa ja suorittaa ja saada aikaan ulkoisesti paljon. Mä olen saanut siitä tarpeekseni. Olisi eri jos olisin yksinhuoltaja, jolloin töitä olisi pakko tehdä. Tai kokisin että "menen hukkaan" kotona. Mulla ei ole sellaista ammatillista osaamista, jota ilman Suomi ei pärjäisi. Mä olen kaikkien hautajaisten ja muiden tapahtumien kautta tajunnut, että mä haluan olla Pupen kanssa nyt, mikään ei ole tärkeämpää (eli kotona kunnes hän on 3v). Kaikki tapahtuu tässä ja nyt. Mikään ei ole mulle tärkeämpää. Enkä tarkoita, että jos joku muu menee töihin, hänelle työ on tärkeämpi. Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, ja mä todella koen että mun tehtävä on olla Pupen kanssa. Olen siitä onnellisessa asemassa, että miehellä töitä riittää ja pärjätään hyvin hänen tuloillansa. Mun ystävät on menneet töihin heti äitiysloman jälkeen ja tekevät hienoa uraa. Heidän lapset on ihania ja voivat hyvin. Silti mä koen että meidän lapsen on parasta olla kotona. Ja kiitos kysymästä, äitini voi hyvin. Mutta se on osasyy tähän ajatteluuni. Äidilläni on ura jonka takia on uhrannut paljon ja joka on vienut suurimman osan hänen ajastaan. Edelleen ura on tärkein. Hän on arvostettu ja osaava, mutta mä haluan että lapseni muistot lapsuudesta ja äidistä muodostuu eri asioista kuin itselläni. Vaikka toisaalta ilman äidin työtä meillä ei olisi ollut varaa kaikkiin asioihin, joita sain kokea. Mutta silti.

Mitähän kaikkea mun piti sanoa... jotenkin kummasti pää lyö tyhjää vaikka kuin oli monta asiaa mielessä.. :P

Monta tuntia se "yösyöminen" kattaa... 10tuntia?! vai 8?! vai miten?! ku meillä neiti käy 8n aikaa illalla nukkumaan ja syö yleensä kaks kertaa yössä ja ylös noustaan siinä 8-9 aikaa.. yöllä syö ehkä joskus n.2-3n aikaan ja sit seuraava syöttö joskus 6n aikaa aamulla.. eli siis kun puhutaan että yösyömisiä kannattaa ruveta vähentämää jne niin mä en käsitä sitä et jos vauvalla on nälkä keskellä yötä klo2 niin pakkohan sille on antaa tissiä..

Rousa, hienoa miten ajattelet ja arvostat työtä mitä äidit tekee kotona (varmasti moni muukin arvostaa, mutta bongasin nyt rosiksen tohon;) ) mä yritän toden teolla kans olla kotosalla pitkään.. mulla ei oo minkäänlaista kiinnostusta lähteä työelämään, mutta toi rahapuoli (ei siis edes houkuta toi rahapuoli, koska niin pienpalkkanen työ) mutta voi olla että olis pakko joskus kävästä töissä... luultavasti kyllä vasta toisen lapsen jälkeen.. siis minkä toisen lapsen?! siis jos niin hyvin joskus käy et sais olla siihen asti kotona että jää toisesta lapsesta äippälomalle...
nyt kesäks joudun vissiin töihin (mies lomalla koko kesän) mut syksyn aion olla kotosalla ja toivon mukaan keväänkin jne. Mutta jos on pakko saada jostain enempi rahaa niin sit on harkittava töitä mut muuten ei kiitos..

Mies pelaa ärsyttävää pleikkapeliä... yli 2h pelannu taas ja mä oon imuroinu, laittanu tiskejä, viikannu pyykkejä ja laittanu kuivumaa ja hoitanu vauvaa jne.. rasittava mies!! ei tajua että vois nyt lomalla viettää aikaa mun kanssa myös enempi.. >:(

huomenna varmaan joudun mennä varvaslääkäriin.. toi kynsivallintulehdus on nyt kolmatta kertaa niin pahana että särkee ja jomottaa ja sattuu.. eli varmaan jos huomenna meen lääkäriin niin ottaa siitä kynnestä osan pois.. :/ pelottais!

tein teeleipiä äsken, nam!
napero iltaunilla.. kohta pitää herättää se ja viedä kylpyyn..

Mi-iu

voi kurja Rosa kun joudut täysin pimentoon :( lupaathan vierailla kuitenkin useaan siellä kahvilassa että kuullaan sustakin?!!

Ja meillä yöt sujuvat aikalailla samankaavan mukaisesti, ja tuon vuoksi en uskalla vielä edes ajatella että pitäisi opettaa toinen pinnikseen koska silloin nuo yöt häiriintyvät. Siis jos toinen ehtisi herätä ennen kun saa tissin suuhun niin varmasti valvottaisiin. nyt menee niin kivuttomasti ja aamuisin on pirteä olo ja tosiaan meilläkin herätään siinä 8-9 ja sitten reilu tunti seurustelua ja parin tunnin nokoset jonka aikana yritin itse sitten syödä rauhassa aamupalaa (tai nukun jos väsyttää). Ja on ihanaa kun täällä on muitakin joiden mielestä vieressä nukkuminen ei ole kamala synti. luotan siihen että kyllä se sitten omassa sängyssäänkin hyvin nukkuu kunhan ei enää tarvitse öisin niin usein ruokaa.

anoppilan visiitti sujui suht hyvin, Nöpö nukkui ihan koko ajan, varmaan oli 15minsaa hereillä (+tietty syönnit). Eipä tainnut anoppi kauheasti tuosta ilahtua mutta sellaista se onl. Tulevat nyt meille sitten joku kerta ihan ajan kanssa niin näkevät enemmän hereillä. Nukkui vielä automatkatkin ja kotonakin ja sitten oli pakko herättää toinen kylpyyn ja ekaa kertaa kylpy sujui itkemättä =)!!! ja jumppailtiin taas tunti nakuna, ja on se vaan niin suloinen.

ja Rosis ajattelen ihan samalla lailla, jäisin ihan heti kotiin jos vaan rahatilanne sallisi. Valitettavasti ei salli joten pakko mun on sitten syksyllä palata töihin :/ onneksi mies voi jäädä sitten vielä kotiin. mutta ei tuosta malttaisi olla erossa ollenkaan vaikka välillä onkin rankempaa. Ja lisää minäkin haluan vaikka raskaus ei maailman mukavin olotila olekaan. Mulla on vielä vaikeutena osata tehdä omia juttuja kun Nöpö on hereillä, ei viihdy kovin pitkään yksin paitsi jos on tosi pirteällä tuulella ja mä olen vielä sen verran arka että en jotenkin uskalla syödä tms. pitäisi oikeasti nyt opetella se kantoliinan käyttö eikä antaa sen maata tuolla käyttämättömänä. Nöpö on vaan niin mielettömän aktiivinen että mietin viihtyykö tuossa liinassa??

mutta nyt pitää mennä tilaamaan Nöpölle lisää vaatteita, ihanaa alkavaa pakkasviikkoa! (ja luin ihan järkyttyneenä noita mitä vauvalle päälle pakkasella ketjun vastauksia..siis meillä laitetaan saman verran vaatteita kuin muulloinkin ja sadesuoja vaan tuulisuojaksi. kokeiltiin silloin ekana pakkaspäivänä paksumpaa makuupussia mutta kitisi koko vaunulenkin. eli ilmeisesti Nöpö on vaan tosi lämminverinen?? vai mitä te puette nyt päälle?)

Hellou, Poju sylissä taas koetan kirjoittaa hyräillen samalla lastenlauluja (vitsit oon tehokas, ei mieheltä onnistuis) ...

Oon käynyt aina lukemassa teidän kirjoitukset, mutta en ole ehtinyt kommentoimaan ja nyt muistikapasiteetti kattaa vaan nuo viimeisimmät kirjoitukset. Rosa sait mut jälleen hörähtelemään ääneen noilla sun kuukautisjutuilla. Siis joo. Mielenkiinnolla odotan minkälaiset menkat tänne siunaantuu. Olis ihan loistavaa, jos kivut häviäis.

Ja voi unikoulu. Luen mielenkiinnolla teidän juttuja siitä. Ja syömisistä myös. Meillä on joulusta saakka nukuttu yöt hyvin ja kiitollinen olen siitä todella! Koko ajan mielessä, että tää saattaa loppua tää onni. Päivät puolestaan ovatkin olleet sitten taas itkuisia ja eilenkin poika kiukkusi kuus tuntia. Mutta niinku joku muukin tuossa sanoi niin ihan sama, jos yöllä saa nukkua eikä tartte kävellä huushollia ympäri huutava lapsi sylissä potien ahdistusta siitä, ettei mies saa nukkua :/

Äh, en mä nyt olekan niin tehokas kuin aluksi mainostin. Ja Poju päätti lasauttaa tuoksuvan yllärin, joten täytynee mennä korjaamaan vahingot. Koetan palata myöhemmin, mulla oli joku juttu..

Rosa otti esille juuri sen asian, mikä on mua itseäni mietityttänyt. Haluaisin olla kotona mahdollisimman pitkään. Töihin on kuitenkin mentävä, kun on perheyritys. Plussapuoli on kuitenkin, että suurimmaksi osaksi voin tehdä työt kotoa käsin. Haaveissa tietenkin on, että voisin työni hoitaa ilman että täytyisi viedä lapsia hoitoon. Jos ei millään onnistu, niin sitten varmaan puolipäivähoitoon.

Meillä yksi yö meni kahdella syötöllä, mutta normisti syöttöjä on 4-7. Ei se mua haittaa, kun siihen on tottunut. Jotenkin tuntuu, että jos yöllä saakin yhtäkkiä nukkua enemmän, niin olen sitten todella väsynyt koko päivän. Kai se kroppa on sitten sopeutunut niin hyvin heräämisiin tai jotain.

Mä laitan pakkasella vaan ylimääräisen villapuvun väliin ja harson vaunun aukkoon.

Kertokaa sitten unikoulusta, jotka sellaiseen rupeaa. Ja vähän vinkkejä, kun aion ruveta Eetiä kouluttamaan sitten kun se täyttää puolivuotta.

Baltsu, niin kyllä oma motivaatio on tässä tärkein -unikoulussa ja nukkumistottumusten muuttamisessa. Toisaalta mä vain kerran ihan ex-tempore koitin siirtää Nukin omaan sänkyyn ja yllätyin, kun se siihen nukahti. Olin odottanut huutokonserttoa ja suurta työtä pinnikseen siirtämiseksi. Mutta tosiaan nämä asiat täytyy tehdä omalla tahdilla, sillä mikä itsestä hyvältä tuntuu!
Miiu, ei sillä yösyömättömyydellä tarkoiteta sitä ettei vauvalla voi olla yöllä nälkä, jos menee aikaisin nukkumaan. Sillä mäkin syötän Nukin kerran yössä, vaikka mennäänkin nykyään myöhään nukkumaan. Lähinnä kai sillä haetaan sitä, että kun vauva (puoli vuotias -ei nuorempi) syö jo kiinteitä päivällä niin sen periaatteessa pitäisi riittää siten ettei yöllä tarvitse syödä nälän takia. Mutta toki tähänkin vaikuttaa se paljon vauva syö päivällä.
Wau, Puppe nukkuu jo nyt kuin unelma!!

Kaikki menee rikki aina yhtä aikaa vai mitä Rousa?!? No, te saatte nyt miehen kanssa ainakin kahden/kolminkeskistä laatuaikaa, kun telkka ei ole toiminnassa ;).
Ai niin, mä en muistanut yhtään, että sun täytyy pitää vuosi väliä vanhan ja uuden raskauden välillä. Onko se sektion jälkeen oikeasti niin ehdotonta, tarkoitan, että jos käy vahinko niin eikö ole edes 1% mahdollisuutta jatkaa raskautta? Ei kohtu taida kyllä vielä kestää :(.
Töistä. Mä olisin jossain vaiheessa piipahtamassa töihin, mutta en niinkään uran takia vaan rahan ja mua kyllä pelottaa se, että jos olen 3v putkeen kotona, niin miten mut nähdään työmarkkinoilla myöhemmin. Mulla kun ei ole mitään vakipaikkaa mihin palata. Haaveissa olisi se, että saisin tehdä lyhyitä työkeikkoja ja projekteja. Näin saisin olla myös kotona. Me muuten päätettiin, että Nuki kakkosen yritys alkaa 07/2010 ellei mieli halua ja vauvakuume yllätä aikaisemmin. Tänään ilmoitin Kelalle miehen pitämästä isyyskuukaudesta. Aikooko teidän muiden miehet pitää sitä? Meillä olisi tarkoituksena, että mies pitäisi sen ensi syksynä- elokuun puolivälistä syyskuun puoliväliin.

Hienoa, että Saden vierailu anoppilassa sujui kivasti! Ihme aikatauluttajia ja syynä nukkuminen...huoh...Niin ja tuo vauvan pakkaspukeminen kyllä mietityttää...miksi vauvoille ei ole olemassa poskia suojaavaa kommandopipoa?!?! Musta tuntui, että eilisellä kävelylenkillä Nuki sai vähän kylmää ja me podettiin siitä miehen kanssa hyvin huonoa omatuntoa. Peitto ei ollut ylttynytkään ihan varpaisiin asti...oli sillä tosiaan talvihaalari päällä, mutta ei se ollut ihan riittävä näköjään. No, sitten vaan lämmin kylpy ja takkatulen eteen, eikä Nuki ainakaan nyt aamulla ollut yhtään nuhainen. Taidettiin selvitä säikähdyksellä...oppia ikä kaikki...

Mites Miiun varvas?

No moi pitkästä aikaa! Taitaa olla minulta vuoden eka viesti, eli toivottelenpa vielä jokaiselle myötätuulta tälle vuodelle! Ja ihan kuin vanhoihin aikoihin palattaisiin, kun jutut rupeaa kuulostamaan siltä että pitää toivotella myös plussauksia tälle vuodelle =) Ei ehkä ihan vielä, mutta kohtapuolin, eiks jeah!

Rosan jutut ovat kyllä todistetusti yhtä lennokkaita kuin viime vuonna! Mi-iun perheellä raskas tilanne, mutta toivon sydämestäni että lähtee nyt ratkeamaan. Muuta ihmeempää kommentoitavaa mulla ei nyt tainnut ollakaaan teidän juttuihin – sama juttu kuin aina että mielenkiinnolla luen mutta en kauheasti osaa vauvajuttuja kommentoida. Siispä omiin kuulumisiin, joita ei kyllä ihmeemmin ole. Paitsi Sateelle yksi kysymys, jonka kysyin jo aiemmin mutta taisi osua niihin päiviin kun olit tosi väsynyt ja Nöpö känkkäili. Eli miten teidän kestovaippailu sujuu?

Mä jään varmaan sairaslomalle ensi maanantaina, näin lääkäri suositteli. Olen erittäin hyvässä kunnossa kun saan olla kotona, ainoastaan verenpaineet on turhan korkeat. Selkä pysyy kuitenkin kondiksessa kun saan koko ajan vaihdella asentoa ja jumppailla lattialla välillä. Töissä selkä rasittuu istumisesta kohtuuttomasti, ja aiheuttaa sen että koko ilta menee sitä lepuuttaessa, ja hyvällä säkällä silti yö menee kehnosti. Saattaa olla että kun ei kökötä istumassa koko päivää, myös verenpaineet laskisi. Eli summa summarum, näillä näkymin 4 ja puoli viikkoa ”liian aikaisin” joudun jäämään kotiin. Nyt kun olen asennoitunut että mun on aika luopua työelämästä, tuntuu tosi hyvältä odottaa loppua. Ja kyllä mun maha taitaa olla niissä mitoissa kun yksösistä sairaslomalle jäädessä. Mahan ympärys mittailtiin uuden vuoden kunniaksi, ja kyllähän se metri jo meni rikki.

Hei nyt on ruokatunnin aika, tuun juttelemaan lisää tosta kotonaoloajasta ja työt vs perhe teemasta. Kiinnostava puheenaihe, johon ei tietenkään ole vain yhtä oikeaa toimintamallia, vaan jokainen joutuu tarkkaan punnitsemaan oman valintansa. Huh, onneksi mulla ei vielä ole sen aika.

Neilikkainen hei, laitapa masukuvaa tulemaan jos vain viitsit :) Hyvä ratkaisu varmasti tuo kotiin jäänti. Itse olin tyhmä ja liian tunnollinen enkä jäänyt kotiin vaikka ihan varmasti ne huonosti nukutut yöt johtui osittain myös siitä istumisesta töissä. Ja pitkään sä oot jokatapauksessa sinnitellyt kahden vauvan kanssa, joten nyt hyvällä omallatunnolla vaan kotiin keräileen voimia vauvojen syntymää varten.

Oma kommenttini suureen kotiäitikeskusteluun. (Kotiäiti jo sanana kalskahtaa jotenkin negatiiviselta vaikka se ei todellakaan sitä ole!). Itsekin olisin todella mielelläni kotona Pojun kanssa ainakin siihen saakka kun hän täyttää kaksi vuotta. En rehellisesti sanottuna tiedä yhtään milloin palaan kokopäiväisesti töihin. Johtuen siitäkin, ettei minulla ole vakituista työpaikkaa ja jos tämä taloustaantuma tässä etenee niin saapa nähdä minne sitä töihin pääsee. Onneksi voin tehdä iltaisin hieman töitä sitten, kun äitiyspäiväraha (tai mikä hiton vanhempainraha onkaan) loppuu ja mies on Pojun kanssa kotona, joten pientä ei tarvi laittaa hoitoon. Karu totuus on se, että kodinhoidontuki on ihan naurettavan pieni eikä sillä makseta asunto-, auto- ja opintolainaa vaikka mies olisikin töissä. Ja opiskeluajoista päästyäni päätin, ettei meillä lasketa enää ikinä pennejä, jotta saadaan tonnikalapurkki ostettua. Eli en siis osaa sanoa juuta enkä jaata :) Kotona ollaan niin pitkään kuin se vain taloudellisesti on kohtuullisesti mahdollista.

Mä en muista nyt yhtään mikä se juttu oli (tai niitä oli monta), joita mun piti vatvoa. Paremmalla muistilla taas asiaan..

Heipsan kaikille!
Mä oon kans kovasti miettinyt tota töihinmenoa... En todellakaan haluaisi mennä töihin ennen kun on pakko, mutta todellakin tuo rahatilanne ei anna paljon myöden. Jos nyt saan sen 700 € vähemmän kuin töissä ollessa ja hoitovapaalla vielä toiset 700 € vähemmän, niin ei sillä tosiaan paljon lainoja maksella. Ja kuten Brogis totes, mä haluan, että elämässä on muutakin kuin laskujenmaksua ja kitkuttelua. Mua ei uran luonti kiinnosta tällä hetkellä pätkääkään - kyllä mun elämän tärkein asia on tällä hetkellä tuo meidän ihanin tyttö - ja tottakai haluan olla niin paljon hänen kanssaan kuin vain pystyn.
Ollaankin mietetty, että jos pystyis siihen asti venyttään töihin menoa, kun toinen on 1,5 vuotias ja kitkutteleen niillä hoitovapaan rahoilla. Kuitenkin äippiksen jälkeen pidän tietty kesä ja talvilomat pois, siinä tulee mun ja miehen lomarahat, joilla taas saa pidennettyä kotonaolo aikaa ja sit me molemmat tehtiin taktiset ja vedettiin viime vuosi korkeilla veroprosenteilla ja ilman kilsoja, niin ensi jouluna olis sit tulossa muutama tonni veronpalautuksia, niin eiköhän niillä sit selvitä taas eteenpäin. Sit kun neiti on joku 1,5 v, vois tosiaan mennä vaikka puoleks vuodeks töihin (että saa seuraavat äippärahat puolen vuoden tulojen mukaan :) ) ja aloittaa projekti kakkonen. Näillä näkymin siis meilläkin kakkosta aletaan yrittämään kesällä 2010, kuten Angterillakin :D
Meillä mies ei pidä isäkuukauttaankaan juuri sen vuoksi, että menetettäis siinäkin aika summa rahaa. Että todellakin voidsin olla kotona mahdollisimman pitkään...

Amilda ja neiti tasan 3 kk :D (oonko mä ainoa, kellä ei oo lapselleen edes palstailunimeä...)

Neilis, meillä kestovaippailu sujuu muuten hyvin mutta nyt ollaan ilmeisesti jossain ihme väli-iässä koon puolesta kun Nöpö tykkää päivisin makoilla lattialla selällään ja masullaan niin noissa kestoissa on tuossa pienimmässä koossa se takaosa niin paksu että selällä maatessa on peppu ylhäällä niin ei ole kauhean mukavaa. Ja lisäksi pitää vaatekoissa huomioida nuo kestot kun ovat vähän isompia kuin kertikset. Mutta edelleen niitä koetetaan käyttää ainakin muutama päivässä koska ovat miellyttävämpiä ja muutenkin parempia. Mutta jos tiedän että on tulossa seurusteluhetki niin laitan suosiolla kertiksen jotta voi rauhassa potkia ja kehittää motoriikkaansa.

Meillä taidetaan olla ainoita joilla minä tienaan enemmän kuin mies ja joka laittaa asetelman ihan päälaelleen. Mä haaveilen kotiäitiydestä, en ole yhtään uraihminen, mutta kun valitsin miehen jolla on tuollainen työ niin haaveeksipa tuo jääkin :/

Tulin juuri lenkiltä, aivan ihana ilma ja Nöpö nukkuu tyytyväisenä. En uskaltanut pitää ulkona kauheasti yli tuntia kun -15 vaikka ei hän itse siitä näytä välittävän. Otin nyt sitten vaunuissa sisälle, saa nähdä kauanko nukkuu ennenkuin tulee liian kuuma (vaikka tietty avasinkin kaiken minkä voin herättämättä).

Niin ja hyvä neilis kun jäät kotiin, kyllä sen eron huomaa kun saa levätä ja keskittyä itseensä!

jotain piti vielä kommentoida mutta kun en muista..täytyypä kirjata paperille ylös kun tulee mieleen :)

Hyvältä kuulostaa Sateen kestoilu. Noinhan sen pitääkin mennä, että niissä määrin kestoilee kun tuntuu hyvältä ja näppärältä, ja jokainen kestovaippa on yksi kertisvaippa vähemmän.

No meillä myös mulla on hieman isompi palkka, mutta ero on vain muutaman satasen, eli ei merkittävä. Oikeastaan mä en vielä osaakaan kommentoida tota kotiäitiyttä, kun tällä hetkellä ehkä olo että haluaisin töihin kun kirput olis jotain vuoden ikäisiä, ja sit mies jäisi noin puoleksi vuodeksi vielä kotiin. En osaa miettiä tätä kuin omalta kannaltani, eli kuvittelen että silloin haluaisin taas työelämän haasteita ja olisin tuoreempi myös kotona kun olisi selvästi kaksi erilaista puolta - työ ja perhe. Mutta ihan pöllöä tehdä liiallisia suunnitelmia kun ei tiedä miltä lastenhoito tuntuu käytännössä. Sen vain toivon muistavani ikuisesti että en rupeaisi koskaan kritisoimaan toisten valintoja. Hyviä ratkaisutapoja on useita, ja musta on kauhea lukea näitä mustavalkoisia kotiäiti vs uraäiti polemiikkeja.

Joo, nyt kuulkaa huomaa selvästi että kotona supistelee paljon paljon vähemmän, eli pitääpä harkita tiistain jälkeen että montako aamua sitä onkaan jäljellä. Ei ole mitään järkeä riskeerata.

Mutta nyt kotiin ja huomenna taas lomapäivä. Sininen hetki on ovella ja mikä onkaan kauniimpaa kuin talvimaisema!

Kiva, että Neiliskin malttaa pian jäädä lomalle! Kyllä sitä sitten ehtii töitä tehdä myöhemminkin ;) .

Amilda, voi kuinka hienoa olisi taas jännitellä täällä yhtä aikaa!! Laittakaahan te muutkin mietintämyssyn alle tuo kesä 2010! Ja keksihän teidän suloiivarille joku kiva palstanimi on sitten helpompi keskustella täällä hänestä :).

Sade, meillä mä tienaisin huomattavasti enemmän, jos olisi töissä, kun mies vielä koittaa opiskellakin töiden ohessa. Mutta joka tapauksessa me mennään nyt näin, että mä olen ainakin kesään asti kotona ja mies pitää vielä 1kk ja 1vk isyyslomia. Kesällä voisin mennä osa-aikaisesti (3pv/vk) kesätöihin (Nuki miehen hoidossa hänen kesälomansa aikana ja yhden kuukauden anopin hoidossa) ja taas elokuussa jäisin vuodeksi kotiin. No, katsotaan. Hurjan ja inhottavan lähellä tuo päätös kyllä on :( . Hallitus, tee jotain, että me äipät voitaisiin olla kotona!!!

Moikka piiitkästä aikaa.

Siis mitä mitä?? Mulla on mennyt ihan ohi. Siis Pimmuko on plussannut?!? Hurrrjan isot onnittelut!

Hih, Rosalla taas sattuu ja tapahtuu :)

Mulla ne ensimmäiset menkat kestivät 16 päivää. Ja teki kyllä oikeasti mieli käydä ostamassa jotkut kroonikkovaipat. (Ihan oikeasti muuten mietin, olisko pojan vaipat olleet imukykyisemmät ja paremmat kuin tavalliset siteet...) Järjetön se vuotomäärä, mitkään siteet eivät tuntuneet riittävän. Ja muutenkin olivat todella erilaiset normaaliin nähden. Alkoivat just sillä lapsivesienmenomeiningillä ja loppuivat kuin olisi hanasta kääntänyt kiinni. Ihan mielenkiintoiset siis totuttuun parin päivän vuotoon ja tuhrut päälle -menkkoihin.

Huh, täytyy kyllä koputtaa puuta, kun lukee teidän juttuja öistä. Meillä on taas menty noin klo 23-9 katkeamattomilla yöunilla. En nyt muista kirjoitinko tänne vai en, mutta meillä parempien yöunien salaisuus on se, että poika siirrettiin nukkumaan toiseen huoneeseen. Heräsi pienimmästäkin meidän päästämästä äänestä. Siis tuoksi ääneksi riitti ihan se, että mä yritin kääntää kylkeäni mahdollisimman hiljaa. Eh, ja poika nukkuu yöt vaunuissa. Ainoa paikka missä suostuu nukkumaan yön. Onko se koppa turvallisen tuntuinen, kun on ahdas ja todella hiljainen? Mitähän me sitten tehdään kun poika vielä vähän kasvaa... *kauhukuvat vilisevät silmissä*

Mä en yhtään tiedä mitä mun pitäisi ajatella töihin paluusta. Tai oikeastaan töihinpaluuyrityksestä. Nyt töitä olisi, pomo jo kyseli osa-aikaiseksi, mutta syksystä ei sitten tiedä. Taantuma heijastuu mun mahdollisiin töihin noin puolen vuoden viiveellä, joten voi hyvin olla mahdollista, että mun on syksyllä turha haaveilla töistä. Toisaalta en raaskisi laittaa poikaa hoitoon, mutta kelkastakaan en voisi oikein tippua. Uran vaihto vai ei jne. Eli ihan sekaisin noista olen vielä. Ja tähän samaan ajatusvyyhteen kuuluu sitten tietysti se mahdollinen toinen pikkuinen. Käytännön järjestelyiden takia olisi ehkä fiksuinta yrittää toista heti. Mun pitäisi ensin saada lihaskunto hyväksi. Mutta saa nähdä uskalletaanko yrittää. Parin viikon päästä ollaan viisaampia.

Jaha. Kinderyllätyspaketin aukaisu odottaa... ;)

varvasta ei vielä leikattu (tai siis kynttä) torstaina olisi se sitten edessä :( eli mulla jää huonolla säkällä vauvauinnista neljä kertaa väliin :( mies saa luksusaikaa vauvan kanssa..

Mä luulen että meidän pikku-miiu projekti alkaa tulevana kesänä viimeistään (jos ei sitä ennen kuulu ja näy) et saas nähä kuinka käy.. nyt tää kierto on taas joku megakierto, nyt menossa jotain 44 tai jotain sinnepäin.
mahaa jomotellu jo vaikka kuin kauan mut ei oo alkanu ei.. :P kohta ne alkaa ja sit on tulvat edessä..

Neiliksen masukuvaa täälläkin odotellaan!!
:)

Nyt täytyy käydä laittamassa pikku-miiu unten maille, siellä se känyää sängyssää...

Mi-iu

siis pikku-miiu 2 projekti... :) ykkönenhän on jo kohta puolvuotias :)

meillä ei siis ehkäisyä oo käytetty ja ihan suht aktiivinen makkarielämäkin, menkat alkanu jne, mut kuten omalle kohdalle uskoinkin niin en napsahda tostanoin raskaaksi.. ja mikä ihan hyväkin, ikäeroa saa olla kyllä vähä enempi mut ei pahaks pistetä vaikkei sitä paljoa oliskaan..

JB, paljonko teijän tytöillä nyt olikaan ikäeroa?! vuos ja monta kuukautta?! :)

Siitä ongelmajutusta, mä luulen että veli ei enää peräänny.. niin monta kertaa on perääntynyt mutta nyt kun itse on laittanut asian vireille ja todella mukana siinä niin en enää usko siihen että perääntyis..
huomenna tai ylihuomenna teen siitä naisesta rikosilmotuksen.. en tienny että sen voi tehdä semmonenkin ihminen joka on kuullut faktatiedot tästä mutta ei nähnyt tapahtumaa.. mutta sen pystyy tehdä.. ja netissäkin pystyy tehdä.. täytyy tosin veljelle ensin soittaa että teen sen että tietää sit mistä ne on kuullu kun soittelee sille.. ja että tietää varautua jos sillä naisella taas naksahtaa..

Huomenna pitäis viettää miehen kanssa laatuaikaa, jos se nyt suostuu :/ pikku-miiukin pääsis mun siskolle hoitoon, jos nyt vaan keksis jotain järkevää tekemistä.. mitä ei pikku-miiun kanssa vois tehdä.. esim. leffaa tj.. katsotaan..

Saanan pojalla hienon pitkät yöt :) miten teillä muuten menee?! kuulostaa siltä että ihan hyvin :)

Mä mietin josko ton meidän neidin siirtäis tos muutaman kuukauden sisällä omaan huoneeseen.. saas nähä mitä tulee :) ihan suht hienosti nukkunu omassa pinniksessä alusta alkaen.. (tai no oli meillä se äitiyspakkauslaatikko ihan ekan kuukauden ajan käytössä..

Mi-iu

Meillä on ikäeroa 1v2kk jos lasketaan Irkun syntymäpäivästä. Jos taas kehitysiästä, niin 1v. Eeti siis sai alkunsa kun Irkku oli 5kk kalenteri-ikää, mutta vastasi kehitykseltään 3kk ikäistä.

Ok, kiitti JB :)

täällä tulee varmasti hieman isompi ikäero, muuten pitäsi miiu kakkosen olla jo tulossa, mutta hienoa lukea että oot kuitenkin hienosti selvinny pikkasten tyttöjen kanssa.. vaikka toista imettäessä toinen kiipeää viikunapuuhun jne.. (en nyt muista mikä kasvi oli ja tais enempiki järsiä sitä kun kiivetä, mut varmaan saitte pointin kuitenki).

aamupalaks beroccaa ja geishaa, ei voi olla totta! :P

Neiti on ruvennu narisee pitkin yötä.. onkohan se nyt sitä eroahdistusta vai mitä ihmettä se kiukkusee?! mietin jo jos siirtäis tohon makkarin viereisee huoneesee ja kävis siinä syöttämäs pari kertaa yöl jos muuten rauhoittuis sit...

Mi-iuska

Hermo meni luukkuun. Jostain syystä mä en pääse sinne. Siitä on kyllä oikeasti varmaan puoli ikuisuutta kun olen viimeeksi käynyt siellä lukemassa mitään. Mun uusi sähköpostiosoite on gmailissa. Se sama vanha alku ja loppuun gmail.com.

Kirjoittelen kuulumisia lisää sitten meiliin, kun saan teidän osoitteet taas. Mutta pääsääntöisesti menee ihan hyvin :)

Tosi kiva kuulla taas Saanastakin! Ja vielä mukavampi on kuulla se miten hyvin teillä menee! Aivan loistavaa! Univinkki tulevaisuutta ajatellen eli eikös teidän ole aika helppo siirtää pikkumies nukkumaan pinnasänkyyn, kun siirrätte sen ensin siihen sen rattaiden kantokoppaosan (vai miksi sitä virallisesti kutsutaan?) kanssa? Tuskin teillä tulee suuria ongelmia olemaan, kun kerran jo nukkuu tavallaan omassa "sängyssään". Varmaan siellä tuntuu kuin olisi kohdussa -pieni ja turvallinen koppa. Siis mitä mitä?!? Yritättekö te jo nyt toista babyä?!? Kinderyllätys (tyttö vai poika)?!?! Kerrokerro!! Saako sua jo jännäillä?

JB, miten teillä on nyt mennyt? Pärjäätkö hienosti kahden pikku-ämmän kanssa ;) ? Onko tuo mielestäsi hyvä ikäero? Ihana kysyä kokeneemmalta...saadaan hyöty susta ;) . Näitähän me kaikki varmaan nyt mietitään, pikku-kakkosta.

Nyt kahvittelemaan. Nukahtaisipa toi yksi kiekuja ;) -suloinen kiekuja, mutta kiekuja kumminkin.

Kestipä virusskannaus pitkään. Pikainen piipahdus vielä koneella, ennenkuin laitan taas kiinni.

Siis ei ei, ei me vielä yritetä. (Vaikka ehkäisy hoidetaan taas ihan oppikirjan mukaan. Siis oppikirjan luvun: Näin ei ehkäistä) Siis kinderyllätyspaketilla tarkoitin tuota vaippapöksyä... ;)

Toivottavasti se pinnasänkyyn siirto sujuu hyvin. Pitää varmaan siinä muutosvaiheessa tehdä pojalle pesä sinne sänkyyn.

Ja sitten taas keskustelemaan henkeviä: hau-au-uuu, hehuu, vauuu, juuuuu..... ;)

Yhteistyössä