Äitiysloman aloitus aikaisemmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippälomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippälomalainen

Vieras
Haluaisin aloittaa äitiysloman sen 50 arkipäivää aikaisemmin, Kelan sivuilla on se laskuri minkä mukaan se vanhempairaha lasketaan, että lasketaanko vuoden 2010 verotietojen perusteella vai edellisen puolen vuoden tulojen jos ne siis ovat nousseet 20%. Pitääkö se korkeampi palkka olla sen puoli vuotta koko ajan että se lasketaan niistä tuloista vai riittääkö se että palkka on noussut sen yli 20% puolen vuoden aikana? Mulla kun ei ehdi tulla se puoli vuotta korkeampaa palkkaa täyteen jos aloitan äitiysloman aikaisemmin.
Osaiskohan joku vastata tähän sekavaan sepustukseen :D

Ei missään tapauksessa kannata aloittaa äippälomaa aikasemmin. Se vaan lyhentää lomaa toisesta päästä. Jos ei pysty olemaan töissä, niin sairaslomaa sitten loppuajaksi.

Eipä tuollakaan ole niin väliä, jos jää hoitovapaalle. Minä jäin varhennetulle sen takia, ettei tarvinnut mennä kesäloman jälkeen enää muutamaksi viikoksi töihin, meillä oli kiertävä kesäloma.

[QUOTE="vieras";26377715]Eipä tuollakaan ole niin väliä, jos jää hoitovapaalle. Minä jäin varhennetulle sen takia, ettei tarvinnut mennä kesäloman jälkeen enää muutamaksi viikoksi töihin, meillä oli kiertävä kesäloma.[/QUOTE]

On kai sillä rahallisesti vähän väliä? Vielä jo vauva syntyy 2 viikkoa yliaikaisena, niin aika lyhyeksi jää tulosidonnainen pätkä vauvan kanssa.

Mutta joo, siis niiden tulojen pitää olla 6kk ajalla 20% suuremmat kuin 2010 verotuksessa vahvistettujen. Eli jos palkka on noussut niin reilusti, että 1kk vanhaa palkkaa ja 5kk uutta palkkaa riittää tuohon, niin sitten on ok. Mutta ei siis lasketa 5kk perusteella vaan 6kk perusteella.

[QUOTE="vieras";26377700]Kyllä se lasketaan 6 kk taaksepäin, ei riitä että viimeiset 5 kuukautta on palkka ollut parempi.[/QUOTE]

Mutta onhan ap saanut korkeampaa palkkaa jo sen 5kk kun edellisen 6kk palkan kertoo kahdella saadaan vuositulo sitä verrataan siihen 2010 palkkaan ja jos se on sen 20% korkeampi päivärahan saa sen mukaan.

[QUOTE="...";26377741]On kai sillä rahallisesti vähän väliä? Vielä jo vauva syntyy 2 viikkoa yliaikaisena, niin aika lyhyeksi jää tulosidonnainen pätkä vauvan kanssa.

Mutta joo, siis niiden tulojen pitää olla 6kk ajalla 20% suuremmat kuin 2010 verotuksessa vahvistettujen. Eli jos palkka on noussut niin reilusti, että 1kk vanhaa palkkaa ja 5kk uutta palkkaa riittää tuohon, niin sitten on ok. Mutta ei siis lasketa 5kk perusteella vaan 6kk perusteella.[/QUOTE]

Kyllä ne päivät ovat korkeammat ja matalemmat juuri sen määrän minkä kelan sivut sanoo, alotti sen loman milloin tahansa, jotkut kun jäävät pois töistä heti raskauduttuaankin. Se on aivan sama missä vaiheessa se maksetaan mikäkin summa, juuri yhtä monta päivää saat korotettuna, ei ole mitään väliä. Toki jos on pakko töihin mennä heti perään, niin kannattaa sitten miettiä siihen loppuun niitä päiviä mieluummin.

[QUOTE="vieras";26377825]Kyllä ne päivät ovat korkeammat ja matalemmat juuri sen määrän minkä kelan sivut sanoo, alotti sen loman milloin tahansa, jotkut kun jäävät pois töistä heti raskauduttuaankin. Se on aivan sama missä vaiheessa se maksetaan mikäkin summa, juuri yhtä monta päivää saat korotettuna, ei ole mitään väliä. Toki jos on pakko töihin mennä heti perään, niin kannattaa sitten miettiä siihen loppuun niitä päiviä mieluummin.[/QUOTE]

No totta kai ne on just ne tietyt päivät tulosidoonaisia, en ole muuta väittänytkään. Mutta kaikilla ei ole varaa olla sitä 3 vuotta kotona, eli jos aikoo pitää muutaman kuukauden hoitovapaata äitiysloman päätteeksi, niin siinä on isokin ero lapsen kannalta, onko hän kuukauden kauemman kotona vai ei. Tai mulle ainakin on, pidän lapsen mieluusti niin kauan kotona kuin mahdollista, joten aloitan äitiysloman just sen 30 vuorokautta aikaisemmin ja ennen äitiyslomaa tarvittaessa saa sitten sairauslomaa (ja aika helposti...). Mieluummin olen täydellä palkalla kotona sairaslomalla kuin kulutan äitiyslomapäiviä.

Mutta siihen ap:n alkuperäiseen kysymykseen vielä se, että siinähän otetaan vielä se indeksikorotus huomioon, eli tulojen pitää todellisuudessa nousta yli sen 20%.

Täältähän löytyi paljon tietoa, kiitos :) Mulla se palkka kerkee olla just sen 6kk jos alotan loman 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, eli ei siis kannata jäädä sille varhennetulle kun se vanhempainraha tippuu muuten niin pieneksi:/ Täytyy siis sinnitellä loppuun asti tai ottaa sairaslomaa jos kovin tukalaksi käy, istumatyötä kun teen niin tuppaa tuo selkä kipeytymään.

Yhteistyössä