Aikamoinen puutarha

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

Tää oli ihana ❤
 
vierailija
Oon varmaan poikkeus, mut minä lukijana otan vastaan sen, mitä ficin kirjoittaja tarjoaa. En tarvitse mitään ennakkotietoja mistään, miten monta osaa tai lukua mikäkin ficci tulee olemaan, enkä varsinkaan halua tietää miten tarina päättyy, onko loppu onnellinen vai ei. Sehän on kuin paljastaisi lopun tai koko juonen. Ette kai te kukaan elokuvissa tai kirjoissakaan halua etukäteen tietää kaikkea? Kirjoitan itse myös paljon, en näitä ficcejä ao3 tms, vaan toisena ammattinani.
Ficit on mulle vähän eri asia kuin elokuvat tai valtavirtakirjallisuus. Haluan tietää etukäteen, millaiseen maailmaan sukellan ja mitä siitä on odotettavissa. Ja onhan elokuvissakin juonikuvaukset, ikärajoitukset ja sisältövaroitukset, niin samalla tavalla ficeissä odotan, että tägit ja kuvaus nyt vastaavat itse tekstiä.
 
vierailija
Mä käytän tägejä vain isoissa fandomeissa. Kun ficcejä on kymmeniä tuhansia on hyvä lähteä suodattamaan niitä omien mieltymysten mukaan koska kaikkia ei mitenkään pysty lukemaan. Tässä fandomissa ficcejä tulee niin vähän että ehtii hyvin selata kaikki läpi ja jättää kesken jos ei miellytä. Osan tosin jätän lukematta jo tiivistelmän perusteella. Mutta ymmärrän hyvin että joillain saattaa olla joitain hyvin epämieluisia aiheita joita haluaa välttää niin tägit auttavat tässä.
 
vierailija
Oon varmaan poikkeus, mut minä lukijana otan vastaan sen, mitä ficin kirjoittaja tarjoaa. En tarvitse mitään ennakkotietoja mistään, miten monta osaa tai lukua mikäkin ficci tulee olemaan, enkä varsinkaan halua tietää miten tarina päättyy, onko loppu onnellinen vai ei. Sehän on kuin paljastaisi lopun tai koko juonen. Ette kai te kukaan elokuvissa tai kirjoissakaan halua etukäteen tietää kaikkea? Kirjoitan itse myös paljon, en näitä ficcejä ao3 tms, vaan toisena ammattinani.
Mulla aikalailla sama lukijana. Toki pidän paljon enemmän onnellisista lopuista, mutta se loppuratkaisu on niin pieni osa (jos muuten hyvä) ficciä, että ei sillä ole niin väliä, jos se nyt ei miellytäkään. En jää juurikaan muistelemaan ficcejä jälkikäteen, joten unohdan ne aika lailla saman tien luettuani. Ei onneton loppu vaivaa kauaakaan. Onnellinen loppu ei myöskään kauaa pidä iloisena.
 
vierailija
Mä käytän tägejä vain isoissa fandomeissa. Kun ficcejä on kymmeniä tuhansia on hyvä lähteä suodattamaan niitä omien mieltymysten mukaan koska kaikkia ei mitenkään pysty lukemaan. Tässä fandomissa ficcejä tulee niin vähän että ehtii hyvin selata kaikki läpi ja jättää kesken jos ei miellytä. Osan tosin jätän lukematta jo tiivistelmän perusteella. Mutta ymmärrän hyvin että joillain saattaa olla joitain hyvin epämieluisia aiheita joita haluaa välttää niin tägit auttavat tässä.
Pakko linkata tämä tänne, kun tuli tuosta isot fandomit vs. pienet mieleen tämä ja rupesi naurattamaan. Tämä kuvailu tuli jokin aika sitten vastaan tumblrissa, ja aika hyvin pitää paikkaansa. Isoilla fandomeilla on omat hyvät puolensa, ja yksi niistä tosiaan on se, että voi ficcien suhteen olla aika nirso. Pienissä fandomeissa taas nirsoilee itsensä hengiltä, jos ei suostu mitään lukemaan, mutta sitten taas pienissä fandomeissa voi yllättäen löytyä ne parhaimmat kultakimpaleet.
 
vierailija
Mulla aikalailla sama lukijana. Toki pidän paljon enemmän onnellisista lopuista, mutta se loppuratkaisu on niin pieni osa (jos muuten hyvä) ficciä, että ei sillä ole niin väliä, jos se nyt ei miellytäkään. En jää juurikaan muistelemaan ficcejä jälkikäteen, joten unohdan ne aika lailla saman tien luettuani. Ei onneton loppu vaivaa kauaakaan. Onnellinen loppu ei myöskään kauaa pidä iloisena.
Mulla on muuten aika sama kuin tämä, paitsi että aina muutamat omasta mielestä poikkeuksellisen Ihanat ficit jää kyllä mieleen pyörimään pidemmäksikin aikaa.
 
vierailija
Ficit on mulle vähän eri asia kuin elokuvat tai valtavirtakirjallisuus. Haluan tietää etukäteen, millaiseen maailmaan sukellan ja mitä siitä on odotettavissa. Ja onhan elokuvissakin juonikuvaukset, ikärajoitukset ja sisältövaroitukset, niin samalla tavalla ficeissä odotan, että tägit ja kuvaus nyt vastaavat itse tekstiä.
Suoraan sanottuna p...rnoa oikeista ihmisistä. Kunnianloukkaus ylittyy reilusti.
 
vierailija
Oon varmaan poikkeus, mut minä lukijana otan vastaan sen, mitä ficin kirjoittaja tarjoaa. En tarvitse mitään ennakkotietoja mistään, miten monta osaa tai lukua mikäkin ficci tulee olemaan, enkä varsinkaan halua tietää miten tarina päättyy, onko loppu onnellinen vai ei. Sehän on kuin paljastaisi lopun tai koko juonen. Ette kai te kukaan elokuvissa tai kirjoissakaan halua etukäteen tietää kaikkea? Kirjoitan itse myös paljon, en näitä ficcejä ao3 tms, vaan toisena ammattinani.
Mulla sama. Suhtaudun ficceihin kuin elokuviin, tv-sarjoihin tai kirjoihin. En mä niistäkään yleensä tiedä kuinka ne päättyy tai mitä ne tarkalleen sisältää. TV-sarjoista ei edes voi tietää, kuinka monta jaksoa on tulossa. Ainoa mitä en haluaisi lukea, on jomman kumman päähenkilön kuolema. Ymmärrän kyllä senkin, että joku haluaa seuloa tarkasti sen mitä lukee ja siinä ne tägit kyllä auttaa. Itse en lue tägejä, vaan otan ficcin vastaan sellaisena kuin se on. Ainoa vaatimus on, että suhde on B/J.
 
vierailija
Bojere ficit on ihania, mutta se on vähän haastavaa kun on kymmenen ficciä kesken odottamassa jatkoa ja sit kun se uusi kappale tulee viikkojen tai jopa kuukausien päästä, niin on aina ihan pihalla et mitäs tässä onkaan tapahtunut 😅
 
vierailija
Bojere ficit on ihania, mutta se on vähän haastavaa kun on kymmenen ficciä kesken odottamassa jatkoa ja sit kun se uusi kappale tulee viikkojen tai jopa kuukausien päästä, niin on aina ihan pihalla et mitäs tässä onkaan tapahtunut
Joo mulla on sama mutta tätä tapahtuu kaikissa fandomeissa kyllä, olen kiitollinen kaikista uusista luvuista vaikka ne tulisi vuosien päästä. :D Aivan lempparificeissä muistan aina todella tarkasti mihin jäätiin ja olen luultavasti lukenut aiempia lukuja useampaan kertaan odotellessa. Mutta monet muut ficit menee mulla tapahtumiltaan sekaisin.
 
vierailija
Bojere ficit on ihania, mutta se on vähän haastavaa kun on kymmenen ficciä kesken odottamassa jatkoa ja sit kun se uusi kappale tulee viikkojen tai jopa kuukausien päästä, niin on aina ihan pihalla et mitäs tässä onkaan tapahtunut
Mä yleensä luen muutaman edellisen jakson alle ennen kuin siirryn uuteen, jos edellisestä julkaisusta on kauan. Joskus voin lukea koko ficin uudestaan alusta alkaen varsinkin, jos on kyseessä viimeinen osa.
 
vierailija
Hieman offtopic, mutta fandom elderinä tämä kosketti. Rakkauskirje vähän vanhemmille fandomissa oleville ❤ (Madlori on yli 50-vuotias fani, ficcien kirjoittaja ja useammasta fandomista tuttu.)

Muistan Madlorin 2000-luvun alusta Brokeback Mountainin fandomista ja Livejournalista 😊
 
vierailija
Vauvalla kuvitellaan, että Jokereita kiinnostaisi K:n eurokiertue ihan kenties keikoille osallistujina 😂 Eihän Bojankaan vaivautunut yhdellekään keikalle vuosi sitten 🙂
Eivät tajua, että vaikka itse fanittavatkin ihan ylipaljon, niin Joksuille riittää varmasti yksi K-keikka vuodessa, jos K nyt ei ihan heidän luokse tule ☺
 
vierailija
Vauvalla kuvitellaan, että Jokereita kiinnostaisi K:n eurokiertue ihan kenties keikoille osallistujina Eihän Bojankaan vaivautunut yhdellekään keikalle vuosi sitten
Eivät tajua, että vaikka itse fanittavatkin ihan ylipaljon, niin Joksuille riittää varmasti yksi K-keikka vuodessa, jos K nyt ei ihan heidän luokse tule
Tulin tänne odottamaan avautumistasi kun jäit häviöön tuolla palstan mennessä kiinni. 🤭

Ei meistä.kukaan tiedä oikeasti meneekö Jokerit Kärden eurokiertueelle vai ei. Ei kukaan edes väittänyt niin. Sinä vaan sielä yksin riehuit tietäväsi mitä tapahtuu.

Viime vuonna ilmeisesti tuli joku sairastuminen kun ei mennyt sinne bändin reissullekaan. Oli sitten perheensä kanssa.
 
vierailija
Vauvalla kuvitellaan, että Jokereita kiinnostaisi K:n eurokiertue ihan kenties keikoille osallistujina Eihän Bojankaan vaivautunut yhdellekään keikalle vuosi sitten
Eivät tajua, että vaikka itse fanittavatkin ihan ylipaljon, niin Joksuille riittää varmasti yksi K-keikka vuodessa, jos K nyt ei ihan heidän luokse tule
B oli silloin kipeä, jos et enää muista.
 

Yhteistyössä