Äitiyslomalla sairaslomalle?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pimmi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pimmi84

Jäsen
03.05.2006
371
0
16
Kertokaas viisaat mulle että miten nämä hommat menee kun minä oon kotona kahden lapsen kanssa ja äitiyslomalla, mutta parin viikon päästä on tulossa sappikivileikkaus jonka seurauksena pitäisi olla kahden viikon sairaslomalla enkä sais nostella lapsia ollenkaan :| Mies on reissutyössä ja käy kotona useimmiten vain viikonloppuisin eli kun lapsilla pitäisi olla joku toinen hoitaja ympäri vuorokauden niin miehen pitäis saada jonkinlaista vapaata töistä tuon kahden viikon ajan...
Voiko lääkäri määrätä sitä sairaslomaa miehen nimiin vai pitääkö kelalta hakea hoitovapaata miehelle vai mitä tässä oikein tehdään?
Miehen töissäkään ei tiedetty mistään mitään niin ei oikein tiedä että mistä näistä asioista sais tietoa :/

Alkuperäinen kirjoittaja pimmi84:
- - - Voiko lääkäri määrätä sitä sairaslomaa miehen nimiin vai pitääkö kelalta hakea hoitovapaata miehelle vai mitä tässä oikein tehdään?
Miehen töissäkään ei tiedetty mistään mitään niin ei oikein tiedä että mistä näistä asioista sais tietoa :/

Lääkäri ei ainakaan saisi määrätä miehelle saikkua koska eihän se mies sairas ole. Kun tämä on eutkäteen tiedossa oleva juttu, niin mies hoitovapaalle, työnantaja ei maksa palkkaa vaan mies saa kelalta jotain. Työnantaja ei periaatteessa voi kieltää koska on (ehkä?) ns pakottava perhesyy. Ihan vimoseen asti en takaa ettei voi kieltäytyä mutta aika pitkälle.

Niin joo, siinä on se vanhempainrahaki... Vanhempainrahalla mennään jo, että vissiin senki voi siirtää miehelle tuoksi aikaa... Hmm...
Työnantajalle on jo soitettu tästä ja ei sen vapaalle jäämisen kanssa ole mitään ongelmaa vaan olivat sielläki sen kanssa ihmeissään että kukakohan sen vapaan maksaa :whistle:
Työpaikalta ehdotettiin just tuota että jos lääkäri määrää sen saikun suoraan miehelle sillä perusteella että mä en voi hoitaa lapsia niin homma ois hoidettu sitä kautta, mutta mäki ihmettelin sitä että miten se lääkäri nyt miehelle voi määrätä ku minä oon kipeänä :|
Äh, täytyy vissiin soittaa kelalle ja koittaa ottaa selvää niistä aina niin selvistä ohjeista :headwall:

Meidän tuttavapariskunnalle lääkäri kirjoitti miehelle sairaslomaa 6 viikkoa koska vaimo oli niin heikossa kunnossa synnytyksen jälkeen. En tiedä mitä sairaslomalapussa virallisena syynä oli, mutta hän oli ainakin loman saanut.

Luulisin, että se menee niin, että miehesi olisi tuon ajan vanhempainvapaalla ja sinä saisit sairaspäivärahaa. Vanhempainrahaa on haettava viimeistään kuukautta aikaisemmin, kun vapaa alkaa.

Just...
Soitin kelalle ja homma menee niin että tämä vanhempainraha siirrettäis miehelle ja mä olisin sairauspäivärahalla, mutta sairauspäivärahassa on 10 arkipäivän omavastuu eli mä saisin sitä kahdelta päivältä koska tuleva sairasloma on 2 viikkoa :headwall:
Eli järkevintä on vaan olla tekemättä mitään koska tilanne ei muuttuis muuten ku vanhempainraha maksettais miehen tilille... Tuleepa kyllä kallis leikkaus |O

Tiedän kyllä, että ohjeistuksena on ettei kahteen viikkoon sais nostella lapsia mutta kyllä mä olin heti leikkauksen jälkeen nostelukunnossa. Eihän se toki fiksua ole mutta mahdollista kyllä. Onneksi sattui leikkaus miehen kesälomalle niin ei tarvinnut heti itteä rasittaa. Muuta muutama päivä riittää varmasti jos tähystyksenä menee! :)

Mun kaverin mies sai lääkäriltä sairaslomaa kun vaimo oli raskaana ja sai määräyksen olla kotona vuodelevossa. Kotihoidossa heillä oli 4v lapsi ja mies siis sairasloman turvin sai hoitaa lasta kotona.

Tiedän tapauksen et äidin leikkauksen vuoksi isä jäi vanhempainlomalle ja äiti sairaslomalle.
Muoks. vielä et äidille kirjotti lääkäri sairasloman ja isä täytti ihan normi paprut kelalle ja lisäselvitykseen tuo kotitilanne.

Toki tämäkin asia on yksilöllinen ,mutta henk. koht. multa leikattiin sappi tähystyksenä kesäkuussa ja tyttö oli silloin just täyttänyt vuoden eikä vielä kävellyt.Mies oli kaksi päivää kotona ja palasi töihin, kyllä ne haavat jonkinmoista nostelua kestää ja olo oli ihan normaali - edes särkylääkettä ei juuri tarvinnut ottaa.

Juu, pitää käyttää pekkasia tai ylitöistä tulleita vapaapäiviä näköjään...
Kyllä mä nyt olettaisin että kun lääkäri sanoo ettei kahteen viikkoon saa nostella mitään niin se kannattais sit olla nostelematta :o
Tietysti tuo on aika yksilöillistä että miten palautuu, mutta en usko että ihan parin päivän jälkeen porskutan näiden kahden kanssa :whistle:

Kyllä mä nyt olettaisin että kun lääkäri sanoo ettei kahteen viikkoon saa nostella mitään niin se kannattais sit olla nostelematta :o
Tietysti tuo on aika yksilöillistä että miten palautuu, mutta en usko että ihan parin päivän jälkeen porskutan näiden kahden kanssa :whistle:

Sillon kun itse olin sappileikkauksessa niin mies oli kaksi päivää kotona. Yritin saada kunnalta kodinhoitajaa, mutta ei sieltä saanut kun kahdeksi tunniksi. Lapset oli silloin kahden vanha ja toinen puoli vuotia. Ja ihan hyvin pystyin sitten jo kolmantena päivänä nostamaan kun nosti sillai varovasti.

Nää on varmaan niin lääkäristä kii, kuka kirjoittaa sairaslomaa miehelle, jos vaimo on sairaana ja lapset pitäis hoitaa. Meillei ainakaan mies mitään sairaslomaa saanut vaikka meillä oli 1,5v ja mä olin puolet raskausajasta vuodelevossa ja nostokiellossa. Me saatiin sit pojalle päiväkotipaikka isän työajalle ja jos mies oli työreissussa, ei auttanut kun hommata hoitajaa mummoista ja ystävistä ja yrittää vain ite pärjätä :/

Kannattaa todellakin olla nostelematta. Niitä tikkejä on kuitenkin monessa kerroksessa, ettei sitten mistään kerroksesta mikään pääse repeämään.